Hallgatói dolgozatok (Sporttudományi Koordinációs Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Természettudományi és Technológiai Kar Tanácsának 2009. november 25.-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEAba. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Sporttudományi Koordinációs Intézet) Szerző szerinti böngészés "Bíró, Melinda"
Megjelenítve 1 - 8 (Összesen 8)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A FIFA videójáték hatásának vizsgálata utánpótláskorú labdarúgóknálMolnár , Máté; Sándor; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA mai modern világunkban a videójáték nélkülözhetetlen időtöltés és elfoglaltság. Teljes mértékben beépült a mindennapi tevékenységeink közé. A videójátékok tárháza a maga óriási kínálatával igen széles társadalmi réteg megmozgatására képes. Kutatásomban azt tűztem ki célul, hogy megvizsgáljam a versenyszerű igazolt utánpótláskorú labdarúgóknál milyen típusú játékok milyen mértékben vannak jelen. A labdarúgók körében (is) elterjedt a FIFA Football nevezetű videojáték. Éppen ezért további célként fogalmaztam meg, hogy megvizsgáljam azt, hogy a FIFA videójáték milyen hatással van a versenyszerűen igazolt utánpótláskorú labdarúgóknak a pályán hozott teljesítőképességükre és gondolkodásukra. Szakdolgozati kutatásom során primer és szekunder adatgyűjtést végeztem. Szekunder forrásokkal dolgoztam a kiválasztott téma megismeréséhez és összességében ez adott alapot a primer kutatásomnak melyet kikérdezés formájában végeztem el. A kikérdezés módszerénél maga a kutatás témájához kapcsolódó kérdéskör segítségével szerzünk információt, amelyet összegyűjtünk, rendszerezünk és konklúziót vonunk le. A vizsgálatban (n=21) igazolt utánpótláskorú labdarúgó vett részt. Eredményeim megmutatták azt, hogy a mozgásos játékok és a videójátékok játszási aránya teljes mértékben megegyezik. Mind a két játékforma egyenlő mennyiségű választ kapott a kitöltőktől hiszen a megkérdezettek minden tagja igazolt versenyszerű labdarúgó, akiknek életritmusuk a mindennapos testmozgás és sport, de a mai modern világban és a rohamosan fejlődő technológiával arra is lehetett következtetni, hogy a videójátékok világa utat tör és fontos szerepet kap a sportolók mindennapjaiban. A kiértékelt kérőív egyik kérdése megmutatta, hogy a feltételezett területek, mint a problémamegoldás, eredményorientáltság, reakciógyorsaság, taktikai gondolkodás, illetve a döntési képesség mind javuló tendenciát mutatott, tehát fejlesztő hatással bírt a labdarúgó gyermekekre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mozgásos játékok hatása a fiatalok testkultúrájáraSuba, Máté; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetNapjaink egyik leginkább foglalkoztatott témája a fiatalok testi és lelki egészsége. Rengeteg kutatás és felmérés igazolja, hogy a mai fiatalok sokkal kevesebb testmozgást végeznek, mint amennyire szükségük lenne és nem követnek egészséges életmódot sem. Ennek okát a mozgásban szegény életmód és a helytelen rendszertelen étkezéshez kötik a legtöbb esetben. A mai modern technológia is negatív hatást gyakorol a fiatalokra, ugyanis a szabadban töltött órák helyett, inkább a számítógép és a telefon előtt töltik az idejüket. A mozgás és a játék elengedhetetlen tényezők az ember életében, így tehát érdemes törekedni arra, hogy helyet kapjanak az emberek mindennapjaiban. Kutatásom céljául a mozgásos játékok fontosságát, pozitív megvilágítását és nélkülözhetetlenségének kiemelését tűztem ki. Vizsgálatomban kíváncsi voltam arra, hogy az emberek mennyire vannak tisztában a mozgásos játékok hatásaival és hogyan ítélik meg a fiatalok játékkal való időtöltését. A kutatásom alapossága érdekében egyaránt felhasználtam hazai és külföldi szakirodalmakat, kutatásokat. A minél részletesebb meglátások és vélemények begyűjtése érdekében a kikérdezés módszerét alkalmaztam egy kérdőív formájában. Úgy gondolom, hogy a kérdőív ideális módszer arra, hogy minden meghatározó témát érintve tudjam feltenni azokat a kérdéseket, amelyek segítik a kutatómunkám. A vizsgálatban 83 fő vett részt. Eredményeim azt mutatják, hogy a fiatalok sokkal kevesebb időt töltenek mozgásos játékkal, mint kellene. Az is kiderült, hogy a fiatalok leginkább különböző számítógépes, telefonos vagy videojátékkal szeretik tölteni szabadidejüket. Továbbá választ kaptam arra a kérdésre is, hogy az emberek szerint a mozgásos játékokat elsősorban az iskolában játszák, otthoni körülmények között nem jellemző. Mindezek mellett az is kiderült, hogy elsősorban a csapatjátékokat preferálják az egyéni játékokkal szemben, valamint főként a labdás játékok azok, amelyet előszeretettel játszanak. Összességében elmondható, hogy bár az emberek többsége tisztában van a mozgásos játékok számtalan pozitív hatásával, mégsem fordítanak rájuk több időt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az úszásnemek oktatásának sorrendiségeSzalai, Gergő; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy az úszás oktatásával foglalkozó szakemberek melyik úszásnemmel kezdik az oktatást. Továbbá a megválasztáskor milyen szempontokat vesznek figyelembe és melyeket tartják a legfontosabbnak. Milyen hosszú foglalkozásokat tartanak és hány főnek. Külön rákérdeztem, hogy bizonyos korcsoportokban melyik úszásnemmel kezdik az oktatást és miért azt választották. Kíváncsi voltam, a szakemberek véleményére az úszásnemekkel kapcsolatban is, ezért több kérdést is feltettem, hogy mely technikai elemeket tartják nehéznek, illetve könnyűnek megtanítani. Kívácsi voltam, melyik úszásnemet tartják legfontosabbnak, ha az életvédelmi szempontokat veszik figyelembe.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A jutalmazás és büntetés mint nevelési módszer vizsgálata edzőknél és testnevelőknélHegedűs, Györk Zoltán; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA jutalmazás és büntetés egy pedagógiai módszer melyre a kutatók már számos vizsgálatot végeztek. Leendő testnevelőtanárként és labdarúgó edzőként kíváncsi voltam arra, hogy a labdarúgásban a jutalmazás és büntetés módszerét milyen mértékben alkalmazzák a sportszakemberek, valamint milyen hatással vannak ezek a pedagógiai módszerek az utánpótlás sportolók teljesítményére. Vizsgálatomban két módszert alkalmaztam a kutatási hipotéziseim igazolására. Az egyik módszer a kikérdezés módszere, ahol összesen 93 testnevelőt és edzőt kérdeztem meg az általuk használt pedagógiai módszerekről. A másik módszer pedig egy általam készített teszt volt, amit az U13/14-es csapatomból 28 játékos hajtott végre. A játékosok háromszor hajtották végre a feladatot. Minden mérés alkalmával rögzítve volt a teljesítés ideje és a szerzett gólok száma. A kérdőíves vizsgálat eredményei azt mutatták, hogy a vizsgálati alanyok leginkább a jutalmazás módszerét alkalmazzák. Választ kaptam arra is, hogy ami a legjobban befolyásolja a nevelési módszer kiválasztását az a tanuló/sportoló személyisége, és az edző testnevelő személyisége. Harmadik legmeghatározóbb befolyásoló tényező az edző-sportoló vagy tanár-diák kapcsolat. Meglepett, hogy az életkor nem bizonyult meghatározó tényezőnek. A teszt felmérésekor azt az eredményt kaptam, hogy a jutalmazás jobban motiválta a játékosokat, mint a büntetés. Nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy mennyit jelent a játékosok számára az, ha a vizsgált pedagógiai módszerek közül alkalmazzuk az egyiket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kiválasztás és beválás kérdésköre a kézilabda sportágbanPapp, Gabriella; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA kutatásom során a kiválasztás és beválás kérdéskörét vizsgáltam, a kézilabda sportágban. A kutatásom célja az volt, hogy megvizsgáljam mely kiválasztási mutatók vannak az edzők segítségére, milyen kiválasztási módszereket, próbákat, teszteket alkalmaznak leginkább a folyamat során, illetve kiválasztás vagy kiválasztódás jellemző e a kézilabdában. Továbbá célom volt megtudni, hogy milyen tulajdonságok, személyiségjegyek jellemzik a bevált sportolókat, mi szükséges ahhoz, hogy valaki sikeres kézilabdázó legyen. 2020-ban, a magyar kézilabdázásban egyfajta megújult elitképzés látott napvilágot, akkreditált akadémiák rendszerében. Hat helyszínen jöttek létre ilyen akadémiák. Kutatásomban kíváncsi voltam, vajon miben tudja elősegíteni ez a rendszer az ott nevelődő fiatal játékosokat, abban, hogy bevált sportoló válhasson belőlük. Kutatásom módszere az írásos kikérdezés volt. A kitöltők (n=108) 75%-a nő, és 25%-a férfi. Az eredmények azt mutatták, hogy a kézilabdában, kiválasztás van, és a kondicionális (81,5%) és a koordinációs (75,9%) képességek felmérésére fektetik a legnagyobb hangsúlyt az edzők. Az eredményeim azt mutatják, hogy a siker kulcsa nem más, mint a kitartás, és a szorgalom (58,3%), ám itt meglepetésemre hatalmas szerepet tulajdonítottak az edzőnek (63,9%) is, aki személyiségével, és sportolóival való kapcsolata által igen sokat hozzá tud tenni a folyamat pozitív végkifejletéhez. Az eredmények tükrében ahhoz, hogy valaki bevált legyen ugyan csak elengedhetetlen a kitartás, az akaraterő és a szorgalom, valamint a megfelelő edzésminőség, és a megfelelő edzéstechnika is. A válaszadók nagy része úgy véli, hogy az akadémiai rendszer nagy mértékben tudja segíteni a beválás folyamatát, azáltal, hogy több edzéslehetőséget biztosít, minőségibb edzéseket biztosít a lehetőségek/környezeti adottságok által, valamint több lehetőség van az egyéni képzésekre is. Az eredmények mindenképpen segítségemre lehetnek a jövőben, akár a saját munkásságom során is, mint testnevelő tanár, kézilabdaedző.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tehetséggondozás és sportágválasztás a labdarúgás sportágbanSzabados, Máté; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA kutatásomban a sportágválasztást és a tehetség kibontakozását befolyásoló tényezőket vizsgáltam a labdarúgók körében. A témaválasztásomban fontos, szerepet játszott, hogy mai napig űzöm a sportágat és mellette edzőként is tevékenykedek, ezért számos kérdés felmerült bennem a sportággal kapcsolatosan. Melyek a leginkább befolyásoló tényezők a sportágválasztásban? A család, a média vagy esetleg a testnevelő és az edző? A tehetség kibontakozásához melyek azok a tényezők, amelyek a legfontosabbak? Számos kérdés, amely a napjainkban is foglalkoztatja a szakembereket. E témák számos kutatásban kaptak központi szerepet különböző sportágakban, ezért a célom volt megvizsgálni ezeket a kérdéseket a labdarúgás sportágban. A kutatásomban számos területet vizsgáltam meg: egyfelől felmértem a kitöltők, milyen szinten űzik a labdarúgást, a szüleik mely sportágat űzték korábban, a sportolók milyen településen laknak, kik a példaképeik, de természetesen megvizsgáltam mennyire fontos a testnevelő és az edző szerepe a sportágválasztásban, miért kezdtek el sportolni, miért a labdarúgást választották és melyek azok a tényezők, amik a tehetség kibontakozásában a legfontosabb. A kutatás kérdéseinek megválaszolásához a kikérdezéses kérdőíves módszert alkalmaztam Révész László (2008) és az MLSZ által kiadott (2013) kutatás kérdéseinek adaptációjának segítségével. A kérdőívemet online formában töltötték ki a labdarúgók 2022 márciusában és áprilisában. A kitöltők (N=109) 77,1%-a férfi és a 22,9%-a, pedig nő volt. Az eredmények azt mutatják, hogy bár fontos a szülők szerepe a sportágválasztásban, de nem a szülőnek van a legmeghatározóbb szerepe a sportágválasztásban, hanem a sportág iránti szeretetnek és a barátoknak. Vizsgálatomban az is kiderült, hogy a médiának egyre nagyobb szerepe van. A sportoló választásában és a sportág népszerűsége és a sportolói példakép közül a sportág népszerűsége a domináns. Az eredmények tükrében beigazolódott azon felvetésem, hogy bár a testnevelőnek és az edzőnek fontos szerepe van a sportágválasztásban, de csak kis mértékben befolyásolja. Szintén beigazolódott az a feltételezésem, hogy a tehetség kibontakozásához a legfontosabb tényező a kitartás és a hozzáállás. A kutatásom a célját elérte, amely friss adatokkal bővíti a sportágválasztással és tehetséggondozással foglalkozó kutatások sorát. Az eredmények nagyon jó tapasztalatok és visszajelzések a labdarúgás sportág népszerűségének megőrzéséhez, de bármely sportág számára hasznos lehet. Kulcsszavak: sportágválasztás, tehetséggondozás, labdarúgás, testnevelő, edzőTétel Korlátozottan hozzáférhető A testnevelés óra tartalma és a kognitív tanulási képességek közötti összefüggések vizsgálata 12-15 éves tanulók körébenSzabó, Odett; Kovács-Nagy, Klára; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetSzakdolgozatom feltárja az iskolában megvalósuló testmozgás elsődleges helyszínének, a testnevelés órának és a kognitív képességeknek a kapcsolatát. Kutatási témámra azért esett a választásom, mert leendő testnevelő tanárként szeretném maximalizálni a tanóráim hatásfokát, mind a fizikai képességek, mind a szellemi teljesítmény tekintetében. Számos tanulmányból kiderült, hogy a fizikai aktivitás és a kognitív képességek között pozitív a kapcsolat, azonban az általam olvasottak nem foglalkoztak részletesen a mozgásanyag tartalmával. Innen ered a kutatásom célja: a testnevelés óra összefüggéseinek vizsgálata a kognitív teljesítménnyel, azon belül is a figyelemmel és a munkamemóriával az óra mozgásanyagának függvényében. Vizsgálatom során a figyelem mérésére Pieron tesztet, míg a munkamemória méréséhez számterjedelem tesztet alkalmaztam. A vizsgálati személyek egy debreceni hatosztályos gimnázium 7. és 9. évfolyamos diákjai voltak, összesen 77 fő. Az adatfelvételre 2021. decemberében került sor. A kapott adatok elemzése SPSS program segítségével, kétmintás t-próba által történt. A vizsgálatból kiderült, hogy a testnevelés óra minden esetben pozitívan befolyásolja a kognitív képességeken belül a figyelmet és a munkamemóriát, tartalmát tekintve pedig a játék tematikájú tanóra és a rendgyakorlatokból, gimnasztikai gyakorlatokból álló tanóra hatása között szignifikáns különbség van. A játék óra után, a kísérleti csoportnál magasabb fokú pozitív változás állt fenn a figyelem tesztek eredményeiben, mint a kontroll csoportnál.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Vallás és sportVadász, Péter; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA testmozgás és a spiritualitás egyidős az emberiséggel. Mindkettő az ember javát szolgálja és általuk lehetőségünk van önmagunk egy jobb verziójának kiteljesítésére. Napja-inkban kevés szó esik ezen témák metszetéről, hiszen sokan éles szakadékot látnak a két terület között. Mai világunkban, úgy gondolom, érdemes figyelmet szentelni olyan területek kapcsolatára, amelyekből testi-lelki jóllét szempontjából profitálhatnak az emberek. Kutatásom céljául a test és lélek kapcsolatának, valamint a sport és a spiritualitás ösz-szefüggésének a vizsgálatát tűztem ki. Ezen felül a tárgyalt területekhez fűződő attitűdről, megítélésről is szerettem volna több információt szerezni. A kutatást releváns hazai és kül-földi szakirodalmak felhasználásával igyekeztem minél laposabbá tenni. Hogy minél széle-sebb rálátást nyerjek a témára és a vizsgált minta attitűdjére is, az írásos kikérdezés módsze-rét választottam, amelyet két (Goggle) kérdőív segítségével hajtottam végre. A kérdőívek egyikét angol nyelvre is lefordítottam, hogy külföldi egyházi személyekhez is eljuttassam. Úgy véltem, ezzel a módszerrel tudok minél több adatot szerezni minél több embertől. A vizsgálatban sportolók és exsportolók (n=54), illetve egyházi személyek (n=12) vettek részt. A sportolók számára készített kérdőívet közösségi oldalamon osztottam meg többször, míg az egyházi személyeket online felületen kerestem a számukra készített kérdőívvel kapcso-latban. A kapott eredményeim azt mutatják, hogy a sportolók nagyobb jelentőséget tulajdoní-tanak a spiritualitásnak és azonosulni tudnak a spiritualitásból származó értékrenddel. Ezen felül többségében pozitívnak látják a keresztény egyház attitűdjét a sportra és testmozgásra vonatkozóan, továbbá úgy látják, hogy az egyházi személyeknek is szükséges lehet a sport, amelyből a spirituális éltre nézve is hasznuk származhat. Eredményeimből azt következtet-tem, egyházi személyek egyet értenek a bibliai testkultúrális ajánlásokkal és jelentős időt fordítanak testmozgásra. Mindezek mellett, úgy vélik a sport béli értékrend összeegyeztet-hető a keresztény értékrenddel és a spiritualitásból fakadó lelki harmónia is teljesítmény fokozó hatású lehet.