Hallgatói dolgozatok (Zeneművészeti Kar)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 341)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Bárdos Lajos I–II. Népdalrapszódiájának összevető elemzése
    Kozak , Olimpiu; Nagy, Máté; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    Dolgozatom középpontjában Bárdos Lajos két Népdalrapszódiájának összevető elemzése áll. Dolgozatom megírása által szeretnék átfogó képet adni a népdalfeldolgozások sajátosságairól.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A zene terápiás hatása
    Szász, Anna Zsófia; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós Tanszék
    A zeneoktatás szerepe az autista spektrumzavarral küzdő gyermekek fejlesztésében
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Modest Petrovizs Muszorgszkij: A halál dalai és táncai
    Csonki, Márta Flóra; Végh, Mónika; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    A szakdolgozatomban Muszorgszkij: A halál dalai és táncai dalciklst mutatom be. A dalciklus mellett említést zenek az orosz művészi élet körülményeiről.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Szemelvények az amerikai minimalista zeneirodalomból
    Péter , Zsigmond Domonkos; Zombola, Péter; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    Dolgozatomban az amerikai minimalista zene kialakulásának és szerkezetének felépítését mutatom be. Öt neves minimalista zeneszerző művét, illetve műrészletét használom fel. A művek mellett a zeneszerzők pályafutását is ismertetem. Érdekességként szemléltetek néhány európai és amerikai zeneirodalmi idézetet a korábbi zenetörténeti korszakokból, amelyek a stílus valamilyen elemét tartalmazzák. A zene mellett a társművészetek minimalista vonásairól is írok.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A helyes légzés tanításának módszerei az alapfokú fuvolaoktatás során
    Domján, Blanka; Romos, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós Tanszék
    Szakdolgozatom központi témájaként a fúvós légzés alapfokú oktatás során történő elsajátításának fontosságáról írok, mert úgy gondolom, hogy a helyes légzés elengedhetetlen egy fúvós hangszeres számára, és ez általános iskolában már tanulható, tanítható.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A zeneterápia és az alternatív zenepedagógia pozitív pszichés és társadalmi hatásai a gyermekek nevelésében
    Koszta, Éva; Váradi , Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    Sokat gondolkodtam szakdolgozatom témájának megválasztásáról, mivel szerettem volna valami olyasmiről írni, amely érdeklődésem tárgyát képezi. Amikor eszembe ötlött annak a területnek a tüzetesebb átfésülése, ahol a zeneterápia és a zenepszichológia találkozik egymással, nem volt bennem több kérdés.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Giovanni Gabrieli zenei stílusának változása a fiatalkori kompozícióitól az érett kori művészetéig
    Hadamcsik, Enikő; Horváth, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    A reneszánsz és a kora barokk korszak közötti átmeneti időszak igen meghatározó a zenetörténetben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Musicality of Movement és más mozgáson alapuló módszerek az énektanításban
    Csörgeő, Kata; Ettererné Dezső , Virág; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének Tanszék
    Szakdolgozatomban olyan módszereket sorolok fel, melyeket az énektnításban is lehetne kamatoztatni. Ilyen például az Alexander-módszer, a Kovács-módszer, a Musicality of Movement (MoM), magyarul a Mozdulat Zeneisége, melyeket konkrét gyakorlatokkal és esetenként képekkel szemléltetek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hangkészletek és hangsorok alkalmazási lehetőségei a Waldorf-iskola osztályfokain
    Dóka, Eszter; S. Szabó, Márta; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    A dolgozat a Waldorf-pedagógia alapvető sajátosságait foglalja össze dióhéjban, a gyerekek életkori sajátosságaira koncentrálva. Ezután egy skálatörténeti áttekintés következik, majd a kettő szintézise a zenei példatár és a hozzá kapcsolódó módszertani lehetőségeket, tanácsokat tartalmazó harmadik fejezet képében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A népzene, mint a magyar zongorairodalom anyanyelvi forrása
    Könyves, Kata; Duffek, Mihály; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar::Billentyűs Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs Tanszék
    Egykoron a népzene a mindennapos élet részét képezte, de a XVIII. század második felére kiszorult a városokból. Kodály Zoltán és Bartók Béla volt az a két zeneszerző, aki a magyar népdalanyag összegyűjtésére és tudományos igényű rendszerezésére vállalkozott népi örökségünk megőrzésének céljából. Később számos népzenei ihletésű zenemű, közöttük zongoradarabok születtek. Míg egyes zeneszerzők saját gyűjtésük során kutatták fel a népzenében rejlő lehetőségeket, mások csupán elődeik kutatási anyagait tanulmányozva nyertek ihletet. Az így keletkezett zongoraművek között egyaránt találhatóak pódiumra szánt és oktatási célzatú darabok is. A zongorairodalomban megjelenő népzene két módon vált a műzene részévé: vagy az eredeti népdalt látták el kísérettel a szerzők, vagy népzenei hangulatú, illetve arra emlékeztető stílusban komponáltak.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A rézfúvós hangszerek és a harsona kialakulása
    Ádám, Kristóf; Káip, Róbert; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer Tanszék
    Dolgozatomban a rézfúvós hangszerek és a harsona kialakulásának témáját dolgozom fel. A fúvós hangszerek kialakulását egészen az őskorig visszatekintve vizsgálom, majd ezt követően az egyes rézfúvós hangszerekkel külön- külön foglalkozom.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A reneszánsz korszak tabulatúrái a modern kottalejegyzési ismereteink tükrében
    Takács, Nikolett; Csorba, Gergő; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    Jelen szakdolgozat témája a reneszánsz korszak; a reneszánszkori pengetős hangszerek, különös tekintettel a vihuelára és a lantra; a korabeli tabulatúrák kialakulása és rendszere; a Luis Milan által átformált és használt olasz tabulatúra szerkezeti összehasonlítása a ma is használt kottaírással a szerző Libro de música de vihuela de mano intitulado El Maestro (magyarul: Vihuela de mano-ra írt zenék könyve, amelynek címe El Maestro) című művében kiadott Pavanja nyomán, mely az első és második tónusban íródott, valamint a korszak pengetési módozatai.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Zongoratanár szerepe a gyermek személyiségfejlődésében
    Kozák , Vanessza; Tonhaizerné Vojevogyina, Olga; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs Tanszék
    Szakdolgozatomban zongoristaként szeretném összegezni az eddigi tapasztalataimat az általam választott témában: A zongoratanár szerepe a gyermek személyiségfejlődésében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A XX. század magyar énekmetodikai szakirodalmainak összehasonlítása
    Nagy, Petronella; Iván , Ildikó; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének Tanszék
    Szakdolgozatom témájául "A XX. század magyar énekmetodikai szakirodalmainak összehasonlítása" címmel kütatási területet választottam, a közelmúltban megjelent néhány ilyen jellegű írás alapján.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az Ezeregyéjszaka meséi a zenetörténetben
    Gácsi , Vivien Enikő; Mike, Ádám; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    Az Ezeregyéjszaka mesegyűjtemény bemutatása, valamint megjelenése a társművészetekben, különösen a zenében. A dolgozatban részletes bemutatásra és elmezésre kerül sor Rimszkij-Korszakov: Seherezádé szimfonikus szvitje, Maurice Ravel: Seherezádé dalciklusa, valamint Peter Cornelius: A bagdadi borbély című operája.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Notáció és játékmód a kortárs fagottirodalomban
    Halasi-Czalbert, Tamás; ifj. Duffek, Mihály; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós Tanszék
    Szakdolgozatomban igyekeztem rendszerbe és egységbe foglalni a fagott szempontjából legfontosabb XX. és XXI. századi újszerű megszólaltatási módokat és kiterjesztett technikákat. Ezeknek notációs sokszínűségét és variabilitását elemzve és illusztrálva segítséget kívánok nyújtani a kortárs zenét tanuló vagy az ezzel a területtel ismerkedni vágyó olvasónak.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A levegő, szájtartás és hangindítás
    Oláh, Renáta Krisztina; Szabó, Krisztián Péter; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós Tanszék
    Írásomban a klarinét fejlődésével foglalkoztam. De főtémának a levegővezetést, szájtartást és a hangindítást tettem. Az alapok elsajátítása és helyes átadásának a kifejtése és megértése volt a főcél. Közben, pedig több új információval is találkozhatunk. Kitértem benne a zene jótékony hatásaira is. Ugyanis ez a mindennapjaink részét képezheti. Érdekes terápiák vannak ezzel kapcsolatban, így mindenképp érdemesnek találtam a kisebb kutatást a témában.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A klasszikus gitár és a pengetős hangszerek kapcsolata a világvallásokkal
    Keller, András; Óváry, Zoltán; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    A pengetős hangszerek megjelenésüktől fogva részesei voltak az emberiség világi és vallási életéneket is. A legtöbb hívőt számláló vallások kultúrájához több pengetős hangszer is köthető.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A zongora szerepe a kamarazenében
    Oláh, Barbara; Pless, Attila; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs Tanszék
    Dolgozatomban a zongora sokrétű funkcióit taglalom a kamarazenében, egyes korszakokon átívelően, illetve néhány fontos zeneszerzőről is említést teszek, akik nélkül ez a műfaj igen gyér lenne. Főként olyan kamaraműveken keresztül mutatom be az adott korszakok billentyűs zenéjét, amelyekhez nekem is volt a gyakorlatban szerencsém.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gustav Mahler Szimfóniái
    Tokár, László; Kovalcsik, András; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer Tanszék
    Dolgozatomban Gustav Mahler szimfóniáit mutatom be. A szimfóniákban szereplő kürt szólókat emelek ki, amelyeket fontosnak találok.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.