Hallgatói dolgozatok (Neveléstudományok Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Neveléstudományok Intézete hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Neveléstudományok Intézet) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1302)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 10. évfolyam kompetenciamérési eredményeinek és a középszintű érettségi eredményeinek vizsgálata matematikából (Hagyományos négyosztályos gimnáziumban)Komoróczy, Tamásné; Kindruszné Munkácsi, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarA kutatás válaszkeresés arra, hogy a négyévfolyamos középiskolákban a tizedik évfolyamon megírt országos kompetenciamérés eredményei és a tizenkettedik évfolyamon letett matematika érettségi eredményei között megfigyelhető-e szoros kapcsolat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 13-14 éves japán és magyar diákok tanulási jellemzőinek összehasonlításaPornói, Istvánné; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom célja az volt, hogy feltárjam, hogy a 13-14 éves magyar és japán diákok tanulási jellemzői miben hasonlítanak, és miben különböznek egymástól.Milyen tanulási technikákat, stratégiákat, módszereket használnak. Mennyire motiváltak, és mennyire elégedettek a tanulás során elért eredményükkel. Mi a véleményük a tanulásról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 14-25 éves fiatalok szabadidő eltöltési szokásai(2013-04-12T08:17:01Z) Szabó, Ágnes; Dankó-Herczegh, Judit; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatom a 14-25 éves korosztály szabadidő eltöltési szokásait mutatja be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 2-8. évfolyamosok erkölcsi ítélete a hétköznapi magatartásminták, helyzetek és következmények tekintetében(2013-05-13T07:33:49Z) Czifra, Ildikó; Buda, Mariann; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban azt vizsgálom, hogy a gyerekek a családban, az iskolában és a tágabb környezetükben tapasztalt, esetleg átélt magatartásmintákkal mennyire tudnak azonosulni, mennyire tudnak egyetérteni, mennyire bírják azokat elviselni akkor, ha őket érik. A magatartásminták között megtalálható a szülői, a tanári, az általános emberi és a gyermeki is. Különösen fontos lenne megállapítani azt, hogy milyen viselkedések, milyen reakciókat váltanak ki, azért, hogy a problémák kezelésére egyéni módszereket találhassunk. A kutatás gyakorlati jelentősége, hogy jobban megismerjük a gyerekek családi hátterét, cselekedeteik mozgatórugóit és a különböző magatartásokkal kapcsolatos erkölcsi véleményüket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 2010. évi médiatörvény hatása a helyi televíziókra(2013-04-22T10:42:53Z) Mermeze, György Gergő; Szabó, József; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAz 1996. évi, valamint a 2010. évi médiatörvény összehasonlítása, a debreceni televíziók működése az új médiatörvény hatályba lépése óta.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 2014-ben bevezetett „Kritériumorientált diagnosztikus mérési-értékelési rendszer” fejlesztő hatásának vizsgálata a Magyarhomorogi Szabó Pál Általános IskolábanGál, Tamás; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarIntézményemben több, mint négy éve működik a mérési-értékelési rendszer. Dolgozatomban arra kerestem bizonyítékot, hogy milyen fejlesztő hatása van a mérési rendszernek. Ezt az eddigi mérési eredmények és a kompetenciamérés eredményeinek vizsgálatával oldottam meg.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 2020. május-júniusi középszintű matematika érettségi vizsga intézményi teljesítményének összehasonlítása a klasszikus és modern tesztelmélet alkalmazásával a megyei, illetve országos eredmények tükrében a Vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc GimnáziumbanBoriné Toldi, Beáta; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarA 2020. május-júniusi középszintű matematika érettségi vizsga intézményi teljesítményének összehasonlítása a klasszikus és modern tesztelmélet alkalmazásával a megyei, illetve országos eredmények tükrében a Vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc GimnáziumbanTétel Korlátozottan hozzáférhető A 21. század és napjaink nagykorúi, avagy hová tűntek a felnőttek?(2013-05-13T07:39:25Z) Kenéz, Zsanett; Juhász, Erika; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA téma aktualitása mindig fontos lesz, a mai rohanó és gyorsan változó világunkban pedig központi kérdés, hiszen az elmúlt évtizedekben a felnőtté válás folyamata megváltozott. Rengeteg nagykorú vallja magát felnőttnek, felelősségvállalás nélkül. Amikor a média ennyire butít és az olvasás, önnevelés háttérbe szorul, úgy gondolom, mindenkinek lényeges lenne elgondolkodnia azon, miből áll a felnőtt lét, és mit kell tenni érte? Sokunknak fontos feladata lenne a témával való foglalkozás, hiszen a tanulásnak illetve nevelésnek nem szabadna a formális tanulás keretén belül befejeződnie. Hiszen 22-26 évesen sem áll meg a fejlődés és ekkor még nem forr ki teljesen személyiségünk. Fontos, hogy életünk szerves részévé váljon az állandó képzés, tanulás és az önismeret. A szakdolgozatomban a következőkre kerestem a választ: Mi az, amit elfelejtettünk a történelmünk során, és mi az, amit tanultunk a nevelésről? Milyen tényezőktől válunk felnőtté? Hogyan és milyen eszközökkel lehet a felnőtteket motiválni? Valóban fontos szerepe van a motiválásban a pénznek?Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 4. osztályosok sportolási lehetőségei és szokásai HajdúszoboszlónVáczi, Zsuzsa; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi KarA 4. osztályosok sportolási lehetőségeinek és szokásainak felmérése HajdúszoboszlónTétel Korlátozottan hozzáférhető A 6. és 8. évfolyamos tanulók szókincsének és olvasási stratégiájának kapcsolata az Országos kompetenciamérés szövegértés eredményeivel egy kis települési iskolábanSzéchenyi, Szilvia; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a 6. és 8. évfolyamos tanulók szókincsének és olvasási stratégiájának kapcsolatát vizsgáltam az Országos kompetenciamérés szövegértés eredményeivel intézményemben. Áttekintést adtam az olvasás elméleti hátteréről, a nemzetközi mérésekről és az Országos kompetenciamérésről. Bemutattam a szókészlet, olvasási készség és olvasási stratégia tesztek mérési eredményeit, a hipotézisek bizonyítását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 6. évfolyamos tanulók matematikai tudását befolyásoló néhány kognitív tényező vizsgálataVarga, Tímea; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a 6. évfolyamos tanulók matematika tudását befolyásoló néhány kognitív tényező vizsgálatával foglalkoztam. A 6. évfolyamon matematikát tanítóként úgy érzem, hogy az évfolyamonként meghatározott tananyagmennyiség nagy és annak megtanítása gyors haladási tempót igényel. A hatalmas ismerethalmaz átadása sajnos nem vezet a diákok alkalmazható tudásának megszerzéséhez. Szakdolgozatomban néhány kognitív tényezőt vetettem vizsgálat alá, hogy feltérképezzem melyek azok, amelyek befolyásolják a matematikai tudást. A szakdolgozatom első részében, az elméleti háttér keretén belül a történeti áttekintést követően a matematika kompetencia értelmezését és azok komponenseit vizsgáltam meg. A dolgozatom második részében a mérési eredmények elemzését részletezem. Kutatásom konklúziója, hogy több olyan kognitív tényezőt is találtam, melyek nem kifejezetten matematika specifikusak, mégis befolyásolják a tanulók matematikai tudását. Úgy érzem ezek az információk nemcsak számomra, hanem a kollégák számára is hasznos ismerettel szolgálnak, hiszen ezeknek a területeknek a fejlesztése, hozzájárulhat a matematikai tudás fejlődéséhez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 6. osztályos célnyelvi mérés eredménye és a motivációk kapcsolata a debreceni Lilla Téri Általános IskolábanKovácsné Vásárhelyi, Andrea; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a 6. osztályos célnyelvi mérés és eredményeinek taglalásán túl a tanulókkal felvett iskolai motiváció, tanulási motiváció, idegen nyelvi motiváció és tanulási stílus eredményeit mutatom be és ezek alapján következtetéseket vonok le, illetve hipotéziseimet igazolom, vagy cáfolom. Összehasonlítva a két tanítási nyelvű diákok attitűdjeit az őket 6. osztály végén mérő célnyelvi teszt teljesítményével.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 7. és 8. évfolyamos tanulók továbbtanulási tervei Hajdú-Bihar megyébenJókay, Pál; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi KarA 7. és 8. évfolyamos tanulók továbbtanulási, iskolaválasztási, pályaválasztási tervei Hajdú-Bihar megyében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 8 in 1 Egy integrált iskola létrehozása(2014-05-29T10:42:56Z) Gyarmathy, Zsolt György; Bíró, Gyula; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban bemutatom, hogy az igazgatói tervezés mennyire szerteágazó egy olyan összevont intézmény vonatkozásában, aminek létrehozását a szükség követelte, az Önkormányzat hajtotta végre egy új struktúrával, aminek előzménye még nem volt a városunkban, működésének törvényi háttere hiányos volt, vagy teljesen hiányzik, ezeknek ellenére életképes, példaértékű lett. A Tankerületek létrehozása és az ehhez kapcsolódó változásokra a dolgozatom végén, keretjelleggel szeretnék néhány gondolat erejéig kitérni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 8. évfolyam olvasottságának és szóismeretének vizsgálata a kötelező olvasmányok tekintetébenVáncsodi, Edit; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a nyolcadikos tanulóink olvasáshoz való viszonyát, kötelező olvasmányokról alkotott véleményét mértem fel kérdőíves módszerrel, majd elemeztem.Továbbá egy teszttel vizsgáltam szóismeretüket a kötelező olvasmányok tekintetében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 9-10 éves tanulók hangos olvasásának, szóismeretének és olvasáskészségének kapcsolatvizsgálata egy kisváros két intézményébenTóth, Róbert; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarAz olvasás kapcsolatrendszerének vizsgálata.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 9. évfolyamos szakközépiskolás tanulók kritikus kognitív készségeinek empirikus elemzéseJuhászné Túróczi, Anikó; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat témája a szakközépiskolás tanulók kritikus kognitív készségeinek elemzése a 9. osztályosok körében, mely pedagógus szakvizsga képzés keretében mérés-értékelés szakon készült. A dolgozat részletesen bemutatja a tanulókat, akik a vizsgálatban részt vettek, a mérések során használt mérőeszközöket, a mérési eredményeket, s ezek kiértékelését. A mérések során szerzett tapasztalatok, és a teljesítmények figyelembe vételével levont következtetések, tervezett fejlesztések is a dolgozat részét képezik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Beregi Ifjúságért Közművelődési és Szabadidő Egyesület közönségkapcsolati rendszerének kidolgozásaFilep, Aurél; Szabó, József; DE--Bölcsészettudományi KarA public relations, avagy közönségkapcsolati rendszer már a XVII. században elkezdte kibontakoztatni szárnyait. Az üzleti szféra amint felismerte hasznosságát elkezdte fejlesztését, és a befolyásolás eszközeként mára nagyon magas szintre emelték a használatát. A nonprofit szektor 1960-as években kezdett vele foglalkozni Magyarországon, de csak az 1990-es évek után kezdte bontogatni szárnyait ebben a szektorban. Habár egyre több kutatás, szakirodalom keletkezett az elmúlt 30 évben a nonprofit marketing, nonprofit PR témakörében, mai napig nagyon kevés civil alkalmazza a teljes tárházát. Jelen dolgozatban egy a kelet-magyarországi térségben meghatározó civil szervezet közönségkapcsolati rendszerének kidolgozásához készült újraértelmezése a stratégiai, taktikai és akcióterveknek, célpontban a szervezet tevékenységeivel. Ehhez egy kutatás is készült, melyből megismerjük a szervezetet követők demográfiai adatait, az elért célcsoportoknak a szervezet felé támasztott igényeit, gondolatait, és támogatási hajlandóságukat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A BorsodChem Zrt. teljesítményértékelő rendszerének vizsgálata vezetői szemszögbőlLehotai, Zsófia; Márkus, Edina; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom célja bemutatni egy hazai vegyipari vállalat teljesítményértékelő rendszerének működését, magát a teljesítményértékelő beszélgetések lebonyolításának folyamatát vezetői szemszögből. Hazai és külföldi szakirodalmak segítségével ismertetem a téma fogalmi hátterét, azt, hogy az emberi erőforrás menedzsment és a teljesítményértékelés milyen kapcsolatban áll egymással, a teljesítményértékelés milyen szerepet tölt be. Továbbá kifejtem a teljesítményértékelés alapfogalmait, felépítését és magát a teljesítményértékelés kommunikációját elméleti szinten, amelyek a vizsgálatomhoz releváns információt nyújtanak. A szakirodalmak vizsgálata után a második részben saját kutatásomat mutatom be, amelynek középpontjában egy hazai vegyipari cég átfogó teljesítménymenedzsment és ösztönző rendszere áll, ahol vezetői szinten vizsgálom a teljesítményértékelő beszélgetések felépítését, menetét és kommunikációs technikáit. A felméréshez félig strukturált interjú módszert alkalmaztam, annak érdekében, hogy minél átfogóbb, hiteles képet kapjak a rendszerről. A mintát a cég általam kiválasztott 14 különböző munkavállalója adja, akik többféle szervezetben, eltérő vezetői szinteken dolgozó személyek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A civil szféra és a közművelődés együttműködése, avagy a Tisza Táncegyüttes és az Aba-Novák Agóra Kulturális Központ közös szervezésében megvalósuló Szolnoki Országos NéptáncfesztiválZombori, Tímea; Juhász, Erika; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a civil szféra és a közművelődés együttműködése témában a Tisza Táncegyüttes és az Aba-Novák Agóra Kulturális Központ közös szervezésében megvalósuló Szolnoki Országos Néptáncfesztivál esettanulmányát mutatom be. Előzményként kitérek a nonprofit szféra és a közművelődési rendszer jelentőségére, emellett egy általános helyzetképet vázolok fel Szolnok civil szervezeteivel és közművelődésével kapcsolatosan. Célom megismertetni a Táncegyüttes és a Kulturális Központ működését, szakmai tevékenységét, illetve a népművészeti fesztivál konkrét példáján keresztül alátámasztani a két szféra elengedhetetlen kapcsolatát. Megvizsgálom a rendezvény sikerének, támogatottságának a hátterét és a megrendezéséhez szükséges feltételeket, valamint következtetéseket vonok le a jövőre nézve. Bemutatom a fesztivál megszervezésének módszertanát, emellett lévén, hogy a Szolnoki Országos Néptáncfesztivál kulturális örökségként a Szolnoki Értéktárat gazdagítja, így diplomamunkámban erre is kitérek.