Szerző szerinti böngészés "Farkas, Attila"
Megjelenítve 1 - 12 (Összesen 12)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyász és addikcióFarkas, Attila; Körmendi, Attila; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témája a gyász és addikciók összefüggése. Milyen kapukat nyit meg a gyász, a függőségek felé. A veszteségek kezeletlensége mennyire ártalmas megküzdési mechanizmusokat hoz elő. Minden embernek saját története van arról, kit vagy mit vesztett el. Senki nem tudja elkerülni a veszteség okozta fájdalmat. A veszteség hatása pedig mindenkinél más. A gyász a nyugati társadalomban tabu téma, és pont ezért kevés szó esik róla a családokban. Nem tanuljuk meg kifejezni a fájdalmat, e helyett inkább magunkba fordulva próbáljuk meg kezelni, mert beszélni az érzéseinkről szégyen, vagy a gyengeség jeleként van számon tartva. Ez az elnyomás pedig függőségekhez, romboló megoldási mechanizmusokhoz vezet. Ennek a témának a mélybb megismerése miatt választottam ezt a témát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A munkáslét és emlékezete Ózdon(2012) Bihari, Sára; Csernaburczky, Zsófia; Dobos, Mária; Farkas, Attila; Kósa, Rita Diána; Szeder, Dóra ValériaTétel Korlátozottan hozzáférhető Autizmus spektrumzavarral élő gyerekek szüleinek családi-élettörténeti narratíváinak elemzéseFarkas, Attila; Fekete, Zita; Debreceni Egyetem::Népegészségügyi Kar; DE--Népegészségügyi Kar; Kenyhercz, Flóra; Lajtos, Linda; Debreceni Egyetem::Általános Orvostudományi Kar; Debreceni Egyetem::Népegészségügyi Karutatásomban két kérdésre kerestem a választ: 1) az autizmus megjelenése, jelenléte hogyan hat a szülők szülői szerepeivel kapcsolatos jelentéstulajdonítására a családi kapcsolatrendszer kontextusában? 2) diagnózis megkapásának narratívájában milyen egyéni és családi szinten értelmezhető motívumok jelennek meg a családi kapcsolatrendszer kontextusában? Az adatgyűjtés során 7 interjút vettem autizmussal élő gyermeket nevelő párokkal, majd ezeket elemeztem kódolással, ill. különböző fajtájú jelentési egységek együttes előfordulási mintázatainak feltárásával. Eredmények: A szülők történetként (nem eseményként) beszélik el az autizmus belépést családjuk életébe. A diagnózis körüli feszültség és a követő időszak egyszerre hozza el a szülői narratíva és a családstruktúra változása a szülők adaptív vagy a helyzet konzerválódását eredményező megküzdését eredményezi. Megjelenik az anya/feleség izolációja és az alrendszerek határainak rigiditása, ami a férj/apa kizáródásával és az anya és a gyermek közötti alrendszerhatárok egybeolvadásával jár együtt. A külső határok átjárhatóbbak lesznek: míg a férj az anyagi biztonságot igyekszik megteremteni, felesége, leginkább anyaszerepében különféle intézményekhez, szakemberekhez fordul segítségért. Különlétükben az feltöltődést esélyét nyújtó, önmagukért végzett cselekvés azonban alig jelenik meg: mindenki külön küzd az adott célért. Javaslatok: fontos a megfelelő egészségpszichológiai tevékenység, amely egyrészt a szupportív légkörben történő korrekt informálást jelenti, másrészt szupportív konzultációt, amely a konstruktív jelentésadást célozhatja meg. Hasznos lehet, ha mindez családi ülések formájában történik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A deviancia társadalmi összefüggései(2013-12-12T12:31:14Z) Farkas, Attila; Csoba, Judit; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatom első felében megvizsgáltam az értékek kialakulásának feltételeit, funkciójukat alapján kategorizáltam őket és kifejtettem azt, hogy az értékek a társadalmon belül, hogyan kovácsnak normákat. A normák képezik a társadalom alapját, csak közös érték és közös normarendszer kialakulásával szilárdulhat meg egy társadalom. Számos elmélettel bizonyítottam, hogy a normák és a társadalom folyamatos kölcsönhatásban állnak egymással, oda-vissza alakítják, formálják egymást és ez által a benne élő embereket. Kifejtettem, hogy a normák megszilárdulásában a szocializációnak óriási szerepe van az egyénekben. A szocializáció számos elméletét vetettem fel, kifejtettem azok fontosságát, megvizsgáltam a kommunikáció szerepét a szocializációs folyamatokban. Dolgozatom második felében a devianciával, mint társadalmi jelenséggel foglalkoztam, megvizsgáltam a deviancia elméleti keretét, azt hogy a társadalmi létben milyen szerepet tölt be, milyen funkciói vannak. Leírtam a devianciák tipológiáját, azt, hogy milyen aspektusokból megközelítve lehet őket kategorizálni. Kitértem arra, hogy a devianciák sokrétűsége is egyfajta társadalmi produktum. Sorra vettem a deviáns viselkedés elméleteit, a biológia elméleteket, a pszichológiai elméleteket. A szociológiai elméletekkel behatóbban is foglalkoztam, mert ezek az elméletek szemben a másik két elméleti típussal, komplex társadalmi szempontból vizsgálják a devianciát, a deviáns viselkedéseket és problémák forrását a társadalmi struktúrákban, viszonyrendszerekben keresik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető E-sportok és kompetencia-fejlesztésFarkas, Attila; Besenczi, Renátó; DE--Informatikai KarA szakdolgozatom célja, hogy megismertessem a különböző generációval az e-sport eredetét a kezdetektől egészen napjainkig, valamint a hagyományos sporttal való kapcsolatát. Ezenkívűl bemutatom a profi sportolók mindennapjait, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdeniük napról napra,hogy milyen fizikai és mentális leterheléssel kell szembenézniük, valamint hogy mennyi időt is kell rászánniuk erre a pályára. Kitérek még a nők helyzetére az e-sport világában. Megkülönböztetjük a hobbi és a profi e-sportolókat, ugyanis az előbbi csak szórakozásképpen játszik, de az utóbbinak ez maga az "élete". Végül pedig szót ejtek az e-sport celebségről, hogy miként és mivel válhat valaki celebbé ebben a témában. További részekben sor kerül a kompetenciáról és annak fejlesztéséről a számítógépes környezetben. Ugyanis sokak meggyőződésével szemben a számítógép igenis lehet jótékony a képességeink fejlesztésére, például a szem-kéz koordinációt tudnám itt kiemelni. Egy kis részben összehasonlítom az e-sport csapatok és a hagyományos sportok (például labdarúgás) csapatainak felépítését, szakmai személyzet jelenlétét. Munkám végén pedig egy saját kutatást mutatok be, melyben a résztvevők videojátékozással és tanulással töltött idejüket, szokásaikat elemeztem ki.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Factors influencing algal photobiohydrogen production in algal-bacterial co-culturesLakatos, Gergely; Balogh, Daniella; Farkas, Attila; Ördög, Vince; Nagy, Péter Tamás; Bíró, Tibor; Maróti, Gergely; egyetemi oktató, kutatóAlgal-bacterial co-cultures represent an alternative way for algal biohydrogen generation. Efficient algal hydrogen production requires anaerobiosis and electrons accessible for the algal FeFe‑hydrogenases. A number of factors strongly influence the development of this optimal environment. Various algal strains were tested for hydrogen evolution with a selected bacterial partner, a fully hydrogenase deficient Escherichia coli. During the hunt for the most efficient algae strains, gas-to-liquid phase ratio, algal optical density and algal cell size were identified as crucial factors influencing algal hydrogen evolution rate, accumulated algal hydrogen yield, carbon dioxide and oxygen levels as well as acetic acid consumption in illuminated algal-bacterial cultures. The highest accumulated hydrogen yields were observed for the different algal partners under similar experimental setup. The combination of a gas-to-liquid phase ratio of 1/1 with an algae cell density of 3.96 ∗ 108 algae cell ml−1 (OD750: 1) resulted in the highest accumulated algal hydrogen yields under continuous illumination of ~50 μmol m−2 s−1 light at 25 °C irrespective of the applied algae strain. Accumulated hydrogen yield was also strongly influenced by the algal cell size, smaller cell size correlated with higher hydrogen evolution rate. The highest accumulated algal hydrogen yield (88.98 ± 2.19 ml H2 l−1 d−1) was obtained with Chlorella sp. MACC 360 -E. coli ΔhypF co-culture.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fiatalok és a drog(2010-02-25T08:37:09Z) Gáll, Zsuzsa; Farkas, Attila; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar--Politikatudományi és Szociológiai Intézet--Szociológia és Szociálpolitika TanszékTétel Korlátozottan hozzáférhető Fogyasztás és életkörülmények az alacsonyan iskolázott rétegekben(2011-05-09T05:25:38Z) Farkas, Attila; Krémer, Balázs; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA modernizáció következtében a társadalmi egyenlőtlenségek kiéleződtek korunk társadalmában. A hétköznapi élet megélésére a különböző fogyasztói viselkedések biztosítanak alternatívát. A dolgozatom fő célja, hogy bemutassa azokat a fogyasztói szokásokat amelyekkel az alacsonyan iskolázottak rendelkeznek, illetve kísérletet teszek annak a kérdésnek a megválaszolására, hogy a fogyasztásnak van-e társadalom formáló szerepe. Az információs kort vizsgálat alá helyezem – mivel olyan termékeket állít elő, amelyekkel a fogyasztói szokásokat mérni lehet – és összehasonlítom a klasszikus kapitalista társadalommal. Vizsgálatomban a 2009/2010-es Innotárs kutatás adatait dolgozom fel. Az adatelemzés során az anyagi életvitel, a tartós fogyasztási cikkek, a lakáshelyzet és a bevételi források csoportjait tárom fel. A kutatásom eredményeként elmondható, hogy a háztartások felszereltsége 1-1,5 éves lemaradásban van az országos átlaghoz képest. A háztartásokban az infokommunikációs eszközök hiánya kirekesztheti és perifériára sodorhatja ezeket az embereket. A vizsgált háztartások többségében van olyan személy, aki jövedelem szerző tevékenységet folytat, ezt kiegészítik a különböző transzferjövedelmek, de nem jelenthető ki, hogy ez kizárólagos életstratégia lenne. A fogyasztás társadalom rétegződést meghatározó szerepéről elmondható, hogy bizonyos termékek használata nem magyarázható anyagi helyzettel, míg a nagyobb anyagi javakat képviselő termékek létéről ennek ellentettje mondható el.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hogyan látják a szociális munkások a csoport szerepét a szociális munkában?(2014-05-28T10:21:01Z) Burai, Vanda; Farkas, Attila; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom során szerettem volna bemutatni mennyire fontos a csoportos szociális munka szerepe a segítő szakmákban, ezért is emeltem ki, milyen feladatokkal jár egy csoport megszervezése, milyen előnyei vannak, milyen csoportdinamikai jelenségek merülnek fel, ezeket hogyan, milyen módszerekkel lehet, vagy kell kezelni valamint milyen vezetők legyünk a célok hatékony elérése érdekében. Ehhez kapcsolódóan fontosnak tartottam a képzési és továbbképzési módszereket is bemutatni, valamint ezek hatékonyságát kiemelni. A szakirodalmak és az interjúk eredményei alapján arra a következtetésre jutottam, hogy szükség van a csoportmunkára a segítő szakmában. Magyarországon egyre inkább használják a csoportmunkát és a tréning-módszert, ez az egyik legelterjedtebb továbbképzési forma. Inkább előnyeit látják a szakemberek semmint hátrányait, valamint ahhoz, hogy valaki jó vezetővé váljon magas szintű módszertani, elméleti tudásra és gyakorlati tapasztalatra van szüksége, hogy ezeket hatékonyan fel tudja használni az adott célcsoport érdekében és meg tudjon birkózni a csoportmunka nem várt eseményeivel és komplexitásával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető In vivo applicability of Neosartorya fischeri antifungal protein 2 (NFAP2) in treatment of vulvovaginal candidiasis(2019) Kovács, Renátó László; Holzknecht, Jeanett; Hargitai, Zoltán; Papp, Csaba; Farkas, Attila; Borics, Attila; Tóth, Liliána; Váradi, Györgyi; Tóth, Gábor K.; Kovács, Ilona; Dubrac, Sandrine; Majoros, László; Marx, Florentine; Galgóczy, LászlóTétel Korlátozottan hozzáférhető Motiváció és ösztönzés a DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-nélBelánszky, Laura Lilla; Farkas, Attila; Kőmíves, Péter Miklós; DE--Gazdaságtudományi KarNapjainkban a HR szakembereknek egyre nagyobb kihívásokkal kell szembenézniük. A növekvő környezeti hatások felerősödése egyre nagyobb szerepet tölt be a szervezetek HR tevékenységének működésében. A vállalatoknak egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni a megfelelő munkaerő állomány megtartására, motiválására, ezáltal törekedniük kell az ösztönzési rendszer minél több lehetőségének és minél szélesebb formában történő kialakítására. A munkáltatóknak szembesülniük kell azzal, hogy napjainkban már nem elegendő megtalálni a megfelelő munkavállalót, hanem különböző motivációs és ösztönzési eszközökkel kell fenntartani munkahelyi elégedettségüket, motivációjukat. A munkavállalói érdekek növekedésének következtében a fluktuáció egyre nagyobb mértékben van jelen a szervezetek életében. Az elégedetlenség mellett a munkaadóknak azzal is számolniuk kell, hogy egyre élesebb a verseny a megfelelő kompetenciával és képzettséggel rendelkező munkavállaló megszerzéséért, valamint megtartásáért. Diplomadolgozatom célja, hogy megvizsgáljam a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. dolgozóinak ösztönzési és motivációs attitűdjét, melynek során érdekelt, hogy mennyire motiváltak a vállalat dolgozói, mennyire elégedettek a vállalat által biztosított munkakörülményekkel, milyen tényezőket tartanak fontosnak munkavégzésük szempontjából, valamint mit szeretnek, és mit szeretnek a legkevésbé munkavégzésükbenTétel Szabadon hozzáférhető A munkáslét és emlékezete Ózdon(2012) Bihari, Sára; Csernaburczky Zsófia; Dobos, Mária; Farkas, Attila; Kósa, Rita Diána; Szeder, Dóra Valéria; igenA ’80-as évek és a ’90-es évek eleje meghatározó időszak Magyarország társadalomtörténetében, mind gazdasági, politikai és társadalmi szempontból is. A rendszerváltás átmeneti időszaka olyan struktúraváltást hozott a gazdaságban, amely alapvetően átalakította a magyar ipart. A termelésszerkezet átalakulása egy hosszú folyamatként ment végbe, melynek jelei korábban is mutatkoztak, de csak a politikai rendszerváltás során kerültek nyíltan a felszínre. Ezt a folyamatot az Ózdi Kohászati Üzemek történetének erre az időszakra eső része kiválóan példázza.