Hallgatói dolgozatok (Gépészmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Gépészmérnöki Tanszék) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 137)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szeparátorok prediktív karbantartása a BUNGE Zrt. martfűi telephelyénFekete-Nagy , Dániel; Deák, Krisztián; DE--Műszaki KarPrediktív karbantartás elmélete és gyakorlata egy forgógépen.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fix kerékpáragy tervezése extrém célraLajti, Huba Tibor; Huri, Dávid; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomban egy átfogó tervezési feladattal foglalkoztam. Egy extrém hajtásra alkalmas fix kerékpáragyat terveztem, másnéven egy Trick-Track hátsó agyat. Célként tűztem ki, hogy rendkívül strapabíró legyen. Ez az agy két fontos pontját érintette, a csapágyazást és a fogaskerék rögzítését. A csapágyazást két SKF golyóscsapágy látja el, melyek mélyhornyú és dupla soros kialakításúak. A fogaskerék rögzítését egy menet helyett négy csavar biztosítja, viszont a nyomaték átvitelt nem a négy csavar végzi, hanem négy félkörív alakú alakzárás. A tervezés során a hagyományos agyakból indultam ki és az ezen felhasználási területen általános hibákra koncentráltam. Meghatároztam a gyökérokokat és ezeket szem előtt tartva terveztem meg a konstrukciót. Kettő konstrukciót terveztem. A hagyományos kialakítás mellet, egy hegesztett karimákkal ellátott agyházat is terveztem. Ennek az lett volna a szerepe, hogy az egyedi gyártmány előállítási költségét csökkentse az anyagfelhasználás csökkentésével, de a gyártási többletköltségek miatt ez nem állta volna meg a helyét. Az igénybevételeket a saját adataimmal és a szakágban elterjedt méretekkel, terhelésekkel alkottam meg. A méretezés során a levezetett számítások mellet használtam az Ansys szoftvert, ami egy modern véges-elemes szimulálásra, ellenőrzésre való szoftver. A tervezést és a tervdokumentációt a Solid Edge szoftverben készítettem el. A végeredmény egy egyedi gyártásra alkalmas konstrukció, mely tökéletesen elviseli a vele szembe támasztott követelményeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Ellenörző idomszerek fejlesztése a gyártási produktivitás növelése érdekébenPálfalvi, Áron; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom utolsó részében szeretném összefoglalni az eddig leírtakat. A szakdolgozatom témája egy olyan folyamatfejlesztés volt, amely az ellenőrző idomszerek hatásával és egyengetési folyamat vizsgálatával foglalkozott. Számos problémát kifejtettem a szakdolgozatomban, amelyekre megoldást találva a selejtszám csökkenéséhet vezetett. A szakdolgozatom elejét egy rövid cég ismertetéssel kezdtem, amely után a stabilizátor szerepéről és működéséről írtam. A témám a méréstechnika témáját is nagyban érinti ezért a méréstechnika alap definícióiról, mérést befolyásoló tényezőkről, mérési hibákról is írtam. A második pontban a gyártási folyamatot részleteztem. Itt minden szükséges információt leírtam a gyártásról amire nekünk szükségünk volt. A gyártás részletezése után bemutattam részletesen, hogy hogyan történik a selejt kiértékelése cégünknél napi és havi szinten. Miután a folyamatokat bemutattam, harmadik pontban részleteztem az egyengeti folyamat és ellenőrző idomszerek elvi és gyakorlati méréstechnikáját. Részletesen bemutattam az idomszer elemeit, a betétek fajtáit és azok közötti különbséget. Írtam az általunk használt présgépről általánosan, a berendezés részeiről, valamint működéséről. Ezután részleteztem, hogy hogyan zajlik pontosan lépésről lépésre az idomszeres ellenőrzés majd az azt követő egyengetési folyamat. Részleteztem a mérőasztalok közötti különbséget és a mérőórák szerepét a mérés során. Pontos mérés érdekében a mérőórákat kalibrálni kell. Ezt a kalibrációs folyamatot a Quality mérőlaborban végezzük. Ennek a menetét is részletesen kifejtettem. Miután mindent leírtam az idomszeres ellenőrzésről és az egyengetési folyamatról elkezdtem vizsgálni a jelenlegi ellenőrző idomszerek állapotát és folyamatra gyakorolt hatását a négyes pontban. Részletesen bemutattam, hogy milyen problémákba ütközhetünk az idomszeres ellenőrzés során. Ismertettem a hőkezelés, egyengetés, végzárás ciklusidőket, amiből következtettem arra, hogy miért szükséges kettő egyengető állomás a hőkezelés után. Olyan problémákkal álltunk szembe, mint például a betétek kopása, illesztőcsap és illesztőfurat kopása, csapágy hibák, az asztallap domborodása, illetve, hogy a való életben két teljesen ugyanolyan ellenőrző idomszert mikronpontosan lehetetlen legyártani, aminek a következménye, hogy két geometriai értéket fogunk kapni. Az utolsó pontban rátértem a feladat megoldására. Elsőként kifejtettem, hogyan vizsgáljuk felül az idomszeres ellenőrzőket. Részletesen bemutattam az általunk használt Trimos mérőkart, programot és a mérési folyamatot lépésről lépésre. Majd méréseket végeztem el az idomszeres ellenőrzőkön, amik segítségével láthattuk az eltérések nagyságát. Az eltérést látva minden problémára megoldást találtunk, amit a szakdolgozatban részletezek. A problémákat megoldva a mérőasztalok eltéréseit tűrésen belülre, a nominál értékhez közel tudtuk vinni így az asztalok közötti különbségeket nagy mértékben tudtuk csökkenteni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egyedi, kis teherbírású daru tervezése utánfutóraKovács, Máté; Nemes, Dániel; DE--Műszaki KarA dolgozatomban egy egyedi darut terveztem, aminek segítségével rakodni tudjuk a méh kaptárokat. Volt néhány szempont, amiket már a tervezés elején számításba kellett vennem. A legfontosabb, legfőbb feltétel az volt, hogy olcsóbban meg tudjam csinálni, mint amennyibe egy gyári méhészeti daru kerül. A második fontos pont az volt, hogy az utóbbi időben fellépő emberhiány miatt, egy személy is könnyedén tudja kezelni a szerkezetet szükség esetén. A méheket egy dupla tengelyes 4m hosszóságú utánfutón szállítjuk, ezért a következő kitétel pedig, hogy a darut az utánfutó platójára lehessen erősíteni, illetve onnan könnyedén le lehessen bontani. A platón úgy helyeztem el, hogy azt rakodás közben a lehető legkevesebbszer kelljen áttelepíteni. Az utánfutó tengelyterhelése miatt figyelembe kellett vennem, hogy a lehető legkevesebb legyen a szerkezet tömege. A szakdolgozat első felében ismertettem, hogy milyen darutípusok fordulnak elő az iparban, ezeket jellemeztem és csoportosítottam. A dolgozat szempontjából a legrelevánsabb mind közül az autó daru volt. Kifejtettem továbbá, hogy milyen teherfelvevő elemek vannak, és azok tulajdonágai is megemlítésre kerültek. Néhány a kereskedelemben is kapható, platóra szerelhető daru típus is helyet kapott a dolgozatban, illetve egy méhészeti kaptárdarut is bemutattam. Mivel a dolgozat egy teher emelésére szolgáló eszköz tervezéséről szól, ezért elengedhetetlen feltüntetni a daru tervezéséhez szükséges szabványokat, előírásokat is. A további részben kidolgozásra került három különböző daru koncepció vázlat, amik lehetséges megoldást nyújthatnak a problémára. A vázlatokat 3D-s CAD szoftverben terveztem meg az előzetes kézi rajzok segítségével. Az első lehetőség egy keret daru volt, ami ponyvatartóként is üzemelt volna. A második koncepció az utánfutó sarkára rögzíthető sarokdaru. A harmadik terv pedig, a plató szélén ugyan, de középen elhelyezkedő daru. Mind a három tervet kidolgoztam és bemutattam. Különböző szempontok alapján összehasonlítottam őket: az alapanyag ára szerint, a szerkezet tömege szerint, a kivitelezés kompaktsága szerint, valamit végeselem szimulációt is végeztem rajtuk. Szükség esetén korrigáltam a végeselem szimulációkat, hogy megfeleljenek az általam megadott előírásnak. Az eredmények alapján kiválasztottam a legalkalmasabb koncepciót, a sarokdarut. A dolgozat végéhez közeledve bemutattam a daru használatához, ellenőrzéséhez és karbantartásához szükséges előírásokat, szabályokat. Azért, hogy megfelelően tudjuk üzembe helyezni majd utána üzemeltetni, készítettem egy összerakás– felépítés útmutatót is. Zárásként elkészítettem a szerkezet karbantartási utasítását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Vasúti kerékpárok anyagvizsgálata és javításaDicsőfi, Mátyás; Deák, Krisztián; DE--Műszaki KarA „Vasúti kerékpárok anyagvizsgálata és javítása” című szakdolgozatom célja egy komplex, sokrétű műszaki diagnosztikán alapuló javítási folyamat feldolgozása volt. A vasúti kerékpárok időszakos, illetve nem időszakos, különböző méréseken és ellenőrzéseken alapuló karbantartása megfelelő alanynak bizonyult. A dolgozat elkészítéséhes a TS Hungaria Kft. biztosított megfelelő táptalajt, valamint a cégnél dolgozó konzulensemen kívül annak anyagvizsgáló és forgácsoló, géplakatos kollégái is segítségemre voltak. A folyamat elején a kerékpárokat karbantartási osztályokba sorolják beérkezésük előtti életük, valamint vizuális tesztelés alapján. A kerékpárok ezután ultrahangos belsőfeszültség mérésen esnek át. A következőkben felsorolt folyamatok alatt a kerékpárok kerülhetnek magasabb karbantartás osztályba a felmért állapot alapján, a magasabb karbantartási osztály több megmunkálást, esetleg selejtezést vonhat maga után. A kerékpár tárcsa és tengely mágneses repedésvizsgálatokon esnek át. A tárcsa vagy tengely javítóméretre való megmunkálásán túlmutató hiba esetén a még felhasználható alkatrész egy újjal párosítják össze. A tárcsák tengelyre való felhelyezését követően a kerékpárok a kerékpártovábbító rendszeren keresztül gépi ultrahangos és örvényáramos, szükség esetén kézi ultrahangos mérésen esnek át. A kézi ultrahangos vizsgálatra az ultrahangos mérőgép jelfeldolgozó rendszeréből és a kerékpár geometriájából kifolyó nem megfelelő mérési eredmény végett lehet szükség. A kerékpár, miután megfelelt az ultrahangos és örvényáramos méréseken, az összeszerelő üzembe kerül. Az összeszerelőüzemben a kerékpárra az ágytok felszerelésére kerül sor állandó szabályozott hőmérsékleten. Az ágytok a kerékpár tengelyvégeire kerülő úgymond csapágyház, aminek alkatrészei előzetes mosáson, ultrahangos mosáson esnek át beszerelés előtt. Az összeszerelést követően a kerékpárok visszakerülnek a javított kocsik alá. A folyamat során természetesen az összes anyagvizsgálti eljárás lebonyolítása, valamint az anyagvizsgáló eszközök ellenőrzése az éppen hatályban lévő, azokra vonatkozó szabvány szerint megy végbe. A tárcsák, illetve tengelyek megmunkálása, valamint a kerékpárok összeszerelése az ÖBB által kiállított előírás alapján történik, amely természetesen UIC irányelveken alapszik. A folyamat végig vezetése során jól be lehet mutatni különböző anyagvizsgálati eljárásokat, azok alkalmazását, forgácsoló eljárások alkalmazását és az ezeket magába foglaló kifejezetten vasúti kerékpárok számára kialakított karbantartási rendszert.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A HAJDU-HEK elektromos kazán gyártásközi folyamatainak tervezéseJuhász, Balázs; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarA feladatot a HAJDU Hajdúsági Ipari Zrt.-nél eltöltött duális képzés során kaptam. A képzés alatt a vállalat LEAN területén dolgoztam. A vállalat egy új termékcsoportot, az elektromos kazánt tervezett. A termékbevezetés folyamatában az én feladatom a gyártásközi, logisztikai folyamatok tervezése volt. A tervezés során a LEAN alapelveket igyekeztem alkalmazni. A feladat kezdetén az volt a cél, hogy a termékcsoport nullszéria gyártásának kezdetére kialakításra kerüljenek mindazon feltételek, amik logisztikai oldalról zavartalanná teszik a gyártást. A másik cél az volt, hogy a tervezés végén olyan állapot kerüljön kialakításra, ami segíti a folyamatos fejlesztés szemléletét. A feladathoz tartozott az anyagáramlás útvonalainak megtervezése. Ez hosszú feladatnak bizonyult, mert a termék felépítése összetett, ezért sok alkatrész és gépegység esetén kellett több gyártó munkahely közötti útvonalat meghatározni. Az útvonalak megtervezésén túl az útvonalakon történő szállítási módokat is meg kellett határozni. A szállítási módok megvalósításához több esetben is egyedi szállítókocsira volt szükség. Ezeknek a szállítókocsiknak a tervezése is az én feladatom volt. A kocsik tervezésén túl a gyártásukat is én irányítottam, szerveztem. A feladatmegoldás következő pontja a kanban rendszer bevezetésének vizsgálata és megvalósítása volt. A kanban rendszert első körben még csak néhány cikkre vezettem be. Ezek olyan egységek, amiket a vállalat üzemeiben gyártanak, ezért a gyártó munkahelyek közötti anyagáramlás részeként vizsgáltam a kanbanozási lehetőségeket. Az operatív tevékenységek közül a szerelőcella berendezése volt az utolsó. A termék gyártásához saját szerelősor került kialakításra. Az elrendezést munkahelyekre lebontva készítettem el. A munkahelyek anyagtárolókkal való felszerelését igyekeztem úgy kialakítani, hogy a logisztikai és a gyártási folyamatok ne akadályozzák egymást. Az operatív feladatok után az addig elvégzett és bevezetett intézkedések hatásának vizsgálata volt a feladat. A vizsgálatban végeztem elemzést minőségi és költségi szempontból is. A vizsgálat során azt szerettem volna bemutatni, hogy a dolgozatban végzett tervezésem eredménye egyszerre jelenik meg a minőségben és a gyártási- és logisztikai költségekben. A feladatmegoldás a nullszéria gyártás kezdetére elkészült, így a gyártás során tapasztalt hibák és hiányosságok alapján elvégezhetőek további intézkedések a folyamatos fejlesztés jegyében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Siló szerkezet terhelt tartóinak vizsgálata és optimalizálásaKun, Balázs; Hajdu, Sándor; DE--Műszaki KarA siló szerkezet terhelt tartóinak szimulációs programmal való vizsgálata.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Specifikált műanyag föccsöntött termékcsalád instabil gyártásának elemzéseFekete, Béla Norbert; Hódos, György; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomban egy specifikus termékcsalád problémás gyártási folyamatai és azoknak a megoldásai kerültek bemutatásra, melyek vállalatunknál előfordultak. Ezen termékek ugyanazon vevőhöz kerülnek szállításra, így kiemelt figyelmet kapoot ez a csoport az elműlt időszakban. A dolgozat célja legfőképpen a gyártási folyamatok, azon belül is a gyártási paraméterek bemutatása, ismertetése, ezen értékek változtatásával hogyan befolyásoljuk a végtermék állapotát, geometriáját. Több termékünknél is előfordult deformáció különböző részeinél a termékeknek, melyeket sikerült megoldanunk a gyártási paraméterek, valamint a szerszám paramétereinek állításával, optimalizálásával. Előforduló hibakép volt még a terméken megjelenő sorja a bepattanó fülön, repedés a zsanérnál és hiányosság a terméknél.. Szerszám oldalról a hőmérséklet volt a fő szempont, itt a problémás betét hűtésének megoldásával sikerült megoldani a deformációt. Alapvetően elmondható, hogy problémás termékcsaládról van szó, így felmerült az alapanyag nem megfelelőssége is, ezért javaslatként a granulátum cseréjét javasoltam egy jobb mechanikai tulajdonságokkal bíró anyagra, mely megoldhatná az előforduló hibaképek javarészét így biztosítva, hogy a jövőben stabilabban és jobb minőségben gyárthassunk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Pannónia T5 motorkerékpár váltótengely bordázatának áttervezéseJuhász, Péter; Varga, Tamás Antal; DE--Műszaki KarA dolgozatunk fő témája a Csepel Pannónia T5 motorkerékpár hatékonyabb üzemelésének a megvalósítása. Ennek érdekében egy hiányosságnak a kijavításán dolgoztunk, ami a sebességváltót érintette. A jármű vezetése közben, amennyiben a fokozatok között váltunk, egy recsegő hang észlelhető. Ennek okát fedeztük fel, miközben a sebességváltó működését vizsgáltuk. Annak részegységeit bemutatva, a hajtótengelyünkre különös figyelmet fordítottunk. A probléma abban állt, hogy a harmadik fokozat kapcsolásakor a tengelyen axiálisan elmozdítható fogaskerék nehézségekbe ütközött a tengely bordázatára való felcsúszásakor. Az alakzáró kötés létrejötte azt biztosítja, hogy a fogaskerék a tengelyen ne csak elforduljon, hanem nyomatékot is adjon át a kimenő tengelyre. A második és a harmadik fokozatban jelenik meg ez a gond, ugyanis ott van szükség arra, hogy a motorkerékpár manuális váltójában bordáskötést használjunk. A dolgozatban tárgyalt áttervezendő alkatrészünk egy négyfokozatos előtéttengelyes váltó hajtótengelye. Ennek hiányossága, hogy a bordázatának alakja megnehezíti a fogaskerék felcsúszását, hisz a hat bordafog az annak kiképzett hat helyre kell betaláljon. Adva, hogy az 5,75 milliméteres fog a 7 milliméter széles bordásanyába kell illeszkedjen forgás közben, ennek rendkívűl kicsi az esélye. Ennek növelésén fáradoztunk és tettünk javaslatot ennek érdekében. Az átervezés abban állt, hogy a tengelyen egyszerre csatlakozó bordafogak számát lecsökkentettük háromra, bemunkálva abból a másik hármat. A megmaradókat pedig letörük 45 fokban, hogy azoknak a kapcsolódását is megkönnyítsük. A letörést a bordafog oldalélén végeztük el figyelembe véve a tengely forgási irányát. Viszont, hogy az áttervezés hiteles legyen szilárdságtani ellenőrzést végeztünk. Ehhez elhanyagolhatatlan volt az alkatrész bemodellezése. Ezt Solid Edge környezetben végeztük el, miután az alkatrészt alaposan megmértük és ledokumentáltuk. Majd a 3D modell segítségével végeselem szimulációt végeztünk el, felhasználva a kiszámolt terhelésértéket. Tudva, hogy az eredeti konstrukció megállta a helyét, összehasonlítottuk az új tervezésűvel. Ezt diagramokkal is ábrázoltuk szemléltetés céljából. Észrevehettük hogy a változás nem volt szembetűnő sem stresszbírás sem elmozdulás szempontjából. Miután pedig meggyőződtünk arról, hogy az igénybevételt a motorkerékpár hajtótengelya kibírta, az áttervezést sikeresnek tekintettük.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sűrített levegőt előállító rendszer fejlesztése a Schaeffler Debrecen Kft-nélFegyverneki, Antal; Czégé, Levente; DE--Műszaki KarA szakdolgozatomban a Schaeffler Debrecen Kft. sűrített levegőt előállító rendszerének fejlesztésével foglalkoztam, mely biztosítja a gyár számára szükséges sűrített levegőt. Elsődlegesen felmérésre került a meglévő rendszer berendezései, amely adatokból kiderült, hogy a régi berendezések már nem képesek az előírt teljesítményt biztosítani. Ebből látszott, hogy többlet energiafelhasználást jelentett, így a felmérésből adódóan az energia megtakarítást tűztem ki célomnak. Az új gépekre felmértem milyen lehetőségek vannak, mely során kiválasztottam milyen típusú berendezéskere van szükség. A gépek választásánál figyelembe vettem, hogy régi gépekhez képest tudja ugyanazt a levegőmennyiséget biztosítani a termelés számára, azonban kisebb energiafelhasználás mellett. A gépek kiválasztása után elvégeztem a beruházáshoz szükséges számításokat, melyek között volt energiamegtakarítás számítás terhelt és üresjárati állapotban is. Az megelőző tervezési lépések során is és ezeket követően folyamatosan végeztem a hely kialakításának megtervezését így több layout terv is készült az új gépparkról. A rendszer megtervezését követően elkezdtem meghatározni a beruházás költségeinek megtérülését. Ezeket a megtérüléseket összegezve és elosztva a teljes beruházási költséggel, megkapjuk, hogy mennyi a beruházás megtérülésnek ideje.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alapanyagváltás a Biatain Silicone termék csomagolóanyag esetébenLiki, Emese; Dériné Román, Krisztina; DE--Műszaki KarA dolgozat célja ismertetni a polimereket a csomagoló iparban egy gyógyászati segédeszköz, egy sebtapasz csomagolásán keresztül. A dolgozatomban bemutatom az érintett sebtapasz terméket, és annak gyártási körülményeit. Továbbá ábrázolok egy, a termék csomagolására irányuló módosítást. Ahhoz, hogy a csomagolóanyagot módosítani tudjuk, meg kell vizsgálni a változás körülményeit, illetve azt, hogy az milyen hatást gyakorol a termék funkciójára. Ezt az érintett változást mutatom be különböző szempontok figyelembevételével, többek között a csomagoló gép sebességének függvényében, valamint a termék sterilizálásának hatását is szemügyre veszem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Polipropilén alapú üvegszál erősített kompaundok tulajdonságai a GF tartalom és polimer mátrix függvényébenLipécz, Roland; Kállai, Imre; DE--Műszaki KarA szakdolgozat fő témája az Inno-Comp Kft.-nél gyártott polipropilén alapú üvegszál erősített kompaundok fizikai tulajdonságainak mérése, elemzése módosítási lehetőségei. A dolgozat első fejezete kiterjed a gyártástechnológia ismertetésére, a kompaundálási technológiához szükséges és elégséges részegységeinek szerepére, a gyárthatott kompaundok ismertetésével. Második fejezetben röviden leírom a leglényegesebb eltéréseket az ásványi anyaggal töltött, és szálerősített típusok között. Megvizsgálom az üvegszál mennyiségi változásának hatásait az általunk mért tulajdonságokra. A harmadik fejezetben a 30% üvegszál tartalmú polipropilén kompaund fizikai tulajdonságait vizsgálom eltérő polimer mátrixok alkalmazása alapján. És nem utolsósorban egy autóipari alkalmazásra kifejlesztett speciális 30% GF tartalmú kompaund fejlesztését mutatom be a termék elfogadásig, majd alternatív polimer típusok vizsgálatát is leírom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Big-bag újrahasznosításTüske, Marcell; Dériné Román, Krisztina; DE--Műszaki KarA big-bag, négy füllel ellátott rugalmas konténer (FIBC), amely az egyik leggyakoribb ipari csomagolási eszköz. Ezek a konténerek többnyire homogén polipropilén szövetből készülnek, amelyek újrahasznosítása még nem túl elterjedt. Újrahasznosítás keretein belül a big-bag-eket aprítjuk, mossuk és szárítjuk, majd regranulátumot állítunk elő belőlük. A polipropilén, mint az egyik leggyakrabban használt tömegműanyag, kedvező újrahasznosíthatósági tulajdonságokkal rendelkezik, de a keletkező hulladék csak kisebb része kerül újrahasznosító üzemekbe, ami a begyűjtési és szelektív hulladékkezelési nehézségekkel magyarázható. Dolgozatomban kitértem a hulladék újrahasznosításának különböző formáira, hangsúlyozva a mechanikai újrahasznosítás előnyeit. A mechanikai újrahasznosítás költséghatékonyabb lehet a kémiai újrahasznosításnál, és kevésbé terheli a környezetet, mint az energetikai újrahasznosítás vagy a hulladéklerakás. A kísérleti munka során elvégzett mérések kiemelten fontosak voltak. Az MFI (folyási index) mérés volt talán a legkritikusabb paraméter, mivel az elvégzett vizsgálatok szerint a feldolgozni kívánt hulladékból készült granulátum megfelelő az extrúziós technikával történő felhasználásra. A szakító- és ütővizsgálatok lehetővé tették a mechanikai terhelés alatt álló anyagok részletes analízisét. A vizsgálatok segítségével meghatároztam az újrahasznosított alapanyagból készített szabványos próbatestek szakítószilárdságát és ütési ellenállását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az MBP-9 típusú pótkocsi átalakítása silózó – és szervestrágya szállításáraKertész, Krisztián; Pálinkás, Sándor; DE--Műszaki KarGyermekkoromtól kezdve olyan helyen élek, ahol az emberek mindennapi életében nagy szerepe van a mezőgazdaságnak és a talaj megmunkálásának. Éppen ezért örömmel töltött el, mikor értesültem arról, hogy lakóhelyemhez közel található a NYÍR-AGROMASIN Kft., ahol a dolgozók közel 50 éve pótkocsik gyártásával és forgalmazásával foglalkoznak. Külön figyelemre méltónak gondolom, hogy napjainkban is léteznek még olyan kis cégek, amelyek meg tudták őrizni piacképességüket. Diplomamunkámban kísérletet tettem arra, hogy a NYÍR-AGROMASIN Kft. által gyártott és forgalmazott MBP-9 típusú pótkocsi átalakítását és az ezzel kapcsolatos műveleteket bemutassam. Az átalakítással létrehozott MBP-9 RTM pótkocsinál az alvázban és a felépítményben történt változtatás annak érdekében, hogy a siló – vagy szervestrágya billentésekor egy automata nyitószerkezet könnyítse meg a pótkocsi ajtajának billentését. Külön részben ismertettem az MBP-9 RTM silózó pótkocsi automata nyitását, illetve megvizsgáltam a pótkocsi alvázszerkezetének maximális terhelhetőségét. Ezen kívül megvizsgáltam, hogyan lehetséges az MBP-9 RTM egy körös fékrendszerének két körös fékrendszerré történő alakítása. A pótkocsi nyitószerkezetének átalakítása lehetővé tett, hogy a szemes – és szálas termények ürülése akadálytalanul megtörténjen. A felépítmény térfogatának növelése megkövetelte az alváz terhelhetőségének növelését is. Az alvázszerkezetének maximális terhelhetőségét az eredeti 9 tonnáról 13 tonnára növeltük. Ezt követően a statikus terhelés és az eredő figyelembevételével, számításokkal támasztottam alá, hogy az MBP-9 RTM típusú pótkocsi alvázszerkezetének statikus terhelése megfelelő. Az új típusú pótkocsi két körös légfék rendszerének kialakítása a biztonság fokozása miatt volt elengedhetetlen. Ehhez az egész rendszert felül kellett vizsgálni. A két körös fékrendszer kialakítását az is indokolja, hogy a modern vontatók szintén két körös fékrendszerrel vannak felszerelve. A dolgozatom végén gazdasági számításokkal igazoltam, hogy bár az új típusú pótkocsi gyártása többletköltségekkel jár, viszont ez nem megfizethetetlen, és hosszú távon megtérül a gazdáknak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A NuScale SMR: kompakt nukleáris reaktor technológia és fenntartható energiajövőKerti, László; Pálfi, Tibor; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom fő témája az SMR (Small Modular Reactor) működésének bemutatása, részletes leírása és elemzése volt, illetve a technológia elemzése és annak potenciális hatásainak vizsgálata a jövő energiaszektorára. Az első részben áttekintem a nukleáris energiatermelés jelenlegi helyzetét és annak kihívásait, például a biztonságot, a felépítést és az erőforrásokat. A második részben bemutatom az SMR reaktorok környezeti hatását, továbbá a fenntarthatóságát. A harmadik részben gazdasági értékelést és a piaci lehetőségeket elemzem. Végül a kis moduláris reaktorok biztonságát és szabályzását fejtettem ki. Szakdolgozatom során lehetőségem volt alaposabban megismerni és elsajátítani az atomerőművek részletes működési elvét, tulajdonságait, biztonságát, szabályzását, továbbá a kis moduláris reaktorok, mint például a NuScale SMR reaktorok működését, környezeti hatását, fenntarthatóságát, gazdasági értékelését, piaci lehetőségeit, biztonságát, végül a szabályzását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A DE Klinikai Központban használt olajmentes spirálkompresszorok karbantartási rendszerének felülvizsgálataTar, Zsolt Róbert; Dúll, Sándor; DE--Műszaki KarAz egyre jobban fejlődő városunkban a jóléthez és az egészséghez elengedhetetlen a stabil kórházi ellátás biztosítása. A műtétek és az életfunkciók fenntartásának fontos kelléke a sűrített levegő. A folyamatos levegőellátás olajmentes spirálkompresszorokkal történik, amiknek a jelenlegi karbantartási rendszere a tervszerű megelőző karbantartás. A dolgozatomban elemeztem a jelenlegi rendszert és törekedtem egy gazdaságilag hatékonyabb, a kórházi követelményeknek megfelelő karbantartási stratégia javaslására. Ehhez szükségem volt a kompresszorok és a jelenlegi rendszer fő hibáinak elemzésére és a hibaforrások okainak megtalálására. A problémák felmérését követően kiválasztottam a jelenleg elérhető számos karbantartási forma közül a lokálisan és költséghatékonyságot tekintve is megfelelő megbízhatóság központú karbantartást. Ennek az elemzési módszerével teljesen felülvizsgáltam a jelenlegi problémákat, és javaslatot tettem azok mindegyikének megoldására. Továbbá figyelembe vettem a klinika folyamatos bővülését, aminek következtében a rendszereink túlterheltté válnak, így a jövőbeni kivitelezések során célszerű túlméretezni a sűrített levegőigényt az adott épületekben. A jelenlegi rendszer elavultsága miatt javaslatot tettem egy kompresszorfelügyeleti rendszer kialakítására, ennek köszönhetően a megbízhatóság központú karbantartás mellé társulna egy prediktív karbantartási stratégia is. Ez további segítséget nyújt a kompresszorok véletlenszerű meghibásodásainak elemzéséhez és megelőzéséhez. Mivel ennek a két stratégiának a bevezetéséhez fontos alkalmazni rezgésdiagnosztikai eszközöket, ezért ajánlottam a személyzet edukálását ezek használatára. A felülvizsgálat eredményeként tehát egy vegyes karbantartási stratégiát ajánlottam bevezetésre. Végezetül javaslataimat műszakilag és gazdaságilag elemeztem, a beruházások néhány év alatt megtérülést hozhatnak. Végül egy nagyteljesítményű kompresszor gépház beruházási fejlesztéshez adtam tanácsot, amivel redukálódnának az anyagi igények a karbantartások alkalmával és az üzemeltetés szintjén is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Veszteségelemzés a Bürkle Hungary Kft. összeszerelő üzemébenNagy, Bálint; Matkó, Andrea Emese; DE--Műszaki KarA szakdolgozatomban, a német Robert Bürkle GmbH magyarországi összeszerelő üzemében, a Debrecenben lévő Bürkle Hungary Kft.-nél végeztem veszteségelemzést, aminek a segítségével javaslatot dolgoztam ki a veszteségek csökkentésére, aminek a hatására emelkedhet a vállalat produktivitása. A dolgozatom első felében a lean menedzsmentet mutattam be, amelyben kitértem a kialakulására, az alapelvei áttekintésére, ismertettem, hogyan érdemes azt bevezetni, és szemléltettem az azonnali előnyeit, illetve bemutattam a lean szerinti veszteségeket is. A szakdolgozatom második felében pedig a veszteségelemzés során elvégzett feladatokat mutattam be. Első lépésként a Bürkle Hungary Kft. összeszerelő üzemében a jelen helyzet felmérését végeztem el, először a multimoment, majd az időanalízis mérési módszer segítségével. A célom az volt, hogy minél több adatot begyűjtsek, hogy pontos és valós eredményt kapjak a jelenlegi állapotról, hogy mennyire hatékony a termelés, illetve milyen típusú veszteségek jelennek meg a gyártás során. Ezután az összegyűjtött adatokból Excel táblázatokat készítettem, és kiértékeltem a mérési eredményeket. Először összegeztem az adatokat, majd a mérési szempontokat besoroltam a 7+1 veszteség egyes pontjaiba. Ezt követően a mérési eredményeket Pareto-diagramok segítségével elemeztem tovább, hogy felismerjem az okokat, amelyek okozzák a problémák 80 %-át. A Pareto-diagramok segítségével megállapítottam, hogy mi okozza a legtöbb problémát, ami „az anyagot és szerszámot keres” mérési szempontból kialakult veszteség volt. Ezért a következő lépésben az 5 Miért gyökérok elemző módszer segítségével kerestem magyarázatot ennek a problémának az okára. Az elemzés során 4 darab miért kérdőszóval kezdődő kérdéssel sikerült elérni a probléma lehetséges gyökérokát, és megoldási lehetőségeket találni a veszteség csökkentésére vagy megszűntetésére. Végül a szakdolgozatomat lezáró fejezetben fejlesztési javaslatot tettem, hogy emelkedjen a vállalat produktivitása. Az első megoldási javaslatom az 5S módszernek a bevezetése az összeszerelő üzemben, ugyanis ez viszonylag egyszerűen és olcsón megvalósítható. A második megoldási javaslatom az összeszerelő pontok helyének és kialakításának átalakítása, azonban ez egy nagyobb projekt, ami több időt igényel, és anyagilag is drágább lenne. Véleményem szerint a legjelentősebb fejlődést akkor érne el a vállalat, ha elvégezné az összeszerelő pontok kialakításának átalakítását, és az 5S módszert is bevezetné.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Állapotfüggő karbantartás fejlesztése klink gyártmányú üregelő gépenKovács, Gergő; Árpád, István; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom témájának egy Arthur Klink gyártmányú emelőasztalos vízszintes külső üregelőgép karbantartási stratégiájának a fejlesztését választottam. A Robert Bosch Automotive Steering Kft maklári telephelyén található a célgép, ezért a dolgozatomat a vállalat rövid bemutatásával kezdem majd az üregelő gép működését részletezem. A gép fő részegységei közé tartozik a gépállvány, a szerszámtartó szán vagy üregelőszán, egy csigahajtóműves villanymotor és a központi kenőberendezés. A karbantartási stratégiák és a gépek karbantartása kiemelkedően fontos az iparban és a műszaki területeken dolgozó cégek számára, mivel ezek segítségével biztosítani lehet a gépek hosszú élettartamát, valamint a biztonságos és hatékony működésüket. Tehát a dolgozat következő főfejezete a szakirodalmi áttekintés és a karbantartási stratégiák bemutatása. Egy jól kidolgozott karbantartási stratégia lehetővé teszi, hogy a gépeket időben karbantartsuk és javítsuk, mielőtt azok komolyabb hibákat okoznának. A szakdolgozat további részében a hibaanalízis fejezet következik. A hatékony karbantartáshoz elengedhetetlen, hogy megtaláljuk a hibák kiváltó okait és elemezzük azokat. Ezt követően tudunk megfelelő javítóintézkedéseket meghatározni. Ebben a fejezetben többek között a Pareto elv főbb pontjai és a hibafa-elemzés kerülnek kifejtésre. A meghibásodási lehetőségek általános bemutatása és az állásidők kategorizálása után a technikai meghibásodásokról szól a dolgozat következő egysége. A veszteségek fajtái mellett az üregelő gép technikai problémáinak a karbantartására is kitérek a valós adatok bemutatásával. A különböző meghibásodásokhoz rendelt karbantartási stratégiák alatt kidolgozásra kerültek a vállalatnál alkalmazott módszerek. A TPM mellett különböző diagnosztikai módszerekről van itt szó és a cégnél jelenleg is érvényben lévő dokumentációkon, táblázatokon keresztül nem csak az elméleti rész van kidolgozva, hanem ezeknek az alkalmazása is. A dolgozat utolsó fejezetében a karbantartás fejlesztése következik. A Siemens Zrt. és a Bosch Rexroth ajánlatai közül az előbbi került kiválasztásra, mint partner a korszerű fejlesztés elősegítésére. Az állapotfelügyeleti rendszer előnye, hogy bármilyen gépre csatlakoztatható kortól és vezérlőegységtől függetlenül és egyszerűen kommunikál a vállalatirányítási rendszerekkel. A jelenleg is futó projekt alatt még zajlik a szoftver telepítése, de már most tudjuk, hogy milyen paramétereket fogunk felügyelni. Fontos megjegyezni, hogy több lehetőség is rejlik a rendszerben, ami a jövőben még hatékonyabb megoldásokat fog eredményezni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető OSB lapok gyártási folyamatának fejlesztése Plant Simulation szoftverrelSimon , Péter; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarA szakdolgozatomat a vásárosnaményi SWISS KRONO Kft.-nél írtam, ami egy világméretű cég, és OSB (oriented strand board) lapok gyártásával foglalkozik. A dolgozatom célja az volt, hogy munkám során jobban megismerjem a vállalatot, és ebből kifolyólag olyan fejlesztést javasoljak, ami előremutató lehet a vállalat jövőjével kapcsolatban. Először bemutattam a vállalatot, majd olyan szakirodalmak segítségével, amik a gyár mindennapi működése során hasznos információval szolgálhatnak, megpróbáltam egy átfogó képet adni az ott ért sokszínű tudásról. A következő részben elemeztem a jelenlegi gyártástechnológiát, és rámutattam a jelenlegi gyártórendszer gyenge pontjaira. Ebben a részben részletesen leírtam a termelés során használt gépek működését, és hogy milyen sorrendben jönnek egymás után a különböző részek. A gyenge pontok meghatározása során 3 fő problémát tártam fel, amik fejlesztésre szorulnak. Ezután, a Plant Simulation szoftver segítségével megterveztem a jelenlegi gyártórendszer modelljét. Ebben a részben egy átfogó képet adtam a program segítségével arról, hogy a berendezések milyen sorrendben követik egymást. A következő szerkezeti egységben leírtam, hogy mit is jelentene a fejlesztés a termelésre nézve, és hogy mennyivel növekedhetne a legyártott mennyiség. Továbbá, utánajártam, hogy az egyes felmerülő költségek mekkorák is lennének, és hogy ezek mennyi diő alatt térülnének meg. Az utolsó részben, ismét a Plant Simulation szoftver segítségével megterveztem a bővítésben javasolt gyártórendszert, és megmutattam, hogy a bővítendő részek hogyan helyezkednének el az eredeti gyártórendszerhez képest. A dolgozaton keresztül be tudtam mutatni, hogy egy beruházással milyen eredményeket érhet el a vállalat a jövőben. Szerencsére ezt a gyár anyagi helyzete és területi adottságai is megengedhetik, mivel egy folyamatosan fejlődő cégről van szó, így remélem, hogy a munkámból ötletet merítve, ha nem is mindent, de egy részét meg is valósítják majd. A téma azért kézenfekvő számomra, mivel érdekel ez a terület, és rájöttem, hogy a későbbiekben is hasonló területen szeretnék majd dolgozni. Ezek mellett pedig, a szakdolgozat készítése során sok olyan területre nyertem mélyebb betekintést, amikbe eddig nem volt lehetőségem. Ilyen például maga a faipar, és a fa megmunkálhatóságának sokszínűsége, egy gyártórendszer felépítésének rendje, valamint egy beruházás gazdasági háttere egy vállalatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Folyékony Kovász előkészítő és tároló egység gyártásaMancz, Ervin; Varga, Tamás Antal; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom célja, egy a szakmai gyakorlat során megvalósított projektrész kidolgozása és dokumentálása, mégpedig egy folyékony kovász előkészítő és tároló egység gyártása. Dolgozatom kidolgozását információszerzéssel kezdtem, hogy kellő ismereteket gyűjtsek a témával kapcsolatban. Az összegyűjtött információk főként a kovászolás technológiát ismertették, viszont a kovász tárolótartályokról nem esett szó érdemi szinten. Mivel nemigazán találtam a témával kapcsolatban irodalmi feldolgozást, így kiindulási alapul vettem a cég által előzőekben legyártott tárolóit, amelyek méretben eltértek ugyan, de funkcionalitásban megegyeztek. A bevezető, azaz első lépésben a cég gyors bemutatásával indítottam, melyet a kovászolási technológia ismertetése követett, illetve a folyékony kovász gyártáshoz szükséges alapvető paraméreteket ismertettem. A szakdolgozat szerves részét képzik a tároló elemeinek a bemutatása, illetve ezek megmunkálási lépésinek leírása. Az egyes gyártási folyamatokhoz tartozó gépek közül is szükséges volt megvizsgálnom néhányat, hogy a legjobb alternatíva kiválasztásával a legjobb végeredményt lehessen elérni, a kedvező ár megtartása mellett. A dolgozat 3. kidolgozandó pontjában a tervezett folyékony kovász tárolóegységhez árkalkulációját készítettem el, amely az egyes alkatrészek megmunkálási folyamatainak vázlatos leírását tartalmazza, az anyagárakat és az egyes alkatrészek egységnyi árát. Az árkalkuláció pontos képet add az előállított termék részegységeinek áráról, s időigényéről. Következő lépésben a kovászoló egység szilárdságtani vizsgálatát tűztem ki célul, hogy ezzel biztosítsam a szerkezet stabilitását. A szilárdságtani vizsgálatokkal megállapítottam, hogy a tároló egyszerűsített geometriai modellje megfelel az elvárásoknak, a tartólábak kihajlás nélkül elbírjak a kovásszal töltött egység tömegét. A szakdolgozat lezáró részében a tároló egységek beszerelését és meghatározott időintervallumokban történő megelőző karbantartásának módját határoztam meg. A karbantartási műveleteket, két csoportra osztottam, így van olyan művelet, amit naponta el kell végezni, míg másokat elég havonta, vagy meghibásodás esetén. Napjainkban a Sms Reitler cég által kivitelezett tárolók már beszerelésre kerültek és zökkenőmentesen üzemelnek a romániai Bihar megye legnagyobb pékipari termékek előállító pékségében. Ez a nagy volumenű projekt hatalmas előrelépést jelentett a kivitelező cégnek, ezáltal nőt a piaci elismerése, ami számos új megrendelést eredményezett.