Hallgatói dolgozatok (Magyar Irodalom és Kultúratudományi Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Magyar Irodalom és Kultúratudományi Intézet hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Magyar Irodalom és Kultúratudományi Intézet) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 371)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 18. századi regény és festészet kapcsolataVicsotka, Hanna Bianka; Bódi, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarZáródolgozatomban a 18. és 19. századi regény és festészet kapcsolatát vizsgálom, Johann Wolfgang Goethe Werther szerelme és halála című regénye és Caspar David Friedrich festészete alapján. A dolgozat célja, hogy megmutassam annak lehetőségét, Friedrich képei esetleges illusztrációs forrásként szolgálhatnak a Werther olvasásához.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az 1950-es, 1960-as években egyházi gimnáziumokban végzett diákok visszaemlékezései mint oral history forrásokPótor, Barnabás; Fazakas, Gergely Tamás; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban az 1950-es, 1960-as években egyházi fenntartású gimnáziumokban végzett diákok ¬– már a rendszerváltás után született – visszaemlékező szövegeinek vizsgálatát fogom elvégezni. A második világháború végét követően történt rendszerszintű, illetve oktatásügyi változások rövid történeti áttekintése után az oral history elméleti, illetve módszertani megfontolásait fogom bemutatni, melyek számbavételét nélkülözhetetlennek gondolom a választott szövegkorpusz elemzése során. A személyes elbeszélések elsősorban nem tartalmi szempontból foglalkoztatnak, tehát nem az említetett időszak történéseit, eseményeit szeretném rekonstruálni segítségükkel, hanem azokat az emlékezési, illetve narratív technikákat kísérlem meg nyomon követni, melyek alkalmazásával az öregdiákok elhelyezik egykori iskolájukat visszaemlékezéseikben, illetve identitásukban. Az oral history interdiszciplináris jellegét, illetve szemléletmódját a továbbiakban is érvényesítve ki fogok térni a narratív identitás, a visszaemlékezésekben megképződő identitáskonstrukciók kérdéskörére. Dolgozatom utolsó szakaszában szeretném levonni az iskolát mint téralakzatot értelmező elméletek tanulságait, majd zárásként néhány – a visszaemlékezések narratívájában meghatározónak látszó – szóképet fogok röviden megvizsgálni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 1956 emlékezete Illyés Gyula naplóbejegyzései és Németh László visszaemlékezése alapjánSzűcs-Pataki, Fanni; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarAz 1956-os forradalom a magyar kollektív emlékezet erőteljesen számon tartott, élénk hatású történelmi eseménye. Számos írásos dokumentummal ellátott időszak, különös tekintettel a személyes emlékezetet rögzítő feljegyzésekre. Dolgozatomban először bemutatom az emlékezet működését, egyéni, illetve kollektív emlékezet szerepét, ezután beszélek Nora az emlékezet helyeiről alkotott felfogásáról. A negyedik fejezetben az Írószövetség szerepét igyekszem vázolni 1956-ban, illetve bemutatom Illyés és Németh szerepét, s megindokolom miért ezt a két írást választottam bemutatásra. Illyés naplójegyzeteit napról napra követhetjük, ebből felmutatom azokat a részeket, amelyek kiemelt fontosságúak, s az írás céljára, módjára és befejezésére hívom fel a figyelmet. Ezt követően Németh tanulmánya következik, amely rövidsége okán részletesen bemutatok, s ezzel egy egész képet kapunk az írók által megélt 1956-ról. A befejezés előtt felmutatok egy lehetséges megoldást annak érdekében, hogy ’56 emlékezete ne egyoldalú maradjon, vagy egyszerűen kivesszen a fiatal generációk érdeklődési köréből. Az összegzésben pedig felvázolom tapasztalataimat a munka folyamán.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Gutenberg és a Lumière-galaxis találkozásaKatonka, Sára; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarA mai modern világban már számos bestseller könyvnek van filmes adaptációja. Gondoljunk csak a széles körben kedvelt J. K. Rowling által megalkotott Harry Potter-világra és annak szintén népszerűvé vált filmes feldolgozására. Ezen adaptációk révén sokszor felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy melyiket preferáljuk jobban: a könyvet vagy a filmet. Előfordulhat, hogy vannak, akik a Harry Potter könyves változatát kedvelik, de vannak, akik számára csak a film tudta megteremteni a mára már jól ismert és közkedvelt varázslók világát. Ennek egyik oka, hogy másképp ábrázol az írott irodalmi nyelv, és másképp a filmnyelv. Vajon a könyvek és filmek világa közelebb hozható-e egymáshoz? Kiegészítik egymást vagy éppen ennek az ellentéte történik? A későbbiekben részletesebben is tárgyalom, hogy ez a kérdés a filmtörténet kezdeteihez nyúlik vissza és nem pedig kortárs jelenség. Dolgozatom központi témája pedig a Ray Bradbury által írt Fahrenheit 451 című mű és annak filmes adaptációja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyerekmese jellemzői Andersen meséi alapjánLiu, Aiyuan; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarA mese a gyerekirodalom egyik műfaja, amely létfontosságú szerepet játszik a gyerekek fejlődésében. Andersen a 19. század leghíresebb dán meseírója, akit a modern világirodalmi mesék alapító atyjaként ismernek. Az általa alkotott mesegyűjeményét már több mint 150 nyelvre fordították le és adták ki. Rengeteg film, animáció és színpadi darab született az ő meséi adaptációjaként. A Andersen-meséket még az Oktatási Minisztérium is hozzáadta az iskolai tananyaghoz. Andersen meséi is nagy hatással voltak a kínai gyerekmesékre. Ez a szakdolgozat először bemutatja a gyerekmeséket és Andersent, valamint Andersen meséinek keletkezési hátterét és írásának stílusát. Ezután értelmezem az Andersen meséiben megjelenő témákat (például a kedves, a gonosz, a szerelem, a boldogság, az erő és a halál stb.) Ezt követően elemzem Andersen meséinek a valósággal való kapcsolatát, vagyis azt, hogy meséi hogyan kapcsolódnak a társadalmi problémákhoz. Végül összefoglalom Andersen meséinek a gyerekek nevelésére, növekedésére gyakorolt hatását, jelentőségét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Hamlet nőképeZhai, Zening; Fazakas, Gergely Tamás; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom célja, hogy különböző nőképeket mutasson be. Arra a kérdésre keresem a választ, hogy a Hamlet mint Erzsébet-kori mű hogyan reprezentálja a női szereplőket a patriarchális nemi ideológia kontextusában. Ezenkívül elemzem Opheliát és Gertrudot, a Hamlethez legközelebb álló nőket, kitérve arra, hogyan tükrözik Hamlet belső világát. Sok értelmezés azonban a női szereplő gyengüléséről szólt, Opheliát és Gertrudot alárendelt, gyenge női pozícióban ábrázolva. Ők ketten reprezentálják az Erzsébet-kori nőket. Ugyanakkor ezek a női szereplők elemzésével a férfi szereplők negatív képeit is megtalálhatjuk, például Claudius és Laertes túlzott kontrollját a nő felett, illetve Hamlet tétovaságát és határozottságának hiányát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A K-Pop fejlődése és hatásaZhao, Pinyi; Bodrogi, Ferenc Máté; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom témája a K-Pop fejlődése és hatása. Három fő részre osztottam, hogy miről fogok írni. Az első rész egy rövid bevezető. A második részből a K-pop hatásáról írok. Nem csak a K-pop hatása van, hanem a szubkultúrák hatása is a tizenévesekre. Továbbá egy rövid bevezető arról, hogy mik azok a szubkultúrák. Ezután következik az utolsó nagyobb rész. Ez a K-pop fejlődéséről szól. Kezdve a K-pop kezdeteitől egészen napjainkig. És a K-pop ikonikus alakjairól. Szintén ennek az ikonikus figurának a fejlődéséről írnak. Végül egy rövid összefoglaló van.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A klasszikus és a populáris irodalom határán: Shakespeare találkozása az álmokkalNagy, Dóra; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a klasszikus irodalom populáris közegben való megjelenésével, a transzmediális történetmondás, adaptáció sajátosságaival, megjelenésével foglalkozom Neil Gaiman Sandman című képregényében. Dolgozatom első felében fogalmi áttekintést teszek: körüljárom a klasszikus és populáris fogalmakat, az időbeli távolság okozta hermeneutikai problémát, a transzmedialitás és adaptáció jelenségét, sajátosságait, típusait, valamint ezeknek a képregény műfajára való vonatkoztathatóságát. Dolgozatom központi részében a Sandmanben megjelenő, néhány klasszikus szöveg értelmezésére, elemzésére teszek kísérletet. Elsősorban Shakespeare írói karakterével, valamint a Szentivánéji álom és A vihar című drámájával foglalkozom, ezen kívül az Orpheusz éneke mítoszra és az Ezeregyéjszaka meséiből Harún ar-Rasíd és a perzsa Ali meg a tarisznyája című szövegre térek ki.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom aktuális kihívásaiLi, Peiran; Béres, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarA 19. századi gyermekirodalom három korszakalkotó óriása: Hans Christian Andersen, Carlo Collodi és Mark Twain. A 19. századi Dániában a Hans Christian Andersen-féle mesék megjelenése jelentette az első fellendülést a gyermekirodalom világában. A fiatal felnőtt irodalom a gyermekirodalom egy kis ágához tartozik. Kiadói körökben elterjedt a gyermekirodalom életkor szerinti osztályozása, amely osztályozás összhangban van Piaget-nek a gyermekek fejlődéséről szóló elméleteivel is. Ezek a kategóriák a következők: óvodáskorú gyermekek 0-6 éves korig; korai általános iskolás olvasók 6-8 éves korig; 8-10 éves korú felső tagozatos olvasók; 10-12 éves középiskolás olvasók (angolul „Pre-teen”-nek nevezik); 12-15 éves serdülőkorú olvasók. A gyermekirodalmat gyakran felnőttek írják azzal a mögöttes motivációval, hogy a gyermekkort felidézzék vagy a gyermekeket neveljék, és a gyermekirodalom nagy része felnőtt irodalomból van átvéve. Bár a gyermeki írások széles körben bevonhatók, a felnőtteknek mégis meg kell ítélniük, hogy van-e irodalmi értékük, mivel a gyermeki írások gyakran felszínesek vagy művészietlenek. Nyugaton az utóbbi időkben olyan történetek születtek, mint a Robin Hood és A kerekasztal lovagjai, amelyek megfelelő értékekre nevelik a gyerekeket, de mindkét mesekönyv a felnőtt irodalomból sűrített. Az első igazi, gyermekeknek szóló gyermekirodalmi mű a John Newbery által 1744-ben kiadott A Little Pretty Pocket-Book volt. Az ókori Kínában is írtak felvilágosító műveket gyerekeknek, de csak a köztársasági időszakban született meg az első kínai gyermekirodalom gyerekeknek, A madárijesztő formájában. Gyermekkoromban rengeteg gyermekirodalmat olvastam, és mindegyik lenyűgözött. Ez a gyermekirodalom iránti kíváncsiságomat is felcsigázta. Ez a dolgozat először az irodalom és a gyermekirodalom fogalmát, valamint a gyermekirodalom történetét mutatja be. Ezután érvelni fogok az irodalomtanulás fontossága mellett (miért tanuljuk Shakespeare-t az osztályteremben a képregények helyett, és miért öröklődtek Shakespeare művei az idők folyamán). Ezt követi majd a gyermekirodalomnak a gyermekekre gyakorolt hatásának bemutatása, ahogyan felnőnek. Ezt követően elemezni fogom a kortárs irodalomoktatás dilemmáit. Végül arra a következtetésre jutok, hogy az embereknek komolyan kellene venniük és optimalizálniuk kellene a gyermekirodalmi oktatást.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A krimi műfaji kódjai Baráth Katalin A fekete zongora című regényébenFacsar, Luca; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom elsődleges célja a krimi műfaji kódjainak a bemutatása és ezek szemléltetése Baráth Katalin A fekete zongora című regényében. A krimi műfajtörténete kapcsán említésbe került Edgar Allan Poe, Arthur Conan Doyle és Agatha Christie neve is, hiszen mindannyian részesei voltak a műfaj formálódásában, annak népszerűvé válásában, a világirodalomban. Kitértem a krimi különböző alműfajaira, bizonyos ágazatait részletesebben is megvizsgáltam. Ezt követően bemutattam a magyar irodalomban immár méltó helyét elfoglaló magyar krimi korábbi és aktuális helyzetét, majd rátértem záródolgozatom legfőbb témájára, a regényre, melyet a klasszikus krimi műfaji szempontjai alapján elemeztem. Az utolsó fejezetben pedig bemutattam a krimi megjelenését a kortárs magyar gyermekirodalomban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A magyar művek fordításai KínábanZhao, Ruochu; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a magyar irodalom kínai fordításainak különböző aspektusait fogom tanulmányozni a 21. században. A vizsgálat tartalmazza a magyar művek kínai fordításainak statisztikai elemzését, témaválasztását, fő paradigmáját és problémáját.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A maszkulin identitás megjelenítése John King A futball faktor és Nick Hornby Fociláz regényébenPap, István Richárd; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi KarJohn King A futball faktor és Nick Hornby Fociláz című regényeket elemeztem, főként a maszkulin identitásjegyekre és az ezekhez kapcsolódó sztereotípiákra koncentrálva. A sporthoz kapcsolódó téma és az ezzel járó életvitel, a politikai háttér, az apa mint mentor jelenléte meghatározóvá válik a férfi nemhez kötődő gondolkodás tekintetében. A két főszereplő a férfi nemi elvárásokkal a cselekmény egyes pontjain szembemegy, de A futball faktor Tommy Johnson-ján kirajzolódnak a férfiakhoz kötött sztereotípiák mint az erőszakosság, illetve az érzelmek kifejezésének limitáltsága. Ugyanakkor ezzel ellentétbe kerül Nick Hornby karaktere, akire az előbbi jegyek nem, vagy csak kis mértékben jellemzők. A férfiakhoz társított nemi elvárások kapcsán nem csak a főszereplőket vizsgáltam, hanem a John King regényben felbukkanó mellékszereplőket is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A női lélek útja a magyar népmesék világábanBiró, Kincső; Bényei, Péter; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a magyar népmesék univerzális eleimeit vizsgálom a női lélek fejlődésének szempontjából. Összegyűjtöttem a női archetípusokat a négy pszichés funkció szerint, a hét görög istennő alakja alapján, illetve Caroline Myss nyomán is számos archetípust tanulmányoztam. Megfigyeltem, hogyan nyilvánulnak meg ezek a klasszikus női archetípusok a magyar népmesék világában. Az archetípusok bemutatása után a női beavatás útját szemléltettem a magyar népmesékben, példákon keresztül. Hat lépésben mutattam be a női lélek útját. Az első lépés során a hősnő megtanulja elfogadni önmagát, a második lépésben megküzd az örökölt sérelmekkel, a harmadik lépésben megismeri a szexualitás világát. A negyedik lépés során a hősnő társsá válik, majd az ötödik lépésben megismeri az anyasággal járó felelősséget, az utolsó lépésben pedig felfedezi a női őserőt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A nyugalom megzavarására alkalmas (kép)sorokGábor, Zsuzsa Rebeka; Bényei, Péter; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban Bartis Attila A nyugalom című regényének elemzésére vállalkozom. A könyv narratopoétikai stratégájának bemutatását követően a családdinamikai aspektusokat helyezem középpontba, hiszen a Bartis-szöveg fókuszában a Weér-család áll. A szereplők mindegyike komplex lélektani karakter, így irodalompszichológiai nézőpontból is elemzem viszonyrendszerüket. Ezt követően a szövegkorpusz egészét átszövő motívumhálóval foglalkozok, ami a linearitás és kauzalitás felbomlása, valamint a narrátor emlékezés-elbeszélése miatt kulcsfontosságú. Végezetül kitérek Alföldi Róbert Nyugalom című nagyjátékfilmének és A nyugalomnak az összevetésére, pontosabban arra, miért bizonyult problémásnak az adaptáció. Ez utóbbi által rávilágíthatunk, milyen nehézségeket okozhat az én-elbeszélés vizuális megjelenítése, a lélektani reprezentáció folyamatának átültetése az eredetitől eltérő mediális világba.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A párkapcsolati viszonyok irodalmi ábrázolásaTóth, Mirtill; Bényei, Péter; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban Márai Sándor Válás Budán és Németh László Iszony című műveit elemzem. A főbb témák közé tartozik az identitásprobléma, a pszichológiai olvasat és a párkapcsolatok dinamikája.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A plakátművészet a századfordulón és a 20. század első felébenLiu, Yonghan; Bódi, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarMivel 19. században javul az emberek életszínvonala, a kulturális élet iránti érdeklődés is nőtt, például a színház és a színdarab, több szükség lett az információ cserélésre. Egyszerű nyomtatási módjának és gyors figyelemfelkeltő képességének köszönhetően a plakát gyorsan a kulturális kommunikáció kiváló eszközévé vált. Valamint egyszerre nagy számban gyárható is, így spórolhattak sok időt. A századforduló ideje alatt a művészek kezdték felfedezni, hogyan adhatnak több művészi értéket a plakátoknak, hogy így intenzívebb érzést generáljanak. Úgy tűnik, sikerült megtalálták a megfelelő témát, a női alakot. A plakáton lévő nők vagy különböző pózokban vannak, vagy különféle érzést mutatnak, de a végső céljuk ugyanaz, hogy az emberek tetszésének kielégítésék. A 20. század viharos időszak volt, és a századfordulós örömtől, a boldog békeidőtől eltérően, a világháborúk idején a plakátok az egyik legnépszerűbb módja a kormányok üzenetének közvetítésére. Ezek inkább parancsoló vagy ironikus képeket és témákat használtak, több információt tartalmaztak, például az embereket a hadsereghez csatlakozásra vagy a haza támogatására ösztönözzék.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tragédiák különbsége a kínai és a nyugati kultúrábanYang, Xi; Bódi, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarA tragédia meghatározása az idők folyamán változott, az ókori görög tragédiától a shakespeare-i tragédiáig, a klasszikus tragédiától a romantikus tragédiáig, a társadalmi problémák tragédiájától az abszurd tragédiáig. Érdekesnek találom, hogy a tragédia fogalom mindig összekapcsolódik az esztétikával. Mivel a tragédia jobban és reálisan ábrázolja az emberi természet jóságát és gonoszságát, lehetővé teszi, hogy az emberek szembesüljenek a tragikus igazsággal, így csökkentve a nyomorúság érzését és a jövőbe vetett végtelen reményt. A tragikum nemcsak a nyugati irodalomban, például Shakespeare Rómeó és Júliájában található meg, hanem egy kínai műben is, A vörös szoba álmában. Ezért összehasonlítást szeretnék csinálni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A young adult irodalom tabutémáiGál, Tamara; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom témája a young adult művek tabutémái, és ezen belül azt igyekeztem bemutatni, hogy az iskolai zaklatás hogyan jelenik meg a young adult regényekben. Először kitértem arra, hogy a gyermekirodalom meghatározásától hogyan juthatunk el a young adultig, milyen szempontból csoportosíthatjuk az ifjúsági regényeket, milyen műfajokat különbözetünk meg bennük, és milyen klasszikus darabokat sorolhatunk ide. Ezt követően tisztáztam a tabu fogalmát, annak történetét, valamint, hogy miért fontos az, hogy tiltottként kell-e bizonyos témákat kezelnünk vagy nem. A tabuirodalommal több kiadó is foglalkozik, ezekről is ejtettem szót. Számtalan példát sorakoztattam fel, a konkrét elemzésre mégis két népszerű, elég megosztó, egymáshoz nagy mértékben hasonló regényt választottam: Wéber Anikó Az osztály vesztese, Julie Anne Peters Amikor ezt olvasod, én már nem leszek. Mindkettőben az iskolai zaklatás megjelenésére tértem ki, valamint, hogy annak milyen káros következményei lehetnek. A művek elemzésénél a legfontosabb szempont, amit figyelembe vettem, az a tabutémák elemzése; ezek alapján igyekeztem reprezentálni a szakdolgozatom fő koncepcióját.Tétel Korlátozottan hozzáférhető ,,Abigél, aranyfonál a tilalmak labirintusában" Szabó Magda Abigél című alkotása mint ifjúsági, illetve lányregényFodor, Sarolta; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban Szabó Magda Abigél című regényét vizsgáltam. A rövid keletkezéstörténetet követően a műben megjelenő, az írónő saját diákéveiből, később felnőtt életéből merített helyeket, eseményeket, személyeket vettem sorra. Elemeztem a regényben megjelenő református nőnevelő intézetet, annak jellemformáló hatását a főhős életére. A dolgozat legnagyobb részét az Abigél műfajba sorolásának problematikája adja. Áttekintettem a gyerek- és ifjúsági irodalom keletkezését, valamint a lányregény műfaji sajátosságait. Ezt követően több nézőpont ütköztetésével vizsgáltam az Abigél műfaját, nagy hangsúlyt fektetve a lányregényeket jellemző klisék megjelenésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Adalékok Szabó Lőrinc keleti verseihezSzabó, Tímea; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom Szabó Lőrinc keleti költészetét két főbb perspektívából vizsgálja: mennyire jelenik meg az európai kultúrkör lenyomata ezekben a versekben, továbbá ezek ismeretében mennyire számítanak átírásnak ezek a művek. Négy kötet/ciklus kerül szorosabb vizsgálatra, a Te meg világ, Különbéke, Régen és Most, és a Tücsökzene. A kötetekről először egy általános jellemzés, majd a bennük megjelenő keleti versekről egy összefoglaló olvasható. Bővebben a Te meg világ kötetben a test és a lélek viszonyának megjelenését, a Régen és Most ciklusban a versbeszélő halálhoz való hozzáállását is megvizsgálom a keleti versek kontextusában. Mindegyik fő fejezetben írok arról, hogyan jelennek meg az alkotásokban az európai ember azonosulási problémái a keleti kultúrával szemben. Ez a probléma sokszor a versek ellentmondásosságában vagy az érzékiség megjelenésében nyilvánul meg, a dolgozatban ezt két költemény mélyebb elemzésével, és további két mű összehasonlításával mutatom be.