Hallgatói dolgozatok (Zeneművészeti Kar)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 352)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A barokk kor húros hangszerekre született zeneművei a mai klasszikus gitár repertoárjábanVarga, Gábor; Csorba, Gergő; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékJelen szakdolgozat a barokk korszak azon zeneműveit hivatott bemutatni, melyek húros hangszerekre íródtak és megtalálhatók a klasszikus gitár repertoárjában. Elsősorban a lant, illetve a barokk gitár kiemelkedő képviselőivel és műveikkel találkozhatunk. Ezt követően pedig olyan darabokkal, amelyek eredetileg vonós hangszerre íródtak. Közelebbről hegedű- és csellóművekkel, amelyek a gitár repertoár szerves részét képzik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Suzuki-módszerről: tapasztalatok és alkalmazási nehézségek a magyar gordonkaoktatásbanPerényi, Annabella Blanka; Pető, Áron; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékA magyar szakirodalomban egy kevésbé vizsgált terület a Suzuki-módszer és annak megvalósulása, de a tehetség témakörében megkerülhetetlen. Ez utóbbival kapcsolatban viszont gazdag szakirodalom áll a rendelkezésünkre. Ez a két témakör összevetése jelenik meg a dolgozatban. Kutatásunk során arra voltunk kíváncsi, hogy a magyar gordonkaoktatásban miként jelenhet meg ez a módszer. Félig strukturált interjús kutatást végeztünk három, jelenleg a Suzuki-módszer hivatalos képzésében résztvevő gordonkatanárral a fővárosból, egy megyeszékhelyről, és egy vidéki kisvárosból. Kutatásunkból kivehető, hogy a Suzuki-módszer az átlagtehetség képzésére és a hangszertanulmányok megkezdésére eredményesen használható. A szakirodalom és az interjúk elemzés során, úgy látjuk, hogyha nem is teljesen, de érdemes a módszer elemeit széles körben megismertetni a zenetanár szakos hallgatókkal, amely olyan eszköztárt biztosít számukra, amely támogatja a pályakezdési nehézségeik leküzdésében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tuba szerepe a rézfúvós kamarazenébenNagy, Ferenc; Koppányi, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar::Rézfúvós és Ütőhangszer Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékDolgozatomban a rézfúvós kamarazene rövid történelmi áttekintését követően a New York Brass Quintet kialakulásával és az együttesben zenélő tubaművészek életpályájának bemutatásával törekszem betekintést nyújtani a kamarazenélés emberi aspektusaiba. Vizsgálatomban kitérek a rézfúvós kvintettek előadói nehézségeire, a megfelelő hangszer kiválasztásának kérdésére, a színpadi elhelyezkedés és a megfelelő hangszín megtalálásának módjaira, továbbá tubás szemszögből vizsgálom Victor Ewald 1. számú rézfúvós kvintettjének problematikus részeit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az alapfokú hegedűoktatás megközelítése különböző hegedűiskolák tükrébenNagy , Dóra; Barra, Ákos; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékA témám során hegedűművészek és pedagógusok szemszögein és módszerein keresztül szeretnék összegző képet készíteni szakmódszertan bevonásával a metodikai alapok elsajátítási mivoltáról. További célom, hogy a dolgozat végére bizonyossá váljon, hogy a meglévő megannyi szisztéma és megközelítés mind ugyan azokra a gyökerekre alapoz, végeredményben aligha mutatkozhatnak meg hangzásbeli eltérések. Mind egytől-egyig ugyan azt a végcélt szolgálják: a tisztán értelmezhető és természetesnek hangzó interpretációt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Békés megyei Rézfúvós Oktatás kialakulása és helyzeteMihalik, Zsanett Valéria; Horváth, Bence; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékA Békés megyei Rézfúvós Oktatás kialakulása és helyzete. Interjú Bakai Lászlóval, Debreczeni Istánnal és Debreczeni Viktóriával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Kovács-módszer alkalmazása a kezdő hegedűtanítás soránKiss, Angelika Klára; Négyesi, Anna Judit; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékSzakdolgozatom témájául a Kovács-módszert választottam, mely egy szakmai és egészségügyi szempontokra épülő, komplex tanítási módszer és életmód program.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tuba szerepe a rézfúvós kamarazenébenFarkas, Roland; Koppányi, Zsolt; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékAhogyan a legtöbb gyerek úgy én is meséken nőttem fel. Gyerekkoromban testvéreimmel minden hétvégén ébredés után közösen ültünk a televízió elé és sorba néztük meg az általunk szeretett meséinket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Bartók Béla pedagógiai koncepciója a 44 hegedűduó tekintetébenSzabó, Rebeka; Daru, Andrea; Barra, Ákos; Zeneművészeti Kar::Rézfúvós és Ütőhangszer Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékDolgozatomban röviden szeretném ismertetni Bartók Béla életrajzának és tanulmányainak főbb eseményeit és területeit, majd említést tenni arról, hogy ő kiktől tanulhatta a zenélés, zeneszerzés és a tanítás mesterségét. Ezt követően szeretném bemutatni Bartók Béla népzenegyűjtő útjainak jelentőségét, és hatásait a zeneszerző életművére. Ezek után pedagógiai célzattal megírt műveiről ejtek szót, ezekből konkrétan kiemelve a hegedű duókat tartalmazó füzeteket. Majd ezekből kiválasztva néhányat, elemzem a népzenei hátteret, illetve, hogy tanárként milyen technikai és zenei dolgokat tudok átadni a gyermekeknek ezen duók segítségével. Végül pedig a kamarazenélés jótékony hatásait emelem ki.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Auer Lipót élete és munkásságaBuka, Károly; Bényi, Tibor; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékSzakdolgozatomban bemutatom Auer Lipót előadóművészi pályafutását és pedagógiai munkásságát. Leírom Auer Lipót életrajzát a korai évektől kezdve a Szentpétervári konzervatóriumi éveken át egészen az Amerikai Egyesült Államokbeli életéig. Pedagógiai szemléletét több szempontból is megvizsgálom, tanítványain és tanárain keresztül elemzem munkásságát. Az orosz hegedűiskola megteremtésére, Auer ezzel kapcsolatos tevékenységére is külön kitérek. A továbbiakban Auer szellemiségét vetítem ki a mai zenetanításra, azt próbálom taglalni, hogy miként lehet az ő példáját tanárként követni. Végezetül azt nézem meg, hogy Auer Lipót emlékét hogyan őrzik és ápolják Magyarországon.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy Mozart főszerep elemzéseSzabó, Patrik Norman; Ujvárosi , Andrea; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének TanszékA szakdolgozatom témáját azért választottam, mert a Cosí fan tutte-t tartom Mozart nagy operái közül az egyik legérdekesebbnek létrejötte és librettója miatt, ezen belül pedig Ferrando szerepe, mint tenor-szerep, közel áll hozzám, tekintettel arra, hogy magam is tenor vagyok.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hátrányos helyzetű gyermekek zeneoktatásaSzakál, Boglárka; Horváth, Bence; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékA zene egyetemes nyelv, amely képes hidakat építeni emberek és kultúrák között, fejleszti az érzelmi intelligenciát, és erősíti a közösségi érzést.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Bárdos Lajos I–II. Népdalrapszódiájának összevető elemzéseKozak , Olimpiu; Nagy, Máté; Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékDolgozatom középpontjában Bárdos Lajos két Népdalrapszódiájának összevető elemzése áll. Dolgozatom megírása által szeretnék átfogó képet adni a népdalfeldolgozások sajátosságairól.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zene terápiás hatásaSzász, Anna Zsófia; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékA zeneoktatás szerepe az autista spektrumzavarral küzdő gyermekek fejlesztésébenTétel Korlátozottan hozzáférhető Modest Petrovizs Muszorgszkij: A halál dalai és táncaiCsonki, Márta Flóra; Végh, Mónika; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékA szakdolgozatomban Muszorgszkij: A halál dalai és táncai dalciklst mutatom be. A dalciklus mellett említést zenek az orosz művészi élet körülményeiről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szemelvények az amerikai minimalista zeneirodalombólPéter , Zsigmond Domonkos; Zombola, Péter; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékDolgozatomban az amerikai minimalista zene kialakulásának és szerkezetének felépítését mutatom be. Öt neves minimalista zeneszerző művét, illetve műrészletét használom fel. A művek mellett a zeneszerzők pályafutását is ismertetem. Érdekességként szemléltetek néhány európai és amerikai zeneirodalmi idézetet a korábbi zenetörténeti korszakokból, amelyek a stílus valamilyen elemét tartalmazzák. A zene mellett a társművészetek minimalista vonásairól is írok.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zeneterápia és az alternatív zenepedagógia pozitív pszichés és társadalmi hatásai a gyermekek nevelésébenKoszta, Éva; Váradi , Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékSokat gondolkodtam szakdolgozatom témájának megválasztásáról, mivel szerettem volna valami olyasmiről írni, amely érdeklődésem tárgyát képezi. Amikor eszembe ötlött annak a területnek a tüzetesebb átfésülése, ahol a zeneterápia és a zenepszichológia találkozik egymással, nem volt bennem több kérdés.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A helyes légzés tanításának módszerei az alapfokú fuvolaoktatás soránDomján, Blanka; Romos, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékSzakdolgozatom központi témájaként a fúvós légzés alapfokú oktatás során történő elsajátításának fontosságáról írok, mert úgy gondolom, hogy a helyes légzés elengedhetetlen egy fúvós hangszeres számára, és ez általános iskolában már tanulható, tanítható.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Giovanni Gabrieli zenei stílusának változása a fiatalkori kompozícióitól az érett kori művészetéigHadamcsik, Enikő; Horváth, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékA reneszánsz és a kora barokk korszak közötti átmeneti időszak igen meghatározó a zenetörténetben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Musicality of Movement és más mozgáson alapuló módszerek az énektanításbanCsörgeő, Kata; Ettererné Dezső , Virág; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének TanszékSzakdolgozatomban olyan módszereket sorolok fel, melyeket az énektnításban is lehetne kamatoztatni. Ilyen például az Alexander-módszer, a Kovács-módszer, a Musicality of Movement (MoM), magyarul a Mozdulat Zeneisége, melyeket konkrét gyakorlatokkal és esetenként képekkel szemléltetek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A népzene, mint a magyar zongorairodalom anyanyelvi forrásaKönyves, Kata; Duffek, Mihály; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar::Billentyűs Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs TanszékEgykoron a népzene a mindennapos élet részét képezte, de a XVIII. század második felére kiszorult a városokból. Kodály Zoltán és Bartók Béla volt az a két zeneszerző, aki a magyar népdalanyag összegyűjtésére és tudományos igényű rendszerezésére vállalkozott népi örökségünk megőrzésének céljából. Később számos népzenei ihletésű zenemű, közöttük zongoradarabok születtek. Míg egyes zeneszerzők saját gyűjtésük során kutatták fel a népzenében rejlő lehetőségeket, mások csupán elődeik kutatási anyagait tanulmányozva nyertek ihletet. Az így keletkezett zongoraművek között egyaránt találhatóak pódiumra szánt és oktatási célzatú darabok is. A zongorairodalomban megjelenő népzene két módon vált a műzene részévé: vagy az eredeti népdalt látták el kísérettel a szerzők, vagy népzenei hangulatú, illetve arra emlékeztető stílusban komponáltak.