Hallgatói dolgozatok (Gépészmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Gépészmérnöki Tanszék) Tárgyszó szerinti böngészés "Áramlástan"
Megjelenítve 1 - 2 (Összesen 2)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Légkezelőgépben található ventilátorok elhelyezési feltételeinek meghatározásaDunai, Attila; Hajdu, Sándor; DE--Műszaki KarAz egyik esetben azt vizsgáltam, hogy egy ventilátor faltól mért távolságának növelésével a szekción belüli légsebesség milyen irányba változik. Másik esetben azt vizsgáltam, hogy középre szimmetrikusan elhelyezett 2db ventilátor egymástól mért távolságának növelésével a légsebesség miként változik a szekción belül. Ha a gyártói ajánlások igaznak bizonyulnak, akkor ezeknek a vizsgálatoknak azt kell eredményeznie, hogy legkisebb távolságban alacsony a légsebesség, majd a távolság növelésével a mért légsebesség is növekszik, majd egy kritikus távolságot elérve a légsebességnek csökkenő tendenciát kell mutatnia, vagy tartania kell egy bizonyos határértékhez. Ez azért feltételezhető, mert a gyártó előírja, hogy mi az a minimális távolság, amit tartani kell ahhoz, hogy a ventilátorok teljesítménye ne mérséklődjön. A szimulációs vizsgálatok során 6db különböző teljesítményű ventilátorral végeztem el a vizsgálatokat 20 különböző távolságban (faltól mérve és egymáshoz viszonyítva is) 3 különböző méretű gépben, így összesen 720db vizsgálat támasztja alá azt a következtetésemet, miszerint a gyártói ajánlás végső soron elhanyagolható. A vizsgálatok azt bizonyítják, hogy a légkezelőgépben elhelyezett ventilátort a falhoz a lehető legközelebb kell elhelyezni, illetve több ventilátor esetén azokat szintén közel kell elhelyezni egymáshoz akkor, ha ezzel az adott kialakításban a gyártási költségek csökkennek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Sópermet kamra fúvóka numerikus áramlástani vizsgálataHalápi, Dávid; Molnár, László; DE--Műszaki KarDolgozatomban vizsgáltam az áramlástani rendszerek alkalmazását, a valós folyamatok jobb megértéséhez. Vizsgáltam a sópermet kamra fúvóka áramlástani és porlasztási elméleti hátterét, valamint a fúvóka belső kialakításának hatását az áramlási viszonyokra. Részletesen taglaltam a kétfázisú rendszerek előfordulását és a porlasztás mechanikáját is. A fúvóka porlasztási mechanizmusának a részeként külön taglaltam a Venturi effektust, melynek hatására a szűkülő keresztmetszetben a levegő gyorsuló áramlása vákuumot képezve maga mögött fogja a „víz oldalt” áramlásra kényszeríteni. A szimulációs vizsgálatok közben sikeresen detektáltam a rendszerben lévő valósághoz közel álló áramlástani inhomogenitásokat. Számos megközelítési mód alkalmazásával vizsgáltam a „levegő oldal” kezdeti szakaszában lévő visszaáramlás/turbulencia csökkentési lehetőségeit. A teljes modellben számos futtatás után is megmaradt a levegő visszaáramlása a „mixing” zónából a „víz térbe”. A peremfeltételek változtatásának hatására sem sikerült jelenleg elérnem azt az állapotot, ahol nem történik vissza áramlás. A probléma oka valószínűleg a „víz oldal” keresztmetszet változása okozhatja. A jelen dolgozatban vizsgált fél sópermet kamratér áramlási képe biztató. A fúvóka „levegő oldalon” kialakuló nyomás és sebesség értékek megfelelhetnek a valóságnak, de valós áramlási mérésekkel még nem kerültek összehasonlításra. A sópermet kamrában lévő áramlások csak egy részét sikerült feltérképezni jelen kutatás alatt. A későbbiek folyamán folytatom a teljes rendszer szimulációs vizsgálatát.