Hallgatói dolgozatok (IK)
Állandó link (URI) ehhez a kategóriához
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (IK) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 6023)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Algebra és Számelmélet: Információkereső Tezaurusz(2006-05-31T12:12:04Z) Tanka, Irén; Benediktsson, Dániel; DE--TEK--Informatikai KarAz algebra és számelmélet tárgykörét feldolgozó tezaurusz segítséget kíván nyújtani mindazoknak, akik a témakörben tartalmi feltárást és információkeresést végeznek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Dublin Core metaadat-rendszer könyvtári használata Magyarországon(2006-05-31T12:23:12Z) Takács, Margit; Salgáné Medveczki, Marianna; DE--TEK--Informatikai KarAz elektronikus könyvtárak esetében az azonosítás, vagy azonosíthatóság és a keresés vagy kereshetőség is rendkívül komoly szereppel, jelentőséggel bír. Az ilyen típusú könyvtárakban a dokumentumok digitalizált formában jelennek meg. A Dublin Core segítségével ezeket a műveket könnyebben be lehet azonosítani. A Dublin Core kapcsolat eleme pedig egy adott témában való keresést segítheti azzal, hogy felsorolja az adott műhöz tematikusan kapcsolódó további műveket. Ezáltal egy adott témában már több információ is a felhasználó rendelkezésére állhat. Az interneten egyre több és többféle dokumentum jelenik meg. Hogy ezek a dokumentumok ne vesszenek el, és a felhasználó megtalálja ezeket, ahhoz visszakereshetővé kell őket tenni. Ebben nyújthat segítséget a Dublin Core. Egy egységes szabvány segítségével már az internetes dokumentum létrehozásakor be lehetne építeni olyan elemeket, amelyek a mű azonosításához, megtalálásához nyújtanának segítséget. Ez a könyvtáraknak is segítséget jelentene, hiszen a katalogizáláshoz szükséges alapvető adatok már adottak lennének. Döntő szerepe van annak is, hogy az emberek egyre nagyobb része inkább az interneten keresztül szerzik be a szükséges információkat, dokumentumokat. Ehhez viszont szükség van olyan adatokra, amik segítségével könnyebben azonosíthatjuk és kereshetjük ezeket az információkat. A könyvtárak napjainkban nem tudják megkerülni az elektronikus dokumentumokat, amelyek leíró adatait valamilyen módon rögzíteni kell a kereshetőség és a használhatóság érdekében. Én mindezekért tartom fontosnak a Dublin Core könyvtári alkalmazását, amelyre már Magyarországon is van példa.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egyiptom matematikája(2006-06-08T13:47:00Z) Csernusné Ádámkó, Éva; Nagy, Márta Gabriella; DE--TEK--Informatikai KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Függvénytranszformációk ábrázolás a Maple programcsomag segítségével(2006-06-08T13:59:32Z) Alabérné Boda, Andrea; Gilányi, Attila; DE--TEK--Természettudományi Kar+Tétel Korlátozottan hozzáférhető Információs rendszer tervezése, fejlesztése(2006-06-08T14:55:08Z) Nagy, Róbert; L. Nagy, Éva; DE--TEK--Informatikai KarDiplomamunkámban egy információs rendszer fejlesztésének menetét mutattam be a Megyei Kárpótlási Rendszer segítségével. Sikerült megvalósítanom a kitűzött célt, azaz a fejlesztés során készült dokumentumok szemléletes módon mutatják be az egyes lépéseket. Az elkészült alkalmazás megfelel az információs rendszerekkel szemben támasztott követelményeknek, így referenciaként használható más hasonló jellegű rendszerek fejlesztésekor. A rendszer tervezése során figyelembe vettem a továbbfejlesztés lehetőségeit. A Megyei Kárpótlási Rendszer olyan alkalmazássá fejleszthető, amely minden szempontból megfelel a kárpótlási törvényekben meghatározott követelményeknek, és a kárpótlással kapcsolatos kiegészítő funkciókat is tartalmazza. Ez a feladat azonban meghaladja a diplomamunka tartalmi követelményeit, ezért nem került megvalósításra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Multimedia applications and Quality of Service (QoS)(2006-06-08T15:14:47Z) Fallahi Khorasani, Pezhman; Fazekas, Gábor; DE--TEK--Informatikai KarThrough the last few years, we have qualified an overriding explosion of the Internet that penetrated all aspects of everyday life. Starting off as a purely academic research network, the Internet is now extensively used for educational, entertainment and as a very promising and dynamic marketplace, and is envisioned to evolve into a vehicle of true collaboration and a multi-purpose working environment. Although based on a best effort service model, the simplicity of its packet-switched nature and the flexibility of its underlying packet forwarding rule, IP, accommodate millions of users while offering acceptable performance. In the meantime, new exciting applications and networked services have emerged, posing more stringent demands for the network. In order to offer a better than best-effort Internet, new service models that offer certain performance guarantees to applications have been proposed. While several of these proposals are in place and many QoS-enabled networks are operating, there is still a lack of comprehension about the precise requirements new applications have in order to function with high or accepted levels of quality. Furthermore, what is required is an understanding of how network-level QoS reflects on the actual application utility and usability. This document tries to fill this gap, by presenting an extensive survey on applications' QoS needs. It identifies applications that cannot be accommodated by today's modest best-effort Internet service model and reviews the nature of these applications as far as their behavior with respect to the network is concerned. It presents guidelines and recommendations on what levels of network performance parameters are expected so that applications operate with high quality, or, within ranges of acceptable quality. This thesis highlights the role of the application and application developers in achieving the expected performance from a network service. It argues that the network itself cannot guarantee good performance unless assisted by well-designed applications that can tailor their behavior, by employing suitable adaptation mechanisms, to whatever network conditions or service model is present. At its present form, this thesis is primarily focused on audio and video applications. It presents a detailed analysis of the end-to-end performance requirements of applications like audio-video conferencing, voice over IP and streaming of high quality audio and video, and overviews what adaptation choices are available to these applications so that they can operate within a wider range of network conditions.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Diagramkészítés LaTeX-hel(2006-06-08T15:23:36Z) Elek, Lajos Zsolt; Bujdosó, Gyöngyi; DE--TEK--Informatikai KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Számítógép-hálózat implementációk(2006-06-08T15:36:39Z) Avramucz, István; Almási, Béla; DE--TEK--Informatikai KarA hálózat célja egy középfokú oktatási intézmény igényeinek kiszolgálása. Ezen igények két fő területről érkeznek. Egyrészről az intézmény informatika oktatása, másrészről az ügyvitel és az adminisztráció felől. Az informatika oktatás által a hálózattal szemben támasztott igények: Alkalmas legyen a gépkezelői, szövegszerkesztési, táblázatkezelési, adatbáziskezelési, programozási és rend-szeradminisztrátori ismeretek oktatására, valamint az Internet használatára. Az ügyvitel által támasztott igények: szövegszerkesztési, táblázatkezelési feladatok megoldása; elektronikus levelezés és web használat; speciális ügyviteli feladatok megoldása (pl. könyvelés, bér,…)Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Internet felhasználása az általános iskolás fizika oktatásban(2006-06-08T15:41:58Z) Treszkai, Tamás; Papp, Zoltán; DE--TEK--Informatikai KarNapjainkban egyre nagyobb teret hódít életünkben a számítástechnika. Ma már elkönyvelt ténynek számít az, hogy a legtöbb családnál található otthon számítógép. A számítástechnika rohamos fejlődésével és a számítógépek elterjedésével az Internet (vagy világháló) használata is jobban előtérbe került. Ezt a tényt mi sem bizonyítja jobban, mint a napjainkban már általánosan használt szó, az Internetfüggőség elterjedése a világon. A világhálót használók közül sajnos kevesen töltik el az idejüket – a tanulás szempontjából – hasznosan számítógépük előtt ülve. A többség játszik, vagy egyéb elfoglaltságot talál magának, pedig elég sok olyan információt találhatnának, amelyek segítenék a tanulásukat. Manapság a számítástechnikai ismeretek fontossága megnőtt. Ezen információk alapfokú tudása az átlagműveltséghez tartozik. Ezért is kezdik el minél hamarabb az általános iskolákban a számítástechnika oktatását. A tananyagnak és a tanároknak köszönhetően mára már elértük azt a szintet, hogy a 6., 7., 8. osztályra a tanulók többsége nem csak hallott az Internetről, hanem tudja azt használni is. Ez a fajta használat – a tantárgyak közül – főleg a számítástechnikai ismeretek bővítését szolgálja. Mint aktív fizika-számítástechnika szakos tanár kötelességemnek érzem, hogy az e témához kapcsolódó számítástechnika órákon ki legyen emelve a többi tantárgy fontossága, a fizika órákon pedig bevonjam az Internetet a tanítási-tanulási folyamatba. Célom, hogy bemutassam az Internet használatának lehetőségeit az általános iskolás fizika oktatásában és egy olyan honlap létrehozása, amely felkelti a diákság érdeklődését a fizika iránt. Remélem, ez eredményesen segíti majd őket abban, hogy megbízható ismereteket szerezzenek a fizikaoktatásban tárgyalt hőjelenségek területén akár teljesen önállóan, az Interneten keresztül.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szabadon választott alkalmazás készítése PALM-ra(2006-06-08T15:47:41Z) Veres, Péter; Bátfai, Norbert; DE--TEK--Informatikai KarRohanó világban élünk. Bizonyára mindenkivel előfordult már, hogy szoros volt a napi időbeosztása. Ilyenkor szinte semmire nincs elég idő, főleg ha az egyes programok más-más helyszínen vannak. Különösen a nagyvárosokban látni rengeteg embert, rohanva a csúcsforgalomban. A sietséget sokszor az unalmas várakozás váltja fel a tömegközlekedési eszközök megállóhelyein, a megfelelő járműre várva. Ilyenkor mindenkinek a fejében megfordul, hogy mi mindent lehetett volna még az alatt az 5-10 perc (szerencsés esetben) alatt tenni, amíg várjuk a busz, stb. megérkezését. Mindenki szeretne egy olyan eszközzel rendelkezni, aminek a segítségével megtudhatja, hogy mennyi idő múlva érkezik a következő, számára megfelelő tömegközlekedési eszköz az adott megállóhelyre, így elkerülve a várakozással töltött felesleges időpazarlást. Gondoljunk csak bele, az ember csak előveszi a zsebéből a kommunikációs eszközét (ami nélkül a mai ember egy lépést sem tesz meg), és pár gombnyomással megtudhatja, hogy esetleg még van pár perce a következő járatig, amit hasznosan tölthet el, vagy éppen sietősre kell fognia a dolgot, ha el szeretné érni az adott járművet. Olyan program írását tűztem ki célomul, amivel bárki megismerheti az adott város tömegközlekedési menetrendjét. Ezenkívül, ha a felhasználó megadja a számára érdekes járművet vagy megállóhelyet, pontosan nyomon követheti annak forgalmát, illetve az adott megállóhely vonatkozásában az azt érintő közlekedési eszközök menetrendjét, legyen az a hét bármely napja. Ezzel a menetrenddel buszok, trolibuszok és villamosok forgalmát követhetjük figyelemmel. Természetesen a program által szolgáltatott információ csak tájékoztató jellegű, így az esetleges késésekkel (nagy ritkán a hamarabbi indulással)számolnunk kell. Az általam írt programot Palm-ra készítem el, kihasználva a nagyra méretezett érintő képernyőben rejlő lehetőségeket. Ezt az apró, de igen komoly tudással rendelkező eszközt, egyre gyakrabban pillanthatjuk meg a kezekben. A későbbiekben várhatóan elkészül a JAVA képes telefonokra írt változata is. A program írásában a J2ME lehetőségeire fogok támaszkodni, és bemutatom az alkalmazás létrehozásának lépéseit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az internet oktatása középiskolákban(2006-06-08T16:06:11Z) Szalkay, Béla; Sztrik, János; DE--TEK--Informatikai KarAz Internetnek a középiskolai oktatásban betöltött szerepe ma Magyarországon még nem jelentős ugyan, de ezen a téren nem vagyunk jelentős hátrányban Nyugat Európával szemben. Bár az anyagi források hazánkban jóval szűkösebbek, mégis reális esély mutatkozik arra, hogy lépést tudunk tartani a világ élvonalával. Ha ezt nem tesszük meg, akkor menthetetlenül lemaradunk. Főbb témák: •az Internet alkalmazásának lehetőségei a középiskolai oktatásban •a magyarországi helyzet elemzése •megoldandó problémák és már meglévő tapasztalatok •a fejlesztés lehetőségei Vannak jelszavaink: globalizálódó társadalom, Life Long Learning1, multimédia és még sorolhatnám. Ezzel szemben ott van a valóság: magyar átlagos középiskola, 10-15 elavult számítógéppel, a végletekig túlterhelt informatika tanárokkal. Sok még a tisztázatlan kérdés. Hogyan valósulnak meg majd ezek a jelszavak mindennapokban? Hogyan válhat például az Internet az oktatás mindennapos részéve, sőt annak alapelemévé, s ha már az, akkor hogyan lehetne azt minél hatékonyabban felhasználni a tanítás-tanulás folyamatában? Ezekre a kérdésekre keresem a választ szakdolgozatomban. Mindenekelőtt fontosnak láttam tisztázni az alapfogalmakat. A következő fejezetben azt szeretném bemutatni, hogy mire lehetne használni az Internetet egy magyar középiskolában. Fontos azzal is tisztában lennünk, hogy milyen most a helyzet, milyen tapasztalatokkal rendelkeznek ma ezen a területen a középiskolák, melyek a megoldandó problémák, végül a meglévő fejlesztési lehetőségek tisztázása volt célom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A légzés feldolgozása számítógéppel(2006-06-08T16:14:07Z) Harasztiné Dorka, Erika; Rutkovszky, Edéné; DE--TEK--Informatikai KarNapjainkban teljesen átértékelődik az oktatás folyamata, és ebben a folyamatba a tanár és a diák szerepe. Vitathatatlan, hogy az új, interaktív média által segített oktatás új paradigmákat kíván. Ennek lépcsőfokait a következőkben foglalja össze Tapscott . –Átmenet a lineáris oktatás és a hipermédia alapú oktatás között. –Az instrukciók és utasítások helyett konstrukció és felfedezés (felfedeztetés). –Tanárközpontú oktatás helyett tanulóközpontú oktatás. –A tananyag „bebiflázása” helyett azt kell elsajátítani, hogyan tanuljunk, hogyan navigáljunk és hogyan szelektáljunk. –Az iskolai tanulás helyett egész életen át tartó tanulás (life-long learning). –A mindenki számára tervezett „egyenoktatás” helyett egyéni, testre szabott képzés. –Az oktatás kínszenvedés helyett szórakozás legyen. –A tanár adó (információforrás) helyett segítő (facilitátor) legyen. E tézisek valóra váltásának kulcsszereplője a TANÁR! Mégpedig nem a porosz szellemű, mindent tudó, mindenhez a legjobban értő tanár, hanem egy olyan új szellemű vezető, aki képes hozzásegíteni a tanulókat az aktív, önálló, de mégis közös ismeretszerzéshez, és folyamatos önképzéssel lépést tart az újdonságokkal, netán a saját tanulóival. Hazai mérések szerint elmondható, hogy bennünk- a tanárok körében- (még) megvan az érdeklődés és a hajlandóság az új ismeretek és módszerek elsajátítására, a legkomolyabb korlátot pillanatnyilag a szükséges technika és a támogatás hiánya jelenti.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Cofman Judit élete és munkássága(2006-06-09T12:00:03Z) Nemes, Anikó; Kántor, Sándorné; DE--TEK--Természettudományi KarMódszertani előadásainak, és tapasztalatainak ma is nagy hasznát vesszük a matematika oktatás területén. Munkássága kitűnő példát állít minden leendő matematika tanár számára. Ezért választottam én is Cofman Judit életének és tevékenységének feldolgozását a szakdolgozatom témájául. Először Dr. Kántor Sándorné tanárnőtől hallottam Juditról, s bevallottam ekkor még egy „átlagos” egyetemi professzornak gondoltam. Miután elkezdtem anyagot gyűjteni, és jobban kutatni életével és munkásságával kapcsolatban, egyre jobban felkeltette érdeklődésem. Teljesen lenyűgözött a tevékenységével, sokrétűségével, és az emberekhez, ezen belül is főként a diákokhoz való hozzáállásával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az oldatok témakörébe tartozó számítási feladatok tanítási lehetőségei és megoldási módszerei(2006-06-09T12:07:36Z) Tóth, Boglárka; Tóth, Zoltán; DE--TEK--Természettudományi KarA kémia szakmódszertani részlegen régóta foglalkoznak a tanulás-tanítás vizsgálatával, nemcsak az elméleti, de a gyakorlati felhasználással is. Az általam választott tanítási módszer még nagyon új hazánkban, így nem is igen akad számottevő szakirodalma, de külföldön azért már vannak kísérleti eredmények. [1.] A szakdolgozatom konkrét célja az volt, hogy kipróbáljam a fogalomközpontú tanítási módszert az iskolai tanítás során, de a teljes módszer lépésről-lépésre történő megtanítására és begyakoroltatására nem volt lehetőségem. Ezért más módon próbáltam releváns adatokhoz jutni arról, hogy azok, akik hagyományos módszerrel tanulták a feladatmegoldást mennyire fogadják el ezt a szokatlan formát, átlátják-e a feladatot, illetve alkalmazzák-e, ha önálló feladat megoldásról van szó. Ezért egy felmérést végeztem gimnáziumi tanulók körében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Nógrád megyei Peák István középiskolai matematika verseny feladatainak gyűjteménye(2006-06-09T12:21:07Z) Baárné Dicse, Zsuzsanna; Kántor, Sándorné; DE--TEK--Természettudományi KarSzakdolgozatom az 1996-1997-es tanévben először megrendezésre kerülő Peák István matematika verseny feladatait, valamint az első és az eddigi utolsó feladatsor megoldásait tartalmazza. Sajnos nem minden feladatsort sikerült felkutatnom, de a továbbiakban is folytatom a feladatok gyűjtését, és idővel remélem, hogy valamennyit össze tudom gyűjteni. A feladatok előtt írtam Peák István életéről és munkásságáról is. A szakdolgozat végén tematikus besorolás található, amely segíti a felhasználó tanárt, hogy könnyen találjon feladatokat egy-egy adott témakörhöz. A feladatokat évenként, azon belül évfolyamonként rendszereztem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kriptográfiai rendszerek(2006-06-09T12:28:18Z) Szabó, András; Fazekas, Gábor; DE--TEK--Informatikai KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Általános lekérdező modul Firebird/Interbase adatbázis-szerverhez(2006-06-09T12:44:55Z) Lós, Tibor; Schwarcz, Tibor; DE--TEK--Informatikai KarDiplomamunkám célkitűzése egy olyan programmodul elkészítése volt, amely könnyen (kevés munka árán) ágyazható be Borland C++ Builder rendszerben fejlesztett, Firebird / Interbase adatbázis-szervert használó programokba. Az alap feladat egy olyan általános lekérdező modul kifejlesztése volt, amely az SQL SELECT minden lehetőségét a rendelkezésére bocsátja a felhasználónak, aki nem informatikus, sőt nem szakmabeli, csupán alapszintű informatikai ismertekkel rendelkezik, tehát nem várható el tőle az SQL ismerete.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Algoritmusok a sugárkövetésben(2006-06-09T12:45:21Z) Balázsfalvi, Gábor; Schwarcz, Tibor; DE--TEK--Informatikai KarEz a munka egy virtuális, háromdimenziós világ megjelenítésére szolgáló algoritmus - család nem teljes feldolgozását tűzte ki céljául. Ezen család gyűjtőneve a sugárkövető algoritmusok. Elsősorban azon algoritmusokat tárgyaljuk, melyek a fotorealisztikus képek készítésére szolgálnak. Ezeket gyűjtőnéven globális illuminációs algoritmusoknak nevezzük. Ezek megértéséhez azonban elengedhetetlen, hogy a sugárkövetés alapjait kitöltő, ún. alapalgoritmusokkal is foglalkozzunk. Ide tartoznak a különféle gyorsító algoritmusok, illetve a különféle megvilágítási modellek, textúraleképzés, buckaleképzés. Nem célja e munkának a különböző fizikai jelenségek pontos magyarázata, vagy bemutatása, ennek ellenére néhány fontosabb számítás mégis helyet kapott a függelékben. Bemutatjuk a fontosabb alapobjektumok ún. metszési algoritmusait, egyeseket kóddal, másokat csak egyenletrendszerekkel, illetve néhányat ezek megoldásával, melyből könnyűszerrel lehet program - kódot írni. A függelékben a fent említett számítások mellett néhány, a munkához kapcsolódó programmal generált kép, illetve animáció (csak az elektronikus változatban) is található.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A multimédia mint integrált eszközrendszer lehetőségei a komplex társadalomszemlélet kialakításában(2006-06-09T15:42:56Z) Horváth, Márta; Nyakóné Juhász, Katalin; DE--TEK--Informatikai KarTémaválasztásomat az informatika, azon belül a multimédia térhódítása, mégis a fejlődés vívmányainak bizonyos mértékű elhanyagolása indokolta. Az informatikai forradalom már jó néhány éve az életünk részévé vált, és ennek mind pozitív, mind negatív hatásait mindennapi életünk összes területén érezzük. Ez a rohamos fejlődés sok olyan eredményhez vezetett, melyet az oktatásban is fel lehet használni az órák hatékonyságának javítására, a tanárok és a tanulók munkájának könnyítésére. Ezzel a ténnyel általában mindenki tisztában van, de a multimédia, hypertext és hypermédia fogalmait, ha ismerik is, akkor sem igazán tudják pontosan, hogy milyen lehetőségeket takar. Szakdolgozatom megírásában azt a célt tűztem ki, hogy olyan alkalmazást állítsak össze, melyet haszonnal, eredményesen használhatunk oktató nevelőmunkánk során. A dolgozathoz tartozó, „A polgári kor hajnalán” című CD egy WEB felületen működő oktatási segédanyag. Azzal az elhatározással készül, hogy sokoldalúan bemutassa a XIX. század második felének társadalmi folyamatait, a korabeli emberek életmódját, a tudományos felfedezéseket, a művészeti irányzatokat és ezek legkiválóbb képviselőit. Az egységes szerkezet hozzájárulhat ahhoz, hogy a különböző tárgyakban előforduló szaktárgyi ismeretek időben is rendeződjenek, így eredményezhetik a korszak átfogó megismerését. Mint gyakorló pedagógust és mint szülőt érdekel, hogy hogyan, miként buzdíthatjuk jobb, kitartóbb munkára a diákokat úgy, hogy ne kényszerből dolgozzanak, hanem ők vágyjanak ismereteik megszerzésére, bővítésére. Informatika, kémia, matematika szakos tanárként társadalomtudományok területéhez kapcsolódó művelődéstörténeti témát választottam. Döntésemet az indokolja, hogy a természettudományos tárgyakhoz (ismereteim szerint) nagyobb számban léteznek oktatást segítő alkalmazások. Azt kívántam bemutatni, hogy a társadalomtudományok területén is helye van a számítógépnek, a multimédiának. Nem kívánok a szakterület speciális ismereteiben elmélyedni, inkább az általános műveltséghez fontos történelemszemléletet szeretném a felhasználókban erősíteni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Hilbert-metrika vizsgálata(2006-06-09T15:57:22Z) Timári, Orsolya; Kozma, László; DE--TEK--Természettudományi KarA szakdolgozat témájául választott metrikus tér egyrészt a hiperbolikus sík Cayley-Klein modelljének egy általánosítása, másrészt egy konkrét példa a Riemann-geometriánál általánosabb Finsler geometriai tértípusnak. A Hilbert-metrika egy konvex tartomány belső pontjainak távolságát adja, éppen azzal a képlettel, amit a Cayley-Klein modell esetében alkalmazunk, csak ott a tartomány speciálisan kör, vagy ellipszis. Látható tehát, hogy e metrikus tér geodetikusai az egyenesek, azaz a konvex tartomány húrjai. Differenciálgeometriai értelemben a teret ilyenkor síkprojektívnak mondják. Dolgozatunkban a szintetikus fogalomépítést alkalmazzuk. Először a tudományos munka alapján megmutatjuk, hogy a távolság valóban teljesíti a háromszög-egyenlőtlenséget, a majd igazoljuk a metrika monotonitását. A második fejezetben, a dolgozat alapján, bebizonyítjuk szigorúan konvex tartományok esetében a metsző húrok tételét, amely az elemi geometriai szelőtételt általánosítja egyenlőtlenség formájában. Majd ugyanezen munka alapján megvizsgáljuk, hogy a D konvex tartományokon értelmezett Hilbert-metrika, elegendő feltételek mellett, mikor Gromov-hiperbolikus. A korábban már tárgyalt metszőhúrok tételét új megvilágításban vizsgáljuk tovább: kapcsolatot létesítünk a hármas határpontok által meghatározott Menger-görbülettel; illetve abban az esetben, ha a határ sima, akkor a differenciálgeometriában alkalmazott görbülettel. A hiperbolikussággal kapcsolatban is kimondunk néhány fontos állítást: a határnak osztálybelinek kell lennie és nem tartalmazhat egyenes szakaszt. Azonban a tetszőlegesen konvex tartományokon értelmezett Hilbert-metrika aszimptotikus tulajdonságairól szóló állításokat igazoljuk Az utolsó fejezetünkben a dolgozat alapján megvizsgáljuk a Finsler-Hilbert-geometriában tetszőlegesen vett két, egymást mesztő geodetikus távolságfüggvényének aszimptotikus viselkedését. Fejezetünkben a Finsler-Hilbert-geometriára szorítkozunk, mert a konstans negatív görbületű sík projektív geodetikusokra nézve teljes, megfordítható Finsler-sokaságok izometrikusak a Hilbert-geometriával.