Szerző szerinti böngészés "Nagy, Judit"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 36)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető 9-14 évesek olvasáskultúrája Magyarországon(2010-05-11T09:01:29Z) Nagy, Judit; Suppné Tarnay, Györgyi; DE--TEK--Informatikai KarFejlődő világunkban egyre nagyobb jelentősége van az olvasásnak, a művelődésnek. A jól működő államok tartópillére a szellemi tőke. Ahhoz, hogy a gyerekek a társadalom teljes mértékű tagjaivá váljanak erős és alapos tudásbázisra van szükség, ennek eléréséhez már kisiskolás kortól az önművelődés képességének kialakítására kell törekedni. A gondolat fejlődése az írás-olvasás készségének kialakulásához kapcsolódik, mely az önálló gondolkodásra serkentő információszerzés értékes eszköze. A gyerekek és fiatalok tudásának megalapozásához, művelődéséhez az oktatás hatékonyságának növelésére, az iskolák, a könyvtárak és a szülők szoros együttműködésére van szükség. A választott témám kutatása előtt már olvastam e témakörben, de saját felmérésemmel kaptam csak konkrétabb képet a gyerekek olvasáskultúrájáról. Ezért készítettem dolgozatomat e témakörrel kapcsolatban kifejtve az olvasáskutatási területek jelentőségét, hasznát, az olvasás indítékait és befogadását, a 9-14 éves korosztály olvasásának jellemzőit, a szabadidős tevékenységek között elfoglalt helyét. Önálló vizsgálatomban a 9-14 éves Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola Gyakorló Általános Iskolája tanulóinak olvasáshoz való viszonyát, olvasmányválasztási szempontjait, olvasmányait, olvasási kedvét, szabadidős tevékenységét vizsgáltam. Igyekeztem bemutatni az iskola, a könyvtárak, a pedagógusok és a szülők felelősségét, mely rendkívül nagy jelentőséggel bír az olvasás megalapozásában. Kutatásomat primer adatgyűjtéssel készítettem, célom, hogy rávilágítsak a korosztály erősségeire, hiányosságaira, lehetőségeire az iskolában. Az eddigi kutatások alapján elmondható, hogy Magyarországon nem kielégítő a gyerekek olvasási teljesítménye. Szakdolgozatomban ennek okait és megoldási lehetőségeit vizsgálom.Tétel Szabadon hozzáférhető A kardiovaszkuláris kockázat az idült vesebetegség minden stádiumában fokozott, a vesefunkció romlásától és a fehérjevizelés mértékétől függően(2012) Mátyus, János; Nagy, Judit; Kiss, István; Reusz, GyörgyTétel Korlátozottan hozzáférhető Agresszió az iskolában: a jelenség világa, ahogy a diákok látjákNagy, Judit; Szerepi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarA szakdolgozat az iskolában előforduló agresszióról szól.Az volt a célom, hogy kiderítsem milyen rendszeresek a szóbeli vagy fizikai bántalmazások az iskolában, milyen hatással van a közösségre, és milyen okkal történnek. Bemutattam az agresszió fajtáit, kiváltó okait. Az iskolai agresszív viselkedést egyéni kutatáson keresztül mutattam be, melynek adatait táblázatokkal ábrázoltam. A dolgozatban kifejtettem a család és iskola hatását, mi okozhatja a gyermek antiszociális viselkedését, illetve a Gyermekjóléti szolgáltatásokat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Almaminták szárazanyag- és C-vitamin tartalmának alakulása komposzttrágyázás hatására az integrált és ökológiai gyümölcstermesztésben(2012-11-13T10:16:24Z) Nagy, Judit; Bertáné Szabó, Emese; Szabó, Anita; DE--ATC--Mezőgazdaság- Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási KarMunkám során két almafajta szárazanyag-, illetve C-vitamin tartalmának alakulását vizsgáltam integrált és bio gyümölcstermesztési technológia mellett. A vizsgálatok során a bőven termő és betegségekre kevésbé hajlamos Pinovát, illetve a kevésbé fagyérzékeny, közkedvelt Golden Delicious fajtát használtam fel. Dolgozatom célja annak a felderítése, hogy a komposztálás, illetve a termesztési technológia mennyire befolyásolja az alma egyes beltartalmi mutatóinak alakulását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az illetékbevételek helye és szerepe a magyar költségvetésben(2007-01-22T09:18:39Z) Nagy, Judit; DE--TEK--Közgazdaságtudományi KarTétel Korlátozottan hozzáférhető A Debreceni Vízmű Rt. pénzügyi, vagyoni, jövedelmi helyzete 2001-2005(2007-01-10T15:10:19Z) Nagy, Judit; Tarnóczi, Tibor; DE--TEK--Közgazdaságtudományi KarMegvizsgáltam a Debreceni Vízmű Rt. gazdálkodását, az éves beszámolók, az üzleti jelentések, és belső bizonylatok alapján. A Debreceni Vízmű Rt. speciális piaci helyzetben lévő szolgáltató cég. Debrecen területén kizárólag a Debreceni Vízmű Rt. jogosult víz- és csatorna szolgáltatásra. A Debreceni Vízmű Rt. likviditását meghatározza a speciális „cash pool” rendszer , hisz ez átmeneti pénzügyi problémák kezelésére a kiváló segítséget nyújt. A jövedelmezőség mutatói mind elérik a kívánt szintet. A parciális hatékonysági mutatók kivétel nélkül elérték az elfogadható értéket. Összegezve a megállapításaimat a Debreceni Vízmű Rt, egy jól működő, dinamikusan fejlődő piacképes cég. Nem látok arra utaló jelet, hogy bármi veszélyeztetné az elemzés alá vont társaság működését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Diabetes mellitus: A patomechanizmustól a terápiáigNagy, Judit; Juhász, Béla; Gyógyszerhatástani Tanszék; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Bácskay, Ildikó; Lekli, István; Gyógyszertechnológiai Tanszék; Gyógyszerhatástani TanszékA diabetes mellitus korunk népbetegsége. Kialakulásának oka az inzulin teljes vagy relatív hiánya, illetve az inzulinhatás elmaradása. Egy olyan hyperglycaemiával járó anyagcsere betegség, amely a szénhidrát anyagcsere zavarát okozza és hatással van a fehérje- és zsíranyagcserére egyaránt. 1. típusának kezelése mindig inzulin beadásával történik, míg a 2. típus esetén oralis antidiabeticus terápiát alkalmaznak. Másodlagos hyperglycaemia jöhet létre hormonális zavarok következtében, illetve terhesség alatt kialakulhat a gesztációs diabetes mellitus. Számos növényről igazolódott vércukorszint-csökkentő hatása. A kutatások jelenleg is folynak, mivel a fitoterápiában nagy lehetőségek rejlenek a jövő gyógymódjait illetően. Fontosnak tartom a betegség átfogó ismeretét, mivel kiemelt szerepet töltenek be a gyógyszerészek a diabetes mellitus beteggondozásában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális magyar nyelvtan és irodalom oktatás az általános iskola 3. évfolyamánNagy, Judit; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz általános iskola harmadik évfolyamán történő magyar nyelv és irodalom órákon alkalmazott feladatok digitális kompetenciafejlesztése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az élet értelmének megélése és keresése a kodependencia árnyékábanNagy, Judit; Sztancsik, Veronika; DE--Bölcsészettudományi KarA kodependencia nem hivatalos diagnosztikai kategória, így kevésbé kutatott jelenség, azonban mióta az 1980-as években bekerült a tudományos gondolkodásba, egyre több figyelmet kap. Olyan kórképről van szó, amely legtöbbször rejtve marad, azonban elszenvedője személyiségében, viselkedésében csak nehezen helyrehozható károkat okozhat.Lefolyása során a fizikai és mentális jóllét negatív tendenciát mutat, súlyos esetekben pszichoaktív szerek használatához, öngyilkossághoz vezethet. A társfüggő személyek életének értelme az a személy, akivel kialakította addiktív kötődését, így érdekes kérdést vethet fel, hogy élete értelmének megéléséről és kereséséről hogyan gondolkodik.Tétel Szabadon hozzáférhető emberi ürülék kapcsolata az éghajlat változással(2017-06-19) Zseni, Anikó; Nagy, JuditOur study would like to draw attention to an insufficiently investigated question: how human excreta and its different treatment methods are related to climate change. Human excreta is part of the biological cycle. Its CO2 content gets released to the atmosphere to some degree according to the treatment methods used. 40 55% of faeces’ and 11-17% of urine’s dry matter content is carbon (in the form of organic compounds). According to this, approximately 21-57 g/person carbon bound in organic compounds is produced daily, which means an emission of 58-183 million tons of carbon in the world annually in the form of human excreta. The environmental load of the widely spread flush toilet based water infrastructure is significant. However, neither the degree of CO2 emission caused by collection and treatment of waste water, nor wasting of organic and nutrient content of excreta are properly studied. Our study highlights the emission of CO2 caused by the energy demand of sewage water collection and treatment, by the oxidation of organic compounds of human excreta and by burning of methane produced as a result of anaerobic treatment of waste water sludge. Finally the possibility of utilization of human excreta by direct composting is presented, which technology has not significantly spread in the world yet.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Euro vagy nemzeti valuta?(2007-03-28T11:46:30Z) Nagy, Judit; DE--TEK--Közgazdaságtudományi KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Az FAG Magyarország Ipari Kft pénzügyi elemzése 2005-2010. évi adatok alapján(2012-05-22T09:32:07Z) Nagy, Judit; Tarnóczi, Tibor; DE--ATC--Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési KarA dolgozat az FAG Magyarország Ipari Kft legfontosabb pénzügyi mutatóit vizsgálja. A dolgozatban először bemutatom a vállalatot, majd következik a szakirodalmi áttekintés, végül jön a tényleges elemzés. Az elemzés során megvizsgálom a likviditási mutatókat, a jövedelmezőséget, a hatékonyságot és a Cash flow alapú mutatókat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gazdasági válság hatása a Karát Kft. gazdálkodására(2011-10-24T07:48:11Z) Nagy, Judit; Fenyves, Veronika; DE--ATC--Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési KarA szakdolgozat első fejezetei a szakirodalmi könyvek, internetes honlapok, és a 2000 évi C. törvény a számvitelről áttekintésével bemutatásra kerül a jelenlegi gazdasági válság története, illetve a gazdasági elemzés fontossága és szükségessége. A 2008- 2009-es gazdasági válság bemutatásából megtudható annak kiváltó okai, hatása a világra, illetve következménye Európára, valamint hazánk népességére, gazdaságára. A gazdasági elemzés ismertetésével képet kapunk annak szükségességéről, céljáról, módszereiről, feladatáról, tárgyáról. A dolgozatból megtudható, hogy az éves beszámoló részei milyen segítséget nyújtanak ahhoz, hogy az elvégzett elemzési munka pontos és megbízható képet adjon a vállalkozás működéséről és az abban bekövetkezett változásokról. Szakdolgozatom második részében a Karát Kft. átfogó gazdasági elemzését végeztem el. Itt a pénzügyi, jövedelmezőségi, vagyoni helyzet alakulása kerül vizsgálatra 2007- 2010 időszakban. Az alkalmazott mutatók segítségével nyomon követhetővé válik, hogy a gazdasági válság hatására milyen változások következtek be a vállalkozás vizsgált területeiben, valamint melyek azok a releváns pontok amelyek nagyobb figyelmet érdemelnek. Az utolsó fejezet a kapott eredmények vizsgálatával foglalkozik, illetve javaslattételt tartalmaz a társaság további sikeres és gazdaságos működése érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Generációs konfliktusok az online kommunikáció soránNagy, Judit; Fényes, Zsuzsanna Hajnalka; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban az online kommunikáció során létrejött generációs konfliktusok témáit és a felmerülő sztereotípiákat vizsgálom a magyarországi „Ok Boomer” jelenségen keresztül. A téma megismerése érdekében szakirodalmi áttekintést végeztem és a tartalomelemzés módszerével vizsgáltam online cikkeket és nyilvános hozzászólásokat. Az „Ok Boomer” pejoratív kifejezés eredetileg a baby boom generáció tagjaira utal, mellyel a fiatalabbak illetik az idősebb nemzedék azon tagjait, akik nem nyitottak a világ változásaira és hajlamosak saját nemzedékük felmagasztalására. Eredményeim szerint a konfliktusok leggyakoribb témai a klímaváltozás, a politika és az új infokommunikációs eszközök köré szerveződnek. A vizsgált cikkek jelentős része objektivitásra törekszik, míg a hozzászólások erősen szubjektívek. Az „Ok Boomer” kifejezés hiába az idősebb nemzedékre irányul, a vizsgált anyagokban túlsúlyban vannak a fiatalokkal kapcsolatos főként negatív sztereotípiák. Hazánkban a kifejezés használata nem csak egy-egy generáció sajátossága, hanem kiterjed a fiatalok és idősek társadalmilag konstruált csoportjaira. A dolgozatban idézetekkel is illusztrálom ennek jellemzőit és mértékét. Az internet széleskörű elterjedésével és kétirányú kommunikációs csatornává válásával, olyan közeg jöhet létre, mely a generációs, korosztályi különbségeket felerősíti és új tartalmakkal ruházza fel. Kutatásom feltáró jellegéből adódóan kiinduló pontot szolgáltathat más vizsgálatok számára.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hangverseny - Nemzetközi verseny anyagából(2009-11-17) Nagy, Judit; Matuz, István; Zeneművészeti KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Hangverseny - Nemzetközi verseny anyagából(2009-11-16) Nagy, Judit; Matuz, István; Zeneművészeti KarTétel Korlátozottan hozzáférhető A Holland Colours Hungária Kft. vagyoni és pénzügyi helyzetének átfogó elemzése(2009-03-25T10:21:58Z) Nagy, Judit; Szűcs, István; DE--ATC--Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési KarA vállalatok vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének alakulása számos információforrást biztosít mind a külső piaci szereplőknek, mind pedig a vállalat tulajdonosainak, amely megalapozza ezen érdekeltek céggel kapcsolatos későbbi döntéseit. Ezért a vállalati helyzetkép, a gazdálkodás alakulásának minél átfogóbb megismertetése nélkülözhetetlen a megalapozott döntések meghozatalához. A pénzügyi élet átfogja az egész gazdasági rendszert, a pénzügyi szabályozókkal aktív piacszabályozás érvényesíthető ezzel hatást gyakorolnak az áralakulás piaci tényezőire, a keresletre és a kínálatra. A Holland Colours Hungária Kft. 1992-ben kezdte meg tevékenységét Magyarországon. A cég fő tevékenységi köre a pigmentek és pigmentanyagok, színezőanyagok és műanyagipari kiegészítő termékek gyártása és forgalmazása. A Holland Colours Hungária Kft. elemzésének elkészítésekor a vállalat által rendelkezésemre bocsátott, a cég gazdálkodását bemutató 2002-2007. között időszakot érintő mérleget, eredménykimutatást és cash-flow kimutatást, illetve azok adatait használtam fel, melynek során a cég vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének alakulását elemeztem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A jászapáti roma és magyar kisiskolások nyelvhasználati stratégiáinak kultúraközi elemzéseMászlainé Nagy, Judit; Kis, Tamás; Nagy, Judit; Nyelvtudományok doktori iskola; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar -- Magyar Nyelvtudományi IntézetAz értekezés célja a Jászapátin élő roma és magyar kultúrában élő kisiskolások pragmatikai kompetenciájának feltérképezése, mellyel segíteni szeretném az alsó tagozatos pedagógusok munkáját. A szociopragmatikai vizsgálódások során arra voltam kíváncsi, hogy egy bizonyos közösség tagjai (szociolingvisztika) milyen nyelvi eszközökkel érik el céljaikat (pragmalingvisztika), és a célok mögött milyen kulturális világszemlélet húzódik (szociopragmatika). A szóbeli nyelvhasználat elemzése során a személyközi kapcsolatok alakítására koncentráltam a két kultúra viszonylatában. Elméleti keretül a kapcsolatkezelés („rapport management”) elméleti keretét választottam Spencer-Oatey-tól (2000), hiszen e szociopragmatikai megközelítésű modell alapján lehetővé vált a kultúraközi elemzés is. A kisiskoláskorban alkalmazott kapcsolatkezelési stratégiákat szerepjátszós módszerrel hívtam elő. A vizsgálandó személyek számát első és negyedik osztályban is 30 főben határoztam meg. Közülük évfolyamonként 15 romanesz nyelvű, 15 pedig magyar nyelvű tanuló. A mérés során egy tanulónak összesen 15 szituációban kellett részt vennie a társadalmi norma megszegésének természetétől függően. A szerepjátszós módszer segítségével nyert dialógusok alkalmasak voltak arra, hogy a gyerekek a szocializáció során elsajátított stratégiákat előhívják emlékezetükből. A stratégiahasználat mögött húzódó világszemléletet pedig az utólagos kérdésfeltevések alapján sikerült azonosítani. A kapcsolatkezelés stratégiáit vizsgálva a roma és a magyar kisiskolások nyelvhasználatáról megállapíthatjuk, hogy a vétek elkövetését követően a kisiskolások a szociopragmatikai interakciós elvek közül leginkább az arculattal törődtek. A roma kisiskolások stratégiaválasztása főként a saját arculatuk védelme érdekében történt, a magyarok esetében azonban a partner figyelembevétele és az elvárások is nagy szerepet játszottak. Ezen kívül azt is megállapítottuk, hogy a magyaroknál az udvarias nyelvhasználat jelölői az IFID-stratégiák (a szégyen kifejezése; a sajnálat kifejezése, megbocsátás kérése, bocsánatkérés), a romáknál pedig a 2-es stratégia alkategóriái (a hiba beismerése, a hiba be nem ismerése, önnön hiányosságunk beismerése, annak felismerése, hogy a másiknak jár a bocsánatkérés, a szándékosság hiánya, a felelősség be nem ismerése). Lényeges észrevétel az is, hogy a magyarok a tanárral és a szülővel szemben alkalmaztak több és bonyolultabb stratégiákat, a romák pedig a baráttal való kapcsolat során. Ezen kívül a romák a tanárral szemben gyakran alkalmazták a -2 (a felelősség be nem ismerése), -2.a (a hiba be nem ismerése), 6 (tanácstalanság kifejezése)és 9-es (elterelés, kibújás a felelősség alól) stratégiákat, melyeket ők maguk rossz bocsánatkérésnek tartanak. A pragmatikai kompetencia fejlődésének vizsgálata során megállapítottam, hogy a gyerekek negyedik osztályra több és bonyolultabb stratégiát alkalmaznak a szociális kapcsolatok fenntartása érdekében, és 10 éves korra előszeretettel használják azon stratégiákat, melyek a felelősség áttranszformálásának jegyei. A fenti kérdéseken kívül a nyelvhasználat diskurzusjellegzetességeire is kíváncsi voltam, ezért egy másik fejezetben a konverzációban való részvétel során a következő jellegzetességeket vizsgáltam (Cheng 2003): 1. A preferenciaszerveződés az egyet nem értés kapcsán 2. A szimultán beszéd 3. A diskurzus témájának kezelése, alakítása 4. A diskurzus információs struktúrája. A szerepjátszós módszertől eltérően a diskurzuselemzéshez autentikus párbeszédekre volt szükség. A mérés során egyszerre két kisiskolást ültettünk le, akiknek az volt előzetes instrukció alapján a feladatuk, hogy tervezzék meg az utolsó napot. A mérésben összesen 20 jászapáti negyedikes kisiskolás vett részt, 2-2 szituációban (azonos, illetve eltérő kultúrájú partnerrel). A szociopragmatikai konvenciók feltárása érdekében, illetve az attitűdvizsgálat miatt egy kérdőívet állítottam össze, melyre a gyerekek a beszélgetést követően válaszoltak. Az egyet nem értés elemzése során fény derült arra, hogy a magyarok többször fejezik ki egyet nem értésüket, és a romákkal szemben gyakran megsértik az egyetértés maximáját . A szimultán beszéd vizsgálata bebizonyította, hogy a magyarok kevésbé veszik figyelembe a nagylelkűség maximáját, a romák esetében pedig a jóváhagyás maximája érvényesül jobban. A magyarok többször voltak a szimultán beszéd kezdeményezői, és a romákhoz viszonyítva többször tartották maguknál a beszéd jogát. A diskurzus témájának kezelését illetően megállapítottam, hogy míg a magyaroknál a nyelv funkciója az utolsó nap megtervezésekor az információátadás, addig a romáknál ez a funkció inkább a személyközi interakció. A diskurzusjellegzetességek kapcsán kiderült, hogy a romák jobban kedvelik az indirekt stratégiákat, aminek legjobb példái az indirekt módon történő érvelés és az ugratás. A szóbeli nyelvhasználat különbségein túl arra a kérdésre is kerestem a választ, hogy mi lehet az oka a roma gyerekek nehézségeinek az írásbeliség terén. A vizsgálódást a szóbeliség és az írásbeliség kritériumainak elkülönítésével kezdtem, majd a kisiskolások fogalmazásainak sajátosságairól szóló tanulmányok (főként Kernya) alapján megvizsgáltam a fogalmazásokban a logikus vonásokat, a mondatszerkezeti sajátosságokat és a címzett szempontjának figyelembevételét. Ezen túl az elbeszélés műfajának jellegzetességeiből kiindulva Labov és Waletzky (1967) variációelméleti elméleti keretét felhasználva a globális kohézió meglétét kerestem a szövegekben az elbeszélés szerkezetét vizsgálva, valamint a narratív tagmondatok kapcsolódását és az értékelő részeket vizsgáltam meg az elbeszélésekben. A negyedikes kisiskolásoknak (24 magyar és 24 roma tanuló) azt a feladatot adtam, hogy egy az osztályukban nem tanító tanító néninek írjanak egy elbeszélő fogalmazást, melynek címe: „Nagy élményem volt”. A témát nem határoztam meg, csupán a műfajt: elbeszélő fogalmazás legyen. A kisiskolások fogalmazásainak elemzése után azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a romák fogalmazásaiban az elbeszélő fogalmazások írása során elvárt írott szövegre jellemző lineáris és globális kohéziós eszközök nem érvényesülnek megfelelően. A tantárgyi követelményekben olvashatjuk azonban a párbeszédek használatának fontosságát a szöveg élményszerűvé tétele céljából. Úgy tűnik, a romák éppen azért, mert szövegalkotásuk során sokszor beszélt nyelvi stratégiákat alkalmaznak, érdekesebbé tudják tenni történeteiket az olvasó számára. A nyelvhasználatbeli eltérések áttekintése után az utolsó fejezetben néhány javaslatot teszek az eredmények tananyagban való megvalósítására. Mivel dolgozatom nyelvészeti tárgyú, a pedagógiai gyakorlatban való megvalósítást csak részleteiben érintem. The aim of my dissertation is to map the pragmatic competence of Roma and Hungarian primary school children living in Jászapáti, with which I would like to help teachers in primary education. During the sociopragmatic investigation, I was interested in what linguistic tools (pragmalinguistics) are used by members of a certain community (sociolinguistics) to reach their goals and what cultural world view lies behind the goals. In the course of the analysis of oral language usage I concentrated on the development of interpersonal relationship between the two cultures. As a theoretical framework I chose Spencer-Oatey’s (2000) rapport management, since this sociopragmatic approach gives an overall view to the investigation of the interaction functions of the discourse. Most of all, this model made the intercultural analysis possible as well. I evoked the social interactional strategies among elementary school children with role-play method. During my research among elementary school children, I decided to investigate a group consisting of 30 students. Out of the group, there were 15 Roma language speaking, 15 Hungarian language speaking first grade students. During the research, each student had to participate in 15 situations all together, depending on which social norm was violated. The dialogues created with the role-play situations were suitable to recall strategies from children that were acquired during the socialization process. I managed to identify the world view behind the strategy choice with follow-up questions. Investigating the strategies of social interactions among Roma and Hungarian children, we can draw a conclusion that after violating a maxim they care about face saving the most, from the sociopragmatic principles. Roma children’s strategy choice concentrated mostly on the self-face saving, on the other hand, in case of Hungarians the partner and other expectations also played major role. Besides this fact, we also concluded that Hungarian’s polite language usage are indicated with IFID-strategies (expressing shame, expressing sorrow, asking for forgiveness, apologizing), in the case of Roma’s, the subcategories of category 2. (confessing the fault, refusing to confess the fault, admitting self-mistake, recognizing that the partner deserves apology, lack of deliberate action, refusing responsibility) indicate it. It is also a very important remark that Hungarians used many and more complex strategies with teachers and parents, on the other hand, Romas used them in the interaction with friends. Besides that, Roma children applied -2 (refusing responsibility), -2.a (refusing to confess the fault), 6 (expressing perplexity) and 9 (distraction, avoiding responsibility) strategies more frequently with teachers; the strategies they consider a bad solution for apologizing. In the investigation of developing pragmatic competence, I found out that children by fourth grade apply more and more complete strategies to maintain their social relations. By the age of ten, they prefer to use responsibility transforming strategies. Besides the previous questions I was also interested in the discourse patterns of language usage as well, so in another chapter I investigated the following patterns in conversations (Cheng 2003): 1. preference organization in connection with disagreements 2. simultaneous talk 3. managing, shaping the topic of discourse 4. discourse information structure. Apart from the role-play method, discourse analysis required authentic conversations. In the research, we sit two elementary school students together who were given preliminary instructions to plan the last day at school. All together, 20 elementary school students from Jászapáti participated in 2-2 situations (with a partner from identical and different cultural background). To reveal the sociopragmatic conventions and to investigate attitude, I created a questionnaire which was filled out by the children after the conversation. In the investigation of disagreement I found out that Hungarians tend to disagree with Romas more often and they frequently flout the maxim of politeness . The investigation of simultaneous talk proved that Hungarians tend to skip the maxim of politeness, in case of Romas the maxim of approval dominates. Hungarians were more frequently the originators of simultaneous talk. Comparing to the Romas, Hungarians more frequently kept the turn. As the topic handling, I assumed that the function of language usage in Hungarians, when planning the last day, was information exchange. But in Romas, the function of language usage was mostly interpersonal interaction. In the investigation of discourse patters, it turned out that Romas prefer indirect strategies, for example argument and teasing. Beyond the differences in oral language usage I also searched an answer, why do Roma children have difficulties in literacy. I started my research by separating oral and written criteria. After that I investigated traces of logical patterns about sentence structure and addressee in elementary school children’s compositions on the basis of theoretical background (mostly Kernya). As a starting point from the typical characteristics of a narrative genre, I used Labov and Waletzky’s (1967) variation theory as a frame to find a global cohesion in the texts, as well as the link among narrative sentences in compositions. I gave instructions to 4th grade students (24 Hungarian and 24 Roma) to write a narrative composition to a teacher who does not teach in their class, with the title of “I had a great experience”. I did not determine the topic, only the genre: it should be a narrative composition. After analyzing the compositions of elementary school children, we can draw a conclusion that the expected linear and global cohesion patterns in compositions do not succeed properly. Although, in the subject requirements the importance of using discourses to make the text more life-like is highlighted. It seems that the reason why Roma story telling is more interesting for the reader is that they use oral language strategies during text creation. After reviewing the differences in language usage I would like to give some suggestions about how the results may be implemented in the curriculum, in the last chapter. As my thesis is about a linguistic subject, I only touch upon the practical implementations.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kamarazenei hangverseny(2009-11-14) Nagy, Judit; Matuz, István; Zeneművészeti KarTétel Szabadon hozzáférhető Kisméretű vesedaganatok patológiai és biológiai jellemzőinek elemzése a tumorméret alapján(2021) Berczi, Csaba; Bacsó, Zsolt; Bidiga, László; Nagy, Judit; Flaskó, Tibor