Hallgatói dolgozatok (Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet 2014-ben létrejött hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.
“A sikeres záróvizsgát tett hallgató szakdolgozatát vagy diplomamunkáját a felsőoktatási intézmény tanulmányi rendszerében teljes egészében tárolja, és azokról nyilvántartást vezet. A tárolt szakdolgozatokat és diplomamunkákat – jogszabályban meghatározottak szerint titkosított részek kivételével – a tanulmányi rendszeren keresztül korlátozás nélkül hozzáférhetővé és kereshetővé kell tenni.” A törvényről további részletek: Felsőokt. tv. (új) - 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szerelői létszámhiány és megoldási javaslatai az E.ON Hungária Zrt.-nélOláh, Bertold; Ujhelyi, Mária; DE--Gazdaságtudományi KarA 21. század beköszöntésével a globalizáció eddig nem tapasztalt hatást gyakorolt a munka-erőáramlásra. Az uniós törekvések és az ingyenes és széleskörűen elterjedt internet lehetőséget biztosít az emberi tőke szabad áramlására. Éppen ezért a vállalatoknak figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy munkavállalóik motiváltak legyenek, és megfelelően kompenzálják őket annak érdekében, hogy megtartsák őket. Magyarország vezető energiaszolgáltató vállalata, az E.ON Hungária Zrt. is ennek szellemében menedzseli humán tőkéjét, azonban az elmúlt egy évben azt tapasztalta, hogy leányvállalatainak szerelői állománya csökkenni látszik; a munkavállalók szerencsét próbálnak más cégeknél és külföldön. Mivel édesapám az egyik áramhálózati leányvállalatnál dolgozik vezetői beosztásban, ezért már korábban hallottam erről a problémáról. Mivel nem volt kézenfekvő a megoldás, ezért úgy döntöttem, hogy diplomadolgozatomat ennek kutatására szentelem, és megpróbálom feltárni azokat az okokat, amik a szerelői állomány csökkenéséhez vezettek. Úgy gondoltam, hogy a körülmények a HR menedzsment területén keresendőek, ezért az elméleti részben áttekintem az emberi erőforrás folyamatokat az alkalmazástól a nyugdíjig, beleértve a juttatásokat és karriermenedzsmentet is. Így dolgozatom elméleti fejezeteiben megvizsgálom a szocializációt; fogalmát, folyamatát, a további fejezetekben pedig ismertetem azokat a menedzsment eszközöket, melyek segítenek a munkaerő megtartásában: az ösztönzést és a karriert. Végül, mivel az E.ON problémája a szervezetből való kilépéssel van, áttekintem a létszámcsökkenés típusait: a leépítést, az elbocsátást és a kilépést. és ezen belül külön tartalmi egységet szentelek a fluktuáció tanulmányozásának is. Dolgozatom gyakorlati része két egységre bontható: első felében az elméletben ismertetett folyamatokat vizsgálom meg az E.ON Hálózati Zrt. három áramhálózati leányvállalatánál Először bemutatom az E.ON csoport legfrissebb struktúráját, majd elemzem az elmúlt év HR trendjeit a vállalati képzés területén. Ezek után pedig megvizsgálom a szakmai betanítás hosszát, törvényi sajátosságait, munkavédelmi előírásait, költségeit, és a szervezeti szocializáció módszereit, amivel az új szerelők beintegrálódhatnak. Majd következik a jövedelmezési rendszer és a bérezés, majd a különböző karrierlehetőségek, melyek mentén az E.ON szerelői feljebb léphetnek a vállalati ranglétrán. A gyakorlat második felében pedig megpróbáltam csak azokra a részekre fókuszálni, és azokat, illetve körülményeiket elemezni, melyek meglátásom szerint a fent említett problémát okozzák. Így vizsgálom a betanítási rendszer hosszát, az átlagéletkor és a fluktuáció kapcsolatát, és utóbbi költségét, kockázatait. Végül pedig rátérek a karriermenedzsment korlátaira, mely akadályozza a hatékony előrelépést a munkakörök között, és a külföldi szívóhatásra, mely különösképpen az ország észak-dunántúli részeire jellemző. Kutatásom célja, hogy az általam ismertetett megoldási javaslatokat a vállalat kipróbálja, és remélhetőleg sikerrel alkalmazza. Összességében úgy gondolom, hogy a szerelők szakmai felkészítése és szervezetbe integrálása is magas színvonalon történik; a vállalat, a közvetlen felettesek és kollégák is mindent megtesznek annak érdekében, hogy az új alkalmazottak jól érezzék magukat új munkakörükben, és balesetmentesen tudják végezni a munkájukat. A teljes értékű szerelővé válás időszaka azonban csak ezután kezdődik meg, ami meglehetősen hosszú időszakot – 4 évet – ölel fel. Ez alatt a munkavállalónak el kell végeznie több OKJ-s képzést, melyek elengedhetetlenek a munkavégzéshez. Mivel ezeket a feltételeket nem lehet befolyásolni, hiszen jogszabályon keresztül vannak meghatározva, ezért olyan megoldási javaslatokat kellett keresnem, amiket a vállalat belső működése szabályoz. Így, egy olyan jelzőrendszer kiépítését javaslom, amely jelzi a vállalat számára az olyan kilépéseket, melyeket nagy biztonsággal lehet prognosztizálni. Továbbá fel lehetne frissíteni az E.ON egy korábbi programját, mely arról szólt, hogy a frissen állományba került szerelők először egy másik leányvállalatnál álltak volna munkába, ahol nem szükséges hálózati munkát végezni, ezáltal a képzéshez szükséges szakmai tapasztalatot is meg tudnák szerezni. Azt találtam, hogy jellemzően a karrierlehetőségek korlátozottsága és a nyugati országrészre ható, elsősorban Ausztriából érkező szívóhatás az, ami leginkább felelőssé tehető érte. Az előbbit a merev munkaköri arányok okozzák, míg az utóbbit a jelentősen magasabb munkabér. A karrier problémája, hogy a feljebblépéshez szükséges kompetenciák megléte nem elégséges, arra is szükség van, hogy a betölteni kívánt pozícióból valaki kilépjen. A külföldi szívóhatás ellensúlyozásaként pedig egy olyan jutalmazási rendszer kiépítését javasolnám, mely az adott időszak alatt megszerzett kompetenciákat pontozza, jutalomként pedig magyar üzletláncok által biztosított vásárlási utalványokat ajánl fel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szervezeti hatékonysági felülvizsgálat a MOL Petrolkémia Zrt.-nélGráf, Tamás; Filep, Roland; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatomban ismertettem a MOL Petrolkémia Zrt.-t és bemutatásra került a Polimer Asset Team szervezeti felépítése. Vázoltam a MOL csoport által létrehozott hatékonyság növelő programot és annak fő céljait. Ezen felül ismertettem a hatékonyság felülvizsgálat során használt eszközt, magát a felülvizsgálatot, illetve azoknak az eredményeit is. Az eredményeket ezt követően kiértékeltem és javító intézkedéseket javasoltam a hatékonyabb működés érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Virtuális munkavégzés: előnyök és nehézségek munkavállalói és vezetői szemszögbőlSzűcsné Dér, Lídia; Ujhelyi, Mária; DE--Gazdaságtudományi KarAz elmúlt néhány évtizedben lezajlott rohamos technikai fejlődés életre hívott egy új típusú munkaformát: a virtuális munkát. A virtuális munkát végzők napi szinten igénybe veszik a telekommunikációs eszközöket, szinte kizárólagosan ezeken dolgoznak és kommunikálnak egymással, vagyis ezek nélkül nem képesek ellátni feladataikat. Dolgozatomban két új típusú munkavégzési formát vizsgáltam meg, a távmunkát és a virtuális team-eket. Elsődleges célom az volt, hogy azonosítsam azokat a nehézségeket, melyek a virtuális munka jellegéből adódnak, továbbá meghatározzam azokat a sikerfaktorokat, melyek szükségesek egy virtuális team megfelelő működéséhez. A szakirodalmi áttekintésben megvizsgáltam a vezetés fogalmát és kialakulását, majd bemutattam az új típusú munkavégzési formák két típusát. Saját kutatásként egy esettanulmányt készítettem a cégnél, ahol dolgozom, melynek az volt a célja, hogy alátámassza vagy megcáfolja a szakirodalomban megfogalmazottakat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szabolcs-Szatmár-Bereg megye munkaerő-piaci helyzete a 2008-as válság első évét követőenBicskei-Szabados, Andrea; Kun, András István; DE--Gazdaságtudományi KarSzabolcs-Szatmár-Bereg megye munkaerő-piaci helyzetének bemutatása a 2008-as válság első évét követően a Központi Statisztikai Hivatal, valamint a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai alapján.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az emberi erőforrás fejlesztés megvalósítása duális képzések bevezetésével a MOL Petrolkémia Zrt-nélVámosi, Zsüliett; Barizsné Hadházi, Edit; DE--Gazdaságtudományi KarSzakdolgozatomban az emberi erőforrás fejlesztés témakörének tanulmányozását tűztem ki célul, amiben egy általam vizsgált multinacionális vállalatnál megvalósuló közép- és felsőfokú duális képzésekkel kapcsolatos tapasztalatok feltárására törekedtem. A mostanában hatalmas népszerűségnek örvendő duális képzés is egyfajta képzési módszer, amely által a tanulók képzési idejük csaknem felét a vállalatnál, másik részét pedig az oktatási intézményekben töltik. Az általam vizsgált, Tiszaújvárosban elhelyezkedő, MOL Petrolkémia Zrt. elkötelezett híve a képzéseknek, ami nem csak a meglévő munkavállalókra, hanem a fiatal pályakezdőkre is vonatkozik. Dolgozatom első felében szakirodalmak feldolgozásának segítségével ismertetem az emberi erőforrás fejlesztés fogalmát, lépéseit, módszereit és az ahhoz kapcsolódó témákat, mint a tanulás jelentősége vagy a duális képzés. Ennek az első egységnek a célja, hogy az olvasónak elméleti hátteret nyújtson az emberi erőforrás fejlesztés területének a megismeréséhez. Az elméleti áttekintést követően dolgozatom második felében pedig a vizsgált szervezetet tervezem bemutatni, annak oktatási stratégiáját és a képzésekért felelős Üzleti Támogatás szervezetet. Szakdolgozatomban kérdőíves felmérés és interjúk segítségével térképeztem fel a duális képzésben résztvevő diákok elvárásait, céljait és tapasztalatait a képzőhellyel kapcsolatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az EU felnőttoktatással kapcsolatos programjaiSzentesi, Andrea; Szabó, Gyula; Márkus, Edina; DE--Gazdaságtudományi KarDiplomamunkámban ismertetem az Európai Unió felnőttoktatással kapcsolatos kezdeményezéseit, vizsgálom az Oktatás és képzés 2010 és az Oktatás és képzés 2020 munkaprogramok főbb célkitűzéseinek megvalósulását a Visegrádi Együttműködés országainak tekintetében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Debreceni Egyetem Hallgatói Karrierközpontjának szolgáltatásain résztvevő hallgatók pályaorientációjaPapp, Bettina; Gergely, Éva; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatom témája egy nagyon fontos probléma az egyetemisták, fiatal felnőttek körében, ez pedig a karriertervezés és a pályaorientáció. Mindenkinek fontos mérföldkő az életében az, amikor el kell azon gondolkoznia, hogy mit fog felnőtt korában csinálni, mivel fog foglalkozni. Számtalan kérdés egyszerre merül fel egy egyetemistában: Jó szakot választottam? El fogok tudni ezzel a szakkal helyezkedni? Még ha el is helyezkedem, olyan munkahelyen fogok dolgozni, ahol szeretek lenni és elismerik a munkámat? Egyáltalán mi az, hogy dolgozni? Hogyan kell jelentkezni valahova? stb. Célom, hogy a dolgozatom segítségével kirajzolódjon egy kép a megkérdezett hallgatók pályaválasztásáról és annak sikerességéről, a pályaismeretükről valamint önismeretükről, illetve azokról a tényezőkről, amelyek elengedhetetlenek a munkakereséshez, állásra való jelentkezéshez. Ezen kívül szeretném, ha arra is fény derülne, hogy a tanácsadáson résztvevőket mennyire segítette az elbeszélgetés az utóbb említett tényezők fejlesztésében. Ezzel hozzájárulhatok ahhoz is, hogy a Hallgatói Karrierközpont munkája még hatékonyabb legyen.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A digitalizáció hatása az emberi munkaerőreOláh, Evelin Zsuzsanna; Filep, Roland; DE--Gazdaságtudományi KarRohanó világunkban a változás mindenki számára megtapasztalt jelenség. Ahogyan a magánéletünkben is folyamatosan változunk, a munkaerőpiac is óriási változásokat eredményez. A digitalizáció megjelenésével a vállalatok újabb feladatokat, kihívásokat érzékelnek, amihez gyorsan és hatékonyan kell alkalmazkodni. A szervezeteknek fel kell készíteni a munkavállalókat a digitális közeghez, valamint arra, hogy milyen kompetenciákat, készségeket fejlesszenek, helyezzenek előtérbe a jövőben. Ezért nélkülözhetetlen a jelenleg is zajló és a várható változáshoz való alkalmazkodás az egyénektől és a vállalatoktól is egyaránt. Kutatásom fő fókusza a digitalizáció hatása az emberi munkaerőre. Célom volt, hogy megvizsgáljam milyen változásokkal és kihívásokkal kell megbirkóznia az egyéneknek az Ipar 4.0 megoldások és digitális átállással kapcsolatban. Vizsgálatom során a társadalomtudományi kutatás eszközeit alkalmaztam. A szekunder elemzés során célom volt annak feltárása, hogy az emberi munkaerő hogyan fog átalakulni a robotizáció hatására és ez milyen kompetenciákat fog a jövőben előtérbe helyezni. Valamint, hogy a szervezetek vezetősége hogyan tudja a digitalizáció hasznosságát az emberek körében elterjeszteni. A primer kutatás során kérdőíves felmérést végeztem egy nemzetközi autóipari beszállító vállalat munkatársai körében. Kutatási kérdésként fogalmaztam meg, hogy milyen digitalizációs eszközök vannak már jelen a szervezetnél, milyen mértékű kompetenciacserélődésre, és újfajta készségekre, képességekre van szükség a digitális változások miatt. Kíváncsi voltam arra is, hogy a nemek vagy akár az életkor alapján milyen különbséget lehet felfedezni a tényezők között. Valamint, hogy milyen új digitalizációs eszközöket részesítenének előnyben a kutatásban részt vett dolgozók.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Felnőttképzések és munkaerőpiaci hatásaikKatona, Orsolya; Dajnoki, Krisztina; DE--Gazdaságtudományi KarA mai, gyorsan változó világban kiemelkedően fontos a folyamatos fejlődés, tanulás és önmagunk fejlesztése. A diplomadolgozatom célja, hogy feltárjam a felnőttképzésekkel járó előnyöket, valamint munkaerőpiacra gyakorolt hatásait, tekintettel az alacsonyabb iskolai végzettségű és hátrányos helyzetű emberekre is. Megvizsgáltam, hogy a szakirodalom mit ért felnőttképzés alatt és milyen típusai vannak, továbbá az élethosszig tartó tanulás jelentőségét. Dolgozatomat a Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért szervezettel együttműködve készítettem. Vizsgálatom során kérdőíves elemzést végeztem el, illetve interjút készítettem. Ezen módszerek segítségével szerettem volna felfedni, hogy melyek a legnépszerűbb felnőttképzések, milyen előnyök származnak az elvégzésükkel a foglalkoztatás terén és mi motiválhatja az embereket a részvételre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Nyílt esélyekSzanyi, Annamária; Dajnoki, Krisztina; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatomban a fogyatékossággal élő személyek munkaerőpiaci integrációjával foglalkoztam. Diplomamunkám vezérfonalaként hatékonysági összefüggést feltételeztem az érzékenyítő tréningek és az érintett csoportok sikeres integrációja között. A témát megvizsgáltam az ép és a megváltozott munkaképességű munkavállalók, valamint trénerek szemszögéből is. A kutatómunkám során információt szerzek és állítok kontextusba munkahelyi tréningek, álláskeresés, kiválasztás és beillesztés témaköreivel kapcsolatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Dolgozói elégedettség vizsgálat egy debreceni élelmiszeripari kft-nélSzöllősi , Zsuzsanna; Szondi, Réka; DE--Gazdaságtudományi KarA diplomadolgozat témájaként az az aktuális problémafelvetés szolgált, amellyel a szervezetek többsége szembesül: a dinamikusan változó gazdasági környezet kihívásai közepette hogyan tudják a vállalatok a versenyképességüket biztosító értékes emberi erőforrást megtartani, milyen eszközökkel tudják a munkavállalók elégedettségi szintjét növelni: hiszen az elégedett dolgozó stabil és hatékony munkavégzése jelentősen hozzájárul a szervezeti teljesítményhez, míg az elégedetlen dolgozó motiválatlan, nem tud azonosulni a vállalati célokkal, teljesítményét nem tudja maximalizálni. Legfőbb célkitűzésem az volt, hogy megvizsgáljam, mely tényezők azok, amelyek a dolgozói elégedettségi szintet befolyásolják, s olyan gyakorlati haszonnal is rendelkező kutatást végezzek, amelyet a vizsgált szervezet felhasználhat a problémás területeinek felderítésére, belső folyamatainak fejlesztésére, s olyan általános következtetéseket vonjak le, amely más szervezetek számára is hasznosítható.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A társadalmi felelősségvállalás ismertségeKarmacsi, Vivien; Barizsné Hadházi, Edit; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatomban kérdőíves kutatást végeztem amelyben arra voltam kíváncsi, hogy a kitöltők ismerik-e a társadalmi felelősségvállalás fogalmát, valamint hogy ennek ismeretében mennyire vásárolnak tudatosan.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A történetmesélés, mint a rapport kialakításnak eszköze a coachingbanStoll, Gábor; Becskeháziné Tar, Judit; DE--Gazdaságtudományi KarA dolgozatomban azt vizsgálom, hogy a coaching folyamatok során a történetmesélésnek milyen fiziológiai és érzelmi hatásai vannak illetve hogyan segíti a coaching folyamatot a jól elmesélt történet.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Miskolci Szimbiózis Alapítványnál végzett társ. fel.váll. rejlő leh. csap. szem.Koppán, Nikolett; Barizsné Hadházi, Edit; DE--Gazdaságtudományi KarDiplomadolgozatoban a Miskolc Szimbiózis Alapítványnál társadalmi felelősségvállalást végző vállalatokat vizsgáltam. Az interjúban 2 szakembert, a kérdőívben pedig 57 főt kérdeztem meg. Ezek kielemzése után javaslatott tettem az együttműködés javítására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Toborzás a közösségi médiában a Grafton Recruitment Kft. példáján keresztülSzatmári, Lilla; Szabó, Gyula; DE--Gazdaságtudományi KarDiplomadolgozatomban azt vizsgáltam, hogy a jelenlegi munkaerő-piaci változások milyen hatással vannak a Grafton Recruitmen Kft. működésére és, hogy a cég hogyan próbál megküzdeni az ebből adódó nehézségekkel. Kérdőíves felméréssel vizsgáltam, hogy a cég alkalmazottai milyen véleménnyel vannak a közösségi médiáról, hogyan alkalmazzák ezeket a recruitment tevékenység során. Az interjús felmérésemben a közösségi média felületeinek toborzásra való konkrét felhasználását vizsgáltam, hogy ezek a tevékenységek mennyire hatékonyak, milyen sikerrel zárultak a különféle projektek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Lifelong learning kamasz és felnőtt szemmelDajka-Szabó, Krisztina; Szántó, Gerda; DE--Gazdaságtudományi KarA tanulás nem ér véget azzal, hogy a gyermek bejezi a tanulmányait az iskolában. A tanulás felnőttkorban is folytatódik egyre több mindenkinél, hiszen a jövő a tanuló társadalomé, mely életkortól, lakóhelytől, iskolázottságtól független (Bajusz, 2014). A felnőttkori tanulásra nagy mértékben hatnak az őket érő szociális változások, például a hivatás, a családi élet, a gazdasági helyzet (Hány gyerek van a családban? Folyik-e beruházás a családban? Van e pénz a tanulásra?), de a fejlődésre való igény, a tudásvágy mindenkiben ott lakozik. A népesség elöregedésével együtt jár az egészségtudatosabb életmód, mely hozzájárul az aktivitás és a mentális jóllét fenntartásához. A diplomadolgozatomban a szakirodalmi feldolgozás és a rengeteg elolvasott tanulmány azt támasztja alá, hogy a felnőttkori tanulás legeslegfontosabb pillére a motiváció. Ok, és kifogás rengeteg lehet, miért ne tanuljon az ember felnőtt korában. Motivációból egy is elég. A feldolgozott kérdőívek alapján a motiváció elsősorban belső késztetés. Diplomadolgozatomban nemcsak azt mutattam be, hogy az ember élete során folyamatosan tanul, akár formális, akár nonformális keretek között, hanem azt is, hogy tanulni jó, tanulni fontos, tanulni muszáj, ahhoz, hogy fejlődjünk, előbbre jussunk (és itt akár a ranglétrát, akár az önismeretet vesszük figyelembe). A lifelong learning a kamaszoknak is fontos, tudatosságuk miatt természetes dologként tekintenek arra, hogy felnőttként visszaülnek az iskolapadba, képzik magukat, fejlődnek, mert a tudásvágy az életünk alapvető és elengedhetetlen alkotóeleme. A felnőttkori tanulás nem kiváltság, nemtől, kortól, földrajzi elhelyezkedéstől független egész életet végig kísérő folyamat, mely az ember fejlődését segíti elő. A sikeres tanulás kulcsa a motiváltság. A tanulást, az ismeretek szerzését soha nem szabad abbahagyni, de ehhez mindig meg kell találni a megfelelő hajtóerőt, motivációt. Az a legmeghatározóbb tapasztalatom mind a két generáció válaszainak összegzése alapján, hogy olyan eszközt adunk mi felnőttek a gyermekeink kezébe azzal, hogy példát mutatunk nekik az egész életen át tartó tanulással, mely segíti, előbbre viszi őket az életük során. Tanulni soha nem felesleges, és soha nem késő.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Munkahelyi elégedettség-felmérés az Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani IntézetbenKovács, Patrik; Pierog, Anita; DE--Gazdaságtudományi KarA dolgozói elégedettség nem csak a piaci alapon működő cégek esetén kiemelkedően fontos tényező, de az oktatási intézmények szempontjából is aktuális témakörnek tekinthető, mely az egész szervezet sikerességét meghatározza. Kutatásom célja, hogy a Debreceni Egyetem Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézetének dolgozóinak munkahelyi elégedettségét kérdőívek és interjúk segítségével felmérjem, a belőlük nyert adatokat feldolgozzam és olyan következtetéseket és javaslatokat fogalmazzak meg, melyek segítségével elősegíthetem az intézet dolgozóinak a lehető legteljeskörűbb elégedettségét. A kutatási célom megvalósításához a Spector JSS kérdőívet, valamint általam megfogalmazott oktatás és kutatás specifikus kérdéséket használtam. Ezen felül az intézetvezetővel és négy további munkavállalóval interjúkat szerveztem, melynek során kérdéseket tettem fel a különböző elégedettségi dimenziókkal kapcsolatban, továbbá a kritikus esetek módszerét is alkalmaztam, hogy a lehető legrészletesebb képet kapjam az Anatómiai Intézet dolgozóinak elégedettségéről és motivációs faktorairól. Az összegyűjtött eredmények alapján elmondható, hogy a szakdolgozók több szempontból is elégedettek a munkahelyükkel, azonban az intézeti hatáskörbe tartozó tényezők közül a munkahelyi körülményekkel nem teljesen tudnak azonosulni. Az oktatással és kutatással foglalkozó beosztottak azonban számos területen elégedetlenek, köztük az előléptetési lehetőségekkel, a teljesítmény elismerésével, a kommunikációval és a működési feltételekkel, melyek esetén az intézeti vezetőségnek van hatalma változtatni. Úgy vélem a jelenlegi felmérés egy jó kiindulópont az elégedettség fejlesztéséhez, azonban érdemes lehet évente elvégezni, hiszen a rendszeres visszajelzéssel elősegíthető a javító és helyesbítő változtatások megfelelő irányának és mértékének a megtalálása. Az összefoglalásomat az Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézet megalapítójának, Huzella Tivadar professzornak az idézetével szeretném befejezni: „A tudományos alkotás igen bonyolult szellemi folyamat. Nemcsak tehetséget, rátermettséget, szorgalmat, kitartást, türelmet igényel, hanem színes művészi képzeletet a problémák meglátásában, átfogó szemléletében bátorságot a felismert igazság kimondásában és védelmében”.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A "jó vezető" - Napjaink hatékony vezetőjének meghatározásaKonczos, Júlia; Ujhelyi Mária; DE--Gazdaságtudományi KarA vezetéssel kapcsolatos fogalmak és elméletek kifejtését követően vizsgáltam a vezető meghatározását kutatásom alapján napjainkra vonatkozóan. Fő kutatási célom volt kideríteni, hogy aktuálisan milyen készségekkel és kompetenciákkal rendelkező, milyen beállítottságú vezető képesek az átlagnál jobb lenni, és annyira hatékonyan működni, hogy már nem csak vezető, hanem „jó vezető” tud lenni. Új értelmezést nem sikerült alkotnom, már meglévő elméletek segítségével vizsgáltam a „jó vezető”-t meghatározó tényezőket, aktuális keretek között. Vizsgálataim alapján arra a következtetésre jutottam, hogy nem elegendő egy aspektusból szemlélni a vezetést és a vezetőt ahhoz, hogy megválaszolhassuk, ki is tekinthető „jó vezető”-nek. Az eredmények szintetizálásával jutottam el egy összetett meghatározás megalkotásáig.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Ösztönzésmenedzsment és motivációs technikák vizsgálata az IdomSoft Zrt.-nélBihon, Csenge; Krisztina; Szántó, Gerda; DE--Gazdaságtudományi KarA diplomadolgozatom ösztönzésmenedzsmenttel és motivációval foglalkozik. A kutatásom középpontjában az állt, hogy megtaláljam a választ a munkavállalók átértékelődött értékrendszerének okára, azaz miért vált számukra az elmúlt évtizedekben egyre fontosabbá, hogy egy cég mivel tudja ösztönözni, motiválni és nem utolsó sorban jutalmazni a dolgozóit. Egy állami informatikai cégnél, az IdomSoft Zrt-nél végeztem az empiriai kutatásomat, hogy feltárjam, ők milyen motiváló eszközöket használnak, továbbá vizsgáltam, hogy a munkavállalók mennyire vannak tisztában az általuk igénybe vehető ösztönzési eszközökkel. A kutatásom során a kérdőív módszerét alkalmaztam, illetve három vezető beosztásban dolgozó munkavállalóval interjút készítettem. A kutatásom főbb eredményeit tekintve az IdomSoft Zrt. munkavállalói jobbára tisztában vannak a munka világában alkalmazható motivációs eszközökkel, ráadásul a cég számos eszközt és lehetőséget biztosít az elméletben és a kérdőívben is felsorolt motivációs eszközök közül. Ugyanakkor elmondható, hogy a munkavállalók igényelnék ezen motivációs technikák variálását, egyes eszközökre, mint például az elismerésre, a tanulás, személyes fejlődés támogatására, piackövető fizetésre vagy éppen jobban definiált bónuszrendszerre nagyobb hangsúlyt kellene fektetni. Az adatokból kiderül, hogy milyen a kitöltők motivációja, miként jutalmaznának, ha lehetőségük lenne rá vagy éppen mit szeretnének ösztönzésül kapni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Business Coach leszekHegyi , Péter; Tar, Judit; DE--Gazdaságtudományi KarA szakdolgozatom célja bemutatni azt a változást, ami a kurzus elkezdése óta történt velem, ahogy én láttam, látom magam, a helyem és hogyan képzelem el a coachingot az életemben, hogyan válok (reménybeli) coachcsá.