Hallgatói dolgozatok (Gépészmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Gépészmérnöki Tanszék) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 137)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Útvonaltervező szoftver tervezése és implementálásaGacsádi, Gergely Benedek; Varga, Tamás Antal; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom folyamán egy, a kis vállalkozók számára is elérhető árú útvonal tervező szoftver elkészítése volt a cél. A szoftver egy olcsó, egyszerűen használható webes alkalmazás, amely segít a felhasználónak rövid idő alatt, egy optimális kiszállítási terv elkészítésében. Szakdolgozatom megírása során, számomra jelentős szakmai tudásra tettem szert, köszönhetően a tanáraim segítőkész hozzáállásának. Segítségükkel sikerült egy komplex összefüggő folyamatot leírnom. E folyamat alatt a dolgozat kitűzött projektjeit érintve lehetőségem volt jelentős ismeretekre szert tenni a vizuális programozás működéséről, a kiszállítási folyamatok optimalizálásáról, a piac működéséről, egyetemi tanulmányaim során tanult számítások élő példán való alkalmazásáról és a kapott eredmények hatékony kiértékeléséről. A befektetett munkám jelentős részére az alkalmazásban használt logikák kialakítása volt és megvalósítása, majd egy modern és egyszerű felhasználói felület kialakítása, végül pedig az alkalmazás valós példán való kipróbálása, eredményeinek vizsgálatára, majd a kapott eredmény összehasonlítását egy manuális tervezéssel és ezen tervezéseknek a kiértékelése töltötte ki. Az alkalmazás által tervezett útvonalat összehasonlítva egy személy által tervezett útvonallal bebizonyosodott, hogy az alkalmazás használatával rengeteg aspektusban javulás tapasztalható. A két útvonalra, ugyanazon számítások elvégzése után világossá vált, hogy az alkalmazás használata jelentős időbeli spórolást, költségmegtakarítást és jelentős károsanyag kibocsátás csökkenést vonz magával. A tervezés idejét tekintve 95%-os csökkenés volt tapasztalható, összköltséget vizsgálva 19%-os csökkenés volt megfigyelhető és egy körút alatt az alkalmazás által tervezett útvonal károsanyag kibocsátása is több, mint 14%-kal volt kisebb. Ezek az aspektusok nagyban elősegítik egy kis vállalkozás fenttarthatóságát, és a profitjának növekedését. A leírtak alapján kijelenthetjük, hogy a dolgozat során végzett tervezések és számítások sikeresek, az útvonalak optimalizálása eredményes, így a választott probléma megoldása sikeresnek tekinthető.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gumirugó alakoptimalizálása metaheurisztikus kereső eljárássalNémethy, Andor; Huri, Dávid; DE--Műszaki KarAz optimalizáció a mindennapjaink része, gyakran anélkül is törekszünk rá, hogy észrevennénk azt. Igyekszünk a lehető leggyorsabb útvonalon munkába jutni, vagy a boltokban a termékeket a lehető legolcsóbban megvásárolni. Számos valós probléma azonban rendkívül összetett, így a hagyományos módszerekkel nehéz a globális optimum megtalálása. A szakdolgozatom célja egy olyan robosztus optimalizálási módszer létrehozása, amely könnyen integrálható a már meglévő tervezési folyamatba. Ezt a módszert egy gyakorlati példán keresztül mutatom be. Az eljárás felépítését két mérnöki területen népszerű szoftver segítségével valósítottam meg. A végeselem szimuláció felépítéséhez Ansys-t használtam, míg az optimalizációs algoritmust MATLAB környezetben írtam meg. Ezen módszer előnye az, hogy a kereső eljárás jól implementálható komplex probléma esetén is. A szakirodalmi áttekintésem során az optimalizációs fogalmakkal és az optimalizációs algoritmusokkal foglalkoztam. A legfontosabb előrelépés ezen a területen az elektronikus számítógépek megjelenése volt. A megoldható problémák komplexitása a számítógépek számítási teljesítményével együtt nőtt. Az ennek eredményeként kifejlesztett metaheurisztikus módszerek jellemzően magas szintű, iteratív kereső eljárások, melyek segítségével viszonylag gyorsan és hatékonyan lehet optimum-közeli eredményt találni. Gyakran alkalmazzák a globális- és lokális optimumkeresés valamilyen kombinációját annak érdekében, hogy effektíven lehessen felfedezni a keresési teret, mindeközben elkerülve a lokális minimumba való ragadást. Ezek a módszerek kifejezetten effektívnek bizonyultak, így előszeretettel használják komplex problémák megoldására. A gyakorlati optimalizációs probléma célja egy gumirugó tervezési változóinak megválasztása oly módon, hogy a rugókarakterisztikája minél inkább megközelítse az előzetesen optimálisnak megválasztott karakterisztikát. A különböző rugókarakterisztikákat végeselem szimuláció segítségével nyertem ki. A probléma megoldásához részecske-raj optimalizációt használtam, ami egy rendkívül robosztus és effektív metaheurisztikus eljárás, számos problémára alkalmazható minimális módosítással. Az algoritmust teszteltem, a hiperparamétereit pedig optimalizáltam azért, hogy minél nagyobb eséllyel találjon kielégítően jó konstrukciót. A végeselem optimalizáció felépítése után létrehoztam a kapcsolatot a MATLAB és az Ansys Workbench között, majd futtattam az optimalizációt. Annak ellenére, hogy az algoritmus nem tudta megtalálni az előzetesen optimálisnak kijelölt konstrukciót, az optimalizáció mégis sikeresnek tekinthető, mivel viszonylag kis számítási teljesítmény mellett is képes volt egy rendkívül hasonló karakterisztikával rendelkező konstrukciót találni. Az optimális- és az optimalizáció során talált legjobb karakterisztika vizsgálati pontjaiban számított relatív hiba −0,5 % és +0,5 % között mozog, így a működési követelményeket teljesíti.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alumínium kompozit csőgyártás és szigetelés optimalizálás a Pipelife Hungária Műanyagipari Kft-nélNagy, Brigitta; Nemes, Dániel; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomat a Pipelife Hungária Műanyagipari Kft-nél írtam. A témát a vállalat biztosította, amely csőgyártás optimalizációjáról szól.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kazán füsttér átvezető hő illetve nyomás indukálta alakváltozás elemzéseTóth, Patrik; Balogh, Gábor; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom célja, hogy egy komplex zárt rendszerben történő, nem várt deformációra választ találjak. Ezen kívül olyan lépések javaslata, amivel ez a deformáció csökkenthető, vagy megszüntethető. Ehhez első lépésnek adatokat gyűjtöttem a vizsgálatomhoz, illetve összeszedtem a vizsgált berendezés kétdimenziós rajzait. Ezek alapján végül megalkottam a háromdimenziós modellt. A háromdimenziós modellt, egy végeselem szimulációban futtattam le, a valóságban is fellépő terhelések és kényszerek megadásával, amelyik alapján kikövetkeztettem a probléma gyökérokát. Az így kapott adatok alapján, egyértelműen kirajzolódtak, hogy mik okozzák a berendezésben történő deformációt. Ezen adatok kielemzése alapján, pedig javaslatot tettem, hogy milyen beavatkozás lenne szükséges, hogy elejét vegyük a berendezés további roncsolásának.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Zártcellás alumíniumhabok Weaire-Phelan egységcellákkal történő modellezéseSárándi, Márton; Mankovits, Tamás; DE--Műszaki KarA Szakdolgozatomban egy henger alakú zártcellás alumíniumhab modellt építettem fel, amelynek legfőbb tulajdonságának kellett lennie, hogy paraméterezhető legyen. Ez azért volt fontos, hogy a későbbiekben különböző porozitással rendelkező fémhabmodelleket tudjak vizsgálni. A cél, amelyet kitűztem magam elé, ennek a modellnek a felépítése, majd a modellen végeselemes nyomóvizsgálat végzése, amellyel bizonyítható, hogy az általam készített paraméterezhető zártcellás fémhabmodell tulajdonságai megfelelnek a valós zártcellás fémhabjellegnek. A szakdolgozatom elején irodalomkutatást végeztem, ahol megismertem a fémhabok tulajdonságait, milyen alkalmazási területei vannak, végezetül kutatást végeztem a gyártásukról is. A Weaire-Phelan egységcella felépülésének elvét megismerve, Solid Edge tervező szoftverben megterveztem a saját egységcellámat. Először egy tetrakaidekaédert, majd egy dodekaédert, amelyek a Waire-Phelan egységcella két alapvető pillére. Miután ezek elkészültek a szerelés környezetre váltottam, ahol különböző kényszerekkel elkészítettem az egységcellát. A szerelés környezetben felhasználva a kényszereket, egységcellákból felépítettem egy 125 egységcellából álló alumíniumhab kockát. Egyesítettem az alakzatot, majd visszatértem az alkatrészmodellezési környezetbe, ahol elkészítettem a henger alakú zártcellás fémhabmodellt. A test paraméterezhetőségét tekintve, a paramétereket a dodekaéderen és a tetrakaidekaéderen lehet külön-külön megadni a „Test skálázás” és „Vékonyfal” parancsokkal. A végeselemes vizsgálatot Ansys szoftverben végeztem. Ansys szoftverbe beillesztettem a modell negyedét, meghatároztam a számomra szükséges erőt, illetve a megfogást. A hálóanalízis elvégzése után a megfelelő hálósűrűséget kiválasztva végeselemes nyomóvizsgálatot végeztem két különböző porozitással rendelkező fémhabmodellen. A szakdolgozat végén kiértékeltem az alumíniumhab felépítésének és a VEM szimulációnak az eredményességét. A készített fémhabokat térfogatösszehasonlítás alá vetettem egy tömör alumínium hengerel, a VEM vizsgálat eredményei alapján pedig megállapításra került, hogy a magasabb porozitással rendelkező fémhabmodell nagyobb deformációt szenved el, mint az alacsonyabb porozitással rendelkező, ezen eredmények következtében megállapítható, hogy a készített paraméterezhető zártcellás fémhab megfelel a valós zártcellás fémhabok tulajdonságainak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Bevonatoló készülék gyártási technológiájának fejlesztése az SL-Forg Kft.-nélMező, Péter; Varga, Tamás Antal; DE--Műszaki KarDiplomamunkám témája, hőkezelő berendezés fejlesztése az SL-Forg Kft.-nél. A diplomadolgozatom témáját a jelenlegi munkahelyen biztosította, ahol 2018 óta dolgozom. Minőségellenőrzési területen bizonyíthattam az első három évben, majd megelőlegezett bizalomra alapozva csatlakozhattam a mérnökség csapatába ahol azóta is fejlesztő mérnökként tevékenykedem. Az eltelt idő alatt számtalan alkalommal ütköztünk problémába, melyek megoldása a mérnökökre hárult. A téma egy eddig új és ismeretlen példát állított elénk. Az Oerlikon Balzers az SL-Forg Kft. kiemelkedő partnere, hosszú évekre visszanyúló közös munka és számtalan kiszállított termék jellemzi a kapcsolatot. Az Oerlikon vezetőnek számít saját iparágán belül. A multinacionális vállalat főként hőkezeléssel foglalkozik, ezek közül is egyik kiemelkedő platformja a PVD bevonatolás. Ez a típusú eljárás a nagy tisztaságú, szilárd bevonó anyagot hő hatására elpárologtatják vagy ionokkal bombázzák a bevonatolni kívánt felületet. Ezzel egyidőben reaktív gázt adnak hozzá, melyek vegyületet képeznek a fémgőzzel aminek következményeképp jön létre egy erősen tapadó vékony réteg. Ez a réteg egyenletesen rakódik le a szerszámokra vagy az alkatrészekre. Ezt a bevonatot elősegíti, ha az alkatrészeket több tengely körül állandó sebeséggel forgatjuk. Ezeket a tartó illetve forgató készülékeket gyártja a mi cégünk. A vevő egy fontos, stratégiai kérdéssel fordult felénk. Megkaptuk a teljes tervdokumentációt, mely szerint több apró repülőgép turbina lapátot szeretnének bevonatolni egy fém lapra erősítve, ahol különösen fontos szempont a megfelelő befogatás és a különös alak „lekövetése”. A termék alaplapja egy rozsdamentes lemez, amiben hat darab férőhely található. A férőhelyek egyenként CNC marással készülnek. Érdekes feladat, hiszen sokféle technológiával készül a termék összeállítása. A szakdolgozatom témája az SL-Forg életében egy sikeres munkának tekinthető. Az Oerlikon kérése és a helyzet fontossága megkövetelte, hogy az átlagos szituációknál részletesebben elmerüljek a témában. Végül a tapasztalati tudás, az árkalkuláció és a KIPA módszer alkalmazása után eldöntöttem, hogy a technológia amivel teljesítjük a kihívást a 3D fémnyomtatás. Ez a technológia számunka is egy viszonylag ismeretlen terület volt, éppen ezért rengeteg kutatómunkával járt. Végeredményben a vevőnk egy kiváló terméket kapott meg, amivel végre tudta hajtani saját feladatát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tervezéstámogató rendszer készítése FDM nyomtatási eljáráshozTorba, Sándor; Nemes, Dániel; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom egy tervezéstámogató rendszer fejlesztéséről szól, ami olyan eljárásokban nyújt segítséget, ahol az FDM (Fused Deposition Modeling) típusú 3D nyomtatási technológiát használják. Ahhoz, hogy egy tervezéstámogató rendszer fejlesztése sikeresen legyen alapfeltétel, hogy tisztában legyünk a tervezéssel, mint folyamattal, ezért dolgozatom első részében ismertettem a terméktervezés lépéseit és szakaszait, illetve befolyásoló tényezőit. A második részben bemutattam 3 olyan területet, ahol indokolt lehet egy tervezést segítő rendszer létrehozása. Az első koncepció a nyomtatás közbeni támaszanyag generálás területén jött létre. Az ideális paraméterek, támasztípusok és a támaszelhelyezés meghatározására irányuló rendszer miatt csökkenne a nyomtatás paramétereinek meghatározására szánt idő, illetve növekedne a nyomtatások megbízhatósága. A rendszer egy termék sorozatgyártásának tervezésekor továbbá különböző prototípusok gyártásakor segíti meg a mérnököket. A második koncepció még a tervezés fázisában lévő termék nyomtatás utáni szilárdsági tulajdonságait határozza meg végeselem módszer segítségével. A rendszer segítségével még a terméktervezés korai fázisaiban meg lehet állapítani a terhelhetőséget, és ennek függvényében változtatásokat eszközölni a terméken. A folyamatos változtatási lehetőség miatt a rugalmasabb a folyamat és kevesebb erőforrást igényel. A harmadik koncepció mely a dolgozatban megvalósításra is került a nyomtatvány geometriai méreteinek pontosítására törekszik úgy, hogy előzőlegesen nyomtatott mintadarabok méreteiből leszűri és kimutatja a szükséges kompenzációt. A rendszer alapelvének bemutatása után ismertetem az esetleges nyomtatási hibákat és azok hatásait a rendszer működésére. A következő részben a dolgozat során használt mintadarab fejlesztésének a folyamatát és hátterét tárgyalom. Ezután bemutattam a teszt lépéseit és módját, illetve annak az előfeltételeit és a mintadarab mérésre való előkészítésének a műveletét. A dolgozat keretein belül 3 nyomtató került tesztelésre. Az első nyomtató a Creality Ender 3 S1 modellje, ami árban és minőségben a középkategória alján helyezkedik el. A második nyomtató egy Ultimaker 3 volt. A gép a középkategória egyik kiemelkedő modellje. A harmadik nyomtatógép a Markforged Mark Two volt, ami egy mérnöki felhasználásra szánt nyomtatógép és mind árban és minőségben a felső kategóriát képviseli. A nyomtatókon elvégeztem a próbanyomtatásokat felvittem a rendszerbe és a kompenzált adatokat használva módosítottam a mintadarab modelljét. Miután a kompenzált darabokat lemértem és az értékeket táblázatba foglaltam összehasonlítottam az eredményeket. Kijelenthető volt, hogy sikerült javulást elérni mindhárom nyomtató esetében. A dolgozat utolsó részében a rendszer jövőbeli lehetséges fejlesztéseit taglalom a terjeszthetőség, kezelhetőség és bővíthetőség szempontjából.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A HAJDU-HEK elektromos kazán gyártásközi folyamatainak tervezéseJuhász, Balázs; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarA feladatot a HAJDU Hajdúsági Ipari Zrt.-nél eltöltött duális képzés során kaptam. A képzés alatt a vállalat LEAN területén dolgoztam. A vállalat egy új termékcsoportot, az elektromos kazánt tervezett. A termékbevezetés folyamatában az én feladatom a gyártásközi, logisztikai folyamatok tervezése volt. A tervezés során a LEAN alapelveket igyekeztem alkalmazni. A feladat kezdetén az volt a cél, hogy a termékcsoport nullszéria gyártásának kezdetére kialakításra kerüljenek mindazon feltételek, amik logisztikai oldalról zavartalanná teszik a gyártást. A másik cél az volt, hogy a tervezés végén olyan állapot kerüljön kialakításra, ami segíti a folyamatos fejlesztés szemléletét. A feladathoz tartozott az anyagáramlás útvonalainak megtervezése. Ez hosszú feladatnak bizonyult, mert a termék felépítése összetett, ezért sok alkatrész és gépegység esetén kellett több gyártó munkahely közötti útvonalat meghatározni. Az útvonalak megtervezésén túl az útvonalakon történő szállítási módokat is meg kellett határozni. A szállítási módok megvalósításához több esetben is egyedi szállítókocsira volt szükség. Ezeknek a szállítókocsiknak a tervezése is az én feladatom volt. A kocsik tervezésén túl a gyártásukat is én irányítottam, szerveztem. A feladatmegoldás következő pontja a kanban rendszer bevezetésének vizsgálata és megvalósítása volt. A kanban rendszert első körben még csak néhány cikkre vezettem be. Ezek olyan egységek, amiket a vállalat üzemeiben gyártanak, ezért a gyártó munkahelyek közötti anyagáramlás részeként vizsgáltam a kanbanozási lehetőségeket. Az operatív tevékenységek közül a szerelőcella berendezése volt az utolsó. A termék gyártásához saját szerelősor került kialakításra. Az elrendezést munkahelyekre lebontva készítettem el. A munkahelyek anyagtárolókkal való felszerelését igyekeztem úgy kialakítani, hogy a logisztikai és a gyártási folyamatok ne akadályozzák egymást. Az operatív feladatok után az addig elvégzett és bevezetett intézkedések hatásának vizsgálata volt a feladat. A vizsgálatban végeztem elemzést minőségi és költségi szempontból is. A vizsgálat során azt szerettem volna bemutatni, hogy a dolgozatban végzett tervezésem eredménye egyszerre jelenik meg a minőségben és a gyártási- és logisztikai költségekben. A feladatmegoldás a nullszéria gyártás kezdetére elkészült, így a gyártás során tapasztalt hibák és hiányosságok alapján elvégezhetőek további intézkedések a folyamatos fejlesztés jegyében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Összetett kivágó, hajlító szerszám tervezése és modellezéseChina, Béla; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarDolgozatomat Zolend Kft. segítségével írtam, melynek középpontjában egy összetett kivágó és hajlító szerszám tervezése áll, amellyel Schwarzmüller Kft. által rendelt 5754-H22 típusú alumínium lemezalkatrész legyártása lehetségessé válik gyorsan és utómunka mentesen, kitérve a gyártási technológiák kidolgozására, a szerszámok 3D modellezésére, valamint a szükséges anyagok és eszközök beszerzésére is. Ennek az összetett szerszám működésének alapja az, hogy a szerszámba behelyezett lemezsávot betolva lemezalakító műveleteket végez rajta több lépésben és e folyamatok végén kiadja a kész mérethelyes munkadarabot. Ezek tartalmaznak lyukasztó, kivágó, valamint hajlító lemezmegmunkáló műveleteket. Emellett még terveztem egy hajlító szerszámot is a kívánt lemezalkatrész legyártása érdekében egy másik módszerhez. Ennél a módszernél lézervágóval történik a forma kivágása, majd utómunka után mérethelyesre hajlítja a munkadarabunkat. Szakdolgozatomban irodalomkutatás és a cég bemutatása után első feladatpontomban a kivágási és hajlítási technológiák tervezése történt. Ebben a fázisban a gyártáshoz szükséges optimális lemezalakító folyamatokat terveztem meg, figyelembe véve a munkadarabok geometriáját és a gyártási hatékonyságot, valamint elvégeztem a szükséges számításokat is. A második részfeladat a szükséges szerszámok tervezését foglalta magában, ahol sokféle szempontot figyelembe kellett venni, beleértve az optimális anyagok kiválasztását, rögzítéseket, méretezéseket és a szerszámkivitel specifikációit. Előző kettő részfeladattal párhuzamosan készítettem el a harmadikat, a 3D modelleket és összeállítási rajzokat. Így zajlott a tervezés, melynek során fontos volt nem sorrendben, hanem számításokat és tervezéseket párhuzamosan egyszerre csinálni, mivel mikor valami nem felelet meg a számításoknak vagy a méreteknek, akkor hamar észre lehetett venni és az újra tervezés folyamata is optimálisabb volt. Az utolsó részfeladat a költségkalkuláció volt. Ebben a folyamatban a szerszámok összes alkatrészének beszerzésének vagy gyártásának költségét gyűjtöttem össze. Összességében a lemezmegmunkáló szerszámok megtervezése és modellezése sikeres volt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hűtőberendezések keretfűtésének korróziós vizsgálataSigér, Sándor; Nemes, Dániel; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom témája során a hűtőszekrények egy gyakori meghibásodásának okára próbáltam megoldást keresni. A hűtőberendezés csőrendszere korrózió következtében kilyukad, így a hűtéshez szükséges gázmennyiség fokozatosan csökken majd teljesen eltűnik. Ennek következtében a háztartási készülék hűtőteljesítménye ezzel egyenesen arányosan csökken. A hűtő kondenzátorát és elpárologtatóját összekötő csőrendszer a leginkább sérülékeny ebből a szempontból. Ennek oka, hogy a háztartási gép keretfűtése acélcsőből van, amely nem felületkezelt, így a nedves, párás környezetben könnyen oxidálódik és kilyukad, környezetkárosítóan a légkörbe juttatva a hűtőgázt. Célom az, hogy olyan gazdaságos és hatékony korrózióvédelmi intézkedéseket találjak, amelyekkel csökkenteni tudom a hűtőkészülék csőrendszerének korrózióját, ezáltal minimalizálva a hűtőberendezések elromlásának esélyét és növelve az élettartamukat. A szakdolgozatom feldolgozása során elsősorban az alkatrész korróziójának okait tártam fel, és megelőzési lehetőségeit foglaltam össze. Ezekután összegyűjtöttem az alkalmazható korróziós vizsgálatokat, amelyek közül kiválasztottam azt, amelyet a legmegfelelőbbnek és hatékonyabbnak tartottam a korrózió védelmi intézkedéshez. A választásom a Sós köd kamrás vizsgálat volt. A kiválasztott módszerrel elvégeztem a nyers és felületkezelt alkatrészek korróziós vizsgálatát, amit a Debreceni Egyetem Műszaki Karán található környezetszimulációs laborban végeztem el. Köszönhetően annak, hogy az egyetem rendelkezik Q-FOG Ciklikus sópermet kamrával. A tesztek elvégzése előtt az eredetileg is a hűtőszekrénybe beépített csövet festékbevonattal láttam el. Tehát a választott módszerrel elvégeztem a nyers és felületkezelt alkatrészek korróziós vizsgálatát. A kamrába összesen 18 darab mintát helyeztünk el. Kilenc nyers és kilenc festékbevonattal ellátottat. Első vizsgálat során 96 órát, míg második során 85 órát töltöttek az alkatrészek a kamrában. Így összesen 181 óráig voltak a minták a tesztnek alávetve. A vizsgálat futása során többször dokumentáltam az akkori állapotokat, egészen a teszt végéig. A vizsgálat befejeztével szemrevételezéssel megvizsgáltam az alkatrészeket és jól láthatóan a festékbevonatunk teljesen megfelelt az elvárásoknak és ellenállt a korróziós környezetnek, míg a kezeletlen keretfűtéscső korrodálása kritikus volt. Utolsó lépésként értékeltem a korrózióvédelmi intézkedéseket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Automata selejt kiadagoló rendszer tervezéseBodnár, Kornél; Erdei, Timotei; DE--Műszaki KarA szakdolgozatomban Schaeffler Debrecen Kft.-től kapott ipari problémára keresek megoldást. A cég csapágyakat gyárt az ipar és a járműipar számára, ahol elengedhetetlen a megfelelő minőség. Először a csapágy gyártást mutatom be, ami elengedhetetlen a munkám pontosabb megértéséhez, majd bemutatom a Lean menedzsment működését, valamint a használt tervező programot. Majd a vevői visszajelzést, a kivizsgálását majd a ráhozott intézkedéseket mutatom be egy 8D dokumentum pontjait végig kísérve. Ebben a folyamatban résztvevő voltam a vállalat más területeinek képviselőivel közösen. A probléma bemutatása után részletesen ismertettem a gyártási folyamatot, ahol a probléma jelentkezett. Később ezt a folyamatot alakítom át gyűjtöm össze és tervezem meg a szükséges alkatrészeket Autodesk Inventor Proffesional program segítségével. Tervezés után a partnercégünkkel egyeztetett folyamatábra segítségével ismertetem az átalakított adagolórendszer működését. A telepítési folyamatban Projekt menedzserként vettem részt, aminek az egyes lépéseit fejtem ki, amit a partner cégekkel közösen végeztünk el. Szakdolgozatom írása közben a telepítést több összeszerelő soron végeztük el, amiből az egyik sornál mulasztás miatt a hibás darabok nem kerültek eltávolításra. A terület kérésének eleget téve az adagoló rendszert újbóli átalakítását terveztem meg a mulasztási hibát is kizárva. Szakdolgozatom elkészültekor a második átalakításhoz szükséges alkatrészek még nem érkeztek be, így a telepítés dokumentációja nem jöhetett létre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Ganz Solaris Trollino 12 típusú trolibusz kompresszorának vizsgálataTolvaj, Dávid; Csaba; Domokos, István; DE--Műszaki KarA szakdolgozatomban a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. által működtetett Ganz Solaris Trollino 12, Ganz Solaris Trollino 12D és Ganz Skoda Trollino 12D-2 trolibuszokban található BRQ4/10/35 TFH típusú fékkompresszorral foglalkoztam. A dolgozatot a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. rövid bemutatásával kezdtem el, ahol kitértem a cég fejlődésére és a Debrecen városában található tömegközlekedés változásaira a vállalat fejlődésével együtt. A cég bemutatása után rátértem a különböző légkompresszorok működésére és csoportosítására, ahol a kompresszorokat működési elvek szerint csoportosítottam, itt kutatott szakirodalmak segítségével az egyes kompresszor típusok sűrítési és működési elvét bemutattam. A szakdolgozatban ezután a BRQ4/10/35 TFH típusú fékkompresszor működésével és karbantartásával foglalkoztam, a dolgozatban bemutatom a GST 12, GST 12D és GST 12D-2 trolibuszok kompresszor egységének részeit, részeinek feladatait és a levegő sűrítés menetét. A kompresszor működését a trolibuszok típusainak különbségeivel folytattam kiemelve a kompresszor egység helyzetének eltérését. A gépjárműben található a kompresszor által működtetett pneumatikus eszközök, berendezések feladatának bemutatása következett a dolgozatban majd a kompresszor egység részeinek külön bemutatása ment végbe. A kompresszor karbantartásával folytatódott a dolgozat, ahol a használt karbantartási módszereket és a kompresszor egység lehetséges meghibásodásait fejtettem ki. Kettő jellemző meghibásodást külön kiemeltem, Az első a kompresszor és a villanymotor közötti tengelykapcsoló betétjének meghibásodása a dolgozatban bemutattam a meghibásodás módját és a lehetséges következményeit, majd fejlesztési javalatot tettem a meghibásodás megelőzéséhez. A szakdolgozatban ezután a második kiemelt meghibásodással foglalkoztam a hibajelenség a sűrített levegőben található olajpára által okozott meghibásodások voltak, itt több hasonló jelenségű meghibásodások voltak ezeknek az előfordulását és következményeit bemutattam, majd egy fejlesztési javaslat kidolgozása megtörtént, a javaslat a meglévő pneumatikus rendszer egy vízleválasztó tartállyal való bővítéséről szólt. A vízleválasztó tartály kiválasztása után a lehetséges helyzetét felmértem mindkettő lehetséges gépjármű kialakításban. A fejlesztéshez szükséges termékeket megállapítása után a GST 12, GST 12D és GST 12D-2 gépjárművekhez külön költségvetési számításokat elvégeztem majd ezek egybevonásával meghatároztam a felújítás lehetséges beruházási költségét a szükséges gépjárművekhez. A szakdolgozat végén a költségvetési számítások meghatározása után az új pneumatikus elemek és részeinek a karbantartási utasításba való felvételéhez tettem javaslatot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Pips befogó módosítása és végeselem módszerrel történő méretezéseSzilvási, Péter; Huri, Dávid; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom alapjául egy, a vállalaton belül kapott feladatról szól, ahol az egyik állomás alkatrészének geometriai módosítását kell elvégeznem és az alkatrészt elkészítettnem, bevezetnem. A feladat a következő volt: Pips1 prés gép esetén, a legnagyobb kieső idő és összeg az ugyanaz a probléma, cső megcsúszás. Találj ki egy megoldást a problémára. A megoldásra készíts egy átvételt, a termék Cmk és Ck tényezői ne csökkenjek a kiindulási állapothoz képest. A feladat elvégzését egy átfogó kép alkotásával kezdem, a vállalat bemutatásával, a gép vezérlés bemutatásával, folyamat lépések felülvizsgálatával. Azokra irányuló 2x5 miért és Ishikawa módszert alkalmazva megtalálva a gyökér okot(kat) a feladatot kiváltó problémára, ezeket egy A3ban összefoglalom. Végig megyek a feladat problémáján, ahol hibaképekkel és folyamat közben fellépő, észlelhető jeleket írom le a probléma kialakulásakor. Végig megyek a lehetséges gyökér okokon, teszek hozzájuk javaslatot, hogy hogyan lehetne a problémákra megoldást találni, a téma címéhez tartozó gyökérokon pedig végig megyek előfordulás és nem észleléses 5 miérttel. A keletkezett Technikai és vezetési gyökérokokra egyedi intézkedéseket határozok meg, amikhez egy 3 lépcsős, rövid-közép-hosszú távú, intézkedéseket határozok meg az A3on belül. Ezek után az A3ba lefektetet jelenlegi helyzet és célok alapján a költség-haszon módszer segítségével meghatároztam, hogy pontosan mekkora nyereséget tudok elérni és ez 1000 darabra mekkora összeget fog nekem visszahozni. Elkészítek a terepen felmért számok alapján és a Technikai gyökérokban meghatározott módosításokat a Pips befogón. Átnézem a termékre vonatkozó szabványokat, megnézem milyen direkt igénybevételek érvényesek rá, egyszerűsítem a szimulációt megkötésekkel és meghatározom az anyagot a szimulációhoz, amivel dolgoztam. Modellezést végzek el a kettő megfogó és a Pips darabbal együtt Abaquson belül, megadom az igénybevételeket a keresztmetszetekre, szimulációt elvégzem a termékre, tapasztalataim alapján egy következtetést vonok le, az pedig a korrekciója a méretnek. Elemzem az intézkedés hatását, megnézem belső rendszeres Pareto-n belül, hogy az intézkedés a selejt mennyiségekre milyen hatással van, hova fog az intézkedés sikeres bevezetése után, a mutatószámokat a terv szerint tartva, hova fog esni a sor selejt mennyiségek terén. Következtetést vonok le, ahol a meghatározott gyökérokok között figyelmet hozok a gép tervezett felújítására, jelenleg is problémás szivárgására pneumatikai és hidraulikus szempontból, illetve, hogy munkám során az előintézkedéseimet sokkal pontosabban kell elvégeznem a saját munkám megkönnyítése érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Diagnosztika alkalmazása a villamosgép javításbanZámbó, Ádám; Fazekas, Lajos; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom a Schorch Hungária Kft-nél végzett villamos motorok karbantartásával és a diagnosztika jelentőségének kérdésével foglalkozik. A dolgozatban ismertettem bevezetésként a villamos berendezések fajtáit, az iparban használatos diagramok és képletek jelentőségét, valamint a gépek felhasználási területeit. Ismertettem a villamos mérésekhez használatos eszközöket, a villamos motor vizsgálatának lehetséges módjait. A rezgésdiagnosztika részben bevezettem az olvasót, a gépek rezgésének felderítéséhez használható vizsgálati eszközök és felhasznált szabványok területére, valamint az általános villamos motor mechanikai vizsgálataiba. Ezek ismeretek tudatában, az olvasó teljes képet kap a villamos motor karbantartásának próbatermi elővizsgálata során elvégzett mérésekről. A javítási technológiák pontos leírásával ismertettem a cég, valamint az általános gépjavítás meghatározó műveleteit mint: mosás-szárítás, szét-összeszerelés, villamos-mechanikai mérések és javítások, illetve a végellenőrzést. A 6. fejezetben a cég által kapott dolgozat feladatom mutattam be, amelyet részletesen kidolgozva, saját munkával és saját képekkel, valamint a korábban említett alkalmazott módszerekkel illusztráltam. A motor villamos mérését követően meghatároztam a javítás művelettervét a motor felépítését ismerve. A meghatározott, javításra váró hibák elvégzését végeztem mind villamos mind mechanikai téren, ezek a szigetelés ellenállás értékének javítása majd a tekercs Baker-vizsgálattal való ellenőrzése, illetve a magas rezgésértékből adódó balansz-hiba számítása és javítása volt. A javított értékekből konklúziót vonva ismertettem táblázaton keresztül, a hiba felderítésének kezdeti értékeit, a javítás közbeni értékek változását, valamint a teljeskörű karbantartás elvégzését követően a javított értékek eredményét. A karbantartás területén végzett munkatapasztalataim alapján, ismertettem a villamos motor tipikus meghibásodási lehetőségeit, valamint gyakorlati példán szemléltetve bemutattam, egy általam elvégzett rezgésdiagnosztikai vizsgálat során mért adatok kielemzését és javaslattételét, a diagnosztikához kapcsolódó diagramok alkalmazásával. Végül az általam betöltött munkakör, mint gépszerelő csoportvezető, ismerve a partnerek és az általánosságban gépeket üzemeltető cégek karbantartás szemléletét, javaslatokat adtam, a villamos motorok zavarmentes üzemeltetéséhez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szekrénygyártási folyamatok tervezése és optimálásaSándor, Zoltán; Bodzás , Sándor; DE--Műszaki KarAz egyedi bútor alkalmazkodik tulajdonosának egyedi igényeihez, szabadon variálható a mérete, a kialakítása, a színe, az elkészítéséhez felhasznált anyag. Emiatt biztosak lehetünk benne, hogy egyedi bútorokkal egyedi légkört tudunk teremteni a megrendelő igényeihez és a helyiség stílusához igazodva. Ez az oka annak, hogy a tömegesen gyártott és olcsóbb, üzletekben megvásárolható bútorok mellett minden korban igény és kereslet van az egyedileg gyártott bútorokra is. Az egyedi bútorok egyedi légkört és karaktert adnak az otthonnak, mely tükrözi a tulajdonosok személyiségét és ízlését. Emiatt nagyon szép feladat, de nagy felelősség is a bútorok adott helyre történő egyedi tervezése. Szakdolgozatomban a szekrénygyártási folyamatok tervezését és optimalizálását mutattam be három különböző bútor tervezése kapcsán. Vizsgáltam a tervezés során figyelembeveendő szempontokat, a döntést befolyásoló tényezőket. Összehasonlítottam a tervezetek közös tulajdonságait, valamint előnyeit és hátrányait. Ezután bemutatásra kerültek azok a gépek, berendezések, amelyek a szekrények egyedi gyártásához szükségesek, valamint részletesen leírásra kerültek a technológiai folyamatok egyes lépései. Részletesen foglalkoztam az optimális belső elrendezés megvalósításához figyelembeveendő szempontokkal, az optimális helykihasználás lehetőségeivel. Meghatározásra került a tervezett három szekrény munkaidőigénye, kiemelve az azonos és az eltérő tevékenységekre fordított időtartamokat. Végül elkészítettem a tervezett három bútor tételes költségszámítását figyelembe véve az anyagköltségeket és az élőmunka ráfordítás díját. A szakdolgozat mérnöki szemszögből mutatja be egy nagyon személyes és mélyen emberi feladat megoldását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tesztelő berendezés tervezése fröccsöntött alkatrész terheléses vizsgálatáhozMonoki, László; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom megoldandó feladatát a Krones Hungary Kft. biztosította, ahol a dolgozat elkészülésének idejében is főállású munkavállaló voltam Gyártásközi Minőségbiztosítási Mérnök Asszisztens pozícióban. A cél egy olyan vizsgáló berendezés tervezése volt, mellyel a műanyag alkatrészek megadott erővel történő tesztelését lehet elvégezni. Ezen tesztelésére a fröccsöntött alkatrészek megváltozott mechanikai tulajdonságai miatt van szükség. A probléma aktualitását egy vevői reklamáció adta, melyben 5000 darab alkatrész törékenységét kifogásolták. A kidolgozás során irodalmi áttekintés segítségével ismertettem a minőségellenőrzést, a műanyagokat és azok egyik megmunkálási technológiáját, a fröccsöntést. Továbbá bemutattam a pneumatikus rendszerek építőelemeit és a módszeres géptervezés folyamatát. Ezt követően meghatároztam a problémát kiváltó gyökérokot és feltártam a lehetséges hibaokokat. A gyökérok elemzésre két elterjedt eszközt használtam, az ok-okozati diagramot és 5 Miért elemzést. A tervezési folyamat közben elvégeztem a szükséges végeselem módszeren alapuló szimulációkat, melyek elengedhetetlenek voltak az ellenőrző erő meghatározásához és a berendezés alkatrészeinek méretezéséhez. A koncepciótervezés során törekedtem a berendezés legegyszerűbb megvalósítására szem előtt tartva a berendezés anyagi vonzatát is. Szakdolgozatomban három koncepciót készítettem, melyeket 3D modellek segítségével ismertetek. Ezt követően a követelményjegyzék alapján kiválasztottam a megfelelő koncepciót, melynél fő szempont volt a biztonságos és egyszerű működés továbbá a kis helyigény. Ezután a koncepció tervezését végeztem el, melyben megtervezésre került a berendezés pneumatikus kapcsolása, a védőburkolat és az egyedi alkatrészek. A szükségesnek vélt alkatrészeken ellenőrzést végeztem el, melynek mind megfelelt. A szereléshez elengedhetetlen összeállítási rajzokat mellékeltem szakdolgozatomhoz. Utolsó fejezetben ismertetésre kerültek a szükséges intézkedések, melyekkel kiküszöbölhető a probléma újbóli előfordulása, továbbá megalkotásra került egy ellenőrzési utasítás is. A berendezés hasznosítható a bejövő áru ellenőrzésekor, szúrópróbaszerű ellenőrzésnél, beépítés előtt és a műanyag alkatrészek ellenőrzésénél, kiszállítás előtt. A szakdolgozatom sikeresnek mondható, hiszen elkészült a berendezés megépítéséhez szükséges darabjegyzéklista és az egyedi alkatrészek műhelyrajzai.Tétel Korlátozottan hozzáférhető V63 sorozatú villanymozdony hajtásának meghibásodásának vizsgálataHerédi, Tamás; Pálfi, Tibor; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomat a MÁV VAGON Kft.-nél írtam. A témát a vállalat biztosította számomra, amely a V63 sorozatú villanymozdony hajtásának meghibásodása volt. Szakdolgozatom során a vontatómotoron, illetve a kerékpártengelyen fellépő problémák lehetséges okait kutattam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Rotációs öntőszerszám tervezéseNagy, Péter; Huri, Dávid; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom témája egy rotációs öntőszerszám megtervezése, a HD-Rotatech Kft.-nél. A szerszámot a Solid Edge tervezőprogramban készítettem el. Ez az öntőszerszám alkalmas 9 [m^3]-es tartály gyártására. A szakdolgozatom egy bevezetővel kezdődik, amely tartalmaz egy rövid bemutatkozást, hogyan kerültem a céghez, hogy jött ez a lehetőség, és mi motivált. Ezután bemutatom a feladatot és a céget. Majd folytatódik a rotációs öntés történelmével kezdetektől napjainkig, hogyan alakult a technológia, mire használták a technológiát a kezdetekben, és mire használják most. Ezután részletesen leírom mi is a rotációs öntés, az öntőszerszámok felépítését, és az öntésnek a folyamatát általánosan. Specifikusan a következő részben írok, a rotációs öntőgépekről. A legnépszerűbb rotációs öntőgépeket vettem elemzés alá. Működési elvüket, felépítésüket mutatom be. A következő részben a rotációs öntésben használatos műanyagokat mutatom be, felépítésüket, felhasználási területüket. A tervezés előtt részletesen írtam az öntőgépről, amelyre a szerszámot terveztem, a termékekről, az öntőszerszámról. Bemutattam és elemeztem a felsorolt elemeket. A tervezést úgy valósítottam meg, hogy figyelembe vettem a szerszámmal szemben támasztott követelményeket. Törekedtem a minél egyszerűbb szerelhetőségre és arra, hogy a szerszám kerete kibírja a terhelést, melyet a forgatás alatt kapni fog. Ügyeltem arra, hogy minden rögzítés megfelelően legyen kiosztva. Figyeltem a levegőztető helyzetére, amely mind a két szerszám kialakítás esetén másik helyzetet kap. Elkészítettem a műszaki rajzokat, terítékeket a termékről. A szerszám elkészítése a balmazújvárosi telephelyen zajlik. A szerszám elkészülte után ellenőrzések történnek, ha pedig megfelelt, tovább szállítják a dabasi telephelyre. A termékek gyártása a dabasi telephelyen zajlik. Ahol a gyártás után ismét teszteket végeznek. Ha a termékek megfeleltek felkerülnek a holnapra és megvásárolhatók lesznek. A cég ezekkel a termékkel próbálja bővíteni a kínáltatát. Eddig gyártottak 3 és 6 [m^3]-es tartályokat rotációs öntéssel. Ezt a sorozatot szeretnék bővíteni ezzel a termékkel, és így egy 3-6-9-es szériát lefedve. A termékeket előreláthatólag január 21.-én kezdik el gyártani. Valószínűleg január elején kész lesz az általam tervezett szerszám.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Folyamatfejlesztés a Mageba Hungary Kft. híd dilatáció termékcsoportjábanNagy, Zsófia; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarA szakdolgozat témája a Mageba Hungary Kft.-nél végzett folyamatfejlesztés, egytömítőprofilos híd dilatáció termékcsoporton belül. Folyamattervező szakirányom miatt a dolgozatban kifejteni kívánt kérdéskör egyértelműen a folyamatfejlesztésre esett. A cég kiválasztásában a hidak szerkezete, és felépítése iránti érdeklődésem motivált. A dilatációs szerkezetek, az üzem és a munkafolyamatok megismerése után azt a célt tűztem ki, hogy minél kevesebb pénz befektetéssel, egyszerű, kézenfekvő változtatásokkal érdemi időbeni és anyagi nyereséget hozzak létre a termékcsoport gyártásában. A folyamatmegfigyelést folyamatelemzés és konzultáció előzte meg. Ennek során világossá vált, hogy a várakozási és a mozgatási veszteségek okozzák a legmagasabb időkiesést, amely deficitet termel. Ezekre kerestem megoldási lehetőségeket, hogy a tényleges ciklusidők a lehető legközelebb kerüljenek a tervidőkhöz. Az elemzés során elkészítettem az időmérés alapjául szolgáló táblázatot. Ebbe a táblázatba vezettem az általam lemért ciklusidőket, illetve feljegyeztem a látható okokat, amelyek időbeni kiesést eredményeztek. Az adatok alapján három kritikus pontra szűkítettem a fejlesztést. A három vizsgált részfolyamatnál különböző okok váltották ki a tervidőktől való jelentős eltérést. Ezeknek megoldására a következő módszereket alkalmaztam; Szerelőkocsi leltározása, a szükséges szerszámokról lista készítése, a kocsi fiókjaiba árnyéktáblák elhelyezése, amivel az eszközök keresése által okozott plusz idők szinte teljesen megszűntek. A dolgozók munkájának párhuzamosítása, több központosító csappal való munkavégzés, hogy a lakatos és a hegesztő 95%-ban egyszerre tudjon dolgozni. A Felesleges munkafolyamatok kiküszöbölése, munkautasítás készítésével, a szerelés során. Ezen újítások bevezetésének működését, újraméréssel és szimulációval is alátámasztottam. A módosítások eszközölését követően, láthatóvá vált, hogy profitban és időben sem elhanyagolható változások történtek, amelyek nagyobb megrendelések esetében exponenciálisan nőnek tovább. Mivel a három vizsgált részfolyamat a teljes gyártásnak csak a körülbelül 42%-át fedi le, ezért javasoltam a tervidőktől kevésbé eltérőek vizsgálatát is, amellyel a nyereség tovább fokozható. A vizsgálatok alapján levonható a következtetés miszerint, ha a gyártás során az emberi erőforrás a legjelentősebb, úgy a dolgozók zavartalan munkájához biztosítani kell a megfelelő feltételeket, minimálisra csökkenteni a felesleges mozdulatokat, tevékenységeket, és garantálni a folyamatos anyagáramlást, hiszen a legtöbb nyereség a ciklusidők csökkentésével érhető el.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Pneumatikus rendszer ellenőrző eszköz fejlesztése a Mercedes-Benz Reform 501 LE autóbusz gyártásáhozVarga, Viktor; Pálfi, Tibor; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomat az Inter Traction Electrics Kft-nél írtam. A fő feladatom egy pneumatikus nyomásellenőrző eszköz kifejlesztése volt, a Mercedes-Benz Reform 501 LE autóbuszhoz. A mérőeszközzel megfelelőnek kellett lennie nyomásesémérésre. Ezt leszámítva volt még négy feladatom: 1. autóbusz pneumatikus rendszerének bemutatása, 2. ellenőrző eszközre vonatkozó igények és követelmények bemutatása, 3. pneumatikus ellenőrző eszköz megtervezése, 4. tesztmérések elvégzése és az eredmények kiértékelése. Az előbbiekben említett összes feladatot elvégeztem. Az első feladatban bemutattam a pneumatikus rendszer felépítését. Írtam a kompresszor beépítésének a módjáról és a kondenzvíz leeresztő megoldásokról egyaránt. Illusztráltam az autóbusz elején lévő pneumatikus csatlakozót, amire a mérések elvégzése során nagy szükségem volt. A pneumatikus rendszer néhány érdekes funkcióját is bemutattam. A mérőeszköznek hitelesítettnek kellett lennie, és lehetőséget kellett biztosítania a nyomásmérések elvégzésére a busz gyártásának befejezése előtt, mindezt nagy pontossággal. Mindemellett meg kellett felelnie az ENSZ EGB 13 szabványban előírtaknak. Miután az elvárások és a követelmények meg lettek határozva, elkezdtem megtervezni a mérőeszközt. A mérőberendezés alkatrészek keresése során egy WABCO mérőórára és egy WABCO tömlőre esett a választásom. Az ITE Kft 8 nyomásmérő órát és 8 tömlőt rendelt a javaslatom alapján. A nyomásmértést 5 csatlakozón kellett egyidőben elvégezni, ezért 5 nyomásmérőra a mérésekre lett használva, a másik 3 pótalkatrész volt. Miután az alkatrészek beérkeztek 7 tesztmérést végeztem el ugyanazon a busz típuson, de eltérő járművökön. A nyomás eredmények csupán egy hibás tömítettségű rendszert jeleztek, ami a 6. mérés során történt. A hatodik tesztmérést leszámítva mindegyik próbamérés nyomásesés értéke megfelelő volt a Mercedes által megadottaknak. Ezenkívül a nyomásesés adatok is megfeleltek. Egy összehasonlító mérést is végeztem a mérőberendezésre egy Mercedes diagnosztikai eszközzel, hogy a mért adatok helyességéről meggyőződjek. A vizsgálat sikeres volt, az éles mérések megkezdődhettek. Azokhoz mérési előírást is készítettem. Az éles mérések mindegyikén megfeleltek a rendszer tömítettségei, a mérőberendezés használata a gyártáson bevezetésre került, ezzel teljesítettem a rámbízott feladatot. A mérőeszközhöz fény és hangjelzést, tartó házat, illetve egy szerelőkocsit javasoltam.