Hallgatói dolgozatok (Szociológia és Szociálpolitika Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Szociológia és Szociálpolitika Tanszék hallgatói dolgozatainak gyűjteménye. A szakdolgozatok kijelölt könyvtári számítógépekről hozzáférhetőek.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Szociológia és Szociálpolitika Tanszék) Szerző szerinti böngészés "Ábrahám, Katalin"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 42)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fiatalok konfliktuskezelési szokásaiBányai , Petra; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom középpontjában a konfliktusok, és azok kezelése áll. A konfliktusokat az élet velejárójaként tartjuk számon, szinte már elkerülhetetlenek. Természetesen ezen problémák kezelése igencsak fontos, hiszen érzelmileg nagy befolyást gyakorolhat az egyénre, ha valakivel konfliktusban áll. Hogy milyen módon rendeződik ez a viszony, nem csak az egyénen múlik. Az elméleti háttérben a konfliktusokról van szó általánosságban, majd típusokra bontva. Említésre kerülnek a családon belüli, az iskolában megélt, illetve a párkapcsolati konfliktusok. Szó esik a konfliktuskezelésről is, amely a kutatásom alapjaként szolgált. Vizsgálatomban interjús módszert alkalmaztam, ezek elemzése olvasható a szakdolgozat másik felében. Dolgozatomban megvizsgáltam, hogy a fiatalok körében milyen okból alakulnak ki a különböző konfliktusok, s ezekben az egyének milyen szerepet töltenek be. Továbbá, a konfliktus utáni viszonyokat, a konfliktus lezajlásának idejét, valamint, hogy milyen megoldási technikákat alkalmaz a vizsgált célcsoport. Kutatási eredményeim közt megtalálható, hogy a konfliktusra negatív jelenségként tekintenek, így mind a családban, mind az iskolában is nyomasztó helyzetként élték meg ezeket. Konfliktuskezelési technikaként többen az együttműködés felé hajlanak, persze akadtak kivételek. A nemi szerepek kutatása kapcsán az alanyok szinte rendre különbségeket vélnek felfedezni a két nem között a konfliktusaikat, s azok kezelését tekintve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hatalom jellege, fogalmi változásai és használatának variánsai a történelem folyamán, szociológiai szempontbólKecskés, Lajos Krisztián; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom témája a hatalom és szabadság, illetve az állam fogalmának tisztázása, ahhoz, hogy a dolgozatomban felállított két kérdésre választ tudjak kapni. Célkitűzésem, hogy minél pontosabban meghatározzam a hatalom fogalmát, minél jobban leszűkítsem az állam kereteit és lehetőleg egy pontos definíciót tudjak találni a szabadság fogalmának értelmezéséhez. A dolgozat írása folyamán tartalomelemzést használok, mint módszert, ezáltal a kutatásom és az eredményem sem lesz leíró jellegű, egyszerűen elméleti, tudományos gondolatkísérlet szakirodalmakkal alátámasztva és megindokolva. A szakdolgozatom eredménye az lett, hogy a szabad ország képe tág fogalom, ezért több nézőpontból megközelítve adtam választ, a lehetséges jobb erőforrások, illetve egy országok feletti állam képében láttam a szabad állam megvalósulását reálisnak. Másik kérdésemre adott válaszom, mely szerint mikor szabad az egyén kevésbé lett egyértelmű. A szabadság fogalma túlságosan szubjektív a modern jogállam keretei között, ahol különféle szabadságjogok keverednek egymással. Ugyanakkor a teljes izoláltság vagy egy totális diktatúra vezetése adhat korlátok nélküli szabadságot egy egyének, habár a megvalósulás esélyei minimálisak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A közösségi média hatása az emberek, különösen a fiatalok mindennapjairaTar, Vivien; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témája a lakosság, főként a középiskolás korú fiatalok online közösségi média felhasználása, a rájuk gyakorolt hatása, valamint az internet veszélyei. Azért választottam ezt a témát, mert már egészen fiatal korom óta érdekel az online tér és az emberek közti kapcsolat, a háttérben meghúzódó szociológiai mechanizmusok, valamint érdekesnek találom, hogyan is használják fel az emberek az internet nyújtotta lehetőségeket. Elsődlegesen a közösségi média és a közösségek kölcsönhatásai és a közösségi média és az egyén hatásának kölcsönhatásai érdekelnek. Szakdolgozatom témája a lakosság, főként a középiskolás korú fiatalok online közösségi média felhasználása, a rájuk gyakorolt hatása, valamint az internet veszélyei. Azért választottam ezt a témát, mert már egészen fiatal korom óta érdekel az online tér és az emberek közti kapcsolat, a háttérben meghúzódó szociológiai mechanizmusok, valamint érdekesnek találom, hogyan is használják fel az emberek az internet nyújtotta lehetőségeket. Elsődlegesen a közösségi média és a közösségek kölcsönhatásai és a közösségi média és az egyén hatásának kölcsönhatásai érdekelnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Tanítsunk Magyarországért programban résztvevő hallgatók motivációiLakatos, Boglárka Fanni; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat a Tanítsunk Magyarországért programban résztvevő egyetemista hallgatók motivációit és azok változásait mutatja be. Különböző szakirodalmak segítségével ismertettük az önkéntesség pontos fogalmát, típusait, funkcióit és a motivációit. A hazánkban mérhető önkéntességi hajlandóságon belül kiemelten foglalkoztunk a fiatal korosztállyal. Az egyetemisták önkéntességét olyan kategóriák mentén vettük figyelembe, mint a hallgatók nemi megoszlása, családi hátterük és iskolai végzettségük. Bemutattuk a Tanítsunk Magyarországért programot, annak célcsoportját és főbb céljait, valamint a programban való mentorálási tevékenységet. A szakdolgozat megpróbált választ találni arra hogy, milyen okokból és milyen motivációkkal kezdtek bele a vizsgált interjúalanyok az önkéntes tevékenységbe. Hólabda módszerrel nyolc olyan egyetemi hallgatóval vettünk fel félig strukturált interjút, akik tapasztaltak az önkéntes mentorálásban. Az elemzés folyamán megállapítottuk, hogy szinte minden vizsgált hallgató esetében változás figyelhető meg a kezdeti és az aktuális motivációs bázis között. Főleg azon hallgatók motivációi változtak, akiknél a belépéskor új típusú motivációkat figyeltünk meg. A program során különféle pozitív és negatív tényezők következtében, megváltoztak ugyan a hallgatók kezdeti motivációi, azonban ez a változás nem befolyásolta őket, a kurzusban való részvételben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az állami és a civil szféra összefogása a fiatalok elvándorlásának mérséklésére Lőrinci városában - kihívások és az Ifjúsági Stratégiai Program megoldásaiÓcsai, Hajnalka; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom a fiatalok elvándorlásának mérséklése témakörére terjed ki, vizsgálva egy Heves megyei kisváros, Lőrinci település-irányításának lehetőségeit a helyi fiatalok emigrációjának megakadályozására, kiemelten figyelembe véve az együttműködési lehetőségeket a helyi civil szervezetekkel, valamint felvázolva az általuk nyújtott szolgáltatásokat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Autista gyermeket nevelő családok gyakori problémái és a szociális munkás lehetséges szerepei a problémák kezelésében(2014-05-26T06:58:26Z) Bartha, Éva; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban az autizmussal élő gyermeket nevelő családok, a szociális munka eszközeivel is megoldható problémáit tárom fel. Bemutatom a témával kapcsolatos legjelentősebb magyarországi vizsgálatot. Kutatásomban internetes közösségi oldalakon működő autizmussal élő gyermeket nevelő szülők csoportjainak tettem fel kérdéseket, és a fórumok tartalmát vizsgáltam a kutatási szempontjaim alapján. Interjút készítettem szociális munkásokkal és a két vizsgált csoport válaszai alapján, arra a megállapításra jutottam, hogy az autizmussal élő gyermeket nevelő családok feltárt problémáinak megoldásában, a szociális munkás, - megfelelő ismerettel az autizmusról,- hatékony hiánypótló segítője lehet. Dolgozatommal szeretném felhívni a figyelmet a Magyarországon élő kb.60000 autistára, akik mindennap küzdenek az elfogadtatásukért. A családjaik nehéz helyzetére, arra, hogy a közösségükből sokszor kirekesztetten, elszigetelten élnek. Rámutatni arra, mennyire fontos lenne az autizmus természetének megértése elfogadása társadalom részéről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Burnout és szervezeti szintű megelőzése a szociális szférábanSelyem, Richárd; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarAz emberekkel folytatott segítő munka jellegéből adódóan, a szociális munka velejárója, hogy a szakemberek nagyfokú érzelmi megterhelésnek vannak kitéve, melynek hatására hosszabb idő elteltével az empátiás kapacitásuk kimerülhet. Napi szinten maximális jelenléttel és figyelemmel kell elvégezniük feladataikat annak érdekében, hogy a segítségre szorulóknak képesek legyenek megfelelő módon,- és mértékben támogatást nyújtani, hogy a helyzetük valamelyest pozitív irányba változzon, ennek ellenére nagyon csekély mértékű az az elismerés, amiben részesülnek. Így, egy idő után valóban érezheti az ember azt, hogy kevésbé van értelme annak, amit csinál, hogy kimerült, nem érez már empátiát kliensei irányába, vagy nincs ereje ahhoz, hogy személyes társas kapcsolatait ápolja az őt ért megterhelések mellett. Ezek mind a kiégés – fizikai, pszichés és emocionális kimerülés – jelei, ami a humán foglalkozású szakemberek számára veszélyforrást jelenthet, és amivel szemben szükséges megelőző lépéseket tenni annak érdekében, hogy ne okozzon károsodást sem a szakemberekben, sem pedig azokban, akikkel közvetlen módon kapcsolatban állnak. Dolgozatomban említést teszek a kiégés lehetséges okairól, arról, hogy milyen tüneteket, hatásokat válthat ki az egyes személyek esetében. Végigvezetem a kiégés folyamatát, szemléltetek lehetséges kezelési módokat és hangsúlyt helyezek a megelőzés lehetőségeire is. Saját felmérésemen keresztül pedig betekintést nyújtok abba, hogy a gyakorlatban a szociális területen dolgozó szakemberek hogyan élik meg, és miként tesznek a kiégés megelőzése érdekében egyéni szinten, valamint bővebben kitérek a kiégés prevenciójának szervezeti szintű megközelítésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Civil szervezetek összefogása Székesfehérváron a fogyatékosságban élőkértFür, Attila; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarA civil szervezetek működését néztem meg szakirodalmak alapján a dolgozat készítésénél. Ezután egy szervezetet vizsgáltam, amely több civil szervezet hálózati együttműködése keretében jött létre és kezdett el dolgozni a székesfehérvári fogyatékossággal élőkért. A konkrét projekt bemutatja, hogy milyen kulcsfontosságú az együttműködés során a: bizalom, szakmaiság, elhivatottság, a tenni akarás. Az új szervezet tagjai külön-külön is sok évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkeznek a fogyatékossággal élők helyzetének javításában. Ezt az együttműködést kiterjesztették az önkormányzat irányába is, aki partner lett az együtt gondolkodásban és cselekvésben. A közös munkában élvezik annak előnyeit, hogy mindenki tud tenni a közös ügyért. Gyakorlatilag a megvalósítandó projektek során a szervezetek adottságaikat, képességeiket és az erőforrásaikat fel tudják használni a sikeres munkához. Költséghatékonyan végzik feladataikat, mert a már meglévő erőforrások egymás közti megosztásával tudnak gazdálkodni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Debreceni Egyetem és a Thomas More Kempen fogyatékkal élő hallgatók számára nyújtott szolgáltatásai(2014-05-26T07:08:34Z) Szabó, Tamara; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban két egyetemet hasonlítok össze. A Debreceni Egyetemet és a Thomas More Kempen, Geelben, Belgiumban található egyetemét. A dolgozatom első felében a szakirodalmi feldolgozás során jellemzem a fogyatékossághoz kapcsolódó legfontosabb definíciókat, történelmi kitekintést végzek, jellemzem a fogyatékossági típusokat, illetve leírom a legfontosabb magyar és belga jogszabályokat a fogyatékkal élőkkel és a felsőoktatással kapcsolatban. A dolgozatom második felében azt vizsgálom, hogy a két egyetemen a fogyatékkal élő hallgatók milyen szolgáltatásokat, könnyítéseket, segítséget vehetnek igénybe az egyetemi élet során, az előadásokon, vizsgákon illetve egyéb helyzetekben. A kutatás során megfogalmazott hipotézisem a következőek: Felkészültebb, alkalmasabb a fogyatékkal élő hallgatók fogadására a Thomas More Kempen, mint a Debreceni Egyetem. Illetve, több lehetőséget, (tárgyi és személyi) segítséget nyújt a Thomas More Kempen a fogyatékkal élő hallgatóknak, mint Debreceni Egyetem. A hipotéziseimet az elkészített interjúk, illetve a rendelkezésre álló dokumentációk, szabályzatok alapján vizsgálom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Együtt vagy külön? Avagy roma gyerekek az oktatásban(2012-05-29T06:25:49Z) Kovács, Gyöngyi; Ábrahám, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAbsztrakt Hallgató neve: Kovács Gyöngyi Tanszék: Debreceni Egyetem, Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Szak: Szociális munka Képzési forma: BA Tagozat: nappali Szakdolgozat címe: Együtt vagy külön? Avagy roma gyerekek az oktatásban Kulcsszavak: oktatás, roma gyerekek Absztrakt: Szakdolgozatom a roma gyerekek integrációs lehetőségeivel foglalkozik. Azzal, hogy hogyan képesek e az iskolák integrálni a roma gyerekeket mind az iskola életébe, mind pedig a társadalomba. Kutatásomat tanárokkal végzett interjúkra alapoztam. Az interjú fő kérdése az volt, hogy hogyan látják a roma gyerekek iskolai integrációját, milyen eszközökkel tudják integrálni a roma gyerekeket. Foglalkoztam azzal a kérdéssel, hogy ki a rom, akiket tekintünk annak, valamint a hátrányos helyzet fogalmának meghatározásával. Szakirodalmak felhasználásával kutattam azt, hogy a roma gyerekek iskolai életében mit jelent az óvoda, mihez tud hozzájárulni az óvodai nevelés. Rövid áttekintést nyújt a szakdolgozat a roma gyerekek iskoláztatási arányairól, azokról a hátrányokról amelyek akadályozzák őket például a továbbtanulásban, milyen okok vezethetnek az iskolai lemorzsolódásukhoz. Végül ismertettem azokat az integrációs kísérleteket, amelyek a roma gyerekek integrációját segítik elő. Ezek hogyan hatnak, befolyásolják a gyerekek életét, illetve melyik a legcélravezetőbb integrációs program. A kutatás fő kérdésének bizonyítására vagy cáfolására interjúkat készítettem egy debreceni általános iskolában, mellyel alátámasztottam, hogy igenis meg tud valósulni a roma gyerekek iskolai integrációja. Témavezető neve: dr. Ábrahám Katalin Szakdolgozat készítésének éve: 2012Tétel Korlátozottan hozzáférhető Előítéletek , sztereotípiák a médiában- A talkshow által közvetített üzenetek, a társadalomra gyakorolt hatásai(2012-05-24T05:22:35Z) Kurucz, Fruzsina; Ábrahám, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témája a kereskedelmi televíziók által meghonosított talkshow műfaj magyarországi hatásairól és az általa közvetített üzenetekről szól. Hazánkban is hasonló népszerűséggel rendelkeztek a beszélgetős műsorok, mint más országokban. A délutáni órákban vetített adások nagyon magas nézettségi aránnyal bírtak. Magyarországon a talkshow-ban szereplő egyének nagyon sok esetben nevetség tárgyává váltak, a stúdióban felvételre kerülő hangos, színpadias, olykor tettlegességig fajuló helyzetek által. Dolgozatomban elsősorban arra kerestem a választ, hogy a műsorban szereplő egyének - akik többnyire hátrányos helyzetű, alacsony iskolai végzettséggel rendelkező, a kisebbségi társadalomhoz tartozó egyének – mennyire tapasztalták a környezetükben az előítéletek, diszkriminatív megnyilvánulások felszínre kerülését a többségi társadalomban a show műsorban való részvételük után. A szereplésre való motivációs tényezőkre is kíváncsi voltam, hogy miért volt ennyire népszerű a talkshow-kban való részvétel. A szakirodalmak tanulmányozása mellett részt vettem egy konferencián, amelyen Császi Lajos a legnépszerűbb magyarországi talkshow, a Mónika show „jelenségről” szóló munkája került bemutatásra. A kérdésemre a Szabolcs –Szatmár- Bereg megyében elkészített interjúkban kerestem a választ, ahol a talkshow-ban való szereplés pénzkereseti lehetőséggé, bevételi forrássá vált. A legnépszerűbb műsorban dolgozó személytől is sikerült információkat szereznem és mélyebb betekintést nyernem a média által használt eszközökbe. Az eredmények azt mutatják, hogy az adott térségben a talkshow-k által erősödött előítéletek elsősorban nem a szereplést vállalók személyére irányul, hanem a pénzkereseti lehetőség módjára, milyenségére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Elvált szülők gyermekeinek párkapcsolati attitűdjei(2011-05-06T05:24:08Z) Alvári, Orsolya; Ábrahám, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom címe az elvált szülők gyermekeinek a párkapcsolati attitűdje elnevezést kapta. Résztvevőket tekintve egyetemistahallgatók lettek leinterjúzva szám szerint nyolcan. Az interjúim alátámasztására elméleteket és fogalmi, fejlődés, történi kereteket használtam fel. A behatárolás nem korlátozódott le egyetemekre és városokra. Módszert tekintve az interjúzást választottam. A mintavétel során a szakértői mintavételt alkalmaztam. Kutatásom céljaként tűztem ki, hogy az elvált szülők gyermekeinek párkapcsolati attitűdjeit megismerjem és, hogy összefüggést keresek a szüleik elválásának hatásával és a gyermek későbbi párkapcsolati attitűdjeinek alakulásával. A kérdések a házasságról, válásról, életre szóló párkapcsolatokról illetve az együttélésről alkotott elképzelésekre irányultak legfőképpen. Az interjúk legvégül elemzésre kerültek. Az eredményeket tekintve elmondható, hogy az elvált szülők gyermekeinek párkapcsolati attitűdjeit befolyásolja, hogy a szüleik elváltak. Legtöbb esetben elmondható, hogy az interjúalanyok nem szeretnének, házasságot kötni inkább az együttélési életformát választanák helyette. A válást teljes mértékben elfogadottnak tekintik a lekérdezettek. Az életre szóló párkapcsolatokban egyik megkérdezett alanyom sem hisz. Az eredmények, amelyet a kutatásom igazol, elég negatív képet festenek az elvált szülők gyermekeinek a párkapcsolati attitűdjeiről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Emberkereskedelem és prostitúció(2012-05-30T06:02:50Z) Fedorkó, Julianna; Ábrahám, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban azt a jenséget vizsgálom, hogy a prostitúció hazai megközelítésében is egyre nagyobb teret nyer – különösen hazánk uniós csatlakozása óta – az emberkereskedelem tematizálása. A prostitúcióval szorosan összefüggő emberkereskedelem és áldozatvédelem kerül a figyelem fókuszába, mintegy azonosítva azt a prostitúcióval. Ugyanakkor az önként szexmunkát végzők szociális, jogi, egészségügyi helyzetének javítására kevesebb figyelem irányul. Dolgozatomban meghatároztam a prostitúció és az emberkereskedelem fogalmát, a téma megfelelő elemzési lehetőségének a megteremtése érdekében. Törekedtem a téma minél átfogóbb bemutatására, ezért igyekeztem a szakirodalom minél szélesebb körű feldolgozására. Tanulmányoztam a jelenség kezelésére született modelleket, példákon keresztül bemutattam, hogy az alkalmazott módszerek, hogyan befolyásolják a célcsoport migrációját, az emberkereskedelem veszélyét. A hazai törvényi háttér bemutatásával szerettem volna felhívni a figyelmet a prostitúciót érintő jogi anomáliákra. Hazai és nemzetközi kutatások bemutatásával, elemzésével arra kerestem a választ, hogy milyen változások figyelhetők meg napjainkban a prostitúcióval kapcsolatos szemléletben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az esélyegyenlőség biztosítása az Európai Uniós és hazai fejlesztési stratégiákban – a támogatott lakhatás, mint szolgáltatás elérhetőségének a kiépítése(2014-06-10T06:46:27Z) Szerencsi, Károly; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarA szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 2013. évben nevesítette a támogatott lakhatási formát, amely a fogyatékos személyek, a pszichiátriai, illetve szenvedélybetegek, valamint a hajléktalan személyek részére biztosít új szolgáltatási formát a jogszabályi feltételeknek megfelelően. A szakdolgozat első része bemutatja, hogy az Európai Unióban miért fontos kérdés az esélyegyenlőség biztosítása, és az hogyan helyezkedik el a fejlesztéspolitikai stratégiák között, valamint az uniós források felhasználásának azon célkitűzéseit, amelyek a hazai fejlesztési tervekben, programokban az esélyegyenlőséget, a szociális szolgáltatások fejlesztését, azok elérhetőségét kívánják elősegíteni. A dolgozat második részében a támogatott lakhatás kerül bemutatásra, melynek kiépítését a jövőben megvalósuló, nagy létszámú szociális intézményi férőhelyek kiváltását szolgáló fejlesztési programok is támogatnak. Elérhetővé téve így az ott élők számára a kisebb létszámú, a jelenlegi lakóotthoni ellátásnál is nagyobb önálló életvitel megteremtését szolgáló, a helyi társadalom közösségébe integrált lakhatási formákat. Végül a saját kutatásban kerül kifejtésre, hogy a támogatott lakhatás kiépítésekor, illetve a nagy intézmények kiváltásakor, kitagolásakor az ez irányú szolgáltatások biztosítása céljából, az intézmények, szolgáltatók milyen SWOT tényezőkkel (erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek) rendelkeznek, melyeket ajánlatos figyelembe venni a hatékony, minőségi szolgáltatások megvalósításához, a fejlesztési tervek célkitűzéseinek megfelelően.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Felnőttképzés és vidékfejlesztés: a Bihari Népfőiskola programjai egy kistérség vidékfejlesztéséért(2014-06-10T07:58:09Z) Harasztosi, Sándor; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarFelnőttképzési civil szervezet a város és térsége fejlesztéséértTétel Korlátozottan hozzáférhető A fiatalok drogfogyasztásának oka és hatása a családi kapcsolatokra(2011-05-04T09:09:28Z) Kathi, Katalin; Ábrahám, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA drog fogalma, történeti áttekintés a drogfogyasztási szokások változása. A szenvedélybetegség kialakulásának okai, és a család kapcsolata. A családtípusok és nevelési módszerek hatása a drogfogyasztás kialakulására. A drogfogyasztásra hatást gyakorló traumák a szocializáció fontossága. A nem megfelelő szocializáció és a deviancia kapcsolata. A szenvedélybetegségek kialakulásában a nem megfelelő szocializáció és nevelési mód szerepe. A drogfogyasztás kialakulása, a drogfogyasztó és a család kapcsolata egy komplex probléma. A kialakulás okai összetettek, akárcsak a hatások és következmények. A drogfogyasztásban a drogfogyasztó közvetlen környezete, a családja is érintett, a kialakulás okaiban és a következményekben egyaránt. A dolgozatban szakirodalmakat és interjúkat dolgoztam fel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fiatalok helyben maradását szolgáló fejlesztések támogatása DerecskénLakatos, Gergő; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatom középpontjába, azon problémát állítom, amellyel napjainkban számos hazai, vidéki település küzd: a fiatalok elvándorlása. Ez a probléma a 2010-es években tovább gyűrűzött, s nemcsak falvakat, kisvárosokat, de a vidéki nagyvárosokat is érinti. Számos kutatás eredménye jelzi, hogy a fiatal munkaerő megtartása generális problémát jelent ma Magyarországon, szinte minden település számára. Dolgozatomban első és második részében megvizsgálom az ifjúságdefiníciókat, a fiatalok helyzetét, a településkategóriák közötti egyenlőtlenségeket, a lakhatási lehetőségeket, a munkaerőpiacot, valamint a mobilitást a fiatalság körében. Bemutatásra kerül Derecske városa, a városból való elvándorlás okai. A harmadik részben az EFOP-1.2.11-2016-2017-00057 azonosítószámú „Esély Derecskén” című, még folyamatban lévő projekt eredményeit és tapasztalatait kívánom bemutatni. Ezen projekt eredményeiből kiindulva, újabb ötleteket dolgozok ki a fiatalok elvándorlásának csökkentése érdekében. Szakdolgozatom célja, olyan fejlesztési ötletek kidolgozása, melyek Derecske népességmegtartó képességének javítására, a vidékről történő „minőségi elvándorlás” megakadályozására irányulnak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fogvatartottak munkaerő-piaci reintegrációja-hátrányos régiók(2013-11-07T10:50:34Z) Korcsog, Szabina; Ábrahám, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatomban a fogvatartottak munkaerőpiaci-reintegrációjának lehetőségeit vizsgálom az északi és észak-keleti régiókban. Bemutatom ezeket a hátrányos helyzetű területeket. Megjelenik a büntetés-végrehajtás szerepe a reintegráció témájában. Célkitűzésem volt, hogy megvizsgáljam, hogy a fogvatartottak számára milyen, a visszailleszkedésben segítő lehetőségek állnak rendelkezésre. Szakemberekkel és egy szabadulttal készítettem félig strukturált interjúkat. Arra a következtetésre jutottam, hogy a megfelelő szakmai felkészültség és az elítéltek oldaláról tanúsított igyekezet ellenére a munkaerő-piaci és ez által a társadalmi reintegráció legnagyobb gátja a többségi társadalom előítéletessége.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hátrányos helyzetben lévő családok felzárkóztatása-Az EFOP 1.6.2-16 program bemutatása Kompolt településenOszkocsil, Evelin; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarNapjaink egyik legvitatottabb társadalmi problémájának a szegénység, egyenlőtlenség, és a hátrányos helyzetű családok felzárkóztatásának kérdésköre számít. Az elmúlt években, évtizedekben számos tudós és kutató ezek megoldására kereste a választ. Dolgozatomban elsőként a szegénység fogalmát értelmeztem kétféle szempontból, egyfelől az egyének, családok jövedelmi helyzetére vonatkozóan, majd a szegénységet, mint képességek hiányát vizsgáltam. Továbbiakban a szegénységhez szorosan kapcsolódó fogalmat, az egyenlőtlenség fogalmát értelmeztem, majd a hátrányos helyzet definícióját ismertetem. A hátrányos helyzet fogalma valamilyen szinten összemosódott a cigányság fogalmával. Munkám további részében arra tettem kísérletet, hogy bemutassam a cigányság helyzetét a mai Magyarországon, különös tekintettel az iskolázottsági, valamint a munkaerő-piaci helyzetükre. Végül egy hátrányos helyzetűek felzárkóztatásához kapcsolódó fejlesztési terv megvalósulását mutatom be Kompolt településen.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hátrányos helyzetű tehetségek mobilitási esélyei(2012-05-24T05:21:43Z) Gulyás, Judit; Ábrahám, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témájául a Hátrányoz Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programját választottam. A program egyik célja, hogy elősegítse a társadalmi mobilitást, ezért az első fejezetet a társadalmi mobilitás elméleti bemutatásával kezdtem. Itt részletesebben kitértem mobilitást befolyásoló származási és iskolai tényezőkre, mivel a hátrányos helyzetű fiatalok mobilitási esélyeit ezek nagyban befolyásolják. A második fejezetben azt próbáltam bemutatni, hogy a nehezebb helyzetből induló tehetségek milyen esélyegyenlőtlenségekkel találkozhatnak az iskolai pályafutásuk alatt. A harmadik fejezetben tértem ki részletesebben az Arany János Tehetséggondozó Programra. Ebben a részben ismertettem a program célját, a megvalósításban résztvevő szereplőket, az indulási nehézségeket és a gyakorlatban való megvalósulást a szolnoki Varga Katalin Gimnáziumon keresztül. Az utolsó fejezetem a saját kutatásom ismertetése. Végzett „aranyos” diákokkal készítettem interjúkat és arra voltam kíváncsi, hogy a diákok, hogy ítélik meg a programban eltöltött öt évet abból a szempontból, hogy ez segítette-e a társadalmi mobilitásukon, létrejött-e státusz váltás a szüleikhez képest. Összegzésként elmondhatom, hogy a program valóban jelentős szerepet játszik a társadalmi mobilitásban.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »