Hallgatói dolgozatok (Gépészmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 137)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Ellenörző idomszerek fejlesztése a gyártási produktivitás növelése érdekébenPálfalvi, Áron; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom utolsó részében szeretném összefoglalni az eddig leírtakat. A szakdolgozatom témája egy olyan folyamatfejlesztés volt, amely az ellenőrző idomszerek hatásával és egyengetési folyamat vizsgálatával foglalkozott. Számos problémát kifejtettem a szakdolgozatomban, amelyekre megoldást találva a selejtszám csökkenéséhet vezetett. A szakdolgozatom elejét egy rövid cég ismertetéssel kezdtem, amely után a stabilizátor szerepéről és működéséről írtam. A témám a méréstechnika témáját is nagyban érinti ezért a méréstechnika alap definícióiról, mérést befolyásoló tényezőkről, mérési hibákról is írtam. A második pontban a gyártási folyamatot részleteztem. Itt minden szükséges információt leírtam a gyártásról amire nekünk szükségünk volt. A gyártás részletezése után bemutattam részletesen, hogy hogyan történik a selejt kiértékelése cégünknél napi és havi szinten. Miután a folyamatokat bemutattam, harmadik pontban részleteztem az egyengeti folyamat és ellenőrző idomszerek elvi és gyakorlati méréstechnikáját. Részletesen bemutattam az idomszer elemeit, a betétek fajtáit és azok közötti különbséget. Írtam az általunk használt présgépről általánosan, a berendezés részeiről, valamint működéséről. Ezután részleteztem, hogy hogyan zajlik pontosan lépésről lépésre az idomszeres ellenőrzés majd az azt követő egyengetési folyamat. Részleteztem a mérőasztalok közötti különbséget és a mérőórák szerepét a mérés során. Pontos mérés érdekében a mérőórákat kalibrálni kell. Ezt a kalibrációs folyamatot a Quality mérőlaborban végezzük. Ennek a menetét is részletesen kifejtettem. Miután mindent leírtam az idomszeres ellenőrzésről és az egyengetési folyamatról elkezdtem vizsgálni a jelenlegi ellenőrző idomszerek állapotát és folyamatra gyakorolt hatását a négyes pontban. Részletesen bemutattam, hogy milyen problémákba ütközhetünk az idomszeres ellenőrzés során. Ismertettem a hőkezelés, egyengetés, végzárás ciklusidőket, amiből következtettem arra, hogy miért szükséges kettő egyengető állomás a hőkezelés után. Olyan problémákkal álltunk szembe, mint például a betétek kopása, illesztőcsap és illesztőfurat kopása, csapágy hibák, az asztallap domborodása, illetve, hogy a való életben két teljesen ugyanolyan ellenőrző idomszert mikronpontosan lehetetlen legyártani, aminek a következménye, hogy két geometriai értéket fogunk kapni. Az utolsó pontban rátértem a feladat megoldására. Elsőként kifejtettem, hogyan vizsgáljuk felül az idomszeres ellenőrzőket. Részletesen bemutattam az általunk használt Trimos mérőkart, programot és a mérési folyamatot lépésről lépésre. Majd méréseket végeztem el az idomszeres ellenőrzőkön, amik segítségével láthattuk az eltérések nagyságát. Az eltérést látva minden problémára megoldást találtunk, amit a szakdolgozatban részletezek. A problémákat megoldva a mérőasztalok eltéréseit tűrésen belülre, a nominál értékhez közel tudtuk vinni így az asztalok közötti különbségeket nagy mértékben tudtuk csökkenteni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Siló szerkezet terhelt tartóinak vizsgálata és optimalizálásaKun, Balázs; Hajdu, Sándor; DE--Műszaki KarA siló szerkezet terhelt tartóinak szimulációs programmal való vizsgálata.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Specifikált műanyag föccsöntött termékcsalád instabil gyártásának elemzéseFekete, Béla Norbert; Hódos, György; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomban egy specifikus termékcsalád problémás gyártási folyamatai és azoknak a megoldásai kerültek bemutatásra, melyek vállalatunknál előfordultak. Ezen termékek ugyanazon vevőhöz kerülnek szállításra, így kiemelt figyelmet kapoot ez a csoport az elműlt időszakban. A dolgozat célja legfőképpen a gyártási folyamatok, azon belül is a gyártási paraméterek bemutatása, ismertetése, ezen értékek változtatásával hogyan befolyásoljuk a végtermék állapotát, geometriáját. Több termékünknél is előfordult deformáció különböző részeinél a termékeknek, melyeket sikerült megoldanunk a gyártási paraméterek, valamint a szerszám paramétereinek állításával, optimalizálásával. Előforduló hibakép volt még a terméken megjelenő sorja a bepattanó fülön, repedés a zsanérnál és hiányosság a terméknél.. Szerszám oldalról a hőmérséklet volt a fő szempont, itt a problémás betét hűtésének megoldásával sikerült megoldani a deformációt. Alapvetően elmondható, hogy problémás termékcsaládról van szó, így felmerült az alapanyag nem megfelelőssége is, ezért javaslatként a granulátum cseréjét javasoltam egy jobb mechanikai tulajdonságokkal bíró anyagra, mely megoldhatná az előforduló hibaképek javarészét így biztosítva, hogy a jövőben stabilabban és jobb minőségben gyárthassunk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alapanyagváltás a Biatain Silicone termék csomagolóanyag esetébenLiki, Emese; Dériné Román, Krisztina; DE--Műszaki KarA dolgozat célja ismertetni a polimereket a csomagoló iparban egy gyógyászati segédeszköz, egy sebtapasz csomagolásán keresztül. A dolgozatomban bemutatom az érintett sebtapasz terméket, és annak gyártási körülményeit. Továbbá ábrázolok egy, a termék csomagolására irányuló módosítást. Ahhoz, hogy a csomagolóanyagot módosítani tudjuk, meg kell vizsgálni a változás körülményeit, illetve azt, hogy az milyen hatást gyakorol a termék funkciójára. Ezt az érintett változást mutatom be különböző szempontok figyelembevételével, többek között a csomagoló gép sebességének függvényében, valamint a termék sterilizálásának hatását is szemügyre veszem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Polipropilén alapú üvegszál erősített kompaundok tulajdonságai a GF tartalom és polimer mátrix függvényébenLipécz, Roland; Kállai, Imre; DE--Műszaki KarA szakdolgozat fő témája az Inno-Comp Kft.-nél gyártott polipropilén alapú üvegszál erősített kompaundok fizikai tulajdonságainak mérése, elemzése módosítási lehetőségei. A dolgozat első fejezete kiterjed a gyártástechnológia ismertetésére, a kompaundálási technológiához szükséges és elégséges részegységeinek szerepére, a gyárthatott kompaundok ismertetésével. Második fejezetben röviden leírom a leglényegesebb eltéréseket az ásványi anyaggal töltött, és szálerősített típusok között. Megvizsgálom az üvegszál mennyiségi változásának hatásait az általunk mért tulajdonságokra. A harmadik fejezetben a 30% üvegszál tartalmú polipropilén kompaund fizikai tulajdonságait vizsgálom eltérő polimer mátrixok alkalmazása alapján. És nem utolsósorban egy autóipari alkalmazásra kifejlesztett speciális 30% GF tartalmú kompaund fejlesztését mutatom be a termék elfogadásig, majd alternatív polimer típusok vizsgálatát is leírom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Big-bag újrahasznosításTüske, Marcell; Dériné Román, Krisztina; DE--Műszaki KarA big-bag, négy füllel ellátott rugalmas konténer (FIBC), amely az egyik leggyakoribb ipari csomagolási eszköz. Ezek a konténerek többnyire homogén polipropilén szövetből készülnek, amelyek újrahasznosítása még nem túl elterjedt. Újrahasznosítás keretein belül a big-bag-eket aprítjuk, mossuk és szárítjuk, majd regranulátumot állítunk elő belőlük. A polipropilén, mint az egyik leggyakrabban használt tömegműanyag, kedvező újrahasznosíthatósági tulajdonságokkal rendelkezik, de a keletkező hulladék csak kisebb része kerül újrahasznosító üzemekbe, ami a begyűjtési és szelektív hulladékkezelési nehézségekkel magyarázható. Dolgozatomban kitértem a hulladék újrahasznosításának különböző formáira, hangsúlyozva a mechanikai újrahasznosítás előnyeit. A mechanikai újrahasznosítás költséghatékonyabb lehet a kémiai újrahasznosításnál, és kevésbé terheli a környezetet, mint az energetikai újrahasznosítás vagy a hulladéklerakás. A kísérleti munka során elvégzett mérések kiemelten fontosak voltak. Az MFI (folyási index) mérés volt talán a legkritikusabb paraméter, mivel az elvégzett vizsgálatok szerint a feldolgozni kívánt hulladékból készült granulátum megfelelő az extrúziós technikával történő felhasználásra. A szakító- és ütővizsgálatok lehetővé tették a mechanikai terhelés alatt álló anyagok részletes analízisét. A vizsgálatok segítségével meghatároztam az újrahasznosított alapanyagból készített szabványos próbatestek szakítószilárdságát és ütési ellenállását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az MBP-9 típusú pótkocsi átalakítása silózó – és szervestrágya szállításáraKertész, Krisztián; Pálinkás, Sándor; DE--Műszaki KarGyermekkoromtól kezdve olyan helyen élek, ahol az emberek mindennapi életében nagy szerepe van a mezőgazdaságnak és a talaj megmunkálásának. Éppen ezért örömmel töltött el, mikor értesültem arról, hogy lakóhelyemhez közel található a NYÍR-AGROMASIN Kft., ahol a dolgozók közel 50 éve pótkocsik gyártásával és forgalmazásával foglalkoznak. Külön figyelemre méltónak gondolom, hogy napjainkban is léteznek még olyan kis cégek, amelyek meg tudták őrizni piacképességüket. Diplomamunkámban kísérletet tettem arra, hogy a NYÍR-AGROMASIN Kft. által gyártott és forgalmazott MBP-9 típusú pótkocsi átalakítását és az ezzel kapcsolatos műveleteket bemutassam. Az átalakítással létrehozott MBP-9 RTM pótkocsinál az alvázban és a felépítményben történt változtatás annak érdekében, hogy a siló – vagy szervestrágya billentésekor egy automata nyitószerkezet könnyítse meg a pótkocsi ajtajának billentését. Külön részben ismertettem az MBP-9 RTM silózó pótkocsi automata nyitását, illetve megvizsgáltam a pótkocsi alvázszerkezetének maximális terhelhetőségét. Ezen kívül megvizsgáltam, hogyan lehetséges az MBP-9 RTM egy körös fékrendszerének két körös fékrendszerré történő alakítása. A pótkocsi nyitószerkezetének átalakítása lehetővé tett, hogy a szemes – és szálas termények ürülése akadálytalanul megtörténjen. A felépítmény térfogatának növelése megkövetelte az alváz terhelhetőségének növelését is. Az alvázszerkezetének maximális terhelhetőségét az eredeti 9 tonnáról 13 tonnára növeltük. Ezt követően a statikus terhelés és az eredő figyelembevételével, számításokkal támasztottam alá, hogy az MBP-9 RTM típusú pótkocsi alvázszerkezetének statikus terhelése megfelelő. Az új típusú pótkocsi két körös légfék rendszerének kialakítása a biztonság fokozása miatt volt elengedhetetlen. Ehhez az egész rendszert felül kellett vizsgálni. A két körös fékrendszer kialakítását az is indokolja, hogy a modern vontatók szintén két körös fékrendszerrel vannak felszerelve. A dolgozatom végén gazdasági számításokkal igazoltam, hogy bár az új típusú pótkocsi gyártása többletköltségekkel jár, viszont ez nem megfizethetetlen, és hosszú távon megtérül a gazdáknak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Veszteségelemzés a Bürkle Hungary Kft. összeszerelő üzemébenNagy, Bálint; Matkó, Andrea Emese; DE--Műszaki KarA szakdolgozatomban, a német Robert Bürkle GmbH magyarországi összeszerelő üzemében, a Debrecenben lévő Bürkle Hungary Kft.-nél végeztem veszteségelemzést, aminek a segítségével javaslatot dolgoztam ki a veszteségek csökkentésére, aminek a hatására emelkedhet a vállalat produktivitása. A dolgozatom első felében a lean menedzsmentet mutattam be, amelyben kitértem a kialakulására, az alapelvei áttekintésére, ismertettem, hogyan érdemes azt bevezetni, és szemléltettem az azonnali előnyeit, illetve bemutattam a lean szerinti veszteségeket is. A szakdolgozatom második felében pedig a veszteségelemzés során elvégzett feladatokat mutattam be. Első lépésként a Bürkle Hungary Kft. összeszerelő üzemében a jelen helyzet felmérését végeztem el, először a multimoment, majd az időanalízis mérési módszer segítségével. A célom az volt, hogy minél több adatot begyűjtsek, hogy pontos és valós eredményt kapjak a jelenlegi állapotról, hogy mennyire hatékony a termelés, illetve milyen típusú veszteségek jelennek meg a gyártás során. Ezután az összegyűjtött adatokból Excel táblázatokat készítettem, és kiértékeltem a mérési eredményeket. Először összegeztem az adatokat, majd a mérési szempontokat besoroltam a 7+1 veszteség egyes pontjaiba. Ezt követően a mérési eredményeket Pareto-diagramok segítségével elemeztem tovább, hogy felismerjem az okokat, amelyek okozzák a problémák 80 %-át. A Pareto-diagramok segítségével megállapítottam, hogy mi okozza a legtöbb problémát, ami „az anyagot és szerszámot keres” mérési szempontból kialakult veszteség volt. Ezért a következő lépésben az 5 Miért gyökérok elemző módszer segítségével kerestem magyarázatot ennek a problémának az okára. Az elemzés során 4 darab miért kérdőszóval kezdődő kérdéssel sikerült elérni a probléma lehetséges gyökérokát, és megoldási lehetőségeket találni a veszteség csökkentésére vagy megszűntetésére. Végül a szakdolgozatomat lezáró fejezetben fejlesztési javaslatot tettem, hogy emelkedjen a vállalat produktivitása. Az első megoldási javaslatom az 5S módszernek a bevezetése az összeszerelő üzemben, ugyanis ez viszonylag egyszerűen és olcsón megvalósítható. A második megoldási javaslatom az összeszerelő pontok helyének és kialakításának átalakítása, azonban ez egy nagyobb projekt, ami több időt igényel, és anyagilag is drágább lenne. Véleményem szerint a legjelentősebb fejlődést akkor érne el a vállalat, ha elvégezné az összeszerelő pontok kialakításának átalakítását, és az 5S módszert is bevezetné.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Motorszelep gyártásánál adódó problémák megoldásaGodó, Márk; Nagy, Sándor; DE--Műszaki KarA belső égésű motorok kiemelkedő fontosságúak a modern társadalmakban és gazdaságokban. Ezek az eszközök mozgásra, hajtásra és energiatermelésre szolgálnak számos különböző területen. Néhány fő terület, ahol fontos szerepet játszanak: közlekedés, gépek és berendezések, energiaelőállítás, különféle alkalmazások. Ezek az eszközök meghatározóak a modern társadalom működésében és gazdasági fejlődésében, ugyanakkor a környezeti hatások és a fenntarthatóság szempontjából is fontos kérdéseket vetnek fel. Emiatt a kutatás és fejlesztés területén folyamatos törekvések vannak az új, hatékonyabb és tisztább energiatermelési és hajtásrendszer megoldások kidolgozására. A motorszelepek kiemelkedő fontosságúak a motorok hatékony működése és teljesítménye szempontjából. Ezek a kis, de kulcsfontosságú alkatrészek szabályozzák a motor üzemanyag- és levegőellátását, ezáltal befolyásolják az égési folyamatokat és a hajtómű teljesítményét. A megfelelően működő motorszelepek növelik a motor hatékonyságát, javítják a gyorsulást, csökkentik a károsanyag-kibocsátást és optimalizálják az üzemanyag-fogyasztást. Az újra tervezés egy présgép pneumatikus munkahengerén történt meg, amely fokozott igénybevételeknek van alátéve, ezért az alkatrész eltörött. Úgy oldottuk meg ezt a problémát, hogy létrehoztunk egy nagyobb hézagkülönbséggel ellátott kötést, tehát a robot centrikus mozgását elvégző erőt egy szegecsre irányítottuk, amely csak a ki-be kapcsoláshoz hosszirányú mozgást kellett végezzen. Egy keresztirányú rugalmas nyíró csappal oldottuk meg a munkahenger szárának a csatlakozását a szegeccsel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Napfény határására bekövetkező vulkanizált gumik tulajdonságait érintő változások vizsgálataSalacz, Dénes Bence; Belina, Károly; DE--Műszaki KarA diplomamunkám során különböző gumik napfényállóságával, és ezáltal UV-fény gumik mechanikai és dinamikus tulajdonságaira gyakorolt hatását vizsgáltuk, amellyel az ebből készült termékek napfénnyel szembeni ellenállóképességére következtethetünk rövid- és hosszútávon. Elsőként különböző eshetőségek figyelembevételét követően kaucsukbázisnak az EPDM-et választottuk, hiszen az ebből készült vulkanizátumban lévő elsőrendű kötések kötési energiája magas, ami jelentős UV-fénnyel szembeni ellenállást biztosít. Emellett, az EPDM kaucsuk olcsó ára sem egy elhanyagolható szempont. A kiválasztást követően a gyártó négy különböző EPDM keverékből készült vulkanizátumot küldött, melyek mechanikai és dinamikus tulajdonságait – szakítószilárdság, szakadási nyúlás, modulus 100% nyúlásnál és Shore A keménység – és azok UV-sugárzás hatására történő változását vizsgáltuk. Az alkalmazott teljes UV-fény összességében a számításaink szerint Magyarországon 4,29, Floridában pedig 3,09 év alatt tapasztalt napsütéssel volt egyenértékű. A kapott gumikról bebizonyosodott, hogy más minőségűek és az UV-fény – különböző mértékben – valóban roncsolja őket. Az eredmények tudatában elmondható, hogy az 1. keverék napfényállósága kezdetben kitűnő, azonban az idő előrehaladtával ez gyorsan csökken. Ezzel szemben a 2. keverék kezdetben szintén viszonylag napfényálló, az idő előrehaladtával viszont ezt a tulajdonságát jóval nagyobb mértékben meg is tartja, mint az 1. keverék, így hosszútávon minden bizonnyal jobban alkalmazható. A 3. és 4. keverék a másik két keveréknél rosszabb eredményeket produkáltak. Az UV-fény hatására a gumik mechanikai és dinamikus tulajdonságai szemmel láthatóan gyengültek. Fontos azonban megjegyezni, hogy „jó recept” és „rossz recept” címszókat használni nem lenne esetünkben szakszerű, hiszen a felhasználás pontos célját, követelményeit és körülményeit illetően, de még a receptek kapcsán sincs információnk. Feltételezéseink szerint lehet azonban érdemes lehet további vizsgálatokat véghez vinni, hiszen a szimulált időtartam kb. 3-4 évnyi napsugárzással egyenértékű, amely nem valószínű, hogy felöleli a vonatkozó termékek életciklusát, hiszen gyakran ezeknek több évtizeden keresztül kell funkcionálniuk. A munkám a kecskeméti Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Karának Innovatív Járművek és Anyagok Tanszékén, a Műanyagfeldolgozó kutatócsoport szakmai és műszaki támogatásával készült ideértve az anyagvizsgáló berendezések használatát is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető PET palackok újrahasznosítása pullstruder segítségévelLőrincz, István; Nemes, Dániel; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom első részében részletesen bemutatom az szálhúzásos rétegmodellezés (FDM) elvén működő 3D nyomtatást, melyben kitérek a működési elvére, a felépítésére, különböző szempontok szerinti csoportosítására és a technológiára jellemző problémákra, azok megoldására. Ezt követően, ismertetem a pullstrudert, amely segítségével a PET palackokból 3D nyomtatás alapanyagaként használható filamentet állíthatunk elő. Kitérek a működési elvére és bemutatom a teljes feldolgozási folyamatot, kezdve a palackok megtisztításától a vágásukon keresztül, egészen a melegalakításukig. Vizsgálom az így kapott filament keresztmetszetét a hőmérséklet és a levágott szál szélességének függvényében. A dolgozatom második részében meghatározom a PET legoptimálisabb nyomtatási beállításait a nyomtatási hőmérsékletet, az adagolási rátát a hűtést és a filament visszahúzásának mértékét. Két változó nyomtatási paraméter, a nyomtatási hőmérséklet és az áramlási ráta függvényében pedig szakítópróbatesteket készítek. Vizsgálom az egymásra gyakorolt hatásukat, a méretpontosság és a szakítószilárdságuk terén, majd az eredmények alapján megállapítom, hogy az említett két nyomtatási beállítás növelésével javíthatóak az újrahasznosított PET filamentből készült termékek mechanikai tulajdonságai.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hegesztett lemezalkatrész áttervezéseBalogh, Attila; Hajdu, Sándor; DE--Műszaki KarA gépészmérnöki alapszakom befejezése után a Krones cégcsoport debreceni telephelyén helyezkedtem el, mint főállású gépészmérnök, amely által én is fontos részévé válhattam a folyékony élelmiszeripari termékek gyártási folyamatainak. Mivel a Krones gyártósorok egyik fő ismérve a megbízhatóság és a minőség, így munkám során én is arra törekszem, hogy debreceni gyáregységben készülő alkatrészeknél és gépegységeknél ezt fenntartsam. Diplomamunkám témája is ennek tükrében készült, amely kidolgozása során egy, a SynCo termékcsalád szállítószalagjaiba gyártott hegesztett lemezalkatrészünk minőségét szerettem volna növelni. Célom az volt, hogy csökkentsem az alkatrész selejtszázalékát és ezáltal kiküszöböljem a vállalati mérőszámokra generált negatív hatását. A dolgozatom elkészítését a vállalat csoport bemutatásával kezdtem különös hangsúlyt fektetve a debreceni gyáregységre. A rövid vállalti ismertető után a szakirodalmi áttekintéssel folytattam, amelynek kidolgozása során olyan primer és szekunder kutatásból származó eredményeket vettem alapul, amik a kidolgozandó feladat megoldásában segédkeztek. Bemutattam az élelmiszeripari gépek és alkatrészek tervezési követelményeit, amelyeket én magam is szem előtt tartottam az alkatrész áttervezése során, majd kitértem a vállalatnál alkalmazott hegesztési technológiák elméletére is. A diplomamunka elkészítését az éritett alkatrész gyártási folyamatainak bemutatásával és az aközben fellépő gyártási hibák kivizsgálásával kezdtem. A kivizsgálás során megállapítottam, hogy a 2023-as gyártási adatokat figyelembe véve az alkatrész selejtszázaléka kiemelkedően magas, 52%-os eredményt ért el a tavalyi évben, ezzel pedig veszélyeztette a végtermékek időben történő kiszállíthatóságát. A selejtszázalék csökkentése érdekében az alkatrészhez egy új kialakítási koncepciót készítettem el, amelynek célja az eddigi gyártási problémák kiküszöbölése volt. Ezt követően kidolgoztam az új koncepcióhoz szükséges lemezalkatrészek 3 dimenziós terveit és gyártási rajzait, végeselem szimulációs szoftver segítségével ellenőriztem az áttervezett alkatrész megfelelősségét az azt érhető terhelésekkel szemben, valamint elkészítettem a gyártásához szükséges munkatervet is. Annak érdekében, hogy megbizonyosodjak az áttervezett alkatrész megfelelősségéről 3 darabos próbagyártást indítottam, amely sikeresen rámutatott néhány olyan tervezési problémára, amelyekből kifolyólag az áttervezett alkatrész még nem tudta ellátni funkcionális feladatát. Az alkatrészek tesztelése során sikeresen azonosítani lehetett minden fellépő probléma gyökérokát, ezek kijavítása elengedhetetlen lesz a későbbiekben, hogy az áttervezés sikeresen le tudjon zárulni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Akkumulátor szimulációk Matlab programbanPapp, Árpád Dávid; Nemes, Dániel; DE--Műszaki KarA dolgozat célja általános képet adni az akkumulátor működéséről, jellemzőiről. Ez alapján szimulációkat készíteni. A dolgozatomban bemutatom a Matlab Simulinkben található blokkdiagramok működését. Két szimulációs elkészítése a cél: az első a külső hőmérséklet akkumulátor működésére gyakorlolt hatását szimulálja, a második célja az akkumulátor ciklusok öregedésének a szimulálása. A vizsgált szimulációkban litium-ion akkumulátort használok.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Swiss Krono Kft-nél használt terítő elszívó ventilátor csapágyazásának átalakításaDeák, Máté; Deák, Krisztián; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom a Swiss Krono Kft-nél használt porelszívó ventilátorról, illetve a csapágyazásának átalakításáról szólt. A dolgozatom célja az volt, hogy feltárjam a csapágyazási rendszer hibáit és javaslatot tegyek egy új csapágyazási rendszer kialakítására. A cég bemutatása után szakirodalmat dolgoztam fel, amelyben írtam ventilátorokról, illetve azoknak működéséről, csapágyakról, csapágyak meghibásodásáról. Többek között rezgésdiagnosztikáról is írtam, illetve fafeldolgozásról a cég miatt, hiszen ez egy faipari vállalat. Ezt követően az elszívó ventilátort jellemeztem részletesen, majd a csapágyazási rendszerének a problémáit fejtettem ki. Ezután csapágyak élettartam számításán keresztül szemléltettem, hogy melyiket is érdemes végül beépíteni. Továbbá az eredmények fényében javaslatokat tettem a cégnek, hogy milyen szükséges gépészeti módosításokat kell elvégezni a csapágyak élettartamának növelése érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 117-es sorozatú motorkocsi levegő visszahűtőjének átalakításaFábián, Sebestyén László; Dúll, Sándor; DE--Műszaki KarA diplomatervem témája a 117-es sorozatú motorkocsi levegő visszahűtőjének átalakítása. Elkészítéséhez a szakmai segítséget, munkahelyem a MÁV-START Zrt. biztosította. A feladat első részében a magyar vasút fejlődésének meghatározó pontjait mutatom be, miként jött létre a MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. Továbbá szót ejtek röviden a Debreceni Járműbiztosítási Igazgatóság főbb tevékenységi köréről. A dolgozat második részében a szakirodalom alapján a motorkocsi szerkezeti felépítését taglalom. Kiemelten foglalkozom a motorkocsi nagyon fontos szerkezeti egységével a hűtési rendszerrel, azon belül is a levegő visszahűtő szerepével. Mind ezek mellett bemutatom a motorkocsi tervszerű karbantartását biztosító ciklusrendet, továbbá a jármű szerepét és fontosságát a magyar vasúti hálózatban. A dolgozat harmadik részében a motorkocsi okozta műszaki eseményeket és annak következményeit mutatom be, részletezem a levegő visszahűtő átalakításának szükségességét. Kiemelten tárgyalom a hűtőegység konstrukciós kialakításának hibáját. Utalok a felhasználási körülmények és a változó éghajlat okozta nehézségekre. A dolgozat negyedik része a választott téma fő része, ami a motorkocsi levegő visszahűtőjének átalakítása, melyet feladatul kaptam. A Debreceni Járműbiztosítási Igazgatóság vezetése a motorkocsi hűtési rendszerének hátrányait ismerve, annak átalakítása mellett döntött. Fő feladatom a motorkocsi túlmelegedés problémakörének és a hűtési rendszer átalakítás lehetőségének megvizsgálása. Részletesen írok az átalakítás előkészületeiről, a levegő visszahűtő kiválasztásáról, felszerelési helyének meghatározásáról. Bemutatom az átalakítás lépéseit, továbbá a hűtő hűtésének módját és annak vezérlését. A dolgozat ötödik részében a műszaki fejlesztés költségeit mutatom be részletesen. Kiemelten foglalkozok az átalakítás megtérülésével. A következő fejezetben az átalakítás eredményességét taglalom. Összegzésként megállapítható, hogy a diplomaterv valós probléma megoldására irányult és az elképzelések alapján a levegő visszahűtő átalakítása gazdaságos és műszakilag indokolt. A gyakorlatban a műszaki fejlesztés megvalósítása nagyon célszerű és szakmailag is kivitelezhető volt. Ez az átalakítás azért is nagyszerű, mivel a vasúti szabályzatok, a műszaki eljárások alkalmazása a vasút területén bonyolult eljárásokkal, jóváhagyásokkal történik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Sópermet kamra fúvóka numerikus áramlástani vizsgálataHalápi, Dávid; Molnár, László; DE--Műszaki KarDolgozatomban vizsgáltam az áramlástani rendszerek alkalmazását, a valós folyamatok jobb megértéséhez. Vizsgáltam a sópermet kamra fúvóka áramlástani és porlasztási elméleti hátterét, valamint a fúvóka belső kialakításának hatását az áramlási viszonyokra. Részletesen taglaltam a kétfázisú rendszerek előfordulását és a porlasztás mechanikáját is. A fúvóka porlasztási mechanizmusának a részeként külön taglaltam a Venturi effektust, melynek hatására a szűkülő keresztmetszetben a levegő gyorsuló áramlása vákuumot képezve maga mögött fogja a „víz oldalt” áramlásra kényszeríteni. A szimulációs vizsgálatok közben sikeresen detektáltam a rendszerben lévő valósághoz közel álló áramlástani inhomogenitásokat. Számos megközelítési mód alkalmazásával vizsgáltam a „levegő oldal” kezdeti szakaszában lévő visszaáramlás/turbulencia csökkentési lehetőségeit. A teljes modellben számos futtatás után is megmaradt a levegő visszaáramlása a „mixing” zónából a „víz térbe”. A peremfeltételek változtatásának hatására sem sikerült jelenleg elérnem azt az állapotot, ahol nem történik vissza áramlás. A probléma oka valószínűleg a „víz oldal” keresztmetszet változása okozhatja. A jelen dolgozatban vizsgált fél sópermet kamratér áramlási képe biztató. A fúvóka „levegő oldalon” kialakuló nyomás és sebesség értékek megfelelhetnek a valóságnak, de valós áramlási mérésekkel még nem kerültek összehasonlításra. A sópermet kamrában lévő áramlások csak egy részét sikerült feltérképezni jelen kutatás alatt. A későbbiek folyamán folytatom a teljes rendszer szimulációs vizsgálatát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hűtőtornyok vákuumformázott PVC fóliából épített tölteteinek szerves oldószeres ragasztástechnológiai fejlesztéseVándor, László Krisztián; Pálinkás, Sándor; DE--Műszaki KarAz evaporatív nedves hűtőtornyok vákuumformázott PVC fóliából épített tölteteinek építéstechnológiái termékgyártónként jelentősen eltérőek lehetnek. Jelenleg is a legelterjedtebb töltetépítés szerves oldószeres ragasztás gyártástechnológiával történik, kézi vagy gépi erővel. A gépesítés fejlődésével megjelentek a ponthegesztéssel épített töltetek, majd a patentszemes technológiai megoldások, amelyekhez már nincs szükség szerves oldószerekre a gyártásban. A szerves oldószeres ragasztás a PVC fólia töltetek gyártásánál sajnos jelenleg is kikerülhetetlen gyártástechnológia maradt. A ragasztóanyagok kézi erővel végzett felületi elterítése, ami mai kor számára teljesen elavult, lassú és költséges. A szerves oldószeres ragasztástechnológiákban az elmúlt 70 évben bár történt fejlődés például az egyszerűbb hengeres ragasztógépek megjelenésével, de a szerves oldószerek egyedi sajátosságainak ezek a berendezések sem felelnek meg igazán. Dolgozatomban a nedves hűtőtornyok tölteteinek egyedi építéstechnológiái sajátosságainak bemutatásán keresztül mutatom be a jelenleg legelterjedtebb gyártási folyamatok előnyeit és hátrányait, kiemelt figyelmet fordítva az szerves oldószeres ragasztástechnológiákra. Dolgozatom célja, egy olyan szerves oldószeres ragasztószerszám megtervezése, amely alternatívája lehet a kézi ragasztásnak és kiküszöböli a hengeres ragasztógépek hiányosságait. Ezért a fejlesztés első lépéseként építettem egy központi csatornás ragasztógépet, amely tesztüzeme során tapasztalatot szereztem a szerves oldószeres ragasztóanyagok általános viselkedéséről a gyártási folyamat során. Az innen megszerzett tudásomat felhasználva a központi csatornás prototípus ragasztógép hibáinak ismeretében terveztem egy olyan átfolyócsatornás oldószeres ragasztószerszámot, amely segítségével 300 mm, 600 mm, 900 mm fóliaszélességben is lehetségessé válik a ragasztás a fólia egyedi geometriájának megfelelően. A prototípus gép tesztüzem közben gyűjtött adatai alapján a fejlesztésem a következő eredményeket érte el: a 20 mm hullámmagasságú vákuumformázott PVC fóliákból épített töltetek ragasztási felületeinek elemzése során az új ragasztószerszám megtervezésével 70,58%-kal sikerült csökkentenem az egységnyi töltetgyártáshoz szükséges szerves oldószeres ragasztóanyag felhasználást. Az általam tervezett szerszám karbantarthatóbb és könnyebben javíthatóbb lett, mint más technológiák szerszámai. Egyéb eredményeim, hogy a gyártás munkaerőigényét is csökkenteni tudtam és ezzel párhuzamosan a gyártás termelékenységét is növeltem. A fejlesztés elején kitőzött céljaimat maradéktalanul teljesítettem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hegesztett vázszerkezet gyártási (hegesztési) folyamatainak tervezése és kivitelezésének bemutatásaLévai, Olivér Péter; Lévai, Márton; DE--Műszaki KarA szakdolgozat első része a hegesztés elméleti hátterével foglalkozik, beleértve a kötés kialakulását, a fémes alapanyagok csoportosítását és a vasötvözetek hegeszthetőségét. Kiemelt figyelmet fordít a hegesztett szerkezetekkel kapcsolatos alakváltozás és feszültség problémáira, valamint azok csökkentési stratégiáira. A hegesztési munka előkészítéséhez szükséges szempontok összegzése után bemutatásra kerül egy konkrét példa a Manz Hungary Kft. által gyártott hegesztett szerkezetről. Néhány furatot nem lehetett CNC géppel elkészíteni, ezért utómunka és sablonok használata volt szükséges. A gyártáshoz szükséges sablonok és készülékek tervezésekor figyelembe vettem, hogy a váz egy részét két részből kell összehegeszteni, és a pontosság kritikus fontosságú. A készülékek tervezése során a költséghatékonyság, az egyszerűség és a gyors gyártás voltak a fő szempontok, így újrahasznosítható anyagokat használtam nagyrészt. Az utolsó részben elkészítem a váz gyártásához szükséges hegesztési rajzot. A legnagyobb kihívást a kiálló rész két részre osztása okozta, ami miatt további hőbevitel szükséges, növelve a deformáció kockázatát. A tervezési munkák a Solid Edge programmal készültek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Vulkanizálómembrán lyukadása, mint fő minőségi probléma vulkanizálás soránTalai, Levente; Szűcs, Edit Gizella; DE--Műszaki KarA Michelin Hungária Kft-nél töltött szakmai gyakorlatom során megismerkedtem a gumiabroncsgyártás világával, és amikor a Michelin-nél teljes munkaidős pozícióba kerültem, egy komoly minőségi problémával szembesültem, amely azonnali figyelmet igényelt. Az egyetemi tanulmányaim során megszerzett ismereteimre és készségeimre támaszkodva nekiláttam a probléma gyökerének - a CQ71.1 vulkanizáló membrán szivárgásának - azonosításának és megoldásának. Dolgozatomban a vulkanizáló membránnal kapcsolatos egyéb minőségi problémákat is ismertetem. Ezeknek a problémáknak a mértéke azonban messze nem volt olyan mértékű, mint az említett CQ71.1 membrán szivárgása. Mindezek mellett röviden ismertetem a szabványokat és azt, hogy a Michelin hogyan módosította azokat, hogy megfeleljenek a magas minőség iránti saját elkötelezettségüknek. Különböző minőségbiztosítási eszközök segítségével gondosan megvizsgáltam a gyártási folyamatot, hogy azonosítsam a kritikus javítandó területeket. Ennek a részletes elemzésnek a segítségével a vákuumrendszert és a központi fűtőegység egyik alkatrészét azonosítottam kulcsfontosságú fókuszpontokként, és kezdeményeztem egy speciális alkatrész tervezését a fűtőegységben lévő hiányosságok pótlására és a probléma hosszú távú megoldására. Javaslatom bemutatása a központi tervezőirodának kulcsfontosságú pillanat volt, amely egy olyan alkatrész kifejlesztéséhez vezetett, amely jelentősen befolyásolta a végső megoldást. Dolgozatom gondosan dokumentálja a komplex gyártási folyamatnak ezt a részét. Bemutatom még a membránok gyártási folyamatát és hogy hogyan érkeznek be gyárunkba. A vulkanizálómembrán szerelvény összeszerelésének bemutatása is fontos volt számomra, hiszen így jobban értelmezhető ennek az elemnek a szerepe a vulkanizálási folyamat során. Bemutatja a megoldás teszteléséhez és finomításához használt minőségbiztosítási és irányítási eszközkészletet. Az Ishikawa- és Paretodiagramoktól kezdve az FMEA-elemzésig minden eszköz döntő szerepet játszott a probléma elemzésében és a hatékony megoldások kidolgozásában. Végül erőfeszítéseim kézzelfogható javulást eredményeztek a vulkanizáló membránok perforációjában, ami a perforált membránok okozta folyamatmegszakítások miatti termelési veszteségek csökkenéséhez vezetett. Ez az eredmény nemcsak a termelési költségeket optimalizálta, hanem a termelés folyamatosságát is biztosította, kiemelve a minőségirányítás kulcsfontosságú szerepét a gumiabroncsiparban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető PTS termék gyártásának optimalizálásaHudák, Gergő; Hódos, György; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom során egy általunk készített termék gyártási optimalizálást készítettem el. A világ fejlődésével egyre több, hidraulikus rendszert váltanak fel elektromos rendszerek, továbbá a műanyagból készült alkatrészek veszik át a fémből készültek helyét. Szakdolgozatom célkitűzése az volt, hogy a termék gyártását a vevői igényeknek megfelelően optimalizáljam. Ahhoz, hogy ezt végbe tudjam vinni, a témához kapcsolódó szakirodalmakat tanulmányoztam és dolgoztam fel szakdolgozatom során. Bemutattam a műanyagok felépítését és tulajdonságait, ismertettem a termoplasztok, duroplasztok és elasztomerek főbb tulajdonságait valamit a műanyagfröccsöntő gép részeit és a műanyagfröccsöntési eljárást. A terméket teljes egészében ismertettem, egészen a három külön-külön fröccsöntött darabtól és a beépülő alkatrészektől a teljes összeszerelési és mérési folyamatokat is beleértve. Ezután részletesen bemutattam minden egyes műanyag alkatrész gyártásánál felmerülő problémát. Ismertettem, hogy ezen problémák megoldását milyen logika szerint követve igyekeztem megoldani, majd pedig leírtam a megfelelő paraméteri állításokat is, mellyel ezek a hibák elhárultak. Ismertettem az összeszerelő készülékeket, a készülékek ellenőrzési hiányosságait, melyek nélkül nem lehetne folyamatosan minőségi műveleteket végrehajtani, illetve a készülékek általunk módosított és elfogadott paramétereit, mely a szerelési selejtszázalékot a minimálisan elfogadott szint alá csökkentette. A csomagolás előtti mérőgépeket mutattam be utoljára, melyek közül az End Of Line mérőkészülék tökéletes működése a legkritikusabb, hiszen, ha ez nem üzemel tökéletesen egy esetleges selejtes termék fatális hibát okozhat beépítés után.