Hallgatói dolgozatok (Sporttudományi Koordinációs Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Sporttudományi Koordinációs Intézet 2022-ban létrejött hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.
“A sikeres záróvizsgát tett hallgató szakdolgozatát vagy diplomamunkáját a felsőoktatási intézmény tanulmányi rendszerében teljes egészében tárolja, és azokról nyilvántartást vezet. A tárolt szakdolgozatokat és diplomamunkákat – jogszabályban meghatározottak szerint titkosított részek kivételével – a tanulmányi rendszeren keresztül korlátozás nélkül hozzáférhetővé és kereshetővé kell tenni.” A törvényről további részletek: Felsőokt. tv. (új) - 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Sporttudományi Koordinációs Intézet) Cím szerinti böngészés
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 11-14 éves korosztály sportolási szokásainak és az egészséges életmódhoz való viszonyának vizsgákataFerenczi, Milán; Lenténé Puskás, Andrea; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetAz elhízás napjainkban már népbetegségnek számít, mely számos káros következménnyel párosul. A Központi Statisztikai Hivatal egészségre és a gyermekek egészségére vonatkozó 2017-es felmérési adatai alapján egyértelműen megállapítható, hogy hazánkban a felnőtt lakosság több mint fele túlsúlyos, mely nagymértékben a nem megfelelő táplálkozási szokásoknak és a fizikai aktivitás hiányának, illetve elégtelen szintjének következménye. Kutatási témám megválasztásában meghatározó volt az a világszerte megfigyelhető szomorú tény, hogy az elhízás és a túlsúly napjainkban már nemcsak a felnőtteket, hanem a kisgyermekeket is érinti. A korai, gyermekkorban vagy serdülőkorban történő elhízás nehezen megállítható és még nehezebben visszafordítható folyamat. Az egészséges életmód alapvető kiindulópontja annak, hogy megőrizzük egészségünket, egészségesek maradjunk, de ezért sokat kell tenni. Ez valójában egy életforma, mely bármikor megváltozhat külső hatások nyomására, de az ember által - saját belső igényének megfelelően bármikor megváltoztatható. Kutatásom célja volt feltárni az általános iskola felső tagozatos diákok rendszeres testmozgáshoz való viszonyát és az egészséges életmóddal kapcsolatos gondolkodás módját, a rendszeres testmozgás mindennapokban való megjelenését, a szülők sportolási szokásainak hatását a gyerekekre, továbbá a fiatalok egészségtudatos szemlélete és a sportolási szokásai közötti összefüggést. A kutatási kérdéseim feltárása és hipotéziseim igazolásának érdekében kérdőíves vizsgálatot végeztem a 11-14 éves korosztály körében. A kérdőívek adatainak feldolgozása és értékelése után megállapítottam, hogy a fiatalok egészségtudatos magatartása nagyon hiányos, felületes. Sok esetben elméleti információkkal, tudással rendelkeznek, de a tanúsított magaratásuk nem mindig egyezik azzal, amit gondolnak. Úgy gondolom, hogy a legnagyobb problémát a gyerekek jelenlegi életmódjában a tudatos magatartás hiánya okozza. A legtöbben nincsenek tisztában az életmód egészségre gyakorolt hatásával. A tanulmányom eredményeit elemezve megállapítható, hogy vannak kedvező mutatók, melyekre lehet építeni és rávilágítanak arra, hogy már elindult egy folyamat, de még a hosszú út elején járunk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A DÖNTÉS HÁTTERÉBEN ÁLLÓ KOGNITÍV KÉPESSÉGEK ÉS STRESSZ TOLERANCIA SZINTJÉNEK ÖSSZEHASONLÍTÓ ELEMZÉSE KEZDŐ ÉS TAPASZTALT SPORTOLÓKNÁLDonka, Dorottya Bianka; Balogh, László; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetKiemelten fontos a csapatjátékokban, a döntés hátterében álló, a végrehajtás minőségét befolyásoló képességek szintje. A kutatásomban azon döntést meghatározó tényezők vizsgálatát állítom középpontba, melyek meghatározzák egy adott játékos sportteljesítményét, különbséget tesznek a jó és a kiváló sportolók között. A játékintelligencia összetevői közül kutatásunkban kiemelten foglalkozunk a stressztűrő képességgel, és a döntés hátterében álló kognitív képességekkel. A sportteljesítményt számos különböző komponens alapján vizsgálhatjuk például sportágak, nemek, életkor, érzelmi intelligencia, játékintelligencia, játéktapasztalat, stressztűrőképesség tekintetében. Kérdés, hogy a tapasztalt és kezdő sportolók között találunk-e olyan összefüggést, ami a stressz tűrőképesség és döntés helyessége között mutat kapcsolatot. A kutatásunk módszere kísérlet. Keresztmetszeti vizsgálatot végeztünk 41 férfi és 13 nő csapatsportolón. Kognitív képességekre a VTS DT programcsomagját, stressz mérésre az MDE Heidelberg Stressz Holterét (gasztro, HR, TH, GSR) használtuk. A 35 perces mérés során az első szakaszban nyugalmi állapotot, a második szakaszban egy 10 perces stresszhelyzetre (kognitív tesztre VTS-DT) való reakciót, a harmadik szakaszban pedig egy megnyugvási állapotot, latenciát mértünk. Szignifikáns eredményeket kaptunk, miszerint valóban van kapcsolat a nők és férfiak stressz tűrő és kognitív képessége között. A sportágak összehasonlítása során is szignifikáns eredményeket kaptunk, hiszen a futballisták minden más csapathoz képest rosszabban tűrték a stresszt, és többet hibáztak a VTS-DT teszt során. Kutatásunk során azt tapasztaltuk, hogy a sportteljesítményt befolyásoló tényezők vizsgálata korszerű eszközökkel hiánypótló és a fejlődés tekintetében elhanyagolhatatlan. Ehhez a valódi sporttevékenységet mintázó tesztekre, vagy a fizikai aktivitás közben való mérésre alkalmas műszerekre van szükség. Ezek az eredmények további kutatási területeket tárnak fel számunkra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A FÉRFI KÉZILABDA-EURÓPA-BAJNOKSÁG TÁMADÓ TECHNIKAI ELEMEINEK VÁLTOZÁSA 2016-TÓL NAPJAINKIGLosonczi, Gergő; Bíró, Imre; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA kézilabdázás, mint sport méltán napjaink meghatározó, népszerű és megkerülhetetlen csapatjátékává vált, nem csupán hazánkban, mindinkább nemzetközi szinten. Kutatásom során a 2016-tól 2022-ig lezajlott Férfi kézilabda-Európa-bajnokság elődöntőit és döntőit elemeztem, tehát kiemelt figyelmet fordítottam az időszerűen legjobb formában lévő válogatottak támadásban nyújtott teljesítményére, amely alapján következtetni tudtam arra, hogy adott esetben mely támadásformák bizonyultak eredményesebbnek, milyen kapura lövési formák bizonyultak a legbiztosabbnak és milyen különbségek vezettek az összecsapások végeredményeinek kialakulásához. A mérkőzések vizsgálatát utólagosan végeztem felvételről, melyek során számszerűsítettem a: 1. kapura lövési módok: a. fajtáját b. előfordulásuk gyakoriságát c. sikerességét/sikertelenségét 2. az akciók taktikai elemeinek a. előfordulásának gyakoriságát, b. sikerességét/sikertelenségétTétel Korlátozottan hozzáférhető A FIFA videójáték hatásának vizsgálata utánpótláskorú labdarúgóknálMolnár , Máté; Sándor; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA mai modern világunkban a videójáték nélkülözhetetlen időtöltés és elfoglaltság. Teljes mértékben beépült a mindennapi tevékenységeink közé. A videójátékok tárháza a maga óriási kínálatával igen széles társadalmi réteg megmozgatására képes. Kutatásomban azt tűztem ki célul, hogy megvizsgáljam a versenyszerű igazolt utánpótláskorú labdarúgóknál milyen típusú játékok milyen mértékben vannak jelen. A labdarúgók körében (is) elterjedt a FIFA Football nevezetű videojáték. Éppen ezért további célként fogalmaztam meg, hogy megvizsgáljam azt, hogy a FIFA videójáték milyen hatással van a versenyszerűen igazolt utánpótláskorú labdarúgóknak a pályán hozott teljesítőképességükre és gondolkodásukra. Szakdolgozati kutatásom során primer és szekunder adatgyűjtést végeztem. Szekunder forrásokkal dolgoztam a kiválasztott téma megismeréséhez és összességében ez adott alapot a primer kutatásomnak melyet kikérdezés formájában végeztem el. A kikérdezés módszerénél maga a kutatás témájához kapcsolódó kérdéskör segítségével szerzünk információt, amelyet összegyűjtünk, rendszerezünk és konklúziót vonunk le. A vizsgálatban (n=21) igazolt utánpótláskorú labdarúgó vett részt. Eredményeim megmutatták azt, hogy a mozgásos játékok és a videójátékok játszási aránya teljes mértékben megegyezik. Mind a két játékforma egyenlő mennyiségű választ kapott a kitöltőktől hiszen a megkérdezettek minden tagja igazolt versenyszerű labdarúgó, akiknek életritmusuk a mindennapos testmozgás és sport, de a mai modern világban és a rohamosan fejlődő technológiával arra is lehetett következtetni, hogy a videójátékok világa utat tör és fontos szerepet kap a sportolók mindennapjaiban. A kiértékelt kérőív egyik kérdése megmutatta, hogy a feltételezett területek, mint a problémamegoldás, eredményorientáltság, reakciógyorsaság, taktikai gondolkodás, illetve a döntési képesség mind javuló tendenciát mutatott, tehát fejlesztő hatással bírt a labdarúgó gyermekekre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyors lerohanások szerepe és hatékonysága a 2023-as női kézilabda világbajnokság első három helyezett csapatának vizsgálata soránKirály , Alexandra; Bíró, Eszter; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetJelen szakdolgozatomban a 2023-as női kézilabda világbajnokság első három helyezett csapatának gyors lerohanásainak variabilitását és hatékonyságát vizsgáltam. A három csapat három mérkőzését felvételről, utólag tekintettem meg és elemeztem az általam kialakított szempontrendszer alapján. Kutatásom célkitűzései közé tartozott, hogy részletes képet kapjak a csapatok indulásainak irányáról, típusairól (egyéni- csoportos, rövid-hosszú), továbbá a gyors középkezdések és a kapusok direkt kapura lövéseinek mennyiségéről és hatékonyságáról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hátúszás, mint első úszásnem tanításának vizsgálataUjj, Bercel; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA kutatásomban a hátúszás, mint első úszásnem tanításának a befolyásoló tényezőit vizsgáltam a többi úszásnemek között az úszófoglalkozások edzői, szakemberei körében. Úgy gondolom az úszás oktatásában fontos a gyermekek adottságainak kiismerése, ezt követően pedig megállapítani az elsőként tanítandó úszásnemet. A vizsgálatom nélkülözhetetlen lényege, hogy az úszásnemek közül mit tanítunk elsőnek, és miért. Kíváncsi voltam melyek a legfőképp befolyásoló tényezők az elsőként tanított úszásnem, jelen esetben a hátúszás elsajátításában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A JÁTÉKRENDSZEREK FEJLŐDÉSE ÉS AZ EREDMÉNYT BEFOLYÁSOLÓ SZEREPE A LABDARÚGÁSBANCzirják, Máté; Czóbelné Mester, Kata; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA labdarúgás taktikai fejlődése a XIX. századtól kezdőden magával hozta a játékrendszerek megjelenését, melyek a mai napig meghatározó tényezői a labdarúgásnak. Időről-időre új trendek tűntek fel, amelyek bizonyos ideig egyes csapatokat komoly sikerekre vezettek. A témaválasztásomat éppen ez inspirálta, hiszen magam is labdarúgó, illetve edző vagyok, így ismerni szeretném azokat a tényezőket, amelyek a csapatomat sikerre vezethetik. Kutatásom célja az volt, hogy megvizsgáljam, a mai modern labdarúgásban képesek-e a játékrendszerek döntően befolyásolni az eredményességet. Vizsgálatom során számos módszert alkalmaztam, hogy kutatási kérdéseimre és hipotéziseimre választ kapjak. Először elemzést végeztem, mely során megvizsgáltam, hogy az elmúlt 10 év Bajnokok Ligája győztesei milyen játékrendszereket alkalmaztak. Ezt követően kérdőíves felmérést végeztem a szurkolók körében, hogy megtudjam hogyan vélekednek a játékrendszerekkel kapcsolatos kérdésekről. Célcsoportomat azonban nemcsak a szurkolók, hanem az edzők is alkották. A szakértői véleményt erősítendően a kutatásom harmadik szakaszában interjút készítettem a többszörös magyar bajnok szakemberrel, Kondás Elemérrel, hogy megtudjam egy profi edző hogyan vélekedik a játékrendszerekről. Az eredmények kiértékelését követően a kutatási kérdéseimet sikerült megválaszolnom, miközben a hipotéziseim is kellően vizsgálat alá kerültek. Az első hipotézisem, amely során azt feltételeztem, hogy nincs egy olyan játékrendszer, amelynek alkalmazása garantálná a csapatok eredményességét, beigazolódott, hiszen az elmúlt tíz évben a BL győztesek hat különböző játékrendszert is alkalmaztak. Felvetésemet a Kondás Elemérrel készített interjú is megerősítette, hiszen a szakember szerint a játékrendszerek nem befolyásolják döntően a mérkőzések kimenetelét. A második hipotézisem szintén bizonyítást nyert, hiszen a kérdőívből kiderült, hogy a labdarúgó mérkőzéseket megtekintő nézők többsége, úgy gondolják, hogy a csapatok által alkalmazott játékrendszerek döntően befolyásolják az eredményességet. Következtetésként elmondható, hogy a játékrendszerek, habár fontos elemét képezik a labdarúgásnak, az eredményt döntően nem befolyásolják. Fontos viszont a játékosok pályán betöltött szerepe és feladata, melyek sokkal inkább meghatározzák egy csapat sikerességét. Ezt a tényt fontos szem előtt tartani az edzőknek, a játéksoknak és a szurkolóknak egyaránt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A levegő ki-és beáramlását szabályzó edzőmaszk alkalmazása különböző erőnléti mutatók változásában utánpótláskorú kézilabdázók körében (pilot-study)Teknős, Tamás; Pucsok , József Márton; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetEz a kutatás az állóképesség javítására összpontosít. A fáradtság kapcsán a leggyakoribb probléma az oxigénhiány, aminek következtében a játékosok többet hibáznak egy mérkőzésen. Továbbá az anaerob körülmények befolyásolhatják a mozgáskoordinációt, a koncentrációt és a hatékonyságot. Vitathatatlan, hogy a magasabb állóképességű sportolók sikeresebbek lehetnek. Az oxigénhiány nemcsak a meccseken, hanem az edzéseken is megjelenik. Ennek eredményeként az oxidatív stressz okozta mikrosérülések súlyosbodnak. A megoldás egy olyan edzésprogram kidolgozása, amely növeli az anaerob állóképességet. Ennek fejlesztésére alkalmas a Dr. Bruno Balke által, a hatvanas években kutatott és elterjedt magaslati edzés. Kimutatták, hogy a ritka levegő hipoxiás állapotot eredményez; ezért az ilyen körülmények között végzett edzés jelentősen javíthatja az anaerob állóképességet. A magaslati edzés körülményes és limitált a sportolók számára, ezért az ezredforduló olyan eszközök és módszerek fejlesztésére összpontosítottak, mint például a tanulmányban szereplő maszkok, amelyek ezt a hipoxiás környezetet próbálják megteremteni. A módszerről kimutatták, hogy növeli a VO2 max-t. Az edzések során a maszkok segítségével növekszik az anaerob állóképesség és megerősödnek a légzésben részt vevő izmok. Javul a tüdő és a vér oxigénfelvevő képessége is. Így csökkennek az oxidatív stressz okozta sérülések, és jobb lesz a teljesítmény. Jelen tanulmányban ezt a módszert és a maszkok használatának lehetőségeit vizsgáltam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mozgásos játékok hatása a fiatalok testkultúrájáraSuba, Máté; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetNapjaink egyik leginkább foglalkoztatott témája a fiatalok testi és lelki egészsége. Rengeteg kutatás és felmérés igazolja, hogy a mai fiatalok sokkal kevesebb testmozgást végeznek, mint amennyire szükségük lenne és nem követnek egészséges életmódot sem. Ennek okát a mozgásban szegény életmód és a helytelen rendszertelen étkezéshez kötik a legtöbb esetben. A mai modern technológia is negatív hatást gyakorol a fiatalokra, ugyanis a szabadban töltött órák helyett, inkább a számítógép és a telefon előtt töltik az idejüket. A mozgás és a játék elengedhetetlen tényezők az ember életében, így tehát érdemes törekedni arra, hogy helyet kapjanak az emberek mindennapjaiban. Kutatásom céljául a mozgásos játékok fontosságát, pozitív megvilágítását és nélkülözhetetlenségének kiemelését tűztem ki. Vizsgálatomban kíváncsi voltam arra, hogy az emberek mennyire vannak tisztában a mozgásos játékok hatásaival és hogyan ítélik meg a fiatalok játékkal való időtöltését. A kutatásom alapossága érdekében egyaránt felhasználtam hazai és külföldi szakirodalmakat, kutatásokat. A minél részletesebb meglátások és vélemények begyűjtése érdekében a kikérdezés módszerét alkalmaztam egy kérdőív formájában. Úgy gondolom, hogy a kérdőív ideális módszer arra, hogy minden meghatározó témát érintve tudjam feltenni azokat a kérdéseket, amelyek segítik a kutatómunkám. A vizsgálatban 83 fő vett részt. Eredményeim azt mutatják, hogy a fiatalok sokkal kevesebb időt töltenek mozgásos játékkal, mint kellene. Az is kiderült, hogy a fiatalok leginkább különböző számítógépes, telefonos vagy videojátékkal szeretik tölteni szabadidejüket. Továbbá választ kaptam arra a kérdésre is, hogy az emberek szerint a mozgásos játékokat elsősorban az iskolában játszák, otthoni körülmények között nem jellemző. Mindezek mellett az is kiderült, hogy elsősorban a csapatjátékokat preferálják az egyéni játékokkal szemben, valamint főként a labdás játékok azok, amelyet előszeretettel játszanak. Összességében elmondható, hogy bár az emberek többsége tisztában van a mozgásos játékok számtalan pozitív hatásával, mégsem fordítanak rájuk több időt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mozgásos játékok szerepe a labdarúgásbanBucz, Bence; Bíró , Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA labdarúgás talán napjaink legnépszerűbb sportja. A folyamatos sportági fejlődéseknek köszönhetően emberek milliói követi hétről hétre eseményeit. Ezeket a fejlődéseket a sportágban dolgozó szakemberek segítik. Ebbe a kategóriába sorolhatóak a testnevelőtanárok és edzők is. Az iskolában és az edzéseken is az oktatás által segítik tanítványaikat a legjobb eredmény elérésében. Ahol oktatás folyik, ott előre átgondolt stratégiákkal, módszerekkel dolgoznak. A játékot, mint oktatási módszert tanulmányoztam a labdarúgás területén. A kutatásom céljaként, a labdarúgáshoz szükséges képességeket, játékos módszerrel történő fejlesztését tűztem ki. Célom volt továbbá kideríteni, hogy a játékos feladatvégrehajtás milyen hatással van a terhelés hatékonyságára. A játékos módszeren kívül azt is megvizsgáltam, hogy a kognitív képességet igénylő gyakorlatok az edzésen belül milyen hatással vannak a terhelésre. A kutatásomban hazai és külföldi szakirodalmak áttekintésével ismertetem a témámban előforduló fogalmakat. A játék szerepét és fontosságát tanulmányozom a különböző fejlettségi szinteken keresztül. Továbbá fontosnak tartottam a játékos oktatásmódszertant részletesen ismertetni. Mindezeket a labdarúgás szemszögén keresztül, a labdarúgáshoz szükséges képességek fejlesztése érdekében. A vizsgálatomban szükségem volt egy előre, pontosan kidolgozott mérési tervre. A vizsgálathoz mérőeszközök és egy speciális Polar- rendszer volt a segítségemre, melyek az eredményeket rögzítették. A gyorsaságot és az agilitást hasonló méréssel végeztem, míg a terhelést más módszerekkel. Az első két mérésnél -ahol játék nélkül és játékkal is elvégezték a gyakorlatot a vizsgálatban résztvevők- időben mértem az eredményeket. A terhelés mérésénél -kognitív képességet nem igényelve és igényelve- a Polar- rendszerre hagyatkoztam. A mérés programját, illetve eszközrendszerét előre kidolgoztam. A vizsgálatomban egy serdülőkorú utánpótlás csapat játékosai (n=16) vettek részt. A vizsgálat napján sikeresen lebonyolítottam a gyakorlatokat a segítőimmel. Az eredményeket rögzítettem és kiértékeltem. A mérés eredményeiből kifolyólag arra tudtam következtetni, hogy a labdarúgó edzéseken belül a játékos módszer alkalmazása hatékonyabb, mint a játék nélküli módszer. Ez az eredmény arra engedett következtetni, hogy a játékos módszer hatása hatékonyabb a terhelésre, mint a játék nélküli. A harmadik mérésem a terhelésre irányult. A vizsgálat eredményeiből kiderült, hogy ha kognitív képességet igénylő feladatot teszünk be az edzés gyakorlataiba, akkor ezzel pozitívan hatunk a terhelésre. Ezt azzal bizonyítottam, hogy a kognitív képességet igénylő gyakorlat közben a vizsgálatban résztvevő játékosnak a pulzusa magasabbra emelkedett, mint a kognitív képességet nem igénylő gyakorlatban. A vizsgálatom eredményeit egyesével kiértékeltem és dolgozatom hipotéziseit beigazoló válaszokat tudtam adni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A női labdarúgás megítélésének vizsgálataHetrovics, Emese; Czóbelné Mester, Kata; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetDolgozatom központi témája a női labdarúgás, célja pedig a megítélésének vizsgálata. A világ dinamikusan fejlődő csapatsportja a női labdarúgás, de hazánkban még mindig nem olyan elfogadott, mint más országokban. Fő célkitűzései közé tartozik a FIFA-nak, a játék fejlesztése, a lányok hosszabb távon való részvétele a sportágban, az aktívabb szerepvállalás. A kutatás eredménye azt mutatja, hogy hazánkban még mindig nem olyan elfogadott a női labdarúgás, mint más országokban, nagyon sok az elmaradás, kevés a támogatás és megkérdőjelezik a női futball létjogosultságát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sportágválasztás indítékainak és a sporttehetség néhány kérdésének vizsgálata a vízilabda sportágbanDienes, Imre Balázs; Bíró , Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA tehetségek felkutatásának és kiválasztásának fő indítéka egy-egy sportág sikerességének a hosszú távú biztosítása. A sportágválasztással kapcsolatos vizsgálatom arra irányul, hogy milyen külső és belső tényezők játszanak szerepet a fiatalok sportolási szokásainak kialakításában, a sportolási motivációikban és a sportágválasztásában. A kutatás kérdéseinek a megválaszolásához, a sportágválasztás indítékainak megismeréséhez, a tehetségjellemzőinek a feltárásához kérdőíves módszert alkalmaztam Révész (2008) kutatási módszerének adaptációjával. A sportágválasztással és kiválasztással kapcsolatosan megfogalmazott hipotéziseim aszülőkre, a pedagógusokra és a sportági edzőkre vonatkoztak. Az eredmények azt mutatták, hogy a sportág választásában a korábbi kutatásokra alapozva a legmeghatározóbb szerepe a szülőnek lesz, a sportág választását kis mértékben befolyásolja a gyermekkel foglalkozó pedagógus, testnevelő, viszont a sportági edző aktív szerepet játszik a vízilabda sportág választásában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sportoló érzelmi állapotának hatása a teljesítményrePapp , Krisztofer Marcell; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetSzakdolgozatom az érzelmek hatását vizsgálja a sportteljesítményre. Miként teljesít a sportoló pozitív vagy negatív érzelmi állapotban. Továbbá bizonyos tényezők, milyen hatással vannak a teljesítményre, mint például a szurkolók, csapattársak vagy az edző. Említést teszek arról is, hogy milyen eszközökkel tudják a sportolók optimális szintre hozni érzelmi állapotukat, hogyan tudják rossz teljesítmény után visszahozni régi formájukat. Továbbá a hangulat hatásáról is szót említek a csapat eredményességét tekintve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A STATIKUS TESTTARTÁS VIZSGÁLATA MATTHIAS SZERINT FREEEMG SEGÍTSÉGÉVELTar, Csenge Liza; Hidvégi , Péter; Némethné Gyurcsik, Zsuzsanna; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA vizsgálatban 22 gyógytestnevelő szakos hallgató vett részt. A kutatásom során a szubjektív-megtekintés- vizsgálatot ötvöztem az objektív, eszközös vizsgálattal. A kutatásom során három tesztet végeztek el a gyógytestnevelő szakos hallgatók, amelyek az alábbiak voltak: alapállás, Matthias I., illetve Matthias II. teszt súllyal. Az első részben a 30 másodpercig megtartott testhelyzetek közben megvizsgáltam a medence és vállak állását hátulnézetből, majd a medence, a mellkas és fej helyzetét oldalnézetből. Az eszközös vizsgálat során BTS FREEEMG rendszerben néztük a m. latissimus dorsi és az erector spinae csoport két oldalára felhelyezett elektródákkal az izomaktivitását a hallgatóknak. Kiolvasható a diagramokból és táblázatokból, hogy a gyógytestnevelő hallgatóknak is vannak különböző irányú és arányú elváltozásaik, amelyek szabad szemmel láthatóak. Az alapállás során feljegyzett elmozdulások a Matthias I. és II. teszteknél kisebb arányban maradtak meg, ez a kompenzációnak köszönhető. Az eszközös vizsgálat eredményeiben látható, hogy milyen mértékben tér el a hallgatók bal, illetve jobb oldalának izomaktivitása. Két esetben érzékelhető enyhe szignifikáns különbség.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A súlyzós és a saját testsúlyos edzés hatásának összehasonlító elemzéseOlajos, László Leon; Jóna , Katalin Erika; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetDolgozatomban a motoros képességek fejlődésének a vizsgálatát végzem, mégpedig súlyzós és saját testsúlyos edzés okozta terhelés hatására. Arra a kérdésre keresem a választ, hogy melyik edzésmódszer a hatékonyabb a kondicionális képességekre, illetve a hajlékonyságra. Ebben segítségemre volt a Netfit program által kialakított feladatok. A program tartalmazza az erő, állóképesség és hajlékonyságra szolgáló tesztek valamelyikét. Úgy vélem ezek a tesztek alkalmasak ahhoz, hogy a megfelelő képet kapjak a diákok fittségi állapotáról, mely magába foglalja a motorikus képességeket. Kíváncsi vagyok melyik az a módszer, ami legkedvezőbb a kondicionális képességek fejlesztéséhez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanári kommunikáció kongruenciájának vizsgálataLukács, Dóra; Biró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetKutatásom során arra a kérdésre kerestem a választ, hogy a leendő testnevelő tanárok mennyire gondolják fontosnak a kongruenciát, és mely területen tartják fontosnak a tanári hitelességet. Kérdésként merült fel bennem az is, hogy a tanárjelöltek mennyire képesek objektíven értékelni saját tanításukat, képesek-e valódi önreflexiót végezni magukon. Az első módszerem az írásos kikérdezés volt, melynek a kérdőíves formáját alkalmaztam. Második módszerként a megfigyelést alkalmaztam, melynek során egy lányt és három fiút figyeltem meg a tanárjelöltek közül. A megfigyelés során vizsgáltam az óratartás közben történő verbális és nonverbális kommunikációt, illetve módszertani megfigyelést is végeztem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A TANULÁS ÉS SPORT KAPCSOLATÁNAK VIZSGÁLATA FIATAL, AKADÉMIAI KÉPZÉSBEN RÉSZTVEVŐ LABDARÚGÓKNÁLKónya, Bence; Lenténé Puskás, Andrea; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs Intézetfelhasznált szakirodalmak és kutatások feldolgozása alapján észrevehető, hogy a kettős karrier egy fontos kérdés az élsportolók életében. Az akadémiai képzésben résztvevő labdarúgóknak a magas szintű sportteljesítmény mellett a tanulásra is sok időt kell fordítaniuk, hiszen ebben a korban már a továbbtanulásra is gondolniuk kell, ezért is fontos, hogy a tanulmányokat összehangolják a sporttal. Ehhez alapul szolgál, hogy a versenysportban sok a bizonytalanság az esetleges sérüléseket, illetve a pályafutás hosszának kérdését tekintve. Tanulmányom célja volt feltárni, hogy az akadémiai képzésben résztvevő labdarúgók a magasszintű sportteljesítmény mellett képesek-e a tanulmányi követelményeket teljesíteni, továbbá, hogy a sportpályafutás befejezését követő időszakra vonatkozóan milyen célokat fogalmaznak meg a sportolók, és kik azok a személyek, akik segítheti őket ezek megvalósításában. A vizsgálat online kérdőíves lekérdezés alapján történt a Debreceni, Nyíregyházi és Diósgyőri akadémiák sportolói körében (N=54). A kérdőív adatait SPSS statisztikai program segítségével dolgoztam fel. Az eredmények azt mutatták, hogy amellett, hogy a megkérdezett labdarúgók többsége profi karrierről álmodik és jelenleg a labdarúgásra koncentrál, mégis képesek sportolói tevékenységüket az iskola által elvárt tanulmányi követelménnyel összehangolni. Ennek megfelelően a tanulmányi eredményük is közepes és jó szint között mozog, amellett, hogy közben országos I. és II. osztályban szerepelnek a játékosok. Az eredmények arra is rávilágítottak, hogy a sportolók tudatosak és céljaik között a továbbtanulás is szerepel. A vizsgálat eredményei rávilágítottak arra, hogy a szülők sportolási hajlandósága vagy sportmúltja ösztönzőleg hat a fiatalokra, ők azok, akik elsősorban segíthetik a fiatalokat céljaik megvalósításában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az agilitás, az aerob teljesítőképesség, gyorsaság és az egyensúlyozó képesség vizsgálata utánpótláskorú labdarúgóknálKuprák, Tamás; Pucsok , József Márton; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetAz utóbbi években, a sporttudományban egyre nagyobb figyelmet kapnak az olyan specifikus edzésmódszerek, amelyek célzottan fejlesztik a játékosok motoros teljesítőképességét és azokat az alapvető készségeket, amelyek az labdarúgásban elengedhetetlenek. A dolgozatom célja, hogy megvizsgáljam az utánpótláskorú (U-14) labdarúgó játékosok motoros képességeit (agilitás, aerob teljesítőképesség, gyorsaság és az egyensúlyi képesség). A 3v3 elleni kisjátékot használtam az utánpótláskorú játékosok képességfejlesztésére. Heti kétszer edzés végén 4x2 percig, 2 perces szünetekkel 10 héten keresztül végezték a játékot. A motoros képességek mérésére az Illinois, a 30 méteres sprint tesztet a cooper tesztet és a négy négyzet tesztet használtam. Mind a 4 tesztben azon csoport teljesítménye növekedett, akik a kisjáték (3v3) edzésmódszert használták. Az eredmények igazolták, hogy az ilyen típusú edzésmódszer szignifikáns teljesítményjavulást hozott a kísérleti csoport motoros teljesítőképességében, különösen a sebesség és az állóképesség terén. A kísérleti csoport 30 méteres sprint átlag eredményében 0,9 tized másodperces javulás tapasztalható, a cooper teszt tekintetében csoport szinten az átlagosan lefutott táv 39,8 méterrel növekedett. A másik két képesség mérésében is kimutatható teljesítménynövekedés. Ezen eredmények alapján kijelenthető, hogy az ilyen típusú edzésmódszerek hatékonyak lehetnek a játékosok teljesítményének javításában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az egészséges életmódot meghatározó táplálkozási tényezőkNagy , Levente; Hidvégi, Péter; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA vizsgálat célja, indoklása: Felmérni a Debreceni Hunyadi János Általános Iskola felső tagozatos 6-7 és 8-dik osztályos tanulóinak táplálkozási szokásaiban meglévő különbségeket. Vizsgálati anyag és módszer: Kérdőíves kvantitatív eljárási módszert alkalmaztam, amely egy önbevallásos Google Űrlap alapú kérdőív volt, amelyet a vizsgálatra önként jelentkezett gyermekekkel töltettem ki. A vizsgálat 2022. október-november között zajlott. A kiküldött közel 100 kérdőívből, mindösszesen 37 került kitöltésre. Eredmények: A kutatásom eredményei alapján család meghatározó szerepet tölt be a gyermek étkezési szokásaival kapcsolatban. Valamint arra az eredményre jutottam, hogy a sportoló fiatalok egészségesebben és tudatosabban táplálkoznak, mint a nem sportoló társaik. Következtetések: A mai felgyorsult, rohanó világban világosan látszik, hogy a gyermekeknek megváltoztak a táplálkozási szokásai. Ugyan a versenysportoló gyerekek magatartása egészségtudatosabb, mint az átlag, ennek fontosságát minden gyermek számára szükséges hangsúlyozni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az úszásnemek oktatásának sorrendiségeSzalai, Gergő; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy az úszás oktatásával foglalkozó szakemberek melyik úszásnemmel kezdik az oktatást. Továbbá a megválasztáskor milyen szempontokat vesznek figyelembe és melyeket tartják a legfontosabbnak. Milyen hosszú foglalkozásokat tartanak és hány főnek. Külön rákérdeztem, hogy bizonyos korcsoportokban melyik úszásnemmel kezdik az oktatást és miért azt választották. Kíváncsi voltam, a szakemberek véleményére az úszásnemekkel kapcsolatban is, ezért több kérdést is feltettem, hogy mely technikai elemeket tartják nehéznek, illetve könnyűnek megtanítani. Kívácsi voltam, melyik úszásnemet tartják legfontosabbnak, ha az életvédelmi szempontokat veszik figyelembe.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »