Hallgatói dolgozatok (Gépészmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 243)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Folyamatok optimalizálása minőségbiztosítási szempontból és hatékonyságuk fejlesztéseDobi, Gábor; Matkó, Andrea Emese; DE--Műszaki KarA dolgozatom célja a vállalati folyamatok részletes bemutatására fokuszál, gyártási és technológiai szempontokból, valamint azok hatékonyságának növelési lehetőségeiről a minőségbiztosítás eszközeivel. Az elemzés középpontjában a folyamatos fejlesztés és a minőségirányítás modern eszközei állnak, kiemelve a PDCA-ciklus és a teljes körű minőségmenedzsment (TQM) szerepét. A dolgozat a Six Sigma szemléletre is kiterjed, amely strukturált megközelítést alkalmaz a folyamatok optimalizálásához. Ehhez kapcsolódva részletezésre kerül az A3 módszer, amely különösen az egyszerűsített problémafeltárás és kezelés területén hatékonyan használható. Az 5-miért technika alkalmazásával az alapvető gyökér okok meghatározása következményeképp kap hangsúlyt, melynek meghatározásával jelentős javulás érthető el a vállalati működésben. Ezen kívül a reklamációkezelés szerepe is nagy hangsúlyt kapott, mivel a vállalatok sikeressége szorosan összefügg a vevői elégedettséggel. Az elemzés célja annak feltárása volt, hogy a reklamációkezelési folyamat, hogyan tehető hatékonyabbá új folyamatábra és dokumentáció segítségével, csökkentve az ügyfélpanaszokra adott válaszidőt és más tulajdonságot. A dolgozat gyakorlati részében saját fejlesztéseim kerültek bemutatásra. Elsősorban a meglévő problémákat definiálására fókuszáltam az A3-módszertan mentén, majd új folyamatábra készült a hatékonyabb működés érdekében. Az új reklamációs dokumentum az átláthatóságot és pontosabb visszajelzéseket és nyomon követést tűzte ki célul. A dolgozat záró részében a vállalati kulcsteljesítménymutatók (KPI-ok) kerültek bemutatásra. Ezek segítségével számszerűsíthetők a folyamatok eredményei, és pontosabb képet adnak azok irányáról. A dolgozatban saját készítésű teljesítménymutatók szerepelnek, amelyek a vállalati működés értékelését és javítását szolgálják. Ezen túlmenően a folyamatok fejlesztésére irányuló konkrét intézkedések kerültek kidolgozásra, amelyeket, ha alkalmaznak hozzájárulhatnak a működés hatékonyabbá tételéhez. A dolgozatom átfogó képet ad a folyamatok optimalizálásáról, különös tekintettel a minőségbiztosítási szempontokra. A bemutatott módszerek és fejlesztések hozzájárulnak a vállalat versenyképességének növeléséhez, miközben kiemelik a minőségirányítás és a hatékonyság szoros kapcsolatátTétel Korlátozottan hozzáférhető Befogó készülék tervezése kopóprofil vágásáhozVass, Dominik; Huri, Dávid; DE--Műszaki KarA szakdolgozat témája, egy befogó készülék tervezése, amely képes az adott műanyag profilok befogására, a korábban használt kézi szorító helyett. A dolgozat során bemutatom a módszeres géptervezés alapjait. Továbbá a követelményjegyzékem alapján több különböző konstrukció közül kiválasztom a feladat elvégzésére a legmegfelelőbbet. Ezt megterveztem, melyhez a műszaki rajzok csatolva vannak a dolgozat végén, illetve gyártási útmutató is készült hozzá. A készüléket Solid Edge-ben terveztem meg. A készülék pontossága és biztonságos használata jelentősen javult a korábban használt eszközhöz képest, így a feladat megoldása megfelel az elvárt követelményeknek.Tétel Szabadon hozzáférhető Motorkerékpár váz geometriai paramétereinek rekonstrukciója „reverse engineering” módszerrelKépes, Ákos; Nemes, Dániel; DE--Műszaki KarSzabadidőmben már több éve „oldtimer” motorkerékpárok gyűjtésével és restaurálásával foglalkozom, melynek során gyakran ismétlődő probléma az egyes típusok felújítása esetén, a megfelelő minőségű pótalkatrészek beszerzése és gyártása. Szakdolgozatomban egy tulajdonomban lévő és általam restaurált, 1989-es évjáratú SIMSON S51/1C1-H Electronic motorkerékpár vázszerkezetét rekonstruáltam, a vázszerkezet fennmaradt eredeti alkatrészeit digitalizáltam, hogy megfelelő műszaki dokumentációt hozhassak belőlük létre, amellyel ezen alkatrészek könnyedén reprodukálhatóak lesznek. A vázszerkezet alkatrészeinek geometriai paramétereiről a gyártás megszüntetése után nem maradt fenn részletes műszaki dokumentáció az utókor számára, ennek következtében nem lenne lehetséges az alkotóelemek pontos reprodukciója sem. A visszafejtő tervezéselemzés során elvégeztem a vázszerkezet hét darab fő elemének a feltérképezését, az elemeket, tudásomnak megfelelően olyan állapotra javítottam fel elhasznált állapotukból, amely megfelel egy digitalizációs folyamat követelményének. Munkám során a meglévő eredeti motorkerékpárt alkatrészeire bontottam. A vázszerkezet hét fő elemét a zsíros, olajos szennyeződésektől, festékmaradványoktól és a pergő rozsdától megtisztítottam, majd a tisztítás után szemrevételezéssel egyenként elemeztem állapotukat. Feljegyzéseket készítettem a sokéves használatból adódó hibákról, törésekről, repedésekről, korrózió okozta anyagfolytonossági hiányokról. A vázalkatrészek egy elemének egyik darabjából anyagmeghatározáshoz használható mintadarabot készítettem, amelynek optikai emissziós spektrométerrel történő elemzése során, meghatároztam a pontos anyagminőségét. Az anyagmeghatározást a Debreceni Egyetem Műszaki Karának laborjában végeztem el, egy BRUKER Q2 ION hordozható fémelemző készülék segítségével. Az anyagminőség pontos ismeretében elvégeztem a vázelemek szakszerű javítását, lakatolását, melynek során a görbült elemeket kiegyengettem, a töréseket, repedéseket és az anyagfolytonossági hiányokat hegesztéssel javítottam, pótoltam. Az alkatrészeket a javítások elvégzése után, szemcseszórás technológiával megtisztítottam majd porfestett bevonattal láttam el. A felújított elemeket az egyetem laborjában található, GOM ATOS Core 200 típusú strukturált fényű optikai 3D szkenner segítségével digitalizáltam. Az elvégzett digitalizációs folyamat után, a szkennelt állományt különféle szerkesztőprogramokkal, két különböző eljárással felületmodellekből konvergens modellekké alakítottam. Elsőként a hét alkatrész szkennelt hálójának minőségét és eloszlását javítottam fel, majd a kész háló segítségével CAD szoftverben létrehoztam az alkatrészek testmodelljeit, parametrikus és szabad forma modellezési módszerek alkalmazásával. Ezt követően elkészítettem a modellek méreteinek megfelelő műszaki rajzokat. Az elkészült 3D modellek és műszakirajzok paramétereinek köszönhetően elkészíthetővé váltak az egyes elemek gyártásához szükséges műszaki dokumentációk, műhelyrajzok, összeállítási rajzok, hegesztési utasítások.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Járműipari alkatrész mélyhúzásának szimulációjaFehér, Balázs István; Nemes, Dániel; DE--Műszaki KarA modern iparban megfigyelhető, hogy miközben a gyártási folyamatok felgyorsultak, addig a felhasznált alkatrészek komplexitása jól megfigyelhetően növekedett. Mindemellett a beszállítók által nyújtott minőség meg kell hogy feleljen az autóipar által elvárt és szabályozott elvárásoknak. Ebben a környezetben a tervezés folyamatában egyre inkább elengedhetetlenné válnak a szimulációs szoftverek is a 3D modellező programok mellett. Ebből az állításból indultam ki, amikor a dolgozatom témájaként egy valós megrendelésen alapuló alkatrészpár gyártásának szimulációját választottam. A dolgozatomhoz a HAJDU Autotechnika Zrt. szerszámtervező csoportjával való közös munka során rengeteg értékes segítséget kaptam, kiemelten az AutoForm szoftver használatának elsajátításában. Mivel a dolgozatom témája a cég által felajánlott feladat, ezért az első fejezetet a cég bemutatására fordítom. Az irodalomfeldolgozás során igyekeztem bemutatni azokat a képlékeny alakítással kapcsolatos műszaki alapvetéseket, amelyek a leghasznosabbak voltak a dolgozat elkészítése során. Az alakítás során végbemenő folyamatok ismerete fontos a tervezés során fellépő akadályok azonosítása és leküzdése szempontjából. Az alapanyagok alapvető tulajdonságainak ismerete és a gyakorlati vonzatoknak a megértése szintén alábecsülhetetlen a lemezalakítás területén. A dolgozat fontos része az AutoForm szoftver logikai felépítésének ismertetése, melynek célja, hogy a tervezés során felhasznált eszközökre betekintést adjak. A gyakorlati feladatrész előtt ezáltal bemutatom a háttérben zajló szimulációs munkafolyamatot. A dolgozat fő, gyakorlati részét a két kipufogó alkatrész szimulációja adja. A tervezés során a gyártó által támasztott követelményeket elemezve, azoknak megfelelve igyekeztem minél optimálisabb szerszámtervet készíteni. A munka során megoldandó főbb kihívásokat az alkatrész sarkain kialakuló elvékonyodások minimalizálása, az alkatrész szélein megfigyelhető ráncosodás elkerülése, a lemezteríték optimalizálása, valamint az elvárt paramétereknek való minél szigorúbb megfelelés adta. A munkám során több szerszámtervet is elkészítettem, ezeket pontrendszerek segítségével értékeltem, ezzel biztosítva, hogy a munkám eredményeként a legjobb megoldást kaphassam. A feladat végrehajtása eredményes, mivel a dolgozatban részletezett, megoldásnak tekinthető szerszámterv megfelel a megrendelő által támasztott technológiai követelményeknek.Tétel Szabadon hozzáférhető Kosárpalánk emelő mechanizmus szilárdságtani vizsgálata végeselem szimuláció segítségévelSzolnoki, Dávid; Huri, Dávid; DE--Műszaki KarA dolgozatom célja egy modell megalkotása volt a címben szereplő kosárpalánk emelő mechanizmusról, melynek segítségével végeselemes számításokat végeztem a Simcenter Femap szoftver környezetében. A modell olyan mechanizmuson alapul, amely egy csarnok tetőszerkezetéhez van rögzítve, és kosármeccsek során kinyitható, így a kosárpalánkot a megfelelő működési pozícióba állítja. Egyéb alkalmakkor pedig be is zárható, hogy helyet takarítson meg. A modell megalkotásához szükséges volt egy 3D-s CAD modell, amelyet a Siemens Solid Edge és a Creo Parametric programokban készítettem el. A modellben Frame elemeket használtam főként, melyeket kiegészítettem további alkatrészekkel. A fontosabb szerkezeti elemeket és kiegészítő részeket külön-külön, valamint az összeszerelt állapotban is bemutattam. A 3D-s modell elkészítése után azt importáltam a végeselemes szoftverbe, ahol a szimulációhoz szükséges végeselemes modellt kellett létrehoznom. Ehhez először a geometriát készítettem elő, amely a Beam elemtípus alkalmazásával a szerkezet középvonalainak meghatározásával kezdődött. Az így generált görbék halmaza nem volt tökéletes, ezért több módosítást is végeztem rajta. Miután a geometriát korrigáltam, elvégeztem a végeselemes modellezés diszkretizálását, amelynek részeként megadtam az elemzéshez szükséges attribútumokat, például az anyagmodellt és az optimális elemtípus orientációt. Ezen adatokkal végeztem el a hálózási folyamatot a megadott görbék mentén. A végeselemes analízis előtt a mechanizmusra ható statikus terheléseket modelleztem. Elsősorban a zsákolás miatti terhelést vizsgáltam, mivel ez a legkritikusabb hatás, amely érheti a mechanizmust. A dolgozatom záró szakaszában a Femap szoftver Nastran megoldójával értékeltem ki a végeselemes analízis eredményeit, hogy szilárdságtani számításokat végezzek a mechanizmuson. Ez a szakasz lehetőséget ad arra, hogy következtetéseket vonjak le a végeselem-módszer alkalmazhatóságáról, és bemutassam, hogy milyen előnyöket kínál a mechanizmus hatékony számításai révén.Tétel Szabadon hozzáférhető Pneumatikus rendszerek szimulációs vizsgálataHoppál, Zoltán; Hajdu, Sándor; DE--Műszaki KarA szakdolgozatban a tanszéken található Emerson laborban használt pneumatikus rendszerekből készítettem el mérési összeállításokat és ugyanazt a modellt leszimuláljuk a Matlab felületén. A dolgozat célkitűzése az lenne, hogy a laborban található pneumatikus elemek Matlab/Simulink programon belül történő megvalósítása lehetőleg úgy, hogy a funkcióját betöltse. A dolgozat folyamán megismerkedhetünk a Matlab/Simulink felületén történő pneumatikai szimulációs lehetőségekkel. A programon belül alapból található jó pár pneumatikus elem, amik be is lesznek mutatva. Említésre kerül a Simscape Fluids kiegészítő, ami néhány elemet ad hozzá a programba és azoknak az elemei is bemutatásra kerülnek. Röviden bemutatásra kerültek az Emerson laborban található pneumatikus elemek is. Majd hozzáláttam a mérési összeállítást megvalósítását, ami a laborban található elemekből épült fel. A mérés után a Matlab-on történő szimulációhoz álltam neki. A szimulációhoz először neki kellett állnom azoknak az elemeknek a modellezéséhez, amik nem voltak megtalálhatók a programon belül. Először az 3/2-es manuális szelep modellezése történt, majd az 5/2-es pneumatikai vezérlésű szelep modellezéséhez fogtam neki. Azután sor került a váltó és a kétnyomású szelep modellezéséhez. Majd pedig a pneumatikus munkahengert és a henger által vezérelt szelep modelljét sikerült megvalósítanom. Majd megvalósítottam a szimulációs modellt az Emerson laborban lévő mérési összeállítás alapján. Legvégül megtörtént a laborban történő mérés és a Matlab felületén történő szimuláció. A laborban nem volt rendelkezésre álló mérőeszköz, ezért a munkahenger által elvégzett ciklusok száma lett megmérve. A méréskor a fojtószelepnek köszönhetően különböző fojtások esetén el lett végezve. A szimuláció elvégzésekor pedig különböző fojtás keresztmetszetek esetén lett megvalósítva. Sajnos a mérésekből és a szimulációkból kapott eredmények nem egyeznek meg. A legtöbb szelep és a pneumatikus munkahenger részletes adatai nem voltak ismertek, ezért nem tudtam pontos méretekkel megvalósítani a szimulációkat. Ezen kívül a dolgozatban el lett érve az a cél, hogy az egyes pneumatikus elemeket Matlab-on valósítsam meg.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Repülőgépipari tartály alkatrész formaadó szerszámához tartozó kilökő rendszer fejlesztéseKollár, Bernadett; Huri, Dávid; DE--Műszaki KarA szakdolgozat átfogó képet nyújt egy a gyártást segítő rendszer fejlesztéséről és megvalósításáról, a kezdeti problémafelvetéstől kezdődően a végleges tervekig. A célja egy olyan szerszám megtervezése, amely megoldást nyújt a kompozit tartályok gyártási folyamatában jelentkező problémákra, különös tekintettel a termék eltávolításának nehézségeire. Bemutatásra kerülnek a kompozit anyagok, azok összetevői, illetve felhasználási módjai, továbbá a nedves laminálás gyártástechnológia. Egy geometriai analízis során két különböző tartálygeometria van bemutatva, amelyek gyártási folyamatában a szakdolgozatban megtervezett kilökő rendszer alkalmazható. Az értékelemzés során hét különböző konstrukció kerül összehasonlításra. A dolgozatban részletesen megtalálható a konstrukciók közül a gazdaságilag, illetve műszakilag legideálisabb szerkezet tervezési folyamata is.Tétel Szabadon hozzáférhető Analysis of mechanical response of Ti-6Al-4V lattice structures using finite element methodZhang, Haochen; Mankovits, Tamás; DE--Műszaki KarWith the advent of the Fourth Industrial Revolution, the demand for lightweight, high- performance materials is increasing across various industries, including aerospace, automotive, construction, and medical bio-implants. These sectors are placing higher demands on the mechanical properties of structural materials. Lightweight materials have become crucial for improving energy efficiency and environmental performance. However, conventional material structures often struggle to meet both lightweight and high-strength requirements. Consequently, the development of innovative lattice structures to enhance material properties has emerged as an important area of research. In this study, we employed the controlled variable method to ensure that different structures were compared under consistent conditions, minimizing the influence of external factors and ensuring the accuracy of the experiments. We first modeled and analyzed four different lattice structures. Finite element analyses were conducted using ANSYS software to evaluate the impact of their fill rates on mechanical properties and identify the most suitable lattice types for multidisciplinary applications. The modeling was executed in ANSYS SpaceClaim, followed by finite element analysis in ANSYS Workbench. A thorough evaluation of stress distribution, strain, and other relevant factors was performed for each generated structure. The analyses aimed to assess how fill rate influences the mechanical properties of the lattice structures in this study. Each of the four designs featured different lattice cell shapes and fill rates, while the length of the lattice structure was kept constant to ensure a valid comparison across all types. For this research, we selected Ti-6Al-4V, the most commonly used material in additive manufacturing. We determined the stress-strain characteristic diagrams for the four types of structures: simple cubic lattice, center-supported lattice, side-crossed-supported lattice, and lateral-diagonal- supported lattice. Additionally, we calculated the effective Young's modulus for each case and performed a comprehensive comparison and analysis of the simulated values. The results revealed significant differences in the mechanical behavior of each lattice structure at various fill rates. We found that the simple cubic lattice and the center-supported lattice are effective for mimicking human cortical bone at low fill rates. In contrast, the lateral cross-supported lattice demonstrates high performance even at a 50% fill rate. This lateral cross-support lattice exhibits a high Young's modulus, making it suitable for high-strength applications, such as metal implants. However, its high modulus of elasticity deviates significantly from the elastic properties of natural bone, which must be considered in biomaterial design. Side-to-side diagonal support lattices showcase excellent stiffness and deformation resistance at high fill rates, rendering them suitable for applications like spinal braces and other support devices. For industrial uses, the lateral cross-support lattice is appropriate for gas turbine fan blades, while the lateral diagonal support lattice is ideal for UAV wing designs at a 70% fill rate, as it combines high stiffness with lightweight requirements. Our findings underscore the varying applicability of different cell structures at various fill rates, providing valuable insights for material design and optimization.Tétel Szabadon hozzáférhető Sustainable terrestrial transportation and green energy sources:Tei-Dornoo, Niiyi; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarThis thesis sets out of make a comprehensive view of various sustainable terrestrial transportation systems. In view of this, key metrics such as energy consumption and drivetrain efficiency as well as resource/ fuel consumption were analyzed, setting a baseline by which the various systems could be compared. The effects of different driving patterns on the various drivetrains was the main focus of the research done, yielding some interesting results. These results emphasized the strengths and weaknesses of each drivetrain type: EVs were very efficient in urban driving, FCVs showed their range and refueling advantage, and HCVs, although inefficient, had their niches in heavy-duty applications. The present work offers useful insights for the optimization of sustainable transport technologies in developing energy-efficient and ecologically compatible vehicular systems.Tétel Szabadon hozzáférhető Designing of Mechanical Prosthetics Using 3D Printing TechnologyMansour, Ahmed Tarek Mohammed Ibrahim; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki KarThe main goal of the project was to design a durable, functional, low-cost, mechanical prosthetic finger, as well as investigate various 3D printing technologies and materials to achieve an optimal design at a significantly lower cost than traditional prosthetics. A Finite Element Method (FEM) Analysis was per formed using Ansys to evaluate the mechanical properties of the design. The prosthetic finger was mod elled using Autodesk Fusion and tested in real-life on an individual who tragically lost three fingers in a factory accident.Tétel Szabadon hozzáférhető Hegesztőgépek üzemeltetése és karbantartásaHudák, Botond Attila; Deák, Krisztián; DE--Műszaki KarSzakmai gyakorlatomat az MCE Nyíregyháza Kft-nél töltöttem, mely valós ipari környezetet biztosított az egyetemen elsajátított elméleti ismeretek mellé. A szakmai gyakorlat elvégzése során betekintést nyerhettem az ipari hegesztőgépek világába mind üzemeltetés és karbantartás tekintetében gyakorlati jelleggel. Szakdolgozatom témája szorosan ide kapcsolódik, ugyanis a hegesztőgépek üzemeltetésével és karbantartásával foglalkoztam. Az áttekinthetőség érdekében ismertettem az egyes hegesztési eljárásokat és a hozzájuk tartozó géptípusokat. Általánosan elmondható, hogy egy műszaki termék, legyen ez bármilyen gép vagy eszköz könnyebben üzemeltethető, ha ismerjük működését. Ez a hegesztőgépek esetére is igaz, amennyiben ismerjük a gép felépítését, a technológiát és a folyamatot, kellő műszaki rálátással azonosíthatjuk a működtetéséhez elengedhetetlen feltételeket, valamint az olyan kritikus pontokat, részleteket melyek meghibásodást okoznak. Ezt a szemléletet követve ismertettem az egyes eljárásokat, gépeket, a biztonságos üzemeltetést és karbantartást- Szeretném kiemelni, hogy egy gép karbantartásának fő célja mind a felhasználó a környezet és a gép biztonságának és biztonságos üzemeltetésnek feltétele. A megfelelő karbantartás elhagyásával beláthatatlan következményű személyi vagy anyagi kár okozhat. Ennek jegyében kiemelten fontos az előírt szabályoknak megfelelően üzemeltetni és karbantartani a hegesztőgépeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető SpeediCath Compact Set katéterszerelő gép karbantartási folyamatának kialakításaBalogh, Bence; Géresi, Zoltán Gergő; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom megírását a SpeediCath Compact Set részlegén végeztem, ahol az ott található katéter összeszerelő gépsorokhoz kellett kialakítanom egy használható, 21. századi viszonyoknak megfelelő karbantartási utasítást. Rövid ismertetővel bemutattam a vállalatot, valamint a nyírbátori gyáregységet, és azt a gyártási folyamatot, amellyel ezek a kompakt katéterek készülnek. A második fejezetben egy részletesebb képet mutattam a dolgozatom fő tárgyát képező automata összeszerelő gépsorról. A működésének megértéséhez nagy segítségemre voltak az ott dolgozó operátok, valamint a karbantartó technikusi csapat. A harmadik fejezet volt a fő feladatom. Ki kellett alakítanom egy karbantartási stratégiát ezekhez a berendezésekhez. Első lépésként megfigyeltem, hogy milyen stratégia szerint dolgoznak most. Ezt átértékeltem és a TPM felé vettem az irányt, mivel véleményem szerint a mai igényeket ez a stratégia elégíti ki a legjobban. Először szorgalmaztam, hogy alakítsanak ki egy autonóm karbantartó személyzetet, amellyel a technikusok munkáját megkönnyítik, mialatt ennek hasznát érvekkel támasztottam alá. A fejezet második pontjában a karbantartás fejlesztésére koncentráltam. Első lépésként javasoltam, hogy elektronikus felület létrehozásával javítsák a karbantartás nyomonkövethetőségét. A második lépésben kidolgoztam egy évre előre egy karbantartási ütemtervet, amit elláttam az időszakokhoz tartozó TPM szemléletű karbantartási utasításokkal (6-12-24-48 hetes utasítás). Javaslatot tettem, hogy különféle tréningekkel és motivációkkal toborozzanak operátorokat, akik egy ilyen programban részt vennének. Végül végeztem egy 2 hónapos OEE-mérést, amellyel a célom az volt, hogy meghatározzam a gépek teljes eszközhatékonyságát. Ezen kívül betekintést nyújtsak a vezetőségnek és az ott dolgozóknak egyaránt a jelenlegi helyzetről. Ennek a mérésnek, és az eredmények felhasználásával láthatóvá válik, melyek azok a részek, melyekkel foglalkozni kell a gépek hatékonyságának növeléséhez. A negyedik fejezetben javaslatot kellett tennem tartalékalkatrész készlet kialakítására, melyhez a berendezések ismerete, és a hozzájuk tartozó gépkönyv áttanulmányozása volt segítségemre. Először megállapítottam egy készletezési mechanizmust, amellyel a leghatékonyabban lehet a tartalékalkatrészeket tárolni. Ez volt a csillapításos készletezési forma. Mivel a dolgozatom elkészültéig már 4 automata összeszerelő van a területen, javaslatot tettem, hogy egy külső raktárban tartsanak egy meghatározott alkatrész mennyiséget, az átláthatóbb tárolás miatt. Végül összeállítottam a gép egységeihez egy kopóalkatrész listát, amellyel az összeszerelő gépeket ellátják. A kialakított karbantartási stratégiára, valamint az összeszerelőkhöz tartozó pótalkatrészek meghatározására tett javaslataim jelenleg elbírálás alatt vannak.Tétel Szabadon hozzáférhető IPARI HŰTŐVÍZ RENDSZEREKBEN HASZNÁLT SZIVATTYÚK DIAGNOSZTIKAI VIZSGÁLATA, ÁLLAPOT ALAPÚ KARBANTARTÁSI FOLYAMATOK MEGHATÁROZÁSAHerczku, Szabolcs; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki KarA közelmúltban a meghibásodás jeleit adó szivattyú (térfogatáram csökkenése és hangos zaj kiadása miatt) felújítását és ezen hibák váratlan felismerését elkerülendő feladatok ismertetését fejtettem ki szakdolgozatomban. Felújítás során végrehajtott lépések, amelyek magukban foglalják a problémák észrevételét, felismerését és az alkatrészek cseréjét segítettek a szivattyú teljesítményének visszaállításához. A megfelelő javítási intézkedéseket követően a szivattyú működését szakszerű mérésekkel és a szivattyú jelleggörbéjének összehasonlításával ellenőriztem, hogy a felújított rendszer megfelelően teljesítse az előírt műszaki paramétereket. Az SPM mérőeszközzel rezgésdiagnosztikát végeztem a zajos szivattyúról, kimutatva az egyik csapágy külső gyűrűjének meghibásodását. Illetve a javítás után az LR/HR értékek előtte és utána való összehasonlítását és különbség kiértékelését a két állapot között. Eredményként a szivattyú a vártnak megfelelően visszaállt a kívánt állapothoz, és az új mérési adatok jól tükrözik a gyári specifikációkat. Megfigyelhető volt, hogy a munkagépünk képes elérni az optimális nyomás- és áramlásértékeket. A szivattyú felújítása sikeresnek bizonyult, és a mérési eredmények megerősítik, hogy a szivattyú most is képes megbízhatóan és hatékonyan működni. A további használat során érdemes folyamatosan figyelemmel kísérni a rendszer működését és teljesítményét, hogy biztosíthassuk, annak zökkenőmentes víz ellátását. A Lego-nál töltött mérnöki gyakorlatom egy rendkívül inspiráló és tanulságos időszak volt a szakmai fejlődésem szempontjából. A mérnöki csapata kiemelkedő szakértelemmel és támogatással segítette a munkámat, ami nagyban hozzájárult a fejlődésemhez. Sok inpirációval és tanulmányi anyaggal láttak el a szakdolgozatom elkészítése érdekében. A vállalati kultúra rendkívül befogadó és támogató volt. Összességében a letöltött gyakornoki időszak meghatározó élmény volt számomra, amely nemcsak szakmai tudásomat bővítette, hanem betekintést nyújtott egy innovatív és értékteremtő vállalat mindennapjaiba is. Biztos vagyok benne, hogy a megszerzett tapasztalatok hosszú távon is hasznosak lesznek a mérnöki pályafutásom során.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Raklapszállító gépsor karbantartás-tervezése automata magasraktárhozSzabó, Csongor; Deák, Krisztián; DE--Műszaki KarA szakdolgozat témája egy automata magasraktár raklapszállító gépsorának karbantartási tervének kidolgozása. A szakdolgozat hangsúlyozza az automatizált magasraktárak jelentőséget, ahol a hatékonyság és a megbízhatóság alapvető követelmény. A fő cél a raklapszállító gépek hibamentes működésének biztosítása, amely hozzájárul a leállások minimalizálásához és a zavartalan üzemeléshez. A szakdolgozat első részében a gépsor működése kerül bemutatásra, részletesen ismertetve annak felépítését és főbb elemeit, mint például a beadagoló állomás, a raklapmérleg, valamint a láncos és görgős szállítók. Ezt követően a gépsor jelenlegi állapotának a felmérésére kerül sor, ahol a különböző hibák és kopások azonosítása történi. A harmadik rész az időszakos karbantartási ütemezés tervezését mutatja be, amely a TPM (Total Productive Maintenance) alapelveire épül. Részletesen kitér a TPM nyolc alappillérére, valamint bemutatja a megelőző, prediktív, autonóm és szerződött karbantartási stratégiákat is. A szakdolgozat utolsó része javaslatot tesz a prediktív karbantartási rendszer továbbfejlesztésére, különös tekintettel a rezgésdiagnosztikai szenzorok alkalmazására, mint például a FLIR SV87-Kit. Ezek a szenzorok lehetővé teszik a logisztikai daruk kritikus elemeinek állapotfigyelését, valamint a meghibásodások előrejelzését. Az ilyen rendszerek bevezetése jelentősen javíthatja az üzemi hatékonyságokat, biztosítva a folyamatos működést és csökkentve a karbantartási költségeket. Összességében a dolgozat egy átfogó képet nyújt a modern karbantartási módszerek alkalmazásáról és azok hatásáról az automatizált magasraktárak üzemeltetésében.Tétel Szabadon hozzáférhető GRAFIT ALAPANYAGOT MEGMUNKÁLÓ GÉPSOR KARBANTARTÁSADebreczeni, Csaba; Fazekas, Lajos; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomban összefoglaltam, hogy a munkahelyemen, hogyan működik a grafit elektródák gyártása, és hogy ehhez milyen karbantartási műveletek szükségesek. Ezen felül bemutattam egy sajátos ámbár nem egyedi karbantartási rendszert, amit mi főként használunk, ezáltal könnyítve a termelést. Dolgozatom első főbb pontja, az irodalomfeldolgozás, ahol a dolgozat további részéhez szükséges alap információkat jegyeztem le, mivel az általam bemutatni kívánt anyag hazánkban nem a legismertebb megmunkálási termékként van a köztudatban. A következő nagy pontom témája az általunk gyártott grafit elektróda bemutatása volt, előkészítéssel, gyártással együtt. Ebben a pontban szót ejtettem arról, hogy milyen eszközökkel lehet a gyártást elvégezni, és bemutattam egy kész terméket is. A harmadik pontban rendszereztem a karbantartásokat, azokkal kezdve, amit a gép gyártója írt elő, és számunkra fontos az elvégzésük, illetve azon saját karbantartási tervet is bemutattam, amit mi még alkalmazunk a zavartalan termelés érdekében Az utolsó két pontban érkeztem el a szakdolgozatom céljához, ahol ugyanis egy általam is elkövetett hibát mutattam be. Itt lépésenként leírtam, hogy a használt szerszámokkal milyen hibát vétettem, ez mennyibe került nekem (66 800Ft a három szerszám vásárlására), és hogyan sikerült megoldanom a kialakult helyzetet, az utoljára kapott mérési jegyzőkönyvek is ezt az eredményt támasztották alá. Bár úgy tűnhet, hogy ez egy magas összeg, de a hiba kiküszöbölése után elmondhatom, hogy a megfelelően legyártott termékek többszörösen visszahozták ezt az összeget, még akkor is, ha csak a következő 1 hónapot vizsgálom. Ebből kifolyólag elmondhatom, hogy sikeresen teljesítettem a projektet.Tétel Szabadon hozzáférhető Energetikai fogyasztáscsökkentés az ITE Kft. telephelyeinHalász, István; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom az energetikai fogyasztás csökkentésével foglalkozik az Inter Traction Electrics Kft. épületeivel. A dolgozatban bemutatom, hogy milyen külső tényezők játszhatnak szerepet annak érdekében, hogy változást kelljen eszközölni egy vállalat életében. A vállalat és az felhasznált energiák bemutatása után, szemügyre veszem az energiafogasztásokat az előző évekből, amiből meglehet határozni, hogy melyek azok a hónapok, amelyek kritikusak lehetnek a vállalat életében. Az ezt követő fejezetben kifejtére kerül, hogy miért fontos az energetikai fogyasztáscsökkenése. Ez három szempont alapján kerül bemutatásra: gazdasági előnyök, környezeti hatások és jogszabályi megfelelés. Az elemzés bemutatja, hogy a fogyasztáscsökkentés hogyan járul hozzá a vállat működési költségeinek csökkentéséhez, a környezeti fenntarthatósági célok eléréséhez, és hogyan segíti elő a szigorú jogszabályi követelmények teljesítését. A dolgozat részletesen ismerteti az ITE Kft. által a fogyasztás csökkentése érdekében bevezetett intézkedéseket, például az energiatakarékossági szabályokat, a villamosenergia-rendszer optimalizálását, valamint a tudatosság növelését és a munkavállalók oktatását célzó kezdeményezéseket. Ezen intézkedések értékelése felméri azok gazdasági és környezeti hatását, és jelentős energia- és költségmegtakarítást, valamint kibocsátás csökkentést mutat be. Végül a jövőbeli fejlesztési lehetőségeket is teszek, különös tekintettel az új technológiák bevezetésére, valamint a zöld beruházások irányába. Ezek a javaslatok elsősorban hosszútávú befektetések lennének a vállalat számára, amik hosszútávon hozzájárulnának a cég fenntarthatóság céljainak eléréséhez.Tétel Szabadon hozzáférhető Műanyagújrahasznosító asztali fröccsöntőgép üzem és karbantartástechnológiájaBarna, Bence; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarA szakdolgozat a műanyagok újrahasznosításának folyamatait és a fröccsöntési technológia alkalmazását mutatja be. Részletesen ismertetésre kerülnek a PET, HDPE, PETG és PLA anyagok újrahasznosításának lehetőségei, különös tekintettel a 3D nyomtatásból származó hulladékokra. A fröccsöntés folyamatának és gépeinek áttekintése mellett a gyakori hibák, valamint a pneumatikus rendszerek működése is tárgyalásra kerül. Elemzés készül egy asztali műanyag újrahasznosító géppárról, amely darálógépből és fröccsöntőgépből áll, különös figyelmet fordítva az eszközhatékonyságuk meghatározására. Hőkamerás mérések segítségével vizsgálatra kerülnek az aprítékok hőtani jellemzői, melyek alapján az olvasztási és hűlési idők, valamint a gép termelékenysége számítható ki. A dolgozat végül a gépek teljesítményének és elérhetőségének javítására irányuló javaslatokat, valamint egy részletes karbantartási tervet fogalmaz meg.Tétel Szabadon hozzáférhető Egyedi Big-bag zsákemelő tervezése traktorra csatlakozássalKind, Emánuel; Hajdu, Sándor; DE--Műszaki KarDolgozatomban egy egyedi Big-bag zsákemelőt terveztem. Részekre osztottam a dolgozatom, melynek kiinduló pontja a történelmi bevezetés volt ,miután csoportosítottam az emelőgépeket. Ezt követően különféle emelőgép konstrukciókat hasonlítottam össze és választottam ki a számomra megfogalmazott egyediségnek eleget tevő konstrukciót. Dolgozatom leghosszabb részében a tervezés következett, ahol kiválasztottam a megfelelő munkahengert, majd az ideális alapanyagot illetve a jobb átláthatóság miatt az emelőgép 3D-s modelljét is megterveztem. Következőkben bemutatásra került az általam megtervezett emelőgép üzembe helyezése. Utolsó részben bemutatásra került az emelőgépekre vonatkozó általános használati és karbantartási szabályzatának egy része, és a tervezett emelőgép ápolási terve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hidraulikus rendszer olajtöltetének vizsgálata és karbantartási rendszerbe illesztéseNagy, Zsolt; Domokos, István; Keczán, Tamás; DE--Műszaki KarA dolgozat hidraulikus rendszerekkel, foglalkozik. Szó van még a fröccsöntésről, és a hidraulikaolajokról is. A vizsgált gépek olajtöltetének elöregedésének okait kerestem, és a jövőbeni állapotromlás megelőzésére adok választ benne. Érintem a karbantartási módszereket, és egy gyár életében a karbantartás fontosságát részletezem. Az olaj miatti meghibásodások és leállásokból fakadó károk elemzése is részét képezi a szakdolgozatnak. Számos javaslattételt teszek a rendszer hatékonyabb és zavartalanabb működése érdekében.Tétel Szabadon hozzáférhető A MÁV-START Zrt. 418-as (M41) sorozatú dízelmozdony nyomatéktám kikötőrúd meghibásodás vizsgálataTáborhegyi, Balázs; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom a MÁV-START Zrt.-nél üzemelő 418-as sorozatú dízelmozdonyok nyomatéktám kikötőrúdjainak meghibásodásait vizsgálja, különös figyelmet fordítva a fáradásos törések gyakoriságának növekedésére. A törések oka részben a pályaállapotok romlásában keresendő, mivel az elöregedett vasúti infrastruktúra nagyobb igénybevételt jelent a mozdonyoknak. A dolgozatban bemutatom a jelenlegi karbantartási módszereket, majd az ultrahangos repedésvizsgálat bevezetését javaslom, mivel az hatékonyabb a nyomatéktámok ellenőrzésében. Továbbá, a pályaállapotok javítása mellett a nyomatéktám újratervezésére is szükség lehet a jövőben, hogy csökkentsük a törések számát és a balesetveszélyt.