Hallgatói dolgozatok (BTK Szakfordító)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A szakfordító szakirányú továbbképzés 2015-ben létrejött hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.

A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.

“A sikeres záróvizsgát tett hallgató szakdolgozatát vagy diplomamunkáját a felsőoktatási intézmény tanulmányi rendszerében teljes egészében tárolja, és azokról nyilvántartást vezet. A tárolt szakdolgozatokat és diplomamunkákat – jogszabályban meghatározottak szerint titkosított részek kivételével – a tanulmányi rendszeren keresztül korlátozás nélkül hozzáférhetővé és kereshetővé kell tenni.” A törvényről további részletek: Felsőokt. tv. (új) - 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 90)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az ''Encyclopedia of political communication'' részleteinek fordítása.
    Bankus, Tibor János; Hajdufi, Orsolya; Balogh, László; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatomban Lynda Lee Kaid és Christa Holtz-Bacha szerkesztésében kiadott „Encyclopedia of Political communication”című könyv egyes részleteit fordítottam le magyar nyelvre. E mű kiváló bevezetőként szolgál a politikai kommunikáció több fogalmával kapcsolatban. Valamint, lévén több e területtel foglalkozó tudományos szakember írásaiból áll a könyv, ezért az itt fellelhető szaktudás mindenképpen számottevőnek mondható, a fellelhető angol nyelvű szakirodalom hasonló műveihez képest is. Valamint ebből kifolyólag ennek fordítása egy kifejezetten érdekes kihívást is jelentett.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fejlődéspszichológia – részlet a 2. fejezetből (Gillibrand, R., Lam, V., & O’Donnell, V. L. (2016). Theoretical perspectives. In Developmental psychology (2nd ed., pp. 12–24, Chapter 2). Pearson.)
    Magyari, Lilla Dóra; Hajdufi, Orsolya Éva; Páskuné Kiss, Judit; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatomban Gillibrand, Lam és Donnell (2016) Developmental psychology című könyvének a második fejezetéből fordítottam egy részletet. A fejezet a kulcsfontosságú fejlődéslélektani elméletekről szól. A lefordított részlet betekintést nyújt az elmélet fogalmába, a pszichológiai szakaszelméletekbe, illetve a folyamatosságot hangsúlyozó elméletekbe. Megismerhetjük továbbá Freud pszichoanalitikus és Erikson pszichoszociális fejlődéselméletét, valamint áttekintésre kerülnek ezen elméletek hasonlóságai, különbözőségei és kritikái.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az „id” többet tud, mint amit az „ego” beismer: Neuropszichoanalitikus és az ősi tudat felfogások összefüggései az affektív és kognitív idegtudományokkal
    Komóczi, Márk; Kósa, Karolina; Hajdufi, Orsolya; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozat az eredeti Freud által leírt pszichoanalitkus megközelítés neuropszichoanalitikai és fejlett kognitív idegtudományi összehasonlító elemzésének a fordítását tartalmazza. A szöveg részletesen bemutatja, hogyan értelmezhetők Freud elméletei a modern agykutatás fényében, különös tekintettel az affektív tudatosság és a szubkortikális érzelmi rendszerek szerepére. Valamint a tudati működés és az érzelmek neurobiológiai alapjait taglalja.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kötődés és korai társas tapasztalatok
    Szarvas, Boglárka; Hajdufi, Orsolya Éva; Csinády, Adriána; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozati fordításom ismerteti Rachel Gillibrand, Virginia Lam és Victoria L. O'Donnell Developmental Psychology című művének 9. fejezetének fordításában John Bowlby elméletét, amely szerint a kötődés biológiai alapú és evolúciós előnyöket biztosít a gyermek számára. A szeparációs tiltakozás és az idegenekkel szembeni szorongás jelenségét is elemzi. A fejezet érinti az anyai depriváció hipotézisét, amely szerint a korai kötődés hiánya hosszú távú negatív hatásokkal járhat. Állatkísérletek eredményeit is bemutatja, amelyek alátámasztják a kötődés fontosságát. Kritikák is megfogalmazódnak Bowlby elméletével szemben, különösen a monotrópia és a kritikus periódus merevségével kapcsolatban. Végül a kötődés biológiai és kulturális aspektusait is vizsgálja, és rámutat, hogy a kötődési mintázatok egyénenként és környezetenként eltérőek lehetnek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A szexualitás és nemek kölcsönhatása Sabra L. Katz-Wise és Janet S. Hyde (FORDÍTÁS)
    Nagy , Henriett; Hajdufi, Orsolya Éva; Papp, Dávid; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozat Sabra L. Katz-Wise és Janet S. Hyde munkájának egy részletének fordítását tartalmazza, mely a nemek és szexualitás kölcsönhatását vizsgálja.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Encyclopedia of Sport and Exercise Psychology – Extract (509-521)
    Hajdu, Zsófi; Papp, Dávid; Hajdufi, Orsolya; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az Encyclopedia of Sport and Exercise Psychology című könyv részletének (509-521. oldal) fordítása angolról magyarra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A klinikai interjú gyakorlata
    Debreceni, Donát; Hajdufi, Orsolya; Kovács, Karolina; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A magyar nyelvű fordítás az angol Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R.: Clinical interviewing (2017) című könyvből készült.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Encyclopedia of Sport and Exercise Psychology – Extract (429-442)
    Nagy, Réka; Csukonyi, Csilla; Hajdufi, Orsolya; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatban a Encyclopedia of Sport and Exercise Psychology könyv alfejezetei közül fordítottam le 20 oldalt, angolról magyar nyelvre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kiégés: az elmélet és mérés áttekintése
    Szenográdi, Judit; Hajdufi, Orsolya Éva; Kovács, Karolina Eszter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozat Sergio Edú-Valsania, Ana Laguía és Juan A. Moriano által írt Burnout: A Review of Theory and Measurement című kiégésről szóló pszichológiai tanulmány egy részének magyar nyelvű fordítása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Enyclopedia of Sport and Exercise Psychology - Extract (33-45)
    Szűcs, Kinga; Hajdufi, Orsolya; Papp, Dávid; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatban az Encyclopedia of Sport and Exercise Psychology című tanulmánygyűjtemény egy részét (20 oldal) fordítottam angolról magyar nyelvre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Nyelvtanulás az ételeken keresztül: az olasz ételkultúra és annak nyelvtudományi hatása az olasz nyelv elsajátításának fejlesztésére
    Balogh, Fruzsina; Hajdufi, Orsolya Éva; Erdei, Gábor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Language through food: azaz nyelvtanulás az ételeken keresztül. Szakdolgozatomban egy olasz mesterszakos hallgató diplomamunkájának fordítását készítettem el, mely egy rendkívüli ötlet megvalósulásának elemzése: olasz séfek-vezette főzőkurzusok által tanítják az olasz nyelvet külföldieknek. Az olvasó megismerhet két olasz üzletet az Egyesült Államokban, nevezetesen az Eataly-t és az Academia Barilla-t, melyek különböző olasz élelmiszerek előállítása és árusítása mellett nyelvtanulással egybekötött főzőkurzusokat is hirdetnek, kifejezetten külföldiek számára, olasz séfekkel és olasz anyanyelvű oktatókkal, olasz nyelven. A fordítás bemutatja a tanfolyamok struktúráját, oktatási anyagait, és bepillantást enged a szójegyzékekbe is. Ezen felül rövid bemutatásra kerül néhány irodalmi mű, továbbá az olasz ételkultúra sajátosságaiba és annak regionális hagyományaiba is betekintést nyerhet az olvasó.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Simon Broek – Josje Van Der Linden – Maria Anna Catharina Theresia Kuijpers – Judith Hilde Semeijn: What makes adults choose to learn: Factors that stimulate or prevent adults from learning című cikkének fordítása
    Ábrahám , Katalin; Csoba , Judit; Hajdufi, Orsolya; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A felnőttképzési politikáknak a tanulásba való bekapcsolódás, valamint a tanulással járó előnyök terén tapasztalható egyenlőtlenségek megértésén kell alapulniuk, továbbá azon, hogy a felnőttek miért nem vesznek részt képzésben. Ennek érdekében, az akadályozó tényezők puszta felismerésen túl, ezeket meg is kell szüntetni, hogy többé ne adjanak okot a felnőtteknek a képzésből való kimaradásra. A cikk célja, hogy mélyebbre ásson annak megértésében, hogy mi készteti a felnőtteket a tanulás választására. Ennek érdekében a felnőttkori tanulás képességszemléleti perspektívába helyezésével kerül sor annak vizsgálatára, hogy a felnőtteknek van-e szabadságuk a tanulás értékelésében, és ezt a szabadságot hatékonyan tudják-e a tanulásra fordítani. Ez a konceptuális keret középpontba helyez bizonyos fogalmakat, mint a „saját ügyeink tevékeny előmozdításának lehetősége”, „átváltási tényezők” és a „tanulás előnyei”, melyek további vizsgálata narratív irodalomáttekintéssel történt 109 tanulmány elemzésén keresztül. E fogalmak és kölcsönhatásaik feltárása egy konceptuális modell meghatározását eredményezte, új perspektívákat nyitva annak értékelésére, hogy vajon a felnőttek egyenlő esélyekkel rendelkeznek-e arra, hogy értékeljék a felnőttkori tanulást, és hogy szándékukat tényleges tanulássá alakítsák. Ez a modell megalapozza azokat a jövőbeli empirikus vizsgálatokat, amelyek célja a felnőttek tanulásban való részvételének, illetve abból való kimaradásának megértése, amelyek a politikai döntéshozók számára jobb meglátásokat és eszközöket biztosíthatnak a felnőttek tanulásra való ösztönzéshez szükséges beavatkozások kidolgozásához.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Mindfulness Szerepe a Párkapcsolati Elégedettségben és a Párkapcsolati Stresszkezelésben
    Balogh , Zsanett; Hajdufi, Orsolya; Kató, Szabolcs; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Két tanulmány vizsgálta a mindfulness szerepét a párkapcsolati elégedettség és a párkapcsolati stresszkezelésre adott válaszokat illetően. Az első tanulmány során longitudinális kutatást használva azt találtam, hogy a magasabb szintű mindfulness vonás nagyobb mértékű párkapcsolati elégedettséggel és a párkapcsolati stresszhelyzetek esetén konstruktív reakciókkal való válaszadással állnak kapcsolatban. A második tanulmány az első eredményeit ismételte meg és bővítette ki. Ennek során újból megállapítható volt a mindfulness kapcsolata a párkapcsolati elégedettséggel; a konfliktus-megbeszélés paradigmát használva, a mindfulness vonás az alacsonyabb érzelmi alapú stresszválaszokat jelezte elő, emellett a párkapcsolat észlelését illetően pozitív konfliktus előtti és konfliktus utáni változásokat eredményezett. A tudatos jelenlét állapota korrelációt mutatott a probléma megbeszélése során a jobb minőségű társalgási stílussal. Mindkét tanulmány utalt arra, hogy a mindfulness a párkapcsolati jóllétre befolyásoló hatással bírhat. A Diszkusszió egy új vizsgálati terület jövőbeli kutatási irányait emeli ki.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A középkori kultúra kézikönyve - Az európai középkor alapvető szempontjai és feltételei - Nyelvek
    Németh, Tamara; Szabó, Fruzsina; Hajdufi, Orsolya Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatom egy középkori kultúrával foglalkozó könyv (A középkori kultúra kézikönyve - Az európai középkor alapvető szempontjai és feltételei) Nyelvek című fejezetének fordítása, mely a középkorban kialakult nyelveket veszi sorra. A dolgozatban az újlatin és a germán nyelvekkel foglalkozó szakaszokat fordítottam le.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Eltörtölt és rejtett munka
    Tóth, Dalma; Simonné Csoba, Judit; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Időről időre az a képlet lebeg a lelki szemeim előtt, hogy X-től az Y-ig haladunk, ahol az X a múltat, az Y pedig a jelent reprezentálja: az indusztriálistól a poszt-induszriálisig; a forditól a poszt-fordiig; a feldolgozóipartól a szolgáltatások piacáig. A képlet egy újabb verziója sokkal komplexebb: az elsőtől a másodikig, majd a harmadikig (, amely a jelenben játszódik) a negyedik ipari forradalomig jutunk el. Az első a gépesítés, a második a tömeggyártás, a harmadik az automatizáció, és a negyedik maga a digitalizáció volt, amelyhez a mesterséges intelligencia (AI), a robotok és a nanotechnológia is hozzátartozik. Valamennyiünknek a negyedik stádium a “munka végének” kikiáltásával ér fel, azaz a munka átalakulásával, amely azt jelenti, hogy az embernek nem kell majd dolgoznia. Ez a gondolatmenet nem tükrözi a nézeteimet, mivel azt feltételezi, hogy a fejlődés egyenesen arányosan halad előre, és tudatosan egy egyszerű rendszer mentén határozza meg, hogy milyen gazdasági cselekvés vethető latba, amely nem más, mint a dolgok előállítása. Ebben a keretrendszerben nem létezik más a technoracionális kapitalista termelésen kívül. A fejezetben ezeket a felvetéseket taglalom a munkával kapcsolatban, a több eszközzel felvértezett feminizmusom segítségével karöltve.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fred Botting Gothic című könyvének bevezetésének és második fejezete kezdetének a fordítása
    Berecz, Vivien Andrea; Hajdufi, Orsolya Éva; Séllei, Nóra Katalin; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakfordításom fúkuszában Fred Botting a gótika műfaját meghatározó Gothic című műve áll, ami a bevezető (Introduction) és a gótika eredetével foglalkozó második fejezetének angol nyelvről magyar nyelvre való fordítása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Patricia Monaghan: A kelta mitológia és folklór enciklopédiája
    Kiss, Erika; Gula, Marianna; Hajdufi, Orsolya; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom Patricia Monaghan: "The Encyclopedia of Celtic Mythology and Folklore" c. műve bevezetőjének magyar nyelvű fordítása. A dolgozat a kelta kultúra különböző aspektusairól ad általános bemutatást.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fordításrészlet Thomas Dixon Tudomány és vallás: egy nagyon rövid bevezető (2008) című könyvének 3. és 4. fejezetéből
    Hegyessy, Réka; Hajdufi, Orsolya Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozat központi témája a vallás és tudomány közötti kapcsolat, melyet Darwin munkássága gyökeresen megváltoztatott. Thomas Dixon könyve egy rövid betekintést nyújt a viktoriánus kor vallásos atmoszférájába, miközben felsorakoztatja Darwin személyes tapasztalait. Az anglos tudós megállapításai azóta is számos vitára adnak alkalmat. Többek között, a természetben jelen lévő bűn, az ember emelkedett helyzete, és számos más bibliai utalás kerül bizonytalan pozícióba. A legfőbb probémakört azonban mindig is az evolúció és a természetes kiválasztódás elmélete szüli, mellyel azóta is számos vitairat foglalkozik, hogy a vallásos utalásokat összeegyeztethetővé tegyék a kor legújabbb tudományos felfedezéseivel.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Linda A. Camino: Rekonstruált életek, menekültek identitása, a nem és a kultúra jelentésváltozásának visszaszerzése, Bevezetés és hatodik fejezet fordítása
    Maszlag, Fanni; Csoba, Judit; Hajdufi, Orsolya Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Míg a menekültek iránti érdeklődés már régóta tart (lásd Tóra, "Genezis" és "Exodus" könyvek), az antropológusok csak a közelmúltban jutottak el oda, hogy tanulmányaik fókuszába kerüljön. A politikai és gazdasági kihívások, az etnikai csoportokon belül és az etnikai csoportok között, a folyamatos nemzetközileg is érzékelhető népességváltozások egyre hangsúlyosabbá teszik a menekültek tanulmányozását. Bár az ilyen kényszervándorlásokban érintett etnikai csoportok folyamatosan átalakulhatnak, mind nemzeteken belül, mind nemzetek között, azonban a kényszervándorlásokkal kapcsolatos problémák és az ilyen érintett csoportok tanulmányozása, továbbra is hozzájárulnak a kultúraváltás szélesebb körű megértéséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hogyan Értelmezik a Férfiak az Olvasó Nőket? és A Női Sportolók Szövegekben Történő Megjelenítése
    Sugár, Fruzsina Beáta; Hajdufi, Orsolya Éva; Szabó, Fruzsina; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom James Conlon "Men Reading Women Reading - Interpreting Images of Women Readers", továbbá Victoria Carty "Textual Portrayals of Female Athletes – Liberation or Nuanced Forms of Patriarchy?" című tanulmányának magyar nyelvű fordítását tartalmazza.