Hallgatói dolgozatok (Természettudományi és Technológiai Kar)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Természettudományi és Technológiai Karon készült szakdolgozatok, diplomamukák és TDK dolgozatok gyűjteménye.
A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy része csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.
A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy része csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.
Hírek
A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy része csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Természettudományi és Technológiai Kar) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 6311)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető Információs tezaurusz - matematikai analízis(2007-12-11T10:49:48Z) Bujdosó, Tünde; Benediktsson, Dániel; DE--TEK--Informatikai Kar; DE--TEK--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetInformációs (információkereső) tezaurusz matematikai analízis témakörbőlTétel Szabadon hozzáférhető Számelmélet a középiskolában(2008-04-28T07:58:26Z) Krivián, Marianna; Bérczes, Attila Jenő; DE--TEK--Természettudományi Kar; DE--TEK--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetSzakdolgozatomban három, általam választott tankönyv Számelmélet című fejezetét hasonlítom össze azon szempontok szerint, hogy a számelmélet mely területeit érintik, s melyeket nem. A közösen tárgyalt részek miben különböznek, illetve hasonlítanak, s hogy a tankönyvek mennyire felelnek meg az emelt szintű érettségi elvárásainak.Tétel Szabadon hozzáférhető Vizsgáztató rendszer fejlesztése(2009-05-04T09:07:48Z) Szimeonov, Miklós; Pere, Zsolt; DE--TEK--Informatikai Kar; DE--TEK--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA szakdolgozat egy vizsgáztató rendszer fejlesztését mutatja be. A rendszer PHP nyelven Zend Framework keretrendszer segítségével készült.Tétel Szabadon hozzáférhető Alkalmazásfejlesztés Java nyelven(2009-05-04T11:32:53Z) Harsányi, Sándor; Boda, István; DE--TEK--Természettudományi Kar; DE--TEK--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA dolgozat tárgya egy olyan Java nyelven implementált, szolgáltatás alapú, webes oktató-, készségfejlesztő alkalmazás elkészítése, bemutatása és értékelése, amely Magyarország természetföldrajzának és településföldrajzának oktatása során, a hagyományos iskolai oktatást kiegészítve, az ország topográfiájának, topográfiai ismereteinek tanítására, a már megszerzett tudás gyakorlására és elmélyítésére használható.Tétel Szabadon hozzáférhető A kistérségi könyvtári ellátás(2009-05-12T11:32:38Z) Papp, Ágnes; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--TEK--Informatikai Kar; DE--TEK--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA kistelepülési könyvtári ellátás átalakulása kistérségi könyvtári ellátássá, külföldi és hazai példákkal.Tétel Szabadon hozzáférhető A könyvtárhasználati ismeretek oktatásának sajátosságai különböző életkori csoportokban(2009-05-12T11:36:21Z) Czibere, Viktória; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--TEK--Informatikai Kar; DE--TEK--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetDolgozatomban rövid áttekintést adok a könyvtárhasználati ismeretek oktatásáról, különböző területeken való megvalósításáról-, egyes esetekben konkrét példák bemutatásával kiegészítve-, mindezek feltételeiről, különböző formáiról, lehetőségeiről, fő jellemzőiről, kiemelve mindeközben ezek jelentőségét, nélkülözhetetlen voltát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az állatrendszertan tanítása(2009-10-05T12:59:35Z) Gulyás, Éva; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--TEK--Természettudományi KarEz a dolgozat az állatrendszertan témakör tanításával foglalkozik. Először is a tantervi és érettségi követelményrendszert járnám kicsit körbe a biológia tantárgy szempontjából, majd elhelyezném ebben a választott témakört. Eközben kitérnék a felhasználható tankönyvekre, illetve segédletekre is. A dolgozat további részében, pedig egy általam kiválasztott könyvből feldolgoztam az állatrendszertan témakörét, konkrét óratervezeteket készítve, ezeken keresztül bemutatva, hogy én miként képzelem el ennek a témakörnek a tanítását. Természetesen a gyakorlatban ez módosulhat, és megvalósíthatósága függ az adott iskolában rendelkezésre álló feltételektől is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mai serdülőkorú gyerekek egészsége és életmódja(2009-10-06T08:06:44Z) Marosiné Dékán, Andrea; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--TEK--Természettudományi KarA felmérésem célja a célcsoport szükségleteinek feltárása, amely a legmegfelelőbb egészségnevelési stratégia kidolgozásához, az életmódi szokásaik változtatásához, illetve befolyásolásukhoz szükséges. Ennek érdekében mértem fel a serdülők életmódi ismereteit, szokásait, a prevencióra vonatkozó ismereteit, a családban előforduló betegségekre vonatkozó ismereteit, egészségmagatartását, a stressz hatását életükre, a problémákhoz való hozzáállásukat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Multimédiás szemléltetés a középiskolai biológiaoktatásban, a növényrendszertan témakörén keresztül(2009-10-06T08:19:07Z) Szentpétery, Sára; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--TEK--Természettudományi KarA növényrendszertan témaköréhez eddig szemléltetésként szinte csak a Növényismeret c. könyv állt rendelkezésre. A most elkészült prezentációm viszont a szemléltető ábrákat a tananyag szerves részévé teszi, megkönnyítve ezzel a tanári magyarázatot, a diákok számára pedig közelebb hozza a növények világát, elősegítve ezzel a tananyag hatékonyabb elsajátítását, megértését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az irodalom szerepe a biológia tanításába(2009-10-06T09:36:42Z) Zsiros, Anita; Lakatos, Gyula; DE--TEK--Természettudományi KarA környezeti nevelés eredménye a tudás mellett érzés is. Az a cél, hogy a gyermekek felfigyeljenek a természet szépségére, érezzék az izgalmat, amikor új, ismeretlen dolgokkal találkoznak, és kialakuljon bennük az együttérzés, a sajnálat, a csodálat és a szeretet érzése. A környezettudatos nevelésben a tudománnyal egyenrangú lehet a művészet, irodalom mely a valóság megismerésének sajátos formája.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az etológia tanítása Power Point-tal(2009-10-06T11:17:40Z) Nyeste, Mariann; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--TEK--Természettudományi KarSzakdolgozatom témájául az etológia tanítását választottam, Power Point-os előadás segítségével. A módszert a tanítási gyakorlatom alatt lehetőségem volt kipróbálni. Úgy gondolom, ennek a témakör-nek az elsajátítását az élményszerű szemléltetés nagyban segíti, ezért képekben és videó-felvételekben gazdag előadásokat terveztem. A Power Point-os előadások hatékonyságát egy dolgozat és egy kérdő-ív segítségével mértem fel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Biológiatanítás a középiskolai kollégiumban(2009-10-06T13:13:51Z) Kaluczki, Edina; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--TEK--Természettudományi KarA tanév során a diákok meghatározott óraszámban vesznek részt a kötelező és szabadon választható foglalkozásokon. Ezeknek a foglalkozásoknak a célja a figyelem és az érdeklődés felkeltése, valamint az iskolában szerzett tudás elmélyítése, tovább fejlesztése. Fontosnak tartom, hogy érdekes olvasmányokkal, beszélgetésekkel, feladatokkal szerettessem meg a biológiát, ezáltal is betekintést nyerve a környezetünk és a benne lévő élővilág csodálatos rejtelmeibe.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az emberiség harca a vírusokkal(2009-10-06T14:37:09Z) Pénzes, Ildikó; Lenkey, Béla; DE--TEK--Természettudományi KarAz emberiség történelmében a korai nagy civilizációk megjelenése óta számolnunk kell a vírusokkal, mint az emberi lét szempontjából potenciális veszélyforrásokkal. A jövőben talán az eddigieknél sokkal nagyobb kihívások várnak majd ránk. A nagy fertőzőképességű hepatitisek, vagy a nagy mutációs képességgel bíró influenza évről-évre nagy munkát jelent a kutatókat, nem is beszélve arról, hogy egyre inkább számolnunk kell a globálisan is fenyegető AIDS-veszéllyel. Ezek a kórokozók valószínűleg még évekig gondot fognak okozni a víruskutatás modern hőseinek, akik remélhetőleg a jövőben végleg megnyerik a versenyt velük szemben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az erdei iskolák szerepe az oktató- és nevelőmunka területén(2009-10-06T14:54:12Z) Bobcsák, Krisztina; Lakatos, Gyula; DE--TEK--Természettudományi KarA dolgozatomban az erdei iskolák jelentőségére kerestem a választ. Összehasonlítottam a hagyományos tantermi tanítási technikákkal és vizsgáltam szerepét az oktató- nevelőmunkában, kiemelt tekintettel a környezeti nevelésre. A dolgozat fő részeként bemutattam környezetem egyik erdei iskoláját, szakmai programját és tantervi tábláját.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kadmium, mint környezetszennyező nehézfém(2009-10-06T15:08:02Z) Fehérné Molnár, Marianna; Lakatos, Gyula; DE--TEK--Természettudományi KarA kadmium okozta környezetszennyezés különösen veszélyes, mert a talajban, növényekben e fém könnyen felhalmozódik és az élelmiszer-lánc útján, könnyen eljut az emberi és az állati szervezetbe. Mivel a legtoxikusabb fémek egyike, ráadásul a szervezetben való felezési ideje nagy (körülbelül 30 év), felhalmozódása idővel súlyos egészségügyi problémák forrása lehet.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mezőgazdasági művelés hatásának tanulmányozása talaj nitrogén koncentrációjára(2009-10-07T12:37:37Z) Fábián, Szilvia; Keresztúri, Péter; DE--ATC--Mezőgazdaságtudományi KarKutatásom célja az volt, hogy a kukorica monokultúra alól vett talajmintákban különböző oldékonyságú nitrogéformák mélység szerinti megoszlását tanulmányozzam különféle agrotechnikai kezelések hatására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Új mitotikus gének azonosítása Drosophila melanogasterben(2009-10-07T13:43:52Z) Takács, Rita; Sipiczki, Mátyás; Máthé, Endre; DE--TEK--Természettudományi KarCélul tűztük ki, hogy funkcionális genomikai módszerekkel, szemben az egyedi gének tanulmányozásával, a teljes genomra vonatkozóan új mitotikus géneket azonosítsunk a Drosophila melanogasterben. A Drosophila genomjára kiterjedő bioinformatikai vizsgálat során elkészítettünk egy olyan adatbázist, amely tartalmazza az összes D-box/KEN-box-ot tartalmazó gént, illetve ezek interaktomját.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A motiváció értelmezése , jelentősége, és fejlesztése a biológia tanítás tükrében(2009-10-15T10:15:37Z) Halászné Pergovácz, Éva; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--TEK--Természettudományi KarA készségek és képességek csak megfelelő motivációk mellett működnek optimálisan. A motiváció nagyon összetett, szinte kimeríthetetlen tárházzal rendelkezik, de minden évfolyamon más-más képességű osztályoknál, meg kell találni a számukra a legmegfelelőbbet. Mi tanárok pedig ne feledjük, hogy: „A diák tud és akar tanulni”, ehhez pedig meg kell teremtenünk a megfelelő aktív tanulási feltételeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biomassza energetikai célú hasznosításának lehetőségei(2009-10-15T10:17:59Z) Halász, Róbert; Tóth, János Attila; DE--TEK--Természettudományi KarNagy lehetőségek állnak az emberek rendelkezésére a biomassza hasznosításának növelésében a növénytermesztésből, erdőgazdálkodásból, állattenyésztésből származó melléktermékek felhasználásával, az élelmiszeripari (növényolaj-ipari), a kommunális és ipari hulladékok további hasznosításával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kisiskolások természettudományos gondolkodásának vizsgálata(2009-10-15T11:02:05Z) Bak, Enikő; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--TEK--Természettudományi KarA transzfer, vagyis a tanultak alkalmazása kapcsán elmondhatjuk, hogy a kísérletben szereplő gyerekek az elvégzett kísérletek alapján szerzett ismereteket (fogalmakat és a kísérlet eredményeit) a problémamegoldás során életkori sajátosságuknak megfelelően alkalmazzák, bár a kísérlet eredményeinek felhasználása még csak kevés esetben jelenik meg.