Hallgatói dolgozatok (Magyar Irodalom és Kultúratudományi Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Magyar Irodalom és Kultúratudományi Intézet 2012-ben létrejött hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.
“A sikeres záróvizsgát tett hallgató szakdolgozatát vagy diplomamunkáját a felsőoktatási intézmény tanulmányi rendszerében teljes egészében tárolja, és azokról nyilvántartást vezet. A tárolt szakdolgozatokat és diplomamunkákat – jogszabályban meghatározottak szerint titkosított részek kivételével – a tanulmányi rendszeren keresztül korlátozás nélkül hozzáférhetővé és kereshetővé kell tenni.” A törvényről további részletek: Felsőokt. tv. (új) - 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Magyar Irodalom és Kultúratudományi Intézet) Szerző szerinti böngészés "Balajthy, Ágnes"
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Gutenberg és a Lumière-galaxis találkozásaKatonka, Sára; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarA mai modern világban már számos bestseller könyvnek van filmes adaptációja. Gondoljunk csak a széles körben kedvelt J. K. Rowling által megalkotott Harry Potter-világra és annak szintén népszerűvé vált filmes feldolgozására. Ezen adaptációk révén sokszor felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy melyiket preferáljuk jobban: a könyvet vagy a filmet. Előfordulhat, hogy vannak, akik a Harry Potter könyves változatát kedvelik, de vannak, akik számára csak a film tudta megteremteni a mára már jól ismert és közkedvelt varázslók világát. Ennek egyik oka, hogy másképp ábrázol az írott irodalmi nyelv, és másképp a filmnyelv. Vajon a könyvek és filmek világa közelebb hozható-e egymáshoz? Kiegészítik egymást vagy éppen ennek az ellentéte történik? A későbbiekben részletesebben is tárgyalom, hogy ez a kérdés a filmtörténet kezdeteihez nyúlik vissza és nem pedig kortárs jelenség. Dolgozatom központi témája pedig a Ray Bradbury által írt Fahrenheit 451 című mű és annak filmes adaptációja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kert mint heterotópia Nádas Péter A Biblia és más régi történetek című 1988-as kötetébenPüski, Mónika; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarNádas Péter a „hatvanas évek végén, hetvenes évek elején írott szövegeivel ezek megkérdőjelezésével, az elbeszélhetőség poétikai dilemmájának metareflektív tematizálásával is sajátos kanonikus helyet vívott ki magának” . A Biblia és más régi történetek című kötet számos, a későbbi Nádas-művekben is alapvető motívumot vesz használatba. Ilyenek például a kert, a víz, a Biblia és többek között a gyermekkor toposzai. Mindemellett különös érzékenységgel jeleníti meg a család, a cseléd és a gyermekek közti viszonyok ábrázolásán keresztül az egyének és a társadalmi csoportok relációját az 1950-es évek politikai és társadalmi rendszerében. A kötet ezen változatának vizsgálata kiemelkedően fontos, hisz ez a legutóbbi kötet, mely az addig megírt elbeszéléseket egy egységként fogja össze. Az első A Biblia című kötet, 1965-ös megjelenétől számítva huszonhárom év telt el, mely elegendő időt adhatott arra, hogy a kötet ne csak gyűjtemény legyen, hanem tudatos elrendezés eredménye legyen a kötetben megjelenő elbeszélések sorrendje. Ezt támasztja alá a szövegek kronologikus sorrendjének hiánya is. Szakdolgozatomban a kötetben megjelenő hat kisepikai művet összekötő motivikus összefüggésekről számolok be a kert motívumának egyes műveken belül való reprezentációján és elemzésén keresztül. Így téve próbát arra, hogy komparatív elemzés által rámutassak arra, hogy a kötet egységei között hogyan jön létre a motivikus kohézió. A dolgozat felépítését tekintve először a recepciótörténettel vetek számot és kitérek előzetes, a témát illető kutatásai eredményeimre. A második és harmadik egységekben a nádasi motívumrendszerről igyekszem globális áttekintést nyújtani. Ezt követi az egyes elbeszélések, novellák szövegközpontú elemzése. Végül a munka konklúzióval zárul, amelyben összegzem a kert mint heterotópia megjelenési módjait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A krimi műfaji kódjai Baráth Katalin A fekete zongora című regényébenFacsar, Luca; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom elsődleges célja a krimi műfaji kódjainak a bemutatása és ezek szemléltetése Baráth Katalin A fekete zongora című regényében. A krimi műfajtörténete kapcsán említésbe került Edgar Allan Poe, Arthur Conan Doyle és Agatha Christie neve is, hiszen mindannyian részesei voltak a műfaj formálódásában, annak népszerűvé válásában, a világirodalomban. Kitértem a krimi különböző alműfajaira, bizonyos ágazatait részletesebben is megvizsgáltam. Ezt követően bemutattam a magyar irodalomban immár méltó helyét elfoglaló magyar krimi korábbi és aktuális helyzetét, majd rátértem záródolgozatom legfőbb témájára, a regényre, melyet a klasszikus krimi műfaji szempontjai alapján elemeztem. Az utolsó fejezetben pedig bemutattam a krimi megjelenését a kortárs magyar gyermekirodalomban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tabu szerepe és megjelenítésének lehetőségei Colleen Hoover Velünk véget ér című regényébenLőrincz, Kinga Liliána; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban Colleen Hoover írói karrierjének és a Velünk véget ér című regényének sikerét vizsgálom meg több szempont figyelembe vételével. Elsősorban a tabuk szerepét és azok megjelenítési lehetőségeit figyelem meg, melyek mindegyike a diskurzus és a nyílt megszólalás lehetőségét kínálják fel a regény folyamán. Továbbá elemzésem során kitérek a regény kronotopikus viszonyainak, szimbólum-és motívumrendszerének vizsgálatára. A megjelenő virágok és azok jelentései közötti összefüggésekre hívom fel a figyelmet, így fókuszba kerül majd a mű paratextusának, tehát a borítónak a vizsgálata is. Emellett kitérek a karakterek jellemzésére és az attitűdök és szerepminták elemzésére is, nagy hangsúlyt fektetve az áldozat-és bántalmazó szerepkör tanulmányozására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Ágika, a hátországi katonaLippai, Ádám; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarÖrkény István Tóték című drámájában a legtöbb értelmezés kiindulópontja az Őrnagy és Tót viszonya, a többi karaktert általában csak „világkiegészítő szereplőként” kezelik. Az én olvasatomban a lineáris cselekményt nem az Őrnagy formálja direkt módon, hanem a legtöbb esetben a mellékszereplőnek vélt Ágika. A Tóték egy háborús témájú írás, ahol az Őrnagy nem egyedül vívja küzdelmét a hátországi kis faluban, hanem katonákkal. Ágika az elsőrendű tisztje, és tulajdonképpen ő adja az utasításokat a felettese szájába. Ez a háború átszövi a kis család életét, ami azért válik rendkívül ironikussá, mert értelmetlen módon, Tót identitásának szétzúzása révén rendeződik át a falu hierarchikus viszonya, amihez Ágika bakfisálmaiból fakadó céljai járultak hozzá.Tétel Korlátozottan hozzáférhető "bent te vagy az utas és az űr" - szubjektumalakzatok Peer Krisztián költészetébenJuhász, Márió; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarPeer Krisztián költészetének vizsgálata, különös figyelemmel a lírai én pozicionálására a poétikai térben, és az interperszonális viszonyok feltérképezhetőségéreTétel Korlátozottan hozzáférhető Catherine és Heathcliff a mozibanAndicsku, Orsolya; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat David Skynner és Andrea Arnold Üvöltő szelek filmadaptációit hasonlítja össze általánosságban a regénnyel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A humor stiláris eszközeinek megjelenési lehetőségei Kurt Vonnegut Timequake, azaz Időomlás című művének magyar fordításábanVasáros, Ildikó; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatom címe egy meglehetősen komplex kutatási témára utal, melynek motivációja kettős: egyrészt a műfordítás-stilisztika iránti érdeklődés, másrészt Kurt Vonnegut írásművészetének inspirációja. A műfordítás-stilisztika, vagy kontrasztív stilisztika tudományterülete rendkívül sokszínű és izgalmas vizsgálódási lehetőségeket kínál, mivel elsődleges feladata az összehasonlítandó szövegek stílusjegyeinek feltárása, egybevetése, valamint egyfajta viszonyrendszer kialakítása a forrás és a fordítás nyelve között. Egy ilyenfajta munkafolyamat sikerességének egyik legfontosabb kritériuma maga a szövegkorpusz, illetve annak kiválasztása. Véleményem szerint Kurt Vonnegut regénye, az Időomlás mérföldkőnek tekinthető az író pályáján, és remek iskolapéldája a fekete humornak, melynek stiláris jegyei mind az eredeti, mind a fordítás nyelvhasználatában markánsan megmutatkoznak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Játékbeli víg naratívákMándi, Ádám; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a videojátékok sajátos narratív megoldásait kívánom vizsgálni. Írásomban kiemelt kérdés, hogy egy adott videojátékról hogyan, milyen formában végezhető szakszerű műelemzés, és hogy milyen nehézségekbe ütközhet az elemzést végző személy. A dolgozatom második részében pedig a lefektetett elméleti hátteret gyakorlatba ültetve egy saját elemzést viszek végbe a Witcher 3 című videojátékról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kortárs orosz irodalom a középiskolai oktatásban. Ljudmila Ulickaja: SzonyecskaOsztroluczki, Nóra Renáta; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban bemutatom Ljudmila Ulickaja Szonyecska című művét, de nem csak irodalmi szempontból, hanem a tanítási lehetőségeket is figyelembe véve, az oktatás aspektusából tekintve rá. Az elemzésem során végig szem előtt tartom a mű oktatásba való beilleszthetőségét és annak lehetőségeit. Kitérek a világirodalom és a kortárs irodalom fogalmára, a kortárs orosz irodalomra. Emellett bemutatom Ljudmila Ulickaja életét, munkásságát és a számára a népszerűséget meghozó művet, a Szonyecskát. Ezt az életmű szemszögéből is fontos művet elemzem irodalmi aspektusból, de kiemelem jelentőségét a biblioterápiás foglalkozásokon és az oktatásbeli fontosságát is, amelyet saját készítésű óratervvel szemléltetek, mivel a szakirodalom nem igazán foglalkozik ezzel a témával. Kiemelem az orosz irodalmi kapcsolódásokat, utalásokat és például a Szófia-elvet is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy kreatív fordítás: Karinthy MicimackójaRózsa-Chromcsik, Márta; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban az angol és magyar nyelvű Micimackót vetem össze, különböző kérdésekre keresve ezzel a választ. Egyrészről választ keresek arra, hogy a Micimackó mennyiben tekinthető gyerekirodalmi alkotásnak. Ezzel szoros összefüggésben szeretnék választ kapni azon felvetésre, hogy a Karinthy-féle fordítás mennyiben erősíti a gyerekirodalmi jellegét. Illetve a fordítást bíráló vélemények miatt, szeretnék magam is állást foglalni abban, hogy szükséges-e a mű újrafordítása.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kultusz- és önképrombolás?Zudor, Boglárka; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarMikor József Attila költészetéről beszélünk, olyan vers címek juthatnak eszünkbe először, mint a Nem én kiáltok!, a Klárisok, a Külvárosi éj, vagy az Óda. A Szabad-ötletek jegyzékéről sokkal kevesebb szó esik, hiszen a szöveget jóval nehezebb elhelyezni a befogadói horizonton, mint a fentebb említett verseket. Dolgozatom első részében a Szabad-ötletek recepcióját tekintem át, a kiadása körüli hosszas vitákat, és arra a kérdésre keresem a választ, hogy mit kezdhet a József Attila-recepció egy olyan szöveggel, mint a Szabad-ötletek jegyzéke. A fogadtatástörténet kutatása után azt vizsgálom, hogy hogyan tud irodalmi műként működni ez az írás, melyek az alapvető szövegalkotó elvek, mik a kulcsmetaforák és -motívumok. Alapszakos záródolgozatomban a testről való beszéd lehetőségeit tanulmányoztam az Óda című versben, így külön kitérek arra, hogy az ott megjelenő testreprezentációk és interperszonális viszonyok miként dekonstruálódnak a Szabad-ötletek jegyzékében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A maszkulinitás megjelenítése Dragomán György A fehér király című művébenEgyüd, Rebeka; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarDragomán György A fehér király című művét a maszkulinitás reprezentációjának szempontjából elemeztem. Elsőként a mű kritikai fogadtatásáról írtam, majd a maszkulinitás szakirodalmi áttekintése után megvizsgáltam a műben megjelenő hegemón maszkulinitást, a sportok és harcias játékok összefüggését a férfikutatásokkal, illetve a női szereplők, hangsúlyosan pedig az anya megjelenítését a regényben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Narcissus-mítosz és az egzisztencializmus hatása Marno János Nárcisz készül című verseskötetébenJuhász, Eszter Andrea; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarMarno János a kortárs irodalom meghatározó alakja. Marno Nárcisz készül kötetében az antik hagyományokból a Narcissus-mítosz vizsgálata. Az átváltozás aspektusai a Marno versekben. Hét Marno-vers elemzése: Nárcisz készül, Nárcisz hajlik, Nárcisz az életben, Nárcisz bele-, Nárcisz csak ránéz, Nárcisz és a sün, Nárcisz lobog. Az egzisztencializmus jelenlétének alátámasztása a 2007-es Marno-kötetben. A kötet borítójának viszonya a tartalomhoz és az egzisztencializmushoz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Narratopoétikai megoldások és értelmezési lehetőségek Tóth Krisztina Pixel című kötetébenGelsi, Virág; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban arra teszek kísérletet, hogy bemutassam Tóth Krisztina írói világát és megadjam a Pixel című kötet értelmezési lehetőségeit. Célom vázolni a tárcanovella műfajának jellegzetességeit és elhelyezni a Pixelt a tárcairodalomban. Továbbá vizsgálom a kötetben megjelenő motívumok rendszerét, a történetek megalkotottságát és a narrátor elbeszélői pozíciójának változásait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Női traumák és szerepelvárások megjelenítése a kortárs irodalomban - Halász Rita: Mély levegőPlausz, Anna; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a kortárs magyar női irodalom kérdéskörén belül a traumairodalom, a nők által betöltendő szereplehetőségek és az abúzus megjelenési formái kapnak helyet. Mindezt egy általam, és a fogadtatása alapján mások véleménye szerint is, fontosnak ítélt kortárs magyar regény elemzésével igyekszem bemutatni, ami nem más, mint Halász Rita Mély levegő című könyve, mely 2020-ban jelent meg a Jelenkor Kiadó gondozásában. Dolgozatomban kitérek a kortárs magyar női irodalom megjelenésére, a nők helyzetére a magyar kulturális emlékezetben, a traumairodalom és a nőirodalom összekapcsolódására, valamint az abúzus megjelenési formáira is. Mindezt figyelembe véve állítom össze a megfigyelési szempontjaimat az előbb említett regény elemzése során. Ebben körül járom a történetben szereplő férfi karakterek jellemzőit, a bántalmazás verbális és fizikai szinten való megvalósulását, valamint azokat a női szerepköröket, melyekben Verát láthatjuk a regényben. A célom, hogy a kortárs magyar női irodalom jelenlétének szükségességét, a traumairodalom női alkotóira való igényt és a nők kulturális emlékezetben való megbecsültségének fontosságát, alá tudjam támasztani a dolgozatomban elemzésre szánt különböző szempontok által.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Noir és kémregény – A krimi alakváltozatai Kondor Vilmos regényciklusábanGajdos, Andrea; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarA nagyközönség és a kritikusok körében is nagy sikert aratott Kondor Vilmos 2008-ban indult könyvsorozata. A ciklus regényeit gyakran hiánypótlónak tüntetik fel a magyar krimi és számos zsánerirodalomhoz szorosan kapcsolódó műfaj történetében. Ezek a kijelentések azonban megannyi kérdést felvetnek. Valóban nincsenek Kondor regényei előttről említésre méltó, színvonalas művek a krimi és a regényciklushoz köthető többi műfajban? Miért arattak ekkora sikert a regények? Szakdolgozatomat négy részre bontom: először megvizsgálom a magyar krimi kérdését, megerősítve vagy éppen cáfolva a kritikusok által sokat hangoztatott előbbi kijelentéseket. Szó esik továbbá a magyar sajtótermékekről a 20. században,, Az Est című napilapról és a rendőr– újságíró kapcsolatról. Majd a regényciklusról általánosságban teszek megállapításokat és vetem össze a szakirodalmi reflexiókat. Végezetük pedig az első és a harmadik regény, a Budapest Noir és A budapesti kém műfaji sajátosságait veszem sorra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető PrózapreparátumSzabó, Anna; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban Pálfi György Taxidermia című filmét kísérlem meg Parti Nagy Lajos novelláinak (A fagyott kutya lába és A hullámzó Balaton) adaptációjaként értelmezni. Munkám első részében szakirodalmak segítségével ismertetem a költő-prózaíró novellisztikájának sajátosságait, majd a film értelmezési értelmezési lehetőségei közül hozok néhány példát. Ezt követően azt vizsgálom, hogyan, milyen filmi kifejezőeszközöket alkalmazva fordítja át Pálfi filmnyelvre a két novellát, illetve milyen párhuzamok és különbségek találhatóak a film és a prózai művek között. A dolgozat végén kitérek a filmben található, Parti Nagy más műveire tett utalásokra, lezárásképpen pedig újabb értelmezési lehetőségeket, elemzési szempontokat vetek fel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető „Rémes, hogy az ember mindig más akar lenni” – női szerepek Mán-Várhegyi Réka Boldogtalanság az Auróra-telepen című novelláskötetébenSipos, Tamara; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarElemzésem középpontjába a kötet műveiben megjelenő női karakterek kerültek. Ezen alakok segítségével áttekintettem bizonyos életkor vagy élethelyzet szülte nehézségeket, megvizsgáltam, hogy mennyiben felelnek meg, vagy éppen mondanak ellent a mai társadalmi elvárásoknak, sztereotípiáknak az egyes szereplők. Továbbá, kapcsolati rendszereiket, és az ezeknek köszönhetően bekövetkező változásokat is sorra vettem, ezáltal más aspektusból is vizsgálhatóvá vált az adott egyén.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A rendszertelenség rendszere, avagy Simon Márton Polaroidok című kötetének értelmezési lehetőségeiSimon, Edina; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarDiplomamunkám során a kortárs költő Simon Márton 2013-ban megjelent kötetét, a Polaroidokat vizsgálom. Az egyes versek kategorizálásával kísérletet teszek annak mélyrehatóbb elemzésére, majd pedig az online világban történő térnyerésének okai is feltárásra kerülnek.