Hallgatói dolgozatok (Zeneművészeti Kar)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Zeneművészeti Kar) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 341)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 16. századi spanyol vihuelazenePindzsuja, Bence; Csorba, Gergő; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékDolgozatomban bemutatom a 16. századi spanyol vihuelazene kiemelkedő alakjait, a vihuela felépítését, a hangszer megszólaltatásának technikáját, a tabulatúrás lejegyzés fajtáit és elemzem a hét spanyol vihuelista szerző munkáját.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 18. századi átmeneti időszak zeneszerzőinek hatása a bécsi klasszikus zenei nyelv kialakulására(2013-06-07T06:44:14Z) Veres, Anett; S. Szabó, Márta; Debreceni Egyetem::Tudományegyetemi Karok::Zenem?vészeti Kar; DE--TEK--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékAz általános zenetörténeti szemlélet szerint a zenei időszakok konkrét korszakokra különülnek el. Ily módon egy-egy évszám közé behatárolva megkülönböztetjük például a barokk és a bécsi klasszicizmus korát, azonban kevesebb szó esik azon művekről, vagy éppen kevesebb kompozíció hangzik el a koncertéletben azon művekből, melyek azokban az években születtek, melyekben a barokk zene stílusjegyei lassanként átalakultak a bécsi klasszicista zenévé.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 20. századi orosz hegedűversenyekBalogh, Zsanett; Ittzés, Tamás; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékSzakdolgozatomban a 20. századi orosz zeneszerzők hegedűversenyeit mutatom be a dallam és a szólista feladatainak szempontjából. Ehhez legfőképp Szergej Prokofjev 1. D dúr hegedűversenyét fogom elemezni. Több okból kifolyólag esett a választásom erre a témára, a legfőbb indokom az volt, hogy ezek azok a művek, melyeknek sajátos keleties hangzásvilága már egészen kiskoromban magával ragadott, s melyek többségét az évek előrehaladtával játszani is szeretném. A másik okot az orosz zenei kultúra általi kíváncsiságom adta, ugyanis mélyebben akarom tanulmányozni kedvenc műveim háttértörténeteit és a zeneszerzők életének azon szakaszait, melyben ihletet szereztek a komponálásukhoz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A helyes légzés tanításának módszerei az alapfokú fuvolaoktatás soránDomján, Blanka; Romos, Zsolt; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékSzakdolgozatom központi témájaként a fúvós légzés alapfokú oktatás során történő elsajátításának fontosságáról írok, mert úgy gondolom, hogy a helyes légzés elengedhetetlen egy fúvós hangszeres számára, és ez általános iskolában már tanulható, tanítható.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A klasszikus gitár és a pengetős hangszerek kapcsolata a világvallásokkalKeller, András; Óváry, Zoltán; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékA pengetős hangszerek megjelenésüktől fogva részesei voltak az emberiség világi és vallási életéneket is. A legtöbb hívőt számláló vallások kultúrájához több pengetős hangszer is köthető.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A levegő, szájtartás és hangindításOláh, Renáta Krisztina; Szabó, Krisztián Péter; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékÍrásomban a klarinét fejlődésével foglalkoztam. De főtémának a levegővezetést, szájtartást és a hangindítást tettem. Az alapok elsajátítása és helyes átadásának a kifejtése és megértése volt a főcél. Közben, pedig több új információval is találkozhatunk. Kitértem benne a zene jótékony hatásaira is. Ugyanis ez a mindennapjaink részét képezheti. Érdekes terápiák vannak ezzel kapcsolatban, így mindenképp érdemesnek találtam a kisebb kutatást a témában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A népzene, mint a magyar zongorairodalom anyanyelvi forrásaKönyves, Kata; Duffek, Mihály; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar::Billentyűs Tanszék; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs TanszékEgykoron a népzene a mindennapos élet részét képezte, de a XVIII. század második felére kiszorult a városokból. Kodály Zoltán és Bartók Béla volt az a két zeneszerző, aki a magyar népdalanyag összegyűjtésére és tudományos igényű rendszerezésére vállalkozott népi örökségünk megőrzésének céljából. Később számos népzenei ihletésű zenemű, közöttük zongoradarabok születtek. Míg egyes zeneszerzők saját gyűjtésük során kutatták fel a népzenében rejlő lehetőségeket, mások csupán elődeik kutatási anyagait tanulmányozva nyertek ihletet. Az így keletkezett zongoraművek között egyaránt találhatóak pódiumra szánt és oktatási célzatú darabok is. A zongorairodalomban megjelenő népzene két módon vált a műzene részévé: vagy az eredeti népdalt látták el kísérettel a szerzők, vagy népzenei hangulatú, illetve arra emlékeztető stílusban komponáltak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A reneszánsz korszak tabulatúrái a modern kottalejegyzési ismereteink tükrébenTakács, Nikolett; Csorba, Gergő; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékJelen szakdolgozat témája a reneszánsz korszak; a reneszánszkori pengetős hangszerek, különös tekintettel a vihuelára és a lantra; a korabeli tabulatúrák kialakulása és rendszere; a Luis Milan által átformált és használt olasz tabulatúra szerkezeti összehasonlítása a ma is használt kottaírással a szerző Libro de música de vihuela de mano intitulado El Maestro (magyarul: Vihuela de mano-ra írt zenék könyve, amelynek címe El Maestro) című művében kiadott Pavanja nyomán, mely az első és második tónusban íródott, valamint a korszak pengetési módozatai.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A rézfúvós hangszerek és a harsona kialakulásaÁdám, Kristóf; Káip, Róbert; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Rézfúvós- és Ütőhangszer TanszékDolgozatomban a rézfúvós hangszerek és a harsona kialakulásának témáját dolgozom fel. A fúvós hangszerek kialakulását egészen az őskorig visszatekintve vizsgálom, majd ezt követően az egyes rézfúvós hangszerekkel külön- külön foglalkozom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A XX. század magyar énekmetodikai szakirodalmainak összehasonlításaNagy, Petronella; Iván , Ildikó; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Magánének TanszékSzakdolgozatom témájául "A XX. század magyar énekmetodikai szakirodalmainak összehasonlítása" címmel kütatási területet választottam, a közelmúltban megjelent néhány ilyen jellegű írás alapján.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zene terápiás hatásaSzász, Anna Zsófia; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékA zeneoktatás szerepe az autista spektrumzavarral küzdő gyermekek fejlesztésébenTétel Korlátozottan hozzáférhető A zeneterápia és az alternatív zenepedagógia pozitív pszichés és társadalmi hatásai a gyermekek nevelésébenKoszta, Éva; Váradi , Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Vonós TanszékSokat gondolkodtam szakdolgozatom témájának megválasztásáról, mivel szerettem volna valami olyasmiről írni, amely érdeklődésem tárgyát képezi. Amikor eszembe ötlött annak a területnek a tüzetesebb átfésülése, ahol a zeneterápia és a zenepszichológia találkozik egymással, nem volt bennem több kérdés.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zongora szerepe a kamarazenébenOláh, Barbara; Pless, Attila; DE--Zeneművészeti Kar--Billentyűs TanszékDolgozatomban a zongora sokrétű funkcióit taglalom a kamarazenében, egyes korszakokon átívelően, illetve néhány fontos zeneszerzőről is említést teszek, akik nélkül ez a műfaj igen gyér lenne. Főként olyan kamaraműveken keresztül mutatom be az adott korszakok billentyűs zenéjét, amelyekhez nekem is volt a gyakorlatban szerencsém.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Ádám Jenő , a zenepedagógus(2013-06-07T06:45:56Z) Farkas, Alíz; Kedvesné Hercegh, Mária; Debreceni Egyetem::Tudományegyetemi Karok::Zenem?vészeti Kar; DE--TEK--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékDolgozatomban zenepedagógiai munkásságát emeltem ki. Leend szolfézstanárként elengedhetetlen alapm nek tartom Ádám Jen módszertankönyvét, melyet oly nagy szaktudással és szeretettel írt a jöv pedagógusainak. A következ néhány oldallal szeretnék tisztelettel adózni emlékének, és hozzájárulni ahhoz, hogy neve méltó helyet foglaljon el a köztudatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Affektusok a barokk zenében(2013-06-07T06:55:22Z) Boczán, Zsófia; Viha, Levente; Debreceni Egyetem::Tudományegyetemi Karok::Zenem?vészeti Kar; DE--TEK--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékSzinte valamennyi jelentős zenei szakirodalmi munka, mikor az ún. affektustan vagy affektuselmélet tárgyalásába kezd, már az adott fejezet első soraiban felbukkan René Descartes (1596-1650) neve. Nem véletlen, mivel a téma etikai-fiziológiai tárgyalása nélkülözhetetlen.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az alapfokú klarinétoktatás első évében megjelenő lehetséges problémák összegzése és ezek kezelése(2013-06-07T06:59:10Z) Derecskei, Zsolt; Szabó, János; Debreceni Egyetem::Tudományegyetemi Karok::Zenem?vészeti Kar; DE--TEK--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékFontos, hogy egy zenetanár észrevegye a javítható, és ugyanakkor a javíthatatlan problémákat is. Ahhoz, hogy valaki klarinétozhasson, rengeteg kritériumnak kell megfelelnie. Minden ember nem lesz alkalmas, ezt kell időben észrevenni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az alapfokú klarinétoktatás módszertana a gyakorlatban(2013-05-10T09:06:28Z) Figyász, Éva; Szabó, János; Debreceni Egyetem::Tudományegyetemi Karok::Zenem?vészeti Kar; DE--TEK--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékA zene egyéniségfejlesztő, olyan emberformáló erővel bír, amely kihat az egész személyiségre, érzelmileg kiegyensúlyozottabbá tesz, feloldja a belső feszültségeket, szorongást. Értelmi képességeket, képzeteket, gondolkodást továbbá ritmuskészséget, mozgáskoordinációt fejleszt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az alapfokú klarinétoktatásban használatos előadási darabok, mint a hangigény alakítói(2013-05-13T11:46:11Z) Molnár, Ildikó; Szabó, János; Debreceni Egyetem::Tudományegyetemi Karok::Zenem?vészeti Kar; DE--TEK--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékA klarinét a fafúvós hangszerek családjába tartozik. Megalkotása Johann Christian Denner nürnbergi hangszerkészítő mester nevéhez köthető az 1700-as években. Készítője számára az ötletet valószínűleg a chalumeau egyszerű nyelves, fúvókával ellátott népi hangszer adhatta. Elsőként a klarinét elnevezéssel 1732-ben találkozhatunk Johann Gottfried Walter lexikonjában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Alexander-technika alkalmazása zenészeknélCsejtei-Varga, Júlia; Hruby, Edit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékAlexander módszere számomra a tudatosságot, a rossz berögződésektől való szabadulást és a természetes úthoz való visszatérést jelenti. Tulajdonképpen nem csak zenélés, éneklés vagy szónoklás közben használjuk, hanem életünk minden pillanatában. Ez egy életforma, ami kihat az egészségünkre, a légzésünkre, a zenélésünkre, az éneklésünkre és a pszichénkre is. Bízom benne, hogy minden olvasó számára akadt hasznos információ a szakdolgozatomban, melyet saját életében és munkájában felhasználva közelebb kerül saját magához, a szokásaihoz, berögződéseihez és ezek által a céljai könnyebb eléréséhez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az alkalmazkodó ritmus a magyar népdalokban és megjelenése a tanítás során(2013-06-07T06:48:14Z) Héjja, Bella Emerencia; Ordasi, Péter; Debreceni Egyetem::Tudományegyetemi Karok::Zenem?vészeti Kar; DE--TEK--Zeneművészeti Kar--Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés TanszékDolgozatomban a magyar népdalokban megjelenő alkalmazkodó ritmus jelenségére szeretném felhívni a figyelmet, illetve annak a tanítás során fellépő problémáira. Szeretnék támpontot, ötleteket adni ezeknek a nehézségeknek orvoslására.