Hallgatói dolgozatok (BTK Tanárszak)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A BTK Tanárszak hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (BTK Tanárszak) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 339)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Trianon az általános és középiskolás tankönyvekben(2013-01-07T12:45:42Z) Méhes, Marianna; Velkeyné Balázs, Marianna; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban az általános és középiskolás tankönyvek Trianonnal foglalkozó tananyagait hasonlítom össze. Elemzésem alapját képezi, hogy a tananyagok törzs szövege és a mellékelt források, képek, térképek melyekre fektetik a hangsúlyt, valamint milyen különbségek figyelhetőek meg a tankönyvek között. A dolgozat központi kérdése, hogy Trianon tanítása közben hogyan kell, és hogyan érdemes megtalálni az egyensúlyt az érzelmi és a racionális értelmezés között, valamint, hogy hogy a legcélszerűbb a tanárnak és diáknak együtt megtalálni a tananyag „helyi értékét” a magyar történelemben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zárótanítási óravázlat részletes elemzése(2013-01-07T13:04:37Z) Nagy, Veronika; Farkas, Rita; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom a kéthetes intenzív angol tanítási gyakorlatom zárótanítási óravázlatának részletes elemzése pedagógiai, didaktikai és szakmódszertani szemszögből. Elemzem benne a feladatok és az adott tanári szerepköreim kiválasztásának okait, a kiválasztott gyakorlatok pedagógiai szerepét, az értékelési, visszajelzési és javítási módszereket a kitűzött célok és az elért eredmények tükrében. Továbbá kitérek benne arra is, hogy az egyetemen megszerzett elméleti alapokat hogyan tudtam a gyakorlati munka során a tanteremben alkalmazni. A tanóravázlat elemzésében még kitérek a saját erősségeimre, a gyenge pontjaimra, illetve a tanítási gyakorlat kezdetétől végbement fejlődésemre is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Csoportmunka a történelemtanításban(2013-01-07T13:17:47Z) Csépke, Renáta; Kormos, Attila; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom a következő tematika szerint épül fel: A rövid bevezetőben a témaválasztás indoklására kerül sor, amit az első fejezet követ. Ebben a részben a csoportmunka kialakulását és fejlődését mutatom be. Hogyan és mióta foglalkoztatja a pedagógusokat a csoportmunka, miért tartják fontosnak a szakemberek a csoportmunka alkalmazását a tanulási folyamatban. A következő részben a csoportmunka magyarországi alkalmazásával foglalkozom, majd a történeti háttér áttekintése után a legfontosabb szervezési szempontokat mutatom be. Az értekezés általános jellegű, amiben olyan lépéseket gyűjtöttem össze, melyek bármely tantárgy során felhasználhatók csoportmunka szervezése céljából. A dolgozat további részében a történelem órán megvalósuló kooperatív óraszervezés nehézségeit és a nehézségek kezelésére szolgáló módszereket mutatom be. Az utolsó két fejezetben saját ötleteimet, és tapasztalataimat írtam le és vetettem össze a szakirodalomban olvasottakkal.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tankönyvelemzés(2013-01-07T13:24:37Z) Szakács, Zsuzsanna; Mónos, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAz éves tanmenetben foglalt tananyag feldolgozásának alapeszköze a tankönyv és az azt kiegészítő segédanyagok, így például a munkafüzet illetve a tanári kézikönyv. Azáltal, hogy a tankönyvpiac rendkívül széles skálán kínálja ezeket a készségfejlesztő anyagokat, a pedagógusnak egyaránt figyelembe kell vennie többek között a bennük foglalt nevelési célokat, alkalmazott módszereket, didaktikai strukturáltságukat és természetesen az ismeretek közvetítettsége és a tanulók tudásszintje közötti harmonizálást. Ebből adódóan a szakdolgozatom témájaként annak a tankönyvnek a több szempontú elemzését jelölöm meg, amelyből az összefüggő tanítási gyakorlatom során tanítottam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hagyományos és a forrásközpontú Száray tankönyvek összehasonlító elemzése(2013-01-07T13:56:27Z) Varga, Erzsébet; Kovács, István; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom témája a hagyományos és a forrásközpontú Száray tankönyvek összehasonlító elemzése. A szakdolgozatomban kizárólag a 10-es könyvekkel foglalkozom, melynek oka, hogy a tanítási gyakorlatok során már mindkét 10-es Száray tankönyvből tanítottam, ennek köszönhetően van összehasonlítási alapom. Az első fejezetben arra világítok rá, hogy a forrásközpontú tankönyv megszületése a 2005-ben bevezetett kétszintű érettségi rendszer következménye volt, hiszen ekkor kellett történelemből először írásban vizsgát tenni. Majd a következő két fejezetben ugyanazon szempontok alapján részletesen bemutatom a tankönyvek szerkezetének felépítését, kiemelve azok előnyös és hátrányos oldalait. Végül az utolsó részben a történelem forrásközpontú oktatásának előnyeit foglalom össze, amelyeket féléves gyakorlat során személyesen tapasztaltam meg.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fenntartható fejlődés gondolatának megjelenése a középiskolai földrajzoktatásban(2013-01-07T14:03:25Z) Varjasi, Sándor; Teperics, Károly; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat célja, hogy megvizsgálja a fenntartható fejlődés gondolatának megjelenését a középiskolai földrajzoktatásban. A dolgozat első felében a fenntarthatósággal kapcsolatos példák kerülnek bemutatásra, majd a fogalom kialakulásának főbb állomásai, ezután pedig különféle definíciók ismertetése következik. Ezt követően a fenntartható fejlődés megjelenésének vizsgálata következik a Nemzeti alaptantervben, a kerettantervekben, az érettségi követelményrendszerben és két középiskolai földrajztankönyvben. A szakdolgozat módszertanilag a felhasznált szakirodalmon, illetve a készítő önálló elemzésén alapul. A szakdolgozat eredménye annak megállapítása, hogy bár a fenntartható fejlődés a középiskolai földrajzoktatás minden közoktatási dokumentumában és tankönyvében megtalálható, súlyához képest nem kap elég szerepet.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális tartalmak és vizuális bemutatás az ókori történelem oktatásában(2013-01-09T08:03:01Z) Keserü, Réka; Forisek, Péter; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom témáját tekintve szakmódszertani jellegű. Azt kívánom bemutatni, hogy a különböző digitális és multimédiás eszközöket (prezentáció, interaktív tábla, audiovizuális eszközök) hogyan lehet alkalmazni és sikeresen hasznosítani a történelem oktatásában, középiskolai körülmények között.Mindezt egy adott korszak történelmén, az ókor történetének tanításának példáján kívánom részletezni. Úgy gondolom, hogy a korszak kiválóan alkalmas arra, hogy multimédiás körülmények között történjen az új ismeretek feldolgozása. A vizuális szemléltetés sikeresen hozzájárulhat ahhoz, hogy a diákok számára érdekesen adhassuk elő az ókor történelmét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az érzelmi intelligencia vizsgálata érzelem térkép alapján(2013-01-09T14:37:32Z) Vastagh, Adrienn; Harmatiné Olajos, Tímea; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAz emberi érzelmek fontos szerepet játszanak mindannyiunk életében. Ha a gondolataink és érzelmeink összhangban vannak, akkor döntéseink megfontoltak lesznek, sikerességünk pedig garantált. Az érzelmi intelligencia egy igen fontos terület napjainkban, mely terület fejlesztése szükséges és elengedhetetlen a fiatalok körében, hiszen ez a sikeresség egyik kulcsa. Mérésére különböző módszerek születtek (interjú, kérdőív stb.), fejlesztésére pedig már különböző programokat hoztak létre. Az iskola az élet fontos színtere a tanulók számára, ezért ez az egyik hely, ahol az érzelmi intelligenciát fejleszteni lehet. A tanulás és a teljesítmény sikerességéhez a flow, azaz az áramlat-élmény is nagymértékben hozzájárul. Ez az örömteli érzés boldogabbá és színesebbé teszi életünket, azonban elengedhetetlen hozzá érzelmeink megszelídítése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Einsatz von Filmen im Deutschunterricht - am Beispiel von Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo(2013-01-09T14:56:10Z) Bagoly, Kinga Zsófia; Csákó, Juliánna; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarFilmek felhasználása a némettanítás során a Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo című film alapján.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tehetséggondozás: A Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumának tehetséggondozó programja(2013-01-09T14:57:26Z) Nagy, Teréz; Ferencz, Márta; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a tehetséggondozás témájával foglalkozom, amihez kapcsolódóan először a rendelkezésre álló szakirodalom alapján kutatom azt, hogyan változott az idők során a tehetség fogalma. A dolgozat második felében pedig a magyar tehetséggondozás egyik gyakorlati megvalósulásáról írok, ugyanis a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumának tehetséggondozó munkáját elemzem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Osztályozás, értékelés(2013-01-09T15:04:39Z) Belicza, Anita; Boros, Krisztina; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom megírásának hátterében az a hitem áll, mely szerint a pedagógus feladatainak a számonkérést és a tanulói teljesítmények érdemjegyekkel történő értékelését követően tovább kell folytatódnia, egy következő szakaszba kell lépnie. Ezen munka során a számonkérés alkalmával használt eszközöket, a kapott eredményeket kell górcső alá venni. Úgy vélem, a pedagógus feladatainak ezen szakasza rendkívül nagy jelentőséggel bír; mind a diákok ismereteinek kiszélesítése és elmélyítése, mind pedig a pedagógus munkájának minősítése szempontjából. Akár egyetlen dolgozat kiértékelésének hosszú távú következményei lehetnek, emiatt az a meggyőződésem, hogy nem szabad félbe hagyni a munkát a dolgozatok értékelését követően, hiszen ily módon hasznos és értékes információk maradnak rejtve. Mindezek következtében a továbbiakban egy angol nyelvből írt témazáró dolgozat diagnosztikus kiértékelését kívánom leírni, mely során vizsgálni fogom a tanulók átlagos teljesítményét mind egyénileg mind pedig csoportszinten; az elért pontszámok középső értékeit, normális eloszlását; valamint a tanulók teljesítményének szórását és annak terjedelmét. Ezen vizsgálatok elvégzése után igyekszem majd szembeállítani az egyes készségek mérését célzó feladatok eredményeit, hogy mindezeket figyelembe véve hosszabbtávú következtetések levonására legyek képes a dolgozat szerkezetét és a tanulók teljesítményét illetően.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Intézményi pedagógiai program elemzés a tehetséggondozás tükrében(2013-01-09T15:15:32Z) Bakó, Zsuzsanna; Veressné Gönczi, Ibolya; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom szervesen kapcsolódik a szakmai gyakorlathoz, melynek a szolnoki Varga Katalin Gimnáziumban töltöttem. Ezen intézmény pedagógiai programjának elemzését tűztem ki célul, mikor meg kellett határozni a szakdolgozati témát. Viszont mivel már régóta érdekelt a tehetséggondozás témaköre – és a gimnáziumban működő Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjában résztvevő osztályokban töltöttem gyakorlati időmet – szerettem volna a két témát ötvözni a szakdolgozatban. Ily módon a tehetséggondozás tükrében elemeztem a pedagógiai programot. Dolgozatomban a bevezetést a HHT AJTP bemutatása és az intézmény bemutatása követi. Ezek után következik a szakdolgozatom főrésze, a pedagógiai program elemzés. Majd ezt követően egy összegző résszel záron szakdolgozatomat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tanulási stílusok, információfeldolgozási módok és többszörös intelligencia vizsgálata egy adott osztályban(2013-01-09T15:53:00Z) Rácz, Enikő; Boros, Krisztina; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatom témájául a tanulási stílus, információfeldolgozás és többszörös intelligencia területét választottam, amelynek keretein belül ezekre vonatkozó kérdőíveket vettem fel tanulókkal és elemeztem ki. Nagyon fontosnak tartom, hogy a diákokat minél alaposabban megismerjük és megtegyünk annak érdekében mindent, hogy az adott tanórán a legtöbbet profitáljanak a tananyagból Azért esett a választásom erre a témára, mert mindenképpen a tanulókkal kapcsolatos, jövőbeni gyakorlatban is hasznosítható, módszertani fejlődésemet segítő területtel szerettem volna foglalkozni. Dolgozatom célja, hogy egy adott osztályon belül a diákok tanulási stílusát, információfeldolgozási módját és többszörös intelligenciáját feltérképezzem és fejlesztő jellegű következtetéseket vonjak le. A teszteket huszonöt 9. évfolyamos, 14 – 15 éves diákkal vettem fel a Zrínyi Ilona Gimnáziumban, Nyíregyházán. Dolgozatom tartalmazza a tesztek mögött húzódó elméleti hátteret, amelyet az osztály kiértékelése követ valamint összefoglalja a tapasztalatokat és a gyakorlatban megvalósítható építő jellegű javaslatokat és módszereket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Képek használata az általános iskolai idegennyelv-oktatásban(2013-01-10T07:31:25Z) Kecskés, Brigitta; Harman, László; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a képek jelentőségét és használatát vizsgálom, különösen nyelvi órák keretében, hiszen manapság már nem csak a tankönyvekből köszöntenek ránk a különböző ábrák, képek, fotók, hanem a „külvilágban” is, többek között plakátokon, TV-ben, interneten, magazinokban vagy kivetítőkön. Először a képekről gyűjtöttem általános információkat, s mielőtt rátértem volna a fajtáira és funkcióira, fontosnak véltem megemlíteni és tisztázni, hogy mi is az a vizuális kompetencia. Ezt követően a képek használatának előnyeire és didaktikai funkciójukra világítottam rá, melyek ösztönzően, bátorítóan hathatnak a tanárok vizuális eszközök alkalmazására. Majd összegyűjtöttem, hogy mely dolgokra kell az oktatóknak odafigyelnie miközben képeket használnak a tanórán. Ezután képekkel végezhető feladattípusokat ismertettem, ezzel is ötleteket adva azoknak, akik majd olvassák szakdolgozatomat. S végül néhány, a tanítási gyakorlataim során alkalmazott feladatot szerettem volna bemutatni és a velük kapcsolatos tapasztalataimat megosztani az olvasókkal.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hidegháború témakörének oktatása. A középiskolák 12. évfolyamai számára kiadott tankönyvek összehasonlítása, módszertani elemzése(2013-01-10T09:31:31Z) Puzsár, Ilona; Barta, Róbert; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA középiskolák 12. évfolyamai számára kiadott tankönyvek módszertani vizsgálata. Salamon Konrád, Kovács István - Kovácsné Bede Ágnes és Dupcsik Csaba - Repárszky Ildikó szerzők által összeállított tankönyvek összehasonlítása.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gazdaságunk a húszas években. A gazdasági világválság és Magyarország című zárótanítási óraterv elemzése(2013-01-10T09:46:01Z) Szabó, Zsuzsanna; Andicsné Székely, Éva; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatomat a történelemtanítási gyakorlataimon szerzett tapasztalatok ismertetésével és az általam tanított osztály életkori sajátosságainak részletes bemutatásával kezdem, majd a történelem óra felépítésének és a történelemtanítás széles módszertankészletének rövid és lényegre törő elemeinek kiemelésére fektetem a hangsúlyt, valamint kiemelem és értelmezem a zárótanításom alkalmával használt didaktikai és pedagógiai célkitűzéseimet. A szakdolgozatom végén utalást teszek az ideális tanár-történelemtanár megformálására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kompetencia alapú tanítás magyar nyelv és irodalomból az egyféléves összefüggő tanítási gyakorlat alatt(2013-01-10T09:48:26Z) Ősz, Viviána; Sásné Naményi, Emese; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAz új kompetencia alapú tanítási módszerek bevezetése a modern oktatási kultúrában elengedhetetlen.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Napkirály udvarában című zárótanítási óraterv elemzése(2013-01-10T09:50:07Z) Lőrincz, Bianka; Andicsné Székely, Éva; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarTanári szakdolgozatom témája A Napkirály udvarában című zárótanítási órám elemzése. Dolgozatom bevezető részében megnevezem a pontos helyet, időt a tanítási gyakorlatommal kapcsolatban. A második részben elméleti áttekintést adok a 12 éves korosztályú gyerekek életkori sajátosságairól. Ezt követi a 6. b osztály jellemzése, ahol az órák többségét és a záróórámat is tartottam. Ezután térek rá a gyakorlat során használt Nemzeti Tankönyvkiadó könyvének és munkafüzetének bemutatására, kitérve azon dolgokra, amelyek nekem tetszettek és segítették a felkészülésemet a tanórákra. A következő nagy egységben elemzem a motiváció, az ismétlés, az ellenőrzés és értékelés módszereit. Az utolsó részben felelevenítem a zárótanításom óratervét, elemzem az óra részeit és írok a szerzett tapasztalataimról. Végül összefoglalom, hogy milyen következtetéseket tudtam levonni az óráról, mit sikerült elérnem a tanítási gyakorlatom alatt, hogyan valósultak meg elképzeléseim.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az érzelmi intelligencia megjelenése a két nem vonatkozásában(2013-01-10T10:09:01Z) Garai, Zsófia; Harmatiné Olajos, Tímea; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAbstract Munkámat a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumában eltöltött gyakorlati tapasztalatokra alapoztam, melyeket tudományos elméletekkel támasztottam alá. A kérdőívek vizsgálata folyamán sok átfedést találtam az elméleti háttér és gyakorlati munkám között. Az eredmények kimondottan a 16-17 éves korosztályra jellemző információkat nyújtanak, melyek más korosztályban feltehetőleg eltérő eredményeket mutatnának.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Program vidéki mintája(2013-01-10T10:27:10Z) Varga, Renáta; Vedres, Csilla; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Program vidéki mintája címmel jelzett szakdolgozat általános képet nyújt a képzésről, illetve részletesen bemutatja a Szabolcs−Szatmár−Bereg megyei Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumban folyó pedagógiai és szakmai munka eredményességét. A kutatás alapjául kérdőíves adatgyűjtés szolgált. A kérdőíveket két osztály töltötte ki, melynek tagjai a 2012/13-as tanévben érettségiznek. Az összehasonlítás alapját a HHTAJTP tanulói illetve az általános képzésben részt vevő diákok adták. Az eredmények jól reprezentálják a Program sikerességét.