Hallgatói dolgozatok (Gépészmérnöki Tanszék)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 278)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vevői reklamáció kezelése és annak hatásai az inverter gyártósorra
    Bőr, Kevin; Menyhárt, József; DE--Műszaki Kar
    Szakdolgozatom elkészítése során lehetőségem nyílt, hogy egy sikeres multinacionális cég gyártóüzemének működését tanulmányozhassam. Kötelező szakmai gyakorlatomat megelőzően volt lehetőségem gyakornoki pozícióban a gyár kötelékében munkát vállalni így kellőképpen megismerhettem a működését minden szempontból, legyen az gyártási vagy reklamációkezelés. A dolgozatom témája a P2 Punch MHEV 48V Inverter vevői reklamációkezelése és annak hatásai a gyártósorra. A reklamációkezelés sokak által elhanyagolt témája a gördülékeny, hibátlan gyártásnak, pedig az igazság nem is lehet messzebb ettől a kijelentéstől. A reklamációk helytelen, nem megfelelő kezelése katasztrofális következményekhez vezethet, főképp a tökéletességre törekvő autóiparban. Bár specializációmból adódóan csak egy tárgy kereti között ismerkedtem meg a minőségbiztosítással, eme tárgy által birtokomba jutott ismeretek kiemelkedő mértékben voltak hasznomra, amikor volt lehetőségem adódott részt venni a reklamációk lezárásának lebonyolításában. Az egyetemen és a gyakorlatom során megszerzett tudás kifejezetten hasznosnak bizonyult a folyamatok során nem volt szükség arra, hogy ismertessék velem az alapfogalmakat. Szakdolgozatomban bemutattam a termék gyártásának folyamatait. Kiemelt figyelmet szenteltem a lépésekre, amiket azért teszünk, hogy a terméket ne érje szemmel nem látható sérülés, amit a gyártás korai szakaszaiban még képtelenség kiszűrni, így jelentős károkat okozna, az említett lépések megtétele nélkül. Kitértem a gyártott termék paramétereire és funkcióira. A dolgozatom ezt követő fejezetében megvizsgáltam, hogyan kezelik a beérkező vevői reklamációkat a mérnökök. Belefoglaltam még a fejezetbe a WRC labor működését, milyen méréseket, teszteket végeznek el a reklamált terméken, mivel kritikus fontosságúnak találtam a munkát, amit végeznek és a vevőnek bemutatott jelentés alapját alkotják. Majd ezt a jelentést mutattam be részletesen, leírtam, hogyan folynak le a meetingek a vevővel, amiken volt szerencsém aktívan részt venni nem is egyszer. A szakdolgozat utolsó előtti pontjában kitértem arra, hogy milyen problémamegoldó eszközöket használnak a Schaeffler mérnökei a probléma gyökérokának meghatározására és ezeket a problémamegoldó eszközöket lépésről lépésre bemutattam legjobb tudásom szerint. Kiemeltem azt, ami számomra újdonság volt ezekben a módszerekben. Az utolsó pontban részletesen bemutattam, hogy egy reklamáció milyen hatással van egy gyártósorra. Kiemeltem, hogy a termék minőségéért nem csak egy telephely felelős, hanem annak a beszállítói. Bemutattam, hogy a beszállító cégek gyártósorain milyen változások léptek életbe, taglaltam a sikerességüket. Részletekbe menően ismertettem a Schaeffler debreceni telephelyének gyártósorában eszközölt változásokat és a jövőbeli tervezett változásokat is. Szemléltettem a intézkedések sikerességét és hosszútávú selejtcsökkenést is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Postbonding gépek technikai megbízhatóságának fejlesztése a Thyssenkrupp debreceni gyárában
    Biró, Norbert Richárd; Domokos, István; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozatomat a debreceni Thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft.-nél végzem, ahol spirálrugókat és stabilizátorokat gyártanak. A dolgozatom témája a gyárban használt postbonding gépek rendelkezésre állási idejének növelése, karbantartási terv készítése, valamint a gép hatékonyságának javítása. A postbonding gép a stabilizátor rudak gyártási folyamatának egyik kulcsfontosságú lépése, ahol a gumiszilentek indukciós hevítéssel való rögzítése történik a stabilizátor rudakra, A dolgozatomban bemutattam a gép működését, a gyártási folyamatokat, és részletesen ismertettem a postbonding gépek működését, beleértve a különböző gyártócellák közötti eltéréseket is. A célom a gép rendelkezésre állásának növelése volt, amelyet a gépállási idők csökkentésével és a termelékenység fokozásával kívántam elérni, A dolgozatban összegyűjtött adatok alapján elvégeztem a gép OEE (Overall Equipment Efficiency) számítását, valamint a hibafa analízisét, és az adatokat felhasználva meghatároztam a gép és szerszámaik karbantartási igényeit. A munkám során megvizsgáltam a leggyakrabban előforduló meghibásodásokat és azok okait, fejlesztési javaslatokat tettem a hibák elhárítására, valamint alternatív anyagokat és megoldásokat is felvetettem, Továbbá, a gép ciklusidő csökkentése érdekében fejlesztéseket végeztem, például a pneumatikus munkahengerek tápellátásának módosításával. A fejlesztéseket követően újra elvégeztem a hatásfok és FMEA számításokat, amelyek igazolták a fejlesztés sikerességét és gazdasági előnyeit, A szakdolgozatomban kitűzött célokat elértem: sikerült javítanom a gép rendelkezésre állási idejét, a ciklusidőt, és további fejlesztési javaslatokat tettem a diagnosztika alapú karbantartás fokozására és a ciklusidő további csökkentésére.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Présgépek szerszámainak megbízhatósága és gép hatékonyságának növelése a Thyssenkrupp Debreceni telephelyén
    Mészáros, Ádám Levente; Domokos , István; DE--Műszaki Kar
    . A szakdolgozatom témája a Forging présgépek szerszámainak megbízhatósága és gép hatékonyságának növelése, és a berendezés karbantartási tervének elkészítése. Az első pontban egy rövid cégbemutató után ismertettem az itt gyártott futóműalkatrészeket, típusokat, funkciójukat, és azok gyártási folyamatát. Bemutattam a hő és felület kezelési eljárásokat is. Ismertettem a karbantartás fogalmát, feladatát és típusait. Bemutattam a rendelkezésre állási idő meghatározásának módszereit. Felhívtam a figyelmet az adatgyűjtés fontosságára, amelynek segítségével, részletesebb tájékoztatást kapunk a gép rendelkezésre állási idejéről. A következő pontban kitértem a hidraulikus présgép működési elvének bemutatására, és a présgépek típusainak csoportosítására. Részletesen bemutattam a Schneider gyártmányú présgépet technológiai adatokkal, és annak szerszámait, és az általuk elvégzett feladatot. Szakdolgozatom 4. pontjában a rendelkezésemre álló ismeretek segítségével TPM elv alapján elkészítettem a hidraulikus présgép és annak segéd berendezéseinek részletes karbantartási tervét. Meghatároztam napi karbantartási feladatokat, amelyeket minden műszak kezdetekor el kell végezni, és elkészítettem heti karbantartási tervet is. Legvégül javaslatot tettem a gép rendelkezésre állási idejének növelésére, és szerszámainak élettartamának növelésére is. Javasoltam a szerszámok legyártását nagyobb hőállóképességgel rendelkező szerszámacélból és javaslatot tettem további váratlan hibák megelőzésére is, amellyel szintén növelhető a gép rendelkezésre állási ideje.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Mérőeszköz-management és karbantartási folyamatok szerepe a minőségbiztosításban
    Káli, Máté; Matkó, Andrea Emese; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozat célja a mérőeszközök karbantartásának és menedzsmentjének minőségbiztosításban betöltött szerepének részletes feltárása. A szerző tapasztalatai alapján rámutat arra, hogy sok ipari vállalatnál hiányzik a rendszerszintű karbantartási stratégia, ami hibákhoz és megbízhatatlan mérésekhez vezethet. A dolgozat három fő karbantartási stratégiát (RTF, TMK, RCM) hasonlít össze, és bemutatja azok előnyeit és korlátait. Kiemelt figyelmet kap a mérési tevékenységek irányítása, a mérőeszközök kalibrálása, valamint a metrológiai megfelelőség biztosítása. A dolgozat gyakorlati részében egy digitális magasságmérő eszköz karbantartási folyamatát mutatja be, beleértve a szétszerelést, tisztítást és újraösszeszerelést is. A szerző javaslatokat is megfogalmaz a karbantartási tevékenységek rendszerezésére és fejlesztésére, a hosszú távú nyomon követhetőség és megbízhatóság érdekében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Lánctalpas nehézgépek láncszemeinek a gyártása
    Víg, Szabolcs Márk; Nagy, Sándor; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozatba bemutatom a lánctalpas nehézgépek láncszemeinek a gyártását, a gyakran előforduló hibákat, amiket megpróbálok kiküszöbölni, ezzel csökkentve a selejt számát, valamint az energiafelhasználást is a Premagro SA kovácsüzemben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Unraveling Automotive Failures: A Comprehensive Study of Failure Analysis and Root Cause Diagnosis in Automobile Components
    Izhiman, Yousef Ishaq Mustafa; Deák , Krisztián; DE--Műszaki Kar
    This thesis, titled Unraveling Automotive Failures: A Comprehensive Study of Failure Analysis and Root Cause Diagnosis in Automobile Components, delves into the critical issues surrounding automotive component failures and the methodologies employed to analyze these failures. The automotive industry, characterized by its complex systems and components designed for safety, efficiency, and profitability, faces significant challenges due to component malfunctions that can pose risks to human life. According to the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), brake failures account for 22% of vehicular accidents, underscoring the importance of effective failure analysis. The research explores various causes of automotive failures, including wear and tear, manufacturing defects, and environmental factors. It emphasizes the necessity of robust failure analysis techniques such as Failure Mode and Effects Analysis (FMEA) and the Fishbone (Ishikawa) diagram to identify root causes and prevent future breakdowns. By examining real-world instances of failures across multiple brands and models, this study aims to highlight common issues that contribute to malfunctions and advocate for improved manufacturing practices and design protocols. Through a comprehensive review of automotive components—including engines, transmissions, braking systems, cooling systems, and suspension/steering systems—this thesis provides insights into the mechanisms behind failures and offers recommendations for enhancing vehicle safety and reliability. Ultimately, this work seeks to contribute to the ongoing efforts in the automotive sector to minimize risks associated with component failures, thereby promoting safer driving experiences for consumers.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    OPERATION MANAGEMENT IN WASTE RECYCLING PLANTS IN THE CASE OF SAUBERMACHER KRISTALY 99 LTD
    Taswar, Aasheer Ishaque; Matkó, Andrea Emese; DE--Műszaki Kar
    This thesis consistently implemented along with the operation layers of a recycling facility, with the concern being on the layout restructuring, optimization waste flow, effectiveness in unloading, as well as quality assurance. As a result of structured diagnostics, field observations, and the use of evidence-based tools, project visual information system addressed the main bottlenecks through space constraints, the inconsistent nature of the driver behavior, the forklift-truck conflict, and the flow unpredictability.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Egyedi szerszám gyártásának kidolgozása
    Szabados, János Alex; Gábora, András; DE--Műszaki Kar
    A diplomamunka egy standard szerszám és egy egyedi szerszám gyártási folyamatának különbségeit, pontosabban az utóbbi kidolgozását mutatja be. A dolgozat ezen kívül ismerteti a műszaki környezetet(gépek, szerszámok funkciója és felhasználási területe, minőségbiztosítási folyamatok, munkaszervezési eszközöket és folyamatokat)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fejlesztett repülőgépipari alkatrész végeselemes szilárdságtani ellenőrzése
    Tóth, Gábor; Nemes, Dániel; DE--Műszaki Kar
    A diplomamunkám témáját a Diehl Aviation Hungary Kft. biztosította. Célja, hogy az általuk rám bízott repüléstechnikai berendezés szilárdságtani megfelelőségét végeselem módszerrel megvizsgáljam adott terhelések mellett, valamint a vizsgálat eredményeit párhuzamba állítva a termék elődjének eredményeivel hasonlítsam össze azokat. A termék egy ún. felsőrögzítő, mely feladata a repülőgép utasterében elhelyezkedő nagyobb berendezések megfelelő rögzítése a repülőgép sárkányszerkezetéhez. Ezen belül is egy speciális, kizárólag az Airbus A350 XWB 900-1000 típusú gépekbe beépülő szekrényekhez készült berendezésről van szó. A termékfejlesztési igény azon célból jött létre, hogy megfeleljen a vállalat által létrehozni kívánt új katalógusopciókból választható szekrények rögzítésére. Ebből ugyanis az következik, hogy maguk a szekrények is új, egységes formatervet kapnak, így ennek keretében átdolgozásra kerülnek a rögzítő berendezések is. Ezek a változtatások pedig magukkal vonzzák az engedélyeztetéshez szükséges szoftveres és fizikai tesztekkel alátámasztott megfelelőséget. A folyamat megfelelő leírása és szélesebb körű ismertetése érdekében nem csak magát a vizsgálatot végeztem el. Szükségesnek láttam részletezni magát a felsőrögzítőt (működési elve, részegységei), az újítás jelentőségét és előnyeit, továbbá fontosnak tartottam ismertetni a vállalat által használt modellezési technikák bemutatását is. A vizsgálatot a Hyperworks nevű végeselem szoftver segítségével végeztem el, ugyanis a Diehl nél is ezt használják a hasonló vizsgálatok elvégzéséhez. Ehhez szükséges volt, hogy a termékeket megfelelően előkészítsem, gondolok itt a geometria egyszerűsítésére és behálózására, valamint az anyagtulajdonságok definiálására. A vizsgálatokat az Airbus és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által meghatározott szabványoknak megfelelően végeztem el, melyeket elmozdulásra, illetve elemfeszültségre értékeltem ki. Az általam elvégzett végeselem vizsgálatok rámutattak arra, hogy a megváltozott igényeknek, a jelenleg használatban lévő felsőrögzítő, már csak korlátozottan lesz képes eleget tenni. Ennek okán bizonyosan kijelenthető, hogy a geometria módosítása teljes mértékben indokolt, és szükséges lépés volt. Azonban, csupán a végeselemes vizsgálatok alapján nem jelenthető ki teljes mértékben, hogy a fejlesztett konstrukció, jelen állapotában meg fogja kapni a szükséges engedélyeket az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA). Ehhez további vizsgálatokra van szükség, mind szoftveres, mind pedig fizikai tesztekre. Azonban, az előzetes vizsgálatok alapján kapott eredmények bíztatók.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Grafit Eelektróda Gyártástechnológiájának Automatizálása a Kelet-Szerszám Kft-nél
    Istenes, József; Pálinkás, Sándor; DE--Műszaki Kar
    A Kelet-Szerszám Kft-nél a hagyományos gyártástechnológiával gyártott grafit elektródák bemutatása. A felmerülő kapacitás bővítési igény miatt innovációs beruházásokra volt szükség, hogy a cég lépést tudjon tartani a modern gyártástechnológiákat alkalmazó cégekkel. Első sorban megvizsgáltuk a jelenleg futó projektek gyártási idejét, majd számításokat és terveket készítettünk, hogy az új technológia alkalmazásával, milyen előre lépéseket lennénk képesek elérni. Az új gépek és berendezések mellett, nagy hangsúlyt fektettünk az oktatásra is, amivel az operátorok az új technológiát alkalmazva gond nélkül tudják irányítani a robot cellában a gyártást. Terveink megvalósulásaként létrejött egy automatizált robot cella, melyben a gyártás és a kiszolgálás is teljesen önműködő folyamattá alakult és nem igényel emberi beavatkozást. Ennek köszönhetően nem csak képesek vagyunk lépést tartani a megnövekedett kapacitás igényekkel szemben, de komoly bevétel növekedést is eredményezett a beruházás. Összességében 100%-ig megérte a beruházás a Kelet-Szerszám Kft részére.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kúpos agy gyártástervezése K700 típusú kézi vágánymérőhöz
    Csapó, Henrietta; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki Kar
    Diplomamunkámban a „Kúpos agy” nevű gépalkatrész gyártásának szimulációját végeztem el EdgeCAM szoftverrel. Elsőként módosítottam a rendelkezésre álló műszaki rajzokat AutoCAD-ben az érvényes szabványoknak megfelelően. Nemcsak a „Kúpos agy”, hanem a „Kúpos tengely” és a „Menetes anya” rajzait is átdolgoztam. A három alkatrész 3D modelljét Solid Edge-ben készítettem el, majd összeállítottam a teljes szerelést. A gyártási szimulációhoz szerszámkatalógus alapján választottam ki a megfelelő forgácsoló szerszámokat. Ezekhez tartozó alapadatokkal meghatároztam az egységes forgácsolási paramétereket. Az EdgeCAM-ben kidolgoztam a gyártási folyamatot két felfogásban, előgyártmányt definiálva, szerszámkészletet létrehozva és a műveleti sorrendet meghatározva. A kész alkatrészt mérőeszközökkel ellenőriztem, és összevetettem a névleges méretekkel a gyártás pontosságának igazolására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kis méretű nyomástartó edények gyártási sajátosságai
    Szücs, János Viktor; Balogh, Gábor; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozat célja a kisméretű nyomástartó edények gyártási sajátosságainak bemutatása, különös tekintettel a vonatkozó jogszabályi és szabványi előírásokra, valamint a gyártási folyamat technológiai lépéseire. A dolgozat első részében a nyomástartó edények általános jellemzőit és alkalmazási területeit ismertetem. A második részben részletesen bemutatom a hatósági felügyelet elvárásait, a releváns szabványokat, és azt, hogy a gyártó cég milyen minősítésekkel rendelkezik. Kiemelt szerepet kap a nyomástartó berendezésekre vonatkozó PED (Pressure Equipment Directive) irányelv, melynek Magyarországi végrehajtási rendelete a 2014/68/EU, ami a biztonságos tervezés, gyártás és forgalmazás alapelveit fekteti le. Emellett elemzésre kerül a 44/2016. (XI. 28.) NGM rendelet, amely az ipari nyomástartó berendezések működési és biztonsági feltételeit szabályozza, beleértve annak hatályát és alkalmazási körét. A dolgozatban bemutatom továbbá a megfelelőségértékelési modulrendszert, amely alapján a gyártó cég kategorizálása és minősítése történik. Ezt követően részletesen ismertetem a gyártási folyamat lépéseit: az alapanyag kiválasztását, darabolását, az előgyártás folyamatait, valamint a hegesztést, annak technológiai sajátosságaival és speciális célgépeivel együtt. Végül bemutatásra kerülnek az ellenőrzési módszerek, amelyek mind az előgyártás során, mind a késztermék esetében alkalmazásra kerülnek. A dolgozat célja, hogy átfogó képet adjon a nyomástartó edények gyártásának szabályozott és technológiailag összetett folyamatáról.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    ELSZÍVÓ VENTILÁTOR ÜZEMBIZTONSÁGI VIZSGÁLATA ATOMERŐMŰVI KÖRNYEZETBEN
    Kertész, Barna; Szodrai, Ferenc; DE--Műszaki Kar
    A diplomamunkám vizsgálata során a Paksi Atomerőmű Zrt – ben lévő *UG(74-75)D001 helyi jelölésű, HF R 250 – 15 D típusú elszívó ventilátor meghibásodását kaptam meg témának a cégtől. A diplomamunkám során beleástam magam a berendezéssel szemben támasztott üzemeltetési és karbantartási követelményekbe, mint Erőmű oldalon, mint pedig gyártói oldalon. A vizsgálatom során, ami elsődleges szempont volt az az, hogy a lefőbb alkatrésze, eleme a berendezésnek, ami a járókerék és annak hátrafelé hajló lapátjai, üzemeltetési paraméterek mellett miért először kihajolnak, majd egy bizonyos idő után eltörnek. A járókerék lapátjainak törése maga után hozta, hogy egy esetben a házat is megrongálta. A HF R 250 – 15 D típusú elszívó ventilátorról azt tudni kell, hogy műanyag házas és műanyag járókerékkel rendelkező vegyszer álló elszívó ventilátor. A ventilátor háza polietilén (PE) a járókerék anyaga pedig polipropilén (PP) a járókerék tulajdonságai közé tartozik, amit anyaga hoz magával, hőre lágyuló ipari műanyag. Ezen tulajdonságai mellett a berendezés még ATEX – es tanúsítvánnyal is el van látva, ami arra enged következtetni, hogy ez a berendezés egy robbanás biztos ventilátor. Ezt a tulajdonságát azért indokolta a berendezés, mert a feladatát megvizsgálva, ami az, hogy ez a berendezés, az Erőmű biztonsági részéhez tartozó akkumulátor telepeknek helyt adó helyiségekből szív el levegőt. És egy esetleges akkutelep meghibásodás esetén a berendezésnek irányított szívással el kell tudnia szívni a sérülés során kiszivárgott hidrogént és ezen kívül még egyéb savas anyagokat. Ennek következtében kellett olyan elszívó berendezést alkalmazni, ami ATEX – es tanúsítvánnyal rendelkezik. A diplomamunkám során számításokat végeztem a ventilátor járókerekeire ható centrifugális erőhatás meghatározására, valamint az affinitás és hasonlóság törvény alapján elvégeztem egy összehasonlítási számítást, amivel megtudtam határozni a berendezés üzeméhez szükséges fordulatszámot. A számítások elvégzése után javaslatokat tettem a berendezés rendelkezésre állás növelés javítására. A javaslataimat három pontba szedtem, az egyik a fordulatszám meghatározás következtében kapott értéke elérése frekvencia váltóval, a második a berendezés rögzítésében fő szerepet kapó gyári acélrugók lecserélése közepes keménységű gumibakokra, a harmadik pontom pedig a berendezésre telepíthető utólagos távdiagnosztikai rendszer telepítése, amivel növelhető a berendezés rendelkezésre állása, karbantarthatósága jobban tervezhető és a gép állapot jobban trendelhetőbb.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kompozit alkatrész gyártástechnológiájának folyamat elemzése a minőségi mutatószámok javításának céljából
    Mándi, Marcell; Huri, Dávid; DE--Műszaki Kar
    Diplomamunkám témája a repülőgépipari kompozit alkatrészek gyártástechnológiájának folyamatelemzése volt a minőségi mutatószámok javításának és a selejtarány csökkenésének céljából. Ezt a témát számomra a Diehl Aviation Hungary Kft. biztosította, melyet ezúton is köszönök nekik, hogy ezzel hozzájárultak a diplomamunkám sikeres elkészüléséhez. Feladataim közé tartozott a kompozit alkatrészek alapanyagainak és gyártástechnológiáinak megismerése, a termeléstámogató módszerek alkalmazása, valamint hibamegelőző módszerek megismerése és alkalmazhatóságának megvizsgálása. A termeléstámogató módszer segítségével egy laminált alkatrész teljes gyártási folyamatát végig vizsgálva megismertem a teljes folyamatot. A megismerés során az előforduló hibák összegyűjtése történt, valamint a hibák osztályozása, kategorizálása és súlyozása történt. A hibaanalízist a termelési folyamat minden területén elvégeztem és a hibákat az egyes területekre külön csoportosítottam. A hibák feltárását követően pontozási rendszer segítségével megtörtént a hibasúlyosság meghatározása. Azokon a területeken, ahol a hibák súlyosságának a száma a legmagasabb volt, azokat pontosabban megvizsgálva a hibákra akciókat határoztam meg, melyeknek segítségével a hibaokok megszüntethetőek és a selejtszámok nagy mértékben csökkenthetők. A diplomamunkám három fő részre bontható. Az első részben részletesen bemutattam a kompozit anyagokat, azok tulajdonságait, valamint a gyártási eljárásokat, továbbá kiemeltem a kompozitok jelentőségét a repülőgépiparban. Emellett ismertettem a polimer mátrixú kompozitok erősítőanyagait és a mátrix anyagait, valamint a kompozit szendvicsszerkezet felépítését. A második részben a gyártási folyamat fő lépéseit határoztam meg, amelyek alapján elvégeztem a vizsgálatokat. A meghatározott fő lépések mentén folyamat FMEA elemzést végeztem, amely során minden egyes területen részletesen feltártam a gyártási folyamat során felmerülő hibákat és hiányosságokat. A számszerűsített hiba adatokat arányosítottam, melyek alapján meghatározhatók voltak azok a területek, ahol a selejt termékek keletkeznek. A harmadik része a dolgozatnak, amikor Poka Yoke elvet alkalmazva a PFMEA vizsgálat során feltárt hibákra megoldási akciókat hoztam, amelyekkel a gyártás minősége javítható és a gyártási utasítás betartatható. A dolgozat ezen részében már a négy legmagasabb arányszámú területtel foglalkoztam. A folyamatokhoz nem egy javaslat található, hanem akció csomagokat dolgoztam ki, amelyeknek segítségével a teljes folyamat javítható és jobbítható.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A köszörűkövek kopása és élettartama a csapágygyártásban
    Krizsán, Csongor; Varga, Tamás Antal; DE--Műszaki Kar
    A diplomamunkám által sikerült kidolgozni a rendszert, mely szerint megvalósítható a rendszergazdálkodás, hogy ne legyen készlet feleslegesen túlhalmozva a köszörűkövek esetében, csapágygyártás folyamán. Fontos kommunikáció a gyártósor, a logisztikai részleg és a beszállítói részleg között. A kövek mennyiségét a különböző technológiáknak alapján kiszámolva kell adott típusú megrendelni, milyen mennyiségben kell legyen raktárkészleten köszörűkő, milyen méretű anyagminőségű kő kell és hogy az a kő milyen kopási tulajdonságokkal rendelkezik az adott gyártási tényezők mellett, például ugyanarra a típusra alkalmas lenne egy puha és egy kemény kő is érdemes a kemény kő beszerzését igényelni még akkor ha az magasabb anyagi költségekkel jár, azonban kevesebb állásidőt generál, a kemény követ ritkábban kell cserélni a lasabb kopásának köszönhetően. Az állás idő a folyamatos gyártás egyik legnagyobb vesztesége. Ki kell dolgozni egy olyan tervet is, amellyel felkészülünk arra, ha eshetőségre, hogy az adott gyártásnak elegendő követ szereztünk be, azonban a gépbeállító vagy más külső tényező hatására megsérül a köszörűkő és nem tudja ellátni a továbbiakban a feladatát, rossz megmunkálást végez az alkatrészeken, ilyenkor a bent lévő kövekből mely ugyanúgy képes ellátni a sérült kő feladatát azzal pótoljuk. Az egyeztetés után az adott köszörűkőre, és egyezettünk a beszállítóval a gyártási és a szállítási időről, tudunk létrehozni egy tervezést a rendelési mennyiségekre. Azokra a kövekre, amelyek megérkeztek a rendelési igényünk után a megbeszélt időre a polcos tárolóba a vezérlőpanel segítségével elhelyezzük addig ameddig nem kerül sor a kő felszerelésére, mivel a kisebb kockázat megteremtése miatt mindig valamivel hamarabb kell beérkezzen a kő, mint azt a termelésbe szeretnénk telepíteni annak érdekében, hogy a szállítás is késhet és különböző tényezők hatására az átállás az adott típusú köre is megtörténhet hamarabb. A rendeléseket tehát, ha úgy végezzük, hogy eleget teszünk az előbb említett tényezőknek meg teremtjük a Just in Time raktár készletünket a polcos tárolónkban és ezáltal számos költségcsökkentésre tudunk szert tenni.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gyártási Folyamatok a BMW Manufacturing Hungary Kft-nél
    Maródi, Attila Márk; Pálfi, Tibor; DE--Műszaki Kar
    A folyamatok megtervezését megelőző hosszas egyeztetések sorozata volt szükséges az organizációs felelősség körökről, illetve bizonyos funkciók szintjének meghatározásáról. Ezen dolgok a kívülállóknak apróságoknak tűnnek, ellenben óriási hatása van a gyártásban felmerülő problémák megoldásához vezető úton. Az információ folyamnak minden szinten gördülékenyen és hibátlanul kell haladnia, ezáltal elkerülve a fölösleges félreértéseket és az ebből fakadó hibákat. Meg lett határozva a csoportvezető és műszakvezető felelősségi köre, funkciója. Ezen szempontok kritikusak a termelésben fent tartandó egyensúly szempontjából. Továbbá az előbb megemlített szempontok alapján megterveztem az információ áramlás platformjait (Meeting kaszkád) ahol különböző felelősségi körök adják át a fontosnak ítélt információt. Bemutattam a termelésben használatos programokat, mint az SAP proton, amely az egész vállalatunkat irányítja. A QD app közös tervezéssel készült a minőségirányító csapattal. Létrehozásának célja a minőséggel kapcsolatos információkat követése, illetve ezen információk megosztása. A létrehozás során szem előtt volt tartva az egyszerű és egyértelmű kezelhetőség. A technológiákat átívelő információ elérhetőségének biztosítása. A qCube nevű felületet, ahol a selejtezés és a nem megfelelő termékek zárolása történik. Ismertettem az alábbi felületek használatát és a bemutattam a megfelelő információ bevitelének folyamatát. Megterveztem a selejtezés során használandó folyamatábrát. Ezáltal adva egy áttekintést a termelésben zárolt anyagok útjának, illetve hozzá rendeltem a feladat elvégzéséért felelős munkakört is. Így a kollégák minden esetben tudják a következő lépést, illetve az azon lépéshez értesítendő személyt.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kézi hajtású PEM présgép tervezése kis- és középvállalkozások számára
    Földvári , Kornél; Pálfi, Tibor; DE--Műszaki Kar
    Diplomamunkám célja egy olyan kézi hajtású présgép fejlesztése, amely kis- és középvállalkozások számára teszi elérhetővé a kötőelem sajtolás technológiáját költséghatékony és precíz módon. Az első fejezetben részletesen bemutatom a kötőelem sajtolás történeti hátterét, technológiai jellemzőit, alkalmazási területeit és a leggyakrabban használt típusokat, különös figyelmet fordítva a szabványokra és a felmerülő problémák kezelésére. A második fejezetben műszaki és piaci szempontból elemzem a jelenlegi megoldásokat, kiemelve a pneumatikus és hidraulikus rendszerek előnyeit és hátrányait, valamint egy feltételezett kézi hajtású alternatívát. A három vizsgált géptípus összehasonlítása alátámasztja egy új konstrukció kifejlesztésének indokoltságát. A tervezési folyamat során meghatározásra kerülnek a gép funkcionális és konstrukciós követelményei, majd ezek alapján részletesen bemutatom a felépítést, működési elvet, valamint az egyes alkatrészek szerepét és illeszkedését. A konstrukciót szerelési ábrákkal, műszaki rajzokkal és próbagyártási eredményekkel támasztom alá, igazolva a működés megfelelőségét. A végső fejezetben gazdaságossági elemzést készítek, amely rámutat a berendezés megtérülésére és alkalmazhatóságára alacsony volumenű gyártási környezetben is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vevői reklamáció kezelés folyamata a Diehl Aviation Hungary Kft.-nél
    Dandár, Márk; Koczinger, Erich; DE--Műszaki Kar
    A diplomamunkám a Diehl Aviation Hungary Kft.-nél készült, ahol minőségbiztosítási mérnökként betekintést nyertem a gyártási folyamatokba és a reklamációkezelés működésébe. A dolgozat célja a vevői reklamációk kezelésének bemutatása, a leggyakoribb hibák feltárása minőségirányítási eszközök (Pareto, 8D, Ishikawa, 5 Why) segítségével, valamint egy konkrét probléma – az inzertnyitás – megoldására szolgáló fejlesztés kidolgozása volt. A vizsgálatok során statisztikai elemzéseket, vállalati dokumentációt, interjúkat és folyamatmegfigyelést alkalmaztam. A LEAN alapelveit figyelembe véve egy inzertnyitást megakadályozó sablontervet dolgoztam ki. A sablon bevezetése után az inzertnyitásból eredő reklamációk jelentősen csökkentek, ami javította a gyártási minőséget és csökkentette a selejtarányt. Az eredmények hozzájárultak a munkaidő optimalizálásához, a folyamatok stabilitásához és a költségek csökkentéséhez. A dolgozatban bemutatott módszerek más hasonló gyártási problémák esetén is jól alkalmazhatók.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    HP Indigo 12000 digitális nyomdagép hatékonyságfejlesztése
    Pataki, Dániel Gergő; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    A dolgozatomban a HP Indigo 12000 digitális nyomdagép hatékonyságát vizsgáltam lean szemlélet mentén. Az OEE mutató alapján elemeztem a gép rendelkezésre állását, teljesítményét és minőségét. Az elemzés során azonosítottam a legnagyobb veszteségeket, például a gyakori átállásokat és az alapanyogkra való várakozást. SMED és Ishikawa elemzéssel feltártam a problémák okait. Fejlesztési javaslataim közül több is megvalósult, melyek hatására javult a gép rendelkezésre állása. A dolgozat bizonyítja, hogy célzott fejlesztésekkel érdemben növelhető a gyártási hatékonyság.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hidegalakító szerszám tervezése gyógyszeripari felhasználásra szánt porkonténer DN600 fedelének gyártásához
    Hornyák, Patrik; Pálinkás, Sándor; DE--Műszaki Kar
    Külsős partnertől vásárolt alakos lemez gyártásához szükséges szerszám tervezése. Költségvetés kalkuláció készítése. Megtérülési ráta számítása. Hidegalakítási eljárások közül érinti a mélyhúzást, a dombornyomást és a peremezést. A legyártandó alkatrész egy 1800 literes gyógyszeripari porkonténer DN600 felső fedelének a betöltő nyílásához tartozik. Pontosabban a betöltő nyílás fedelének az egyik részegysége.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.