Szerző szerinti böngészés "Bocsi, Veronika"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 134)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető 6-7 éves korú gyerekek iskolakép vizsgálataSpinyhért, Jánosné; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarAz általam választott téma felgöngyölíti azokat a gondolatokat, esetleges félelmeket, amelyeket a gyermekek éreznek még az iskolába lépés előtt. A szakirodalmak is tükrözik, hogy a zökkenőmentes átmenet egyik fontos eleme, hogy ismerjük a gyerekek életkori sajátosságait, figyelembe vegyük az eltérő fejlődési ütemet, ez által segítve az iskolába történő beilleszkedést. Mindehhez fontos feltérképezni, hogy az iskolába készülő gyerekek milyen iskolaképpel rendelkeznek, és ez a tudás honnét származik. Ahhoz, hogy segítséget tudjuk adni, ismernünk kell a problémát. Ez a kutatás segít abban, hogy rávilágítson az esetleges félelmekre, melyek szorongáshoz vezethetnek, hogy ezeket a későbbiek folyamán tudjuk kiküszöbölni, esetleg elkerülni. Azt gondolom, hogy ennek fontossága jelzi a téma aktualitását is.Tétel Szabadon hozzáférhető A gazdasági és a kulturális tőke hatása a hallgatói időfelhasználásra(2008) Bocsi, VeronikaTétel Korlátozottan hozzáférhető A gyógypedagógusok munkakörülményeiKőrizs, Evelin; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája a gyógypedagógusok munkakörülményeinek a vizsgálata. A szakdolgozat egy aktuális társadalmi problémát vizsgál amely a gyógypedagógusok helyzetét érinti Magyarországon. A gyógypedagógusok létszáma, bérezése, munkaideje globálisan minden területet érint. Az első nagy tartalmi egységben áttekintjük egy fejezeten keresztül a magyar közoktatás jellemzőit, a pedagógusok helyzetét. Bemutatásra kerülnek olyan országos nagymintás kutatási eredmények, amelyek a pedagógusok létszámát, korát és nemét, bérezését, óraszámait, szakmai továbbképzéseit és egyéb munkakörét vizsgálja. A második nagy tartalmi egységben kerül bemutatásra a saját kutatásunk célja, kérdésköre és a megfogalmazott hipotézisek is. A szakdolgozat célja, hogy egy Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei szegregált intézmény gyógypedagógusait vizsgálva kérdőív segítségével feltárja a gyógypedagógusok munkakörülményeit.Tétel Szabadon hozzáférhető A korai iskolaelhagyás vizsgálata interszekcionális megközelítésben(2024) Bocsi, Veronika; Varga, Aranka; Fehérvári, AnikóTétel Szabadon hozzáférhető A szabadidő mintázatai a középiskolákban(2018) Kovács, Klára; Bocsi, VeronikaTétel Szabadon hozzáférhető A társadalmi státus transzmissziója és a felsőoktatási lemorzsolódás(2019) Pusztai, Gabriella; Fónai, Mihály; Bocsi, VeronikaTétel Korlátozottan hozzáférhető A terápiás közösségi modell alkalmazása a szenvedélybetegek rehabilitációs folyamata soránOroszi, Ágnes; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDolgozatom témájául azért választottam a szenvedélybetegek számára segítséget nyújtó terápiás közösségi modell bemutatását, mert úgy gondolom, ez a betegség napjaink társadalmainak egyik legsúlyosabb, legégetőbb problémáját jelenti. A terápiás közösségi modell, amelynek alkalmazása a kutatás fő részét képezi, segítséget nyújt olyan szenvedélybetegek számára, akik részt akarnak venni a rehabilitációs folyamatban közösen több olyan résztvevővel, akik szintén ezzel a betegséggel küzdenek. A rehabilitációs folyamat során a beteg elhagyja az addig megszokott családi, otthoni környezetét, és ezáltal egy teljesen új közegbe kerül, része lesz egy csoportnak, amelynek megvannak a maga szabályai, amelyet minden tagnak be kell tartania. Meglátásom szerint a társadalom tagjai annak ellenére, hogy szinte naponta találkoznak a függőség problémájával, értetlenül, és elítélően tekintenek a szenvedélybetegekre. A közöny, az elutasítás, a megbélyegzés olyan stigmákat jelent a szenvedélybetegek számára, amelyek még nehezebbé teszik a sokszor ezek nélkül is elviselhetetlenné váló mindennapjaikat. A kutatás során képet kaptam arról, hogy a terápiás közösségi modell mennyiben nyújt segítséget a betegeknek abban, hogy újra visszanyerhessék a kontrollt az életük irányítása felett, és elinduljanak egy olyan úton, amely visszavezetheti őket abba az életbe, amelyben ismét ők a főszereplők, életük irányítói. Ez egy hosszú folyamat, amelynek nagyon sok nehéz pontja van, de ha a rehabilitációs folyamat során a betegek, a segítők és a családtagok megfelelően tudnak egymással kommunikálni, világosan látják a feladatukat, és egymást, és képesek segíteni a kitűzött cél érdekében, akkor együtt megvan az esély az eredményt elérni.Tétel Nem ismert A vállalkozó, valamint alkalmazott szülők összehasonlítása munkaterhelésük és családjukkal fenntartott kapcsolataik alapjánKindris, István; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat a vállalkozók és alkalmazottak munkaterhelésének összehasonlítására törekedett a munkavállalók családtagjaikkal, gyermekeikkel fenntartott kapcsolataikra való tekintettel. E téma mindennapjainkban igen aktuális, hiszen az elmúlt időszakban számtalan gazdasági, politikai és természeti hatás ért bennünket, munkavállalókat, szülőket és gyermekeket. A dolgozat elméleti részében a családról, munkáról és munkaterhelésről, az alkalmazotti és a vállalkozói létről esett szó, míg a dolgozat második felében az önálló kutatást, annak előkészületeit, az adatfelvétel folyamatát, valamint a kapott eredményeket ismertettük.Tétel Nem ismert Academic time at campus(2015) Bocsi, VeronikaTétel Nem ismert Az alkohol hatása a családra, a gyermeknevelésre és a szocializációra a korai gyermekkorbanZakor, Nikolett; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarAzt mutatom be, hogy milyen hatással van a gyermekekre, ha egy alkoholista rokon van a családban, illetve ennek következtében milyen tünetek jelentkezhetnek a gyermekeknél. Az alkohol demográfiai adatait is szemléltetem diagrammokkal. Beszélek még a szocializációról, arról, hogy hogyan szocializálódik a gyermek ilyen környezetben. Ezen kívűl a családsegítőkről, a devianciákról, illetve az alkohol hatásáról.Tétel Nem ismert Alkoholfogyasztás kárpátaljai egyetemisták körébenKornicki, Alexandra; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatban kárpátaljai egyetemisták alkoholfogyasztási szokásaival foglalkoztam. Az elméleti rész során kimerítettem, hogy mi az az alkohol, milyen történettel is rendelkezik. A történeti rész során visszanyúltam egészen az őskorig, majd végig taglaltam a történeti korszakokra jellemző fogyasztást. Kitértem a deviáns magatartás magyarázataira is, ahol bőven kifejtettem a deviáns veselkedés magyarázataival kapcsolatos elméleteket. Valamint foglalkoztam az alkoholfogyasztás negatív hatásaival is. Kutatásom során a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola diákjainak alkoholfogyasztási szokásait vizsgáltam meg kérdőív segítségével.Tétel Nem ismert Általános iskolai tanítók attitűdje a tanulásban akadályozott tanulók irányábaZsadányi, Flóra; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarJelen dolgozat az általános iskolai tanítók attitűdjét vizsgálja a tanulásban akadályozott tanulók felé. Az elméleti egységben meghatározzuk a témához kapcsolódó fogalmakat,a tanulásban akadályozott tanulók integrációjának lehetőségeit, feltételeit. Ezt követően az attitűd kutatásával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat foglaljuk össze, majd néhány, a dolgozat tematikájához közel álló magyarországi tanulmányt mutatunk be. A szakdolgozat kutatási egységében négy hipotézisre keressük a választ kérdőíves módszer segítségével. Likert-skála segítségével mérjük a tanítók tanulásban akadályozott tanulók felé irányuló attitűdjét. A megkérdezett pedagógusok úgy gondolják, hogy megfelelő speciális ismerettel rendelkeznek az együttnevelés megvalósításához? Megfelelőnek gongolják az integráció személyi és tárgyi feltételeit? Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ vizsgálatunkban.Tétel Nem ismert Az árnyékoktatás hatása az óvodáskorú gyermekekreKissné Fábián, Anett; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarA szakdolgozatom témájának az óvodáskorúak oktatását, azon belül is az óvodai különórák, foglalkozások gyakorlatát, jelentőségét választottam. A munkám elkészítése során áttekintem az oktatás általános fontosságát, hiszen az élethosszig tartó tanulás jelentősége napjainkban megkérdőjelezhetetlen. A globalizáció elterjedésével gyorsan változik, fejlődik világunk. Ennek eredményeként a tudomány és technológia fejlődése mára többpólusúvá változtatta a világrendet. Ehhez mindennek, társadalmunknak, környezetünknek és persze tudásunknak is változni, fejlődni kell.Tétel Nem ismert Az idő a campusokon(2009-03-06T14:42:08Z) Bocsi, Veronika; Szabó, Ildikó; Bocsi , Veronika; Humán tudományok doktori iskolaJelen disszertáció alapvető célkitűzése az volt, hogy a nappali tagozatos egyetemi és főiskolai hallgatók időfelhasználását elemezze. A kutatás több okból kifolyólag is rendkívül aktuális: a felsőoktatás expanziója és diverzifikálódása éppen úgy indokolja, mint az ifjúság életmódjában tapasztalható alapvető változások, valamint az abban fellelhető új elemek (pl. diákmunkák rendszere, internet). Mindez a tendencia jól megragadható az időmérleg-vizsgálatok segítségével, amelyhez a disszertáció empirikus része a legközelebb áll. Az elméleti alapoknak azonban – mint ahogyan maga az idő kutatásának is – túl kell hogy mutatnia a szociológia keretein: az értekezés ezért érinti például az antropológia, a társadalomtörténet vagy a településföldrajz kérdésfelvetéseit is. Az első fejezetek megírásakor ezért kiemelten kellett támaszkodnunk a témában fellelhető idegen nyelvű szakirodalmakra, hiszen napjaink magyar szociológiájában az idő kutatása még nem képez önálló aldiszciplínát – miközben angol vagy német nyelvterületen ez az intézményesülés már megtörtént. Az elméleti keret fejezetei az idő jelenségének magyarázatától kiindulva haladnak az időmérleg-vizsgálatok felé (ezek sorrendben: Az idő a társadalomtudományokban, Az időbeliség változásai, Az idő és az életmód kapcsolatáról, Az ifjúság és az idő, Az időmérleg-vizsgálatokról) – mintegy átvezetve az olvasót az empirikus kutatás irányába. Itt kapnak helyet – többek között – olyan témaköröknek az alaposabb kifejtései, mint például a tradicionális-, a modern- és a posztmodern időbeliség, a szabadidő problematikája, az oktatási intézmények ideje, valamint az nemzetközi és hazai időmérleg-kutatások legfontosabb jellegzetességeinek és eredményeinek összefoglalása. A disszertáció empirikus része kvantitatív jellegű, és a Regionális Egyetem Kutatócsoport által 2003-ban és 2005-ben elvégzett kérdőíves vizsgálatainak az időfelhasználást elemző kérdésblokkján alapul. A hipotézisek, valamint maga az elemzés leginkább az utóbbi kutatásra irányulnak, ahol a lekérdezés alanyai végzés előtt álló egyetemi és főiskolai hallgatók voltak. Az adatbázis, amelyet majd ezer fő megkérdezésével alakítottunk ki, határon innen és túl 13 egyetemi és főiskolai kar hallgatóinak reprezentatív mintáját foglalja magába. Fontos kiemelni, hogy a kérdőív terjedelméből és átfogó jellegéből adódóan lehetőségünk nyílott a magyarázó változók alapos feltérképezésére is (pl. szocio-kulturális státus, tőkefajtákkal való ellátottság, szabadidő-orientációk). A statisztikai elemzések során a felhasznált módszerek a következők voltak: átlagok és szórások vizsgálata, kereszttáblás elemzés, variancia-analízis, lineáris regresszió kategoriális és numerikus változók segítségével, illetve korreláció-számítás. Az előzetesen megfogalmazott hipotézisek a hallgatói időfelhasználást magyarázó tényezőkre vonatkoztak: az oktatás szervezeti kereteire, a nemekre, a szabadidő-orientációkra, valamint egy pontban a 2003-as kutatás adataival való összevetésre. Mivel ez utóbbi vizsgálat alanyai első éves hallgatók voltak, így a két adatbázis között (tehát az egyetemi-főiskolai évek vége felé haladva) egyfajta elmozdulást feltételeztünk a magyarázó változók rendszerében. A korreláció-elemzés a hallgatók életében az együtt járó tevékenységeket térképezte fel, a lineáris regresszió technikája pedig az egyes időráfordítások esetében hasonlította össze a magyarázó változók erősségeit. Összegzésképpen elmondható, hogy bár a disszertáció empíriája a hazai – és igen magas színvonalú - időmérleg-vizsgálatok módszertani pontosságát nem közelíthette meg, a hallgatói életmódnak a sajátos jegyeit azonban talán attól alaposabban volt képes megragadni. Ez a kijelentés mind a vizsgált tevékenységek (pl. különböző tanulási formák, a számítógép-használat típusai), mind pedig a független változók esetében (pl. egyetemi-főiskolai karok, tőkefajtákkal való ellátottság) igaznak tekinthető. A disszertáció tehát reményeink szerint mind elméleti síkon, mind pedig az empíriáját tekintve számos új adalékkal tud hozzájárulni egyrészt a hallgatói életmód elemzéséhez, másrészt pedig az idő szociológiai kutatásának hazai felfutásához is. This Ph.d thesis has basically been written with the aim to examine the time-consumption of regular university and college students. The research is particularly timely for severeal reasons: the expansion and diversification of the higher education give the reasons for it and so do the basic changes in the youth’s way of life and the new elements to be found in them (e.g. the system of student jobs, the Internet). This tendency can be observed well with the help of time-consumption researches, to which the empirical part of the thesis is closest to. The theoretical bases, however, as well as the time researches themselves, must exceed the limits of sociology, so the thesis touches for instance upon the questions of anthropology, social history or regional geography. Therefore, as we were writing the first chapters, we had to rely especially on foreign language works in that field, since time researches in present-day Hungarian sociology still do not form a separate sub-branch of knowledge, whereas this institutonalization has already taken place in the English or German language areas. The chapters of theoretical framework proceed from explaining the phenomenon of time towards time-scale studies (in order: Time in the social sciences, The changes of the existence in time, The connection between time and the way of life, Youth and time, Time-scale studies) - practically leading the reader on to the direction of empirical research. Here are to be found - among others - more thorough explanations of such subjects as the traditional, the modern and the post-modern existence in time, the aspects of the notion of free time, the time of the educational institutions, or the summary of the most significant characteristic signs and also results of national and international time-scale researches, respectively. The empirical part of the thesis is quantitative and based on the set of questions from the Regional University Research Group-led surveys of 2003 and 2005, which study the use of time. The hypotheses and analyses focus mostly on the latter survey, where university and college seniors were polled. The database, made by polling almost a thousand seniors, touched upon 13 university or college faculties and institutions from within and outside the limits of Hungary. It is to be emphasized that the length of the questionnaire and its comprehensive nature enabled us to thoroughly map the explanatory variables (e.g. the socio-cultural status, the degree of capital supply, the free time preferences, etc.). The employed methods involved in the statistical analyses are the following: the analysis of means and standard deviations, cross table analysis, analysis of variance, linear regression with the help of categorial and numeric variables, and the calculation of corelation, respectively. The previously formulated hypotheses concerned the factors expaining the students' use of time, i.e. the organisational framework of education, the sexes, the free time preferences as well as - in one point - a comparison with the data from the 2003 research. Since its interviewees were freshmen in that research, we presumed a shift between the two database (i.e. moving towards the end of the university-college years) in the system of explanatory variables. As an end to the empirical analyses, the corelation analysis mapped the accompanying activities in students' lives, whereas the linear regression compared the intensities of the explanatory variables as far as the time dedicated to each of them is concerned. All in all, despite the fact that empirically, the thesis cannot be compared to the methodical accuracy of the Hungarian (and really high-standard for that matter) time-scale researches, it could take a more profound look at the special features of the students' way of life. This statement can be seen as valid in the cases of both the examined activities (e.g. the different ways of studying, the types of computer-use, etc.) and the independent variables. This Ph.d thesis, thus, will hopefully be able -theoretically as well as empirically- to contribute some fresh thoughts to the examination of the students' way of life and also to somewhat help the advancement of the sociological study of time in Hungary.Tétel Nem ismert Az időfelhasználás nemek közötti különbségeinek vizsgálata hallgatói populáció esetében(2006) Bocsi, VeronikaTétel Korlátozottan hozzáférhető Beilleszkedési és tanulási lehetőségek integrált és szegregált intézmények tanulói számáraBalogh, Barbara; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatban a tanulásban akadályozott gyermekek intézményen belüli beilleszkedésével foglalkoztam. Összehasonlítottam az integrált és a szegregált intézmények közötti különbségeket és hasonlóságokat. A beilleszkedésen kívül a családok társadalmi és szociális állapotára is kitértem. Vizsgáltam a gyermekek kapcsolathálóját az iskolán belül, amely információt adott a beilleszkedésükről. Ezen kívül pedig a pedagógusi attitűdre is kis mértékben kitértem. Mindezen információkat felhasználva alkottam meg következtetéseimet és végeztem a kutatásomat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Békés megyében élő, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógusok időmérlege, munkaterheléseJakabné Szántó, Ágnes; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája: a Békés megyében élő, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógusok időmérlege, munkaterhelése. A pedagógusok munkaterhelésével kapcsolatosan több kutatás is zajlott már hazánkban, azonban kimondottan gyógypedagógusokról ilyen még nem történt még országosan sem. Kutatásom empirikus módszerre épült, kvantitatív szemlélettel a Békés megyei tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógusokat kérdeztem meg önkéntesen kitölthető kérdőív segítségével, munkával kapcsolatos időbeosztásukról kérdeztem őket. A kérdőívek fogadása és értékelése név nélkül, anonim módon történt. A szakdolgozat két részből épül fel. Első részében a vizsgálati területet, Békés megyét és a megyében dolgozó tanulásban akadályozottakkal foglalkozó szakembereket, intézményeket mutattam be, majd a témához kapcsolódó szakirodalmakban található főbb fogalmak magyarázatával folytattam. Az elméleti részben a hazai pedagógus munkaterheléssel kapcsolatos kutatásokat ismertettem, közülük részletesen a Pedagógus 2010. kutatást vázoltam, második részében pedig a kutatásom eredményeinek elemzése, összehasonlítása következik részletesen a Pedagógus 2010. kutatási eredményekkel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Berettyóújfalu története, közművelődése és felnőttképzéseErős, Anna Blanka; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarA szakdolgozatom témája Berettyóújfalu történetével, közművelődésével és felnőttképzésével foglalkozik. A téma választás egyértelmű volt, mivel Berettyóújfaluban születtem és itt is élek. A dolgozat részletesen tárgyalja a város kialakulását és fejlődését. Az elmúlt években különösen nagy lendületet vett a város arculatának változása, a különböző pályázatoknak köszönhetően. Berettyóújfalu közművelődési és felnőttképzési intézményei kiemelkedő munkát végeznek megyei szinten is, évről-évre nő a látogatók és a képzéseket igénybe vevők száma. Az intézmények mindig naprakészek és folyamatosan fejlődnek. Ezért is esett a választásom Berettyóújfalu bemutatására a szakdolgozatomban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Biztos Kezdet Gyerekház előnyei SzatmárcsekénRomán, László Ferencné; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA Szatmárcsekén működő Biztos Kezdet Gyerekház előnyeit vizsgálom az óvodás korú gyermekek esetében. Szakdolgozatomban e program előnyeit szeretném felmérni a gyerekházba járó gyerekek óvodai beilleszkedése esetében. Fel szeretném a program hasznosságát a gyerekek óvodai beszoktatásában, az első lépések megtételében egy új közösség megismerése során. Be szeretném bizonyítani, hogy azok a gyerekek, akik nem jártak a Biztos Kezdet Gyerekházba hátránnyal indulnak az óvodában a programot rendszeresen látogató társaikkal szemben. Megpróbálom összehasonlítani a programban részt vett hátrányos helyzetű gyerekek óvodai beilleszkedését egy olyan gyerekével, aki szintén hátrányos helyzetű, de óvodai beíratása előtt nem járt a Biztos Kezdet Gyerekházba.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Breaking the Drug CycleNuszer, Krisztián Roland; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarAz új pszichoaktív szerek bemutatása a Breaking the Drug Cycle Európai Uniós pályázaton keresztül hazánkban. Szakdolgozatom célja, hogy e pályázaton keresztül szélesebb körben nyújtsak betekintést a laikusok számára a jelenlegi hazai droghelyzetről, annak alakulásáról, illetve jövőjéről. A legtöbb köznapi ember a híradásokból értesül a droghelyzetről,ám ezek a hírek gyakran hemzsegnek a félrevezető tárgyi tévedésektől, a felfújt és szélsőséges esetektől. Reményeim szerint ez a dolgozat segít az olvasónak, hogy tisztábban lássa a helyzetet.