Hallgatói dolgozatok (Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 844)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 2008-as gazdasági világválság utáni munkaerő-piaci reformok eredményei MagyarországonKálmán, Attila; Kiss, Zsuzsanna; DE--Gazdaságtudományi KarA dolgozatomban a 2008-as gazdasági világválság kezdete óta napjainkig, az Európai Uniót érintő főbb, munkanélküliség által gerjesztett problémákat kívánom számba venni. Majd feldolgozni, az ezek megoldására hozott válaszokat - melyeket általánosan reformintézkedéseknek minősítenek - és ezen intézkedések eredményeit. Tehát fő kutatási kérdésnek azt határoztam meg, hogy milyen eredményei vannak a 2008-as gazdasági világválság utáni munkaerő-piaci reformoknak?Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 8D ESZKÖZ ALKALMAZÁSA EGY TERMÉK GYÁRTÁSI FOLYAMATÁNAK FEJLESZTÉSÉREKrisztik, Zsolt; Kotsis, Ágnes; DE--Gazdaságtudományi KarA szakdolgozatomban a gyártási folyamat fejlesztéssel foglalkoztam a minőségmenedzsment egy eszköze a 8D alkalmazásán keresztül. A 8D strukturált problémamegoldó eszköz használatával egy multinacionális cégnél, a minőség eszközeit valamint egy statisztikai program segítségével kerestem a folyamat hibáinak gyökérokát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 90 ezer óra. A munka az élet? A munkahelyi légkör hatása az egyénre—az egyén hatása a munkahelyi jóllétre.Nagy, Krisztina; Szántó, Gerda; DE--Gazdaságtudományi KarA kutatásom célcsoportjai azok a gyógypedagógusok, akik olyan intézményekben dolgoznak, ahol a vezetőik elkötelezetten foglalkoznak a dolgozóik jóllétével. Vizsgálatomban bemutattam egy gyógypedagógiai intézmény infrastrukturális, társadalmi, emberi, szociokulturális jellemzőit és ezek hatását a munkahelyi emberi kapcsolatokra, a munkavégzés hatékonyságára. Következtetéseimben olyan javaslatokat gyűjtöttem az intézményvezetők számára, amelyek irányt mutatnak a munkahelyi klíma javításához, a kiégés megelőzéséhez annak mentálhigiénés korrekciójához.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 21. századi munkavállalók motivációinak kutatásaFülöp, Dóra; Juhász, Csilla; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatom központi témájának a munkavállalók fejlesztését és ösztönzését választottam. Megvizsgáltam a munkavállalók motivációit. Motiváció kutatásom során kérdőíves megkérdezést alkalmaztam. Továbbá, felmértem, hogy hogyan viszonyulnak az egyes fejlesztésekhez. Kíváncsi voltam, hogy az önfejlesztést vagy a munkahely által szervezett fejlesztéseket preferálják. Egy átfogó kép alkotása végett három szakmai interjú is lebonyolításra került a témában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A BUSINESS COACHING SAJÁTOSSÁGAI – KIHÍVÁSOK ÉS DILEMMÁKDajnoki, Krisztina; Márton, Mónika; DE--Gazdaságtudományi KarFelgyorsult világunkban, a dinamikosan változó makro- és mikrokörnyezetben nem mehetünk el az emberi erőforrás, a humán tőke jelentősége mellett. Napjainkat leginkább a munkaerő-, illetve tehetséghiányos munkaerőpiac jellemzi. Kihívást jelentenek a globalizációs folyamatok, a technológiai fejlődése, a megváltozott kultúra, értékek és munkavállalói preferenciák is. A szervezeteknek alkalmazkodnia kell ezekhez a változásokhoz, azokat menedzselni kell, és ennek egyik eszköze a változás fejlődési lehetőségként való értelmezése. A jól bevált, hagyományosnak mondható rendszerek, módszerek nem minden esetben jelentenek már megoldást az üzleti életben, így olyan módszerek, szemlélet elsajátítására van szükség, ami a szervezeti, vállalati és a személyes fejlődés egyidejű támogatását teszi lehetővé. Ennek egyik lehetséges eszköze a business coaching. A szakdolgozat hazai és nemzetközi szakirodalom röviden ismerteti a coaching kialakulását, fejlődését, majd a business coaching szerepére, jelentőségére fókuszál. Megállapítható, hogy a szakma elismertsége és megítélése nem egységes, így a coachok minőségének és képesítésének biztosítása a fenntarthatóság és hitelesség szempontjából meghatározó szereppel bír. A nemzetközi kutatási eredmények igazolják a business coaching pozitív hatásait, mely által nem csak a munkavállalók személyes és szakmai fejlődését támogatható, hanem vállalati teljesítmény szinten is mérhető formában megjelenik. A business coachok alkalmazásának költséghatékonysága kimutatható. Primer kutatás keretében a Debreceni Coachok Egyesület elnökével és az Európai Coach Szövetség magyarországi alelnökével készült interjúk tapasztalatai alapján tártam fel a business coaching aktuális helyzetét és kihívásait Magyarországon. Az interjúk során különös figyelmet fordítottam a coaching szakma múltjának, jelenének és jövőbeli kihívásainak megismerésére, a hiteles coach legfontosabb ismérveire. A vezetők tapasztalatai alapján a business coaching leggyakrabban stratégiai irányelvek, teljesítménynövelés, illetve szervezeti kultúra fejlesztése kapcsán jelenik meg, de a tulajdonosi, felsővezetői szinten gyakori a vezetői léthez köthető elakadások támogatása. Mindkét interjúalany kiemelte az üzleti folyamatokkal, vállalati gyakorlatokkal kapcsolatos előzetes tapasztalatok szerepét, jelentőségét. A business coaching jövőjére bizakodóan tekintenek, ugyanakkor elengedhetetlennek tartják a szakma specifikálódását, a minősítési rendszerek fejlesztését és a nemzetközi trendekhez való igazodást, amiben a szakmai szervezetek mellett a képző központoknak, felsőoktatási intézményeknek is kulcsfontosságú jelentősége van. Összességében megállapítható, hogy a coaching szakma dinamikusan fejlődik, és bár az üzleti életben egyre nagyobb igény mutatkozik a business coachok iránt, a szakma megítélése és elismertsége változó. A népszerűség, szakmai hitelesség, elfogadás érdekében a minősítési rendszerek, az etikusság meghatározó szerepet fog betölteni. Tulajdonosi, felsővezetői szemlélettől, illetve az egyén személyes fejlődési igényétől függően a jövőben akár egy integrált szakmai gyakorlattá válhat hazánkban is, mely a különböző iparágakban és szervezeti kultúrákban is eredményesen alkalmazhatók.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A CALL CENTEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA A TRANSCOSMOS KFT. PÉLDÁJÁN KERESZTÜLMikulcza, Marianna; Kotsis, Ágnes; DE--Gazdaságtudományi KarA dolgozat áttekintést ad a Transcosmos Kft szolgáltatásáról a Ryanair számára. A második fejezet a call centerek számára elérhető minőségbiztosítási lehetőségeket elemzi, a SERVQUAL modellt használva az ügyfelek értékelési szempontjainak azonosításához. A dolgozat továbbá Transcosmos stratégiai lépéseit mutatja be a magas minőségű szolgáltatás biztosítása érdekében, ideértve a minőségbiztosítási részleg létrehozását a call centerben. A QA részleg leggyakoribb startégiái kerülnek megvitatásra, mint a call center alkalmazottainak képzése az ügyfelek problémáinak kezelésére, minőségellenőrző eszközök bevezetése és az ügyfél elégedettség rendszeres mérése. A call center ügynökeinek motiválása is összegzésre kerül, a pénzügyi és nem pénzügyi ösztönzőket bemutatva egy ügyfélszolgálat vonatkozásában. A dolgozat arra a következtetésre jut, hogy a call centereknek az ügyfelek igényeire kell összpontosítaniuk, és a minőségbiztosítási részlegek olyan stratégiákat dolgozhatnak ki a szolgáltatás minőségének javítása érdekében melyek a vásárlók igényeit a legmagasabb szinten elégítik ki.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Claas Hungária Kft. alkalmazottainak munkahelyi motivációjaTóth, Nikolett; Juhász, Csilla; DE--Gazdaságtudományi KarSzakdolgozatom témája a motiváció, azon belül is a munkahelyi motiváció. Vizsgálatomat a Claas Hungária Kft. keretein belül végeztem el. Célom az volt, hogy a szakirodalom, valamint a saját vizsgálatom alapján bemutassam a motivációs elméleteket és bevett gyakorlatokat. Kérdőívem segítségével felmértem az alkalmazottak elégedettségét és véleményét a téma kapcsán. Az eredmény a vállalat vezetőinek segítség lehet a további motiváció elősegítése, illetve további motivációs stratégiák kidolgozása céljából. Véleményem szerint a mai, felgyorsult világban még fontosabbá vált a motiváció megléte és elősegítése, mint eddig.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A coach szerepe az elengedésbenFiczere, Frigyes János; Becskeházi-Tar, Judit Erzsébet; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatom elsődleges célja annak vizsgálata, hogy a vezetési ismeretket soha nem tanult vagy azt tanult, de kellő gyakorlati tapasztalattal nem rendelkező vállalati felsővezetők számára milyen segítséget tud nyújtani egy megfelelő szakmai ismeretekkel és kompetenciákkal rendelkező coach szakember annak érdekében, hogy felismerjék, majd elengedjék azt a belső kényszerüket, mely többek között a napi működés egyszemélyben történő irányításában és ellenőrzésében, vagyis a vállalati fejlődést akadályozó mikromenedzsmentben nyilvánul meg. Mindennek alapját az a 4 üléses, ülésenként 60-90 perces business coach folyamat szolgáltatta, melynek coacheeként aktív résztvevője voltam. A találkozókon tapasztaltakat a résztvevő megfigyelés módszerével dolgoztam fel úgy, hogy a problémát a belső kényszert megtestesítő KELL szó napi és szakmai kommunikációmban történő elengedésével, illetve a szóhasználat és ezáltal a gondolkodás és látásmód megváltozásával illusztráltam. Az ülésekre sétáló coaching, illetve online coaching keretében került sor, melyek alkalmával a business coachinggal párhuzamosan a megoldás központú brief coaching elemek is megjelentek. Saját szimbolikus szerepvállalásommal célom volt annak vizsgálata, hogy a folyamatban résztvevő vezető, mint coachee képes-e egyszerre a megfigyelő szerepét is fölvenni annak érdekében, hogy az elért eredményeket később saját munkaszervezetében is hasznosítani tudja. A coaching folyamat bemutatása során a hangsúlyt a megélt tapasztalatok mellet az azok hátterében lévő szakmai tartalom feltáró magyarázatára helyeztem úgy, hogy közben figyelmet fordítottam a coach által elsődlegesen alkalmazott IGROW modell fáziselemeinek vizsgálatára is. Munkám kezdeti szakaszában részletesen ismertettem a kiinduló állapotot annak érdekében, hogy az üléssorozat lezárásának pillanatában az elért eredmény, vagyis a szóhasználat megváltozásában megnyilvánuló belső el nem engedési kényszerhez történő ragaszkodás pontosan érzékelhetővé és szemléltethetővé váljon. Az eredmény bemutatására a záró önreflexióban került sor az alábbi módon. Dolgozatomban számos javaslatot tettem bizonyos coach eszközök módszerek megfelelő időben történő alkalmazására. Ilyenek többek között a téma iránti fókusz megváltoztathatóságának lehetősége, az úgynevezett csodakérdések, a coach részéről történő rendszeres visszacsatolás, a más coach folyamatba történő bevonásának időszerősége és szükségszerűsége vagy a skálázás eszközének alkalmazási lehetőségei.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A coaching, mint a szervezeti változásmenedzsment támogató eszköze egy ipari szolgáltató vállalatnálSzegedi, Erika; Gergely, Éva; DE--Gazdaságtudományi KarSzakdolgozatom a coaching eszközrendszerét és szemléletmódját, mint a szervezeti átalakulás folyamatainak támogató eszközét vizsgálja. A dolgozat első része a kutatás szempontjából jelentős szakirodalmát tekinti át, ami a coachingszemlélet vállalati környezetben történő alkalmazhatóságát és gyakorlati szerepét hivatott vizsgálni a változási folyamatok fókuszában. A kutatási témámhoz szorosan kapcsolódott a primer kutatásom, amelyet dolgozói elégedettségvizsgálat keretében végeztem. A kérdőív egyes kérdéskörei meghatározó szerepet töltöttek be a feltárásban, a problémák értékelésében és a változást előmozdító megoldások megtalálásában. Témaválasztásomat a coaching sokoldalúságának, pont az a nagyszerűsége inspirálta, hogy a legkülönbözőbb szervezeti területeken képes támogatást nyújtani. Elősegítve ezzel az egyéni és szervezeti célok megvalósulását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A dark triad és a coachingOláh, Zsuzsanna; Pierog , Anita; DE--Gazdaságtudományi KarA coaching célja tehát az, hogy támogassa a vezetőt abban, hogy önmagát és másokat jobban megértse, felismerje az erősségeit és a fejlesztendő területeit, megvalósítsa a céljait. A coaching azonban nem varázslat, a személyiség alapvető vonásait valószínűleg nem tudja megváltoztatni. A coaching folyamat kizárólag akkor lesz sikeres, ha a kliens motivált, nyitott és elkötelezett a változás iránt. A vezetőnek a folyamat elején fel kell ismernie és elfogadnia a dark triad tulajdonságait, és azt, hogy ezek a tulajdonságok őt és másokat is negatívan befolyásolják. A folyamat sikere függ attól is, hogy a vezető mennyire fogékony a coachingra és a fejlődésre, és hogy mennyire hajlandó változtatni. A coach a coachee-val együttműködve tud abban segíteni, hogy a vezető személyiségjegyeit felismerje és kezelje úgy, hogy ne ártson sem magának, sem másnak. Álláspontom szerint a munkavállalók világában rendkívül sok vezető hordozza a dark triad valamelyik személyiségjegyét. Minél magasabb és minél felelősségteljesebb beosztású az adott személy, annál több dark triad személyiségjeggyel találkozhatunk. Vonatkozik ez mind a hazai, mind a nemzetközi vállalati életre, de véleményem szerint a multinacionális cégek gyors, taposó, sokszor elnyomó világában a dark triad személyiségjegy nélküli vezető nem is feltétlen tud érvényesülni. Számomra ez egyrészt sajnálatos, hogy ilyenné vált a világ, de tudomásul kell venni, hogy a nárcisztikus, machiavellista és pszichopata emberek köztünk élnek, nagy számban vannak, és éppen ezért a coaching folyamat során is elkerülhetetlen a velük való munka. Éppen ezért az a coach, aki nincs felkészülve az ilyen jellemekre, nem fogja tudni sikeresen végezni a munkáját és nem fog tudni eredménnyel vezető beosztású embereketTétel Korlátozottan hozzáférhető A Debrecen Nemzetközi Repülőtér munkáltatói márkaépítéseJuhász, Fanni; Dajnoki, Krisztina; DE--Gazdaságtudományi KarAz elmúlt évtizedekben a munkaerőpiac és a munkavállalói elvárások gyors változása jelentős kihívások elé állította a vállalatokat. A repülőterek, mint speciális munkakörnyezet különösen érzékenyek a gyorsan változó trendekre. A Debrecen Nemzetközi Repülőtér esetében a munkáltatói márkaépítés és a vonzó munkahelyi kultúra kiemelt jelentőségűvé vált a tehetséges munkaerő vonzása és megtartása érdekében. A diplomamunkám a munkáltatói márkaépítés jelentőségét vizsgálja, különös tekintettel arra, hogyan alakítható ki egy olyan munkahelyi környezet, amely tükrözi a vállalati értékeket, és hogyan befolyásolja ez a munkavállalói elégedettséget, elkötelezettséget. A kutatás során a repülőtéri munkaerőpiaci tendenciák és a globális kihívások tükrében elemzem a munkáltatói márkaépítés stratégiáit és gyakorlati megvalósítását a Debrecen Nemzetközi Repülőtéren.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A DEBRECENI KÖZÉPISKOLÁK 11. OSZTÁLYOS TANULÓINAK TANULÁSI MOTIVÁCIÓRA ÉS TANULÁSI STRATÉGIÁRA IRÁNYULÓ VIZSGÁLATANemes, Kira; Barizsné Hadházi, Edit; DE--Gazdaságtudományi KarNapjainkban nem csak elfogadottá, de már-már elvárttá vált a permanens tanulás, mely nem jelent mást, mint az egész életen át tartó tanulást. Születésünktől kezdve egészen a halálunk napjáig tanulunk, habár ehhez nem szükséges minden alkalommal az iskolapadban helyet foglalnunk. Mivel ez a jelenség egyre inkább teret kap az életünkben, így érthető, hogy az idő előrehaladtával egyre többet is beszélünk róla. Mára elmondható, hogy a társadalom, amiben élünk nem más, mint a tanulás társadalma, ahol a társadalmi normák és szerepek az egyénileg elsajátított tudásra épülnek. Kutatásom fókuszában két debreceni középiskolának, a Debreceni Szakképzési Centrum Bethlen Gábor Közgazdasági Szakgimnáziumának és a Debreceni Egyetem Balásházy János Gyakorló Technikumának 11. osztályos diákjainak az érettségi tantárgyak tekintetében a tanulási motivációját és a tanulási stratégiáját vizsgáltam egy kérdőíves felmérés eredményeire, kettő – a témában releváns tantárgyakat tanító – középiskolai tanár véleményére és a kutatáshoz kapcsolódó, elérhető szakirodalmakra támaszkodva.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A diák munkaerő jelenléte a P-tel Call Center debreceni irodájábanHaraszti, Patrik; Kun, András István; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatomban a diák munkaerő jelenlétét a P-tel Call Center debreceni irodájában dolgozom fel. A bevezetőben ismertetek néhány alapvető előnyt a diák munkaerő foglalkoztatással kapcsolatban. A következő fejezetben bemutatom a gyakorlati helyemül szolgáló céget. Ezt követően kitérek a telephely, ahol a gyakorlatom végeztem szolgáltatásaira is. A dolgozat folytatásában az ezen irodában lévő négy diák munkakört elemzem. A záródolgozat további részében az egyik irodavezetővel és egy általa választott diákkal készített interjút értelmezem és elemzem. Az interjú témája a diák munkaerő felvétele, jelenléte az irodánál; illetve a megfelelő jelölt képességei és a dolgozó diákokkal kapcsolatos tudnivalók. Végezetül megállapítottam, hogy a gyakorlatihely kiemelkedően hatékonyan választja ki és alkalmazza a diákokat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A diákszövetkezetek hatása az egyetemisták karrierépítésére és munkavállalási szokásairaKóródi, Réka Eszter; Szondi, Réka; DE--Gazdaságtudományi KarAz egyetemi tanulmányok mellett megszerzett szakmai tapasztalat megszerzése egyre fontosabbá válik a jelenlegi munkaerőpiacon. Ezen kutatás a diákszövetkezetek hatását vizsgálja az egyetemisták karrierfejlődésére és munkavállalási szokásaira. Kutatásom elemzi a diákok munkavállalási motivációját, munkakereséssel kapcsolatos nehézségeit, valamint azt, hogy a diákszövetkezetek hogyan járulhatnak hozzá a szakmai fejlődésükhöz. A szövetkezetek fontos szerepet játszanak a diákoknak nyújtott munkalehetőségek biztosításában, valamint segíthetik őket abban is, hogy releváns munkatapasztalatot szerezzenek a tanulmányi területükön. Az eredmények azt mutatják, hogy a diákokat egyetemi tanulmányaik alatt elsősorban a pénzszerzési lehetőségek motiválják munkavállalás terén, nem pedig a szakmai tapasztalat megszerzése. Azonban a szövetkezetek kiemelkedő szerepet játszhatnak azoknak a munkalehetőségeknek a biztosításában, amelyek illeszkednek a diákok egyetemi és karrier céljaihoz. A kutatásból kiderül, hogy a diákszövetkezeteknek érdemes lenne nagyobb hangsúlyt fektetniük a sokrétű és rugalmas munkalehetőségekre, melyek releváns tudást és tapasztalatot nyújtanak az egyetemisták számára. Ezenkívül ezek az intézmények befektethetnének olyan képzésekbe és mentorprogramokba, amelyek segítenek a diákoknak fontos munkahelyi készségek és kompetenciák kialakításában. Végül pedig szükség van az együttműködésre a diákszövetkezetek és az oktatási intézmények között, annak érdekében, hogy biztosítva legyen, hogy a diákok olyan pozíciókban helyezkedjenek el, amelyek illeszkednek a tanulmányi és karrier céljaikhoz. Összességében a kutatás bepillantást nyújt a diákszervezetek szerepébe a fiatalok karrierfejlődésében és gyakorlatias javaslatokat tesz a hatékonyságuk javítására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A dialógus orientációjának megfigyelése a coaching folyamatbanKovács-Horváth, Tímea Zsuzsa; Katonáné Kovács, Judit; DE--Gazdaságtudományi KarA dolgozat Moon (2020) dialogikus orientációs modelljét alkalmazza vizsgálati eszközként, mellyel egy valódi, a szerző által tartott coaching ülés átiratát elemezi, annak érdekében, hogy megállapítson következtetéseket a coach kérdéseinek ráhatásáról az ügyfél válaszainak irányultságára. S ezzel a coach szerepét vizsgálja a coaching folyamatban, ezzel kapcsolatban vonjon le tanulságokat személyes megélései és a modell adta keretek révén. Ez a módszer az önreflexió nyújtotta feltárási lehetőségekkel egészül még ki, mivel a coach szakmában igen jelentős a folyamatos visszatekintés és fejlődés melletti elköteleződés, és az ezekből való építkezés, ezért ennek előnyös hatásai ebben az írásban is kiaknázásra kerülnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A dolgozói motiváció vizsgálata a Wizz Air debreceni bázisánFodor, Bettina; Juhász, Csilla; DE--Gazdaságtudományi KarDiplomadolgozatomban a dolgozói motivációt vizsgálom egy turisztikai szolgáltatást nyújtó vállalat munkavállalóinak körében. A témával véleményem szerint több megvilágításból is fontos foglalkozni napjainkban: generációs különbségek, és világgazdasági változások tükrében igyekszem vizsgálódni a felmérésem során. A nemzetközi motivációs elméletek, valamint korábbi kutatások bemutatása után primer kutatásom keretén belül kérdőíves felmérést végeztem a munkavállalók körében, majd az ösztönzési rendszer, és a folyamatok jobb megértése érdekében egy interjút készítettem a szervezet helyi szintű vezetőjével. A kapott adatok kiértékelése után javaslatokat tettem a szervezet ösztönzési,- és teljesítményértékelési rendszerének fejlesztésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A duális hallgatók kiválasztása és munkahelyi beválása – Z generáció a munkaerőpiaconSági, Norberta; Kotsis, Ágnes; DE--Gazdaságtudományi KarA diplomadolgozat célja, hogy a Z generációba tartozó duális hallgatók kiválasztási folyamatáról, a duális képzésben résztvevő vállalatok hallgatókkal szembeni elvárásairól információkat nyújtson, és feltárja, hogy a hallgatók milyen mértékben vannak tisztában az egyes képzési területekkel szembeni elvárásokkal. A dolgozat foglalkozik a munkaerőpiacon megjelenő Z generáció munkaerőpiaci sajátosságaival, valamint a duális hallgatók motiváltságával és motiválásával, és vizsgálja a munkahelyi beválás problémakörét. A kutatást a kecskeméti Neumann János egyetem hallgatói és duális partnervállalatai körében végeztem, ahol a duális képzésnek 10 éves múltja és tapasztalata van. A duális képzésben legalkalmasabb résztvevők kiválasztása, a munkahelyi beválás elősegítése az érintettek (hallgató, vállalat, felsőoktatási intézmény) közös érdeke. Az egyes képzési területeken elvárt kompetenciák, személyes tulajdonságok ismerete a leendő duális hallgatók számára megkönnyítheti a pálya- és szakválasztást, a kiválasztási alkalomra való felkészülést, és így a kiválasztási folyamat sikeréhez, a munkahelyi beváláshoz is hozzájárulhat a jövőben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fenntartható felnőttképzésPlánk, Judit; Gergely, Éva; DE--Gazdaságtudományi KarDiplomadolgozatomban egy szakképző szervezet felnőttképzésének többoldalú vizsgálatát elemeztem annak érdekében, hogy beazonosítsam milyen feltételek teljesülése mentén tartható fenn hosszú távon. Elemeztem és összevetettem az Európai Unió és Magyarország felnőttképzési stratégiáit, szemléletét, valamint bemutattam a hazai felnőttképzés rendszerét. Vizsgáltam a felnőttképzésben résztvevők motivációit és elégedettségét, elvárásikat az oktatók felé, illetve, hogy milyen szempontok alapján választják ki a felnőttképzőt és a képzést. Az oktatókkal és a szervezet vezetőivel készült fókuszcsoportinterjúk során feltártam a megoldandó problémákat, beazonosítottam a szolgáltatás erősségeit és gyengeségeit. Dolgozatom végén konkrét javaslatokkal éltem a szolgáltatás fejlesztésének, fenntarthatóságának érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fiatal és pályakezdő munkavállalók álláskeresési szokásainak a vizsgálataParai, Simon; Boros, József; DE--Gazdaságtudományi KarA napjainkban a humán erőforrás utánpótlás egy nehéz feladattá nőtte ki magát, hiszen egyre több helyen jelentkezik munkaerőhiány. Emiatt hangsúlyos dologgá vált a fiatalok és pályakezdők elérése a munkaerpiacon, hogy a munkaerő pótolható legyen. A dolgozatomban a fiatalok és pályakezdők álláskeresési szokásait vizsgáltam. Ezzel felmértem, hogy milyen toborzási útvonalakon lehet a fiatalokat elérni. Továbbá feltárásra került, hogy milyen dolgokat találnak vonzónak az állásajánlatoknál. A kutatás eredményeiből így megismerhető a viszgált csoport toborzási preferenciáinak és eléréseinek lehetősége.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A flow-élmény átélése és annak hatása a Berettyó Kulturális Központ dolgozói körébenKrisztik-Gombos, Orsolya; Olvasztó, Zsófia; DE--Gazdaságtudományi KarDiplomadolgozatom témája a flow-élmény megtapasztalása egy adott munkahelyen munkavégzés közben, illetve ennek hatása a dolgozók munkához és munkahelyhez való viszonyához. A kutatásomat a Berettyó Kulturális Központnál végeztem, feltártam, hogy az intézményben milyen motiváló tényezők befolyásolják a dolgozókat, amelyek elősegítik a flow megtapasztalását, átélik-e a flow élményt a munkavégzésük során. Megvizsgálom, hogy azok a dolgozók, akik a flow-élményt megtapasztalják a munkavégzésük során, nagyobb mértékben elégedettebbek és elkötelezettek-e a munkahelyükkel szemben.