Hallgatói dolgozatok (Építőmérnöki Tanszék)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 11 (Összesen 11)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Csapadékvíz elvezető rendszer vizsgálata egy debreceni többfunkciós épületegyüttes és kapcsolódó parkolóterületein keresztül
    Molnár, Ramóna; Pataki, Beáta; DE--Műszaki Kar
    Egy debreceni többfunkciós épületegyüttes és a hozzá tartozó parkolótér csapadékvíz elvezető rendszerének vizsgálata. A jelenlegi és a jövőbeli éghajlati, környezeti tényezők vizsgálata, amelyek befolyásolják a csapadék mennyiségét, intenzitását és eloszlását. Illetve olyan környezeti és társadalmi hatásokkal számbavétele, amelyek a vizek mennyiségére és minőségére is hatással vannak. A dolgozatban fő cél a településen belüli csapadék hasznosítása, helybentartása olyan műszaki-gazdasági eszközök segítségével, amelyek korszerű vízgazdálkodást tesznek lehetővé. Több lehetséges csapadékvíz elvezető rendszer működése kerül bemutatásra a tervezési területre vonatkozóan. Hagyományos eljárások mellett pedig korszerűbb, fenntarthatóbb javaslatokat is tettem a kombinált csapadékvíz-gazdálkodás előtérbe helyezésével.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    471.-49. számú utak körforgalmi csomópontja
    Asztalos, Martin; Tarcsai, László; Iski, László; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozatom témája 471. számú Debrecen – Mátészalka II. rendű főút (továbbiakban 471. sz. főút) és 49. számú Rohod – Mátészalka – Csengersima II. rendű főút (továbbiakban 49. sz. főút) csomópontjának tervezése. Az adott csomópont Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, azon belül Mátészalka külterületén (város táblától kb. 600-700 méterre) található. A tervezés során helyszíni szemlét is tartottam, amelyen megállapítottam, hogy a csúcsidőkben (reggel és délután egyaránt) a csomópont nem tud megfelelően ürülni. Tudtommal a közeljövőben nincsen semmilyen fejlesztés a térségben, ami a csomópont forgalmát csökkentené, így a célom egy olyan biztonságos csomópont megtervezése volt, amelyben torlódás nélkül képes haladni a forgalom. Tervezésem során elsőnek 3 db változatot készítettem lehetséges megoldásnak. Az egyik a jelenlegi osztályozó csomópont továbbgondolása plusz forgalmi és besoroló sávval, a másik egy nem túl esztétikus körforgalom a meglévő csomópontban, a harmadik egy újabb körforgalom, de északi irányba eltolva. Ezen csomópontok külön-külön lettek megvizsgálva számos szempont szerint. A szempontjaim, amelyek jelentős szerepet játszottak a döntéshozásban a kapacitás, esztétika és legfőképp a forgalombiztonság voltak. A különböző tényezők alapos vizsgálata után kiválasztásra került, egy a legmegfelelőbbnek bizonyult csomóponti kialakítás, amely az északi irányba (meglévő csomóponttól nézve) eltolt körforgalom lett. A választott csomópontnak számos előnye van a másik két változattal szemben, mint ahogyan az a dolgozat készítése során ki is derült. Van viszont negatív vonzata is, amelyek a nagyobb beruházási költség és a többlet kisajátítás szükségessége is. A választott csomópont alaposabb kidolgozásra került, amely magában foglalta a vonatkozó rajzi és szöveges (útépítési helyszínrajz, hossz-szelvények, mintakeresztszelvények, költségbecslés, stb.) dokumentációkat is. Ezen változat során a 49. sz. főúttal párhuzamosan elhelyezkedő kerékpárút nyomvonal korrekciója is szükséges volt. Jelenleg ez a kerékpárút nem keresztezi egyik utat sem, de a körforgalmat úgy terveztem meg, hogyha egy olyan fejlesztésre kerülne sor, amiben szükséges lenne, hogy keresztezze, akkor ez a legkisebb beavatkozást vegye igénybe a körforgalom vonatkozásában.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Baleseti gócpontok kutatása és megoldása Békés vármegye közúthálózatán
    Koós, Martin; Ungvárai, Ádám; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozatom első fejezetében röviden bemutattam a baleseti okkutatás és a baleseti góc kutatás történelmi fejlődését és a szakdolgozat során felmerülő főbb fogalmakat. A második fejezetben leírtam a góc kutatás menetét és az ahhoz használt program, a Web-Bal működését, főbb paramétereit. Ezen felül röviden ismertetésre kerültek az e-UT útügyi műszaki előírásoknak és azoknak a szakdolgozatban való felhasználásának módjai is. A harmadik fejezetben Békés vármegyére vonatkozó góc kutatást írtam le, kitérve annak sajátosságaira és a személyes kapcsolatomra a vármegyével. A negyedik és hatodik fejezetek tartalmazzák a szűrési paramétereknek megfelelő összes gócgyanús pontot. Ezekben a fejezetekben leírásra kerültek az adott gócgyanús pontra vonatkozó problémák, majd azok, és egyéb feltételek segítségével elemezve lettek ezek a helyszínek, miszerint ténylegesen gócpontnak tekinthetőek-e. Az ötös és hetes fejezetekben a korábban meghatározott feltételeknek megfelelően kiválasztásra került három külterületi és három belterületi gócpont. Ezek a pontok részletesen bemutatásra kerültek és minden csomópontra valamilyen megoldás javaslat vagy megoldás javaslatok készültek. A javaslatok elkészítésénél mindamellett, hogy a felmerülő problémákra megoldást adjanak, fontos célkitűzés volt a minél változatosabb megoldások keresése is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Debrecen, Faraktár utca északi része- a Kisvasúti végállomás és a felüljáró, illetve a dobozi utcai lakótelep pereme közötti kapcsolatok, tömegközlekedési csomópontok kialakítása
    Hostyisóczki, Dávid; Ungvárai, Ádám; Mátis, Péter; DE--Műszaki Kar
    A dolgozat a Debrecen keleti részén elhelyezkedő Faraktár utcai felüljáró, a 100-as vasútvonal, a Dobozi lakótelep és a Kisvasúti végállomás pereme közötti közlekedési hálózatok kialakításáról szól. Kezdetben Debrecen közlekedését mutattam be, valamint a város településszerkezetét és lakosságát. Utána következett a helyszín meglévő állapotának bemutatása. Ezt követte az adatgyűjtés, majd a problémák feltárása, amelynek során négy problémát mutattam be. Különböző javaslatokat tettem a problémák megoldására. Majd a javaslatokhoz kettő összegző táblázatot készítettem. A táblázatok a javaslatok együtt funkcionálását, pozitív hatásait, következményeit, és a várható közlekedők számát mutatja be.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Tetőszerkezet összehasonlítása, acél rácsos tartó és monolit vasbeton födém alkalmazásával
    Bodnár , Domink; Radnay, László; DE--Műszaki Kar
    A dolgozat témája a különböző anyagokból készült azonos funkcióval rendelkező szerkezetek összehasonlítása gazdasági szempontok alapján. Az összehasonlítás alapjául egy acél- és egy monoli vasbeton szerkezet szolgált. Az acélszerkezet rácsos tartós formában, még a vasbeton szerkezet alulbordás lemez formájában valósutl meg. A méretezés végeselem program által lett elkészítve, még a tervek generálására egy acélszerkezetek tervezésére specializálódott BIM alapú szoftverrel történt. A gazdasági összehasonlítás egy egyszerűsített költség kalkuláció módján történt.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A vidéki élet népszerűsítésének bemutatása Mád település fejleszthetőségein keresztül
    Virányi, Tamás; Csomós, György; DE--Műszaki Kar
    Dolgozatom legfontosabb célja az volt, hogy segítséget nyújtson a község számára annak fejlődéséhez és vonzóbbá tételéhez. Megvizsgáltam Mád fejlesztési intézkedéseit, stratégiáit és az információk rendezésével új, véleményem szerint a gyakorlatban is jól alkalmazható javaslatokat sikerült tennem. Ezen fejlesztési tervek megvalósításában, vagy további részek kidolgozásában szívesen részt vennék a jövőben, mivel Mád számomra rendkívül becses. Ahhoz, hogy egy település valóban vonzóvá váljon, nagyon sok tényező befolyásolhatja. Ilyen például a szerkezeti felépítése, vonzó környezete és a biztosított minőségi élettér, táj – és településképi elemek fenntartása, épített örökség, népesség nyitottsága, zöld jövőben és a fenntarthatóságban való gondolkodás, stb. Egyik legfontosabb cél annak érdekében, hogy a vidék igenis vonzóvá váljon a társadalom számára, az új fejlesztések adaptálása a település és a lakosság életében. Szükséges az alábbi területeken a fejlesztések megvalósítása – természetesen a helyi lehetőségeket figyelembe véve - a kívánatosabb településsé váláshoz: - Fenntartható energiaforrások használat, - Munkahely biztosítása - Minőségi épületállomány a kulturális elemek tiszteletben tartásával - Okos és megfelelő, fejlett technikán alapuló mezőgazdaság - Naprakészen menedzselt társadalmi és kulturális élet, mely magába foglalja az összes életkorban élőket - Helyi identitás erősítése és hírének propagálása - Kortárs közösségépítés okos eszközök segítségével - Esélyegyenlőség, hátrányos helyzetű lakosok életének könnyítése okos megoldások és eszközök segítségével - Jól működő, okos hálózati kapcsolatok Ha a dolgozatomban említett fejlesztések egy részét áttennénk a gyakorlatba, sikeresen elindulhatna a település a fejlődés útján. Vonzóvá lehetne tenni a vidéki életet nem csak az idősödő, de a fiatal generáció számára is. Ha sikerül a fiatalok számára is élhető és vonzó községgé formálni Mádot – ami egyáltalán nem lehetetlen, hisz a bor – és szőlőkultúra igenis sokak számára csalogató -, tökéletes alapja lehetne egy olyan diverz lakosság létrejötte, mely a következő generáció számára már kettős értékrendet adhatna át, vagyis a modern, technológián és fejlett, okos eszközök használata alapján adaptált élet a kultúra és hagyomány tiszteletével.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Debrecen, Faraktár utca északi része- a Kisvasúti végállomás és a felüljáró, illetve a dobozi utcai lakótelep pereme közötti kapcsolatok, tömegközlekedési csomópontok kialakítása
    Hostyisóczki, Dávid; Ungvárai, Ádám; Mátis, Péter; DE--Műszaki Kar
    A dolgozatom Debrecen keleti részén a Faraktár utcai felüljáró, a 100-as vasútvonal, a Dobozi lakótelep és a Kisvasúti végállomás pereme közötti közlekedési hálózatok kialakításáról szól. A város lakossága, településszerkezete, valamint a jellemző közlekedési módválasztások is szerepelnek benne. Ez mutatja be, hogy a vizsgált terület környékén mennyi ember él, és azok milyen közlekedési módot használnak. A területen való közlekedés jelenleg nincs megfelelően kialakítva, mivel a Dobozi lakótelepet a vasútvonal elválasztja a forgalomvonzó létesítményektől. Dolgozatomban ezen és egyéb problémák mellett teszek javaslatokat. Ezek célja, hogy az adott területen biztonságosan, megfelelő körülmények között tudjanak az emberek közlekedni. A javaslatok fontosságát, következményeit, pozitív hatásait, a várható közlekedők számát összesítő táblázatok mutatják be.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gyöngyös, Szövetkezet utca – Olimpia utca - Verseny utca közúti csomópontjának rehabilitációja
    Somogyi , Beáta; Tarcsai, László; Somfai, Péter; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozatom Gyöngyös, heves megyei település Szövetkezet utca – Olimpia utca - Verseny utca közúti csomópontjának rehabilitációjáról szól. A tervezési feladat lényege, a csomópont jelenlegi állapotának javítása, átalakítása úgy, hogy növekedjen a forgalombiztonság és a kapacitás is megfelelő legyen. A cél eléréséhez három változatot határoztam meg: egy jelzőtáblás csomópontot kerékpársávval, egy csomópont szűkítés kerékpársávval és jelzőtáblás irányítással, és egy körforgalom.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Glass Roof with Steel Supporting Structure
    Nyota, Nigel; László, Radnay; DE--Műszaki Kar
    The thesis combines glass and steel structures to create a glass roof with steel support structures. Different approaches are employed to find the suitable model and one appopriate option is selected and used. Calculations for the loads joints and fabrication are done for the steel elements.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Belváros-Lipótváros településfejlesztési lehetőségei
    Demjén, Norbert; Csomós, György; DE--Műszaki Kar
    A dolgozat Belváros-Lipótváros településfejlesztési lehetőségeit vizsgálja, a világörökségi terület hagyományait és a kortárs urbanisztikai megközelítéséket figyelembe véve. A stratégiai szemléletű, komplex fejlesztési vízió a település társadalmi, gazdasági és infrastrukturális rendszerére vonatkozóan is megfogalmaz ajánlásokat, javaslatokat a fővárosi kerületre. A dolgozat a történelmi előzményeket és azok településszerkezeti hatását elemezve a jövőbeli lehetőségeket kívánja feltárni, az összehangolt és kontinuitást biztosító fejlesztés érdekében. A diplomamunka a hazai jogszabályi környezetre támaszkodva, ugyanakkor részben annak kötöttségeit áthidalva vizsgálja a kiemelt terület fejlesztéseit potenciális fejlesztési lehetőségeit.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Aktív közlekedési módokat támogató fejlesztések Sárospatakon
    Tóth, Anikó; Csomós, György; DE--Műszaki Kar
    A dolgozatom témája az aktív közlekedési módokat támogató fejlesztések Sárospatakon. Sárospatak város közlekedési helyzete nem előnyös, hiszen hosszanti településhálózata van, így az észak-déli irányban elhúzódik a település, de a keleti-nyugati irányban viszont vékony. Ez a nehézség különösen megmutatkozik az autóbuszok útvonalában, csak észak-déli irányban közlekednek. Dolgozatom célja a város dokumentumainak vizsgálata az aktív közlekedési módokkal kapcsolatban. Az elmúlt két évtizedben történt fejlesztések felkutatása és értékelése, elemzése. Másik célkitűzésem egy kérdőív készítése, amely a jelenlegi helyzetet hivatott bemutatni. A kérdőív kiértékelése után pedig javaslatot teszek a város fejlesztéséhez, amely remélhetőleg pozitív irányba viszik a település közlekedését.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.