Hallgatói dolgozatok (ZK)
Állandó link (URI) ehhez a kategóriához
A Zeneművészeti Karon készült szakdolgozatok, diplomamunkák és TDK dolgozatok gyűjteménye.
A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.
Jelen gyűjteményben a dolgozatok egy része az Egyetem döntése értelmében csak könyvtári számítógépekről hozzáférhetőek. További információ: DEA pontok.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (ZK) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 591)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 16. századi spanyol vihuelazenePindzsuja, Bence; Csorba, Gergő; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékDolgozatomban bemutatom a 16. századi spanyol vihuelazene kiemelkedő alakjait, a vihuela felépítését, a hangszer megszólaltatásának technikáját, a tabulatúrás lejegyzés fajtáit és elemzem a hét spanyol vihuelista szerző munkáját.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 18. századi átmeneti időszak zeneszerzőinek hatása a bécsi klasszikus zenei nyelv kialakulására(2013-06-07T06:44:14Z) Veres, Anett; S. Szabó, Márta; Debreceni Egyetem::Tudományegyetemi Karok::Zenem?vészeti Kar; DE--TEK--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékAz általános zenetörténeti szemlélet szerint a zenei időszakok konkrét korszakokra különülnek el. Ily módon egy-egy évszám közé behatárolva megkülönböztetjük például a barokk és a bécsi klasszicizmus korát, azonban kevesebb szó esik azon művekről, vagy éppen kevesebb kompozíció hangzik el a koncertéletben azon művekből, melyek azokban az években születtek, melyekben a barokk zene stílusjegyei lassanként átalakultak a bécsi klasszicista zenévé.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 20. századi orosz hegedűversenyekBalogh, Zsanett; Ittzés, Tamás; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékSzakdolgozatomban a 20. századi orosz zeneszerzők hegedűversenyeit mutatom be a dallam és a szólista feladatainak szempontjából. Ehhez legfőképp Szergej Prokofjev 1. D dúr hegedűversenyét fogom elemezni. Több okból kifolyólag esett a választásom erre a témára, a legfőbb indokom az volt, hogy ezek azok a művek, melyeknek sajátos keleties hangzásvilága már egészen kiskoromban magával ragadott, s melyek többségét az évek előrehaladtával játszani is szeretném. A másik okot az orosz zenei kultúra általi kíváncsiságom adta, ugyanis mélyebben akarom tanulmányozni kedvenc műveim háttértörténeteit és a zeneszerzők életének azon szakaszait, melyben ihletet szereztek a komponálásukhoz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A barokk kor húros hangszerekre született zeneművei a mai klasszikus gitár repertoárjábanVarga, Gábor; Csorba, Gergő; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékJelen szakdolgozat a barokk korszak azon zeneműveit hivatott bemutatni, melyek húros hangszerekre íródtak és megtalálhatók a klasszikus gitár repertoárjában. Elsősorban a lant, illetve a barokk gitár kiemelkedő képviselőivel és műveikkel találkozhatunk. Ezt követően pedig olyan darabokkal, amelyek eredetileg vonós hangszerre íródtak. Közelebbről hegedű- és csellóművekkel, amelyek a gitár repertoár szerves részét képzik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Békés megyei Rézfúvós Oktatás kialakulása és helyzeteMihalik, Zsanett Valéria; Horváth, Bence; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékA Békés megyei Rézfúvós Oktatás kialakulása és helyzete. Interjú Bakai Lászlóval, Debreczeni Istánnal és Debreczeni Viktóriával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A helyes légzés tanításának módszerei az alapfokú fuvolaoktatás soránDomján, Blanka; Romos, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékSzakdolgozatom központi témájaként a fúvós légzés alapfokú oktatás során történő elsajátításának fontosságáról írok, mert úgy gondolom, hogy a helyes légzés elengedhetetlen egy fúvós hangszeres számára, és ez általános iskolában már tanulható, tanítható.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A klasszikus gitár és a pengetős hangszerek kapcsolata a világvallásokkalKeller, András; Óváry, Zoltán; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékA pengetős hangszerek megjelenésüktől fogva részesei voltak az emberiség világi és vallási életéneket is. A legtöbb hívőt számláló vallások kultúrájához több pengetős hangszer is köthető.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Kovács-módszer alkalmazása a kezdő hegedűtanítás soránKiss, Angelika Klára; Négyesi, Anna Judit; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékSzakdolgozatom témájául a Kovács-módszert választottam, mely egy szakmai és egészségügyi szempontokra épülő, komplex tanítási módszer és életmód program.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A levegő, szájtartás és hangindításOláh, Renáta Krisztina; Szabó, Krisztián Péter; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékÍrásomban a klarinét fejlődésével foglalkoztam. De főtémának a levegővezetést, szájtartást és a hangindítást tettem. Az alapok elsajátítása és helyes átadásának a kifejtése és megértése volt a főcél. Közben, pedig több új információval is találkozhatunk. Kitértem benne a zene jótékony hatásaira is. Ugyanis ez a mindennapjaink részét képezheti. Érdekes terápiák vannak ezzel kapcsolatban, így mindenképp érdemesnek találtam a kisebb kutatást a témában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A népzene, mint a magyar zongorairodalom anyanyelvi forrásaKönyves, Kata; Duffek, Mihály; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar::Billentyűs Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs TanszékEgykoron a népzene a mindennapos élet részét képezte, de a XVIII. század második felére kiszorult a városokból. Kodály Zoltán és Bartók Béla volt az a két zeneszerző, aki a magyar népdalanyag összegyűjtésére és tudományos igényű rendszerezésére vállalkozott népi örökségünk megőrzésének céljából. Később számos népzenei ihletésű zenemű, közöttük zongoradarabok születtek. Míg egyes zeneszerzők saját gyűjtésük során kutatták fel a népzenében rejlő lehetőségeket, mások csupán elődeik kutatási anyagait tanulmányozva nyertek ihletet. Az így keletkezett zongoraművek között egyaránt találhatóak pódiumra szánt és oktatási célzatú darabok is. A zongorairodalomban megjelenő népzene két módon vált a műzene részévé: vagy az eredeti népdalt látták el kísérettel a szerzők, vagy népzenei hangulatú, illetve arra emlékeztető stílusban komponáltak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A reneszánsz korszak tabulatúrái a modern kottalejegyzési ismereteink tükrébenTakács, Nikolett; Csorba, Gergő; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékJelen szakdolgozat témája a reneszánsz korszak; a reneszánszkori pengetős hangszerek, különös tekintettel a vihuelára és a lantra; a korabeli tabulatúrák kialakulása és rendszere; a Luis Milan által átformált és használt olasz tabulatúra szerkezeti összehasonlítása a ma is használt kottaírással a szerző Libro de música de vihuela de mano intitulado El Maestro (magyarul: Vihuela de mano-ra írt zenék könyve, amelynek címe El Maestro) című művében kiadott Pavanja nyomán, mely az első és második tónusban íródott, valamint a korszak pengetési módozatai.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A rézfúvós hangszerek és a harsona kialakulásaÁdám, Kristóf; Káip, Róbert; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékDolgozatomban a rézfúvós hangszerek és a harsona kialakulásának témáját dolgozom fel. A fúvós hangszerek kialakulását egészen az őskorig visszatekintve vizsgálom, majd ezt követően az egyes rézfúvós hangszerekkel külön- külön foglalkozom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Suzuki-módszerről: tapasztalatok és alkalmazási nehézségek a magyar gordonkaoktatásbanPerényi, Annabella Blanka; Pető, Áron; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékA magyar szakirodalomban egy kevésbé vizsgált terület a Suzuki-módszer és annak megvalósulása, de a tehetség témakörében megkerülhetetlen. Ez utóbbival kapcsolatban viszont gazdag szakirodalom áll a rendelkezésünkre. Ez a két témakör összevetése jelenik meg a dolgozatban. Kutatásunk során arra voltunk kíváncsi, hogy a magyar gordonkaoktatásban miként jelenhet meg ez a módszer. Félig strukturált interjús kutatást végeztünk három, jelenleg a Suzuki-módszer hivatalos képzésében résztvevő gordonkatanárral a fővárosból, egy megyeszékhelyről, és egy vidéki kisvárosból. Kutatásunkból kivehető, hogy a Suzuki-módszer az átlagtehetség képzésére és a hangszertanulmányok megkezdésére eredményesen használható. A szakirodalom és az interjúk elemzés során, úgy látjuk, hogyha nem is teljesen, de érdemes a módszer elemeit széles körben megismertetni a zenetanár szakos hallgatókkal, amely olyan eszköztárt biztosít számukra, amely támogatja a pályakezdési nehézségeik leküzdésében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tuba szerepe a rézfúvós kamarazenébenNagy, Ferenc; Koppányi, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar::Rézfúvós és Ütőhangszer Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékDolgozatomban a rézfúvós kamarazene rövid történelmi áttekintését követően a New York Brass Quintet kialakulásával és az együttesben zenélő tubaművészek életpályájának bemutatásával törekszem betekintést nyújtani a kamarazenélés emberi aspektusaiba. Vizsgálatomban kitérek a rézfúvós kvintettek előadói nehézségeire, a megfelelő hangszer kiválasztásának kérdésére, a színpadi elhelyezkedés és a megfelelő hangszín megtalálásának módjaira, továbbá tubás szemszögből vizsgálom Victor Ewald 1. számú rézfúvós kvintettjének problematikus részeit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tuba szerepe a rézfúvós kamarazenébenFarkas, Roland; Koppányi, Zsolt; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékAhogyan a legtöbb gyerek úgy én is meséken nőttem fel. Gyerekkoromban testvéreimmel minden hétvégén ébredés után közösen ültünk a televízió elé és sorba néztük meg az általunk szeretett meséinket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A XX. század magyar énekmetodikai szakirodalmainak összehasonlításaNagy, Petronella; Iván , Ildikó; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének TanszékSzakdolgozatom témájául "A XX. század magyar énekmetodikai szakirodalmainak összehasonlítása" címmel kütatási területet választottam, a közelmúltban megjelent néhány ilyen jellegű írás alapján.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zene terápiás hatásaSzász, Anna Zsófia; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékA zeneoktatás szerepe az autista spektrumzavarral küzdő gyermekek fejlesztésébenTétel Korlátozottan hozzáférhető A zeneterápia és az alternatív zenepedagógia pozitív pszichés és társadalmi hatásai a gyermekek nevelésébenKoszta, Éva; Váradi , Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékSokat gondolkodtam szakdolgozatom témájának megválasztásáról, mivel szerettem volna valami olyasmiről írni, amely érdeklődésem tárgyát képezi. Amikor eszembe ötlött annak a területnek a tüzetesebb átfésülése, ahol a zeneterápia és a zenepszichológia találkozik egymással, nem volt bennem több kérdés.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zongora szerepe a kamarazenébenOláh, Barbara; Pless, Attila; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs TanszékDolgozatomban a zongora sokrétű funkcióit taglalom a kamarazenében, egyes korszakokon átívelően, illetve néhány fontos zeneszerzőről is említést teszek, akik nélkül ez a műfaj igen gyér lenne. Főként olyan kamaraműveken keresztül mutatom be az adott korszakok billentyűs zenéjét, amelyekhez nekem is volt a gyakorlatban szerencsém.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Abuczki Norbert Csaba portfólióAbuczki, Norbert Csaba; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék; Zádor, Tamás