Hallgatói dolgozatok (Építőmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 16 (Összesen 16)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Enhancing Urban Planning through Integrated ICT ArchitectureRasooli, Abbas; György, Csomós; DE--Műszaki KarDue to ICT revolution the globe has urged the digitalization of almost every function that has transformed the way of people's lives in various dimensions and aspects. The works of technology in the public sector, ICT-designed smart results need to be taken into account together with energy-saving dimensions in the context of reform process. At one end, there is the transformation, and in the middle of the transition, we face a necessary gap in the aspects that a high-quality ICT city should have. Already this should establish the relevance of the goals which are going to be achieved precisely. The sustainability of emergent technologies into the spatial urban planning and urban services is limited and the coverage can be improved, especially public service delivery. This thesis is meant to be simple and explanatory rather than complex. It links information and communication technologies with the structure of organizations and the methodology of spatial management and urban systems design (USD). ICT and e-services emergence and its impact on the public sector provision will be the central point of the thesis. Therefore, the conceptual model will be built in order to provide an answer to the research question. In addition, this strategy besides giving a comprehensive plan for Urban public services and improvement in the urban areas, will also focus on the methods of multi modal transport management and service delivery management. Combining the main points of different theories, as well as an empirical data, which is supposed to widen the audience's outlook and explain to them the foundation behind the integration of such elements. The study develops solid recommendations based on the pedestrian issues to enhance the attractiveness of public services in the urban areas.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kecskemét zöldinfrastruktúra vizsgálata, fejlesztésePrávetz, Tamás; Pataki, Beáta; DE--Műszaki KarNapjaink városfejlesztési stratégiájában egyre kiemeltebb szerepet tölt be a fenntartható, élhető város kialakítása. Ennek egyik kiemelt eleme a városban található zöldfelületek védelme, illetve minél nagyobb arányú növelése. A dolgozat kitűzött célja Kecskemét zöldinfrastruktúra vizsgálata, fejlesztése. Ennek első lépéseként a zöldfelületek hosszútávú változás-vizsgálatához a városra optimalizált metodika került kialakításra Sentinel-2 műholdképekből származó NDVI alapú zöldfelület-intenzitás alapján. A becsült zöldfelületi kiterjedés alapján kimutatásra kerültek az azokat érintő jelentősebb változások. A zöldfelületek területi kiterjedésének vizsgálata elkészült ingatlannyilvántartási és a szabályozási tervben rögzített övezeti besorolás alapján is. Az övezeti besorolás alapú változások vizsgálata emellett összevetésre került a helyi építési szabályzatban rögzített és előírt zöldfelületi mutatókkal. Az eredmények alapján javaslatok kerültek megfogalmazásra a helyi építési szabályzat vonatkozó részeinek módosítására. A zöldterületek vizsgálata során, annak területi elhelyezkedése, valamint a mintaterület népességadatainak felhasználásával felülvizsgálatra került a hatályos szabályozási terv. A népességadatok alapján kimutatásra került a lakosság azon része, akik nem rendelkeznek elérhető zöldterülettel a lakóhelyük közelében. Az ellátottság javítása érdekében új zöldterületek kerültek kijelölésre, melyhez felhasználásra kerültek az ingatlan-nyilvántartási adatok, valamint a zöldfelület-vizsgálat eredményei is. A tervezett zöldterületek hozzájárulnak a város biológiai aktivitásértékének növekedéséhez, ezáltal a környezetpolitikában meghatározott célok eléréséhez is. A hatályos és a tervezett zöldterületekkel együttesen a cél, hogy minél nagyobb arányú népesség rendelkezzen elérhető zöldterülettel, ami egy jelentős előrelépés ezen közszolgáltatás tekintetében. A hatályos és a tervezett zöldterületekre egy üzemeltetési vizsgálat is elkészült, hiszen fontos szempont egy város esetében a közszolgáltatásokra fordítandó költségek optimalizációja. Az elemzés során elsősorban a zöldterületek elérési ideje, az ahhoz kapcsolódó útvonalak, valamint az ezekhez szükséges költségek kerültek meghatározásra összesen 6 szcenárió tekintetében. Az egyes változatok esetében további alközpontok kerültek kijelölésre az eddigi központ mellé. Az eredmények alapján megállapítható, hogy az üzemeltetési költségeket hatékonyan tudja csökkenteni az alközpontok létrehozása, ugyanis jelentősen mérsékelhetőek az elérési utak, illetve az ahhoz kapcsolódó idő és költségek. Ezen felül az anyagi ráfordítások csökkentése mellett egy hatékonyabb munkaidő-kihasználást is eredményezhet.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Debrecen kerékpáros hálózatának fejlesztési lehetőségeiBorbély-Máté, Judit Virág; Dr. Csomós, György; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom készítése során próbáltam a képzésen elsajátított ismereteket felhasználva olyan tervet létrehozni, amely Debrecen Megyei Jogú Város segítségére lehet az elkövetkezendő években. Egyetem melletti munkatapasztalataim alapján, megpróbáltam a legrelevánsabb megoldásokat kidolgozni, mely mind az önkormányzat, mind pedig a település lakóinak az érdekeit szolgálja. Figyelembe vettem a tervezett fejlesztéseket, a város településfejlesztési koncepcióját. Dolgozatomban bemutatom Debrecen városát kerékpáros szemszögből, megvizsgálom a helyi kerékpáros életet és szokásokat, majd a már meglévő kerékpáros infrastruktúráról is szót ejtek. Vizsgálom a már meglévő kerékpáros létesítmények hálózatosságát, és annak az esetleges fejlesztési lehetőségeit. A dolgozat során felvázolt problémákra három fejlesztési koncepciót is kidolgoztam, melyek műszaki terveit és műszaki leírásait a dolgozatom tartalmazza. Ezek a megoldások, mind hiánypótlóak valamint mind más-más szempontból vizsgálva elengedhetetlenül fontos lenne a város számára. Ezek a javaslatok kivitelezhetőek, könnyen megvalósíthatóak és nem ütköznek megoldhatatlan akadályba, mindemellett a javítaná a forgalombiztonságot és tehermentesítene bizonyos szakaszokat. Az elkészített dolgozat Debrecen Megyei Jogú Város segítségére lehet az elkövetkezendő években, mert vizsgáltam mind az önkormányzat, mind pedig a település lakóinak az érdekeit. Figyelembe vettem a tervezett fejlesztéseket, a város településfejlesztési koncepcióját, hazai illetve európai kerékpáros stratégiákat valamint a kerékpáros létesítmények tervezésénél hálózatban gondolkoztam, mely összeköti a már meglévő kerékpáros útvonalakat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Aktív közlekedési módokat támogató fejlesztések SárospatakonTóth, Anikó; Csomós, György; DE--Műszaki KarA dolgozatom témája az aktív közlekedési módokat támogató fejlesztések Sárospatakon. Sárospatak város közlekedési helyzete nem előnyös, hiszen hosszanti településhálózata van, így az észak-déli irányban elhúzódik a település, de a keleti-nyugati irányban viszont vékony. Ez a nehézség különösen megmutatkozik az autóbuszok útvonalában, csak észak-déli irányban közlekednek. Dolgozatom célja a város dokumentumainak vizsgálata az aktív közlekedési módokkal kapcsolatban. Az elmúlt két évtizedben történt fejlesztések felkutatása és értékelése, elemzése. Másik célkitűzésem egy kérdőív készítése, amely a jelenlegi helyzetet hivatott bemutatni. A kérdőív kiértékelése után pedig javaslatot teszek a város fejlesztéséhez, amely remélhetőleg pozitív irányba viszik a település közlekedését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Nagy beruházások településrendezési hatásai kis településekenErdei, György; Csomós , György; DE--Műszaki KarÉlelmiszeripar rövid története a világon, és Magyarországon. Nagy beruházások megjelenése kis teleüléséken. Kiragadtam egy pár kis települést ahol megjelentek nagy beruházók és ezen településeket ismertettem, és ezen kis településeken miért kellett településrendezési tervet módosítani. A dolgozatom végén egy településre fókuszáltam és ezt a települést mutatom be és azt hogy ezen településen miért van szükség településrendezési terv módosítására. Bemutatom a település eddigi és várható fejlesztési céljait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Csapadékvíz elvezető rendszer vizsgálata egy debreceni többfunkciós épületegyüttes és kapcsolódó parkolóterületein keresztülMolnár, Ramóna; Pataki, Beáta; DE--Műszaki KarEgy debreceni többfunkciós épületegyüttes és a hozzá tartozó parkolótér csapadékvíz elvezető rendszerének vizsgálata. A jelenlegi és a jövőbeli éghajlati, környezeti tényezők vizsgálata, amelyek befolyásolják a csapadék mennyiségét, intenzitását és eloszlását. Illetve olyan környezeti és társadalmi hatásokkal számbavétele, amelyek a vizek mennyiségére és minőségére is hatással vannak. A dolgozatban fő cél a településen belüli csapadék hasznosítása, helybentartása olyan műszaki-gazdasági eszközök segítségével, amelyek korszerű vízgazdálkodást tesznek lehetővé. Több lehetséges csapadékvíz elvezető rendszer működése kerül bemutatásra a tervezési területre vonatkozóan. Hagyományos eljárások mellett pedig korszerűbb, fenntarthatóbb javaslatokat is tettem a kombinált csapadékvíz-gazdálkodás előtérbe helyezésével.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 471.-49. számú utak körforgalmi csomópontjaAsztalos, Martin; Tarcsai, László; Iski, László; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom témája 471. számú Debrecen – Mátészalka II. rendű főút (továbbiakban 471. sz. főút) és 49. számú Rohod – Mátészalka – Csengersima II. rendű főút (továbbiakban 49. sz. főút) csomópontjának tervezése. Az adott csomópont Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, azon belül Mátészalka külterületén (város táblától kb. 600-700 méterre) található. A tervezés során helyszíni szemlét is tartottam, amelyen megállapítottam, hogy a csúcsidőkben (reggel és délután egyaránt) a csomópont nem tud megfelelően ürülni. Tudtommal a közeljövőben nincsen semmilyen fejlesztés a térségben, ami a csomópont forgalmát csökkentené, így a célom egy olyan biztonságos csomópont megtervezése volt, amelyben torlódás nélkül képes haladni a forgalom. Tervezésem során elsőnek 3 db változatot készítettem lehetséges megoldásnak. Az egyik a jelenlegi osztályozó csomópont továbbgondolása plusz forgalmi és besoroló sávval, a másik egy nem túl esztétikus körforgalom a meglévő csomópontban, a harmadik egy újabb körforgalom, de északi irányba eltolva. Ezen csomópontok külön-külön lettek megvizsgálva számos szempont szerint. A szempontjaim, amelyek jelentős szerepet játszottak a döntéshozásban a kapacitás, esztétika és legfőképp a forgalombiztonság voltak. A különböző tényezők alapos vizsgálata után kiválasztásra került, egy a legmegfelelőbbnek bizonyult csomóponti kialakítás, amely az északi irányba (meglévő csomóponttól nézve) eltolt körforgalom lett. A választott csomópontnak számos előnye van a másik két változattal szemben, mint ahogyan az a dolgozat készítése során ki is derült. Van viszont negatív vonzata is, amelyek a nagyobb beruházási költség és a többlet kisajátítás szükségessége is. A választott csomópont alaposabb kidolgozásra került, amely magában foglalta a vonatkozó rajzi és szöveges (útépítési helyszínrajz, hossz-szelvények, mintakeresztszelvények, költségbecslés, stb.) dokumentációkat is. Ezen változat során a 49. sz. főúttal párhuzamosan elhelyezkedő kerékpárút nyomvonal korrekciója is szükséges volt. Jelenleg ez a kerékpárút nem keresztezi egyik utat sem, de a körforgalmat úgy terveztem meg, hogyha egy olyan fejlesztésre kerülne sor, amiben szükséges lenne, hogy keresztezze, akkor ez a legkisebb beavatkozást vegye igénybe a körforgalom vonatkozásában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Baleseti gócpontok kutatása és megoldása Békés vármegye közúthálózatánKoós, Martin; Ungvárai, Ádám; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom első fejezetében röviden bemutattam a baleseti okkutatás és a baleseti góc kutatás történelmi fejlődését és a szakdolgozat során felmerülő főbb fogalmakat. A második fejezetben leírtam a góc kutatás menetét és az ahhoz használt program, a Web-Bal működését, főbb paramétereit. Ezen felül röviden ismertetésre kerültek az e-UT útügyi műszaki előírásoknak és azoknak a szakdolgozatban való felhasználásának módjai is. A harmadik fejezetben Békés vármegyére vonatkozó góc kutatást írtam le, kitérve annak sajátosságaira és a személyes kapcsolatomra a vármegyével. A negyedik és hatodik fejezetek tartalmazzák a szűrési paramétereknek megfelelő összes gócgyanús pontot. Ezekben a fejezetekben leírásra kerültek az adott gócgyanús pontra vonatkozó problémák, majd azok, és egyéb feltételek segítségével elemezve lettek ezek a helyszínek, miszerint ténylegesen gócpontnak tekinthetőek-e. Az ötös és hetes fejezetekben a korábban meghatározott feltételeknek megfelelően kiválasztásra került három külterületi és három belterületi gócpont. Ezek a pontok részletesen bemutatásra kerültek és minden csomópontra valamilyen megoldás javaslat vagy megoldás javaslatok készültek. A javaslatok elkészítésénél mindamellett, hogy a felmerülő problémákra megoldást adjanak, fontos célkitűzés volt a minél változatosabb megoldások keresése is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Debrecen, Faraktár utca északi része- a Kisvasúti végállomás és a felüljáró, illetve a dobozi utcai lakótelep pereme közötti kapcsolatok, tömegközlekedési csomópontok kialakításaHostyisóczki, Dávid; Ungvárai, Ádám; Mátis, Péter; DE--Műszaki KarA dolgozat a Debrecen keleti részén elhelyezkedő Faraktár utcai felüljáró, a 100-as vasútvonal, a Dobozi lakótelep és a Kisvasúti végállomás pereme közötti közlekedési hálózatok kialakításáról szól. Kezdetben Debrecen közlekedését mutattam be, valamint a város településszerkezetét és lakosságát. Utána következett a helyszín meglévő állapotának bemutatása. Ezt követte az adatgyűjtés, majd a problémák feltárása, amelynek során négy problémát mutattam be. Különböző javaslatokat tettem a problémák megoldására. Majd a javaslatokhoz kettő összegző táblázatot készítettem. A táblázatok a javaslatok együtt funkcionálását, pozitív hatásait, következményeit, és a várható közlekedők számát mutatja be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tetőszerkezet összehasonlítása, acél rácsos tartó és monolit vasbeton födém alkalmazásávalBodnár , Domink; Radnay, László; DE--Műszaki KarA dolgozat témája a különböző anyagokból készült azonos funkcióval rendelkező szerkezetek összehasonlítása gazdasági szempontok alapján. Az összehasonlítás alapjául egy acél- és egy monoli vasbeton szerkezet szolgált. Az acélszerkezet rácsos tartós formában, még a vasbeton szerkezet alulbordás lemez formájában valósutl meg. A méretezés végeselem program által lett elkészítve, még a tervek generálására egy acélszerkezetek tervezésére specializálódott BIM alapú szoftverrel történt. A gazdasági összehasonlítás egy egyszerűsített költség kalkuláció módján történt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A vidéki élet népszerűsítésének bemutatása Mád település fejleszthetőségein keresztülVirányi, Tamás; Csomós, György; DE--Műszaki KarDolgozatom legfontosabb célja az volt, hogy segítséget nyújtson a község számára annak fejlődéséhez és vonzóbbá tételéhez. Megvizsgáltam Mád fejlesztési intézkedéseit, stratégiáit és az információk rendezésével új, véleményem szerint a gyakorlatban is jól alkalmazható javaslatokat sikerült tennem. Ezen fejlesztési tervek megvalósításában, vagy további részek kidolgozásában szívesen részt vennék a jövőben, mivel Mád számomra rendkívül becses. Ahhoz, hogy egy település valóban vonzóvá váljon, nagyon sok tényező befolyásolhatja. Ilyen például a szerkezeti felépítése, vonzó környezete és a biztosított minőségi élettér, táj – és településképi elemek fenntartása, épített örökség, népesség nyitottsága, zöld jövőben és a fenntarthatóságban való gondolkodás, stb. Egyik legfontosabb cél annak érdekében, hogy a vidék igenis vonzóvá váljon a társadalom számára, az új fejlesztések adaptálása a település és a lakosság életében. Szükséges az alábbi területeken a fejlesztések megvalósítása – természetesen a helyi lehetőségeket figyelembe véve - a kívánatosabb településsé váláshoz: - Fenntartható energiaforrások használat, - Munkahely biztosítása - Minőségi épületállomány a kulturális elemek tiszteletben tartásával - Okos és megfelelő, fejlett technikán alapuló mezőgazdaság - Naprakészen menedzselt társadalmi és kulturális élet, mely magába foglalja az összes életkorban élőket - Helyi identitás erősítése és hírének propagálása - Kortárs közösségépítés okos eszközök segítségével - Esélyegyenlőség, hátrányos helyzetű lakosok életének könnyítése okos megoldások és eszközök segítségével - Jól működő, okos hálózati kapcsolatok Ha a dolgozatomban említett fejlesztések egy részét áttennénk a gyakorlatba, sikeresen elindulhatna a település a fejlődés útján. Vonzóvá lehetne tenni a vidéki életet nem csak az idősödő, de a fiatal generáció számára is. Ha sikerül a fiatalok számára is élhető és vonzó községgé formálni Mádot – ami egyáltalán nem lehetetlen, hisz a bor – és szőlőkultúra igenis sokak számára csalogató -, tökéletes alapja lehetne egy olyan diverz lakosság létrejötte, mely a következő generáció számára már kettős értékrendet adhatna át, vagyis a modern, technológián és fejlett, okos eszközök használata alapján adaptált élet a kultúra és hagyomány tiszteletével.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Debrecen, Faraktár utca északi része- a Kisvasúti végállomás és a felüljáró, illetve a dobozi utcai lakótelep pereme közötti kapcsolatok, tömegközlekedési csomópontok kialakításaHostyisóczki, Dávid; Ungvárai, Ádám; Mátis, Péter; DE--Műszaki KarA dolgozatom Debrecen keleti részén a Faraktár utcai felüljáró, a 100-as vasútvonal, a Dobozi lakótelep és a Kisvasúti végállomás pereme közötti közlekedési hálózatok kialakításáról szól. A város lakossága, településszerkezete, valamint a jellemző közlekedési módválasztások is szerepelnek benne. Ez mutatja be, hogy a vizsgált terület környékén mennyi ember él, és azok milyen közlekedési módot használnak. A területen való közlekedés jelenleg nincs megfelelően kialakítva, mivel a Dobozi lakótelepet a vasútvonal elválasztja a forgalomvonzó létesítményektől. Dolgozatomban ezen és egyéb problémák mellett teszek javaslatokat. Ezek célja, hogy az adott területen biztonságosan, megfelelő körülmények között tudjanak az emberek közlekedni. A javaslatok fontosságát, következményeit, pozitív hatásait, a várható közlekedők számát összesítő táblázatok mutatják be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyöngyös, Szövetkezet utca – Olimpia utca - Verseny utca közúti csomópontjának rehabilitációjaSomogyi , Beáta; Tarcsai, László; Somfai, Péter; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom Gyöngyös, heves megyei település Szövetkezet utca – Olimpia utca - Verseny utca közúti csomópontjának rehabilitációjáról szól. A tervezési feladat lényege, a csomópont jelenlegi állapotának javítása, átalakítása úgy, hogy növekedjen a forgalombiztonság és a kapacitás is megfelelő legyen. A cél eléréséhez három változatot határoztam meg: egy jelzőtáblás csomópontot kerékpársávval, egy csomópont szűkítés kerékpársávval és jelzőtáblás irányítással, és egy körforgalom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Glass Roof with Steel Supporting StructureNyota, Nigel; László, Radnay; DE--Műszaki KarThe thesis combines glass and steel structures to create a glass roof with steel support structures. Different approaches are employed to find the suitable model and one appopriate option is selected and used. Calculations for the loads joints and fabrication are done for the steel elements.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Belváros-Lipótváros településfejlesztési lehetőségeiDemjén, Norbert; Csomós, György; DE--Műszaki KarA dolgozat Belváros-Lipótváros településfejlesztési lehetőségeit vizsgálja, a világörökségi terület hagyományait és a kortárs urbanisztikai megközelítéséket figyelembe véve. A stratégiai szemléletű, komplex fejlesztési vízió a település társadalmi, gazdasági és infrastrukturális rendszerére vonatkozóan is megfogalmaz ajánlásokat, javaslatokat a fővárosi kerületre. A dolgozat a történelmi előzményeket és azok településszerkezeti hatását elemezve a jövőbeli lehetőségeket kívánja feltárni, az összehangolt és kontinuitást biztosító fejlesztés érdekében. A diplomamunka a hazai jogszabályi környezetre támaszkodva, ugyanakkor részben annak kötöttségeit áthidalva vizsgálja a kiemelt terület fejlesztéseit potenciális fejlesztési lehetőségeit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Aktív közlekedési módokat támogató fejlesztések SárospatakonTóth, Anikó; Csomós, György; DE--Műszaki KarA dolgozatom témája az aktív közlekedési módokat támogató fejlesztések Sárospatakon. Sárospatak város közlekedési helyzete nem előnyös, hiszen hosszanti településhálózata van, így az észak-déli irányban elhúzódik a település, de a keleti-nyugati irányban viszont vékony. Ez a nehézség különösen megmutatkozik az autóbuszok útvonalában, csak észak-déli irányban közlekednek. Dolgozatom célja a város dokumentumainak vizsgálata az aktív közlekedési módokkal kapcsolatban. Az elmúlt két évtizedben történt fejlesztések felkutatása és értékelése, elemzése. Másik célkitűzésem egy kérdőív készítése, amely a jelenlegi helyzetet hivatott bemutatni. A kérdőív kiértékelése után pedig javaslatot teszek a város fejlesztéséhez, amely remélhetőleg pozitív irányba viszik a település közlekedését.