Hallgatói dolgozatok (Zeneművészeti Kar)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 341)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Bárdos Lajos I–II. Népdalrapszódiájának összevető elemzéseKozak , Olimpiu; Nagy, Máté; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékDolgozatom középpontjában Bárdos Lajos két Népdalrapszódiájának összevető elemzése áll. Dolgozatom megírása által szeretnék átfogó képet adni a népdalfeldolgozások sajátosságairól.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zene terápiás hatásaSzász, Anna Zsófia; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékA zeneoktatás szerepe az autista spektrumzavarral küzdő gyermekek fejlesztésébenTétel Korlátozottan hozzáférhető Modest Petrovizs Muszorgszkij: A halál dalai és táncaiCsonki, Márta Flóra; Végh, Mónika; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékA szakdolgozatomban Muszorgszkij: A halál dalai és táncai dalciklst mutatom be. A dalciklus mellett említést zenek az orosz művészi élet körülményeiről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szemelvények az amerikai minimalista zeneirodalombólPéter , Zsigmond Domonkos; Zombola, Péter; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékDolgozatomban az amerikai minimalista zene kialakulásának és szerkezetének felépítését mutatom be. Öt neves minimalista zeneszerző művét, illetve műrészletét használom fel. A művek mellett a zeneszerzők pályafutását is ismertetem. Érdekességként szemléltetek néhány európai és amerikai zeneirodalmi idézetet a korábbi zenetörténeti korszakokból, amelyek a stílus valamilyen elemét tartalmazzák. A zene mellett a társművészetek minimalista vonásairól is írok.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A helyes légzés tanításának módszerei az alapfokú fuvolaoktatás soránDomján, Blanka; Romos, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékSzakdolgozatom központi témájaként a fúvós légzés alapfokú oktatás során történő elsajátításának fontosságáról írok, mert úgy gondolom, hogy a helyes légzés elengedhetetlen egy fúvós hangszeres számára, és ez általános iskolában már tanulható, tanítható.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zeneterápia és az alternatív zenepedagógia pozitív pszichés és társadalmi hatásai a gyermekek nevelésébenKoszta, Éva; Váradi , Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékSokat gondolkodtam szakdolgozatom témájának megválasztásáról, mivel szerettem volna valami olyasmiről írni, amely érdeklődésem tárgyát képezi. Amikor eszembe ötlött annak a területnek a tüzetesebb átfésülése, ahol a zeneterápia és a zenepszichológia találkozik egymással, nem volt bennem több kérdés.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Giovanni Gabrieli zenei stílusának változása a fiatalkori kompozícióitól az érett kori művészetéigHadamcsik, Enikő; Horváth, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékA reneszánsz és a kora barokk korszak közötti átmeneti időszak igen meghatározó a zenetörténetben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Musicality of Movement és más mozgáson alapuló módszerek az énektanításbanCsörgeő, Kata; Ettererné Dezső , Virág; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének TanszékSzakdolgozatomban olyan módszereket sorolok fel, melyeket az énektnításban is lehetne kamatoztatni. Ilyen például az Alexander-módszer, a Kovács-módszer, a Musicality of Movement (MoM), magyarul a Mozdulat Zeneisége, melyeket konkrét gyakorlatokkal és esetenként képekkel szemléltetek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hangkészletek és hangsorok alkalmazási lehetőségei a Waldorf-iskola osztályfokainDóka, Eszter; S. Szabó, Márta; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékA dolgozat a Waldorf-pedagógia alapvető sajátosságait foglalja össze dióhéjban, a gyerekek életkori sajátosságaira koncentrálva. Ezután egy skálatörténeti áttekintés következik, majd a kettő szintézise a zenei példatár és a hozzá kapcsolódó módszertani lehetőségeket, tanácsokat tartalmazó harmadik fejezet képében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A népzene, mint a magyar zongorairodalom anyanyelvi forrásaKönyves, Kata; Duffek, Mihály; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar::Billentyűs Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs TanszékEgykoron a népzene a mindennapos élet részét képezte, de a XVIII. század második felére kiszorult a városokból. Kodály Zoltán és Bartók Béla volt az a két zeneszerző, aki a magyar népdalanyag összegyűjtésére és tudományos igényű rendszerezésére vállalkozott népi örökségünk megőrzésének céljából. Később számos népzenei ihletésű zenemű, közöttük zongoradarabok születtek. Míg egyes zeneszerzők saját gyűjtésük során kutatták fel a népzenében rejlő lehetőségeket, mások csupán elődeik kutatási anyagait tanulmányozva nyertek ihletet. Az így keletkezett zongoraművek között egyaránt találhatóak pódiumra szánt és oktatási célzatú darabok is. A zongorairodalomban megjelenő népzene két módon vált a műzene részévé: vagy az eredeti népdalt látták el kísérettel a szerzők, vagy népzenei hangulatú, illetve arra emlékeztető stílusban komponáltak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A rézfúvós hangszerek és a harsona kialakulásaÁdám, Kristóf; Káip, Róbert; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékDolgozatomban a rézfúvós hangszerek és a harsona kialakulásának témáját dolgozom fel. A fúvós hangszerek kialakulását egészen az őskorig visszatekintve vizsgálom, majd ezt követően az egyes rézfúvós hangszerekkel külön- külön foglalkozom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A reneszánsz korszak tabulatúrái a modern kottalejegyzési ismereteink tükrébenTakács, Nikolett; Csorba, Gergő; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékJelen szakdolgozat témája a reneszánsz korszak; a reneszánszkori pengetős hangszerek, különös tekintettel a vihuelára és a lantra; a korabeli tabulatúrák kialakulása és rendszere; a Luis Milan által átformált és használt olasz tabulatúra szerkezeti összehasonlítása a ma is használt kottaírással a szerző Libro de música de vihuela de mano intitulado El Maestro (magyarul: Vihuela de mano-ra írt zenék könyve, amelynek címe El Maestro) című művében kiadott Pavanja nyomán, mely az első és második tónusban íródott, valamint a korszak pengetési módozatai.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Zongoratanár szerepe a gyermek személyiségfejlődésébenKozák , Vanessza; Tonhaizerné Vojevogyina, Olga; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs TanszékSzakdolgozatomban zongoristaként szeretném összegezni az eddigi tapasztalataimat az általam választott témában: A zongoratanár szerepe a gyermek személyiségfejlődésében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A XX. század magyar énekmetodikai szakirodalmainak összehasonlításaNagy, Petronella; Iván , Ildikó; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének TanszékSzakdolgozatom témájául "A XX. század magyar énekmetodikai szakirodalmainak összehasonlítása" címmel kütatási területet választottam, a közelmúltban megjelent néhány ilyen jellegű írás alapján.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Ezeregyéjszaka meséi a zenetörténetbenGácsi , Vivien Enikő; Mike, Ádám; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékAz Ezeregyéjszaka mesegyűjtemény bemutatása, valamint megjelenése a társművészetekben, különösen a zenében. A dolgozatban részletes bemutatásra és elmezésre kerül sor Rimszkij-Korszakov: Seherezádé szimfonikus szvitje, Maurice Ravel: Seherezádé dalciklusa, valamint Peter Cornelius: A bagdadi borbély című operája.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Notáció és játékmód a kortárs fagottirodalombanHalasi-Czalbert, Tamás; ifj. Duffek, Mihály; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékSzakdolgozatomban igyekeztem rendszerbe és egységbe foglalni a fagott szempontjából legfontosabb XX. és XXI. századi újszerű megszólaltatási módokat és kiterjesztett technikákat. Ezeknek notációs sokszínűségét és variabilitását elemzve és illusztrálva segítséget kívánok nyújtani a kortárs zenét tanuló vagy az ezzel a területtel ismerkedni vágyó olvasónak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A levegő, szájtartás és hangindításOláh, Renáta Krisztina; Szabó, Krisztián Péter; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékÍrásomban a klarinét fejlődésével foglalkoztam. De főtémának a levegővezetést, szájtartást és a hangindítást tettem. Az alapok elsajátítása és helyes átadásának a kifejtése és megértése volt a főcél. Közben, pedig több új információval is találkozhatunk. Kitértem benne a zene jótékony hatásaira is. Ugyanis ez a mindennapjaink részét képezheti. Érdekes terápiák vannak ezzel kapcsolatban, így mindenképp érdemesnek találtam a kisebb kutatást a témában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A klasszikus gitár és a pengetős hangszerek kapcsolata a világvallásokkalKeller, András; Óváry, Zoltán; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékA pengetős hangszerek megjelenésüktől fogva részesei voltak az emberiség világi és vallási életéneket is. A legtöbb hívőt számláló vallások kultúrájához több pengetős hangszer is köthető.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zongora szerepe a kamarazenébenOláh, Barbara; Pless, Attila; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs TanszékDolgozatomban a zongora sokrétű funkcióit taglalom a kamarazenében, egyes korszakokon átívelően, illetve néhány fontos zeneszerzőről is említést teszek, akik nélkül ez a műfaj igen gyér lenne. Főként olyan kamaraműveken keresztül mutatom be az adott korszakok billentyűs zenéjét, amelyekhez nekem is volt a gyakorlatban szerencsém.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gustav Mahler SzimfóniáiTokár, László; Kovalcsik, András; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékDolgozatomban Gustav Mahler szimfóniáit mutatom be. A szimfóniákban szereplő kürt szólókat emelek ki, amelyeket fontosnak találok.