Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék) Tárgyszó szerinti böngészés "DEENK Témalista::Könyvtártudomány"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 21)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvtárak szerepe az élethosszig tartó tanulás támogatásábanNagy, Dorina; Eszényiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a könyvtárak szerepét mutatom be az élethosszig tartó tanulás támogatásában. Először az Európai Unió intézkedéseit mutatom be élethosszig tartó tanuláskeretein belül. Ezután kitérek az autodidakta tanulásra, ami az élethosszig tartó tanulás egyik kulcsfontosságú része. Majd az rátérek a könyvtárak és a életen át tartó tanulás kapcsolatára. Kitérek a tanulás támogatására, valamint a könyvtárban elérhető képzésekre is. Végül kitérek a könyvtárakra az internet világában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biblioterápia magyarországi gyakorlata és irányvonalai a szakirodalom tükrébenBotos, Lilla Zsanett; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarMi is az a biblioterápia? Ezt részletesen, a szakirodalom tükrében magyaráztam el dolgozatomban. Megismerhetjük a biblioterápia fogalmát, különböző megfogalmazásait, csoportosítását. Ezt követően beszámoltam részletesen a biblioterápia alkalmazásáról és különbséget tettem az egyéni és csoportos biblioterápia definíciói között. Részleteztem egy ilyen foglalkozássorozat felépítését, alkalmazását és a különböző szituációkat. Megtudhatjuk, hogy hogyan alkalmazzuk a terápiát fogyatékossággal élő emberek számára, gyerekek, illetve felnőttek tekintetében. Megfogalmaztam alapelveket és beszéltem arról is, hogy ki jogosult egy ilyen biblioterápiás foglalkozás levezénylésére. Eloszlattam tévhiteket és egy érdekes felmérést, közvéleménykutatást is bemutattam annak eredményeivel és magyarázatával. Befejezésként pedig egy irodalom listát ismertettem egy biblioterápiás csoport részére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális helytörténeti könyvtárakMolnár, Kinga; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom során először is azt vizsgálom, hogy mit jelent a helyismeret a könyvtári környezetben, majd azt, hogy mit tekintünk ma digitális könyvtárnak, valamint elektronikus dokumentumnak és hogyan történik a feldolgozásuk. Aztán szó esik a digitalizálásról, továbbá annak folyamatáról. Bemutatom a metaadatokat, valamint alkalmazásukat, amely során eljutunk a metaadat-rendszerekig, ezen belül pedig a Dublin Core-t fogom röviden ismertetni, mely az egyik legelterjedtebb metaadat-kezdeményezés. Vizsgálom továbbá a magyarországi helyzetet, illetve a megyei könyvtárak helyismereti digitalizálási tevékenységéit. A megyei könyvtárakra azért esett a választásom, mert megyei hatókörű felelősségükből kifolyólag az egész megyéről szóló helytörténeti dokumentumokat kötelesek begyűjteni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az "Ezt vidd ki!" olvasásnépszerűsítő projekt terveBoldizsárné Jónás, Jolán; Virágos, Márta; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban az „Ezt vidd ki!” elnevezésű, középiskolásokat célzó olvasásnépszerűsítő projekt tervét mutattam be, mely a berettyóújfalui Sinka István Városi Könyvtárban valósul meg. A projekt célja az olvasás népszerűsítése, a könyvtár társadalmi elfogadottságnak erősítése, a könyvtárhasználók számának növelése, különös tekintettel a tinédzserekre. További cél, hogy a könyvtárban kialakított kamaszkuckó közösségi térként is funkcionáljon. A projekt céljainak eléréséhez az influenszerek módszerei szolgálnak alapul: rövid videók készülnek, melyekben a fiatalok a kedvenc könyvüket mutatják be. Ezeket a videókat a könyvtár Facebook oldalán tesszük közzé. Szakdolgozatomban bemutattam a mai fiatalok olvasási szokásait, ismertettem könyvtári és nem könyvtári internetes olvasásnépszerűsítő programokat is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gamifikáció, a játékok és a motiváció vizsgálata egy 2D platformer játék megvalósításán keresztülKovács, Nikolett; Tomán, Henrietta; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban egy Mitológia nevű, saját fejlesztésű játék könyvtárban játszódó pályájának elkészítésén keresztül vizsgálom a motivációt, a gamifikációt és a Flow-élményt. Az elméleti részben a motiváció, a Flow-élmény és a gamifikáció bemutatásával foglalkozom. A gamifikációval kapcsolatban arra kerestem a választ, hogy miért alkalmazható sikeresen az oktatásban és milyen elemei lehetnek, emiatt kitértem a tanuláselméletekre is. A jó játékok alapköveiként Fromann Richárd három nagy jellemzőt állított fel, amit a pálya elkészítésekor figyelembe vettem: az optimális terhelést, az ideális beszintezést és az ideális jutalom-rendszert. A második nagy részben bemutattam a játékot részletesen. Itt a Mitológia fejlesztése került előtérbe, például az, hogy hogyan készült el ez a programban megjelenő könyvtár.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermekkori meseolvasás hatásai a digitális világbanKovács, Szilvia Alexandra; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban egy rövid irodalmi áttekintés után mélyinterjúkat készítettem a középiskolás diákokkal azzal kapcsoaltban, hogy milyen tapasztaltaik vannak gyermekkorukból a meseolvasás kapcsán. Olyan kérdésekre is kerestem a választ, hogy a családi minták hogyan befolyásolják a gyerekek ízlését és választási szokásait vagy hogy ők maguk milyen dokumentumokat tartanak fontosnak az otthoni könyves polcon.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak digitalizálási tevékenysége: európai és magyar példákMinya, Beatrix; Molnár, Réka Abigél; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatban a könyvtári digitalizálás szempontjait jártuk körbe Magyarországon és Európa egyes országaiban. Megvizsgáltuk a általános szabályozó erőket és a digitalizálás menetét, illetve összehasonlítást végeztünk az OSZK és a Méliusz Juhász Péter könyvtár digitalizálási stratégiája között. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a digitalizálás lehet-e a jövője az állományvédelemnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak digitalizálási tevékenysége: európai és magyar példákMolnár, Réka Abigél; Minya, Beatrix; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatban a könyvtári digitalizálás szempontjait jártuk körbe Magyarországon és Európa egyes országaiban. Megvizsgáltuk a általános szabályozó erőket és a digitalizálás menetét, illetve összehasonlítást végeztünk az OSZK és a Méliusz Juhász Péter könyvtár digitalizálási stratégiája között. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a digitalizálás lehet-e a jövője az állományvédelemnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak közönségkapcsolata a 21. századbanNagy, Szilárd; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat a 21. századi könyvtárak közönségkapcsolatait tekinti át. Többek között foglalkozik egy könyvtárra vonatkozóan a közösségi média használatának, a könyvtárak közösségi terének és az ott szervezett események fontosságával. Szakdolgozatomban áttekintem, hogy egyes könyvtárak hogyan jelenítik meg közelgő eseményeiket weboldalaikon. Megvizsgálom azt a témakört, miszerint: Milyen hatással lehet egy népszerű, például közszereplő, influencer, vagy szervezet személye az adott könyvtár tevékenysége népszerűsítésében? Egyetemi és Főiskolai könyvtárak közösségi média megjelenését, aktivitását és elérését hasonlítom össze, majd megvizsgálom az adott online kommunikáció látható hatékonyságát. Továbbá összehasonlítom különböző könyvtárak weboldalán a feltüntetett események kivitelezését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak mint információs központokLévai, Gábor; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA Debreceni Egyetem az ország egyik legkiválóbb egyeteme, melynek hallgatói és kutatói évről évre számos írást közölnek, melyekkel a tudományt szolgálják. Viszont ezek a munkák nem feltétlen kerülnek be a nemzetközi adatbázisokba. Hogy az egyetem hírnevét ezek az írók tovább öregbítsék, fontos meghatároznunk a különbséget adatbázis és adatbázis között. Erre szolgál a jelenlegi dolgozat, ezen felül pedig statisztikai összehasonlítást is mutat, érzékeltetve a minőségi keret jelentőségét, szemben egy olyan adatbázissal, mely nem alkalmaz ilyesmit. Továbbá, ismerteti az információtudomány ide vonatkozó részét, miértjét és hogyanját is. Végül, de nem utolsó sorban, a világfalu és a Big Data mibenlétét is bemutatja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak mint információs központokLévai, Gábor; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA Debreceni Egyetem az ország egyik legkiválóbb egyeteme, melynek hallgatói és kutatói évről évre számos írást közölnek, melyekkel a tudományt szolgálják. Viszont ezek a munkák nem feltétlen kerülnek be a nemzetközi adatbázisokba. Hogy az egyetem hírnevét ezek az írók tovább öregbítsék, fontos meghatároznunk a különbséget adatbázis és adatbázis között. Erre szolgál a jelenlegi dolgozat, ezen felül pedig statisztikai összehasonlítást is mutat, érzékeltetve a minőségi keret jelentőségét, szemben egy olyan adatbázissal, mely nem alkalmaz ilyesmit. Továbbá, ismerteti az információtudomány ide vonatkozó részét, miértjét és hogyanját is. Végül, de nem utolsó sorban, a világfalu és a Big Data mibenlétét is bemutatja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kulturális rendezvényszervezés a megyei könyvtárakban MagyarországonErdei, Kinga; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban bemutatom a rendezvények fajtáit, azon belül kitérek a kulturális rendezvényekre is. Bemutatom, hogyan, milyen fő lépésekkel kell rendezvényt szervezni, a könyvtári rendezvényekre összpontosítva. Ezeken felül megvizsgáltam, hogy a magyarországi megyei könyvtárak 2017 és 2021 között milyen rendezvényeket tartottak és ezekből diagramokat készítettem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A magyar és angolszász iskolai könyvtárak működésének összehasonlító vizsgálataSebestyén, Noémi; Tóth, Erzsébet; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom megírásakor kitűzött célom, hogy összehasonlító elemzést végezzek Magyarország, az Amerikai Egyesült Államok, valamint Anglia iskolai könyvtárainak működése és szolgáltatásai között. Az összehasonlító vizsgálat alapját az alábbi szempontok képezik: maga az iskolai könyvtár; az iskolai könyvtáros; az iskolai könyvtár, valamint az iskolai könyvtáros szerepe az olvasás ösztönzésében és az információs műveltség elsajátításában; az olvasóvá nevelés módszertana; az iskolai könyvtárak finanszírozási helyzete; működési stratégiájuk; a rendelkezésre álló források; illetve az iskolai könyvtárak működésének számítógépesítése. Dolgozatom zárásaként összegyűjtöttem és megfogalmaztam néhány hasznos javaslatot, amelyek esetlegesen segíthetnék az iskolai könyvtárak működését a jövőre nézve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Meseolvasás hatásai a fiatal felnőttekreSéra, Dalma; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a meseolvasás hatásait vizsgáltam a fiatal felnőttek körében. Volt szerencsém azokkal elvégezni a kutatást, akiket taníthattam a B típusú gyakorlat alkalmával. A gyermekkori meseolvasás kognitív és pszichológiai szempontból is nagyban befolyásolja a fiatal felnőttek életét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Meseterápia az iskolábanSzabadi , Anna; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a biblioterápia fogalomkörébe tartozó meseterápiás foglalkozásokat kutattam. Feltérképeztem ennek a viszonylag újkeletű módszernek az általános jellemzőit, pozitív hatásait, valamint a meseterapeuta képzést egy interjúbeszélgetés alkalmával. Célom annak bizonyítása volt, hogy meseterápiás foglalkozásokra mutatkozna kellő igény a közoktatási intézményekben is. Érveket és ellenérveket sorakozttam fel amellett, miképpen lehetne meseterápiás foglalkozásokat megvalósítani az iskolákban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Muzeális értékű könyvtári dokumentumok digitalizálása MagyarországonFarkas, Judit Sára; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban megvizsgálom, melyek azok az érvek, amik a digitalizálás mellett szólnak, és melyek azok, amik ellene. Feltárom, hogy milyen nehézségei lehetnek a digitalizálásnak. Továbbá a muzeális dokumentumok kapcsán vizsgálom, hogy hol és milyen jellegű dokumentumok kerültek digitalizálásra, feltérképezem, hogy ezek a digitalizált dokumentumok milyen felületeken érhetőek el, és ott a felhasználók milyen szolgáltatásokat vehetnek igénybe.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sprego felhasználási területei könyvtári és nagyvállalati környezetbenBalogh, Angelika; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA Sprego (Spreadsheet Lego) módszerét használva demonstrálom a feladatmegoldást olyan felmerülő problémák esetén, amelyek a könyvtárban mindennaposak lehetnek. Majd folytatom adatbáziskezéssel, ahol hasonló helyzeteket mutatok be. Végül megmutatom, hogy a Power Bi-t milyen sokrétűen lehet alkalmazni akár egy könyvtári környezetben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Teleki Téka magyar digitális örökségben betöltött szerepeMilei, Noémi; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarMinden nemzet, minden kultúra más. Szakdolgozatomban egy olyan híres könyvtárt fogok bemutatni, melynek a jelenléte elhanyagolhatatlan. A több mint 200 éves marosvásárhelyi Teleki Téka szinte minden évében aranykorát élte, mivel alapításának idejében az a mennyiségű gyűjtemény nagynak számított, a mai értéke pedig felbecsülhetetlen, hiszen már bőven szépkorú intézményről beszélünk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A történetek fontossága és szerepe a serdülők életébenLisznyai, Petra; Tóth, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom középpontjában a történetek jótékony hatásai, azok tudatos alkalmazási módjai, továbbá a serdülőkorban leggyakrabban megjelenő mentálhigiénés problémák állnak. Közelítő képed ad a mai serdülő korosztály történetekhez fűződő viszonyáról, ezen belül arról, hogy igényt mutatnak-e a történetekre, és ha igen, akkor milyen eszközökkel ismerik meg azokat. Érzik-e azok funkcióit, keresik-e azokat tudatosan? Továbbá arról, hogy mi befolyásolja leginkább megismerni kívánt történeteik kiválasztását. Ezekre a kérdésekre egy serdülők körében végzett, online kérdőíves kutatás eredményei adtak választ. Emellett azzal a kérdéskörrel foglalkozik, hogy egy könyvtárostanár hogyan lehet segítségére a serdülő korosztálynak a történetek alkalmazásával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tudásmenedzsment az iskolai könyvtárbanTóthné Behina, Beáta; Virágos, Márta; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA digitális oktatás, az átalakuló szakképzés kihívásai és a könyvtárak megújulása folyamatok metszéspontjában egy vízió formálódik bennem iskolai könyvtárunk és benne a könyvtáros új szerepéről. Az iskolai könyvtárunk átalakul az iskola tudástárává és tudásközpontjává. Önkéntes alapon szerveződő és bizalmon alapuló, tanárokból és diákokból álló tanuló közösség fizikai, mentális és virtuális tanulótere lesz, ahol a tudáskonverzió, tudásmegosztás, új tudás létrehozása kötetlen beszélgetések, tréningek, e-learning tananyagfejlesztés, és sok más kreatív formában valósul meg. A könyvtáros információs szakemberi szaktudását is felhasználva, mint tudásmenedzser a koordinátora és mozgatórugója ennek a folyamatnak.