Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék) Tárgyszó szerinti böngészés "DEENK Témalista::Informatika"
Megjelenítve 1 - 8 (Összesen 8)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális feladatok magyarórákon az általános iskola 6. évfolyamánÉkesné Baranyai, Enikő; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban bemutatom, hogy a hatodik évfolyamon magyarórákon alkalmazott feladatok milyen lehetőségeket biztosítanak a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztésére. Bevonhatók-e és hogyan a munkafüzet feladatai a digitalizálásba, át lehet-e alakítani, és meg lehet-e oldani őket számítógépes programok segítségével. A dolgozatom célja, hogy ismertesse azt a majdnem egy tanéves munkát, jó gyakorlatot, melyben magyartanárként a digitális kompetenciafejlesztést is feladatomul vállaltam. A helyzetelemzés, a lehetőség feltárása után bemutatok néhányat az általam használt feladatokból. Leírom azokat a gyakorlati tapasztalatokat, melyeket a feladatok alkalmazása során szereztem. Végül egy teljes mér-tékben digitálisan megvalósított magyaróra tervét prezentálom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális lehetőségek az ötödik évfolyamos magyartanításbanBényei, Tamás Jánosné; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat az ötödik évfolyamos magyartanítás digitális feladatait tartalmazza magyar nyelvtan témakörében. Digitális feladatkészítés néhány lehetőségét tartalmazza új tanulási környezetben. A feladatok a Word szövegszerkesztő, Power Point prezentáció készítő, Excel táblázatkezelő programok használatával készültek. A bemutatott feladatok a 2020-as Nemzeti Alaptanterv követelményeinek felelnek meg. Rendszerezési feladatokat tartalmaz a Word szövegszerkesztő táblázataival és SmartArt ábrák kidolgozásával. Élményalapú tanulás Power Point és Gimp képszerkesztő használatával. Szövegértés tanítása weblapkonverzióval.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális oktatás alsó tagozatbanSzűcs, Edina; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban a digitális oktatásban való tapasztalataimat osztottam meg és annak fontosságáról, elengedhetetlenségéről próbáltam egy képet alkotni. Úgy gondolom, hogy ebben a gyorsan fejlődő, az eszközökhöz könnyen hozzáférhető világban adott és természetessé kell, hogy váljon ezek használata, alkalmazása a tanítási tanulási folyamatban. Nyugodtan sőt kötelező alsó tagozatban is megismertetni a gyerekeket különböző eszközökkel, módszerekkel, programokkal, hiszen ezek által a figyelmük is sokkal könnyebben fenttartható, motiválható. Természetesen alsó tagozatban a hagyományos módszereket nem lehet elhagyni, de mellette akár felváltva, akár egyszerre becsempészhetjük a digitális világot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az e-ügyintézés hatékonysága az ügyfelek szemszögébőlPink, Edit Éva; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz elmúlt években az elektronikusan (is) elintézhető ügyek száma drasztikusan megnőtt. Tegye fel a kezét, az, aki a digitális világban magabiztosan mozgó, a felnőttkori értő olvasás képességének birtokában, átlagos vagy átlagon felüli intellektussal stb. rendelkezőként nem bosszankodott még valamely e-ügyintézési portál áttekinthetetlen menüstruktúráján, értelmezhetetlen kérdésein, inkoherens ügyintézési folyamatán stb.! Az e-ügyintézési platformok zöme szükségtelenül bonyolult, rosszul strukturált, nem felhasználóbarát. Hatékonyságuk további gátja a lakosság alacsony (digitális) kompetenciaszintje. Az elmúlt évtizedekben a digitális társadalom megteremtése címszóval felhasznált euró milliárdok ellenére a társadalom jelentős része számára az internetelérés továbbra is korlátozott. A dolgozat a digitális társadalommá formálódás gátjának tekinthető, komplex problémák feltérképezésével és néhány e-ügyintézési felület elemzésével kíván rámutatni azokra az okokra, melyek miatt a digitális ügyintézés fejlesztésére fordított állami és egyéb források nem érték el a kívánt társadalmi hatást.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Excel program felhasználási lehetőségei az általános iskola felső tagozatán tanórai keretek közöttKamarás, Krisztina Ivett; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat célja annak bemutatása, hogy egy táblázatkezelő program milyen sokrétűen használható az oktatásban, úgy a tanórákon mint a tanári adminisztrációban. A dolgozat kitér a következő témákra: milyen tantárgyközi kapcsolatok aktivizálhatók az adatok táblázatkezelőben történő feldolgozása során; hogyan válthatók ki és hogyan alakíthatók át a hagyományos papíralapú feladatok digitális formára; milyen továbbképzésekre lenne szükség ahhoz, hogy ezek a programok és módszerek hatékonyan és széles körben megjelenjenek az oktatásban; hogy valósítható meg a pedagógusok digitális kultúrájának magasabb szintre való emelése; hogyan alkalmazhatók hatékonyan a táblázatkezelő programok a tanári munkában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető KemIKT az általános iskolábanGyarmati, Dezső; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA 2020-as Nemzeti alaptanterv minden tantárgyban előírja a digitális kompetenciák fejlesztését. A szakdolgozatomban a teljesség igénye nélkül azt vizsgáltam, hogy a kémia tanítása során hogyan lehet fejleszteni a digitális kompetenciákat. A kémia három különböző területéről származó témakörben írtam le részletesen, lépésről lépésre olyan feladatok megoldása-it, amelyek a tanulók ismereteit bővíthetik ezen a területen. Szándékosan nem az alaptan-tervben említett bemutatók készítésére építettem, de a feladatok megoldásaiként kapott eredmények alkalmasak arra, hogy prezentációk készítése során felhasználjuk. A feladatok megvalósítása nem igényel sem nagy mennyiségű anyagbeszerzését, sem egyéb számítógépes programok telepítését. Összegyűjtöttem mely kompetenciák fejleszthetők a megoldások segítségével, és mely tényezők gátolhatják ezek tanórai alkalmazását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvek digitalizálási feldolgozása háztartási keretek közöttSzöllősi, Norbert; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat témája a magán gyűjteményekben fellelhető könyvek otthoni keretek között történő digitalizálása. Bevezetésként, és mintegy összehasonltásképp szó esik a professzionális kezdeményezésekről, rávilágítva arra, hogy amennyiben nem magánfelhasználásra készül a digitalizálás, mennyi buktatója lehet a kezdeményezésnek. A szakdolgozat második felében kettő példa dokumentumon keresztül bemutatva végigvezet a munkafolyamatokon, rávilágítva a feldolgozás során felmerülő akadályokra, és megkötésekre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A virtuális valóság és a MaxWhereMészáros, Attila; Gilányi, Attila László; DE--Bölcsészettudományi KarVirtuális valóság. Manapság egyre többet halljuk ezt a kifejezést, ám mivel egy viszony-lag új területről beszélünk, jelentősége és a benne rejlő lehetőségek felismerése sokszor háttér-be szorul a tudomány ezen ágában kevésbé jártas emberek között. Az elsősorban különböző játékokkal, a szórakoztatóiparral azonosított VR ma már bőven túlmutat az imént említett dol-gokon. Találkozhatunk vele az orvoslásban, az oktatásban, a különböző sportágak egészen változatos részein, és természetesen az ipar is egyre nagyobb figyelmet fordít erre a területre, egyre több üzem, gyár alkalmaz olyan berendezéseket, amelyeket valamilyen virtuális valóság rendszer segítségével vezérelnek, felügyelnek. Ezen virtuális valóság rendszereket támogató programok egyike, és szakdolgozatom egyik fő témája a MaxWhere, egy millió lehetőséget rejtő, magyar fejlesztés. A dolgozatban a virtuális valóság rendszerek rövid története mellett a MaxWhere-é is szóba kerül, bemutatom a program kezelőfelületét, használatát, illetve az oktatásban tapasztalt előnyeit is megvizsgálom különböző tanulmányokat alapul véve.