Hallgatói dolgozatok (MK)
Állandó link (URI) ehhez a kategóriához
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (MK) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 439)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető 192A4000 típusú motor, vezérműtengely kopásvizsgálataOravecz, Máté; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarÖsszefoglaló A szakdolgozatomban egy 192A4000 motorkódú Fiat motort bontottam szét és mértem meg a kipufogó vezérműtengelyének kopását. A motor igazoltan 241 000 kilométert futott 22 év alatt. A dolgozat célja a belsőégésű motorok működési mechanizmus alternatívájának áttekintése, a megvizsgált motor szétszerelés leírása, a mért kopások összefoglalása és annak okainak részletezése. Továbbá javítási és továbbfejlesztési javaslatok és az alkatrész csere és költségkalkulációjának leírása. A dolgozat első felében egy történelmi áttekintést kapunk miért és hogyan alakult a belsőégésű motor fejlődése. Továbbá bemutatásra kerül néhány speciális esetet is, hogy a megszokottól eltérő konstrukcióval is megismerjünk. Ezt követően bemutatom a motorblokk szerkezeti felépítése. A szerkezeti egységek anyagi és gyártási tulajdonságai, illetve, hogy a működési folyamatban milyen feladatot látnak el. Fontosnak tartottam a vezérlési rendszerek típusainak bemutatását melyet a következő részben taglalok. Ebbe tartozik a oldalt Szelepelt, felül szelepelt elrendezés, felülfekvő vezérműtengely felül szelepelve és a két felülfekvő vezérműtengely felül szelepelve melyeknél fontos szerepet játszanak a bütykös tengelyek. A változó szelepvezérlés és a részvezérlés ezek után kerülnek bemutatásra. A második fejezetben bemutatom a 192A4000 típusú motor szétszerelésének lépéseit. Az ehhez felhasznált szakmai leírásokat és a tanult, alkalmazott tudást részletezem. Ebben a fejezetben kap helyet a mosás, mint technológia bemutatása, szívósor felépítése és kialakítása, segédberendezésekés a leömlő elemzése. A méréstechnológia felhasználásával elvégzésre került bemérés során a mért adatokat táblázatba foglaltam össze. A méretek pontos bemutatásra elkészítettem az alkatrész 3D-s modelljét. A kopás részletezése után konklúziót vontam le a tapasztaltakból és javaslatokat tettem az alkatrész karbantartására melyet a gyártó nem írt elő. Ezt követően csere és javítási javaslatot és az ehhez tartozó költségkalkulációt mutatom be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 24 GHz Fractal MPA Antenna Development For EMI Testing In RF Spectrum MeasurementDobariya, Kashish; Istvan, Balajti; DE--Műszaki KarSquare Fractal antenna designing using AutoCAD and MATLAB softwares. It resonates at a frequency of 24 GHz. The poposed antenna is designed with different number of iterations, the PCB antenna ready for fabrication is shown and the simulated results are compared with various types of fractal antenna.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 3D scanning and manufacturing design of an engine pistonNi, Gaoyuan; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarThe main objective of this thesis consists of developing a three-dimensional (3D) model of a piston head using Computer Aided Design (CAD) software. Although AutoCAD software is primarily focused on two-dimensional (2D) applications, it was chosen for this thesis because of its ability to generate 3D models as well. After completing the 3D model using the computer-aided design (CAD) software, I traveled to the lab and utilized the 3D scanning equipment to capture the physical piston head. I then performed a comparative analysis of the aforementioned 3D model and the scan results with the aim of identifying any potential discrepancies or inaccuracies. This stage was completed with the help of Mr. Dániel Nemes, who provided invaluable assistance throughout the process. Initial comparisons showed significant differences between the produced and scanned 3D models. Therefore, I optimized the accuracy of the piston head 3D model by optimizing it. Subsequent analysis showed that the error of the improved model was below an acceptable threshold. The third objective of this thesis was to develop a machining process for the piston head using EdgeCAM software. Proficiency in milling and turning machining techniques was achieved by exploring the relevant PDF learning resources available on the official EdgeCAM website and by utilizing instructional videos available on the Internet. During the initial design phase, I realized that the unique composition of the piston head did not allow for the use of only milling or turning methods in the machining process. Therefore, it was decided to use Solidworks software to divide the 3D model of the piston head into different parts. The upper portion of the piston head was manufactured utilizing turning machining techniques. The upper part of the piston head is manufactured by the turning machining process while the lower part of the piston head is manufactured by milling machining process. At the initial stage of the design process, it is vital to determine the appropriate blank for the machined object. Subsequently, fixtures and machine tools must be set up accordingly. The EdgeCAM 3D model is then utilized to determine the specific features to be machined. Finally, the machining design is carried out, including determining the relevant cutting tools, the type of machining (e.g. rough turning, rough grooving, finish grooving) and the specific type of machining based on the feature to be machined. In turning, different operations such as rough turning, rough grooving, finish turning, finish grooving, and cut-off require the adjustment of specific parameters for each operation. Similarly, milling encompasses a variety of machining techniques, including roughing, contour milling, and face milling. The final goal was to optimize the machining process design. I successfully optimized the milling process for the lower part of the piston head on two occasions, reducing the machining time from 51 minutes to 13 minutes the first time and 9 minutes the second time.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 471.-49. számú utak körforgalmi csomópontjaAsztalos, Martin; Tarcsai, László; Iski, László; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom témája 471. számú Debrecen – Mátészalka II. rendű főút (továbbiakban 471. sz. főút) és 49. számú Rohod – Mátészalka – Csengersima II. rendű főút (továbbiakban 49. sz. főút) csomópontjának tervezése. Az adott csomópont Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, azon belül Mátészalka külterületén (város táblától kb. 600-700 méterre) található. A tervezés során helyszíni szemlét is tartottam, amelyen megállapítottam, hogy a csúcsidőkben (reggel és délután egyaránt) a csomópont nem tud megfelelően ürülni. Tudtommal a közeljövőben nincsen semmilyen fejlesztés a térségben, ami a csomópont forgalmát csökkentené, így a célom egy olyan biztonságos csomópont megtervezése volt, amelyben torlódás nélkül képes haladni a forgalom. Tervezésem során elsőnek 3 db változatot készítettem lehetséges megoldásnak. Az egyik a jelenlegi osztályozó csomópont továbbgondolása plusz forgalmi és besoroló sávval, a másik egy nem túl esztétikus körforgalom a meglévő csomópontban, a harmadik egy újabb körforgalom, de északi irányba eltolva. Ezen csomópontok külön-külön lettek megvizsgálva számos szempont szerint. A szempontjaim, amelyek jelentős szerepet játszottak a döntéshozásban a kapacitás, esztétika és legfőképp a forgalombiztonság voltak. A különböző tényezők alapos vizsgálata után kiválasztásra került, egy a legmegfelelőbbnek bizonyult csomóponti kialakítás, amely az északi irányba (meglévő csomóponttól nézve) eltolt körforgalom lett. A választott csomópontnak számos előnye van a másik két változattal szemben, mint ahogyan az a dolgozat készítése során ki is derült. Van viszont negatív vonzata is, amelyek a nagyobb beruházási költség és a többlet kisajátítás szükségessége is. A választott csomópont alaposabb kidolgozásra került, amely magában foglalta a vonatkozó rajzi és szöveges (útépítési helyszínrajz, hossz-szelvények, mintakeresztszelvények, költségbecslés, stb.) dokumentációkat is. Ezen változat során a 49. sz. főúttal párhuzamosan elhelyezkedő kerékpárút nyomvonal korrekciója is szükséges volt. Jelenleg ez a kerékpárút nem keresztezi egyik utat sem, de a körforgalmat úgy terveztem meg, hogyha egy olyan fejlesztésre kerülne sor, amiben szükséges lenne, hogy keresztezze, akkor ez a legkisebb beavatkozást vegye igénybe a körforgalom vonatkozásában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 4Ch VNA-Based In-Situ Measurement Techniques For Phased Array AntennasAli, Syed Arbaz; István, Balajti; DE--Műszaki KarThe thesis explores the use of a 4-channel Vector Network Analyzer (4ChVNA) for in-situ measurement of phased array antennas, crucial in wireless technology. It emphasizes the importance and challenges of in-situ measurement tools like VNA for accurate, immediate assessments. The research focuses on characterizing antenna elements in phased arrays, enhancing understanding of their behavior for IoT sensor antenna performance requirements. This involves employing specialized tools and devising effective measurement strategies. Additionally, it evaluates the frequency response of "L" band phased arrays, offering insights into their operating bandwidth and resonance. Ultimately, this work enhances existing knowledge and sets the stage for future developments in the field.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 500 tonnás hidraulikus prés felújításaKovács, Ádám; Rácz, Árpád; DE--Természettudományi és Technológiai KarA dolgozatomban részletesen bemutatom egy 500 tonna záróerővel rendelkező "félizosztatikus" hidraulikus présgép villamos modernizációját. Ennek az előrehaladott projekteknek a fókuszában a gép elektromos rendszerének frissítése és fejlesztése áll, ennek során a gép működési elveit és az alapvető hidraulikus paramétereket érintőlegesenismertetni fogom. Először is, a dolgozatban bemutatom a "félizosztatikus" porsajtolási technológiát, amely része egy kerámiaipari gyártástechnológiának. Részletesen kifejtem ezt a technológiát és annak működését, hogy érthető legyen, hogyan illeszkedik a présgép működésébe. Az előzetes ismeretek segítenek a gép működésének összefüggéseinek és a változtatások szükségességének megértésében. A továbbiakban részletesen ismertetem a présgép hidraulikus paramétereit és működését. Bemutatom a gép hidraulikus rendszerének felépítését, az alkalmazott hidraulikus vezérlők és szelepek működését. Ez a rész ismerteti a gép alapvető működési elveit, amelyekre a modernizáció során építkezünk. Az elektronikus modernizációs folyamat részeként bemutatom az új villamos rendszer tervezését. Megmutatom, hogy hogyan lehet az elektromos vezérlőt újra tervezni annak érdekében, hogy javítsuk a gép teljesítményét, növeljük a hatékonyságot és csökkentsük a gép karbantartási igényét. Részletesen kifejtem az elektromos rendszerbe bevezetett módosításokat és azok hatásait a gép működésére. Ezzel a dolgozattal azt a célt is kitűzöm, hogy a olvasó megértse a "félizosztatikus" sajtolás működési elveit és annak elektromos modernizációjának jelentőségét. Szakdolgozatának célja a 500 tonna záróerővel rendelkező hidraulikus prés villamos felújítási munkálatainak részletes bemutatása, amely magában foglalja a szoftverek alkalmazását, például a Tyna és AutoCAD programokat, továbbá a gép elektromos vezérlésének tervezését. A gép elektromos vezérlését egy PLC (ProgrammableLogicController) vezérlőprogram valósítja meg. A szakdolgozat bemutatja ezt a vezérlőprogramot, és részletesen leírja, hogyan működik a gép vezérlése, hogyan érzékeli a különböző paramétereket, és hogyan reagál rájuk. A szakdolgozat tehát egy komplex megközelítést alkalmaz a hidraulikus présgép felújítására, amely magában foglalja a tervezést, a szoftverek alkalmazását és a gép vezérlését. A részletes bemutatás és dokumentáció segíti a műszaki szakembereket és az érdeklődőket a gép működésének megértésében és a modernizációs folyamatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 6-os csarnok raktártervezéseGazsó, Attila; Sipos, Csanád; DE--Műszaki Kar6-os csarnok ratkártervezése a FlexSim nevű szimulációs programban. Általános logisztikai háttere a raktártervezésnek. Az ESD bemutatása, annak fogalma, védelemi eszközök ellene. Általam készített modellek elemzése összehasonlítása.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 3D nyomtatás növekvő szerepe az atomenergia-ágazatbanDomokos, István; Nemes, Dániel; DE--Műszaki KarA 3D nyomtatási technológia integrálása az atomenergia-ágazatba mély változásokat hoz magával, és ezen fejlődések számos területen megmutatják az iparág alkalmazkodóképességét és innovációját. Az Oak Ridge Nemzeti Laboratórium (ORNL) és a Siemens által végzett úttörő munkák, valamint olyan neves intézmények tudományos kutatásai, mint a Purdue Egyetem, mind rávilágítanak arra, hogy a 3D nyomtatás milyen mértékben forradalmasítja az atomenergiát. Miközben az atomenergia továbbra is kulcsfontosságú szerepet játszik a globális energiamixben, a 3D nyomtatás és a nukleáris tudomány közötti szorosabb együttműködés válik egyre nélkülözhetetlenebbé. A 3D nyomtatás sokoldalúsága kiemelkedik, amikor az atomerőművekben történő alkalmazása során megvizsgáljuk, hogyan növeli meg a nukleáris energiatermelés hatékonyságát, biztonságát és megbízhatóságát. Az ORNL és a Siemens által fejlesztett üzemképes alkatrészek, például az elektronnyalábolvasztással létrehozott molybdenum komponensek, megmutatják, hogy a 3D nyomtatás nem csupán innováció, hanem valóságos megoldásokhoz vezet az atomenergiában. Az olyan intézmények, mint a Purdue Egyetem, ahol tudományos kutatások zajlanak ezen a területen, tovább erősítik azt a tényt, hogy a tudományos és technológiai közösség is felfedezte a 3D nyomtatásban rejlő lehetőségeket. Az ebben az esszében említett példák mindössze néhány kiváló eset, ahol a 3D nyomtatás hozzájárul az atomenergia-ágazat fejlődéséhez. A technológia folyamatosan formálja át az iparág működését, és egyértelmű, hogy a jövőben is meghatározó szerepet fog játszani az atomenergia hatékonyságának és fenntarthatóságának növelésében.A 3D nyomtatási technológia integrálása az atomenergia-ágazatba az iparág alkalmazkodóképességét és innovációját bizonyítja. Az ORNL úttörő munkájától kezdve a Siemens üzemképes alkatrészein át az olyan intézményekben végzett tudományos kutatásokig, mint a Purdue Egyetem, a 3D nyomtatás forradalmasítja az atomenergiát. Mivel az atomenergia továbbra is kulcsfontosságú szerepet játszik a globális energiamixben, a technológia és a nukleáris tudomány közötti együttműködés egyre fontosabbá válik. A 3D nyomtatás alkalmazása az atomerőművekben bizonyítja sokoldalúságát és a nukleáris energiatermelés hatékonyságának, biztonságának és megbízhatóságának növelésében rejlő lehetőségeit. Az ebben az esszében tárgyalt példák csak néhányat képviselnek abból a sokféle módból, ahogyan a 3D nyomtatás ösztönzi az innovációt az atomenergia-ágazatban, és ez kétségtelenül így lesz a jövőben is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 6S rendszer bevezetésének előkészítése a VÁMOSGÉP Kft. Oktatási KözpontbanBoros, Zsolt; Kocsis, Imre; DE--Műszaki KarLean. Egy sokak számára máig is idegen kifejezés, ami a ’80-as évek végén jelent meg, és azóta egyre nagyobb teret hódít a vállalatok életében, működésében. Gyakran használják ezekre a cégekre a „lean vállalat” kifejezést. De mitől lesz egy cég lean vállalat? Ha röviden kellene a kérdést megválaszolni, talán úgy lehetne, hogy attól, mert törekszik a veszteségmentes működésre, és a folyamatos tökéletesítésre a termelékenység növelése érdekében. A laikus ember erre rögtön azt válaszolja, hogy a legtöbb cég erre törekszik, mégsem lean vállalat. Ez a kijelentés is igaz, mert valóban nem mindegy, hogy az előbb vázolt célokat milyen módszerek alkalmazásával érik el. Erre vannak jól bevált, Japánból indult módszerek, amelyek alkalmazásához viszont előbb meg kell érteni a lean alapelveit és a lean menedzsment lényegét, azaz szükséges a lean gondolkodásmód és filozófia alkalmazása. Lehet-e alkalmazni a lean módszereit az oktatásban, mint szolgáltatásban? A lean gondolkodásmódot alkalmazó vállalatvezetés erre határozott igennel válaszol. Egy tiszta, rendezett, biztonságos, fölöslegesen elhelyezett tárgyaktól és eszközöktől mentes környezetben sokkal szívesebben vesznek részt a tanulók az oktatásban, mint egy rendezetlen, piszkos, veszélyesnek tűnő területen, nem mellesleg a rendezettség kialakításával sok szabad hely, raktározási terület is keletkezhet. A rendezett munkakörnyezet kialakításához kiválóan alkalmazható a lean vizuális menedzsment módszerei közül az 5S vagy a 6S módszere. Ha pedig egy oktató az ilyen módszerrel kialakított környezetben, a lean alapelvei mentén oktat és nevel, tovább tudja örökíteni a lean gondolkodásmódot, a rendre és tisztaságra neveléssel pedig megvalósítja a környezeti nevelést is. A szakdolgozat egy több, mint 30 éve a szakképzésben részt vevő gazdálkodó szervezet Oktatási Központjában bevezetendő 6S módszer előkészítését mutatja be. A dolgozatban bemutatásra kerül a cég, és a cég által létrehozott Oktatási Központ. A lean menedzsment, a TPS, a lean alapelvek és az 5S/6S módszer áttekintése után ismertetésre kerül a vállalatnál, illetve annak bizonyos területein alkalmazott 6S módszer. A problémafelvetést és a feladatok, célok megfogalmazását követően ismertetésre és bemutatásra kerülnek azok a folyamatok, tevékenységek, eszközök és az elvégzett feladatok, amelyek a célok elérése érdekében kerültek megvalósításra, felhasználásra, alkalmazásra. A dolgozat az elért eredmények bemutatása mellett a további feladatokra, kitűzött célokra is kitér.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A C122 gyártósoron végzett köszörülési technológiák fejlesztéseKovács, Bence; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarA téma és a cég bemutatása után a dolgozatomhoz szükséges szakirodalmak áttekintésével folytattam a feladatomat. Mivel a fő feladataim a C122 gyártósor bemutatása és a megfelelő köszörűkő kiválasztása volt, ezért az irodalomkutatás során ezeknek a témaköröknek néztem utána. A kidolgozandó feladataim előtt a témavezetőmmel, a konzulensemmel a cégnél már több éves tapasztalattal rendelkező kollégákat kérdeztem meg a témával kapcsolatban és gyűjtöttem információkat a feladataim kidolgozása érdekében. Ezután következett a C122 gyártási folyamatának a megismerése, melyik megmunkálási művelet után pontosan melyik következik. A dolgozatom ezen feladatát az ott dolgozó kollégák tapasztalatain, saját észrevételeken, illetve ábrák segítségével mutattam be, amely során kitértem a külső- és a belső gyűrűk köszörülésére, mérése, valamint a kész csapágy komponensek összeszerelésére. A folyamat könnyebb átláthatósága érdekében ábrákat és magyarázó szövegeket készítettem. Mivel a témám a legmegfelelőbb köszörűkő kiválasztásával is foglalkozik, ezért megvizsgáltam az adott típusokat. Ennek során CBN és kerámia köszörűkövekkel folytattam minőségi, élettartami és pénzügyi számításokat. Ezeket követően összegeztem az eredményeket. Az említett szempontokon végig haladva ki lehetett választani a megfelelő típust. A kiválasztott köszörűkővel kísérletet hajtottam végre. Mielőtt elvégeztem volna a kísérletet a szükséges méréseket ismertettem. Ennek során a ráhagyás, a köralak, az érdesség, valamint a profil mérésekre tértem ki. Minden egyes mérési eljáráson lépésről lépésre végig haladva mutattam be a különböző módszereket. Az utolsó feladatban a kísérletet hajtottam végre. Miután megtörténetek a mérések, kiértékeltem egyesével az adott mérési eredményeket. Ebben a feladatrészben a köszörülési erőket, a ráhagyást, a köralakot, az érdességet és a profilt vizsgáltam. A kiértékelések után összegeztem az eredményeket. A későbbiekben érdemes lenne a többi gépre is elvégezni a köszörűkő kiválasztást és a kísérletet. A többi soron is elvégezni a kiválasztást és a kísérletet, ha sikerrel zárulnának az eredmények. Az előzőekben foglaltak alapján ez lenne a fejlesztési javaslatom, hogy minden soron a legmegfelelőbb köszörűkővel történjen a gyártás. Az említett kiválasztásnak köszönhetően optimalizálni lehet a minőséget, az élettartamot, valamint a költségeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A ContiTech Magyarország Kft. Keverő üzem ISO 9001:2015 irányítási rendszerének vizsgálata és fejlesztési lehetőségeinek meghatározásaSzuchánszkiné Gyarmati, Lívia; Szűcs, Edit Gizella; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom célja, hogy bemutassam a ContiTech Magyarország Kft. Keverő üzemének minőségbiztosítási rendszerét, az újonnan bevezetett változásokat, valamint a Keverő üzem laboratóriumának olyan fejlesztési lehetőséget találjak, mellyel egy hatékonyabb működési rendszert tudunk kialakítani. Bemutatom a nyíregyházi telephelyet, a ContiTech Magyarország Kft., illetve a Keverő üzem történetét, majd feldolgozom a szakirodalmat. A 3. fejezetben mutatom be a Keverő üzem jelenlegi minőségbiztosítási rendszerét, a vállalati irányelveket, a dokumentációs rendszer felépítését, valamint a cég folyamatelvét. Ezeket követően mutatom be a Keverő üzem és az üzemhez tartozó laboratórium munkáját. A laboratórium szervezeti felépítésének bemutatása után írok az újonnan bevezetésre került irányítási módszerről. A 4. fejezetben történik meg a laboratóriumi tevékenységek, a készülékek és az elvégezhető vizsgálatok, valamint a labor folyamatainak bemutatása. Az 5. fejezetben mutatom be a fejlesztési javaslatot, mellyel a laborműködés hatékonyságát lehet növelni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A DE Klinikai Központban használt olajmentes spirálkompresszorok karbantartási rendszerének felülvizsgálataTar, Zsolt Róbert; Dúll, Sándor; DE--Műszaki KarAz egyre jobban fejlődő városunkban a jóléthez és az egészséghez elengedhetetlen a stabil kórházi ellátás biztosítása. A műtétek és az életfunkciók fenntartásának fontos kelléke a sűrített levegő. A folyamatos levegőellátás olajmentes spirálkompresszorokkal történik, amiknek a jelenlegi karbantartási rendszere a tervszerű megelőző karbantartás. A dolgozatomban elemeztem a jelenlegi rendszert és törekedtem egy gazdaságilag hatékonyabb, a kórházi követelményeknek megfelelő karbantartási stratégia javaslására. Ehhez szükségem volt a kompresszorok és a jelenlegi rendszer fő hibáinak elemzésére és a hibaforrások okainak megtalálására. A problémák felmérését követően kiválasztottam a jelenleg elérhető számos karbantartási forma közül a lokálisan és költséghatékonyságot tekintve is megfelelő megbízhatóság központú karbantartást. Ennek az elemzési módszerével teljesen felülvizsgáltam a jelenlegi problémákat, és javaslatot tettem azok mindegyikének megoldására. Továbbá figyelembe vettem a klinika folyamatos bővülését, aminek következtében a rendszereink túlterheltté válnak, így a jövőbeni kivitelezések során célszerű túlméretezni a sűrített levegőigényt az adott épületekben. A jelenlegi rendszer elavultsága miatt javaslatot tettem egy kompresszorfelügyeleti rendszer kialakítására, ennek köszönhetően a megbízhatóság központú karbantartás mellé társulna egy prediktív karbantartási stratégia is. Ez további segítséget nyújt a kompresszorok véletlenszerű meghibásodásainak elemzéséhez és megelőzéséhez. Mivel ennek a két stratégiának a bevezetéséhez fontos alkalmazni rezgésdiagnosztikai eszközöket, ezért ajánlottam a személyzet edukálását ezek használatára. A felülvizsgálat eredményeként tehát egy vegyes karbantartási stratégiát ajánlottam bevezetésre. Végezetül javaslataimat műszakilag és gazdaságilag elemeztem, a beruházások néhány év alatt megtérülést hozhatnak. Végül egy nagyteljesítményű kompresszor gépház beruházási fejlesztéshez adtam tanácsot, amivel redukálódnának az anyagi igények a karbantartások alkalmával és az üzemeltetés szintjén is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Debreceni Regionális Független Vizsgaközpont működésének vizsgálata, javaslatok annak fejlesztéséreHernádiné Sándor, Annamária; Szűcs , Edit Gizella; DE--Műszaki KarA szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény, valamint a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II.7.) kormányrendelet 2020. január 1-jén hatályba lépett változatai együtt teljes mértékben megváltoztatták a szakképzést. A szakképzési intézmények és a képzési mechanizmusok struktúrája, amellett a vizsgarendszerben is jelentős változások történtek. Dolgozatomban a változások következtében létrejött Debreceni Regionális Független Vizsgaközpont működésének folyamatait, kiemelten a vizsgaszervezési folyamatát vizsgálom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A DKV Zrt. Zöld Busz Projektjének gazdaságossági vizsgálataGalambos, József; Diószeginé Zentay, Éva; DE--Műszaki KarDiplomamunkámban bemutatom a beruházásokat, az azok vizsgálatára alkalmazható különböző statikus- és dinamikus gazdaságossági számításokot. A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. Zöld Busz Projektjét összehasonlítom egy projekt megvalósulása nélküli esettel, valamint a projekt későbbi megvalósulásával a gazdaságossági számítások segítségével és az így kapott eredmények alapján vonom le következtetéseimet arról, hogy a három eset közül gazdaságossági szempontból melyiket a legcélszerűbb megvalósítani.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Furinkazan Projekt elemzése a Coloplast Hungary Kft.-nélSzabó, Enikő; Szűcs, Edit Gizella; DE--Műszaki KarA dolgozat központi témája a projektvezetés. A szakirodalmi rész feldolgozása után egy sikeresen végbement projekt elemzése veszi kezdetét. A projekt során alkalmazott projektvezetési módszerek és stratégiák alapján a dolgozat bemutatja a Furinkazan projekt 3 éves fejlődését. Az indulás izgalmas körülményeitől kezdve, mikor a projekt megszületett, és az első lépéseket tette meg a piacra lépés felé. A dokumentum átfogóan tárgyalja a projekt életciklusának minden szakaszát, kiemelve azokat a kulcsfontosságú mérföldköveket és eseményeket, melyek meghatározóak voltak a projekt sikerében. A részletezés nem csupán a technikai leírásokra összpontosít, hanem hangsúlyt fektet a csapatmunka, kommunikáció és erőforrások hatékony kezelése terén elért eredményekre is. Ezen keresztül a szakdolgozat célja bemutatni, hogyan játszott a projektvezetés kardinális szerepet a Furinkazan projekt sikerében, és milyen tanulságokat vonhatunk le azáltal a projektből, melyek alkalmazhatóak a jövőbeli hasonló kezdeményezések során.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gazdasági válság vendéglátásra gyakorolt hatása és annak vizsgálata a Popline Kft. példáján keresztülZsoldos, Patrik István; Diószeginé Zentay, Éva; DE--Műszaki KarDiplomamunkám során a hazai vendéglátás helyzetét vizsgáltam az elmúlt évek eseményeire, a COVID-19 okozta gazdasági nehézségekre és az azt követő gazdasági válságra való tekintettel. Dolgozatomban a Popline Kft. konkrét példáján keresztül mutattam be, hogy milyen hatással volt a vendéglátásra a kialakult veszély-, majd válsághelyzet. Munkám során olyan vizsgálati módszereket alkalmaztam, melyek bármely más vendéglátóipari egység számára is alkalmasak lehetnek a hatékonyságuk és lehetőségeik felméréséhez. Mindezek mellett dolgozatom primer kutatása során az általam vizsgált cég vezetőjével készítettem mélyinterjút, mellyel a téma aktualitását igyekeztem érzékeltetni. Vizsgáltam a cég különböző gazdasági mutatóit, sor került az elmúlt időszak bevételeinek, kiadásainak, illetve az árak változásának vizsgálatára is. A gazdasági mutatók elemzését követően bemutattam azokat a lehetséges marketingstratégiákat, melyek a vendéglátás számára hasznosak lehetnek. Konkrét módszerek alkalmazásával vizsgáltam a céget, elsőként SWOT-analízist végeztem, felmértem a cég erősségeit, gyengeségeit, a lehetőségeit és a cégre leselkedő veszélyeket. Végül FMEA-módszer segítségével a konkrét munkafolyamatok eredményességét mértem fel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A HAJDU-HEK elektromos kazán gyártásközi folyamatainak tervezéseJuhász, Balázs; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarA feladatot a HAJDU Hajdúsági Ipari Zrt.-nél eltöltött duális képzés során kaptam. A képzés alatt a vállalat LEAN területén dolgoztam. A vállalat egy új termékcsoportot, az elektromos kazánt tervezett. A termékbevezetés folyamatában az én feladatom a gyártásközi, logisztikai folyamatok tervezése volt. A tervezés során a LEAN alapelveket igyekeztem alkalmazni. A feladat kezdetén az volt a cél, hogy a termékcsoport nullszéria gyártásának kezdetére kialakításra kerüljenek mindazon feltételek, amik logisztikai oldalról zavartalanná teszik a gyártást. A másik cél az volt, hogy a tervezés végén olyan állapot kerüljön kialakításra, ami segíti a folyamatos fejlesztés szemléletét. A feladathoz tartozott az anyagáramlás útvonalainak megtervezése. Ez hosszú feladatnak bizonyult, mert a termék felépítése összetett, ezért sok alkatrész és gépegység esetén kellett több gyártó munkahely közötti útvonalat meghatározni. Az útvonalak megtervezésén túl az útvonalakon történő szállítási módokat is meg kellett határozni. A szállítási módok megvalósításához több esetben is egyedi szállítókocsira volt szükség. Ezeknek a szállítókocsiknak a tervezése is az én feladatom volt. A kocsik tervezésén túl a gyártásukat is én irányítottam, szerveztem. A feladatmegoldás következő pontja a kanban rendszer bevezetésének vizsgálata és megvalósítása volt. A kanban rendszert első körben még csak néhány cikkre vezettem be. Ezek olyan egységek, amiket a vállalat üzemeiben gyártanak, ezért a gyártó munkahelyek közötti anyagáramlás részeként vizsgáltam a kanbanozási lehetőségeket. Az operatív tevékenységek közül a szerelőcella berendezése volt az utolsó. A termék gyártásához saját szerelősor került kialakításra. Az elrendezést munkahelyekre lebontva készítettem el. A munkahelyek anyagtárolókkal való felszerelését igyekeztem úgy kialakítani, hogy a logisztikai és a gyártási folyamatok ne akadályozzák egymást. Az operatív feladatok után az addig elvégzett és bevezetett intézkedések hatásának vizsgálata volt a feladat. A vizsgálatban végeztem elemzést minőségi és költségi szempontból is. A vizsgálat során azt szerettem volna bemutatni, hogy a dolgozatban végzett tervezésem eredménye egyszerre jelenik meg a minőségben és a gyártási- és logisztikai költségekben. A feladatmegoldás a nullszéria gyártás kezdetére elkészült, így a gyártás során tapasztalt hibák és hiányosságok alapján elvégezhetőek további intézkedések a folyamatos fejlesztés jegyében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hiányzó tér.Törös, Bence; Kállay, Ferenc; Vági, János; DE--Műszaki KarAz épület a közösség meghitt, emberközeli léptékű tereinek a pótlására hivatott. Az épületben egyaránt biztosítani kell a kisebb közösségi összejövetelek szeparált helyiséget és a találkozások lehetőségét. A kubusok terei legyenek bérelhetőek és kérésre berendezettek míg a többi tér és a parkosított részek szabadon használhatóak (közös tanulás, találkapont, játék a háziállattal stb…) . Nagyobb rendezvény esetén persze legyen az egész kibérelhető. Gondot kell fordítani a tervezés során az ide látogató az idősek, mozgássérültek, kisgyermekes családok és a fiatalok igényeire egyaránt. Az előbbi funkciókat kiszolgáló belső zárt kertkapcsolatok legyenek indokolt esetben megnyithatóak a köztér irányába. Egyszerre nyitott és szeparált terekkel legyen közösségi kapcsolatteremtésre alkalmas, felügyelhető a térkonstrukció. Fontos eleme a koncepciónak, hogy a panelházi oldalról legyen hívogató, de mégis legyen szűrt az udvariatlan leskelődők előtt. Ugyanilyen fontos, hogy a lakóházi övezet irányába sem lehet tolakodó a közösségi ház.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A HUMÁN-ÉP Kft. Információs Biztonsági Rendszerének továbbfejlesztéseCsimbók, Dávid; Szűcs, Edit; DE--Műszaki KarAz ISO (International Organization for Standardization) egy nemzetközi szervezet, mely szabványokat fejleszt és publikál különböző iparágakban és tevékenységi területeken. Célja a nemzetközi kereskedelem elősegítése és a termékek, szolgáltatások, valamint folyamatok minőségének és hatékonyságának növelése. Az ISO által készített szabványok nem kötelezőek, de sok ország és iparág alkalmazza azokat az egységesített gyártási, üzleti és szolgáltatási folyamatok terén. Az IBIR (Információ Biztonsági Irányítási Rendszer) egy strukturált megközelítést alkalmazó keretrendszer, amely segíti a szervezeteket az információik biztonságos kezelésében. Az ISO/IEC 27001 nemzetközi szabvány definiálja az ISMS követelményeit és az ezzel összhangban álló irányítási eljárásokat. Dolgozatomban ezt a két fő dolgot fogom megfigyelni és fejleszteni a Humán-Ép Kft-nél.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A klorát-ion határérték megfelelőségének előzetes vizsgálata és betartásának műszaki lehetőségei a Debreceni Vízmű Zrt. példáján keresztülBalogh, Tibor; Truzsi, Alexandra; DE--Műszaki Kar2023. január 12-én életbe lépett az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló 5/2023. (I.12.) Kormányrendelet, melyben a klorát-ion új vizsgálandó komponensként került bevezetésre. Mivel a klorát-ion az emberi egészségre káros vegyület, ezért az ivóvízben lévő koncentrációját folyamatosan vizsgálni kell, melynek értéke nem haladhatja meg a 0,25 mg/l határértéket. Az ivóvíztisztítási technológiáknál a klorát-ion hatértéket meghaladó koncentrációban főként a nátrium-hipokloritot alkalmazó törésponti ammóniummentesítésnél fordul elő. A diplomamunkámban általánosságban ismertettem a kiválasztott településeken alkalmazott technológiákat és mérési eredményeket, továbbá kísérleteket folytattam a 150 g/l koncentrációjú nátrium-hipoklorit oldatban lezajló bomlási folyamatok megismerésére. Ezek alapján lehetséges műszaki javaslatokat állapítottam meg, melynek célja, hogy a vizsgált klorát-ion határérték alá történő csökkentése megvalósuljon.