Szerző szerinti böngészés "Gombos, Eszter"
Megjelenítve 1 - 12 (Összesen 12)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Eredményességvizsgálat a Debreceni Egyetem német szakos hallgatóinak körében(2014-05-20T07:17:40Z) Gombos, Eszter; Chrappán, Magdolna; DE--Bölcsészettudományi KarAz utóbbi időben a tanárképzést illetően számos mennyiségi és minőségi észrevétel, kritika vetődött fel. Kételyek fogalmazódtak meg mind a bekerülő hallgatók előképzettségét illetően, mind a képzési kínálat aránytalan kihasználtsága, illetve az elvárások tekintetében. A jelen vizsgálat célja, hogy képet adjon a 2006 és 2012 között a Debreceni Egyetemen az alapképzésbe felvételt nyert germanisztika, azon belül német szakos, hallgatókról a felvételi mutatók és a tanulmányok alatti vizsgákon nyújtott teljesítmények alapján, egészen az alapvégzettség megszerzéséig. A kétlépcsős Bachelor-Master-modell első szakaszának választása mellett szól, hogy itt viszonylag sok a végzett hallgató és a vizsgaeredmények is értékelhetőek, így a kimenetről is lehet általánosítható következtetéseket levonni. Az elemzés időbeli korlátait a modell érvényessége alapján határoztam meg. A vizsgálati alanyok kiválasztására abból a megfontolásból került sor, hogy saját szakterületemről adjak képet. A feldolgozás során számolni kellett a technikai korláttal is: a NEPTUN adatbázisába hiányosan vagy tévesen bevitt adatok komoly kihívást jelentettek. Dolgozatomban négy szempontra kívánok kitérni. Elsőnek a hallgatói kört írom le és arra keresek választ, hogy az egyes években hány hallgató nyert felvételt, valamint hogy a felvett hallgatók honnan érkeztek. A felvételi kondícióknál a hozott nyelvvizsgákra és a felvételi pontokra térek ki. A hallgatók tanulmányi előmenetelének vizsgálatakor a jelentősebb vizsgákon szerzett ered-mények mellett fontosnak tartom megmutatni, hogyan befolyásolja a megismételt vizsgalehetőség az eredményt. Bemutatok egy számítást, amely alapján a vizsgajegy és ismétlések együttes értéke alapján számítható és rangsorolható a vizsgán elért teljesítmény. A tanulmányok lezárása kérdéskörben arra keresem a választ, hogy hallgatók közül hányan hagyták félbe a tanulmányaikat. A végzettek, milyen arányban fejezték be a tanulmányaikat rendes időkereten belül, illetve, mekkora azok aránya, akiknek csak hosszabb távon sikerült diplomát szerezni. Kutatásaim célja minőség- és teljesítményértékelési, valamint szakmai szempontból releváns információt szolgáltatni arról, hogy a képzés során hol és miben lehet elősegíteni a tágabb értelemben vett szakmai felkészülést, ami nem csak az egyéni életutak szempontjából fontos, hanem komoly társadalmi jelentőséggel is bír.Tétel Szabadon hozzáférhető Hungarian Linguistic, Cross-Cultural and Age Adaptation of Transition Specific Questionnaires in Patients with Inflammatory Bowel Disease(2023) Dohos, Dóra; Váradi, Alex; Farkas, Nelli; Erős, Adrienn; Müller, Katalin Eszter; Karoliny, Anna; Gombos, Eszter; Nemes, Éva; Vass, Noémi; Tárnok, András; Hegyi, Péter Jr.; Sarlós, PatríciaTétel Korlátozottan hozzáférhető Játék vagy tanulásPolcz, Gabriella; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom célja egy olyan modern irányzat bemutatása az oktatásban, amely talán válasz lehet a világunkban létrejött változásokra. A drámapedagógia két aspektusát vizsgálom: Az oktatási folyamatban betöltött szerepét, amelyet hosszabb rövidebb gyakorlatokkal és feladatokkal lehet megvalósítani. Illetve amikor tanórai kereteken belül vagy kívül egy színházi produktumot hoznak létre a diákok. Arra keresem a választ, hogy mennyire hasznosítható ez a módszer, és milyen hatása van a nyelvtanulásra, amelyet szakirodalmi háttér segítségével és saját magam által kipróbált feladatokkal teszek meg. Továbbá lehetőségem adódott egy színházi produktum létrejöttébe is bekapcsolódni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető KIDWAY, avagy a valóságleíró nyelvtanulásSzabó, Kitti; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarTanári szakdolgozatom egy olyan újszerű nyelvtanítási szemléletmódot hivatott bemutatni, amivel először az összefüggő egyféléves egyéni szakmai gyakorlatom alatt találkoztam. Ennek megvalósításához az előnyöket és hátrányokat kiemelve összevetem a klasszikus nyelvtanítási módot ezzel az új szemlélettel. A dolgozatomban megfogalmazott különbségeket egy konkrét példával is szemléletesebbé teszem: áttekintést nyújtok a német mint idegen nyelv tanulásának egyik sarkalatos pontjának, a Passiv mondatszerkezetnek (szenvedő szerkezet) a klasszikus és az új szemléletmód szerinti elsajátításáról. Az előbbit két tankönyv ide tartozó fejezetének az ismertetésével, az utóbbit pedig középiskolai tapasztalatok alapján végzem el. A célom az összehasonlítással az, hogy bizonyítsam a dolgozat elején megemlített perspektívaváltás lehetséges pozitív hatásait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mentor, mint tudásmegosztóFekete, Adrienn Márta; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarAbsztrakt Szakdolgozatomban a tudásmegosztás elméleti és gyakorlati kérdéseiről írok. Azért választottam ezt a témát, mert nagyon érdekes, korszerű, a munkánk mindennapjait átszövő szegmensről van szó. A multinacionális cégek gyakorlatában már nagyon régóta bevett szokás az intenzív jól szervezett, hatékony tudásmegosztás, melynek nagyon erősen kimutatható gazdasági, szellemi haszna van. A pedagógus társadalomban tapasztalatom szerint szintén nagyon sok tudás rejlik kiaknázatlanul, rendezetlenül, amire pedig jól lehetne támaszkodni, ha rendszerbe szednénk és aktiválnánk azokat. A célom az volt, hogy kipróbáljam magam tudásmegosztó mentorként. Ez nagyon izgalmas, érdekes kihívást jelentett nekem. Egyrészt kíváncsi voltam, mennyire tudom motiválni kollégáimat, egy több alkalomból álló belső továbbképzés során, másrészt magamat is próbára tettem egy új szerepkörben. Úgy éreztem a most oly divatos „mini kutatások” nagyon sok időt és energiát vennének el tőlem, de nem lennének olyan hasznosak, praktikusak, mint ez a téma, melyet terveim szerint tovább tudok majd gondolni a későbbiekben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mentorálás A Hajdúböszörményi Tankerület Általános IskoláibanKonyári, Tiborné; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatom témája a pályakezdők beilleszkedését támogató mentorálási folyamat. Munkámban a releváns szakirodalom mentén végzett saját kutatásom alapján elemzem a Hajdúböszörményi Tankerület általános iskoláiban zajló mentorálási tevékenységet. Az információ szerzés alapjául a főszereplők által kitöltött online kérdőívek szolgálnak. A kérdések arra irányulnak, milyen feladatokat kapnak a gyakornokok első éveikben, ezekkel mennyire elégedettek, hogyan könnyítik meg az intézményvezetők a pályakezdés első éveit. A feltett kérdések vizsgálják a mentor − mentorált kapcsolatát, keresik a jó mentor kompetenciáit és a választ arra, hogy mely tevékenységek szolgálják leginkább a pályakezdők szakmai fejlődését. Vizsgálom az intézményvezetők, mentortanárok elköteleződését, a pályakezdők elégedettségét a támogatási folyamat iránt. Célom a folyamat elemzése, a nehézségek, esetleges problémák feltárása és a pozitívumok bemutatása.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mentorálási szerepmegfelelésekDobos, Eszter; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban leginkább a tanítási gyakorlatukat töltő tanárjelöltek segítését végző mentorok szerepét vizsgálom. A mentor szó fogalma, a mentorálás céljának, folyamatának bemutatása mellett a mentor feladatait, a mentorálás szükségességét, a mentorálással kapcsolatos eddigi tapasztalatokat szeretném bemutatni. A kérdéskörök vizsgálatakor megjelenik a pályakezdő tanárok munkáját segítő mentorokkal kapcsolatban is néhány gondolat. Munkám része a hallgatók „jó” mentorról alkotott véleménye, melyet idézetekkel megjelenítve szeretnék bemutatni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az összefüggő tanítási gyakorlat Magyarországon és NémetországbanJenei, Marianna Edit; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarA gyakorlatvezető mentortanár pedagógus szakvizsgás képzés hallgatójaként dolgozatomban bemutatom az ún. összefüggő egyéni tanítási gyakorlatot a magyarországi és a németországi tanárképzés rendszerében. Vizsgálom azokat a hasonlóságokat és különbségeket, amelyek a gyakorlat céljában, szervezeti kereteiben, tartalmaiban és módszereiben, a megvalósítás folyamatában tapasztalhatók, valamint áttekintem a gyakorlattal kapcsolatban eddig megjelent szakirodalmat és résztvevői véleményeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A pedagógiai projektmódszer áttekintése, gyakorlati kérdéseiHarman, László; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat a pedagógiai projektmódszer rövid bemutatására tesz kísérletet. A köznyelvi szóhasználattól történő elhatárolás után áttekinti a projektmódszer kialakulását és elméleti alapjait. Ezután a pedagógiai projektmódszer gyakorlati alkalmazásában felmerülő kérdéseket tárgyalja a projektek egyes szakaszaihoz kapcsolódóan. Röviden kitér a következő témákra: projekt előkészítése, célok megfogalmazása, tervezés, csoportalakítás, munkafolyamatok monitorozása, produktum, prezentáció és értékelés. Végül megemlíti a tanárjelöltek bevonásának lehetőségét a tanítási gyakorlat során a projektekkel kapcsolatos munkába.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Segédanyag a 60 órás egyéni tanítási gyakorlat elvégzéséhez földrajzbólBikszády, István; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a földrajz szakos tanárjelöltek számára készített, az úgynevezett „B” típusú gyakorlatot segítő kiadvány bemutatását teszem meg. Közel húszéves vezetőtanári gyakorlatom során megtapasztaltam, hogy a hallgatók hiányolják egy olyan segédanyag meglétét, mely végig vezethetné őket a körülbelül hathetes egyéni tanítási gyakorlaton. Az általános időkeretnek megfelelően hat, nagyjából egyhetes „szakaszt” különítettem el. A szakaszok egy-egy pedagógiai, tanításmódszertani egységet ölelnek fel. A földrajz szakos tanárjelöltek hospitálásain ezeknek megfelelő óramegfigyelési szempontokat és feladatokat kapnak. A kiadott füzetben vagy külön hospitálási naplójukban dolgozzák fel ezeket. A megfigyelésekről írásbeli reflexiókat készítenek, illetve a megbeszélésen szóban dolgozzuk fel az adott témát. A gyakorlat végére remélhetőleg megfigyelhető lesz módszertani, tantárgypedagógiai gazdagodásuk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tartalom és nyelv integrációja a kéttannyelvű oktatásbanKiss, Timea; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarA magyarországi két tanítási nyelvű oktatás egy olyan, rendkívül hatékony képzési forma, amely mind nyelvileg, mind módszertanilag összetett és különleges feltételeket biztosít a nyelvszakos tanárjelöltek összefüggő tanítási gyakorlatához. Dolgozatomban ismertetem a tartalmat és német célnyelvet integráló képzés sajátosságait és az ezekből adódó szakmai kihívásokat. Egy jellegzetes tantárgy – a Célnyelvi civilizáció – tanítása kapcsán fogalmazok meg módszertani ajánlásokat a mentoráláshoz, a két tanítási nyelvű gimnáziumi képzésben szükséges tanári kompetenciák kialakításához.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A testnevelés és sport tantárgy-pedagógiai sajátosságai tükrében a mentortanár szerepe a tanárrá válás folyamatában - A tanárközpontú iskolai testneveléstől a gamifikációigBarna, Éva; Gombos, Eszter; DE--Bölcsészettudományi KarA közoktatás tantervi tantárgya, a testnevelés és sport, a mindennapos testnevelés óra a tanulók testi, lelki, szellemi egészségének fejlesztését, megőrzését hivatott szolgálni. Az általános iskolában ez a műveltségterület különös jelentőséggel bír, hiszen az ebben az életkorban szerzett ismeretek, értékek adják azt a mintát, amely meghatározza felnőttkori életvitelüket. Vitathatatlan tény, hogy a tanulók zöme szereti a testnevelés órákat, sőt, magas az iskolán kívül rendszeresen sportoló tanulók száma is. Mégis, a legújabb kutatási eredmények azt mutatják, hogy nemcsak a középiskolai, de már az általános iskolások körében is egyre kevesebb a sportoló diák. Mint jövendő mentortanár, dolgozatommal tanárjelölt/gyakornok kollégám eredményesebb munkájához szeretnék hozzájárulni: a tanítás-tanulás folyamatában arra keressen választ, hogy a tanuló mit tud, mire képes, milyen attitűddel kapcsolódik be az órai feladatok elvégzésébe. A tanulás eredményére (learning outcomes) fókuszálva, a tanulói belső motiváció előhívásával megtanult-e önállóan dolgozni az élethosszig tartó fizikai aktivitás, az egészséges életmód érdekében.