Hallgatói dolgozatok (BTK Tanárszak)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A BTK Tanárszak hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (BTK Tanárszak) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 339)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 16-17. századi angol történelem szerepe a középiskolai történelemoktatásbanTóth, Norbert; Kovács, István; DE--Bölcsészettudományi KarTanári szakdolgozatomban a 16-17. századi angol történelem középiskolai oktatása áll a fókuszban. Az új kerettanterv okozta változások bemutatása után, az eddigi közép-és emelt szintű érettségi feladatlapokban előforduló kora újkori angol történelem témakörű feladatokat elemzem. Tankönyv-elemzést is végeztem a témával kapcsolatban. Dolgozatom a szakirodalmi feldolgozás mellett, reflexiókat és önreflexiókat is tartalmaz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az 1918/19-es forradalmak megjelenése a történelemtankönyvekbenVégh, Loretta Vivien; Barta, Róbert; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat első része alapvetően két célt tűz ki maga elé, egyrészt fel kívánja hívni a figyelmet a tankönyvkutatásban rejlő lehetőségekre és sajátosságokra, másrészt megpróbálja összegyűjteni a fontosabb kutatási szempontokat, illetve módszertani alapvetéseket. A dolgozat második része pedig, noha közel sem a teljesség igényével, igyekszik ismertetni az 1918/1919-es magyarországi eseményeket, az őszirózsás forradalom résztvevőinek és a Tanácsköztársaság népbiztosainak tevékenységét a mindenkori történelemtankönyvek interpretációin keresztül.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Általános iskolások és a kollégiumi élet(2014-01-07T09:16:53Z) Tóth, Edit; Buda, Marianna; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban általános iskolások kollégiumi életével foglalkozom, ahogy azt a cím is már mutatja. Először felvázolom, honnan jött a témaválasztás ötlete, majd a bentlakásos intézmények történetéről írok néhány gondolatot, ennek gyökereiről, és a kollégiumokról általánosságban. Valamint a tarpai bentlakásos intézmény eddig még elég rövidke történetét mutatom be. Felvázolom a kutatás módszerét, a fókuszcsoportos interjút, és az előre felállított hipotéziseimet, majd beszámolok a kutatás eredményeiről. Az iskola, ahol a kutatást végeztem sportiskola, így a gyerekek időbeosztása, szabadideje és ennek kihasználása is érdekes résztémája a dolgozatomnak. Öt gyerekkel készítettem fókuszcsoportos interjút, mely alapján foglalkozok a gyerekeknek a szüleikkel való kapcsolatukkal, kitérek a baráti társaságuk és bizalmi kapcsolatuk átalakulására. Közben bemutatom a tőlük szerzett információk alapján az intézmény felszereltségét, a helyi gyerekek hozzájuk való viszonyulását Beszélgettünk arról, milyen viszonyban állnak nevelőikkel, tanáraikkal, edzőikkel. Megtudtam, kire tudnak számítani és kiben bíznak leginkább. Valamint a beszélgetés során kitértem arra is, hogy az iskolaváltásnak voltak-e nyomai a tanulmányi eredményben, és ha igen ők milyen konkrét okokat tulajdonítottak ennek. Ezekre a résztémákra egyenként kitérek. Végül összegzem tapasztalataimat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alternatív módszerek a közoktatásbanSuha, Zsófia Anna; Buglyó, Roland; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom témáját az új történetírói irányzatok közoktatásban való felhasználhatósága adja. Ezt a gyakorlatban is kipróbáltam: két teljesen eltérő középiskolai osztályban tartottam meg ugyanazt az órát. A tananyag az első világháború magyar vonatkozásai volt, a módszert pedig én dolgoztam ki azzal a céllal, hogy a narratív történetírás eredményeit és módszereit felhasználva tanítsam meg ezt az egyébként érettségi tételt is jelentő tananyagot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alternatív SLT módszerek az oktatásban: A Hangolj rá! kurzus bemutatásaMércse, László Gergő; Chrappán, Magdolna; DE--Bölcsészettudományi KarA Hangolj rá! kurzus egy alternatív nyelvoktató kurzus, melynek keretein belül modern SLT módszerek kerülnek alkalmazásra. A dolgozatban ezen módszerek hatékonyság analízise és a konkrét metodika bemutatása található, a tanfolyam részletes ismertetése mellett.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alternative Forms of Assessment in Language PedagogyTömöri, Krisztina; Csépes, Ildikó; DE--Bölcsészettudományi KarIn my thesis I am going to attempt to analyze self and peer assessment, if they can function as motivational means in present day language learning and teaching. I am going to present a review of teacher and student competences. I am going to attempt to present the nature of assessment along with two alternative forms of assessment: self and peer assessment. In my thesis I am going to place more emphasis on self-assessment with the help of New English File and its Language Portfolio. Before this analysis I am going to enumerate some foreign examples of the use of the Language Portfolio and show the work of the Centre of Modern Languages in Graz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az amerikai polgárháború tanítási szakmódszertana általános iskolábanMárki-Kira, Mihály; Harangi, Kitti; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatomban az amerikai polgárháború általános iskolai tanítási szakmódszertanát igyekszem bemutatni. Tanítási szakmódszertan alatt két olyan fő tanulásszervezési munkaformát kell érteni, amelyek alapján a téma feldolgozása történt. Ez alapján a dolgozat két legfőbb fejezete az ezen két munkaforma alapján történő bemutatás; a „csoportos” jellegű tanulásszervezési munkaformán és a „frontális” jellegű munkaformán keresztül történik. A téma feldolgozása kronológiai sorrendben, a megtartott órák szerint történik, amelyet megelőz a helyszín, az osztály és a legfontosabb előzetes információk bemutatása. Ezt követően az összegzésben foglalom össze a két megközelítési szempont során tapasztaltakat és a további lehetőségeket. A dolgozat célja a teljes gyakorlatiasság szemszögéből bemutatni a csoportos és a frontális tanulásszervezési munkaforma előnyeit és hátrányait; valamint a vegyes tanulásszervezési munkaforma kiemelése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető An Analysis of New English File Intermediate Student's Book with a Special Focus on the Developing of the Four Skills(2014-01-07T07:31:00Z) Kovács-Kruppa, Erzsébet; Boros, Krisztina; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarThis thesis analyses New English File Intermediate Student’s Book from various perspectives, but the emphasis is on the developing of the four basic language skills: reading, listening, speaking and writing. In the first chapter of the dissertation the reader is familiarized with the general characteristics of effective teaching materials and whether or not the course book from the title possesses these. The second chapter is specialized in the examination of the four basic skills: their constituents and the way they can be and are developed by the book. The third chapter presents the supplementary materials supporting the work based on the course book, and in the last chapter the reader is provided with the opinion of a group of students about New English File Intermediate (which they are learning from).Tétel Korlátozottan hozzáférhető An Investigation into the Impact and Benefits of the Cambridge English Young Learners Exams and their Connection to the Helen Doron Early English Learning MethodKocsis, Anna; Csépes, Ildikó; DE--Bölcsészettudományi KarThis thesis is intended to investigate the impact and benefits of the Cambridge English Young Learners Exams and their connection to the Helen Doron Early English Learning method. It is to present both the different types of Cambridge assessments for children and the Helen Doron learning method. These two are connected in a way that it is apparent that those young learners, aged 7-12, who learn with a special kind of method, eg. Helen Doron Early English in this case, may have a good amount of basic knowledge and skills to perform well on the exams. The exams are designed for children to test their English knowledge and it is a good way for them and their parents to see what level they are at. It is also important to understand what we mean by young learners. Young learners are those who learn English in elementary schools and study the language as their second or third language. There are many notions and factors to take into consideration when we talk about these children. Their motivation is also very important to talk about because there is always some kind of reason why one learns a foreign language. It is highly recommended to teach children from an early age and possibly get them to take these exams. It is designed to benefit and encourage them to learn more and more about the language.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Antigoné tanítása középiskolábanSomogyi, Tibor; Bikesicsné Ország, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarAbsztrakt Szakdolgozatomban azt szeretném bemutatni, hogy az Antigoné című dráma tanítása, a diákokhoz való közel hozása, hogyan működhet viszonylag változatos és modern eszközökkel egy mezőgazdasági profilú szakközépiskola egyik átlagos osztályában, mennyire sikerül aktivizálni a tanulókat és gondolatokat ébreszteni bennük.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az arany ember tanításának tapasztalatai, módszertani megoldásaiAndre, Anita Ildikó; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a tanári mesterképzés során megvalósított gyakorló tanítások alkalmával kipróbált néhány tanítási óra óratervét helyeztem vizsgálatom középpontjába. Hangsúlyt fektettem annak megvilágítására, hogy az általam feldolgozott témakör taníthatósága miért valósítható meg könnyedén az egyes korosztályok esetében. Valamint az átélt tapasztalataimról, fejlődésemről, illetve jövőbeli terveimről, elképzeléseimről adtam számot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Arany János tanításának módszertanaVakherda, Nóra; Bényeiné Tolnai, Zita; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom célja bemutatni, hogyan lehet Arany János irodalmi munkásságát és műveit megtanítani a különböző módszertani technikák alkalmazásával. A cél a minél változatosabb és sokrétűbb szemléltetés megjelenítése, amely élvezetessé teszi a tananyag feldolgozását és aktív órai munkára buzdítja a diákokat. A dolgozatban az általam működtetett technikákat mutatom be, és a további alternatív példákkal egészítem ki a témaköröket az alapján, hogy milyen módszertani technikák felhasználásával sajátítható el a szóban forgó anyagrész. A cél, olyan feladatok alkalmazása és gyakoroltatása a diákokkal, amelyek segítik a tananyag elmélyítését, és fejlesztik a tanulók egyéni kompetenciáit, a kooperatív tanulás elsajátítását, a kritikai gondolkodás és a beszédkészség fejlesztésétTétel Korlátozottan hozzáférhető Az Arany János Tehetséggondozó Program bemutatása a Kisvárdai Bessenyei György GimnáziumbanDanku, Zsuzsanna; Nyakóné Kántor, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium Arany János Tehetségfejlesztő Programját igyekszem vizsgálni. Az általános törvényi, történeti bemutatás, fejlődési ív vázolását követően hangsúlyozom a helyei sajátosságokat, majd a 11. A osztály konkrét példáját elemzem változatos módszerekkel, pl. interjúk, versenyeredmények, internetes bejegyzések segítségével. Választásom a 11. A osztályra azért esett, mert kellő időt töltöttek már az intézményben ahhoz, hogy az általános iskola utolsó éveiben kiforrott gondolataik - pl. a továbbtanulást, magát az életet elképzelve - befolyásoljál a gimnázium évei, eredményei, sikerei és tapasztalatai, viszont még kellő idejük van a továbbtanulásuk alakítására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Assessment and Evaluation in the EFL Classroom(2014-01-06T14:49:13Z) Balogh, Anett; Csősz, Tímea; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAssessment and evaluation have an essential role in the foreign language classroom in order to give students feedback on the basis of their results. In this thesis the focus is on assessment in the English as a Foreign Language (EFL) classroom and evaluation about different kinds of tests are written. In theory, the main aim is to provide our students with enough feedback while giving reasons why testing is important even if it is undesirable. Nevertheless, it is also very difficult how to make good tests in terms of validity and reliability and the biggest question is how we can guarantee the development and success for our students in terms of assessment and evaluation. In practice, the main goal is to show how secondary school students at different levels perform when they are tested in various ways in the classroom or evaluated by the efficiency of their receptive and productive skills in the classroom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Atlaszhasználat a földrajzoktatásbanSiktár, István; Teperics, Károly; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban elsődlegesen arra kerestem a választ, hogyan vélekednek a közoktatásban tanuló diákok a földrajzi atlaszhasználatot illetően. Ennek feldolgozásához egy kérdőívet töltettem ki két oktatási intézmény tanulóival. A kapott adatokat elemezve vontam le a következtetéseket az atlaszhasználatot illetően. Ezt megelőzőleg ismertettem az atlaszhasználat szerepét, a térképolvasás szintjeit, áttekintettem az atlaszhasználat történetét a kialakulástól napjainkig, majd elemeztem a mostani, közoktatásban használt legfontosabb kiadványokat. A kutatás során a kiadványokat elemezve arra jutottam, hogy vannak nagyon jól szerkesztett iskolai földrajzi atlaszok, ugyanakkor vannak kiadványok, amelyeknek komoly hiányosságai, hibái vannak. A diákok kérdőíves válaszait elemezve pedig arra jutottam, hogy napjainkban is fontos szerepe van az atlasznak a földrajzoktatásban, a tanulók többsége fontosnak tartja a topográfiai ismeretek és az atlaszhasználat elsajátítását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Audiovizuális eszközök az idegennyelv-oktatásbanHuncsik, Brigitta; Gulyás, Anita Gabriella; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatom az audiovizuális eszközöknek az angol nyelvoktatásban betöltött jelentőségét mutatja be. Az idegennyelv-oktatás módszertana sokat változott az évtizedek folyamán, míg kialakult napjaink legmeghatározóbb oktatási szemlélete, a kommunikatív nyelvoktatás, amelynek célja idegen nyelven magabiztosan, sikeresen kommunikáló tanulók képzése, és amely a hatékonyabb tanulás érdekében élményalapú tanulást szeretne biztosítani. Mindehhez nyújtanak segítséget az audiovizuális eszközök is. Dolgozatomban elsődleges célom az volt, hogy bemutassam az audiovizuális eszközök tanítási-tanulási folyamatban kifejtett pozitív hatásait, ugyanakkor használatának kritériumaira és esetleges nehézségeire is fel szeretném hívni a figyelmet. Mindezt az összefüggő egyféléves tanítási gyakorlatom alatt szerzett tapasztalataimmal szeretném szemléltetni és alátámasztani.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Autizmus és együttnevelés, integráció, inklúzió(2014-01-06T08:16:50Z) Gulyás, Anna; Pető, Ildikó; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatban választ keresünk az autizmus együttnevelésnél játszott szerepére. Megkerestük és elemeztük azokat a kifejezéseket, amelyekkel ez az együttnevelés megvalósítható. Leírtuk az együttnevelésben szorosan részt vevők arról alkotott elképzeléseit, illetve hozzáállását. Majd a magyarországi kerrettantervi hátteret figyelembe véve megfigyeltük egyes fejlesztési területek milyen módszereket alkalmaznak az autisták integrált oktatása során. Végül figyelemmel kísértük azt, hogy néhány intézményben hogyan is valósul meg az együttnevelés, különös tekintettel az autistákra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Befogadási stratégiák Johann Wolfgang von Goethe: Faust c. művéhez 10. osztályosok számáraJanka, Szofia; Bódi, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban Johann Wolfgang von Goethe: Faust című művének befogadási stratégiáival foglalkozom, amelyet gyakorlatom során 10. osztályban tanítottam. Noha a Faust a német irodalom egyik legjelentősebb műve, mégis folyamatosan felvetődik a kérdés, meddig és milyen formában oktatható Goethe méltán híres költeménye. Német-magyar tanár szakos hallgatóként a témakör feldolgozásában mind német, mind magyar nyelvű szakirodalmak is rendelkezésemre álltak. Célkitűzéseim között szerepelt, hogy az órákon nagy hangsúly helyeződjön a vizualitásra, a képi befogadásra, s hogy tulajdonképpen azon keresztül mélyítsük el a szerzett ismereteket. Elhatározásomban az is megerősített, hogy a hospitált órákon tapasztaltak szerint az osztály különösen fogékony a klasszikus táblahasználattól eltérő vizuális megoldásokra. A képiségre épülő órák során minden alkalommal nagy hangsúlyt kapott az IKT-eszközök használata, amely, azt gondolom, megkönnyítette a tanulók figyelmének fenntartását. A témát mindemellett különböző, a Fausthoz kapcsolódó tanulói kiselőadásokkal, vizuális és kreatív feladatokkal egészítették ki. Tapasztalatom szerint az általam használt módszer, bár jóval több előkészületet és tanulói aktivitást igényelt, hatékonynak bizonyult. Ebből kifolyólag azt a következtetést vontam le, hogy ha nem is minden esetben, időnként mindenképpen érdemes a vizualitást mint befogadási stratégiát alkalmazni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Berzsenyi Dánielnek A Magyarokhoz (I.) című verse szakköri feldolgozás keretébenPallagi, Balázs; Bódi, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarTanári szakdolgozatom Berzsenyi Dánielnek A Magyarokhoz (I.) című versével foglalkozik, mely témát szakköri feldolgozás keretében mutatom be.Témaválasztásom fő oka, hogy úgy gondolom, a szóban forgó versnek nagyobb figyelmet kellene kapnia a magyar közoktatásban. Szakdolgozatom két fő részből áll. Az első résznek két témája van, egyrészt a vers megszületésének és Berzsenyi életművének főbb körülményei, valamint a vers értelmezése. A második fő részben elsősorban azokat a pedagógiai dokumentumokat és követelményeket tárgyalom, amelyek kapcsolatba hozhatók a verssel, illetve Berzsenyivel, hiszen ezek a dokumentumok lehetőséget biztosítanak a vers tanítására. Végül egy szakköri óra menetét tárgyalom, s egy óratervet is írtam, mely szükséges része a szakdolgozatnak, továbbá a tanítási folyamatnak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Betekintés az SNI gyermekek oktatási-nevelési folyamatába a pedagógiai munkát közvetlenül segítő munkatársak megközelítésébőlLadányi, Attila; Zolnai, Erika; DE--Bölcsészettudományi KarEz a szakdolgozat a Pedagógiai és családsegítő munkatárs (köznyelven pedagógiai asszisztens) képzésének jelentőségét, iskolai alkalmazásának szükségességét tűzte ki célul, a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésében, oktatásában. Taglalja a SNI fogalmát, a pedagógiai asszisztens képzési rendszerét és a speciális képességeket a sikeres munkavégzés érdekében. Munkahelyem kellő rálátást biztosít a pedagógiai asszisztensek tevekénységének súlyára, így az elméleti ismeretek mellett gyakorlatiasabb arculatot kapott az írásom. Elkövetkező terveim között szerepel a pedagógiai munkatársak látókörét fokozottabban szélesíteni, érzékenyíteni a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésére, oktatására, hogy az érintett tanulók is a társadalom értékes tagjai lehessenek ebben a rohanó, türelmetlen világban.