Hallgatói dolgozatok (Építészmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Építészmérnöki Tanszék) Szerző szerinti böngészés "DE--Műszaki Kar"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 33)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hiányzó tér.Törös, Bence; Kállay, Ferenc; Vági, János; DE--Műszaki KarAz épület a közösség meghitt, emberközeli léptékű tereinek a pótlására hivatott. Az épületben egyaránt biztosítani kell a kisebb közösségi összejövetelek szeparált helyiséget és a találkozások lehetőségét. A kubusok terei legyenek bérelhetőek és kérésre berendezettek míg a többi tér és a parkosított részek szabadon használhatóak (közös tanulás, találkapont, játék a háziállattal stb…) . Nagyobb rendezvény esetén persze legyen az egész kibérelhető. Gondot kell fordítani a tervezés során az ide látogató az idősek, mozgássérültek, kisgyermekes családok és a fiatalok igényeire egyaránt. Az előbbi funkciókat kiszolgáló belső zárt kertkapcsolatok legyenek indokolt esetben megnyithatóak a köztér irányába. Egyszerre nyitott és szeparált terekkel legyen közösségi kapcsolatteremtésre alkalmas, felügyelhető a térkonstrukció. Fontos eleme a koncepciónak, hogy a panelházi oldalról legyen hívogató, de mégis legyen szűrt az udvariatlan leskelődők előtt. Ugyanilyen fontos, hogy a lakóházi övezet irányába sem lehet tolakodó a közösségi ház.Tétel Korlátozottan hozzáférhető AlkotótáborKocsis, Bíborka; Müllner, Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarA dipmomamunkám egy alkotótábor felépítését és működését mutatja be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alternatív iskola BánkonMárkó , Regina; Major , Zoltán; Müllner , Péter; DE--Műszaki KarA választott programom a funkcióját és működését tekintve egy olyan általános iskola, mely egy kislétszámú, falusi-tanyasi közösség számára nyújt nem csak oktatási létesítményt, de közösségi központot is. Mindemellett nem egy hagyományos iskolaépítészeti elvekkel megformált épület, hanem egy olyan iskola tervezése volt célom, mely alkalmazza azokat az innovatív, idejétmúlt építészeti elveket elvető megoldásokat, melyek a forradalmasító iskolákat világszínvonalúvá tette.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Bútorasztalos műhelySánta, Dániel Gábor; Vági , János; Kállay, Ferenc; DE--Műszaki KarA diplomamunkámat az erdőspusztai fűrésztelep szomszédságába terveztem, egy nagy bútorgyártó vállalat vidéki kreatív központjaként. Az építmény a munka köré lett szervezve, célom volt olyan légkör megteremtése ami a produktivitásra fókuszál és kizárja a megszokott hierarchikus berendezkedést. Az itt dolgozók turnusokban cserélik egymást, csak kevés időt töltenek itt, leginkább alkotótábor jellegűen dolgoznak. Az épület tömegformálásában finoman utal a régióra jellemző, mára egyre kevesebbet látott góréra, csak az alapvető elveket ültettem át kortárs kontextusba.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Csapó Közkönyvtár és SzabadidőközpontIllés, Tamara Anita; Müllner , Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarA diplomatervem témája a Csapó utcára tervezett Közkönyvtár és Szabadidőközpont középület tervéről szól. A könyvtár érdekessége, hogy a kultúrális fejlődés mellett szórakozásra is alkalmas helyszínt ad a fiatalság, tanulók, gyermekek számára, illetve büfével és polcos közlekedővel várja a gyerekekre vigyázó felnőtteket. Található benne például X-box szoba, filmnéző szoba a könyvtár és olvasótér funkció mellett. Maga a könyvtár modern, szabadpolcos rendszerű, a környezetbe beillő homlokzati, illetve tömegalkotási látképpel. Az épület anyaga maghőszigetelt látszóbeton fehér, illetve zöld színben. Az épület alakja lehatároló, elzárja a forgalmas Csapó utca zajait, ezzel kialakítva egy csendes belső parkot, illetve egy köztér húzódik a bejárati tér előtt. A privát blokkok kiemelkednek a fő térrész magasságából, ezek kapták a zöld színt. A fő épülettér alul bordás vasbeton lemez rendszerű, mely tartószerkezeti szerepe mellett meghatározó látképet ad az épületnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Csapó közösségi irodaBalog, Dániel; Müllner, Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarA Csapó közösségi iroda egyrészt a város egyik kapujaként, másrészt különböző alkotómunkákhoz és hagyományos munkavégzéshez, tanuláshoz kapcsolódó tevékenységek központjaként szolgál az itt lakók, valamint az egyetemi hallgatók számára. A 4-es főúton, Debrecen központja felé haladva, ez az első nagyobb kereszteződés, amivel találkozunk. Innen kezdődik a Csapó utca mely a belváros felé vezet, így ez egy természetesen kialakult kapuhelyzet, amely kapunak egyik része a panel, másik része pedig a Csapó közösségi iroda. Így a lakóházak között indokolatlanul elhelyezett tíz emeletes panel szerepet kap, mellyel a meglévő probléma megoldási folyamatának első lépése megtörténik. A 2020-ban kezdődött világjárvány miatt, a vállalatoknak, a kis- és középvállalkozásoknak gyorsan kellett reagálniuk. Ekkor jött a home office, mint munkavégzés típus. A kijárás korlátozása alatt sokan otthonról dolgoztak, laptopról történtek a tárgyalások, megbeszélések. Az emberek ehhez hozzászoktak, belejöttek és tökéletesen működött, hiszen nem volt más lehetőség. A járvány lecsendesedésével rengeteg dolgozó home office-ban maradt és a mai napig onnan végzik munkájukat. Viszont közülük nem mindenkinek kedvez az otthoni kényelemben történő munkavégzés, így a Csapó közösségi iroda egy tökéletes alternatíva lehet számukra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Csemeteház a paneltömbök árnyékábanMaródy, Levente; Major, Zoltán; Müllner, Péter; DE--Műszaki KarA XXI. század mindennapjainak üteméből fakadóan, a modern oktatási rendszerek folyamatos fejlődése figyelhető meg világszerte, melyek működését, valamint a velük járó alternatív pedagógiai megközelítéseket egyre növekvő érdeklődés övezi. Jelenünkben nem csak a gazdasági szférában, hanem az ember életének már egészen korai szakaszában találkozhatunk az úgynevezett verseny helyzettel, melyet elsősorban a gyermekek környezetében lévő felnőttek generálnak annak érdekében, hogy gyermekük minél feljebb tudjon lépni élete későbbi szakaszában azon a bizonyos társadalmi ranglétrán. A kiválasztott tervezési terület Debrecenben, az egykoron több faluból egyesült városmagban, pontosabban a szentlászlófalvai rész peremén a Fonatos és Csonka utca sarkán található saroktelek. A Csapó utca a város legrégebbi főutcái közé tartozik, amely napjainkban is kiemelkedő szereppel bír, mind a közlekedést, mind pedig a kereskedelmet illetően. Az írásom során részletességgel kívánom kifejteni a történeti hátterét, valamint alapelveit. A nevelési módszereinek bemutatását követően kitérek a hatásaira, és mélyebb információt nyújtok az óvodások fejlődéséről. Emellett, dolgozatom későbbi részében sorra veszem azokat az épületeket, illetve építményeket, melyek kapcsolódnak a Waldorf szellemiséghez, esetlegesen valamely stílusjegyben, anyaghasználatban kapcsolódást vélek felfedezni a saját munkám és a megnevezett épületek között. Kutatómunkám célkitűzéseként szolgált az általam tervezett épület mögöttes tartalmának bemutatása, továbbá valamennyi, az adott stílusjegyben vagy pedagógiai elgondolás alapján épített és működő intézmények megismerése, illetve azok elemzése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Demo AlkotótáborFleischer, Balázs; Müllner, Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarA tanulmányom fő célja a diplomatervem számára szilárd alapokat teremteni. Ennek érdekében az Erdőspusztai Arborétum területét részletesen kutatom és dokumentálom, beleértve a környezeti, földrajzi és kulturális elemeket. Ennek segítségével szeretném megérteni a terület sajátosságait, hogy ezekre építve hatékony és értékes tervezési irányelveket alakíthassak ki. A DEMO egy olyan gyermekfoglalkoztató program, ahol egy káros szenvedélyektől mentes életmódot folytató designer csapat, egyetemi hallgatók, oktatók és végzett tervezőművészek dolgoznak együtt a tervezés, a kétkezi alkotás és a design területe iránt érdeklődő gyerekekkel. A DEMO Egyesület által szervezett gyerekfoglalkoztató alkotótábor fő célja a gyerekek kreativitásának, formatervezési és építészeti érdeklődésének, valamint kézügyességének fejlesztése. A programok különböző művészeti és design területeket fednek le, lehetővé téve a résztvevőknek, hogy széles körű tapasztalatokat szerezzenek, miközben saját kreatív kifejezésüket felfedezik. A tábor szem előtt tartja, hogy minden gyerek más, egyedi tehetségekkel rendelkezik. Az egyéni célok közé tartozik a gyerekek önbizalmának növelése, önálló gondolkodásuk és kreativitásuk fejlesztése, valamint a közösségi együttműködés és barátságok kialakítása. Az alkotótábor nem csupán egy helyszín, ahol a gyerekek kreatívok lehetnek, hanem egy közösségi tér is, ahol a gyerekek saját kreatív ötleteiket megoszthatják, együttműködhetnek és inspirálhatják egymást. Az aktív részvétel és a pozitív közösségi élmények segítenek a gyerekeknek fejleszteni az identitásukat, kommunikációs készségeiket és érzelmi stabilitásukat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Erdei iskola ErdőspusztánNagy, Orsolya; Vági, János; Kállay, Ferenc; DE--Műszaki KarDolgozatomban bemutatom a természet jótékony hatásait a gyermekek számára és elemzem Erdőspusztát, mint tervezési helyszín. A félév során erdei iskolát terveztem a helyszínen található 3000 négyzetméteres tisztásra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Erdőspuszta Idősek OtthonaPapp, Nóra Kata; Major , Zoltán; Müllner , Péter; DE--Műszaki KarDiplomamunkámban egy Debrecentől pár percre lévő idősek otthonát terveztem az Erdőspuszta erdővel és tisztásokkal tarkított festői környezetébe. A saját környezetemben sokszor tapasztalom, hogy az idős emberek magukra maradnak, mert hozzátartozóik, távolabb, nagyobb városban kaptak lehetőséget egy jobb megélhetésre és nincs, aki gondjukat viselje, mert nem látogatnak haza a szülői házhoz idő hiányában vagy épp a távolság miatt. Előtérbe kerül a magányosság, elszigetelődés, társadalomból való kirekesztettség érzése a nyugdíjas évek kezdetén. Az idősekre abszolút nem marad idő és ez által igen nagy részükön eluralkodik a haszontalanság érzése. Az intézmény elsősorban nem az önmagukat ellátni képtelen idősek számára nyújt otthont, hanem az egyedül maradt, esetleg a ház körüli teendőket már nehezen végző embereknek. Fontos, hogy sokféle lehetőség legyen adott számukra egy ilyen otthonban mind életvitel, mind kikapcsolódás szempontjából. Elképzeléseim szerint az idősek otthonához nagy, nyugalmas kert kapcsolódik, veteményessel, gyümölcsfákkal, melynek gondozásában részt vehetnek az otthon lakói, de ez nem kötelező jellegű. Az itt megtermelt élelmiszereket akár elfogyaszthatják, vagy tovább is árusíthatják és az ebből befolyt összegből finanszírozhatják az esetlegesen felmerülő orvosi költségeket. Tervem fő tervezési szempontja tehát, hogy vidéki, otthoni környezetben kapjanak szervezett segítséget az idősek otthona lakói.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Erdőspusztai Idősek OtthonaNagy, Bettina; Vági , János; DE--Műszaki KarAz Erdőspusztai Arborétum területére tervezett idősek otthona, ahol az idősek a nagyvárosi életből kiszakadva, egy kis falu jellegű építészeti alkotásban tölthetik a hátralévő életüket az erdő csendjében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Erdőspusztai ObszervatóriumBoros, Dávid Gergő; Vági, János; Kállay, Ferenc; DE--Műszaki KarAz épületem egy Erőspusztára tervezett csillagvizsgáló torony, aminek tervezése folyamán törekedtem egy olyan munkahely kialakítására ahol a természetben csapatban és kellemes légkörben végezhetik a kutatásokat, a város zajától elzárva, ugyanakkor figyelve a helyszín adottságaira, és az ebbe való beilleszkedésre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Erdőspusztai Szabadtéri SzínpadPintér, Judit; Major, Zoltán; Müller, Péter; DE--Műszaki KarPihenésre, kikapcsolódásra vágyók számára terveztem egy szabadtéri színpadot egy fákkal ölelt tisztásra Erdőspusztán.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Erdőspuszták KutatóközpontChoma, Benedek Kristóf; Vági , János; Kállay, Ferenc; DE--Műszaki KarA diplomaterv témája egy az Erdőspusztai Arborétumba tervezett modern kutatóközpont, amelyben a körülötte elterülő kísérleti tó ökoszisztémájában és környezetében elvégzett vizsgálatok kivetítésével kutatják a térséget érő hatásokat. Működését tekintve egy hídház, amely egy olyan modern kutatólaborként is funkcionál melynek a látogatók olykor betekintést nyerhetnek a kutatási területeibe, ezzel nem csak fizikailag, de elméletben is hidat képez a látogatók számára. Konkrét kutatási területek az meteorológia, éghajlatváltozás és vízrendezés az erdőspusztákra és élővilágára gyakorolt hatásai, ezen felül botanikai kutatások az arborétum támogatásával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyermek fejlesztőházKirály , Angéla; Müllner , Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarDiplomamunkám helyszínéül a Csapó utcai panelsor környezetét választottam, ahova egy gyermek fejlesztőházat terveztem. Magyarországon nem fektetünk rá elég hangsúlyt, hogy a rendellenességgel született gyermekek fejlesztésére, kezelésére kellően odafigyeljünk. A program célja a hétköznapi emberek bevonása a mentális sérülésben szenvedő gyerekek életébe. Betekintést nyerhetnek a hétköznapjaikba, hogy hogyan telnek, milyen segítségre van szükségük és milyen fejlődési folyamaton mennek keresztül. Ennek következtében egy kávézó kerül az épület központjába, mint közösségi tér. Ez lehetőséget biztosít a szülők egymással való kommunikációjához, hogy megvitassák a mindennapi életük nehézségeit és egymásnak tanácsot adva, lelki támaszként segítsék a másik helyzetét. Hiszen a gyerekek mellett az életük teljesen átformálódik és sokkal több figyelmet kell rájuk fordítani, nevelésük pedig nehezebb.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyermekfejlesztő házHavasi, Panna Flóra; Müllner , Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarA diplomaterv témája egy a Senyei- Oláh u. 16. (Debrecen) telekre tervezett Gyermekfejlesztő ház a bölcsődés és óvodás korosztály számára. A célközönség már orvosi diagnózissal rendelkező gyerekek, akik fejlesztése itt mentális, pszichológiai és mozgásszervi irányban történik. A terv a zártsorú beépítésű telekre történő megfelelőmennyiségű fény bejuttatásának problémakörét, valamint a családiházas szövet és a Csapó utcai panelsor találkozásának konfliktusát hivatott megoldani.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyermekfejlesztő központSzitó, Lajos Krisztián; Major, Zoltán; Müllner, Péter; DE--Műszaki KarDiplomamunkám során a Csapó utcára egy gyermekfelsztő központot terveztem, amely főként a mentális zavarral szenvedő gyermekeknek készült. Egyre több gyermeknél jelentkezik valamiféle tanulási zavar, figyelemzavar, autizmus, de sok esetben a szülő nem tudja, hogy ez betegségre utaló jel lehet. Az épületem egy igen forgalmas úton kapott helyet és így képes segíteni a szülőknek felhívni a figyelmet ezekre a betegségekre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyógynövény-feldolgozó üzem és látogatókertLadányi, Bálint; Müllner , Péter; Major, Zoltán; DE--Műszaki KarDiplomamunkám során egy gyógynövény-feldolgozó üzemet és látogatókertet terveztem Debrecen és Erdőspuszta közötti természeti területre. Az üzem és látogatókert kiegészül vendéglátási és oktatási funkciókkal is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Képességfejlesztő játszóházBalázs-Kercsó , Fanni; Major, Zoltán; Müllner , Péter; DE--Műszaki KarDebrecen óvárosi részén, a Csapó utca szomszédságában terveztem a környéken élő gyermekek számára játszóházat. Tervemben törekedtem arra, hogy egy olyan közösségi teret hozzak létre ahol ahol kisebbek és nagyobbak is megtalálják a fejlődéshez és az önfeledt játékhoz szükséges feltételeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Közösségi kert a Monostor utcánLobkovitz, Klaudia; Vági , János; Kállay, Ferenc; DE--Műszaki KarDiplomatervemben a debreceni Csapó utcai panelházak környezetével foglalkoztam. A Monostor utcai zöldterületen egy közösségi kertet terveztem, mely a környezetvédelem, az edukáció, a kultúra és a közösségi élet támogatását hivatott ellátni. Az építkezési állványzatok elvén felépülő szerkezetben helyet kapott egy többfunkciós közösségi tér, mely alkalmas piacok, tanfolyamok, közösségi és kulturális események befogadására, egy tankonyha közös étkezővel, egy közösségi kert üvegházzal, játszótér és kertmozi is.