Hallgatói dolgozatok (Zeneművészeti Kar)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 352)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A barokk kor húros hangszerekre született zeneművei a mai klasszikus gitár repertoárjában
    Varga, Gábor; Csorba, Gergő; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    Jelen szakdolgozat a barokk korszak azon zeneműveit hivatott bemutatni, melyek húros hangszerekre íródtak és megtalálhatók a klasszikus gitár repertoárjában. Elsősorban a lant, illetve a barokk gitár kiemelkedő képviselőivel és műveikkel találkozhatunk. Ezt követően pedig olyan darabokkal, amelyek eredetileg vonós hangszerre íródtak. Közelebbről hegedű- és csellóművekkel, amelyek a gitár repertoár szerves részét képzik.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Suzuki-módszerről: tapasztalatok és alkalmazási nehézségek a magyar gordonkaoktatásban
    Perényi, Annabella Blanka; Pető, Áron; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    A magyar szakirodalomban egy kevésbé vizsgált terület a Suzuki-módszer és annak megvalósulása, de a tehetség témakörében megkerülhetetlen. Ez utóbbival kapcsolatban viszont gazdag szakirodalom áll a rendelkezésünkre. Ez a két témakör összevetése jelenik meg a dolgozatban. Kutatásunk során arra voltunk kíváncsi, hogy a magyar gordonkaoktatásban miként jelenhet meg ez a módszer. Félig strukturált interjús kutatást végeztünk három, jelenleg a Suzuki-módszer hivatalos képzésében résztvevő gordonkatanárral a fővárosból, egy megyeszékhelyről, és egy vidéki kisvárosból. Kutatásunkból kivehető, hogy a Suzuki-módszer az átlagtehetség képzésére és a hangszertanulmányok megkezdésére eredményesen használható. A szakirodalom és az interjúk elemzés során, úgy látjuk, hogyha nem is teljesen, de érdemes a módszer elemeit széles körben megismertetni a zenetanár szakos hallgatókkal, amely olyan eszköztárt biztosít számukra, amely támogatja a pályakezdési nehézségeik leküzdésében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A tuba szerepe a rézfúvós kamarazenében
    Nagy, Ferenc; Koppányi, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar::Rézfúvós és Ütőhangszer Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer Tanszék
    Dolgozatomban a rézfúvós kamarazene rövid történelmi áttekintését követően a New York Brass Quintet kialakulásával és az együttesben zenélő tubaművészek életpályájának bemutatásával törekszem betekintést nyújtani a kamarazenélés emberi aspektusaiba. Vizsgálatomban kitérek a rézfúvós kvintettek előadói nehézségeire, a megfelelő hangszer kiválasztásának kérdésére, a színpadi elhelyezkedés és a megfelelő hangszín megtalálásának módjaira, továbbá tubás szemszögből vizsgálom Victor Ewald 1. számú rézfúvós kvintettjének problematikus részeit.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az alapfokú hegedűoktatás megközelítése különböző hegedűiskolák tükrében
    Nagy , Dóra; Barra, Ákos; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    A témám során hegedűművészek és pedagógusok szemszögein és módszerein keresztül szeretnék összegző képet készíteni szakmódszertan bevonásával a metodikai alapok elsajátítási mivoltáról. További célom, hogy a dolgozat végére bizonyossá váljon, hogy a meglévő megannyi szisztéma és megközelítés mind ugyan azokra a gyökerekre alapoz, végeredményben aligha mutatkozhatnak meg hangzásbeli eltérések. Mind egytől-egyig ugyan azt a végcélt szolgálják: a tisztán értelmezhető és természetesnek hangzó interpretációt.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Békés megyei Rézfúvós Oktatás kialakulása és helyzete
    Mihalik, Zsanett Valéria; Horváth, Bence; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer Tanszék
    A Békés megyei Rézfúvós Oktatás kialakulása és helyzete. Interjú Bakai Lászlóval, Debreczeni Istánnal és Debreczeni Viktóriával.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Kovács-módszer alkalmazása a kezdő hegedűtanítás során
    Kiss, Angelika Klára; Négyesi, Anna Judit; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    Szakdolgozatom témájául a Kovács-módszert választottam, mely egy szakmai és egészségügyi szempontokra épülő, komplex tanítási módszer és életmód program.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A tuba szerepe a rézfúvós kamarazenében
    Farkas, Roland; Koppányi, Zsolt; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer Tanszék
    Ahogyan a legtöbb gyerek úgy én is meséken nőttem fel. Gyerekkoromban testvéreimmel minden hétvégén ébredés után közösen ültünk a televízió elé és sorba néztük meg az általunk szeretett meséinket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Bartók Béla pedagógiai koncepciója a 44 hegedűduó tekintetében
    Szabó, Rebeka; Daru, Andrea; Barra, Ákos; Zeneművészeti Kar::Rézfúvós és Ütőhangszer Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    Dolgozatomban röviden szeretném ismertetni Bartók Béla életrajzának és tanulmányainak főbb eseményeit és területeit, majd említést tenni arról, hogy ő kiktől tanulhatta a zenélés, zeneszerzés és a tanítás mesterségét. Ezt követően szeretném bemutatni Bartók Béla népzenegyűjtő útjainak jelentőségét, és hatásait a zeneszerző életművére. Ezek után pedagógiai célzattal megírt műveiről ejtek szót, ezekből konkrétan kiemelve a hegedű duókat tartalmazó füzeteket. Majd ezekből kiválasztva néhányat, elemzem a népzenei hátteret, illetve, hogy tanárként milyen technikai és zenei dolgokat tudok átadni a gyermekeknek ezen duók segítségével. Végül pedig a kamarazenélés jótékony hatásait emelem ki.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Auer Lipót élete és munkássága
    Buka, Károly; Bényi, Tibor; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    Szakdolgozatomban bemutatom Auer Lipót előadóművészi pályafutását és pedagógiai munkásságát. Leírom Auer Lipót életrajzát a korai évektől kezdve a Szentpétervári konzervatóriumi éveken át egészen az Amerikai Egyesült Államokbeli életéig. Pedagógiai szemléletét több szempontból is megvizsgálom, tanítványain és tanárain keresztül elemzem munkásságát. Az orosz hegedűiskola megteremtésére, Auer ezzel kapcsolatos tevékenységére is külön kitérek. A továbbiakban Auer szellemiségét vetítem ki a mai zenetanításra, azt próbálom taglalni, hogy miként lehet az ő példáját tanárként követni. Végezetül azt nézem meg, hogy Auer Lipót emlékét hogyan őrzik és ápolják Magyarországon.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Egy Mozart főszerep elemzése
    Szabó, Patrik Norman; Ujvárosi , Andrea; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének Tanszék
    A szakdolgozatom témáját azért választottam, mert a Cosí fan tutte-t tartom Mozart nagy operái közül az egyik legérdekesebbnek létrejötte és librettója miatt, ezen belül pedig Ferrando szerepe, mint tenor-szerep, közel áll hozzám, tekintettel arra, hogy magam is tenor vagyok.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hátrányos helyzetű gyermekek zeneoktatása
    Szakál, Boglárka; Horváth, Bence; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer Tanszék
    A zene egyetemes nyelv, amely képes hidakat építeni emberek és kultúrák között, fejleszti az érzelmi intelligenciát, és erősíti a közösségi érzést.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Bárdos Lajos I–II. Népdalrapszódiájának összevető elemzése
    Kozak , Olimpiu; Nagy, Máté; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    Dolgozatom középpontjában Bárdos Lajos két Népdalrapszódiájának összevető elemzése áll. Dolgozatom megírása által szeretnék átfogó képet adni a népdalfeldolgozások sajátosságairól.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A zene terápiás hatása
    Szász, Anna Zsófia; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós Tanszék
    A zeneoktatás szerepe az autista spektrumzavarral küzdő gyermekek fejlesztésében
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Modest Petrovizs Muszorgszkij: A halál dalai és táncai
    Csonki, Márta Flóra; Végh, Mónika; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    A szakdolgozatomban Muszorgszkij: A halál dalai és táncai dalciklst mutatom be. A dalciklus mellett említést zenek az orosz művészi élet körülményeiről.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Szemelvények az amerikai minimalista zeneirodalomból
    Péter , Zsigmond Domonkos; Zombola, Péter; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    Dolgozatomban az amerikai minimalista zene kialakulásának és szerkezetének felépítését mutatom be. Öt neves minimalista zeneszerző művét, illetve műrészletét használom fel. A művek mellett a zeneszerzők pályafutását is ismertetem. Érdekességként szemléltetek néhány európai és amerikai zeneirodalmi idézetet a korábbi zenetörténeti korszakokból, amelyek a stílus valamilyen elemét tartalmazzák. A zene mellett a társművészetek minimalista vonásairól is írok.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A zeneterápia és az alternatív zenepedagógia pozitív pszichés és társadalmi hatásai a gyermekek nevelésében
    Koszta, Éva; Váradi , Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós Tanszék
    Sokat gondolkodtam szakdolgozatom témájának megválasztásáról, mivel szerettem volna valami olyasmiről írni, amely érdeklődésem tárgyát képezi. Amikor eszembe ötlött annak a területnek a tüzetesebb átfésülése, ahol a zeneterápia és a zenepszichológia találkozik egymással, nem volt bennem több kérdés.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A helyes légzés tanításának módszerei az alapfokú fuvolaoktatás során
    Domján, Blanka; Romos, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós Tanszék
    Szakdolgozatom központi témájaként a fúvós légzés alapfokú oktatás során történő elsajátításának fontosságáról írok, mert úgy gondolom, hogy a helyes légzés elengedhetetlen egy fúvós hangszeres számára, és ez általános iskolában már tanulható, tanítható.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Giovanni Gabrieli zenei stílusának változása a fiatalkori kompozícióitól az érett kori művészetéig
    Hadamcsik, Enikő; Horváth, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék
    A reneszánsz és a kora barokk korszak közötti átmeneti időszak igen meghatározó a zenetörténetben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Musicality of Movement és más mozgáson alapuló módszerek az énektanításban
    Csörgeő, Kata; Ettererné Dezső , Virág; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének Tanszék
    Szakdolgozatomban olyan módszereket sorolok fel, melyeket az énektnításban is lehetne kamatoztatni. Ilyen például az Alexander-módszer, a Kovács-módszer, a Musicality of Movement (MoM), magyarul a Mozdulat Zeneisége, melyeket konkrét gyakorlatokkal és esetenként képekkel szemléltetek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A népzene, mint a magyar zongorairodalom anyanyelvi forrása
    Könyves, Kata; Duffek, Mihály; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar::Billentyűs Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs Tanszék
    Egykoron a népzene a mindennapos élet részét képezte, de a XVIII. század második felére kiszorult a városokból. Kodály Zoltán és Bartók Béla volt az a két zeneszerző, aki a magyar népdalanyag összegyűjtésére és tudományos igényű rendszerezésére vállalkozott népi örökségünk megőrzésének céljából. Később számos népzenei ihletésű zenemű, közöttük zongoradarabok születtek. Míg egyes zeneszerzők saját gyűjtésük során kutatták fel a népzenében rejlő lehetőségeket, mások csupán elődeik kutatási anyagait tanulmányozva nyertek ihletet. Az így keletkezett zongoraművek között egyaránt találhatóak pódiumra szánt és oktatási célzatú darabok is. A zongorairodalomban megjelenő népzene két módon vált a műzene részévé: vagy az eredeti népdalt látták el kísérettel a szerzők, vagy népzenei hangulatú, illetve arra emlékeztető stílusban komponáltak.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.