Hallgatói dolgozatok (Neveléstudományok Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Neveléstudományok Intézete hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Neveléstudományok Intézet) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1119)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 10. évfolyam kompetenciamérési eredményeinek és a középszintű érettségi eredményeinek vizsgálata matematikából (Hagyományos négyosztályos gimnáziumban)Komoróczy, Tamásné; Kindruszné Munkácsi, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarA kutatás válaszkeresés arra, hogy a négyévfolyamos középiskolákban a tizedik évfolyamon megírt országos kompetenciamérés eredményei és a tizenkettedik évfolyamon letett matematika érettségi eredményei között megfigyelhető-e szoros kapcsolat.
- TételKorlátozottan hozzáférhető13-14 éves japán és magyar diákok tanulási jellemzőinek összehasonlításaPornói, Istvánné; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom célja az volt, hogy feltárjam, hogy a 13-14 éves magyar és japán diákok tanulási jellemzői miben hasonlítanak, és miben különböznek egymástól.Milyen tanulási technikákat, stratégiákat, módszereket használnak. Mennyire motiváltak, és mennyire elégedettek a tanulás során elért eredményükkel. Mi a véleményük a tanulásról.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 14-25 éves fiatalok szabadidő eltöltési szokásai(2013-04-12T08:17:01Z) Szabó, Ágnes; Dankó-Herczegh, Judit; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatom a 14-25 éves korosztály szabadidő eltöltési szokásait mutatja be.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 2-8. évfolyamosok erkölcsi ítélete a hétköznapi magatartásminták, helyzetek és következmények tekintetében(2013-05-13T07:33:49Z) Czifra, Ildikó; Buda, Mariann; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban azt vizsgálom, hogy a gyerekek a családban, az iskolában és a tágabb környezetükben tapasztalt, esetleg átélt magatartásmintákkal mennyire tudnak azonosulni, mennyire tudnak egyetérteni, mennyire bírják azokat elviselni akkor, ha őket érik. A magatartásminták között megtalálható a szülői, a tanári, az általános emberi és a gyermeki is. Különösen fontos lenne megállapítani azt, hogy milyen viselkedések, milyen reakciókat váltanak ki, azért, hogy a problémák kezelésére egyéni módszereket találhassunk. A kutatás gyakorlati jelentősége, hogy jobban megismerjük a gyerekek családi hátterét, cselekedeteik mozgatórugóit és a különböző magatartásokkal kapcsolatos erkölcsi véleményüket.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 2010. évi médiatörvény hatása a helyi televíziókra(2013-04-22T10:42:53Z) Mermeze, György Gergő; Szabó, József; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAz 1996. évi, valamint a 2010. évi médiatörvény összehasonlítása, a debreceni televíziók működése az új médiatörvény hatályba lépése óta.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 2014-ben bevezetett „Kritériumorientált diagnosztikus mérési-értékelési rendszer” fejlesztő hatásának vizsgálata a Magyarhomorogi Szabó Pál Általános IskolábanGál, Tamás; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarIntézményemben több, mint négy éve működik a mérési-értékelési rendszer. Dolgozatomban arra kerestem bizonyítékot, hogy milyen fejlesztő hatása van a mérési rendszernek. Ezt az eddigi mérési eredmények és a kompetenciamérés eredményeinek vizsgálatával oldottam meg.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 2020. május-júniusi középszintű matematika érettségi vizsga intézményi teljesítményének összehasonlítása a klasszikus és modern tesztelmélet alkalmazásával a megyei, illetve országos eredmények tükrében a Vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc GimnáziumbanBoriné Toldi, Beáta; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarA 2020. május-júniusi középszintű matematika érettségi vizsga intézményi teljesítményének összehasonlítása a klasszikus és modern tesztelmélet alkalmazásával a megyei, illetve országos eredmények tükrében a Vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 21. század és napjaink nagykorúi, avagy hová tűntek a felnőttek?(2013-05-13T07:39:25Z) Kenéz, Zsanett; Juhász, Erika; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA téma aktualitása mindig fontos lesz, a mai rohanó és gyorsan változó világunkban pedig központi kérdés, hiszen az elmúlt évtizedekben a felnőtté válás folyamata megváltozott. Rengeteg nagykorú vallja magát felnőttnek, felelősségvállalás nélkül. Amikor a média ennyire butít és az olvasás, önnevelés háttérbe szorul, úgy gondolom, mindenkinek lényeges lenne elgondolkodnia azon, miből áll a felnőtt lét, és mit kell tenni érte? Sokunknak fontos feladata lenne a témával való foglalkozás, hiszen a tanulásnak illetve nevelésnek nem szabadna a formális tanulás keretén belül befejeződnie. Hiszen 22-26 évesen sem áll meg a fejlődés és ekkor még nem forr ki teljesen személyiségünk. Fontos, hogy életünk szerves részévé váljon az állandó képzés, tanulás és az önismeret. A szakdolgozatomban a következőkre kerestem a választ: Mi az, amit elfelejtettünk a történelmünk során, és mi az, amit tanultunk a nevelésről? Milyen tényezőktől válunk felnőtté? Hogyan és milyen eszközökkel lehet a felnőtteket motiválni? Valóban fontos szerepe van a motiválásban a pénznek?
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 4. osztályosok sportolási lehetőségei és szokásai HajdúszoboszlónVáczi, Zsuzsa; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi KarA 4. osztályosok sportolási lehetőségeinek és szokásainak felmérése Hajdúszoboszlón
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 6. és 8. évfolyamos tanulók szókincsének és olvasási stratégiájának kapcsolata az Országos kompetenciamérés szövegértés eredményeivel egy kis települési iskolábanSzéchenyi, Szilvia; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a 6. és 8. évfolyamos tanulók szókincsének és olvasási stratégiájának kapcsolatát vizsgáltam az Országos kompetenciamérés szövegértés eredményeivel intézményemben. Áttekintést adtam az olvasás elméleti hátteréről, a nemzetközi mérésekről és az Országos kompetenciamérésről. Bemutattam a szókészlet, olvasási készség és olvasási stratégia tesztek mérési eredményeit, a hipotézisek bizonyítását.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 6. évfolyamos tanulók matematikai tudását befolyásoló néhány kognitív tényező vizsgálataVarga, Tímea; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a 6. évfolyamos tanulók matematika tudását befolyásoló néhány kognitív tényező vizsgálatával foglalkoztam. A 6. évfolyamon matematikát tanítóként úgy érzem, hogy az évfolyamonként meghatározott tananyagmennyiség nagy és annak megtanítása gyors haladási tempót igényel. A hatalmas ismerethalmaz átadása sajnos nem vezet a diákok alkalmazható tudásának megszerzéséhez. Szakdolgozatomban néhány kognitív tényezőt vetettem vizsgálat alá, hogy feltérképezzem melyek azok, amelyek befolyásolják a matematikai tudást. A szakdolgozatom első részében, az elméleti háttér keretén belül a történeti áttekintést követően a matematika kompetencia értelmezését és azok komponenseit vizsgáltam meg. A dolgozatom második részében a mérési eredmények elemzését részletezem. Kutatásom konklúziója, hogy több olyan kognitív tényezőt is találtam, melyek nem kifejezetten matematika specifikusak, mégis befolyásolják a tanulók matematikai tudását. Úgy érzem ezek az információk nemcsak számomra, hanem a kollégák számára is hasznos ismerettel szolgálnak, hiszen ezeknek a területeknek a fejlesztése, hozzájárulhat a matematikai tudás fejlődéséhez.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 6. osztályos célnyelvi mérés eredménye és a motivációk kapcsolata a debreceni Lilla Téri Általános IskolábanKovácsné Vásárhelyi, Andrea; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a 6. osztályos célnyelvi mérés és eredményeinek taglalásán túl a tanulókkal felvett iskolai motiváció, tanulási motiváció, idegen nyelvi motiváció és tanulási stílus eredményeit mutatom be és ezek alapján következtetéseket vonok le, illetve hipotéziseimet igazolom, vagy cáfolom. Összehasonlítva a két tanítási nyelvű diákok attitűdjeit az őket 6. osztály végén mérő célnyelvi teszt teljesítményével.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 7. és 8. évfolyamos tanulók továbbtanulási tervei Hajdú-Bihar megyébenJókay, Pál; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi KarA 7. és 8. évfolyamos tanulók továbbtanulási, iskolaválasztási, pályaválasztási tervei Hajdú-Bihar megyében.
- TételKorlátozottan hozzáférhető8 in 1 Egy integrált iskola létrehozása(2014-05-29T10:42:56Z) Gyarmathy, Zsolt György; Bíró, Gyula; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban bemutatom, hogy az igazgatói tervezés mennyire szerteágazó egy olyan összevont intézmény vonatkozásában, aminek létrehozását a szükség követelte, az Önkormányzat hajtotta végre egy új struktúrával, aminek előzménye még nem volt a városunkban, működésének törvényi háttere hiányos volt, vagy teljesen hiányzik, ezeknek ellenére életképes, példaértékű lett. A Tankerületek létrehozása és az ehhez kapcsolódó változásokra a dolgozatom végén, keretjelleggel szeretnék néhány gondolat erejéig kitérni.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 8. évfolyam olvasottságának és szóismeretének vizsgálata a kötelező olvasmányok tekintetébenVáncsodi, Edit; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a nyolcadikos tanulóink olvasáshoz való viszonyát, kötelező olvasmányokról alkotott véleményét mértem fel kérdőíves módszerrel, majd elemeztem.Továbbá egy teszttel vizsgáltam szóismeretüket a kötelező olvasmányok tekintetében.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 9-10 éves tanulók hangos olvasásának, szóismeretének és olvasáskészségének kapcsolatvizsgálata egy kisváros két intézményébenTóth, Róbert; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarAz olvasás kapcsolatrendszerének vizsgálata.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA 9. évfolyamos szakközépiskolás tanulók kritikus kognitív készségeinek empirikus elemzéseJuhászné Túróczi, Anikó; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat témája a szakközépiskolás tanulók kritikus kognitív készségeinek elemzése a 9. osztályosok körében, mely pedagógus szakvizsga képzés keretében mérés-értékelés szakon készült. A dolgozat részletesen bemutatja a tanulókat, akik a vizsgálatban részt vettek, a mérések során használt mérőeszközöket, a mérési eredményeket, s ezek kiértékelését. A mérések során szerzett tapasztalatok, és a teljesítmények figyelembe vételével levont következtetések, tervezett fejlesztések is a dolgozat részét képezik.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA közművelődési feladatellátás Mezőtúron, különös tekintettel a Mezőtúri Közművelődési és Sport Közhasznú Nonprofit Kft. 2009–2022 közötti működéséreSzőke, Károly Márk; Szabó, Irma; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatomat Mezőtúr közművelődési életéről írtam, különös tekintettel a feladatot 2009 óta ellátó Közművelődési és Sport Közhasznú Nonprofit Kft. működésére. A téma aktualitása, hogy a közösségi házakat több kutatásban is vizsgálták már korábban, de a nonprofit gazdasági társaság formájában működő közösségi házról nem sok tanulmány születetett mostanáig. Fontos célom a művelődési ház működését bemutatni. Célom, hogy a helyi közművelődésekről készült kutatások révén a közművelődés teljes rendszere megismerhetőbbé váljon, mivel a lokális és a globális történések kölcsönösen hatnak egymásra. Elméleti munkámban a művelődés és a közművelődés fogalmi kereteit mutatom be a kulturális intézmények rendszerével kapcsolatosan. Ezt követően a hazai intézményi rendszer formai és fogalmi kereteit mutatom be. Részben Sári Mihály által megismertetett korszakok által ismertetem a közművelődés fejlődését Mezőtúron. Az egyes korszakok esetében fontos az országos folyamatok bemutatása is. A legfontosabb változást az intézmény életében 2009-ben a szervezet nonprofit gazdasági társasággá válása valósítja meg, ezért is ezen időszaktól vizsgálom az intézmény működését, reflektálva az elméleti részben leírtakra. Végül pedig bemutatom, milyen hatása volt a pandémiának Mezőtúr közművelődésére. Kutatásom 2009–2021 közötti időszakot a közösségi ház működésére vonatkozó nyilvános és a kötelező dokumentumai, interjús és statisztikai megkérdezések révén mutatom be. Összeségben elmondható, hogy az intézmény életében a nonprofit gazdasági forma pozitívan hatott a szervezet életére. Könnyebben jut a szervezet pályázati erőforrásokhoz és a sokrétű tevékenysége révén sikeresen tudja biztosítani a város közművelődési igényeit.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőAz Acélváros kultúrájaSzabó, Rebeka; Takács-Miklósi, Márta; DE--Bölcsészettudományi KarAhogy az a szakdolgozatom címéből is kiderül, az Acélváros azaz Miskolc kulturális életének vizsgálatát tűztem ki célul. A dolgozat elején meghatároztam négy fejlesztési területet, mely a civil szervezetek, a közösségi terek, az ifjúság érdekérvényesítése és a fiatalok jövőtervezése köré szerveződik. Ezen pontok mentén alakítottam ki végül célokat, majd fogalmaztam meg lehetséges tevékenységeket, alátámasztva más települések vagy szervezetek fejlesztési stratégiáival, jó gyakorlataikkal. Az általam végzett kutatás célcsoportját olyan fiatalok képezték, akik 18-35. életévükben járó és állandólakhelyük Miskolc, vagy tanulmányaikat itt folytatják/ folytatták. A felmérést online kérdőív használatával végeztem el. Az összeállításnál Google Drive kérdőív űrlapos megoldását (Google Forms) használtam. A főbb kérdéskörökkel vizsgáltam a jövőbeni letelepedési szándékukat, karrier terveiket, a település megítélését, a kultúrához fűződő viszonyukat, a programokról és közösségekről alkotott képüket és véleményüket. A kérdőív végül 24 darab kérdést tartalmazott és a reprezentativitás véget, 100 fő töltötte ki. Az eredmények közel s távol megegyeztek az általam vártakkal. A közösségekhez való csatlakozás hajlandósága, a rendezvények színvonalának megítélése és a kulturális terek látogatottsága is azokat a mutatókat hozta, amiket a nagymintás kutatások eredményei is reprezentálnak országos szinteken. A kitöltött kérdőívek elemzésénél, legfőbb szakirodalmi forrásom a 2012-es és 2016-os ifjúság kutatás kiadványai és elemzései voltak. Emellett elengedhetetlen volt, hogy megvizsgáljam a város általános helyzetképét is. Miskolcra kiterjedő kutatások, beszámolók, stratégiai tervek alapján készítettem helyzetfeltárást valamint, SWOT analízist is. Mindezek, valamint saját tapasztalataim megfogalmazása által, adhattam teljes képet a város már megvalósult és tervezett fejlesztésieről. A konklúzió megírásakor sorra vettem a kitűzött célokat, fejlesztendő területeket és olyan lehetséges tevékenységek ötleteit vetettem fel, amely már más településeken vagy szervezeti keretek közt hatásosnak bizonyult. Szorgalmaztam civil együttműködések létrejöttét az önkormányzati szinteken, ifjúsági szervezet létrehozását annak érdekében, hogy ezt a generációt is be tudják vonni a város ügyeibe, a település épületeinek, parkjainak, tereinek fejlesztését, színesítését, hogy pozitívabb kisugárzást adhassunk Miskolcnak, valamint többfunkciós rendezvénytér/terek létrehozását a város különböző pontjain, annak érdekében, hogy mindenki megtalálhassa az igényeinek megfelelőt.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőEgy adott intézmény fogadókészségének vizsgálata a mentori tevékenységgel kapcsolatosanGintliné Orosz, Csilla; Chrappán Magdolna; DE--Bölcsészettudományi KarA pedagógusok viszonyulását az új típusú gyakorlati képzéshez kérdőíves technikával, attitűdvizsgálattal kívántam megismerni. Az alkalmazott eszköz saját készítésű kérdőív (1. számú melléklet), melynek módszere attitűdskála.Az előzetesen felállított hipotéziseim bizonyítást nyertek. Kollégáim többsége egyetért a féléves (feltételezésem szerint a most már két féléves) gyakorlati rendszerrel, többségükre számíthatok majd a munkám során, felismerték a saját szakmaiságukra gyakorolt hatásrendszer jelentőségét, szívesen vesznek majd részt a hallgatók gyakorlati képzésében. A mai állapotokra levetítve ez az eredmény azt is igazolja, hogy az intézményünkbe felvett vagy felveendő pályakezdő kollégák segítése sem marad egy-két emberre, a teljes közösségre számíthatok majd.