Szerző szerinti böngészés "Szeghalmy, Szilvia"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 72)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető 2D platformjáték fejlesztése Unity-benNagy, Bátor Ákos; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarSzakdolgozatom célja a Unity játékmotorban rejlő lehetőségek bemutatása, egy általam készített kétdimenziós platformerjáték segítségével. Dolgozatomat a játékmotorok születésüktől kezdődően napjainkig történő fejlődésének fontosabb mérföldköveinek bemutatásával kezdem. Itt eljutunk az árkád játékgépek korától a Unity-ig. Ezt követi a Unity játékmotor, és a fejlesztés során használt eszközök rövid ismertetése. Majd a Unity Editor bemutatása után kitérek a leggyakrabban használt komponensekre. Végül a játék bemutatása során végigvezetem az olvasót az egyes jeleneteken, a különböző funkciók és mechanizmusok magyarázatának kíséretében. A dolgozat képet ad arról, hogy miért születtek meg a játékmotorok, és miért is olyan könnyű velük dolgozni.Tétel Szabadon hozzáférhető A Comparative Study of the Use of Stratified Cross-Validation and Distribution-Balanced Stratified Cross-Validation in Imbalanced Learning(2023) Szeghalmy, Szilvia; Fazekas, AttilaTétel Szabadon hozzáférhető A Comparative Study of the Use of Stratified Cross-Validation and Distribution-Balanced Stratified Cross-Validation in Imbalanced LearningSzeghalmy, Szilvia; Fazekas, Attila; Fazekas Attila (1968-) (matematikus, informatikus); Szeghalmy Szilvia (1984-) (képfeldolgozás); Számítógéptudományi Tanszék -- 906; IK; Debreceni EgyetemTétel Szabadon hozzáférhető A comparative study on noise filtering of imbalanced data sets(2024) Szeghalmy, Szilvia; Fazekas, AttilaTétel Szabadon hozzáférhető A Highly Adaptive Oversampling Approach to Address the Issue of Data Imbalance(2022) Szeghalmy, Szilvia; Fazekas, AttilaTétel Korlátozottan hozzáférhető Adatgyűjtés DNS szekvenciák automatikus illesztésének támogatásáhozJuszkó, Tamás; Kovács, György; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarA dolgozat célja egy olyan alkalmazás fejlesztése, melyben az emberek DNS darabokat kapcsolnak össze, úgy, hogy közben monitorozzuk, milyen stratégiát alkalmaznak. Meg tudjuk állapítani, hogy a feladat megoldása során az ember inkább a kis darabokat próbálgatta összeállítani, vagy a hosszabbakat; több kicsi, illeszkedő kettős sorozatot készített, majd azokat rakta össze, vagy egy darabot szemelt ki, amit növelni próbált, és ezek közül melyik volt a hatékonyabb stratégia. Az így nyert adatokat felhasználhatjuk arra, hogy olyan heurisztikát tervezzünk, amellyel a DNS szekvenálás problémája eredményesen megoldható.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Akadálypályás játék készítése kinect szenzorralTeremi, Bence; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarA gesztusvezérélt technológiák és eszközök ismertetése, főleg a játékiparaban. Saját játék fejlsztése egy elsőgenerációs kinect szenzorral. A projekt Unity-ben épült és a Kinect SDK-it használja. A játék stíluában egy endless runner, amit a felhasználó billentyűzet mellett gesztusokkal is tud irányítani. Bemutatásra kerül a fejlsztés menete és annak felépítése is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alkalmazásfejlesztés Kinect szenzor felhasználásávalCsermely, Attila; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarA szakdolgozatomban a Kinect mozgásérzékelő szenzor segítségével készített program leírása szerepel. Ez a program egy ízületi szögmérő feladatát látja el, melyet a gyógytornászok tudnak hasznosítani. Leírásra kerül a program felépítése, és a megvalósításához használt eszközök. A kész program összehasonlításra került a hagyományos módszerrel. Ennek a konklúziójával, és a további teendők felsorolásával zárul a dolgozat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Angol nyelvtudás fejlesztése játékos oktatóprogram segítségévelVarga, Dávid László; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarA videójátékok megjelenésük óta hatalmas növekedést értek el népszerűségben és a technológia egyre fontosabb szerepet tölt be életünkben, szinte mindenhol jelen van. Hamar felmerült a kérdés, hogy ez milyen hatással is van az emberek és főleg a fiatalok, diákok életére. Kutatásom során, arra a megfigyelésre jutottam, hogy a játékok segítő szerepet tölthetnek be az oktatásban, különösen az idegen nyelvek elsajátításában. Célom a szakdolgozat során egy olyan játékos oktatóprogram fejlesztése volt, amely szórakoztató és érdekes formában segít a játékos már legalább középszintű angol nyelvtudását bővíteni és gyakorolni. Egy diák hete követhető végig a játék során, ahol egy pénteki angol felmérésre kell felkészülni. Különböző típusú és nehézségű feladatok megoldása után egy érdemjegy jár teljesítmény értékelésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Arcok automatikus kitakarása felvételekenGalamb, Erik; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarNapjainkban rengeteg képi felvétel készül és a személyi jogok is előtérbe kerültek. Ezek kezelésére, publikálására és főképp tárolására különféle jogszabályok vonatkoznak. Azokon a felvételeken, ahol legalább egy ember felismerhető módon szerepel, egy külön kategóriát képviselnek. Helyi szabályozások, törvények vonatkoznak rájuk. Akik nem egyeznek bele a képi felvétel elkészültébe, szükséges a kitakarásuk, ami manuálisan eléggé időigényes feladat. Szakdolgozatom során ismertetem a Viola-Jones arcdetektáló algoritmust, valamint három arcazonosítási módszert, amik szükségesek az arcok automatikus kitakarásához, valamint ezek kivitelezését az OpenCV nevű függvénykönyvtárban. Szakdolgozatom célja az utómunkálatok gyorsítása és élő közvetítések esetén minimális feldolgozási idővel csökkenteni az akaratlan személyek közvetítését.Tétel Szabadon hozzáférhető Biológiai és anyagtudományi kutatások támogatása képfeldolgozási módszerekkelSzeghalmy, Szilvia; Zichar, Marianna; Informatikai tudományok doktori iskola; DE--Informatikai Kar -- Komputergrafika és Képfeldolgozás TanszékAz értekezésemben három független kutatási téma képfeldolgozási aspektusait ismertetem. Az első részben egy karcvizsgálat eredményének automatikus kiértékeléséhez fejlesztett eljárást mutatok be. A második részben immunhisztokémiai festéssel kezelt csontvelőbiopsziás minták elemzéséről szól. Az általam fejlesztett eljárás az immunpozitív részek és az értékes terület automatikus meghatározására szolgál. Végül egy a Calopteryx Splendens szárnyak elemzéséhez kialakított programot mutatok be, mely a szárnyak morfometriai elemzésénél használt főbb jellemzők azonosítására képes.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Biometrikus azonosításMikula, Eszter Réka; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarSzakdolgozatomban a biometrikus azonosítás, azon belül is az arcfelismerés témáját vizsgáltam meg. A dolgozatomban egy rövid történeti áttekintés után ismertettem az arcfelismére szolgáló legismertebb módszereket. Bemutattam a különféle alkalmazási lehetőségeit és kitértem az arcfelismerés elterjedéséhez vezető út lényegesebb állomásaira. A dolgozatom 3. fejezetében gyakorlati vizekre eveztem, és a face_recognition Python modult használva mutattam be, hogyan lehet elkészíteni egy arcfelismerésre szolgáló programot. Az elkészített program teszteléséhez saját képadatbázist állítottam össze hét tesztalany bevonásával. A tesztek során rámutattam arra, hogy a futási idő jelentős részét a felismerni kívánt személyekről készült képek feldolgozása teszi ki. A megfigyelést kihasználva módszert adtam a futási idő csökkentésére is, melynek lényege, hogy az alanyok képei helyett, a hasonlításhoz szükséges jellemzőket tároljuk az adatbázisban. Összességében elmondható, hogy az arcfelismerő rendszerek témája egy nagyon sokszínű és érdekes téma, amely a későbbiekben még tovább fog fejlődni, és még nagyobb szerepet fog betölteni az életünkben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A diabéteszes szövődmények számítógépes vizsgálataKertész, Patrik; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarA cukorbetegség egyre nagyobb problémát jelent világszerte. Folyamatosan növekvő számú ember szenved ebben a betegségben és annak szövődményeiben. Ennek a betegségnek a retinán megjelenő mellékhatásai több stádiumba sorolhatóak és a végső stádiumban látásvesztéshez is vezethet, ezért kiemelten fontos a betegség kezdeti stádiumában a helyes diagnózis és kezelés. Erre a célra alakultak ki szűrőközpontok, ahova különböző kontinens retinaképei érkeznek be vizsgálatra, viszont ez jelentős emberi erőforrás igénnyel is rendelkezik ezért is vannak kezdeményezések ezeknek a folyamatoknak az automatizálására. Ebben a szakdolgozatban a cukorbetegség retinára ható szövődményeit vizsgálom olyan különböző számítógépes eszközökkel, mint például az OpenCV, ami egy képfeldolgozásra és gépi tanulásra kifejlesztett függvénykönyvtár. Erre a célra, a DIARETDB1 publikus képadatbázist használom segítségül, ami magába foglal 89 színes retinaképet és ezeknek a képeknek a betegségre jellemző tünetek alapján, szakértők által kézzel annotált képeit. A dolgozatban szereplő program Python nyelven íródott. A színes retinaképeken az OpenCV függvényeit használva előszűrő lépéseket végzek el majd ezt követően, a képekről jellemzőket nyerek ki, amikkel több gépi tanulásos osztályozó modellt is tanítok és tesztelek. Végül ezeknek az osztályozásoknak a százalékos pontosságát hasonlítom össze.Tétel Szabadon hozzáférhető Digital Measurement of Myelofibrosis Associated Platelet Derived Growth Factor Receptor [Beta] (PDGFR [Beta]) Expression in Bone Marrow Biopsies(2013) Szeghalmy, Szilvia; Bedekovics, Judit; Méhes, Gábor; Fazekas, AttilaTétel Korlátozottan hozzáférhető E-learning rendszer fejlesztéseKovács, Georgina; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarA szakdolgozatom témája, mint ahogy azt a cím is sugallja, egy olyan program fejlesztése volt, amely segíthet a diákoknak a tanulmányaik során. Az elképzelésemben az szerepelt, hogy egy olyan weboldalt hozok létre, amin keresztül a tanárok anyagokat tölthetnek fel, illetve játékos teszteket írhatnak. Ezeket az anyagokat a diákok megnézhetik, akár le is tölthetik, a teszteket kitöltve pedig a legügyesebb diákok elismerésben részesülnek. A szakdolgozatomban felépítése követi majd a munkám folyamatát. Először a tervezési fázisban leírom, milyen technológiákat, eszközöket választottam, és miért, ezeket hogyan kapcsoltam össze, majd fejlesztési fázisban magát a program felépítését és működését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető EDUN, avagy Egyszerű Deriválás Unalom NélkülKrizsán, Evelin; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarManapság egyre népszerűbb a különböző informatikai eszközök használata az oktatásban. Tapasztalataim, illetve megfigyeléseim szerint a mai diákok szívesen használnak szoftvereket, internetes oldalakat, melyek segítik őket tanulmányaik során. Ezen programok használata sokkal eredményesebbé, és élvezetesebbé tehetik a dolgozatokra való felkészülést számukra. A szakdolgozatom készítése során egy olyan játékos oktatóprogramot igyekeztem megvalósítani, amely a különböző matematikai függvények deriválásának alapjat segít elsajátítani. Az oktatóprogram "kaland" menüjében a felhasználó egy hid építésében segédkezhet a helyes megoldásaival, ám ugyanakkor hátráltathatja is a folyamatot egy-egy rosszul sikerült megoldás esetén.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az EKÁER bemutatása és használatát segítő fejlesztések a National Instruments-nélHornyik, Dávid; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarJelen dolgozat bemutatja az EKÁER szabályozás alapjait és hatásukat a National Instruments-re. Részletezek egy konkrét üzleti problémát, amely a törvény hatására merült fel a vállalatnál, és bemutatok egy, az Oracle Applications ERP rendszerhez PL/SQL nyelven fejlesztett, informatikai megoldást erre válaszul.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Emelt szintű informatika érettségire felkészítő webalkalmazásFejes, Réka; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarSzakdolgozatom célja egy olyan webalkalmazás fejlesztése volt, ami a Digitális kultúra érettségi Algoritmizálás, adatmodellezés feladatára való készülésben segíti a tanulókat Python nyelven. A regisztrált felhasználó különböző témájú küldetéseken tud részt venni, ahol egyrészt információt és segítséget kap az adott feladatkör megoldásával kapcsolatban, másrészt több, fokozatosan nehezedő programozási feladatot kell megoldania. A Python kódok futtatása és a kimenet ellenőrzése szerver oldalon valósul meg, de maga a kódszerkesztő és a terminal, ahol megjelenik az eredmény, az alkalmazáson belül érhető el. A felhasználói élmény javítása és a motiváció kialakítása céljából olyan gamifikációs eszközöket használok, mint a történetmesélés és a jutalmazás, ezért a helyes megoldásért pontokat és jelvényeket lehet szerezni. Az alkalmazást JavaScriptben készítettem el kliens és szerver oldalon is a React és Next.js segítségével.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Emlődaganat felismerése szövettani metszetek automatikus osztályozásávalOlaru, Alexandra; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarAz emlőrák a nők egyik leggyakoribb rákos megbetegedése, mely világszerte közel fél millió életet vesz el évente. Magyar nőknél is gyakran diagnosztizálják, ha személyes környezetünkre is tekintünk, nagy valószínűséggel előfordul családban vagy baráti körünkben. Különösen veszélyes olyan országokban, ahol az orvosi ellátás nem kellően fejlett, valamint nem tudnak nagy számban szűréseket végezni. A kezelés sikerességét nagyban befolyásolja a korai diagnosztizálás. Ennek elengedhetetlen része a szövettani leletek megfelelő elemzése, melynek folyamatát a képek bonyolultsága és a nagy adatmennyiség megnehezíti. Ezért szükséges és fontos ezt a folyamatot gépek segítségével megkönnyíteni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fedélzeti kamera képének elemzéseTakács, Gergő; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarA számítógépes látás világában jelöntős előrelépések történtek a mély tanuló technikák alkalmazásában, főleg az autonóm vezetés iparága körül. A szakdolgozatom fő célja, hogy ismertessem az autonóm vezetésben használt szemantikus szegmentáló technikákat. A dolgozatom külön figyelmet fordít az út felismerő technikákra. A megközelítés konvolúciós neurális hálózat alkalmazásán alapszik. Az kész hálózat betanításához és teszteléséhez a KITTI adathalmaz volt felhasználva, ezen kívül a program külön tesztelve volt a Cityscape adathalmaz tesztcsomagján is. A kutatások és tesztelések eredményeképpen elmondható, hogy egy ideig még az emberi vezetőké marad a főszerep, azonban pár éven belül a technológia el fogja érni azt a szintet, amikor a rendszer bármiféle külső segítség nélkül fog magától üzemelni.