Hallgatói dolgozatok (Sporttudományi Koordinációs Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Természettudományi és Technológiai Kar Tanácsának 2009. november 25.-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEAba. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Sporttudományi Koordinációs Intézet) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 44)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 11-14 éves korosztály sportolási szokásainak és az egészséges életmódhoz való viszonyának vizsgákataFerenczi, Milán; Lenténé Puskás, Andrea; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetAz elhízás napjainkban már népbetegségnek számít, mely számos káros következménnyel párosul. A Központi Statisztikai Hivatal egészségre és a gyermekek egészségére vonatkozó 2017-es felmérési adatai alapján egyértelműen megállapítható, hogy hazánkban a felnőtt lakosság több mint fele túlsúlyos, mely nagymértékben a nem megfelelő táplálkozási szokásoknak és a fizikai aktivitás hiányának, illetve elégtelen szintjének következménye. Kutatási témám megválasztásában meghatározó volt az a világszerte megfigyelhető szomorú tény, hogy az elhízás és a túlsúly napjainkban már nemcsak a felnőtteket, hanem a kisgyermekeket is érinti. A korai, gyermekkorban vagy serdülőkorban történő elhízás nehezen megállítható és még nehezebben visszafordítható folyamat. Az egészséges életmód alapvető kiindulópontja annak, hogy megőrizzük egészségünket, egészségesek maradjunk, de ezért sokat kell tenni. Ez valójában egy életforma, mely bármikor megváltozhat külső hatások nyomására, de az ember által - saját belső igényének megfelelően bármikor megváltoztatható. Kutatásom célja volt feltárni az általános iskola felső tagozatos diákok rendszeres testmozgáshoz való viszonyát és az egészséges életmóddal kapcsolatos gondolkodás módját, a rendszeres testmozgás mindennapokban való megjelenését, a szülők sportolási szokásainak hatását a gyerekekre, továbbá a fiatalok egészségtudatos szemlélete és a sportolási szokásai közötti összefüggést. A kutatási kérdéseim feltárása és hipotéziseim igazolásának érdekében kérdőíves vizsgálatot végeztem a 11-14 éves korosztály körében. A kérdőívek adatainak feldolgozása és értékelése után megállapítottam, hogy a fiatalok egészségtudatos magatartása nagyon hiányos, felületes. Sok esetben elméleti információkkal, tudással rendelkeznek, de a tanúsított magaratásuk nem mindig egyezik azzal, amit gondolnak. Úgy gondolom, hogy a legnagyobb problémát a gyerekek jelenlegi életmódjában a tudatos magatartás hiánya okozza. A legtöbben nincsenek tisztában az életmód egészségre gyakorolt hatásával. A tanulmányom eredményeit elemezve megállapítható, hogy vannak kedvező mutatók, melyekre lehet építeni és rávilágítanak arra, hogy már elindult egy folyamat, de még a hosszú út elején járunk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A FÉRFI KÉZILABDA-EURÓPA-BAJNOKSÁG TÁMADÓ TECHNIKAI ELEMEINEK VÁLTOZÁSA 2016-TÓL NAPJAINKIGLosonczi, Gergő; Bíró, Imre; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA kézilabdázás, mint sport méltán napjaink meghatározó, népszerű és megkerülhetetlen csapatjátékává vált, nem csupán hazánkban, mindinkább nemzetközi szinten. Kutatásom során a 2016-tól 2022-ig lezajlott Férfi kézilabda-Európa-bajnokság elődöntőit és döntőit elemeztem, tehát kiemelt figyelmet fordítottam az időszerűen legjobb formában lévő válogatottak támadásban nyújtott teljesítményére, amely alapján következtetni tudtam arra, hogy adott esetben mely támadásformák bizonyultak eredményesebbnek, milyen kapura lövési formák bizonyultak a legbiztosabbnak és milyen különbségek vezettek az összecsapások végeredményeinek kialakulásához. A mérkőzések vizsgálatát utólagosan végeztem felvételről, melyek során számszerűsítettem a: 1. kapura lövési módok: a. fajtáját b. előfordulásuk gyakoriságát c. sikerességét/sikertelenségét 2. az akciók taktikai elemeinek a. előfordulásának gyakoriságát, b. sikerességét/sikertelenségétTétel Korlátozottan hozzáférhető A FIFA videójáték hatásának vizsgálata utánpótláskorú labdarúgóknálMolnár , Máté; Sándor; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA mai modern világunkban a videójáték nélkülözhetetlen időtöltés és elfoglaltság. Teljes mértékben beépült a mindennapi tevékenységeink közé. A videójátékok tárháza a maga óriási kínálatával igen széles társadalmi réteg megmozgatására képes. Kutatásomban azt tűztem ki célul, hogy megvizsgáljam a versenyszerű igazolt utánpótláskorú labdarúgóknál milyen típusú játékok milyen mértékben vannak jelen. A labdarúgók körében (is) elterjedt a FIFA Football nevezetű videojáték. Éppen ezért további célként fogalmaztam meg, hogy megvizsgáljam azt, hogy a FIFA videójáték milyen hatással van a versenyszerűen igazolt utánpótláskorú labdarúgóknak a pályán hozott teljesítőképességükre és gondolkodásukra. Szakdolgozati kutatásom során primer és szekunder adatgyűjtést végeztem. Szekunder forrásokkal dolgoztam a kiválasztott téma megismeréséhez és összességében ez adott alapot a primer kutatásomnak melyet kikérdezés formájában végeztem el. A kikérdezés módszerénél maga a kutatás témájához kapcsolódó kérdéskör segítségével szerzünk információt, amelyet összegyűjtünk, rendszerezünk és konklúziót vonunk le. A vizsgálatban (n=21) igazolt utánpótláskorú labdarúgó vett részt. Eredményeim megmutatták azt, hogy a mozgásos játékok és a videójátékok játszási aránya teljes mértékben megegyezik. Mind a két játékforma egyenlő mennyiségű választ kapott a kitöltőktől hiszen a megkérdezettek minden tagja igazolt versenyszerű labdarúgó, akiknek életritmusuk a mindennapos testmozgás és sport, de a mai modern világban és a rohamosan fejlődő technológiával arra is lehetett következtetni, hogy a videójátékok világa utat tör és fontos szerepet kap a sportolók mindennapjaiban. A kiértékelt kérőív egyik kérdése megmutatta, hogy a feltételezett területek, mint a problémamegoldás, eredményorientáltság, reakciógyorsaság, taktikai gondolkodás, illetve a döntési képesség mind javuló tendenciát mutatott, tehát fejlesztő hatással bírt a labdarúgó gyermekekre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A JÁTÉKRENDSZEREK FEJLŐDÉSE ÉS AZ EREDMÉNYT BEFOLYÁSOLÓ SZEREPE A LABDARÚGÁSBANCzirják, Máté; Czóbelné Mester, Kata; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA labdarúgás taktikai fejlődése a XIX. századtól kezdőden magával hozta a játékrendszerek megjelenését, melyek a mai napig meghatározó tényezői a labdarúgásnak. Időről-időre új trendek tűntek fel, amelyek bizonyos ideig egyes csapatokat komoly sikerekre vezettek. A témaválasztásomat éppen ez inspirálta, hiszen magam is labdarúgó, illetve edző vagyok, így ismerni szeretném azokat a tényezőket, amelyek a csapatomat sikerre vezethetik. Kutatásom célja az volt, hogy megvizsgáljam, a mai modern labdarúgásban képesek-e a játékrendszerek döntően befolyásolni az eredményességet. Vizsgálatom során számos módszert alkalmaztam, hogy kutatási kérdéseimre és hipotéziseimre választ kapjak. Először elemzést végeztem, mely során megvizsgáltam, hogy az elmúlt 10 év Bajnokok Ligája győztesei milyen játékrendszereket alkalmaztak. Ezt követően kérdőíves felmérést végeztem a szurkolók körében, hogy megtudjam hogyan vélekednek a játékrendszerekkel kapcsolatos kérdésekről. Célcsoportomat azonban nemcsak a szurkolók, hanem az edzők is alkották. A szakértői véleményt erősítendően a kutatásom harmadik szakaszában interjút készítettem a többszörös magyar bajnok szakemberrel, Kondás Elemérrel, hogy megtudjam egy profi edző hogyan vélekedik a játékrendszerekről. Az eredmények kiértékelését követően a kutatási kérdéseimet sikerült megválaszolnom, miközben a hipotéziseim is kellően vizsgálat alá kerültek. Az első hipotézisem, amely során azt feltételeztem, hogy nincs egy olyan játékrendszer, amelynek alkalmazása garantálná a csapatok eredményességét, beigazolódott, hiszen az elmúlt tíz évben a BL győztesek hat különböző játékrendszert is alkalmaztak. Felvetésemet a Kondás Elemérrel készített interjú is megerősítette, hiszen a szakember szerint a játékrendszerek nem befolyásolják döntően a mérkőzések kimenetelét. A második hipotézisem szintén bizonyítást nyert, hiszen a kérdőívből kiderült, hogy a labdarúgó mérkőzéseket megtekintő nézők többsége, úgy gondolják, hogy a csapatok által alkalmazott játékrendszerek döntően befolyásolják az eredményességet. Következtetésként elmondható, hogy a játékrendszerek, habár fontos elemét képezik a labdarúgásnak, az eredményt döntően nem befolyásolják. Fontos viszont a játékosok pályán betöltött szerepe és feladata, melyek sokkal inkább meghatározzák egy csapat sikerességét. Ezt a tényt fontos szem előtt tartani az edzőknek, a játéksoknak és a szurkolóknak egyaránt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A levegő ki-és beáramlását szabályzó edzőmaszk alkalmazása különböző erőnléti mutatók változásában utánpótláskorú kézilabdázók körében (pilot-study)Teknős, Tamás; Pucsok , József Márton; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetEz a kutatás az állóképesség javítására összpontosít. A fáradtság kapcsán a leggyakoribb probléma az oxigénhiány, aminek következtében a játékosok többet hibáznak egy mérkőzésen. Továbbá az anaerob körülmények befolyásolhatják a mozgáskoordinációt, a koncentrációt és a hatékonyságot. Vitathatatlan, hogy a magasabb állóképességű sportolók sikeresebbek lehetnek. Az oxigénhiány nemcsak a meccseken, hanem az edzéseken is megjelenik. Ennek eredményeként az oxidatív stressz okozta mikrosérülések súlyosbodnak. A megoldás egy olyan edzésprogram kidolgozása, amely növeli az anaerob állóképességet. Ennek fejlesztésére alkalmas a Dr. Bruno Balke által, a hatvanas években kutatott és elterjedt magaslati edzés. Kimutatták, hogy a ritka levegő hipoxiás állapotot eredményez; ezért az ilyen körülmények között végzett edzés jelentősen javíthatja az anaerob állóképességet. A magaslati edzés körülményes és limitált a sportolók számára, ezért az ezredforduló olyan eszközök és módszerek fejlesztésére összpontosítottak, mint például a tanulmányban szereplő maszkok, amelyek ezt a hipoxiás környezetet próbálják megteremteni. A módszerről kimutatták, hogy növeli a VO2 max-t. Az edzések során a maszkok segítségével növekszik az anaerob állóképesség és megerősödnek a légzésben részt vevő izmok. Javul a tüdő és a vér oxigénfelvevő képessége is. Így csökkennek az oxidatív stressz okozta sérülések, és jobb lesz a teljesítmény. Jelen tanulmányban ezt a módszert és a maszkok használatának lehetőségeit vizsgáltam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mozgásos játékok hatása a fiatalok testkultúrájáraSuba, Máté; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetNapjaink egyik leginkább foglalkoztatott témája a fiatalok testi és lelki egészsége. Rengeteg kutatás és felmérés igazolja, hogy a mai fiatalok sokkal kevesebb testmozgást végeznek, mint amennyire szükségük lenne és nem követnek egészséges életmódot sem. Ennek okát a mozgásban szegény életmód és a helytelen rendszertelen étkezéshez kötik a legtöbb esetben. A mai modern technológia is negatív hatást gyakorol a fiatalokra, ugyanis a szabadban töltött órák helyett, inkább a számítógép és a telefon előtt töltik az idejüket. A mozgás és a játék elengedhetetlen tényezők az ember életében, így tehát érdemes törekedni arra, hogy helyet kapjanak az emberek mindennapjaiban. Kutatásom céljául a mozgásos játékok fontosságát, pozitív megvilágítását és nélkülözhetetlenségének kiemelését tűztem ki. Vizsgálatomban kíváncsi voltam arra, hogy az emberek mennyire vannak tisztában a mozgásos játékok hatásaival és hogyan ítélik meg a fiatalok játékkal való időtöltését. A kutatásom alapossága érdekében egyaránt felhasználtam hazai és külföldi szakirodalmakat, kutatásokat. A minél részletesebb meglátások és vélemények begyűjtése érdekében a kikérdezés módszerét alkalmaztam egy kérdőív formájában. Úgy gondolom, hogy a kérdőív ideális módszer arra, hogy minden meghatározó témát érintve tudjam feltenni azokat a kérdéseket, amelyek segítik a kutatómunkám. A vizsgálatban 83 fő vett részt. Eredményeim azt mutatják, hogy a fiatalok sokkal kevesebb időt töltenek mozgásos játékkal, mint kellene. Az is kiderült, hogy a fiatalok leginkább különböző számítógépes, telefonos vagy videojátékkal szeretik tölteni szabadidejüket. Továbbá választ kaptam arra a kérdésre is, hogy az emberek szerint a mozgásos játékokat elsősorban az iskolában játszák, otthoni körülmények között nem jellemző. Mindezek mellett az is kiderült, hogy elsősorban a csapatjátékokat preferálják az egyéni játékokkal szemben, valamint főként a labdás játékok azok, amelyet előszeretettel játszanak. Összességében elmondható, hogy bár az emberek többsége tisztában van a mozgásos játékok számtalan pozitív hatásával, mégsem fordítanak rájuk több időt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mozgásos játékok szerepe a labdarúgásbanBucz, Bence; Bíró , Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA labdarúgás talán napjaink legnépszerűbb sportja. A folyamatos sportági fejlődéseknek köszönhetően emberek milliói követi hétről hétre eseményeit. Ezeket a fejlődéseket a sportágban dolgozó szakemberek segítik. Ebbe a kategóriába sorolhatóak a testnevelőtanárok és edzők is. Az iskolában és az edzéseken is az oktatás által segítik tanítványaikat a legjobb eredmény elérésében. Ahol oktatás folyik, ott előre átgondolt stratégiákkal, módszerekkel dolgoznak. A játékot, mint oktatási módszert tanulmányoztam a labdarúgás területén. A kutatásom céljaként, a labdarúgáshoz szükséges képességeket, játékos módszerrel történő fejlesztését tűztem ki. Célom volt továbbá kideríteni, hogy a játékos feladatvégrehajtás milyen hatással van a terhelés hatékonyságára. A játékos módszeren kívül azt is megvizsgáltam, hogy a kognitív képességet igénylő gyakorlatok az edzésen belül milyen hatással vannak a terhelésre. A kutatásomban hazai és külföldi szakirodalmak áttekintésével ismertetem a témámban előforduló fogalmakat. A játék szerepét és fontosságát tanulmányozom a különböző fejlettségi szinteken keresztül. Továbbá fontosnak tartottam a játékos oktatásmódszertant részletesen ismertetni. Mindezeket a labdarúgás szemszögén keresztül, a labdarúgáshoz szükséges képességek fejlesztése érdekében. A vizsgálatomban szükségem volt egy előre, pontosan kidolgozott mérési tervre. A vizsgálathoz mérőeszközök és egy speciális Polar- rendszer volt a segítségemre, melyek az eredményeket rögzítették. A gyorsaságot és az agilitást hasonló méréssel végeztem, míg a terhelést más módszerekkel. Az első két mérésnél -ahol játék nélkül és játékkal is elvégezték a gyakorlatot a vizsgálatban résztvevők- időben mértem az eredményeket. A terhelés mérésénél -kognitív képességet nem igényelve és igényelve- a Polar- rendszerre hagyatkoztam. A mérés programját, illetve eszközrendszerét előre kidolgoztam. A vizsgálatomban egy serdülőkorú utánpótlás csapat játékosai (n=16) vettek részt. A vizsgálat napján sikeresen lebonyolítottam a gyakorlatokat a segítőimmel. Az eredményeket rögzítettem és kiértékeltem. A mérés eredményeiből kifolyólag arra tudtam következtetni, hogy a labdarúgó edzéseken belül a játékos módszer alkalmazása hatékonyabb, mint a játék nélküli módszer. Ez az eredmény arra engedett következtetni, hogy a játékos módszer hatása hatékonyabb a terhelésre, mint a játék nélküli. A harmadik mérésem a terhelésre irányult. A vizsgálat eredményeiből kiderült, hogy ha kognitív képességet igénylő feladatot teszünk be az edzés gyakorlataiba, akkor ezzel pozitívan hatunk a terhelésre. Ezt azzal bizonyítottam, hogy a kognitív képességet igénylő gyakorlat közben a vizsgálatban résztvevő játékosnak a pulzusa magasabbra emelkedett, mint a kognitív képességet nem igénylő gyakorlatban. A vizsgálatom eredményeit egyesével kiértékeltem és dolgozatom hipotéziseit beigazoló válaszokat tudtam adni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sportágválasztás indítékainak és a sporttehetség néhány kérdésének vizsgálata a vízilabda sportágbanDienes, Imre Balázs; Bíró , Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA tehetségek felkutatásának és kiválasztásának fő indítéka egy-egy sportág sikerességének a hosszú távú biztosítása. A sportágválasztással kapcsolatos vizsgálatom arra irányul, hogy milyen külső és belső tényezők játszanak szerepet a fiatalok sportolási szokásainak kialakításában, a sportolási motivációikban és a sportágválasztásában. A kutatás kérdéseinek a megválaszolásához, a sportágválasztás indítékainak megismeréséhez, a tehetségjellemzőinek a feltárásához kérdőíves módszert alkalmaztam Révész (2008) kutatási módszerének adaptációjával. A sportágválasztással és kiválasztással kapcsolatosan megfogalmazott hipotéziseim aszülőkre, a pedagógusokra és a sportági edzőkre vonatkoztak. Az eredmények azt mutatták, hogy a sportág választásában a korábbi kutatásokra alapozva a legmeghatározóbb szerepe a szülőnek lesz, a sportág választását kis mértékben befolyásolja a gyermekkel foglalkozó pedagógus, testnevelő, viszont a sportági edző aktív szerepet játszik a vízilabda sportág választásában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az agilitás, az aerob teljesítőképesség, gyorsaság és az egyensúlyozó képesség vizsgálata utánpótláskorú labdarúgóknálKuprák, Tamás; Pucsok , József Márton; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetAz utóbbi években, a sporttudományban egyre nagyobb figyelmet kapnak az olyan specifikus edzésmódszerek, amelyek célzottan fejlesztik a játékosok motoros teljesítőképességét és azokat az alapvető készségeket, amelyek az labdarúgásban elengedhetetlenek. A dolgozatom célja, hogy megvizsgáljam az utánpótláskorú (U-14) labdarúgó játékosok motoros képességeit (agilitás, aerob teljesítőképesség, gyorsaság és az egyensúlyi képesség). A 3v3 elleni kisjátékot használtam az utánpótláskorú játékosok képességfejlesztésére. Heti kétszer edzés végén 4x2 percig, 2 perces szünetekkel 10 héten keresztül végezték a játékot. A motoros képességek mérésére az Illinois, a 30 méteres sprint tesztet a cooper tesztet és a négy négyzet tesztet használtam. Mind a 4 tesztben azon csoport teljesítménye növekedett, akik a kisjáték (3v3) edzésmódszert használták. Az eredmények igazolták, hogy az ilyen típusú edzésmódszer szignifikáns teljesítményjavulást hozott a kísérleti csoport motoros teljesítőképességében, különösen a sebesség és az állóképesség terén. A kísérleti csoport 30 méteres sprint átlag eredményében 0,9 tized másodperces javulás tapasztalható, a cooper teszt tekintetében csoport szinten az átlagosan lefutott táv 39,8 méterrel növekedett. A másik két képesség mérésében is kimutatható teljesítménynövekedés. Ezen eredmények alapján kijelenthető, hogy az ilyen típusú edzésmódszerek hatékonyak lehetnek a játékosok teljesítményének javításában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az egészséges életmódot meghatározó táplálkozási tényezőkNagy , Levente; Hidvégi, Péter; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA vizsgálat célja, indoklása: Felmérni a Debreceni Hunyadi János Általános Iskola felső tagozatos 6-7 és 8-dik osztályos tanulóinak táplálkozási szokásaiban meglévő különbségeket. Vizsgálati anyag és módszer: Kérdőíves kvantitatív eljárási módszert alkalmaztam, amely egy önbevallásos Google Űrlap alapú kérdőív volt, amelyet a vizsgálatra önként jelentkezett gyermekekkel töltettem ki. A vizsgálat 2022. október-november között zajlott. A kiküldött közel 100 kérdőívből, mindösszesen 37 került kitöltésre. Eredmények: A kutatásom eredményei alapján család meghatározó szerepet tölt be a gyermek étkezési szokásaival kapcsolatban. Valamint arra az eredményre jutottam, hogy a sportoló fiatalok egészségesebben és tudatosabban táplálkoznak, mint a nem sportoló társaik. Következtetések: A mai felgyorsult, rohanó világban világosan látszik, hogy a gyermekeknek megváltoztak a táplálkozási szokásai. Ugyan a versenysportoló gyerekek magatartása egészségtudatosabb, mint az átlag, ennek fontosságát minden gyermek számára szükséges hangsúlyozni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az úszásnemek oktatásának sorrendiségeSzalai, Gergő; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy az úszás oktatásával foglalkozó szakemberek melyik úszásnemmel kezdik az oktatást. Továbbá a megválasztáskor milyen szempontokat vesznek figyelembe és melyeket tartják a legfontosabbnak. Milyen hosszú foglalkozásokat tartanak és hány főnek. Külön rákérdeztem, hogy bizonyos korcsoportokban melyik úszásnemmel kezdik az oktatást és miért azt választották. Kíváncsi voltam, a szakemberek véleményére az úszásnemekkel kapcsolatban is, ezért több kérdést is feltettem, hogy mely technikai elemeket tartják nehéznek, illetve könnyűnek megtanítani. Kívácsi voltam, melyik úszásnemet tartják legfontosabbnak, ha az életvédelmi szempontokat veszik figyelembe.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Debrecen labdarúgásának története, és szurkolói kultúrájaTóth, Gergő Sándor; Czóbelné, Kata Mester; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetAz utóbbi időben megfigyelhető, hogy csökken a DVSC csapatának népszerűsége a szurkolók körében. Ez az egyik oka annak, hogy ezt a témát választottam. Azt is tanulmányozni szerettem volna, hogy a korábban elért sikerek hátterében milyen összefüggések álltak. Kutatásom célja az volt, hogy feltárjam a debreceni futballszurkolók mérkőzésre járásának szokásait, hogy milyen gyakran járnak mérkőzésekre, hogyan alakult ki a DVSC-hez való kötődésük, melyik korszakot tartják a legsikeresebbnek, valamint milyen módon lehetne több embert a futballmérkőzésre kicsábítani. A tanulmány során négy kutatási kérdést is megfogalmaztam, melyekre kerestem a választ. Emellett két sikeres sportszakmabeli történésszel készítettem interjút a téma alapos és átfogó elemzése érdekében. A kutatási kérdéseim feltárására, és hipotéziseim igazolására, kérdőíves vizsgálatot végeztem a DVSC szimpatizánsai körében. A kérdőív kvantitatív adatainak feldolgozását a Microsoft Excel segítségével történt. A kérdéssort kitöltő szurkolók csak nagyon csekély része látogatja havi rendszerességgel a találkozókat. Azt is bebizonyosodott, hogy a legtöbb szurkoló a korábbi, Oláh Gábor utcai stadiont tartotta vonzóbbnak az új Nagyerdei Stadionnal szemben. A kitöltők a DVSC legnagyobb sikerkorszakának a Sándor Tamással felálló 2005-2007-ig tartó időszakot tartották. Az adatok elemzése és értékelése után megállapítottam, hogy a debreceni szurkolók körében miért alacsony a nézőszám a mérkőzéseken. Egyik oka ennek a színvonalbeli különbségek a hazai és külföldi klubcsapatok között, hatással van a csapat negatív teljesítménye a szurkolókra és sokan hiányolják a régi LOKI-s mentalitást, az igazi LOKI szívet a jelenlegi csapatból. A szurkolók köre is átalakult, hatalmas ívet jártak be a debreceni szurkolói csoportok, Európa szinten ismertek voltak. Befolyással van az alacsony látogatottságra a világban zajló koronavírus és a gazdasági helyzet negatív irányú változása is. A tanulmányom eredményeit elemezve megállapítható, hogy vannak olyan eredmények, melyekre lehet építeni és rávilágítanak arra, hogy milyen megoldásokkal és változásokkal lehetne a nézőket a Nagyerdei Stadionba valamint akár a többi csapat mérkőzéseire csábítani.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Debreceni Egyetemen tanuló speciális igényekkel élő hallgatók testnevelési és sportolási szokásainak és igényeinek felméréseSzilágyi, Flóra; Lenténé Puskás, Andrea; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA diploma megszerzéséhez kötelező testnevelési féléveket teljesíteni. Mint ahogy az élet minden területén, úgy az egyetemeken is találkozhatunk speciális igényű hallgatókkal, akik akadályokba ütközhetnek a tárgy teljesítése során. A szakdolgozatom célja, hogy feltárjam a speciális igényű hallgatók testnevelési és sportolási szokásait és igényeit. A kutatás során a fő adatgyűjtési módszerem az online kérdőív volt. A résztvevők között voltak látássérült, halássérült, mozgásban korlátozott, kommunikációban korlátozott, autizmus spektrum zavarban, pszichés betegségekben, egyéb- krónikus (chron, epilepszia, glutén-érzékenység) betegségben szenvedő, és halmozottan hátrányos helyzetű hallgatók is. Az eredmények szerint a speciális igényű hallgatók többsége fontosnak tartja a testmozgást és a sportolást, azonban az egyetemi sportolási lehetőségek számukra korlátozottak, és az intézmények nem mindig tudnak megfelelő támogatást nyújtani a testneveléshez és sportoláshoz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Edző és serdülőkorú sportolók közötti kapcsolat vizsgálata a torna sportágbanSzabó, Elizabet; Lenténé Puskás, Andrea; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA testmozgás minden életszakaszban nagyon fontos, hiszen rengeteg jótékony hatása van. Emiatt úgy gondolom, hogy a mozgást már gyermekkorban meg kell szerettetni, hogy hosszútávon megmaradjon ez a szeretet. Ehhez nagy mértékben hozzájárulnak a testnevelő tanárok és az edzők, tőlük is függhet, hogy választ-e vagy milyen sportágat választ egy tanuló. Serdülőkorban már a tanulók több önálló döntést hoznak, így van ez a sportágválasztásnál is, azt kutatom szakdolgozatomban, hogy mi alapján választotta a megkérdezett a torna sportágat. Az edzőknek nagy szerepe van abban, hogy a sportolója hogyan érzi magát az edzéseken, mennyire motivált, így a szakdolgozatomban az edző és sportolója kapcsolatára vonatkozó véleményeket kutatom, hipotéziseimet ezen témával kapcsolatban fogalmaztam meg. Kutatásom célcsoportja serdülőkorú tornászok voltak, akik amatőr versenysportolók, területi, megyei vagy országos versenyeken vesznek részt. Kérdőíves kutatást végeztem a tornászok között, a kérdőívet a Google Forms rendszer segítségével készítettem el és online formában továbbítottam a tornászoknak és edzőiknek. Mivel a válaszadók többsége fiatalkorú, ezért készítettem egy szülői/gondviselői beleegyező nyilatkozatot, amelyet, ha volt lehetőségem akkor személyesen, a távolabbi városokban élő sportolóknak pedig online küldtem el. A kérdőív feldolgozására Microsoft Excelt és Tableau rendszert használtam. 49 fő töltötte ki a kérdőívet. A kutatásom eredményei rávilágítottak arra, hogy serdülőkorban a sportágválasztásban már nem befolyásolja senki a tanulókat. A vizsgált adatok alapján kiderült, hatással van a sportolóra az edzője több szempontból is, emiatt elengedhetetlen a jó kapcsolat tornász és edzője között. A válaszok azt mutatták, hogy az edző személyisége nagyon fontos a tornász sportágához való motivációjához, ez befolyásolja legjobban a versenyekhez, edzésekhez való hozzáállását. A kitöltők véleménye szerint az autokratikus stílusú vezetővel tudnak leginkább azonosulni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egészségfejlesztési lehetőségek és ezek megvalósulásának vizsgálata egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei középiskolábanÁbri, Teodóra; Lenténé Puskás, Andrea; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetAz egészségre az emberek értékként tekintenek, de az a tapasztalat, hogy nem elég tudatosak egészségük védelmével, az egészség fenntartásával kapcsolatban. A helytelen életmód, a mozgás/sport hiánya, a nem megfelelő táplálkozás betegségekhez, hosszú távon halálhoz vezet. Én világéletemben sportoltam, ezért nagyon fontos számomra az egészség, az egészségtudatosság. Gyermekkoromban tanáraimtól nagyon sok támogatást kaptam ezen a téren, így magam tapasztaltam, hogy mennyire fontos, hogy az iskola felhívja a diákok figyelmét az egészség fontosságára és megismertesse őket az egészséghez vezető tevékenységekkel. A szemléletformálás akkor a leghatékonyabb, ha minél fiatalabb korban kezdődik. A dolgozattal az elsődleges célom, hogy rávilágítsak, mennyire fontos az egészségfejlesztés, valamint az, hogy a felnövő generációk egészségnevelése jelen legyen az iskolai oktatásban. Ezzel kapcsolatban a Mátészalkai Esze Tamás Gimnázium Egészségnevelési Programját, az abban megfogalmazott célkitűzéseket, az alkalmazott módszereket és az elért eredményeket vizsgáltam meg. A program hatékonyságát az iskola évfolyamain tanuló 15-18 év közötti tanulói számára készített kérdőívvel és az arra adott válaszokkal értékeltem. A kérdőív kérdéseit az Iskolai egészségfejlesztés a gyakorlatban című dokumentum mellékletében található tanulóknak összeállított kérdései adták. A Google Drive Űrlapok szolgáltatásával készített elektronikus kérdőívet a 4 évfolyamos gimnázium minden évfolyamából minimum 15 fő töltötte ki, A felmérésben összesen 114 tanuló vett részt, ebből 82 lány és 32 fiú. A minta torzult, lányok 71,9%. A vizsgált alanyok 14 és 18 év közöttiek. Kor tekintetében közel azonos arányt képviseltek a 15 és 18 éves kor közé esők. Leginkább 15 és 18 évesek adtak választ a kérdésekre (26,3 és 27,2%). A vizsgálat rámutatott, hogy körültekintő iskolai egészségnevelés következményeként a diákok tudatosabbak lesznek az egészség megítélésével kapcsolatban, sokkal érdeklődőbbek az egészséget biztosító magatartásformák, a helyes táplálkozás, a rendszeres mozgás stb. iránt. A vizsgált gimnázium diákjai érdeklődnek ezek iránt a témák iránt, a jövőben is szívesen bővítenék az egészséges életmóddal és az egészségtudatos magatartással kapcsolatos ismereteiket. Sajnos többségük csak a tanórák keretében tud sportolni, de ezen változtatnának, újszerű sportokkal ismerkednének. A mátészalkai Esze Tamás Gimnázium számos jól működő rendezvényt tart és programot szervez a témában. A jövőben ezt, a már most is nagyon színes palettát lenne érdemes tovább bővíteni. Mindez még vonzóbbá tenné a diákok számára a rendszeres sportolást, táplálkozásukat pozitívan alakítaná át. Az újszerű és változatosabb sportolási lehetőségek biztosítása más intézményeknek is példaként szolgálhatna, jó példát mutatna. Ha a gyakorlatot más intézmények is átvennék, az a döntéshozók szemléletét is kellően befolyásolhatná, esetleg arra ösztönözhetné őket, hogy nagyobb és célzott anyagi forrásokat biztosítsanak az intézményeknek ebből a célból, különféle új pályázatok útján.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A felnőtt lakosság sportolási szokásainak vizsgálata hátrányos helyzetű településekenLukács, Ákos; Lenténé Puskás, Andrea; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetNapjainkban egyre inkább felértékelődnek azon preventív jellegű szabadidős tevékenységek, amelyek hozzájárulnak az egészséges életmódhoz (Kinczel és mtsai., 2021). A szabadidő eltöltésében fontos és egészség meghatározó tevékenységként jelennek meg a mindennapi életben a különböző fitnesz-wellness és outdoor irányzatok (Müller és mtsai.,2019; Molnár, 2019). Korábbi kutatások rámutattak arra, hogy az életkor előrehaladtával a fiatal felnőttek (18-25) és a középkorú felnőtt (26-60) lakosság jelentős része inaktív életet él, éppen ezért egyre fontosabbá válik az egészségtudatosan élők számának növelése, melyhez hozzátartozik a rendszeres fizikai aktivitás mindennapi életbe történő beépítése is (Boda és mtsai., 2015; Juhász és mtsai., 2015). Kutatásom célcsoportjának a hátrányos helyzetű településen élő fiatal és középkorú felnőtt korosztályt választottam, mivel már rendelkeznek ismeretekkel az egészséges életmóddal és a fizikai aktivitás szerepével kapcsolatosan. A kérdőíves vizsgálatban résztvevő 6 hátrányos helyzetű településen élő felnőtt lakosságnál arra voltam kíváncsi, hogy van-e összefüggés a munkavégzés típusa és a sportolási gyakoriság között, a hátrányos helyzetű településeken élők milyen típusú sportágakat részesítenek előnyben, van-e különbség a sportolási gyakoriság tekintetében a nemek között, valamint, hogy az életkor előrehaladtával változik-e a sportolásra fordított idő.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Infravörös termográfia használata a sporttudománybanOláh, Ádám József; Hidvégi, Péter; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetKutatásunkban két kronológiailag és tematikailag eltérő, de egy projektbe tartozó vizsgálat sort folytattunk le. Négy utánpótláskorú szertornász lánynál mértük az articulatio genus és articulato radiocarpea hőmérsékletet. A tornászoknak bemelegítés előtt és után, valamint 5-5 kézen átfordulás után mértük az ROI (range of interest) területeit. Ahol eredményül kaptuk, hogy terhelés hatására csukló ízületen belül hőaszimmetria jelenség figyelhető meg. A csuklóízület radius felőli oldala nagyobb hőmérsékleteket ért el, mint az ulna felőli terület. A térd vizsgálatánál azt láttuk, hogy melegítés hatására a hőmérsékleti arányok megváltoztak a bal és jobb térd között, melynek valószínűleg az egyéni viselkedésbeli kompenzáció a felelős, azaz kevésbé terheli valamelyik lábát. Három egyetemistát mértünk ülésben végzett tevékenység(e-sport) hatására. 30 percet ültek, ahol 5 percenként készítettünk hőképet a gerincükről. Négy héten keresztül intervenció nélkül, négy héten át pedig prevenciós jellegű mozgásprogram beiktatása után mértük a gerinc hőmérsékleteit. Eredményeikből kirajzolódik, hogy általában a cervicalis régió hőmérséklete a legnagyobbak, amit a thoracalis és lumbalis követ. Általában a sinsitrum és dextrum oldal területei megegyezők, ám prevenciós mozgás hatására a bal és jobb oldal közötti különbségek megnőnek, aminek lehetséges indokát abban látjuk, hogy az általunk tervezett mozgásprogram során aszimmetrikus munkavégzés történtTétel Korlátozottan hozzáférhető Jellemző tendenciák a 2023-as férfi kézilabda- világbajnokság támadó játékának felépítésében, szervezésébenDeme, Barbara; Bíró, Imre; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA kézilabda jelentősen megváltozott a mai világban, a játék tempója felgyorsult és eseménydúsabb lett. Szakdolgozatomban a 2023-as férfi kézilabda-világbajnokságot vettem alapul, azon belül is az első négy helyezett csapat mérkőzéseit tekintettem meg. A mérkőzések folyamán a támadásokra helyeztem a hangsúlyt, hogy képet kapjak az élvonalbeli csapatok támadó játékának változatosságáról és eredményességéről. A vizsgálat során a mérkőzéseket utólagosan tekintettem meg, ahol több mindent figyelembe vettem. Elsősorban, hogy hogyan oszlik el a gólok száma, illetve, hogy belső 3 poszton szereznek-e több gólt vagy a mezőnyjátékosok másik csoportja. A lövések hatékonyságára is kitértem dolgozatomban. Másodszor, hogy egy mérkőzésen ki tudnak-e harcolni 5 büntetőt és ezt milyen eredményességgel értékesítik. Továbbá, hogy a lerohanásokat, milyen számban tudják hasznosítani, és utolsó sorban, hogy az átlövők helytartásból vagy helycseréből hatékonyabbak. Megállapítottam, hogy belső posztokról általánosságban több gól születik, mint jobb szélen, bal szélen és irányítóban. Büntető lövések eredményessége nem minden esetben éri el a 90%-ot. A gyors lerohanások többségét hatékonyan kihasználják a csapatok, valamint helytartásos támadásból az átlövők eredményesebbek, mint helycseréből.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Jellemző tendenciák a 2023-as férfi kézilabda-világbajnokság mérkőzéseinek védekezési rendszerében és ennek hatékonyságaDeme, Fanni; Bíró, Imre; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA kézilabda egy olyan sportág, amely világszerte népszerű. Az évek alatt számos változáson ment keresztül, mind dinamikájában, mind gyorsaságában. Kutatásomban a 2023-as férfi kézilabda-világbajnokság első négy helyezett csapatának a védekezését elemeztem, annak érdekében, hogy megtudjam, mely tendenciák jellemzik leginkább a magas színvonalú mérkőzéseken a védekezést. A dolgozatomban utólagos mérkőzéselemzést hajtottam végre. A kérdések melyekre kerestem a választ, hogy kialakul-e 10-nél több passzív helyzet egy mérkőzés adott csapatának. A nyitott védekezés hatékonyabb-e a belső három poszt ellen (átlövők, irányító), mint a szélsők és beálló posztját együttvéve. Továbbá a felállt támadás és a gyors lerohanás elleni védelem hatékonyságát is összehasonlítottam. Illetve a felállt fal elleni rendezett védekezés sikerességét is elemeztem. Az adatokat saját készítésű táblázatba rögzítettem, az eredményekből diagramokat állítottam össze, melyek választ adtak a kérdéseimre. Megállapítottam, hogy az ütközésekre nem fektetnek nagy hangsúlyt, a nyitott védekezések hatékonyabbak a belső posztok ellen, a felállt támadás elleni védekezés aránya nagyobb, mint a gyors lerohanások aránya, valamint a felállt támadások elleni rendezett védekezések eredményessége eléri a 60%-ot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A jutalmazás és büntetés mint nevelési módszer vizsgálata edzőknél és testnevelőknélHegedűs, Györk Zoltán; Bíró, Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA jutalmazás és büntetés egy pedagógiai módszer melyre a kutatók már számos vizsgálatot végeztek. Leendő testnevelőtanárként és labdarúgó edzőként kíváncsi voltam arra, hogy a labdarúgásban a jutalmazás és büntetés módszerét milyen mértékben alkalmazzák a sportszakemberek, valamint milyen hatással vannak ezek a pedagógiai módszerek az utánpótlás sportolók teljesítményére. Vizsgálatomban két módszert alkalmaztam a kutatási hipotéziseim igazolására. Az egyik módszer a kikérdezés módszere, ahol összesen 93 testnevelőt és edzőt kérdeztem meg az általuk használt pedagógiai módszerekről. A másik módszer pedig egy általam készített teszt volt, amit az U13/14-es csapatomból 28 játékos hajtott végre. A játékosok háromszor hajtották végre a feladatot. Minden mérés alkalmával rögzítve volt a teljesítés ideje és a szerzett gólok száma. A kérdőíves vizsgálat eredményei azt mutatták, hogy a vizsgálati alanyok leginkább a jutalmazás módszerét alkalmazzák. Választ kaptam arra is, hogy ami a legjobban befolyásolja a nevelési módszer kiválasztását az a tanuló/sportoló személyisége, és az edző testnevelő személyisége. Harmadik legmeghatározóbb befolyásoló tényező az edző-sportoló vagy tanár-diák kapcsolat. Meglepett, hogy az életkor nem bizonyult meghatározó tényezőnek. A teszt felmérésekor azt az eredményt kaptam, hogy a jutalmazás jobban motiválta a játékosokat, mint a büntetés. Nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy mennyit jelent a játékosok számára az, ha a vizsgált pedagógiai módszerek közül alkalmazzuk az egyiket.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »