Hallgatói dolgozatok (Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék) Tárgyszó szerinti böngészés "DEENK Témalista::Műszaki tudományok::Villamosságtan"
Megjelenítve 1 - 9 (Összesen 9)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Siemens G120-as hajtásrendszerének implementálása a mechatronikai mérnöki képzésbeGere, Zsolt; Sarvajcz, Kornél; DE--Műszaki KarA diplomatervem témájának a Siemens G120-as hajtásrendszerének a mechatronikai mérnöki képzésbe való implementálásának vizsgálatát választottam. A diplomatervben részletesen bemutatásra kerülnek a hajtásrendszerek, valamint kitérek az online laborfoglalkozások kapcsán az általános tananyagszerkesztési, kiberbiztonsági kérdésekre is. A Siemens G120 típusú aszinkron frekvenciaváltó részletesen bemutatásán túl egy, a mechatronikai mérnök hallgatók számára tervezett laborfoglalkozás is megtervezésre került általam a dolgozat keretein belül.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Automatizált tesztezköz hardveres és szoftveres megvalósítása NHR 9200-as termékhezVányi, Levente; Mikuska, Róbert; DE--Műszaki KarA dolgozatom titkosítva lettTétel Korlátozottan hozzáférhető Beágyazott hardver tervezése és fejlesztése lokalizációs és útvonaltervezési AMR-hezKeczán, László; Almusawi, Husam Abdulkareem; DE--Műszaki KarA Debreceni Egyetem Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszéken található mobilrobot alap különféle kutatásokra lesz a jövőben felhasználva. A projektem során ennek a robotnak terveztem egy megfelelő vezérlő elektronikát, amely képes a robot már meglévő alaprendszereit (mint például a hajtást) vezérelni, valamint alkalmas arra, hogy egyéb rendszerekkel lehessen bővíteni a robotot, például fedélzeti számítógéppel, különféle szenzorokkal, végrehajtó szervekkel. Az elektronika megtervezésénél felmértem a jelenlegi és az esetleges jövőbeli igényeket a robottal kapcsolatban és ez alapján kezdtem hozzá az áramkör megtervezéséhez. Találnom kellett egy olyan mikrovezérlőt, amely kompakt, de nagy periféria számmal és elegendő számítási kapacitással rendelkezik a feladat végrehajtásához. Az általam kiválasztott vezérlő egy ATxmega256A3BU. A vezérlő igényi és képességi alapján hozzá láttam egy nyomtatott áramkörnek a megtervezéséhez, amelynél fontos volt, hogy megfelelően kompakt méretűlegyen és könnyedén lehessen a robotba integrálni, de megfelelően kiszolgálja a vezérlőt. A tervezésnél a legfontosabb szempontok a megfelelő tápfeszültségszintek előállítása, a megfelelő jelszintillesztések megoldása, és a vezérlő és a robot egyéb eszköze közötti kommunikációs csatornák kiépítése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető DC Motor modellezése és állapottér szabályzása LabVIEW fejlesztő környezetbenSzilágyi, Dávid; Nusser, Dávid Péter; DE--Műszaki KarA szakdolgozatban a DC motorok és a modellezési módszerek bemutatása után, egy adott motor LabVIEW fejlesztő környezetben való modellezése és annak szabályzása kerül bemutatásra. A szabályzáshoz állapottér modellezést alkalmazunk. A szimulációk elvégzése után, az eredmények kiértékelésére és a modell optimalizálására kerül sor. A szakdolgozat a LabVIEW környezetben megalkotott modell és a valóságban meglévő motor működésének összehasonlításával zárul.Tétel Korlátozottan hozzáférhető DC szervomotoros hajtásrendszer kiépítéseKontor, Cecília; Mikuska, Róbert; DE--Műszaki KarA dolgozatomban egy DC szervomotoros hajtásrendszer kiépítéséről írtam. A rendszer oktatási és kutatási célra is használva lesz. A működtető programkódot C++-ban írtam. Szabályoztam a pozíció és a sebesség jelet, kipróbáltam különböző paramétereket. Szűrőket teszteltem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Development of Admittance Control for Collaborative Robot ApplicationsIbrahim, Menatalla; Almusawi, Husam; DE--Természettudományi és Technológiai KarEfficiently compared PD, PID, and computed torque controllers for robotic arm trajectory control.Tétel Korlátozottan hozzáférhető EOL próbapad tervezése nagy teljesítményű féknyergekhezBardi, István; Sarvajcz, Kornél; Mack, Christian; DE--Műszaki KarA szakdolgozat során a cél egy olyan próbapad tervezése volt, amely képes az újragyártott féknyergek teljesítményének tesztelésére. A már gyártásban lévő féknyergek gyártási folyamatának vizsgálata alapján a meghatározott mérendő mennyiségek a fékezési erőt biztosító nyomólapok elmozdulása és az általuk kifejtett fékezési erők. A feladat során az elmozdulás mérésére kettő darab lineáris elmozdulás érzékelőt, az erő mérésére pedig kettő darab merőcellát választottam. Az érzékelőket és a vizsgálatokhoz szükséges mágnesszelepeket egy programozható logikai vezérlő irányítja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Radar alkalmazások maximális hatótávolságát befolyásoló spektrum jellemzők meghatározása in situ teljesı́tménymérési oktatási eljárásokhoz, fejlesztése 4ChVNA és Rohde & Schwarz mérőműszerek használatávalGuti, János; Balajti, István; DE--Műszaki KarA szakdolgozatban leírt rádiólokátorokkal kapcsolatos elmélet, és a mérések eredményei az RF rendszerek oktatására szolgál. A rádiólokátorok történeti áttekintését követően, bemutatja a radarok típusait, működési elveit, az antennák performancia jellemzőit. Számításokkal, szimulációkkal, elemzi a gépjárművekre szerelt 77, 24 és 12 GHz-es, illetve a drón detektálásra kifejlesztett „X” sávú lokátort. Laboratóriumban és a Műszaki Kar udvarán végzett azonos és keresztpolarizáción végzett spektrum mérés eredményeit hasonlítja össze a számított értékekkel. A patch antennából épített fázisvezérelt antennarács vételi képességét elemzi, felhívva a figyelmet az elektromágneses hullámok jelreflexiójának negatív hatásaira. Emellett beszámol a HungaroControl által üzemeltetett Püspökladány térségében elhelyezett ASR-23/MSSR antenna és a a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren üzemelő TAR 1 radar in situ teljesítménymérés eredményeiről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Univerzális mérőműszer tervezése és illesztése CAN-busz rendszerekhezSkublics, Imre; Keczán , László; DE--Műszaki KarSzakdolgozatunk témája egy olyan mérőműszer tervezése, elkészítése és tesztelése, melynek fő feladata, hogy szervízmérnökök munkáját segítse CAN-busz diagnosztikai feladatok elvégzésében. A különböző CAN-busz rendszerek sokfélesége miatt, műszerünknek a következő kritériumok mindegyikét ki kell elégítenie: • A busz csatlakozó pin kiosztása állítható az eszközön belül. • A műszer képes helyettesíteni a busz termináló ellenállását. • A műszer lehetőséget kínál a kommunikációs vonalak közti ellenálás kimérésére, valamint a tápfeszültség és palyzs ellenőrzésére. • A műszer képes alkalmazkodni a busz sebességéhez, továbbá képes az üzenet dekódolására. • A műszer képes különbséget tenni a buszra csatlakoztatott modulok között, megjelenítve azok üzeneteit. • A műszer működőképes marad akkor is ha a busz nem biztosít tápellátást. A csatlakozó pinek újrakombinációját analóg demultiplexerek segítségével oldjuk meg. A demultiplexerek állításának feladatát shift-regiszterek látják el, melyek a kívánt kombinációt egy mikrokontroller álltal sorosan kikommunikált szám-pár alapján hozzák létre. A termináló ellenállást helyettesítő kapcsolás manuálisan állítható egy slide-switch-en keresztül. Ez a funkció lehetőséget kínál a busz stabil működésére a termináló egység meghibásodása esetén is. Ugyanezen a ponton a busz tápfeszültsége is leválasztható az eszközről. A buszon futó vezetékek ellenőrzésére egy multiméter-kompatibilis kivezetést biztosítunk mely a CAN hi és lo vonalak mérése mellett a tápfeszültség kimérésére és a palyzs interferencia tesztelésére is alkalmas. A buszon érkező üzenetek értelmezése függ a bit-rátától, valamint a bitek kódolási módszerétől. Ezek a paraméterek a mikorkontroller lokális webszerver felületén állíthatóak így a dekódolás folyamata a felhasználó álltal hangolható. Ugyanezen a felületen állíthat be a felhasználó indikátor jelzőket melyek alapján a mikrokontroller részekre képes bontatni a beérkező üzenetet, különbséget téve az egyes modulok címe között, egy adatbázisba rendezve azokat. A tápellátás biztosítása külső akkumulátorról történik, azonban a hi és lo vonalak értelmezéséhez szükséges a busz nulla referencia feszültsége. Ebből kifolyólag a tápellátás közös föld kapcsolása mellett egy választó tranzisztort helyezünk az akkumulátor 5V-ra szabályzott pozitív és a buszról érkező pozitív közé, ezzel elkerülve a kétoldalról táplálást. Ebben a konfigurációban a busz képes az akkumulátor visszatöltésére, azonban tölthető akkumulátor használatával ez előnyünkre szolgál. Eszközünk áramkörének tervezése három fő részre osztható. Első a kapcsolási tervezet, mely magában foglalja a az eszköz áramköri rajzát és az egyes komponensek, szűrők és tranzisztorok megfelelő értékeinek számítását, szimulációját. Ezt követően az áramkörben elhelyezett komponensek válogatása történik. Komponens válogatás közben fő faktor a tervezett paramétereknek való megfelelés és az elérhetőség. A válogatással bezárólag minden információ rendelkezésünkre áll ahhoz hogy megtervezzük az alaplapot. Az alaplap tervezése során különös figyelmet szentelünk a CAN hi és lo vezetékek párosítására, ezzel csökkentve az adatfolyamban fellépő különbözeti interferenciát. Az áramkör elkészítése és tesztelése után hozzálátunk a szoftverfejlesztéshez. Mikrokontrollerünk beépített wifi modulja lehetővé teszi a felhasználó számára hogy egy lokális webszerveren keresztül hozzáférjen az eszközhöz. A szerver megjelenését és funkcionalitását HTML és Java Script segítségével írjuk, míg az operációs rendszer C alapú. A szoftver felépítése al-struktúrákra bontható. Az indítás pillanatában mikrokontrollerünk végighalad egy startup listán, biztosítva hogy használat előtt minden paraméter megfelel az előírt kritériumoknak. A startup szekvencia befejeztével mikrokontrollerünk várakozik a felhasználó utasításaira azonos időközönként ellenőrizve a busz vonalainak feszültségét. Túl nagy feszültség esetében a műszer leválasztásra kerül a buszról. Utolsó lépésként additív manufaktúrálási módszerekkel elkészíthető tokozást tervezünk a műszernek, mely bizonyos fokig védelmet nyújt a környezeti hatások ellen.