Hallgatói dolgozatok (Építészmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Építészmérnöki Tanszék) Szerző szerinti böngészés "DE--Műszaki Kar"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 86)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hiányzó tér.Törös, Bence; Kállay, Ferenc; Vági, János; DE--Műszaki KarAz épület a közösség meghitt, emberközeli léptékű tereinek a pótlására hivatott. Az épületben egyaránt biztosítani kell a kisebb közösségi összejövetelek szeparált helyiséget és a találkozások lehetőségét. A kubusok terei legyenek bérelhetőek és kérésre berendezettek míg a többi tér és a parkosított részek szabadon használhatóak (közös tanulás, találkapont, játék a háziállattal stb…) . Nagyobb rendezvény esetén persze legyen az egész kibérelhető. Gondot kell fordítani a tervezés során az ide látogató az idősek, mozgássérültek, kisgyermekes családok és a fiatalok igényeire egyaránt. Az előbbi funkciókat kiszolgáló belső zárt kertkapcsolatok legyenek indokolt esetben megnyithatóak a köztér irányába. Egyszerre nyitott és szeparált terekkel legyen közösségi kapcsolatteremtésre alkalmas, felügyelhető a térkonstrukció. Fontos eleme a koncepciónak, hogy a panelházi oldalról legyen hívogató, de mégis legyen szűrt az udvariatlan leskelődők előtt. Ugyanilyen fontos, hogy a lakóházi övezet irányába sem lehet tolakodó a közösségi ház.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hortobágyi deportálások emlékhelyeSzikszai, Laura; Kovács, Péter DLA; DE--Műszaki KarDiplomamunkám a hortobágyi deportálásoknak állít emléket. 1950 és 1953 között erőszakos társadalomátalakítás és mezőgazdasági kísérletezés áldozatául esett több, mint 2500 család, akiket a Hortobágyra deportáltak. Itt embertelen körülmények között szállásolták el őket és kemény fizikai munkát végeztettek velük. A tervemben szerettem volna érzékeltetni az elhurcoltság érzését, hogy mi akik nem voltunk áldozatok is átérezzük ennek a súlyát. Az út és az út végén a hely ahová megérkezünk, teremti meg az emlékezés helyét. Az út során ért behatások változást indíthatnak el bennünk, hogy megérsük a múlandóságot, a természet erejét és hogy nekünk kell emlékeznünk, ugyanis a múlt eltűnik a szemünk elől.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A közösségi mozizás erejeTóth, Levente Dániel; Kállay, Ferenc; Vági, János; DE--Műszaki KarDiplomamunkám témája a mozitermek tervezésére és azok funkcionális, valamint közösségi szerepének bemutatására fókuszál. A tervezés során kiemelt figyelmet fordítottam Nagyvárad mozis történelmére, amely gazdag és sokszínű hagyományokkal bír, és amely jelentős hatást gyakorolt a város kulturális életére. E történeti háttér inspirációként szolgált az épületem koncepciójának kialakításában. Ezen felül foglalkoztam még a mozik közösségi szerepével és a filmek emberekre gyakorolt hatásával is. És hogy ezek miként hatottak ki a koncepcióm és az épületem tervezésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Tér KibontásaKorhán, Marcell Csaba; Kovács , Péter; DE--Műszaki KarDiplomatervem arra tesz kísérletet, hogy a régiségkedvelő kultúrkörnek biztosítson olyan tereket, melyekben a tárgyak, mint fizikai megmaradó értékek, új kontextusban értelmezhetővé váljanak. Tárgyaink sokfélesége a digitalizálódott világban egyre inkább redukálódnak és összpontosulnak önálló, több funkcióra képes tárgyakban. Ezek az egyszerűsítések azzal a céllal születnek, hogy kényelmesebbé, gyorsabbá tegyék az életünket. A könnyebb elérhetőség lehetővé teszi a gyors problémakezelést, így gyakran kevesebb időbefektetéssel, nagyobb hatást tudunk gyakorolni az élet folyására. Kérdés azonban, hogy azon tárgyak, melyek "megálltak az időben", hogyan értelmezhetőek ma, és azoknak milyen felhasználási, és kultúraszervező szerepei vannak. Ennek a felderítésére tett kísérletem a diplomamunka eredménye.Tétel Korlátozottan hozzáférhető AlkotótáborKocsis, Bíborka; Müllner, Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarA dipmomamunkám egy alkotótábor felépítését és működését mutatja be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alternatív iskola BánkonMárkó , Regina; Major , Zoltán; Müllner , Péter; DE--Műszaki KarA választott programom a funkcióját és működését tekintve egy olyan általános iskola, mely egy kislétszámú, falusi-tanyasi közösség számára nyújt nem csak oktatási létesítményt, de közösségi központot is. Mindemellett nem egy hagyományos iskolaépítészeti elvekkel megformált épület, hanem egy olyan iskola tervezése volt célom, mely alkalmazza azokat az innovatív, idejétmúlt építészeti elveket elvető megoldásokat, melyek a forradalmasító iskolákat világszínvonalúvá tette.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alternatív Iskola DebrecenbenNagy, Róbert; Major, Zoltán; Müllner, Péter; Vági, János; DE--Műszaki KarA diplomamunkámban Senyei-Oláh u. 22. számú telekre terveztem egy alternatív iskolát amely hatosztályos szakgimnáziumként üzemelne célja az alternatív oktatási módok módszerek megismerése. Az épület tervezése során foglalkoztam a finn oktatási modellel, illetve a finn építési technológiával. Az épületet CLT falpanelből terveztem ezáltal környezetkímélő és fenntarthatósági szempontból!Tétel Korlátozottan hozzáférhető AromaHídSzikszai, Dóra; Vági , János; Kállay, Ferenc; DE--Műszaki KarA diplomamunka egy levendula aromaterápiás gyermekközpont tervezésére fókuszál, amely a természetközeli építészet és a gyógyító környezet találkozását hivatott bemutatni. Az épület egyedülálló funkcionális és esztétikai koncepciója a levendula sokoldalú felhasználására épül, integrálva a relaxáció, a természetes fény és az illatok terápiás hatásait. A központ kialakítása magában foglalja a látvány levendula manufaktúrát, az aromaterápiás helyiségeket, közösségi tereket, valamint egy mini kávézót, ahol a látogatók megpihenhetnek. A fenntartható építészeti megoldások mellett az üvegezett homlokzatok és a földszínű anyagok használata erősítik a környezetközpontú megközelítést. A központ célja, hogy innovatív térélményt nyújtson, és a gyógyítás, pihenés és közösségi élet színterévé váljon.Tétel Korlátozottan hozzáférhető ARTELIERKovács, Márk Krisztián; Kállay , Ferenc; Vági, János; DE--Műszaki KarDolgozatom a Nagyváradi vár közelében megvalósítandó multifunkcionális épület tervezéséről szól, amely művészek számára ideiglenes lakhatást, alkotó és kiállítótereket, valamint közösségi tereket biztosít. Az épület a szintkülönbségeket kihasználva átláthatóan szervezi a funkciókat, és tered ad az alkotás, a bemutatás és a közönség bevonásának.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Borkóstoló központ és manufaktúraZsófi, Zsombor; Müllner, Péter; Major , Zoltán; DE--Műszaki KarA diplomamunkámban egy borkóstoló központ megtervezésével foglalkoztam. Az előtanulmány készítése során kiderült, hogy Nagyvárad és vonzáskörzete az Érmelléki borvidék részét képezi. A borvidék az utóbbi közel 100 évben igen hányattatott sorsa miatt feledésbe merült. A trianoni békeszerződés miatt a borvidék kettészakadt, valamint az 1945 utáni szocialista rendszer államosításai miatt a bortermelés minősége hanyatlani kezdett. A 2010-es évek elején új kezdeményezéseknek és támogatásoknak hála a borvidék kezd újra népszerűsödni és a helyi termelők is látják a növekvő keresletet. Ebbe a szituációba szeretném belekapcsolni a saját építészeti programom is, amelynek fő célja, hogy a nagyváradi vár idegen forgalma növekedjen, valamint egy általános ismeretet átadni az idelátogatóknak az Érmelléki borvidék szőlő termesztésről, borkészítésről a borkóstolás mellett.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Bútorasztalos műhelySánta, Dániel Gábor; Vági , János; Kállay, Ferenc; DE--Műszaki KarA diplomamunkámat az erdőspusztai fűrésztelep szomszédságába terveztem, egy nagy bútorgyártó vállalat vidéki kreatív központjaként. Az építmény a munka köré lett szervezve, célom volt olyan légkör megteremtése ami a produktivitásra fókuszál és kizárja a megszokott hierarchikus berendezkedést. Az itt dolgozók turnusokban cserélik egymást, csak kevés időt töltenek itt, leginkább alkotótábor jellegűen dolgoznak. Az épület tömegformálásában finoman utal a régióra jellemző, mára egyre kevesebbet látott góréra, csak az alapvető elveket ültettem át kortárs kontextusba.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Búvóhely menedékházCsata , Péter; Keller Ferenc; DE--Műszaki KarDolgozatom a Retyezát-hegységben került megtervezésre. Funkciója, hegyi menedékház. 20-30 személy befogadására és elszállásolására alkalmas. Formája amorf, a táj szikláit imitálja, anyagában viszont jelként tűnik fel a hegyoldalon. Önellátó épület, megújuló energiákból gazdálkodik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Csapó Közkönyvtár és SzabadidőközpontIllés, Tamara Anita; Müllner , Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarA diplomatervem témája a Csapó utcára tervezett Közkönyvtár és Szabadidőközpont középület tervéről szól. A könyvtár érdekessége, hogy a kultúrális fejlődés mellett szórakozásra is alkalmas helyszínt ad a fiatalság, tanulók, gyermekek számára, illetve büfével és polcos közlekedővel várja a gyerekekre vigyázó felnőtteket. Található benne például X-box szoba, filmnéző szoba a könyvtár és olvasótér funkció mellett. Maga a könyvtár modern, szabadpolcos rendszerű, a környezetbe beillő homlokzati, illetve tömegalkotási látképpel. Az épület anyaga maghőszigetelt látszóbeton fehér, illetve zöld színben. Az épület alakja lehatároló, elzárja a forgalmas Csapó utca zajait, ezzel kialakítva egy csendes belső parkot, illetve egy köztér húzódik a bejárati tér előtt. A privát blokkok kiemelkednek a fő térrész magasságából, ezek kapták a zöld színt. A fő épülettér alul bordás vasbeton lemez rendszerű, mely tartószerkezeti szerepe mellett meghatározó látképet ad az épületnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Csapó közösségi irodaBalog, Dániel; Müllner, Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarA Csapó közösségi iroda egyrészt a város egyik kapujaként, másrészt különböző alkotómunkákhoz és hagyományos munkavégzéshez, tanuláshoz kapcsolódó tevékenységek központjaként szolgál az itt lakók, valamint az egyetemi hallgatók számára. A 4-es főúton, Debrecen központja felé haladva, ez az első nagyobb kereszteződés, amivel találkozunk. Innen kezdődik a Csapó utca mely a belváros felé vezet, így ez egy természetesen kialakult kapuhelyzet, amely kapunak egyik része a panel, másik része pedig a Csapó közösségi iroda. Így a lakóházak között indokolatlanul elhelyezett tíz emeletes panel szerepet kap, mellyel a meglévő probléma megoldási folyamatának első lépése megtörténik. A 2020-ban kezdődött világjárvány miatt, a vállalatoknak, a kis- és középvállalkozásoknak gyorsan kellett reagálniuk. Ekkor jött a home office, mint munkavégzés típus. A kijárás korlátozása alatt sokan otthonról dolgoztak, laptopról történtek a tárgyalások, megbeszélések. Az emberek ehhez hozzászoktak, belejöttek és tökéletesen működött, hiszen nem volt más lehetőség. A járvány lecsendesedésével rengeteg dolgozó home office-ban maradt és a mai napig onnan végzik munkájukat. Viszont közülük nem mindenkinek kedvez az otthoni kényelemben történő munkavégzés, így a Csapó közösségi iroda egy tökéletes alternatíva lehet számukra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Csemeteház a paneltömbök árnyékábanMaródy, Levente; Major, Zoltán; Müllner, Péter; DE--Műszaki KarA XXI. század mindennapjainak üteméből fakadóan, a modern oktatási rendszerek folyamatos fejlődése figyelhető meg világszerte, melyek működését, valamint a velük járó alternatív pedagógiai megközelítéseket egyre növekvő érdeklődés övezi. Jelenünkben nem csak a gazdasági szférában, hanem az ember életének már egészen korai szakaszában találkozhatunk az úgynevezett verseny helyzettel, melyet elsősorban a gyermekek környezetében lévő felnőttek generálnak annak érdekében, hogy gyermekük minél feljebb tudjon lépni élete későbbi szakaszában azon a bizonyos társadalmi ranglétrán. A kiválasztott tervezési terület Debrecenben, az egykoron több faluból egyesült városmagban, pontosabban a szentlászlófalvai rész peremén a Fonatos és Csonka utca sarkán található saroktelek. A Csapó utca a város legrégebbi főutcái közé tartozik, amely napjainkban is kiemelkedő szereppel bír, mind a közlekedést, mind pedig a kereskedelmet illetően. Az írásom során részletességgel kívánom kifejteni a történeti hátterét, valamint alapelveit. A nevelési módszereinek bemutatását követően kitérek a hatásaira, és mélyebb információt nyújtok az óvodások fejlődéséről. Emellett, dolgozatom későbbi részében sorra veszem azokat az épületeket, illetve építményeket, melyek kapcsolódnak a Waldorf szellemiséghez, esetlegesen valamely stílusjegyben, anyaghasználatban kapcsolódást vélek felfedezni a saját munkám és a megnevezett épületek között. Kutatómunkám célkitűzéseként szolgált az általam tervezett épület mögöttes tartalmának bemutatása, továbbá valamennyi, az adott stílusjegyben vagy pedagógiai elgondolás alapján épített és működő intézmények megismerése, illetve azok elemzése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Debreceni Állatkert revitalizációjaSepsi, Vanda; Keller, Ferenc; DE--Műszaki KarDolgozatomban megvizsgáltam a Debreceni Állat- és Növénykert jelenlegi állapotát, és a modern állatkerti alapelvek figyelembevételével megterveztem egy olyan állatkertet, állatházat, valamint egy kávézó épületet, mely előtérbe helyezi az oktatást, kutatást, megőrzést, miközben maximalizálja a látogatóélményt. A tervben részletesen kidolgozásra került egy afrikai állatház, a Zsiráfház, amely külső és belső kifutóinak köszönhetően időjárás-függetlenül látogathatóvá teszi az állatkertet. A tervezés fontos szempontja volt a fenntarthatóság, a zöld építészet, ezért az épület kialakításánál figyelembe vettem a környezetet, az állatkert sajátos rendszerét, amelyben a változás és változtathatóság elkerülhetetlen. Az épületek szorosan kapcsolódnak a környezetükhöz, a land art szerű kialakításnak köszönhetően pedig az állatkert egybeolvadhat a Nagyerdő parkjával, integrálódva a városi szövetbe, ezzel is segítve az állatkert hosszútávú fenntartását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Debreceni Küzdősport KözpontNagy, László; Keller, Ferenc; DE--Műszaki KarA diplomamunkám témájának kiválasztásánál személyes kötődés vezérelt, mivel én magam is rajongok a küzdősportokért. Már gyermekkoromban kung-fu edzésre járattak a szüleim, később megismerkedtem a kick-boksz világával, jelenleg pedig aktívan bokszolok. Az évek során számos küzdősport teremben megfordultam. Ezeknek a termeknek közös jellemzője, hogy általában régi csarnokok, ipari épületek, pincék átalakításából jönnek létre; jellemzően elhanyagolt, kívül (és belül is) rossz állapotú épületekben-, kicsi, szűk helyiségekben tartják az edzéseket, amelyekbe kevés természetes fény jut be; illetve a város több pontján elszórva helyezkednek el. A diplomamunkám tervezésekor ezeknek a problémáknak a megoldására fókuszáltam. A tervezési helyszín Debrecen belvárosában, a Autóbusz-állomás közvetlen szomszédságában, a Külsővásártér utca és az Arany János utca sarkán, az Arany János utca 63. szám alatt található. Az évek óta kihasználatlanul álló saroktelek abszolút belvárosi jellege miatt gyalogosan, kerékpárral, személygépjárművel, tömegközlekedéssel egyaránt könnyen megközelíthető. Az Arany János utcán és az Autóbusz-állomás melletti parkolóban a parkolás könnyen megoldható. A tervezési helyszínen jelenleg található egy kihasználatlanul álló cívis ház, amelyet mindenképp szerettem volna megtartani és egybekötni az új épületrésszel. Az általam elképzelt tervezési program egy olyan sportkomplexum, amely egyesíti és központosítja a debreceni küzdősport termeket, otthont adva ezzel a sportolni vágyóknak. A meglévő cívisházat mindenképp meg akartam tartani, ezért abban alakítottam ki az épület üzemeltetéséhez szükséges adminisztrációs tereket, irodákat, tárgyalót, irattárat és vizes blokkot. A cívis házat egy függönyfallal határolt tömeggel bővítettem ki. A nagy egybefüggő üvegfelület könnyed hártyaként jelenik meg az épület homlokzatán. Ebben a földszinti térben kapott helyet egy fogyasztó tér és egy sportszer bolt, valamint az ezeket kiszolgáló recepció, illetve a lépcsőház. A szomszédos épület és az új épületrész között egy keskeny kertsáv feszül, amely nem csak elválasztja a két épületet, de az üvegfelületen keresztül ”be is engedi” a természetet az épületbe. A pince szinten vannak az öltözők, vizes blokkok, gépészeti helyiségek, valamint egy szauna, a hozzá tartozó dézsazuhanyokkal és pihenő résszel. Az első emeleten, a lépcsőn megérkezve a galériáról vizuális rálátás nyílik a cívisház árkádjaira. Itt két terem található, egy kisebb fitnesz terem, ahol az edzésektől függetlenül erősítő gyakorlatokat lehet végezni, valamint a kick-boksz terem. A második emeleten négy terem található. Ezek az emeleti tömbök tömör testként fúródnak bele a földszinti üveghártyába. A tömbök egyik oldala mindig nyitott, polikarbonát homlokzattal lett ellátva, amely beengedi a fényt, de kívülről meggátolja a belátást. A bent mozgó emberek sziluettje csak sejtelmesen jelenik meg az épület homlokzatán. A tömör oldalak fehér trapézlemez homlokzatburkolattal lettek burkolva. A cívis ház feletti termek el lettek lebegtetve a meglévő épülettől.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Demo AlkotótáborFleischer, Balázs; Müllner, Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarA tanulmányom fő célja a diplomatervem számára szilárd alapokat teremteni. Ennek érdekében az Erdőspusztai Arborétum területét részletesen kutatom és dokumentálom, beleértve a környezeti, földrajzi és kulturális elemeket. Ennek segítségével szeretném megérteni a terület sajátosságait, hogy ezekre építve hatékony és értékes tervezési irányelveket alakíthassak ki. A DEMO egy olyan gyermekfoglalkoztató program, ahol egy káros szenvedélyektől mentes életmódot folytató designer csapat, egyetemi hallgatók, oktatók és végzett tervezőművészek dolgoznak együtt a tervezés, a kétkezi alkotás és a design területe iránt érdeklődő gyerekekkel. A DEMO Egyesület által szervezett gyerekfoglalkoztató alkotótábor fő célja a gyerekek kreativitásának, formatervezési és építészeti érdeklődésének, valamint kézügyességének fejlesztése. A programok különböző művészeti és design területeket fednek le, lehetővé téve a résztvevőknek, hogy széles körű tapasztalatokat szerezzenek, miközben saját kreatív kifejezésüket felfedezik. A tábor szem előtt tartja, hogy minden gyerek más, egyedi tehetségekkel rendelkezik. Az egyéni célok közé tartozik a gyerekek önbizalmának növelése, önálló gondolkodásuk és kreativitásuk fejlesztése, valamint a közösségi együttműködés és barátságok kialakítása. Az alkotótábor nem csupán egy helyszín, ahol a gyerekek kreatívok lehetnek, hanem egy közösségi tér is, ahol a gyerekek saját kreatív ötleteiket megoszthatják, együttműködhetnek és inspirálhatják egymást. Az aktív részvétel és a pozitív közösségi élmények segítenek a gyerekeknek fejleszteni az identitásukat, kommunikációs készségeiket és érzelmi stabilitásukat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető DiákszállóBoros, Boglárka Márta; Vági, János; DE--Műszaki KarAz épület Debrecen Csapó utcán helyezkedik el, Egyetemista diákok kiszolgálását látja el a diákszálló.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Erdei iskola ErdőspusztánNagy, Orsolya; Vági, János; Kállay, Ferenc; DE--Műszaki KarDolgozatomban bemutatom a természet jótékony hatásait a gyermekek számára és elemzem Erdőspusztát, mint tervezési helyszín. A félév során erdei iskolát terveztem a helyszínen található 3000 négyzetméteres tisztásra.